![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Naar mijn mening kunnen de energiën die buiten ons perspectief vallen (ook die van onze huidige meetinstrumenten) een directe oorzaak zijn voor bijvoorbeeld het verval van een "deeltje". Alleen kunnen we dat niet aantonen. ![]() Ik snap dat tijd en ruimte ontstonden na de BB . Maar ik moet wel "voor" zeggen als ik wil refereren naar de begin situatie van de BB. Het is ook mensentaal hé ![]() Ik geloof namelijk niet in "niets". ![]()
Laatst gewijzigd op 27-01-2005 om 17:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ten eerste vat ik die zin niet helemaal.. Waarneembaar door wat? Jij had het over waarnemen = interactie met een macroscopisch object. Wanneer je een aantal atomen bij elkaar hebt zullen ze vervallen. Volgens de quantummechanica is het zo dat als je niet weet of het atoom nou vervallen is of niet, je niet kunt zeggen van "het is vervallen" of "het is niet vervallen", maar het is het allebei tegelijk. Net als met de plaats, voor je de plaats meet kun je niet zeggen van het deeltje is hier of daar, nee het deeltje is een soort van "overal". Maar je kunt aan de hand van de hoeveelheid deeltjes die je op een bepaalde plek aantreft wel bepalen dat er een aantal vervallen moeten zijn vóór het meetmoment. Dat wil dus zeggen dat er eigenlijk al iets is gebeurd vóór de interactie met het macroscopisch object. Maar vóór die interactie gedraagt een deeltje zich niet-lokaal. Dus als er dan toch iets met het deeltje gebeurt dan wordt dat bepaald door niet-lokale factoren. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In de quantummechanica is het mogelijk dat informatie sneller dan het licht wordt overgedragen als het geen energie bevat. Dat heeft niet zo zeer met niet-lokaal gedrag te maken. Ook het feit dat een deeltje geen duidelijke plaats heeft is niet niet-lokaal. Immers, het heeft wel een verwachtingswaarde van de plaats en ook een verwachtingswaarde van het kwadraat (de variantie, spreiding in het kwadraat). Dat is dus wel degelijk gelokaliseerd, alleen met spreiding. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anyways, één van de doelen van het LHC in CERN is het aantonen van het graviton. Men hoopt dat te doen door te kijken of er een deeltje is dat 'verdwijnt' cq. een andere dimensie ingaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als ik "niet lokaal gedrag van deeltjes" zeg, dan klinkt dat ook wel een beetje vreemd, maar daarmee bedoel ik dat je, om bepaald gedrag van deeltjes te kunnen verklaren en ze tegelijk nog deeltjes te kunnen noemen, iets moet hebben als directe beïnvloeding. Dus nou ja, misschien vind je het gedrag van de deeltjes niet niet-lokaal, maar de manier waarop ze elkaar beïnvloeden wel neem ik aan. Ik zie dat laatste ook als hun gedrag, dus daarom noem ik dat niet-lokaal. Over die plaats: hij heeft pas een plaats wanneer je 'm meet. Hij is gelokaliseerd in de zin dat het "overal" waar ie is voordat je 'm meet wel aan regels is verbonden. In die zin ben ik het wel met je eens, maar als je bijv. kijkt naar dat experiment van Young, waar we het al eerder over hadden, dan vind ik niet dat je kunt zeggen dat ie zich als deeltje met een plaats gedraagt, ik vind dus niet dat je kunt zeggen dat ie zich dan gelokaliseerd gedraagt, omdat ie dat gewoon niet is. Op het moment dat je 'm niet meet gedraagt ie zich als golf en is dat patroon zeker niet te verklaren door 'm toch als deeltje te zien. Als je dat toch probeert dan heb je juist die instantane beïnvloeding nodig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Abbas: Israël is zionistische vijand' dingokoning | 500 | 08-01-2005 19:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mein Kampf in een nieuw jasje? Madfet | 62 | 05-01-2005 16:11 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Zou iem. mijn engelse tekst willen nakijken alsjebl.?! Sanneke1983 | 17 | 13-11-2003 12:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
jodendom.... het geloof van het geweld CraigDavid | 120 | 20-06-2003 13:21 | |
Psychologie |
Wat kunnen de oorzaken zijn van anorexia? -Meisje- | 31 | 01-02-2003 06:23 |