Advertentie | |
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Hebben ze niets met natuur te maken? Het is natuurlijk wanneer je een piano op tien meter hoogte laat vallen: het naar beneden valt: dit is beschreven in de natuurkunde. Wiskunde beschrijft de natuur, het heeft dus wel degelijk wel te maken met natuur. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Minder simpel voorbeeld: de zwaartekracht in nederland ligt dacht ik rond de 9,8. Vermenigvuldig dit met je gewicht in kilo`s: en je weet welke kracht je nodig hebt om deze persoon op te tillen. Natuurlijk zijn getallen slechts symbolen, maar ze staan voor echte, natuurlijke, waarden. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En nogmaals, 1+1=2 volgt uit de wiskundige axioma's. De stelling dat is gewoon zo raakt daarom kant noch wal. |
![]() |
||
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wanneer je de massa van twee objecten vermenigvuldigt met elkaar, en dit met de Gravitatie constante (wat een getal is, verdomt!). De uitkomst hiervan moet je natuurlijk eerst delen door de afstand tussen de objecten in het kwadraat. Je uitkomst is de zwaartekracht. Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De grote G heeft ook een geheel andere waarde, namelijk ongeveer 6,67 * 10^11. Uit de formule voor de zwaartekracht zonder constante g volgt de eenheid van G: N*m²/kg². 1+1=2 is natuurlijk geen axioma, want dan zouden 1+2=3, 2+2=4 etc. etc. ook allemaal axioma's moeten zijn. Maar hierboven heeft Mathfreak het al uitgelegd. (overigens ken ik zelf niet alle axioma's, maar dat is niet zo relevant voor het principe) |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
En wiskunde is gewoon het duidelijkste voorbeeld van logica. Wiskunde bestaat in onze realiteit, dus er bestaat logica in de werkelijkheid. Citaat:
Om je nog een voorbeeld van logica te geven uit de realiteit (en uit de natuur, om nofi blij te maken): Vuur. Een combinatie van materie dat onder bepaalde omstandigheden overgaat tot een andere soort materie en waarbij energie vrijkomt. Ik zelf weet niet precies hoe dit gaat, maar mensen die het hebben onderzocht wel, er werden logische formule's gevonden voor dit proces. (en ook voor heel veel andere natuurkundige reacties) Dus dat bewijst dat er een vorm van logica in zit. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Logica is niet te bewijzen want er zullen altijd ergens aan het begin aannames gemaakt moeten worden hoe aannemelijk ze ook zijn. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Dus het bewijst wel wat. In de praktijk (de realiteit) bewijst het namelijk dat logica bestaat. Omdat wij "een gedachtenspinsel hebben" waarin we dat in heel veel verschillende gevallen ervaren. Misschien kloppen onze gedachtes niet, of verschilt onze realiteit van de werkelijkheid wat dat betreft, maar als jij vermoed dat we in een matrix-wereld leven dan hoef je ook niet te reageren op wat ik zeg want ik ga voor het gemak uit dat we niet in een matrix-wereld leven, maar in "de echte wereld" zoals wij die ervaren. Citaat:
Ik denk praktisch, jij denkt theoretisch. Theoretisch gezien kan alles en weet je nix zeker. In de praktijk kun je wel dingen zeker weten en beredeneren. Hiervoor gebruik je logica. In de praktijk bestaat logica. Dus in de werkelijkheid bestaat er een vorm van logica, anders viel dat niet in de praktijk te gebruiken. En als je weer es wat nutteloos toe wil voegen aan deze discussie, reageer dan op mijn "bewijzen" ipv die te negeren. Voor de 3e keer: - Er zijn praktisch oneindig veel voorbeelden te geven van logische dingen. - Hoe kunnen we wiskunde gebruiken als de werkelijkheid niet logisch zou zijn? - Het feit dat er stabiele dingen zijn, bewijst al dat de werkelijkheid logisch is. Anders was er alleen maar chaos. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik ga het niet helemaal lezen
![]() Mischien hebben we het wel aan ons eigen te danken dat we het nog steeds niet "weten" en volgen we al duizenden jaren de verkeerde weg. Ik wil overigens niet zeggen dat ik niet "geloof" zoals jullie het ook willen noemen. Het is voor mij ook meer een gevoel. Common Rijmde er ooit eens over, wat het toch voor mij persoonlijk heel simpel doch heel mooi verwoord "Allah? I'm God" "No I don't believe that. That's a mystery" "If God is so good why does shit be happening to me?" There's divinity within because we come from the divine A froce that's not seen But you feel it every time When the wind blows, and the world turns, and the rain drops, and the baby cries and the bird flies, and the ground quake, and the stars gleam So many things are evident of its existence What we need to do is link it with persistence Once we recognize that, we can move ahead |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
(voor de extreem domme mensen die de bewijzen nog steeds proberen te negeren) - Er zijn praktisch oneindig veel voorbeelden te geven van logische dingen. (bewijs dat logica dus bestaat, anders vallen er geen voorbeelden van te geven) - Hoe kunnen we wiskunde gebruiken als de werkelijkheid niet logisch zou zijn? (puur logica, dus het bestaat kennelijk want anders viel het niet te gebruiken) - Het feit dat er stabiele dingen zijn, bewijst al dat de werkelijkheid logisch is. Anders was er alleen maar chaos. (morgen komt de zon weer op, dat zou niet te voorspellen zijn in een werkelijkheid die bestaat uit chaos, in fact: je zou dan zelf niet eens bestaan) Citaat:
|
![]() |
|
sorry ik heb geen zin om het hele topic door te lezen. Maar wat is het wat jullie nou willen bewijzen ? Dat logica bestaat ? Of het nou wel of niet bestaat, wat bewijst dat verder of er een hogere macht bestaat of niet
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je verdere analogieën raken kant noch wal. Je spreekt over bewijzen terwijl er hierover geeneens bewijzen bestaan. (dat is namelijk de unificerende theorie van alles waar theoretisch natuurkundigen zo hard naar op zoek zijn) |
![]() |
|
Er kan zoveel "toeval" zijn en nooit "teveel" voor als bewijs te dienen voor een "hogere" macht. Dat is een beetje ver gezocht.
Alles wat te toevallig is, onverklaarbaar, schuif je maar als "hogere macht". Sommige dingen gebeuren gewoon, is toeval of is onverklaarbaar, nou en. Moet alles dan een reden hebben? Nee. De zin van het leven bijvoorbeeld. Nahja dat is een beetje een stom voorbeeld. Maar goed... Je gelooft erin of niet. Ik geloof dat er verklaar- en onverklaarbare dingen zijn en toeval en geen toeval. Maar een hogere macht? Nah nee. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus als er in de praktijk dingen bewezen kunnen worden, dan ga ik niet lopen zeggen "nee je kan helemaal nix bewijzen want theoretisch is het onmogelijk om iets te bewijzen". Als logica bestaat, wat je zelf ook toegeeft, is de werkelijkheid berust op logica, dan is er dus geen toeval, want toeval komt voor uit onlogica/onvoorspelbaarheid. Iets kan niet logisch en onlogisch tegelijk zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het determinisme, waar jij aanhanger van bent, gaat soms in de natuurkunde op, en soms niet. Dat wil zeggen dat wij, op dit moment, bepaalde natuurkundige verschijnselen op een actie->reactie-manier kunnen beschrijven (bijvoorbeeld de wetten van Newton), en anderen niet (radioactiviteit, de positie van elektronen, etc.). In die zin gaan logica en toeval dus wel samen. Het sluit determinisme ook niet uit, maar de wereld zoals wij die nu kunnen waarnemen is niet deterministisch. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Want zolang er maar iets is wat je niet weet, kun je er niet zeker van zijn. En er zijn heel veel dingen die we niet weten. Puur theoretisch gezien kun je dus niets bewijzen. Een bewijs is per definitie theoretisch. Praktisch gezien kun je dingen ook bewijzen. Pak een appel en nog een appel, en tel ze bij elkaar op. Je hebt praktisch bewezen dat "één plus één twee is". En natuurlijk klopt het theoretisch gezien ook, maar dat het theoretisch gezien kan is nog geen bewijs dat het ook waar is. Want om de waarheid te kunnen bewijzen moet je theoretisch gezien alwetend zijn. Theoretisch gezien zou god ook wel kunnen bestaan. In theorie hoef jij zelfs niet eens een mens te zijn. Dat je in de praktijk kan bewijzen dat je een mens bent, bewijst theoretisch gezien nix. Als je niet snapt wat ik bedoel zal ik het in me volgende post nog wat duidelijker uitleggen. Citaat:
Bovendien moet je eraan denken dat we het nu over natuurkundige toeval hebben, dus "oorzaak->gevolg". (actie->reactie) En niet over menselijke vorm van toeval, dus "de natuurkundigen/geleerden kunnen bepaalde dingen niet voorspellen oid omdat ze het nog niet snappen". (positie van elektronen) Waarom ga je op 1 onderdeel van mijn post in, en probeer je de andere argument(en) weer te negeren? Als logica bestaat, wat je zelf ook toegeeft, is de werkelijkheid dus berust op (een vorm van) logica, dan is er dus geen toeval, want toeval komt voor uit onlogica/onvoorspelbaarheid. Iets kan niet logisch en onlogisch tegelijk zijn. Dus is de werkelijkheid logisch. |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
- f(x) = x² + 5x + 3 is een polynoom. Dus zijn alle functies polynomen. - Volkert van der G. is een moordenaar. Dus is iedereen een moordenaar. Het bestaan van logica sluit het bestaan van toeval niet uit. Immers, de kansberekeningen kunnen ook best logisch zijn, en het bestaan van logica impliceert niet dat ALLES logisch is. Jouw redenering dat toeval per definitie onlogisch is is dus onjuist. Ik ga hier niet verder met jou over in discussie, je schijnt nogal moeite te hebben met het toegeven van je ongelijk en dat maakt deze discussie zinloos. |
![]() |
||||||||||||
![]() |
Citaat:
Dus theoretisch kun je idd nix bewijzen, in de praktijk (ervan uitgaant dat de axioma's waar zijn) wel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Als er toeval bestaat in wiskunde, dan is wiskunde dus niet meer logisch. En is het onvoorspelbaar geworden. (wiskunde is per definitie niet onvoorspelbaar, omdat wiskunde logisch is) Citaat:
Maar we hebben het niet over aparte dingen, we hebben het over de werkelijkheid in het algemeen. Wat dus wel ALLES is. Het bestaan van logica in de werkelijkheid, sluit het bestaan van toeval in de werkelijkheid dus wel uit. Hoe kan iets logisch en onlogisch tegelijk zijn? Citaat:
Citaat:
Wat waarschijnlijk ook de reden is dat ik mijn eigen ongelijk niet toe kan geven. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik wil me er ook zo graag mee bemoeien, maar ik snap het niet meer
![]() ![]() ![]() Vanaf het stuk over "logica" ben ik gestopt. Ik snap niet wat het uitmaakt of je het nou over het bestaan van toeval of logica hebt. Of je zegt "overal is een rede voor, niets gebeurt willekeurig"->logica, of je zegt "dingen kunnen willekeurig gebeuren."->toeval Whats the difference? ![]() Ik blijf iig bij mijn standpunt dat je niet kunt weten of toeval nu bestaat of niet. Je kunt het bestaan van toeval bewijzen en gebruiken in bepaalde modellen, maar niet in de complete werkelijkheid, waar zoveel meer gegevens te vinden zijn die we nog niet hebben. Toeval, een hogere macht, "de zin van het bestaan van alles', het zijn allemaal dingen die zo aan de basis van alles wat er is liggen, dat we daar gewoon geen uitspraken over kunnen doen. En ik denk dat je dan ook moet accepteren dat je daar geen uitspraken over kunt doen, ookal weet je nog zoveel van de natuurkunde/ wiskunde/ biologie, etc. Er zijn dingen die we iig op dit moment niet kunnen bewijzen en misschien wel nooit kunnen bewijzen. We kunnen uitspraken doen over hoe alles werkt, maar niet over wat eraan ten grondslag ligt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De discussie ging er juist over dat sommige mensen vonden dat er bewezen kon worden dat toeval bestaat, andere mensen vonden dat het niet bestaat of dat je iig niet kunt bewijzen dat het wel bestaat. Ik ging mee met het laatste, wat dus ook blijkt uit m'n vorige post. Als andere mensen vinden dat ze wel kunnen bewijzen dat toeval bestaat dan kunnen ze toch nog altijd met een tegenargument komen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 |