![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast schoot mij iets te binnen, dat je wellicht kan helpen in de kruisvaart ![]() Zelfs al wil het niet gebruiken, dan zou ik deze boeken zeker lezen. Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Zo’n discussie zou echter een historische worden, en geen filosofische. Dat was nou juist de uitdaging voor mij. Hoe dan ook, de historische Jezus is ook een zeer interessant onderwerp! Misschien ga ik hier in de toekomst nog iets over schrijven. Tevens is het betoog tegen het bestaan van de christelijke God mutatis mutandis ook toe te passen op andere (monotheïstisch) godsdiensten. Vriendelijke groet, Bart |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Bestaat de Christelijke God niet, omdat de Bijbel een petitio principii betreft? Nee, non sequitur. De mogelijkheid dat God bestaat blijft, dus de mogelijkheid dat een Christelijke God bestaat, blijft ook.
Maar die Bijbel is niet de enige bron, die men noemt. Jij stelt dat je het andere bewijs "zwak" vindt, omdat "in de natuur mijns inziens niets [...] op het bestaan van God wijst". Dit empirisch argument heb ik weerlegd met de opmerking dat "[een christen] zal wijzen op dat je je eigen (namelijk wetenschappelijke) regels stelt en vervolgens zegt dat je volgens die methode het bewijs moet leveren". Hierop heb ik geen verweer gehoord - je hebt alleen een herhaling gegeven van je eerdere stelling (christenen maken zich schuldig aan een cirkelredering). Maar, zoals je zelf al opmerkt, bewijst dit niet dat God (in het algemeen) niet bestaat. Dit is belangrijk, want je sluit daardoor ook niet de aard van die God uit (Christelijk, Joods, Islamitisch). Je maakt wel aannemelijk dat de Bijbel niet een sluitend bewijs is en dat het daardoor weinig aannemelijk is dat de een Christelijke God bestaat, maar dat is alles. Bewijzen doe je niet. Je weerlegd alleen een Christelijk bewijs. Ik blijf volhouden: non-sequitur. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Atheisme vs agnosticisme: welke is een betere houding om aan te nemen in het leven? Gatara | 106 | 21-06-2008 12:37 | |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Falsificatie toegepast op bestaan god Verwijderd | 161 | 01-06-2006 12:22 | |
de zondvloed, de bijbel en jezus =zwart wit= | 376 | 06-10-2004 21:31 |