![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Hoe meer kritiek, hoe meer ik blijf. Ik kan wel tegen een stootje. Dit in tegenstelling tot mensen die geen kritiek verdragen op hun geloof of cultuur. Of ga je me nou doodschieten? Ik lees hier vaak genoeg dat in de Koran staat dat God de wereld in 7 dagen geschapen heeft en dat dat waar is, wat de auteur van de post betreft. Ik geloof dat Darwin dat toch wel aardig gefundamenteerd heeft ontkracht. Dat mechanisme bedoelde ik met de perfecte God en de Koran niet durven tegenspreken. Want het staat allemaal in de koran en wat in de koran staat is waar. Nou, niet dus. Maar het zorgt er wel voor dat mensen zich niet gaan afvragen waarom op de Galapagos eilanden bepaalde vinkensoorte leven die nergens anders worden aangetroffen. het was dit fenomeen wat Darwin aan het denken zetten, en waar hij zijn evolutietheorie op baseerde. Als Darwin een moslim was geweest had hij moeten denken dat God die vinkjes op de Galapagoseilanden zelf expres een beetje anders had gemaakt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Oh zeker, en Galileo Galilei is ter dood gebracht omdat hij stelde dat de aarde om de zon heen draaide. Zestiende eeuw. Ergens heeft Europa het gelovig juk af weten te schudden, maar in de islam gelooft nog steeds iedereen dat het allemaal waar is. Ik denk ook dat dat een reden is dat het tussen moslims en niet moslims hier niet zo botert. Iemand die puur atheistisch en rationeel in het leven staat, kan zich niet voorstellen dat iemand zich het dagelijks leven zo laat voorschrijven door een geloof, en vooral niet dat hij zelf geen vraagtekens zet bij de inhoud van die voorschriften. Het westen is een ontkerstende samenleving, en daar komen opeens allemaal praktiserend gelovigen tussen. Mensen die op basis van dat geloof hee; andere gewoonten hebben en heel andere uitgangspunten. Natuurlijk, ieder geloof vindt dat je een goed mens moet zijn, en de tien geboden worden in iedere samenleving wel nagevolgd, maar vooral de ondergeschikte positie van de vrouw omdat in de koran staat dat ze maar half zo veel waardis als een man, dat stuit ons tegen de borst. Wij zijn hier voor gelijkheid. Ook onze sexuele moraal is sinds de sexuele revolutie van de jaren 60 volslagen anders dan de moslimmoraal, die nog in de benepen jaren 40 en 50 leeft waarbij vooral de meisjes "netjes" moeten zijn. De dubbele moraal is iets waar we zelf ook nog heel lang tegen aan zijn gelopen. Een jongen met veel vriendinnetjes ois stoer, een meisje met veel vriendjes is een slet, dat vooroordeel zit er zelfs nu nog een beetje in. Emancipatie, sexuele vrijheid en ontkerstening, dat is bij ons de laatste eeuw vrij snel gegaan. Het zijn waarden waar we hard voor hebben moeten vechten tegen de conservatieve mannen op het rode pluche. En moslims laten zien dat ze wat dat betreft nog een eeuw terug in de tijd leven. Logisch dat dat botst. Eerwraak, omdat je zus voor het huwelijk een vriendje heeft, dat valt niet goed hier. Mensen die op ons neerkijken omdat we geen moslim zijn, dat valt verkeerd. Mensen die op mij neerkijken omdat ik een vrouw ben, dat valt niet goed. De groepscultuur in tegenstelling tot onze individualistische cultuur, dat botst ook. Wij hechten geen waarde aan de eer van de groep. Elk individu is alleen voor zijn eigen daden aansprakelijk, maar wordt daar ook genadeloos op afgerekend. We staan niet achter een lid van onze groep, ongeacht of het een hufter is, omdat hij bij ons hoort. Een tasjesdief is een verachtelijke tasjesdief, punt uit. Of hij nou wit bruin of groen is. Maar op solidariteit of hulp van zijn groep hoeft hij niet te rekenen. Een stille tocht had een nederlandse tasjesdief nooit gekregen. Mensen uit moslimlanden, met een andere cultuur, ze zijn zo vreselijk anders. Dan kun je botsingen niet voorkomen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||