Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 16:18
Frank_YY
Frank_YY is offline
nou.. sommige mensen werken met een boek, anderen met een lesbrief.. komt in principe op hetzelfde neer.. je beschikt volgens mij over dezelfde vaardigheden aan t eind van 5havo .. (naja.. uitzonderingen daargelaten natuurlijk), maar goed.. boeken is vooral veel tekst volgens mij, lesbrieven is tekst en vragen door elkaar.. tja.. heb nog niet zovaak met boeken gewerkt voor eco..
Oud 27-05-2004, 16:20
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Frank_YY schreef op 27-05-2004 @ 17:18 :
nou.. sommige mensen werken met een boek, anderen met een lesbrief.. komt in principe op hetzelfde neer.. je beschikt volgens mij over dezelfde vaardigheden aan t eind van 5havo .. (naja.. uitzonderingen daargelaten natuurlijk), maar goed.. boeken is vooral veel tekst volgens mij, lesbrieven is tekst en vragen door elkaar.. tja.. heb nog niet zovaak met boeken gewerkt voor eco..
Ja ik werk bijna nooit met mijn boek voor eco, omdat ik nog steeds van mening ben dat je daar ook weinig aan kan leren, bekijk maar oude exames, het is gewoon snap je de opgave ja of nee? bijna nooit krijg je een letterlijke vraag

maja ik leer samenvatting uit mijn boek, en kijk ff hoe je dingen moet uitrekenen (indexcijfer, lorenz-curve, etc.)
Oud 27-05-2004, 16:20
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
Frank_YY schreef op 27-05-2004 @ 16:58 :
jaa arbeidsjaren is als je t werk verdeeld ofzo.. en werkloosheid in personen is gewoon hoeveel personen er zonder werk zitten... dus als er werkloosheid is met arbeidsjaren dan heb je per persoon minder werk te doen ofzo, en dat kan gebeuren omdat er meer mensen op de arbeidsmarkt toetreden waardoor er arbeidsverdeling ontstaat.. met meer mensen doe je dan dus minder werk.. snappie.. arbeidsverdeling dus
neej, ik snap nu nog steeds het verschil tussen arbeidsjaren in personen/jaren niet

en www.lweo.nl is de site van de lesbrieven maker (lesbrieven zijn boeken alleen dan van papier met gaatjes erin )
Oud 27-05-2004, 16:25
Liss
Liss is offline
Citaat:
johnbiezen schreef op 27-05-2004 @ 17:20 :
neej, ik snap nu nog steeds het verschil tussen arbeidsjaren in personen/jaren niet
Als je voltijd werkt, zonder atv (arbeidstijdverkorting) bijvoorbeeld 40 uur per week heel het jaar, dan werk je 1 arbeidsjaar. Dan is het dus 1 persoon en 1 jaar.
Voor die ene arbeider die 1 arbeidsjaar werkt kan je ook 2 mensen inzetten, die dan in dit geval 20 uur per week werken dus deeltijd, die werken dan dus allebei zeg maar een half arbeidsjaar, ze verdelen het arbeid. Dan zijn er dus 2 personen en 1 arbeidsjaar.
Snap je het nu wel?
Oud 27-05-2004, 16:27
Liss
Liss is offline
Citaat:
Frank_YY schreef op 27-05-2004 @ 17:07 :
vraag.. wat is precies het KEYNESIAANSE model... en weet iemand in welke lesbrief dat staat ?
Waar ben je dat tegen gekomen dan?
Oud 27-05-2004, 16:30
Liss
Liss is offline
Citaat:
SSER schreef op 27-05-2004 @ 09:03 :
Kasliquideit, solvabiliteit etc hoeven dus niet? Lijkt me sterk want die hebben we uitgebreid behandeld.
Ik heb dit ook nog nooit bij economie gehad hoor, wel bij m&o maar dat is wat anders..
Weet iemand of dit echt moet of niet?
Oud 27-05-2004, 16:32
Rachel
Rachel is offline
@ Liss; lijkt me niet, en trouwens ook al moet het wel zijn we nu te laat met leren en dan kennen we morgen klagen ik ken het ook niet, nog noooooit van gehoord
Oud 27-05-2004, 16:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Vraag me af wat je gedaan hebt als je nú nog niet weet wat het verschil is tussen arbeidsjaren en personen...?!
Oud 27-05-2004, 16:37
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2004 @ 17:35 :
Vraag me af wat je gedaan hebt als je nú nog niet weet wat het verschil is tussen arbeidsjaren en personen...?!
te weinig
nee dat hoeft niet, als je dat toch echt niet snapt, of je leraar legt geen flikker uit?
Oud 27-05-2004, 16:37
Liss
Liss is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 27-05-2004 @ 17:32 :
@ Liss; lijkt me niet, en trouwens ook al moet het wel zijn we nu te laat met leren en dan kennen we morgen klagen ik ken het ook niet, nog noooooit van gehoord
Te laat met leren ben je niet, het zijn formules dus die zou je eventueel zo in je gr kunnen zetten.
Maar als het idd erin voorkomt denk ik dat er veel mensen gaan klagen, net als bij geschiedenis over de NVSH, die uiteindelijk ook bij iedereen goedgerekend wordt
Oud 27-05-2004, 16:41
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Liss schreef op 27-05-2004 @ 17:37 :
Te laat met leren ben je niet, het zijn formules dus die zou je eventueel zo in je gr kunnen zetten.
Maar als het idd erin voorkomt denk ik dat er veel mensen gaan klagen, net als bij geschiedenis over de NVSH, die uiteindelijk ook bij iedereen goedgerekend wordt
Ja oke dat is wel zo (van dat GRM) maja... ik snap ut dan toch nie (A) haha maarree ja idd vriendin van mij heb M&O maar N&G en der zat een vraag in over indexcijfers ofzo? en dat kende zij dus niet omdat ze geen eco had
ja das ook een klacht
Oud 27-05-2004, 16:49
kweethetooknie
kweethetooknie is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 27-05-2004 @ 17:41 :
Ja oke dat is wel zo (van dat GRM) maja... ik snap ut dan toch nie (A) haha maarree ja idd vriendin van mij heb M&O maar N&G en der zat een vraag in over indexcijfers ofzo? en dat kende zij dus niet omdat ze geen eco had
ja das ook een klacht
indexcijfers heb je ook bij M&O gehad.... was trouwes wel een zwaar bagger examen
Oud 27-05-2004, 16:51
Verwijderd
Moet je trouwens de multiplier kennen?
Oud 27-05-2004, 16:53
johnbiezen
johnbiezen is offline
----------
Activa: (bezit)
----------
Kas: 250
Vreemde valuta: 150
Debiteuren: 600
----------
Passiva (schuld)
-----------
rekening courant: 850
termijn deposito's: 1450
vreemde valuta goederen: 1600
einge vermogen: 800

Vragen:

--------> Hoeveel kan deze bank Chartaal uitlenen en hoeveel Giraal? Hoe moet je dat dan doen? Want dat is toch allebei evenveel lijkt me

--------> Hoe komt het dat als steeds meer mensen betalen met hun pinpas, de banken kunnen volstaan met een lager liquiditeitspercentage (= dekkingspercentage toch?)?
Oud 27-05-2004, 16:55
Liss
Liss is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 27-05-2004 @ 17:41 :
ja das ook een klacht
Maar in de lesbrieven van m&o stonden ook opgaven met indexcijfers, dit behoorde gewoon tot de examenonderwerpen voor m&o
Oud 27-05-2004, 16:56
Liss
Liss is offline
Citaat:
Sookie schreef op 27-05-2004 @ 17:51 :
Moet je trouwens de multiplier kennen?
Multipliereffect is volgens mij gewoon examenstof, ja.
Oud 27-05-2004, 17:01
Shade
Shade is offline
Citaat:
johnbiezen schreef op 27-05-2004 @ 17:53 :
----------
----------
----------
Passiva (schuld)
-----------

Vragen:

--------> Hoeveel kan deze bank Chartaal uitlenen en hoeveel Giraal? Hoe moet je dat dan doen? Want dat is toch allebei evenveel lijkt me

--------> Hoe komt het dat als steeds meer mensen betalen met hun pinpas, de banken kunnen volstaan met een lager liquiditeitspercentage (= dekkingspercentage toch?)?
Dan moet jee erst het dekkingspercentage weten...

En vraag is, omdat mensen niet meer geld opnemen bij de bank. Ze betalen meteen met een pas, hierdoor hoeft de bank minder geld in de kas te hebben... omdat meer mensen van de pas gebruiken en niet meer hun geld halen bij de bank zelf
Oud 27-05-2004, 17:06
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Shade schreef op 27-05-2004 @ 18:01 :
Dan moet jee erst het dekkingspercentage weten...

En vraag is, omdat mensen niet meer geld opnemen bij de bank. Ze betalen meteen met een pas, hierdoor hoeft de bank minder geld in de kas te hebben... omdat meer mensen van de pas gebruiken en niet meer hun geld halen bij de bank zelf
maar... hoort dit niet bij domein F: bankwezen dan?
Oud 27-05-2004, 17:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
johnbiezen schreef op 27-05-2004 @ 17:53 :
----------
----------
----------
Passiva (schuld)
-----------

Vragen:

Dit vragen ze dus niet op je examen he?? Dus vergeet het maar weer. Dezelfde vraag staat ook zo'n beetje in mn examenbundel en daar staat onder dat dit niet is voor het examen van 2004.
Oud 27-05-2004, 17:07
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Kan iemand mij ff helpen met het rooster van morgen?!

Wat is het nou?? Heb je voor nederlands 3 uur en voor economie 2,5 uur?? Dit vind ik nml best wel krom en in ons pta staat dus het omgekeerde
Oud 27-05-2004, 17:07
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2004 @ 18:07 :
Kan iemand mij ff helpen met het rooster van morgen?!

Wat is het nou?? Heb je voor nederlands 3 uur en voor economie 2,5 uur?? Dit vind ik nml best wel krom en in ons pta staat dus het omgekeerde
Volgens mij wel ja.
Oud 27-05-2004, 17:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 27-05-2004 @ 18:07 :
Volgens mij wel ja.
Hoe zit dat trouwens met jou, heb je een klas overgeslagen ofzo? En wanneer?
Oud 27-05-2004, 17:12
Dieselzz
Dieselzz is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2004 @ 18:06 :
Dit vragen ze dus niet op je examen he?? Dus vergeet het maar weer. Dezelfde vraag staat ook zo'n beetje in mn examenbundel en daar staat onder dat dit niet is voor het examen van 2004.
Waarom zouden we dit niet kunnen krijgen? Behoort toch tot de examenstof?
Oud 27-05-2004, 17:14
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2004 @ 18:09 :
Hoe zit dat trouwens met jou, heb je een klas overgeslagen ofzo? En wanneer?
Ghe
Ja. Ik heb groep 3/4/5 in 2 jaar gedaan. Ik weet niet zeker meer welke klas ik heb overgeslagen..
En verder ben ik vroege leerling, dus dan ben ik eigenlijk 2 jaar te jong.

maar volgend jaar ga ik als het goed is vwo doen.. dan ben ik alleen nog maar vroege leerling.
Oud 27-05-2004, 17:15
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Dieselzz schreef op 27-05-2004 @ 18:12 :
Waarom zouden we dit niet kunnen krijgen? Behoort toch tot de examenstof?
Nou dus dat het volgens mij dus bij domein bankwezen hoort, en dat is uitgesloten van het examen.
Oud 27-05-2004, 17:16
Dieselzz
Dieselzz is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 27-05-2004 @ 18:15 :
Nou dus dat het volgens mij dus bij domein bankwezen hoort, en dat is uitgesloten van het examen.
Ok thnx..... dan moet k dus nog maar ff uitzoeken wat allemaal is uitgesloten
Oud 27-05-2004, 17:49
Frank_YY
Frank_YY is offline
HE? komt dat van die termijndeposito's en spaartegoeden enzo en activa, passiva, betalingsbalans en al die f***ing shit niet int examen?? ??

I hope so menn..
Oud 27-05-2004, 17:50
gleanus
gleanus is offline
Volgens mij wordt economie egt super klote!! ben er egt bang voor... zijn er nog tips??
Oud 27-05-2004, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Frank_YY schreef op 27-05-2004 @ 18:49 :
HE? komt dat van die termijndeposito's en spaartegoeden enzo en activa, passiva, betalingsbalans en al die f***ing shit niet int examen?? ??

I hope so menn..
als dat waar is ben ik echt blij. maar waarom is dat er dan bij ons nogal ingeramd??? nja mis alleen voor het SE
Oud 27-05-2004, 17:57
johnbiezen
johnbiezen is offline
werkgelegenheid bestaat toch uit: werknemers + zelfstandigen
en aanbod van arbeid: beroepsbevolking

en waar horen WAO-ers bij --> beroepsbev. of niet-beroepsbev.?
Oud 27-05-2004, 18:05
APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 27-05-2004 @ 17:20 :
Ja ik werk bijna nooit met mijn boek voor eco, omdat ik nog steeds van mening ben dat je daar ook weinig aan kan leren, bekijk maar oude exames, het is gewoon snap je de opgave ja of nee? bijna nooit krijg je een letterlijke vraag

maja ik leer samenvatting uit mijn boek, en kijk ff hoe je dingen moet uitrekenen (indexcijfer, lorenz-curve, etc.)
hoe ging dat weer dat lorenzo curveweet ik niet eens

is er egrens iets waar al die reken dingen op 1 blaadje staan die je moet leren?
Oud 27-05-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
johnbiezen schreef op 27-05-2004 @ 18:57 :
werkgelegenheid bestaat toch uit: werknemers + zelfstandigen
en aanbod van arbeid: beroepsbevolking

en waar horen WAO-ers bij --> beroepsbev. of niet-beroepsbev.?
aanbod van arbeid(skracht) zijn de werknemers. die bieden hun arbeid aan. beroepsbevolking is werkenden en actiefwerkzoekende dus klopt wel geloof ik.

werkgelegenhei vind je door het tellen van de mensen die daadwerkelijk arbeid verichten.

WAO-ers ie niet werkzoekend zijn horen volgens mij bij de niet-beroepsbev.
Oud 27-05-2004, 18:13
Verwijderd
Citaat:
APRILIA RS schreef op 27-05-2004 @ 19:05 :

is er egrens iets waar al die reken dingen op 1 blaadje staan die je moet leren?
de lorenz curve is uitgebreid besproken in het economie 1..help topivhier bij HAVo. miss daar even kijken?
Oud 27-05-2004, 18:30
Verwijderd
hoe bereken je gemiddelde belastingdruk? je deelt toch de te betalen belasting door het belastbaar bedrag en niet door het brutoloon?
Oud 27-05-2004, 19:00
levi's
levi's is offline
Moet je nou belasting ook kennen?
Oud 27-05-2004, 19:01
Liss
Liss is offline
Citaat:
Sookie schreef op 27-05-2004 @ 19:30 :
hoe bereken je gemiddelde belastingdruk? je deelt toch de te betalen belasting door het belastbaar bedrag en niet door het brutoloon?
Door het belastbaar bedrag volgens mij idd.
Oud 27-05-2004, 19:01
johnbiezen
johnbiezen is offline
belasting moet je kennen idd...

maar welke pagina in economie 1 topic gaat over lorenzcurve? ik heb geen tijd/zin om 6 pagina's door te lezen
Oud 27-05-2004, 19:02
Liss
Liss is offline
Citaat:
levi's schreef op 27-05-2004 @ 20:00 :
Ja, hoezo zou je dat niet moeten weten dan? Tis gewoon examenstof
Oud 27-05-2004, 19:02
levi's
levi's is offline
Ik vind die wisselkoersen zo irritant
Oud 27-05-2004, 19:03
levi's
levi's is offline
Gelukkig heb ik morgen eerst NL, daarna kan ik nog even leren.
Het is zoveeel stof!
Oud 27-05-2004, 19:07
Liss
Liss is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 27-05-2004 @ 19:12 :
aanbod van arbeid(skracht) zijn de werknemers. die bieden hun arbeid aan. beroepsbevolking is werkenden en actiefwerkzoekende dus klopt wel geloof ik.

werkgelegenhei vind je door het tellen van de mensen die daadwerkelijk arbeid verichten.

WAO-ers ie niet werkzoekend zijn horen volgens mij bij de niet-beroepsbev.
Werkgelegenheid zijn idd de mensen die werken maar ook de vacatures
Oud 27-05-2004, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 27-05-2004 @ 20:01 :
Door het belastbaar bedrag volgens mij idd.
dan klopt de samenvatting niet. ok.

Citaat:
levi's schreef op 27-05-2004 @ 20:00 :
grote kans dat dit in het examen komt.
Oud 27-05-2004, 19:23
Liss
Liss is offline
Citaat:
Sookie schreef op 27-05-2004 @ 20:13 :
dan klopt de samenvatting niet. ok.
Maar ik weet het ook niet 100% zeker hoor, zal zo kijken of ik het tegenkom als ik ga bladeren.

Hier nog een link naar de 100 meest gemaakte fouten bij het economie examen havo is een boekje wat een leraar bij ons op school gemaakt heeft. Misschien heeft iemand er iets aan. Sommige fouten zijn echt stom, maar goed je kan ze zelf ook maken als je snel werkt ofzo
Oud 27-05-2004, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 27-05-2004 @ 20:07 :
Werkgelegenheid zijn idd de mensen die werken maar ook de vacatures
ow oke, ik had dit letterlijk uit mn uittreksel van mn lerares. maar dit klopt idd ja!
Oud 27-05-2004, 19:42
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
APRILIA RS schreef op 27-05-2004 @ 19:05 :

Mjah ik zou ook wel zo'n blaadje willen (A)
maarre volgens mij nie
Oud 27-05-2004, 19:46
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Liss schreef op 27-05-2004 @ 20:23 :
.

Hier nog een link naar de 100 meest gemaakte fouten bij het economie examen havo is een boekje wat een leraar bij ons op school gemaakt heeft. Misschien heeft iemand er iets aan. Sommige fouten zijn echt stom, maar goed je kan ze zelf ook maken als je snel werkt ofzo
Oud 27-05-2004, 19:50
Rachel
Rachel is offline
haha handig die fouten
idd sommige dan denk je oja da snap je toch wel
maja.. (A) ik ga maar weer beetje leren
Oud 27-05-2004, 20:01
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 27-05-2004 @ 20:40 :
ow oke, ik had dit letterlijk uit mn uittreksel van mn lerares. maar dit klopt idd ja!
Nee het is zo:

vraag naar arbeid = werknemers, zelfstandigen, vacatures
aanbod van arbeid = beroepsbevolking

werkgelegenheid= werkenmers + zelfstandigen
Oud 27-05-2004, 20:04
kaisz
kaisz is offline
thnx liss voor die link

ikzelf zou zo die rijksbegroting met batalingsbalans hebben verwisseld

ff over die ruilvoet...is dat nou zo belangrijk???

want in de economie 1 word daar hele tijd over gepraat
ik mijn boek staat maar 2 rege;s erover
Oud 27-05-2004, 20:11
Rachel
Rachel is offline
Zijn begrippen zowiezo belangrijk om te leren voor je examen
(m.b.t. oude exames?)
nee
Advertentie

Regels voor berichten