![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hij zou een Engelse vertaling willen van dat Scandinavische boek, maar dat is niet nodig, aangezien het oorspronkelijk in het Engels is geschreven (alleen niet uitgegeven).
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Ik heb hem vanmiddag gekocht en meteen gelezen. Je kunt zeggen wat je wilt van Rosa's teken- en vertelstijl, maar orgineel is-ie zeker!
![]() ![]() ![]() Wel enkele punten van kritiek op 'Een brief van thuis': het is een beetje 'té'. Ik vind het leuk als Don Rosa probeert Dagobert nóg gevoeliger te maken (Barks deed dat bijv. al in 'Terug naar de Klondike' of 'Odyssee nummert twee'), maar ik vind hem hier overdrijven. Teveel tranen worden geplengd en Dagobert is net iets té 'mushy'. Ook wordt er niet uitgelegd waar Donald's moeder Hortensia is gebleven, terwijl er wel constant aan haar gerefereerd wordt. Don Rosa zei al eerder dat hij haar van Egmont's hoofdredacteur Byron Erickson niet meer mag gebruiken en dat ze als 'dood' moet worden beschouwd. Dat, omdat er geen enkele goede reden te verzinnen zou zijn waarom Hortensia zolang geen contact heeft gezocht met haar kinderen Donald en Dumbella. Logisch aan de ene kant dat ze dus niet in het verhaal voorkomt, jammer aan de andere kant omdat je met onbeantwoorde vragen blijft zitten. En waarom leeft Doortje alleen in dat kasteel? Don Rosa ziet haar in gedachten getrouwd met Otto van Drakenstein, maar ook dat mag hij van Egmont niet publiceren. http://duckman.pettho.com/tree/tree_rosa.html Rosa breekt met de traditie van Barks dat álles in het Jonge Woudlopers Handboek staat. De tekeningen. Rosa is nooit een 'echte' Disney-tekenaar geweest en heeft dit overigens ook nooit willen zijn. Tot nu toe waren zijn tekeningen zeker niet de beste (vergelijk met een Jippes, een Rota of een Peinado), maar ook zeker niet slecht, vooral niet als je kijkt naar de pin-ups die hij voor Picsou Magazine in Frankrijk heeft gemaakt. Maar toch zijn zijn huidge tekeningen ook niet meer wat ze geweest zijn. Vooral de hoofden -toch waar Rosa nog het best in was- zijn vaak overdreven en 'mislukt'. Jammer. Tenslotte een klein detail: in de flashback op pagina 31 van het verhaal hangt aan de muur een grafiek van het jaar 1932, maar de flashback voert terug naar het jaar 1930, nl. deel 11 uit 'De jonge jaren van Oom Dagobert'. Klein foutje van Rosa. Maar al met al krijgt dit verhaal van mij een dikke 8. Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 11:44. |
![]() |
||
Citaat:
Vooral het hoofd van Dagobert op het laatste plaatje van pagina 31 van het verhaal vond ik erg slecht. |
![]() |
||
Citaat:
En zoals vaker bij Rosa zijn de figuren soms nogal stijfjes, zoals in het plaatje waar Dagobert voor Doortje springt. Maar ik vond het verder een prima verhaal. Idd jammer dat er afgeweken wordt van de regel dat alles in het Jonge Woudlopers Handboek staat, en dat daar ook helemaal geen verklaring voor wordt gegeven. Rosa verzint wel vaker zijn eigen regeltjes; hij heeft ook al eens beweerd dat Donald een abnormaal ontwikkeld oog voor detail heeft, getraind door het lange samenwonen met Kwik Kwek en Kwak (die hij helemaal niet op elkaar vind lijken).
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
De rangen van de eerste negen Tempeliers staan er niet in. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Overigens is het verhaal wat je bedoelt, 'The old castle's secret', strikt genomen een Donald-verhaal, waarin Dagobert voor de 2e keer optreedt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb overgens de extra gekocht en ik vond de verhalen (behalve die van Don Rosa) een beetje tegenvallen. ![]()
||
Citaat:
![]() Leuk detail: Op het laatste plaatje van dat verhaal zie je onder de geesten Don Rosa's Sir Quack McDuck. Hij danst met een piraten-spook, uit het Mickey Mouse-verhaal 'Het gekke spook' van Floyd Gottfredson (pocket 30 uit de zwart-wit-pocketreeks). |
![]() |
||
Citaat:
Overigens zijn niet alle oudere verhalen van Rosa in de DDExtra verschenen. 'Well-educated Duck' staat bijv. in het Winterboek 1990, 'Return to Xanadu' in het Vakantieboek 1992 en 'The Duck who never was' in het Vakantieboek 1995. |
![]() |
||
Citaat:
Maar het is idd wel te zien dat Dagobert nog 'jong' was, met zijn groen-rode jas en lange bakkebaarden en zonder hoed.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
donald ducks 50er jaren sexylexy | 36 | 23-09-2004 21:06 | |
De Kantine |
Uitroeptekens in de Donald Duck. De Veroorzaker | 156 | 14-07-2004 16:38 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal} Planet of the Ducks (part IV) weetikveel | 7 | 01-07-2003 15:14 | |
De Kantine |
Zijn er mensen die ooit in de DONALD DUCK hebben gestaan Verwijderd | 65 | 09-03-2003 12:11 | |
Films, TV & Radio |
Ook Donald Duck gaat tegen Bin Laden vechten Tiger_Wolf | 1 | 23-11-2001 10:13 |