Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 12:24
marleentje86
marleentje86 is offline
Dankjewel dit helpt zeker wel, alleen ik stel alleen vragen hoor,
want ik weet toch nix

haha, prijselastisch is???

En welke formules moeten we kennen?

Behalve Nieuw-oud/oud x 100
en
TW=TO-TK
TK=TVK-TCK

Welke nog meer??
Oud 27-05-2004, 12:26
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 13:20 :
laten we beginnen :

wat houdt een loonprijsspiraal in?
ik weet het niet cker maar volgens mij gewoon dat wanneer de prijzen stijgen de lonen hier weer aan aangepast worden zodat men nog steeds hetzelfde kan besteden, en dat daarna weer de prijzen van producten omhoog gaan, en weer hetzelfde gebeurd, zodat je eigenlijk in een spiraal terecht komt.
Oud 27-05-2004, 12:26
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 13:26 :
ik weet het niet cker maar volgens mij gewoon dat wanneer de prijzen stijgen de lonen hier weer aan aangepast worden zodat men nog steeds hetzelfde kan besteden, en dat daarna weer de prijzen van producten omhoog gaan, en weer hetzelfde gebeurd, zodat je eigenlijk in een spiraal terecht komt.
hehe je kent het wel
Oud 27-05-2004, 12:27
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
marleentje86 schreef op 27-05-2004 @ 13:24 :
want ik weet toch nix

en
TW=TO-TK
TK=TVK-TCK

Welke nog meer??
prijselastisch is gewoon te berekenen door de % verandering van het aantal van het product te delen door de % prijsverandering. wanneer je dan op een getal onder de -1 uitkomt is het prijselastisch.
Oud 27-05-2004, 12:28
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
want ik weet toch nix

en
TW=TO-TK
TK=TVK-TCK

Welke nog meer??

prijs elastisch is gevoelig voor prijswijzigingen. Mensen nemen dan eerder een goedkoper fiets bijv, dan die ene dure ofzow..
inelastisch zijn producten als brood e.d. de mensen hebben ze toch nodig, dusm oeten ze ze wel kopen

en forumes.. tjah... nieuw - oud blabla die is wel heel belangrijk ja.... en voord e rest.... geen idee
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 13:26 :
hehe je kent het wel
nou, ik weet 1 ding, dat wil niet zeggen datik mn 4,2 haal he
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 13:28 :
nou, ik weet 1 ding, dat wil niet zeggen datik mn 4,2 haal he
nou, altijd beter dan een 5,4 te halen zoals ik moet
*aaaaaahhh*
Oud 27-05-2004, 12:31
ladii_inge
ladii_inge is offline
uhhm... ik kom er dus zeg maar net achter dat ik mijn lesbrief van arbeidsmarkt kwijt ben en nou had ik daar alles al wel van in me rekenmachine staan, maar nou wis ik net het gedeelte van werkloosheid ik snap de uitleg van hier boven wel.. alleen kwantitatieve werkloosheid...dat werd bij mij in het boek heel anders uitgelegd volgens mij is er hier iemand die ook met de lesbrieven werkt..... die dat stukje uit het boek even over wilt typen voor mij?

alvast bedankt
Oud 27-05-2004, 12:31
Barbabob
Barbabob is offline
Ik heb morgen ook eco1 Ben benieuwd wat t gaat worden...ik heb da boekje samengevat das echt superhandig!! En zo moeilijk zal t vast nie gaan worden...toch??
Oud 27-05-2004, 12:32
silverpearl
silverpearl is offline
Citaat:
want ik weet toch nix

en
TW=TO-TK
TK=TVK-TCK

Welke nog meer??
Haha....

Totale kosten = Totale variabale kosten - Totale constante kosten???
Oud 27-05-2004, 12:33
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Barbabob schreef op 27-05-2004 @ 13:31 :
Ik heb morgen ook eco1 Ben benieuwd wat t gaat worden...ik heb da boekje samengevat das echt superhandig!! En zo moeilijk zal t vast nie gaan worden...toch??
vorig jaar was het moeilijk (heb oefenexamen gedaan, ik vond hem moeilijk!) als iedereen dat vond, toen dus, is er vast veel geklaagd, dus dan moet het nu makkelijker zijn (hoop ik!!)
ladii_inge
ladii_inge is offline
formule prijselasticitiet:

procentuele verandering vraag / procentuele verandering prijs...

toch??

en dan tussen -1 en 1 is inelastisch.

Ja toch??
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
silverpearl schreef op 27-05-2004 @ 13:32 :
Haha....

lijkt me niet dat dat klopt.
de totale kosten zijn de totale variabele kosten + de totale constante kosten.
Oud 27-05-2004, 12:34
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Eendje16 schreef op 27-05-2004 @ 13:33 :
formule prijselasticitiet:

procentuele verandering vraag / procentuele verandering prijs...

toch??

en dan tussen -1 en 1 is inelastisch.

Ja toch??
klopt helemaal.
offtopic: die damn floodcontrol!!
Oud 27-05-2004, 12:35
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
silverpearl schreef op 27-05-2004 @ 13:32 :
Haha....

Sorry PLUS!! iedereen maakt toch weleens een fout!!
Oud 27-05-2004, 12:36
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
marleentje86 schreef op 27-05-2004 @ 13:35 :
Sorry PLUS!! iedereen maakt toch weleens een fout!!
En trouwens, was een typfoutje... Sorry
Oud 27-05-2004, 12:43
Barbabob
Barbabob is offline
Onze schoolexamens waren de eindexamens van het jaar 2000 t/m 2003...en toch zeggen ze elk jaar dat de eindexamens makkelijker zijn dan de schoolexamens ...maar ik vin wel bij eindexamen eco dat ze altijd zo moeilijk vrage terwijl t antwoord eigelijk gewoon heel logisch is..moeten we trouwens ook van die belastingboxen kennen? Box1,2 enz??
Oud 27-05-2004, 12:45
Fantôme
Fantôme is offline
ik ben dus die som op die site die anjali gaf aan het doen over het progressief belastingstelsel, en ik doe hem altijd goed (dat soort sommen!) maar hun doen het heel anders daarzo, en er komt ook een ander antwoord uit
Oud 27-05-2004, 12:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
marleentje86 schreef op 27-05-2004 @ 13:36 :
En trouwens, was een typfoutje... Sorry
owjoh, kan gebeuren
Oud 27-05-2004, 12:46
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
Barbabob schreef op 27-05-2004 @ 13:43 :
Onze schoolexamens waren de eindexamens van het jaar 2000 t/m 2003...en toch zeggen ze elk jaar dat de eindexamens makkelijker zijn dan de schoolexamens ...maar ik vin wel bij eindexamen eco dat ze altijd zo moeilijk vrage terwijl t antwoord eigelijk gewoon heel logisch is..moeten we trouwens ook van die belastingboxen kennen? Box1,2 enz??
wel het principe geloof ik, maar je hoeft het niet zelf toe te passen,toch? tenminste, daar was zostrax ook een vraag over namens mij haha
Oud 27-05-2004, 12:47
Barbabob
Barbabob is offline
Hahah ooh dat had ik even niet gezien ....maar ik kan me herinneren dat wij ooit moeste uitrekenen van stel je hoort in box 3 dan moest je eerst wat van box 1 nemen en dan wat erbij wat eraf ....en da ging mij nie echt goed af
Oud 27-05-2004, 12:48
Fantôme
Fantôme is offline
ja, daar was al een vraag over dacht ik.... ik weet niet of je het moet kunnen toepassen, wij hebben het wel eens op een tentamen gehad (alleen wij noemen het schijven, het is toch wel hetzelfde he?!!) maar nu ben ik er 1 van inet aan het doen en ik krijg er een ander antwoord uit dan zij, terwijl k die dingen normaal wel goed doe
Oud 27-05-2004, 12:52
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Barbabob schreef op 27-05-2004 @ 13:47 :
Hahah ooh dat had ik even niet gezien ....maar ik kan me herinneren dat wij ooit moeste uitrekenen van stel je hoort in box 3 dan moest je eerst wat van box 1 nemen en dan wat erbij wat eraf ....en da ging mij nie echt goed af
ja, hetzelfde als de schijven dus (ik was al bang dat jullie het over iets anders hadden).

je moet altijd eerst het belastingvrij bedrag eraf trekken, deze wordt wel gegeven.
daarna ga je kijken welk bedrag je overhoud. Stel je houd 45000 euro (is dit veel? weinig? geen idee.. boeie!) over en de eerste schijf gaat tot 20 000 dan betaal je over de eerste 20 000 het percentage belasting wat bij de eerste schijf (=box hoort!) vervolgens trek je die 20 000 van de 45 000 af. je houd dus 25 000 over. Stel de tweede schijf gaat over 30 000 euro dan betaal je over de overige 25 000 dus het belastingspercentage wat bij de 2e schijf (box) hoort. daarna heb je niets meer over. Wanneer jouw bruto salaris hoger ligt kan het zijn dat je in de derde schijf (box) terecht komt. Zelfs wanneer je, als je belasting hebt betaald over box2 nog maar 1 euro overhoud, moet je over die ene euro de belasting betalen wat bij de derde schijf hoort.
aan het einde moet je trouwens nog een keer de subsidies die iemand bijv. ontvangt erbij optellen om op het secundaire inkomen van deze persoon uit te komen.

ehm, snap je?
Oud 27-05-2004, 12:53
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
Barbabob schreef op 27-05-2004 @ 13:47 :

nee mij ook al niet hoop echt dat we dat morgen niet krijgen.. was iets met rendement ofzo, nou vaaaag dat ik het vond
Oud 27-05-2004, 12:54
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 13:53 :
nee mij ook al niet hoop echt dat we dat morgen niet krijgen.. was iets met rendement ofzo, nou vaaaag dat ik het vond
ik heb het hierboven ^^ proberen uit te leggen over die boxen (nogmaals, dat is toch hetzelfde als de schijven??). hopelijk enigzins duidelijk...?
Oud 27-05-2004, 13:09
Verwijderd
even een vraag:

ik zit net op havovwo.nl een uitgeprint proefexamen van economie te maken, *2003-II*, en hij doet niets meer. hij heeft alles geblokkeerd. is dit alleen bij mijn computer zo, of hebben meer mensen dat? is er misschien iemand die even wil kijken voor mij? dankjewel
Oud 27-05-2004, 13:10
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 13:54 :
ik heb het hierboven ^^ proberen uit te leggen over die boxen (nogmaals, dat is toch hetzelfde als de schijven??). hopelijk enigzins duidelijk...?
ja, heb het doorgelezen, wordt het wel duidelijker van! En heb zonet nog oefenstencil weergevonden tussen al mijn economieaantekeningen van de afgelopen 2 jaar. En dat waren er wat, als je elke les 50 minuten uitleg op het bord krijgt, waar je aan het eind van de les nog niks van snapt

maar iig: thanxxxx
Oud 27-05-2004, 13:12
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
WooF schreef op 27-05-2004 @ 14:09 :
even een vraag:

ik zit net op havovwo.nl een uitgeprint proefexamen van economie te maken, *2003-II*, en hij doet niets meer. hij heeft alles geblokkeerd. is dit alleen bij mijn computer zo, of hebben meer mensen dat? is er misschien iemand die even wil kijken voor mij? dankjewel
bij mijn computer boven loopt hij ook altijd vast, dan kan ik het niet eens bekijken meestal, en op deze computer doet hij het wel. maar ik weet niet wat je eraan kan doen eigenlijk...
Oud 27-05-2004, 13:13
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 14:12 :
bij mijn computer boven loopt hij ook altijd vast, dan kan ik het niet eens bekijken meestal, en op deze computer doet hij het wel. maar ik weet niet wat je eraan kan doen eigenlijk...
ok dankjewel. hij loopt niet vast, hij geeft gewoon aan dat hij geblokkerd is. (helaas, deze functie is geblokkeerd door havovwo.nl* terwijl ik er gewoon mee bezig was naja, zometeen nog maar een keer proberen dan.

edit: hij doet t weer
Oud 27-05-2004, 13:14
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 14:12 :
ey ja, dat doet mijne ook, en maakt dan niet uit welke computer, ligt gewoon aan de site. Want als je een oefenexamen opent, dan krijg je een nieuw venster, maar je zit eigenlijk nog in het oude venster (*???? haha vaag hoop dat je het snapt*) en dan loopt ie vast ja

ligt dus niet aan je compu
ff offtopic:
nou mensen: ik ga me ff serieus buigen over het examen economie van 2000 tijdvak 1, en ff kijken wat voor cijfer ik denk te gaan halen (een 5,4 zal wel niet lukken, dus op naar de vijf )

*Swaaajj*
Oud 27-05-2004, 13:15
Fantôme
Fantôme is offline
stel nou even vragen... das handig
of moet ik jullie vragen stellen?
(deze weet ik wel toevallig, anders komt het niet in me op )

- noem het verschil tussen primaire, secundaire en evt. tertiaire arbeidsvoorwaarden

- wat is de marketing mix?

- verschil tussen winst en omzet?

- wat zijn bemoeigoederen? noem een voorbeeld?

- non tarifiair en tarifiare protectiemiddelen?

- wat is kwaliatieve structuurwerkloosheid? (het woord zegt het al eigenlijk!)

zo, en nu mogen jullie weer
Oud 27-05-2004, 13:16
Günther
Günther is offline
by the way, tis wel veel (beetje verkeken erop )
Oud 27-05-2004, 13:17
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Günther schreef op 27-05-2004 @ 14:16 :
by the way, tis wel veel (beetje verkeken erop )
kweenie of je bio hebt... das nog veel meer
Oud 27-05-2004, 13:19
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 14:17 :
kweenie of je bio hebt... das nog veel meer
daar kan ik over meepraten

zeg trouwens, ik verwacht dat het examen zal lijken op de examens van afgelopen jaar, en daar staan helemaal geen mega-ingewikkelde termen in enzo. dus daar ga ik me niet heel erg over buigen, gewoon goed doornemen.

had net voor een oefenexamen een 4,7, en dat is genoeg voor mij. nou maar hopen dat ik dat morgen ook haal.
Oud 27-05-2004, 13:22
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 14:15 :
stel nou even vragen... das handig
of moet ik jullie vragen stellen?
(deze weet ik wel toevallig, anders komt het niet in me op )

- noem het verschil tussen primaire, secundaire en evt. tertiaire arbeidsvoorwaarden

- wat is de marketing mix?

- verschil tussen winst en omzet?

- wat zijn bemoeigoederen? noem een voorbeeld?

- non tarifiair en tarifiare protectiemiddelen?

- wat is kwaliatieve structuurwerkloosheid? (het woord zegt het al eigenlijk!)

zo, en nu mogen jullie weer

ff offtopic: ben alweer gestopt, snapte de eerste vraag al meteen niet ...

nu je vragen: primaire arbeidsvoorwaarden: afspraak over loon e.d.
secundaire arbeidsvoorwaarden: werktijd e.d.
Tertiaire arbeidsvoorwaarde: inspraak en medezeggenschap

marketing mix: ehmz.... dat weet ik zo niet
* pakt boek erbij*
ohwjah, die vier p's die te maken hebben met de afzet van de producten: prijs, plaats, product, promotie

verschil winst en omzet: winst is dat wat je overhoud na alle aftrekking van de belasting e.d. en omzet is dat wat je overhoud maar waar nog alles van af moet
(toch?? )

bemoeigoederen: producten waarvan de overheid het gebruik wil stimuleren of afremmen. Demerits goods (ofzoiets) afremmen, dus roken e.d. Merits goods stimuleren, bijv musea e.d.

Non tarifair: protectie waarbij geen heffing wordt opgelegd, dus bijvoorbeeld kwalitatieve eisen voor de import e.d.
Tarifair: import heffing (eht gaat dus via de markt)

kwalitatieve structuurwerkloosheid: de mensen zijn er wel, maar kunnen de vacatures niet beoefenen omdat ze een ander beroep hebben

*whaaaaaaaaaaaaah bijna helemaal uit mijn hoofd!!! *
Oud 27-05-2004, 13:26
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
WooF schreef op 27-05-2004 @ 14:19 :
daar kan ik over meepraten

zeg trouwens, ik verwacht dat het examen zal lijken op de examens van afgelopen jaar, en daar staan helemaal geen mega-ingewikkelde termen in enzo. dus daar ga ik me niet heel erg over buigen, gewoon goed doornemen.

had net voor een oefenexamen een 4,7, en dat is genoeg voor mij. nou maar hopen dat ik dat morgen ook haal.
ik ook haha!

nu mijn vragen:
- wat is appreciatie en wat depreciatie ??

- wat houden de volgende begrippen in:
- initiele loonstijging,
- prijscompensatie
- incidentele loonstijging

-wat is hoog en wat is laagconjunctuur, en wanneer hebben consumenten vertrouwen in de economie (bij hoog of bij laag?)

- hoe bereken je het samengesteld gewongen prijsindexcijfer (ja... die weet ik zelf ook niet )

- wat zijn indirecte belastingen en geef een voorbeeld.

nou peepzz succes ermeej hahahaha
Oud 27-05-2004, 13:28
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 14:22 :
ff offtopic: ben alweer gestopt, snapte de eerste vraag al meteen niet ...

Citaat:
nu je vragen:
*gaat justlikeme!'s antwoorden nakijken*
Citaat:
primaire arbeidsvoorwaarden: afspraak over loon e.d.
secundaire arbeidsvoorwaarden: werktijd e.d.
Tertiaire arbeidsvoorwaarde: inspraak en medezeggenschap
richtig!

Citaat:
marketing mix: ehmz.... dat weet ik zo niet
* pakt boek erbij*
ohwjah, die vier p's die te maken hebben met de afzet van de producten: prijs, plaats, product, promotie
het gaat idd over de 4 p's. soms wordt de p van parkeerplaats en de p van personeel ook nog meegerekend.

Citaat:
verschil winst en omzet: winst is dat wat je overhoud na alle aftrekking van de belasting e.d. en omzet is dat wat je overhoud maar waar nog alles van af moet
(toch?? )
ik heb een andere omschrijving geleerd, maar dat van jou kan best kloppen. ik heb gewoon heel simpel geleerd
omzet = prijs per stuk * aantal verkochte stuks
winst = omzet - kosten.

Citaat:
bemoeigoederen: producten waarvan de overheid het gebruik wil stimuleren of afremmen. Demerits goods (ofzoiets) afremmen, dus roken e.d. Merits goods stimuleren, bijv musea e.d.
ja klopt. ze gaan accijns heffen over de goederen waarvan de overheid gebruik wil afremmen, zoals roken. en ze gaan subsidies geven aan dingen waarvan de overheid wilt dat meer gebruik wordt gemaakt. musea idd, maar ook scholing.

Citaat:
Non tarifair: protectie waarbij geen heffing wordt opgelegd, dus bijvoorbeeld kwalitatieve eisen voor de import e.d.
Tarifair: import heffing (eht gaat dus via de markt)
idd de kwaliatieve eisen, het verbieden van het product is ook non-tarifiair. tarrifiair is idd wanneer er importheffing is.

Citaat:
kwalitatieve structuurwerkloosheid: de mensen zijn er wel, maar kunnen de vacatures niet beoefenen omdat ze een ander beroep hebben
idd. een oplossing hiervoor is bijv. omscholing.

Citaat:
*whaaaaaaaaaaaaah bijna helemaal uit mijn hoofd!!! *
goed zo!
Oud 27-05-2004, 13:35
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nu mijn vragen:
- wat is appreciatie en wat depreciatie ??
appreciatie is koersstijging en depreciatie is koersdaling.

Citaat:
- initiele loonstijging,
ik dacht dat dit was dat het personeel meer loon krijgt zodat ze van hun loon meer kunnen kopen dan voorheen.

Citaat:
- prijscompensatie
arbeiders krijgen meer loon omdat de producten duurder worden. ze kunnen nu evenveel blijven kopen.

Citaat:
- incidentele loonstijging
een werknemer krijgt loonsstijging doordat hij/zij bijv. opgeschoold is (een cursus heeft gedaan).

Citaat:
-wat is hoog en wat is laagconjunctuur, en wanneer hebben consumenten vertrouwen in de economie (bij hoog of bij laag?)
mensen hebben vertrouwen in de economie bij hoogconjunctuur.
de hoogconjunctuur is een periode waarin de productie met een hoog percentage groeit (en de golfbeweging hoger dan de trend ligt). laagconjunctuur is een periode waarin de productie groeit met een laag percentage of zelfs inkrimpt. (de golfbeweging ligt dan onder de trend).

Citaat:
- hoe bereken je het samengesteld gewongen prijsindexcijfer (ja... die weet ik zelf ook niet )
deze weet ik ook niet, maar ik ga het opzoeken.

Citaat:
- wat zijn indirecte belastingen en geef een voorbeeld.
belastingen die niet direct aan de overheid worden betaald. een voorbeeld is btw.

nou peepzz succes ermeej hahahaha [/B][/QUOTE]
Oud 27-05-2004, 13:40
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ik neem trouwens aan dat je gewogen bedoeld? maargoed, ik kan het niet vinden... dus ehh, iemand...?
Oud 27-05-2004, 13:43
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
bij mij staat er bij initiele loonstijging: een loonstijging die voorvloeit uit de stijging van de arbeisproductiviteit
Oud 27-05-2004, 13:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
0(-_-)0 = ik schreef op 27-05-2004 @ 14:43 :
bij mij staat er bij initiele loonstijging: een loonstijging die voorvloeit uit de stijging van de arbeisproductiviteit
oke... dat was de enige waarvan ik niet bepaald cker was, dus dan zal dat het zijn.
Oud 27-05-2004, 13:47
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 14:35 :
appreciatie is koersstijging en depreciatie is koersdaling.

ja, die klopt!!

ik dacht dat dit was dat het personeel meer loon krijgt zodat ze van hun loon meer kunnen kopen dan voorheen.

deze klopt ook, ze krijgen een loonsverhoging boven op de prijscompensatie, waardoor de koopkracht toeneemt. ZE kunne dus meer goederen kopen dan voorheen

arbeiders krijgen meer loon omdat de producten duurder worden. ze kunnen nu evenveel blijven kopen.

klopt ook (je bent wel goed zeg !) de lonen gaan omhoog met hetzelfde percentage als de prijzen stijgen, waardoor de koopkracht van de werknemers op hetzelfde niveau blijft

een werknemer krijgt loonsstijging doordat hij/zij bijv. opgeschoold is (een cursus heeft gedaan).

een loonsverhoging (per individuele werknemer) omdat hij een cursus heeft gevolgd of een hogere functie heeft gekregen

mensen hebben vertrouwen in de economie bij hoogconjunctuur.
de hoogconjunctuur is een periode waarin de productie met een hoog percentage groeit (en de golfbeweging hoger dan de trend ligt). laagconjunctuur is een periode waarin de productie groeit met een laag percentage of zelfs inkrimpt. (de golfbeweging ligt dan onder de trend).

klopt!

deze weet ik ook niet, maar ik ga het opzoeken.

hij stond in het examen van ... (ff kijken) 2002 tijdvak 1 > ik snap hem ook niet (het is opgave 7 btw)

belastingen die niet direct aan de overheid worden betaald. een voorbeeld is btw.

klopt, indirecte belastingen zijn kostprijsverhogende belastingen, de consument betaald ervoor, maar de leverancier draagt het geld af aan de belasting. VOorbeelden zijn: omzetbelasting (BTW dus) accijnzen en invoerrechten.

nou peepzz succes ermeej hahahaha
[/B][/QUOTE]

meid, je krijgt van mij een 10!!!!!!!!! haha echt goed joh
Oud 27-05-2004, 13:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
0(-_-)0 = ik schreef op 27-05-2004 @ 14:43 :
ik kijk dus net nog een keer, (toenet deed ik het uit mijn hoofd) en ik heb dit staan:

- incidentele loonstijging: loonsverhoging voor een individuele werknemer, bijvoorbeeld na het volgen van een cursus of na een hogere functie.

- prijscompensatie: loonsverhoging met hetzelfde vpercentage als de prijsstijging van de consumptiegoederen waardoor de koopkracht van de werknemers hetzelfde blijft.

- initiele loonsstijging: loonsverhoging boven op de prijscompensatie waardoor de koopkracht van werknemers toeneemt.
Oud 27-05-2004, 13:48
justlikeme!
justlikeme! is offline
owh hij is niet behoorlijk duidelijk geworden zonder de vragen erbij ... haha maarehmz: ik bedoelde inderdaad gewogen ja! haha
Oud 27-05-2004, 13:49
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 14:47 :

meid, je krijgt van mij een 10!!!!!!!!! haha echt goed joh [/B][/QUOTE]
nu nog van mn leraar
Oud 27-05-2004, 13:49
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 14:48 :
ik kijk dus net nog een keer, (toenet deed ik het uit mijn hoofd) en ik heb dit staan:

- incidentele loonstijging: loonsverhoging voor een individuele werknemer, bijvoorbeeld na het volgen van een cursus of na een hogere functie.

- prijscompensatie: loonsverhoging met hetzelfde vpercentage als de prijsstijging van de consumptiegoederen waardoor de koopkracht van de werknemers hetzelfde blijft.

- initiele loonsstijging: loonsverhoging boven op de prijscompensatie waardoor de koopkracht van werknemers toeneemt.

laat me raden: Praktische Economie??
haha kan bijna niet anders !

wat sta je eigenljik voor eco??
Oud 27-05-2004, 13:51
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 14:49 :
laat me raden: Praktische Economie??
haha kan bijna niet anders !

wat sta je eigenljik voor eco??
hoe weet je dat het niet anders kan? je hebt gelijk, het is praktische economie.
ohh, en ik sta echt niet hoog voor eco hoor... 6,8
Oud 27-05-2004, 13:52
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 14:51 :
hoe weet je dat het niet anders kan? je hebt gelijk, het is praktische economie.
ohh, en ik sta echt niet hoog voor eco hoor... 6,8
het was geloof ik letterlijk uit het boek ! haha

maarehmz: maak je geen zorgen met die 6,8 dat haal je met gemak, en er zijn altijd mensen die veeeel slechter ervoor staan...

.... zoals ik ik moet een 5,4 halen gaat me echt nooit lukken...
Oud 27-05-2004, 13:55
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
gewogen indexcijfer: = (wegingsfactor x indexcijfer) / wegingsfactoren
Oud 27-05-2004, 13:55
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 14:52 :
het was geloof ik letterlijk uit het boek ! haha

maarehmz: maak je geen zorgen met die 6,8 dat haal je met gemak, en er zijn altijd mensen die veeeel slechter ervoor staan...

.... zoals ik ik moet een 5,4 halen gaat me echt nooit lukken...
wellus! de vragen die ik stel kan je prima beantwoorden, dusz...
maar zelf maar ik me op het moment meer zorgen om bio en ak...
en aan nederlands heb ik nog niet veel gedaan, maarja, een 2,6 is dan ook genoeg

Regels voor berichten