Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2005, 19:33
Vice
Vice is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 11-07-2005 @ 17:23 :
Ja! Ik ga 'm zeker kopen
Ik ga ze ook weer kopen.
Oud 11-07-2005, 21:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 11-07-2005 @ 18:55 :
Alsnog is er dan geen vertaling in het Engels nodig, aangezien Rosa ze daarin oorspronkelijk al maakte.
Ja, maar Rosa leest graag zijn eigen verhalen in druk.

Citaat:
sexylexy schreef op 11-07-2005 @ 19:52 :
Maar dat zijn schetsen.
Nee hoor, dat zijn volledige, geïnkte tekeningen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 22:05
sexylexy
sexylexy is offline
Hoelaat zal DDE 7,5 in de winkel liggen? gewoon gelijk?
Oud 11-07-2005, 22:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 11-07-2005 @ 23:05 :
Hoelaat zal DDE 7,5 in de winkel liggen? gewoon gelijk?
Poeh, dat weet ik niet. Dat zal wel van winkel(keten) tot winkel(keten) verschillen, neem ik aan.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 22:41
Hanneke
Hanneke is offline
donald duck <33, ik krijg regelmatig te horen dat ik zo rustig ben met een dd in m'n handen (en dat zegt wat)
Oud 12-07-2005, 09:41
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-07-2005 @ 22:55 :
Ja, maar Rosa leest graag zijn eigen verhalen in druk.
Nee, ik heb het over Reverend.

Hij zou een Engelse vertaling willen van dat Scandinavische boek, maar dat is niet nodig, aangezien het oorspronkelijk in het Engels is geschreven (alleen niet uitgegeven).
Oud 12-07-2005, 09:56
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-07-2005 @ 10:41 :
Nee, ik heb het over Reverend.

Hij zou een Engelse vertaling willen van dat Scandinavische boek, maar dat is niet nodig, aangezien het oorspronkelijk in het Engels is geschreven (alleen niet uitgegeven).
Dat is dus blijkbaar wel nodig, maar de vertaling moet teruggedraaid worden.
Oud 12-07-2005, 09:59
Mara
Mara is offline
Ik heb net een Donald Duck gelezen in de wachtkamer bij de podotherapeut

Mijn oom heeft alle jaargangen nog, en hij is boekbinder dus alles staat netjes gebonden in een kast. Heb ze jaren geleden 's allemaal gelezen (ja, al die jaargangen).
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:12
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Wat is een podotherapeut. Of is dat heel dom om te vragen...
Oud 12-07-2005, 11:18
sexylexy
sexylexy is offline
Ik heb de EDDE 7,5. Wat een heerlijk verhaal is 'A Letter From Home'. Ik raad iedereen aan om 'm te lezen.
Oud 12-07-2005, 13:29
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik heb hem ook, het was de laatste bij de Groninger stationsbruna

Ik ga hem nu lezen
Oud 12-07-2005, 14:34
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 12-07-2005 @ 14:29 :
Ik heb hem ook, het was de laatste bij de Groninger stationsbruna

Ik ga hem nu lezen
Vertel ook ff wat je ervan vond. En dan bedoel ik vooral 'Een brief van thuis'.
Oud 12-07-2005, 14:42
Manus J. van Alles
Prachtig verhaal, zeker aan te raden. Dagobert's familie(-geschiedenis) staat centraal, dat is iets dat je wel meer ziet bij Don Rosa. Verder weet ik niet precies wat ik erover kan zeggen, ik ben niet zo goed in het beschrijven van dingen

In ieder geval, een aanrader

EDIT: met een hoog "aww" gehalte
Oud 12-07-2005, 14:59
Mara
Mara is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 12-07-2005 @ 12:12 :
Wat is een podotherapeut. Of is dat heel dom om te vragen...
Iemand die zich bezig houdt met voeten en de stand ervan
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 15:30
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 12-07-2005 @ 15:42 :
Prachtig verhaal, zeker aan te raden. Dagobert's familie(-geschiedenis) staat centraal, dat is iets dat je wel meer ziet bij Don Rosa. Verder weet ik niet precies wat ik erover kan zeggen, ik ben niet zo goed in het beschrijven van dingen

In ieder geval, een aanrader

EDIT: met een hoog "aww" gehalte
Ja. Dat vind ik ook zo goed aan Rosa.
Oud 12-07-2005, 17:26
Uice
Uice is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 12-07-2005 @ 10:56 :
Dat is dus blijkbaar wel nodig, maar de vertaling moet teruggedraaid worden.
Nee, de oorspronkelijk versie moet uitgegeven worden. Waarom zou je helemaal moeilijk gaan doen met een vertaling van een vertaling? Zo kom je alleen maar verder van de oorspronkelijke tekst af.
Oud 12-07-2005, 18:09
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Juice schreef op 12-07-2005 @ 18:26 :
Nee, de oorspronkelijk versie moet uitgegeven worden. Waarom zou je helemaal moeilijk gaan doen met een vertaling van een vertaling? Zo kom je alleen maar verder van de oorspronkelijke tekst af.
De Engelstaligen moeten de DD gewoon leuk gaan vinden
Oud 12-07-2005, 19:53
Uice
Uice is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 12-07-2005 @ 19:09 :
De Engelstaligen moeten de DD gewoon leuk gaan vinden
Exact.
Oud 12-07-2005, 21:16
Manus J. van Alles
Heeft iemand anders de D.U.C.K. al gevonden in deze strip? Zit altijd verstopt in Don Rosa's verhalen in het eerste plaatje (in dit geval, niet die van de proloog). Het is vrij makkelijk te vinden dit keer.
Oud 13-07-2005, 00:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb hem vanmiddag gekocht en meteen gelezen. Je kunt zeggen wat je wilt van Rosa's teken- en vertelstijl, maar orgineel is-ie zeker! Alleen al zo'n uitgebreide proloog is uniek voor een Disney-verhaal. En dan de manier waarop hij Dagobert's geschiedenis uit de doeken doet... Andere tekenaars hebben ook veel verschillende verhalen gemaakt over Dagobert's jeugd, maar niemand heeft net als Rosa de moeite genomen om dat in zulk een nauwkeurig raamwerk te plaatsen. Het wijkt enorm af van de reguliere Disney-stijl, maar juist daarom kan ik het zo waarderen.

Wel enkele punten van kritiek op 'Een brief van thuis': het is een beetje 'té'. Ik vind het leuk als Don Rosa probeert Dagobert nóg gevoeliger te maken (Barks deed dat bijv. al in 'Terug naar de Klondike' of 'Odyssee nummert twee'), maar ik vind hem hier overdrijven. Teveel tranen worden geplengd en Dagobert is net iets té 'mushy'.

Ook wordt er niet uitgelegd waar Donald's moeder Hortensia is gebleven, terwijl er wel constant aan haar gerefereerd wordt. Don Rosa zei al eerder dat hij haar van Egmont's hoofdredacteur Byron Erickson niet meer mag gebruiken en dat ze als 'dood' moet worden beschouwd. Dat, omdat er geen enkele goede reden te verzinnen zou zijn waarom Hortensia zolang geen contact heeft gezocht met haar kinderen Donald en Dumbella. Logisch aan de ene kant dat ze dus niet in het verhaal voorkomt, jammer aan de andere kant omdat je met onbeantwoorde vragen blijft zitten. En waarom leeft Doortje alleen in dat kasteel? Don Rosa ziet haar in gedachten getrouwd met Otto van Drakenstein, maar ook dat mag hij van Egmont niet publiceren.
http://duckman.pettho.com/tree/tree_rosa.html

Rosa breekt met de traditie van Barks dat álles in het Jonge Woudlopers Handboek staat.

De tekeningen. Rosa is nooit een 'echte' Disney-tekenaar geweest en heeft dit overigens ook nooit willen zijn. Tot nu toe waren zijn tekeningen zeker niet de beste (vergelijk met een Jippes, een Rota of een Peinado), maar ook zeker niet slecht, vooral niet als je kijkt naar de pin-ups die hij voor Picsou Magazine in Frankrijk heeft gemaakt. Maar toch zijn zijn huidge tekeningen ook niet meer wat ze geweest zijn. Vooral de hoofden -toch waar Rosa nog het best in was- zijn vaak overdreven en 'mislukt'. Jammer.

Tenslotte een klein detail: in de flashback op pagina 31 van het verhaal hangt aan de muur een grafiek van het jaar 1932, maar de flashback voert terug naar het jaar 1930, nl. deel 11 uit 'De jonge jaren van Oom Dagobert'. Klein foutje van Rosa.

Maar al met al krijgt dit verhaal van mij een dikke 8.

Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 11:44.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 12:14
Manus J. van Alles
Wat mij opviel was dat hij zegt dat hij nooit een brief van thuis heeft gekregen, omdat hij steeds ergens anders was. Maar in een eerder verhaal van Rosa dat in Dawson speelt krijgt hij wel "brieven uit Schotland".

Dat een paar hoofden slecht getekend zijn viel mij ook op, vooral in de eerste pagina's.
Oud 13-07-2005, 12:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 13-07-2005 @ 13:14 :
Wat mij opviel was dat hij zegt dat hij nooit een brief van thuis heeft gekregen, omdat hij steeds ergens anders was. Maar in een eerder verhaal van Rosa dat in Dawson speelt krijgt hij wel "brieven uit Schotland".

Dat een paar hoofden slecht getekend zijn viel mij ook op, vooral in de eerste pagina's.
Hey, dat klopt wat je daar zegt! In 'The argonaut of White Agony Creek' krijgt Dagobert inderdaad meerdere brieven van thuis. Als Gladsnuit hem gevangen genomen heeft op zijn boot, leest hij de brieven aan Dagobert voor, die dan al geketend is. Eén brief komt van ma, waarin ze schrijft dat ze "de laatste tijd erg moe" is. De ander komt van pa, waarin hij kennelijk het overlijden van ma meedeelt.

Vooral het hoofd van Dagobert op het laatste plaatje van pagina 31 van het verhaal vond ik erg slecht.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 15:03
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 13:30 :
Hey, dat klopt wat je daar zegt! In 'The argonaut of White Agony Creek' krijgt Dagobert inderdaad meerdere brieven van thuis. Als Gladsnuit hem gevangen genomen heeft op zijn boot, leest hij de brieven aan Dagobert voor, die dan al geketend is. Eén brief komt van ma, waarin ze schrijft dat ze "de laatste tijd erg moe" is. De ander komt van pa, waarin hij kennelijk het overlijden van ma meedeelt.

Vooral het hoofd van Dagobert op het laatste plaatje van pagina 31 van het verhaal vond ik erg slecht.
Donald's hoofd op plaatje tien van pagina 21 is ook nogal lelijk.
En zoals vaker bij Rosa zijn de figuren soms nogal stijfjes, zoals in het plaatje waar Dagobert voor Doortje springt.

Maar ik vond het verder een prima verhaal. Idd jammer dat er afgeweken wordt van de regel dat alles in het Jonge Woudlopers Handboek staat, en dat daar ook helemaal geen verklaring voor wordt gegeven. Rosa verzint wel vaker zijn eigen regeltjes; hij heeft ook al eens beweerd dat Donald een abnormaal ontwikkeld oog voor detail heeft, getraind door het lange samenwonen met Kwik Kwek en Kwak (die hij helemaal niet op elkaar vind lijken).
Oud 13-07-2005, 15:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 13-07-2005 @ 16:03 :
Rosa verzint wel vaker zijn eigen regeltjes; hij heeft ook al eens beweerd dat Donald een abnormaal ontwikkeld oog voor detail heeft, getraind door het lange samenwonen met Kwik Kwek en Kwak (die hij helemaal niet op elkaar vind lijken).
'An eye for detail', één van zijn mindere verhalen, vond ik, al was het uitgangspunt erg orgineel. Het was alleen iets te slap uitgewerkt vond ik.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 15:51
Manus J. van Alles
Gelukkig zijn zelfs Don Rosa's mindere verhalen zeer goed

Van het ontbreken van informatie uit het Handboek had ik ook een verklaring verwacht, zoals het nu is is het een beetje een vreemde leegte zeg maar.
Oud 13-07-2005, 16:16
Jon
Jon is offline
De Donald Duck is het meest gelezen blad onder middelbare scholieren. Dat jullie het even weten.
Oud 13-07-2005, 16:20
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Jon schreef op 13-07-2005 @ 17:16 :
De Donald Duck is het meest gelezen blad onder middelbare scholieren. Dat jullie het even weten.
Gebasseerd op dit topic?
Oud 13-07-2005, 17:42
Jon
Jon is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 13-07-2005 @ 17:20 :
Gebasseerd op dit topic?
Nee, dat is algemeen bekend. Ik heb het ook een keer gemeten in een enquete. VI is ook populair
Oud 13-07-2005, 20:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 13-07-2005 @ 16:51 :
Gelukkig zijn zelfs Don Rosa's mindere verhalen zeer goed
Nou, ik was anders toch aardig teleurgesteld in 'Ataaaaaaack!' ('De onzichtbare vijand').
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 22:07
sexylexy
sexylexy is offline
Wat stond dan niet in het handboek?
Oud 13-07-2005, 22:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 13-07-2005 @ 23:07 :
Wat stond dan niet in het handboek?
Het verhaal nog niet gelezen dan?

De rangen van de eerste negen Tempeliers staan er niet in.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 22:59
Manus J. van Alles
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 21:31 :
Nou, ik was anders toch aardig teleurgesteld in 'Ataaaaaaack!' ('De onzichtbare vijand').
Ik vond hem wel goed, vooral alle verwijzingen naar andere verhalen en Brutopia enzo
Oud 14-07-2005, 09:54
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-07-2005 @ 23:10 :
Het verhaal nog niet gelezen dan?

De rangen van de eerste negen Tempeliers staan er niet in.
Dat is mij niet eens opgevallen
Oud 14-07-2005, 12:40
BCR
BCR is offline
Zo, Mark Almighty weet hier veel vanaf
Oud 14-07-2005, 14:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 14-07-2005 @ 10:54 :
Dat is mij niet eens opgevallen
Onderaan pagina 22 van het verhaal. De neefjes zijn er helemaal door van slag. Daarom ook hebben de Ducks de hulp nodig van Molay, want de goede volgorde van de ridders staat gegraveerd in de rand van de kroon van de kruisvaarders, die Molay in Haiiti gestolen had. De afdrukken op het kale hoofd van Molay, die de kroon op had gezet, zijn de sleutel tot de schat.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 15:52
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-07-2005 @ 15:57 :
Onderaan pagina 22 van het verhaal. De neefjes zijn er helemaal door van slag. Daarom ook hebben de Ducks de hulp nodig van Molay, want de goede volgorde van de ridders staat gegraveerd in de rand van de kroon van de kruisvaarders, die Molay in Haiiti gestolen had. De afdrukken op het kale hoofd van Molay, die de kroon op had gezet, zijn de sleutel tot de schat.
Ja nu valt het me ook op. Het geeft het avontuur wel een andere wending.
Oud 14-07-2005, 16:02
Uice
Uice is offline
Ik was trouwens wel blij verrast toen ik in 'Een brief van thuis' verwijzingen tegenkwam naar één van mijn favoriete Dagobertverhalen, 'Het geheim van het oude kasteel' van Barks, waarin kasteel McDuck voor het eerst verschijnt en de geheime ingang onder het graf van Sir Muf McDuck al ontdekt wordt.
Oud 14-07-2005, 21:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 14-07-2005 @ 17:02 :
Ik was trouwens wel blij verrast toen ik in 'Een brief van thuis' verwijzingen tegenkwam naar één van mijn favoriete Dagobertverhalen, 'Het geheim van het oude kasteel' van Barks, waarin kasteel McDuck voor het eerst verschijnt en de geheime ingang onder het graf van Sir Muf McDuck al ontdekt wordt.
Don Rosa's ondertitel bij 'A letter from home' was dan ook: 'or: The okd castle's OTHER secret'.

Overigens is het verhaal wat je bedoelt, 'The old castle's secret', strikt genomen een Donald-verhaal, waarin Dagobert voor de 2e keer optreedt.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 21:35
Vice
Vice is offline
Citaat:
BCR schreef op 14-07-2005 @ 13:40 :
Zo, Mark Almighty weet hier veel vanaf
Het is toch leuk als mensen ergens een passie voor hebben.

Ik heb overgens de extra gekocht en ik vond de verhalen (behalve die van Don Rosa) een beetje tegenvallen.
Oud 14-07-2005, 21:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Vice schreef op 14-07-2005 @ 22:35 :
Het is toch leuk als mensen ergens een passie voor hebben.

Ik heb overgens de extra gekocht en ik vond de verhalen (behalve die van Don Rosa) een beetje tegenvallen.
Ik vond het verhaal van Marco Rota ('Op spokenjacht') erg tegenvallen. Het Vlaams van de geest was erg cliché en afgezaagd. Ik kreeg Timon & Pumbaa-flashbacks.

Leuk detail: Op het laatste plaatje van dat verhaal zie je onder de geesten Don Rosa's Sir Quack McDuck. Hij danst met een piraten-spook, uit het Mickey Mouse-verhaal 'Het gekke spook' van Floyd Gottfredson (pocket 30 uit de zwart-wit-pocketreeks).
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 10:25
Manus J. van Alles
Verrek, dat was me helemaal niet opgevallen

Ik moet toch nog eens wat meer oude DD Extra's zien te vinden, ik mis nog wat van Don Rosa's oudere verhalen volgens mij. Ik heb nog wel een van zijn verhalen in zwart-wit in een wat ouder DD Vakantieboek, over de Zware Jongens die het geldpakhuis aanvallen met die "wapens" van die kooletende geleerde die weer uit Bark's verhaal komt genaamd (geloof ik) Het Eiland Der Verstening.
Oud 15-07-2005, 12:32
Verwijderd
weet ik veel..
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 13:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 15-07-2005 @ 11:25 :
Verrek, dat was me helemaal niet opgevallen

Ik moet toch nog eens wat meer oude DD Extra's zien te vinden, ik mis nog wat van Don Rosa's oudere verhalen volgens mij. Ik heb nog wel een van zijn verhalen in zwart-wit in een wat ouder DD Vakantieboek, over de Zware Jongens die het geldpakhuis aanvallen met die "wapens" van die kooletende geleerde die weer uit Bark's verhaal komt genaamd (geloof ik) Het Eiland Der Verstening.
Ja, je bedoelt 'Cash flow' ('Geld als water'), Don Rosa's tweede lange verhaal (na 'The son of the sun'). Eén van zijn beste verhalen imo. Zeker niet qua tekeningen; hij tekent dan nog veel poses en figuren letterlijk over van Barks, maar zeker wel qua verhaal. Jammer dat dat verhaal nog steeds niet ingekleurd en herdrukt is.

Overigens zijn niet alle oudere verhalen van Rosa in de DDExtra verschenen. 'Well-educated Duck' staat bijv. in het Winterboek 1990, 'Return to Xanadu' in het Vakantieboek 1992 en 'The Duck who never was' in het Vakantieboek 1995.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 13:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-07-2005 @ 22:18 :
Don Rosa's ondertitel bij 'A letter from home' was dan ook: 'or: The okd castle's OTHER secret'.

Overigens is het verhaal wat je bedoelt, 'The old castle's secret', strikt genomen een Donald-verhaal, waarin Dagobert voor de 2e keer optreedt.
Hm, ik heb het als album in de Dagobert-serie. Maar er staat inderdaad 'Donald Duck' in het eerste plaatje.

Maar het is idd wel te zien dat Dagobert nog 'jong' was, met zijn groen-rode jas en lange bakkebaarden en zonder hoed.
Oud 15-07-2005, 13:47
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-07-2005 @ 14:34 :
en 'The Duck who never was' in het Vakantieboek 1995.
Die is ook erg gaaf. Mooie uitwerking van een klassiek gegeven. De hele sfeer in dat Donaldloze Duckstad is echt heerlijk naar.
Oud 15-07-2005, 14:10
sexylexy
sexylexy is offline
Ik heb ook weleens een OD gelezen waar hij te zien is toen hij 10 was ofzo, hij had bijvoorbeeld een brilletje en kleine bakkebaarden. Europese verlelijking van de Amerikaanse Jonge Jaren albums .
Oud 15-07-2005, 14:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 15-07-2005 @ 15:10 :
Ik heb ook weleens een OD gelezen waar hij te zien is toen hij 10 was ofzo, hij had bijvoorbeeld een brilletje en kleine bakkebaarden. Europese verlelijking van de Amerikaanse Jonge Jaren albums .
Waar is dat verhaal gepubliceerd, in welk jaar en welke code heeft het? Je maakt me nieuwsgierig. Het kan goed zijn dat het verhaal van voor 1993 komt, toen 'De Jonge Jaren' nog niet uitgegeven waren. En sowieso heeft iedere tekenaar zijn eigen visie op de Ducks en verschilt dat ook van land tot land.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 14:39
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-07-2005 @ 15:18 :
Waar is dat verhaal gepubliceerd, in welk jaar en welke code heeft het? Je maakt me nieuwsgierig. Het kan goed zijn dat het verhaal van voor 1993 komt, toen 'De Jonge Jaren' nog niet uitgegeven waren. En sowieso heeft iedere tekenaar zijn eigen visie op de Ducks en verschilt dat ook van land tot land.
Was óf in een weekblad óf in een extra. Ik zou het niet weten maar bijvoorbeeld het verhaal dat hij limonade geeft en dan toch huur voor het glas vraagt, en dat hij op hele jonge leeftijd juist niet gierug maar heel gul was. Ik zou niet weten in welke bladen.
Oud 15-07-2005, 15:49
Vejji
Vejji is offline
donald pwnd
Oud 15-07-2005, 16:01
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 15-07-2005 @ 16:49 :
donald pwnd
pwnd
Reageren