Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2005, 11:08
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-10-2005 @ 00:59 :
Ach. Bij APV mag je wel overtredingen in het leven roepen, zolang die maar niet in strijd zijn met hogere wetgeving. Maar ik geef toe, het is niet echt sterk. Een delict dat maskeren zelf strafbaar maakt in het WvS kennen we geloof ik ook niet.
amen

Toch grappig dat je te kennen gaf dat die wet er was T_id
Oud 13-10-2005, 11:55
Verwijderd
@ Markyboy: Op jou reageer ik niet meer. Aansteller.

Van der Hoeven wil burkaverbod op school

Uitgegeven: 13 oktober 2005 08:21
Laatst gewijzigd: 13 oktober 2005 11:17

DEN HAAG - Minister Van der Hoeven (Onderwijs) wil een verbod op burka's op school. Ze vindt dat docenten en leerlingen het alles bedekkende islamitische gewaad niet in de klas mogen dragen. Van der Hoeven heeft dat geschreven in haar dagboek op internet.

Ze reageert daarmee op de recente aankondiging van haar collega Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) om na te gaan of het mogelijk is de burka in specifieke situaties te verbieden. Het onderwijs is volgens Van der Hoeven zo'n situatie.

Voor zover ze weet, komt het zelden of nooit voor dat een leerkracht of leerling een burka op school draagt. Van der Hoeven deelt de mening van de Commissie Gelijke Behandeling dat gezichtsbedekkende kleding mag worden verboden als deze "de communicatie en identificatie belemmeren en de veiligheid op school aantasten".

Volgens Verdonk is een algemeen burkaverbod niet goed mogelijk. Maar ze wil kijken of het kledingstuk op basis van veiligheidsredenen "op bepaalde momenten en gebieden" is te verbieden.
---------------------------------------------------------------
Iets verbieden dat niet of nauwelijks voorkomt. Het is gewoon een trend om je ongenoegen over dit soort kwesties te uiten.
Oud 13-10-2005, 11:58
Verwijderd
Dat mensen, in het bijzonder politici, nou eens een eigen mening vormen en niet als een kip zonder kop de Commissie Gelijke Behandeling of een of andere conservatieve denktank nablaten.
Oud 13-10-2005, 12:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 13-10-2005 @ 12:08 :
Toch grappig dat je te kennen gaf dat die wet er was T_id
Er is een wet die verbieden toestaat, daarop hakkentakken is duidelijk geslachtsverkeer met mieren.

Leuk is dat het in andere EU landen (o.a. Italië) wel per definitie verboden is jezelf onherkenbaar te maken.
Oud 13-10-2005, 12:09
Verwijderd
Wilders en Hirsi Ali bedreigd
DEN HAAG De Tweede-Kamerleden Hirsi Ali en Wilders hebben vorige week aangifte gedaan van een bedreiging met de dood. Wilders heeft berichten in de Telegraaf daarover bevestigd. Hirsi Ali zegt dat zij in de afgelopen tijd al veel vaker is bedreigd.

De krant schrijft dat twee mensen van plan zijn om de twee politici op of rond 2 november te vermoorden. Dat is de datum waarop vorig jaar Mohammed B. de filmregisseur Theo van Gogh vermoordde.

Een tip over de beraamde moorden zou onlangs zijn binnengekomen bij meldpunt Meld Misdaad Anoniem. Wilders en Hirsi Ali (VVD) worden al maanden beveiligd

Nos nieuws
-------------------------------------------------------------------------

Over lange tenen gesproken
Oud 13-10-2005, 12:10
T_ID
T_ID is offline
Ja, wie zich stoord aan doodsbedreigingen is een zeikerd he? mensen met de dood bedreigen zou gewoon ongestraft moeten kunnen.
Oud 13-10-2005, 12:10
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 13-10-2005 @ 13:09 :
DEN HAAG De Tweede-Kamerleden Hirsi Ali en Wilders hebben vorige week aangifte gedaan van een bedreiging met de dood. Wilders heeft berichten in de Telegraaf daarover bevestigd. Hirsi Ali zegt dat zij in de afgelopen tijd al veel vaker is bedreigd.

De krant schrijft dat twee mensen van plan zijn om de twee politici op of rond 2 november te vermoorden. Dat is de datum waarop vorig jaar Mohammed B. de filmregisseur Theo van Gogh vermoordde.

Een tip over de beraamde moorden zou onlangs zijn binnengekomen bij meldpunt Meld Misdaad Anoniem. Wilders en Hirsi Ali (VVD) worden al maanden beveiligd

Nos nieuws
------------------------------------------------------------------------------------

Over lange tenen gesproken
Je weet toch niet wat de bedreigingen inhouden?
Misschien zijn er wel concrete plannen opgezet om hen te doden.
Oud 13-10-2005, 12:11
Verwijderd
Judashond
In het Duitse Hannover belde de politie aan bij de woning van een 22-jarige inbraakverdachte. Maar de onverlaat rook onraad en vluchtte naar de tuin van de buren. Daar verstopte hij zich tussen de coniferen.

De politie, ook niet gek, gaf de hond van de voortvluchtige opdracht zijn baasje te zoeken. En ja hoor, even later stond Lumpi de bullterriër vrolijk kwispelend naast de schurk.

We hebben het donkerbruine vermoeden dat Lumpi een ander baasje heeft tegen de tijd dat de inbreker zijn straf heeft uitgezeten.

Oud 13-10-2005, 12:11
Love & Peace
Love & Peace is offline
Randstad kansloos bij grote overstroming

Mocht er in de Randstad een grote overstroming voorkomen, dan zullen miljoenen mensen in dat gebied niet op tijd weg kunnen komen. Het wegennet kan de vloed aan vluchtende mensen niet aan en de overheid beschikt over onvoldoende reddingsmateriaal, aldus het nieuwe Expertisecentrum Risico- en Crisiscommunicatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De Rijksoverheid erkent hiermee voor de eerste keer dat de hulp bij een grote overstroming tekort zal schieten. "Voor een grootschalige overstroming in de Randstad bestaat geen scenario. Daar ís niet op voor te bereiden", aldus een woordvoerder van het Ministerie. "Zeven miljoen mensen krijg je niet op tijd weg. Je kunt wel 5000 Chinook-helikopters klaarzetten, maar die hebben we niet. We kunnen best wat aan, maar dit niet."

Computermodellen voorspellen in het ergste scenario 71.800 slachtoffers. Daarbij is de kans op een overstroming de komende jaren groter dan wettelijk vastgelegd, omdat tot 2020 niet alle zeeweringen en rivierdijken op orde zijn. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt daarom de mogelijkheid om de Randstad beter te beschermen met nieuwe dijken.
fok
Oud 13-10-2005, 12:12
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2005 @ 13:10 :
Ja, wie zich stoord aan doodsbedreigingen is een zeikerd he? mensen met de dood bedreigen zou gewoon ongestraft moeten kunnen.
Ze moeten niet om ieder wissewasje aangifte doen. In 9 van de 10 gevallen zijn het loze bedreigingen van mensen die overspoeld worden door hun emoties.
Oud 13-10-2005, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-10-2005 @ 13:10 :
Je weet toch niet wat de bedreigingen inhouden?
Misschien zijn er wel concrete plannen opgezet om hen te doden.
Als die er al waren, dan zouden die echt niet zo lang op zich laten wachten.
Oud 13-10-2005, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 13-10-2005 @ 13:09 :
Da's toch oud nieuws. Ze worden immers niet voor niets streng bewaakt.

Laatst gewijzigd op 13-10-2005 om 12:18.
Oud 13-10-2005, 12:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 13-10-2005 @ 13:12 :
Ze moeten niet om ieder wissewasje aangifte doen. In 9 van de 10 gevallen zijn het loze bedreigingen van mensen die overspoeld worden door hun emoties.
Mensen die overspoeld worden door emoties dienen zich af te reageren op andere zaken dan hun medemensen. Wie dat niet kan wordt volledig terecht gestraft.
Oud 13-10-2005, 12:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2005 @ 13:20 :
Mensen die overspoeld worden door emoties dienen zich af te reageren op andere zaken dan hun medemensen. Wie dat niet kan wordt volledig terecht gestraft.
Iemand die wordt overspoeld door emoties heeft meestal niet eens door wat ze doen. Achteraf na bezinning hebben ze ook meestal spijt.
Oud 13-10-2005, 12:26
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 13-10-2005 @ 13:15 :
Da's toch oud nieuws. Ze worden immers niet voor niets streng bewaakt.
idd
Oud 13-10-2005, 12:28
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-10-2005 @ 22:12 :
Ow? Er was de vorige keer niet duidelijk dat de bevindingen van de journalisten en het boek los van elkaar stonden? Hmm, my bad. In ieder geval is nu duidelijk dat jouw betoog het van de persoonlijke aanval moet hebben, anders had je wel cijfers of rapporten tevoorschijn getoverd in plaats van te beweren dat de auteur van dat boek niet in orde is.
Kom nou zeg, jij bent degene die aan de hand van een de ervaringen van een lerares meteen een heel onderwijssysteem
afbrandt. Ik ga liever op de oordelingen van de onderwijsinspectie af, dat jij liever op de oordelen van totaal ondeskundige personen afgaat moet jij weten
Oud 13-10-2005, 12:29
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2005 @ 13:09 :
Er is een wet die verbieden toestaat, daarop hakkentakken is duidelijk geslachtsverkeer met mieren.

Leuk is dat het in andere EU landen (o.a. Italië) wel per definitie verboden is jezelf onherkenbaar te maken.
Ja? En welke wet is dat?

Ja leuk maar we hebben het nu niet in EU verband, anders kunnen we nog veel verder gaan dan alleen een verbod op het jezelf onherkenbaar maken.
Oud 13-10-2005, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Makali schreef op 13-10-2005 @ 13:28 :
Kom nou zeg, jij bent degene die aan de hand van een de ervaringen van een lerares meteen een heel onderwijssysteem
afbrandt. Ik ga liever op de oordelingen van de onderwijsinspectie af, dat jij liever op de oordelen van totaal ondeskundige personen afgaat moet jij weten
Ik ben al twee jaar mentor op twee basisscholen in A'dam. Eén daarvan is een Islamitische school. Waar ik sinds dit jaar ook nog eens coordinator ben. En - heel vreemd ( )- maar dergelijke situaties (wat T_ID aanhaalde) ben ik hier nooit tegen gekomen. Er zitten zowel Islamitische kinderen - en leraren als andersgelovige kinderen - en leraren op deze basisschool. En geloof het of niet, ze scoren met de landelijke cito-toetsen boven het landelijke gemiddelde. Veel beter dan de zwarte school waar ik ook mentor ben.
Oud 13-10-2005, 12:40
Verwijderd
De rector van die islamitische school is trouwens geen moslim.
Oud 13-10-2005, 12:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Makali schreef op 13-10-2005 @ 13:28 :
Als je je ogen wilt sluiten voor misstanden, dan mij best, maar ik hou er liever rekening mee dat schoolinspectie een aangekondigd iets is, en misstanden dus tijdelijk verhult kunnen worden, er moet maar net controle zijn op de dag dat de lessen over de tweede wereldoorlog geschrapt worden.

Verder schrijft de onderwijsinspectie over een 'voldoende' algemene lijn, maar zijn hun cijfers vernietigend op de gebieden van afstemming op de leerlingen, scoren islamitische scholen nog niet de helft van het gemiddelde op het gebied van professionalisering, nauwelijks boven de helft op uitdaging voor de leerlingen en scoren islamitische scholen aanmerkelijk lager op leerlingenzorg en kwaliteitszorg.

Ernstig, zeker als je meeneemt dat er in die cijfers rekening is gehouden met een achterstand per definitie, die er niet altijd is. De cijfers zijn dus nog mild.

In de doelen staat tevens dat er grote verschillen bestaan tussen scholen in uitgangspunten, en dat conformatie en het kind 'beschermen tegen kwade invloeden' uitgangspunten zijn. Dat gebrek aan pragmatisme en individualisme zien we ook terug in de cijfers op het gebied van uitdaging die het onderwijs bied.

Aldus de schoolinspectie zelf.

Zeker gezien de hoeveelheid die scholen nog kunnen interpreteren en sjoemelen buiten de inspectie om lijkt het me niet juist net te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
Oud 13-10-2005, 12:45
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 13-10-2005 @ 13:37 :
Ik ben al twee jaar mentor op twee basisscholen in A'dam. Eén daarvan is een Islamitische school. Waar ik sinds dit jaar ook nog eens coordinator ben. En - heel vreemd ( )- maar dergelijke situaties (wat T_ID aanhaalde) ben ik hier nooit tegen gekomen. Er zitten zowel Islamitische kinderen - en leraren als andersgelovige kinderen - en leraren op deze basisschool. En geloof het of niet, ze scoren met de landelijke cito-toetsen boven het landelijke gemiddelde. Veel beter dan de zwarte school waar ik ook mentor ben.
Het is dan ook totaal onzinnig om te beweren dat dergelijke mistanden op grote schaal plaatsvinden.
Oud 13-10-2005, 12:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
S. schreef op 13-10-2005 @ 13:37 :
En geloof het of niet, ze scoren met de landelijke cito-toetsen boven het landelijke gemiddelde. Veel beter dan de zwarte school waar ik ook mentor ben.
Vorig jaar scoorden ze zelfs hoger dan het landelijk gemiddelde, dus hoger dan zwart+wit.
Oud 13-10-2005, 12:54
Verwijderd
En ik heb nooit gehoord van geweldsproblemen op Islamitische scholen.
Oud 13-10-2005, 12:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2005 @ 13:43 :
Als je je ogen wilt sluiten voor misstanden, dan mij best, maar ik hou er liever rekening mee dat schoolinspectie een aangekondigd iets is, en misstanden dus tijdelijk verhult kunnen worden, er moet maar net controle zijn op de dag dat de lessen over de tweede wereldoorlog geschrapt worden.

Verder schrijft de onderwijsinspectie over een 'voldoende' algemene lijn, maar zijn hun cijfers vernietigend op de gebieden van afstemming op de leerlingen, scoren islamitische scholen nog niet de helft van het gemiddelde op het gebied van professionalisering, nauwelijks boven de helft op uitdaging voor de leerlingen en scoren islamitische scholen aanmerkelijk lager op leerlingenzorg en kwaliteitszorg.

Ernstig, zeker als je meeneemt dat er in die cijfers rekening is gehouden met een achterstand per definitie, die er niet altijd is. De cijfers zijn dus nog mild.

In de doelen staat tevens dat er grote verschillen bestaan tussen scholen in uitgangspunten, en dat conformatie en het kind 'beschermen tegen kwade invloeden' uitgangspunten zijn. Dat gebrek aan pragmatisme en individualisme zien we ook terug in de cijfers op het gebied van uitdaging die het onderwijs bied.

Aldus de schoolinspectie zelf.

Zeker gezien de hoeveelheid die scholen nog kunnen interpreteren en sjoemelen buiten de inspectie om lijkt het me niet juist net te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
Mijn beste T_id het is nu anno 2005 jij voert een bron van 1999 met maar liefst een tijdbestek van 6 jaar geleden op. Kom met een actueler rapport als je serieus genomen wil worden.

Trouwens na het toch maar eventjes vlug doorgebladert te hebben komt er dit naar voor de kwaliteit van de leerstofaanbod hoger is de planning en benutting van de onderwijstijd hoger is de lagere resultaten zijn te verklaren door de leerachterstand van de vooral uit allochtoonse kringen afkomstige kinderen, de school probeert dit in een kort tijdbestek recht te trekken door meer aandacht te besteden aan die kinderen. Lijkt me an sich dan ook prima.Tevens komt er naar voren dat de islamitische scholen onderling juist meer verschillen dan in vergelijking met normaal onderwijs.

Moah gil je weer brand om niets, slechte gewoonte hoor
Oud 13-10-2005, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Makali schreef op 13-10-2005 @ 13:56 :
Mijn beste T_id het is nu anno 2005 jij voert een bron van 1999 met maar liefst een tijdbestek van 6 jaar geleden op. Kom met een actueler rapport als je serieus genomen wil worden.

Trouwens na het toch maar eventjes vlug doorgebladert te hebben komt er dit naar voor de kwaliteit van de leerstofaanbod hoger is de planning en benutting van de onderwijstijd hoger is de lagere resultaten zijn te verklaren door de leerachterstand van de vooral uit allochtoonse kringen afkomstige kinderen, de school probeert dit in een kort tijdbestek recht te trekken door meer aandacht te besteden aan die kinderen. Lijkt me an sich dan ook prima.Tevens komt er naar voren dat de islamitische scholen onderling juist meer verschillen dan in vergelijking met normaal onderwijs.

Moah gil je weer brand om niets, slechte gewoonte hoor
6 jaar geleden. dat was zo'n beetje het begin van het islamtisch onderwijs. Noga logisch dat je dan opstart problemen krijgen.
Oud 13-10-2005, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 13-10-2005 @ 13:13 :
Als die er al waren, dan zouden die echt niet zo lang op zich laten wachten.
Dit is grenzeloze onzin. 'Omdat er nog geen aanslag is gepleegd, waren de dreigingen vooraf ook ongefundeerd of niet concreet'. Logisch redeneren is kennelijk moeilijk.
Oud 13-10-2005, 13:17
Verwijderd
Uit een onderzoek van het TOP (Technisch Onderwijs Product) geplukt:

De kwaliteit van het leerstofaanbod is op islamitische scholen hoger dan op vergelijkbare scholen. De verschillen in het voordeel van islamitische scholen zijn vooral duidelijk als het de volgende indicatoren betreft:
- het aanbod voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde dekt de kerndoelen in voldoende mate;
- het aanbod voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde komt voldoende overeen met hedendaagse vakinhoudelijke en didactische opvattingen.

Op iets minder islamitische dan vergelijkbare scholen wordt de leerstof aan alle leerlingen tot en met het niveau van groep 8 aangeboden. Alle islamitische scholen hebben voldoende leertijd gepland. Deze scholen doen meer moeite verlies van onderwijstijd tegen te gaan en leraren op deze scholen weten vaker de beschikbare onderwijstijd in voldoende mate te benutten .

Bij het pedagogisch klimaat is een duidelijk verschil te zien tussen de component ondersteuning en de component uitdaging. Op alle indicatoren voor ondersteuning scoren islamitische scholen hoger dan vergelijkbare scholen. Vooral het ondersteunen van het zelfvertrouwen van leerlingen krijgt op islamitische scholen duidelijker gestalte. De leraren leggen veel nadruk op respect in gedrag en taalgebruik en stimuleren de leerlingen vaak onderling respect te tonen. Bij de component uitdaging liggen de verhoudingen andersom. De leeromgeving is op islamitische scholen minder uitdagend en leraren stimuleren leerlingen minder gericht tot zelfstandigheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

De lessen op islamitische scholen vertonen vaker een duidelijke structuur en opbouw dan op vergelijkbare scholen. Verhoudingsgewijs stemmen leraren op islamitische scholen hun onderwijs minder vaak af op relevante verschillen tussen leerlingen. Geen enkele islamitische school scoort in dit opzicht voldoende. Daar staat tegenover dat leraren op islamitische scholen meer aandacht besteden aan het actief betrekken van leerlingen bij de instructie en de verwerking dan leraren op vergelijkbare scholen. Op alle veertien islamitische scholen blijkt de klassenorganisatie ten minste voldoende te zijn. Aan gericht onderwijs in leerstrategieën wordt op islamitische scholen meer aandacht besteed dan op vergelijkbare scholen.

De leerlingenzorg is op de meeste islamitische scholen van voldoende niveau. In dit opzicht scoren de islamitische scholen iets hoger dan de vergelijkbare scholen.

Professionalisering en vooral kwaliteitszorg zijn over het algemeen noch op islamitische en vergelijkbare scholen, noch op andere scholen in ons land sterk ontwikkeld. Vooral het gebruik van planningsinstrumenten als onderdeel van kwaliteitszorg blijft op de eerstgenoemde categorie scholen achter. Bij professionalisering doen islamitische scholen het beter bij de ontwikkeling van nascholingsbeleid. Collegialiteit en ondersteuning door directieleden zijn daarentegen zwakker op deze scholen.

De interne communicatie, de externe contacten en de contacten met de ouders zijn op het merendeel van de scholen voldoende functioneel. Voor wat betreft de interne communicatie worden de islamitische scholen op de aspecten overleg met het bevoegd gezag en overleg binnen het managementteam minder positief gewaardeerd. Het teamoverleg daarentegen verloopt meer gestructureerd dan op de vergelijkbare scholen.
Driessen en Bezemer (1999) komen aan de hand van gegevens uit het PRIMA-onderzoek, een longitudinale cohortstudie, tot de conclusie dat de leerling resultaten op islamitische scholen niet slechter zijn dan op vergelijkingsscholen.
Bij non-verbale intelligentie en taaltoetsprestaties zijn in het algemeen geen verschillen zichtbaar. Leerlingen op islamitische scholen scoren hoger bij rekenen in groep 8 en boeken op dit gebied in de periodes tussen groep 2 en groep 4 en tussen groep 6 en groep 8 een grotere leerwinst dan op de vergelijkingsscholen het geval is. Aan het eind van de basisschool presteren leerlingen op islamitische scholen beter op de Cito-Eindtoets Basisonderwijs bij taal en informatieverwerking dan leerlingen op vergelijkingsscholen. Hierbij dient wel te worden aangetekend dat veel meer islamitische dan vergelijkingsscholen aan de Cito-toetsing hebben deelgenomen.

Op islamitische scholen wordt meer aandacht gegeven aan rekeninstructie, maar in het algemeen wordt minder tijd besteed aan taal en lezen. Wel volgen op islamitische scholen ongeveer dubbel zoveel leerlingen onderwijs in allochtone levende talen (OALT). Ook besteden deze scholen duidelijk meer aandacht aan onderwijs in het Nederlands als tweede taal (NT2). De leerlingen krijgen vaker huiswerk mee dan op de vergelijkingsscholen.

De auteurs concluderen dat leerlingen het op islamitische scholen zeker niet slechter doen dan leerlingen op de vergelijkingsscholen. Wel zijn vergeleken met de gemiddelde basisschool de prestaties aanzienlijk lager. Eén van de doelen van de islamitische scholen - verbeteren van de prestaties tot op het niveau van de gemiddelde autochtone leerlingen - is vooralsnog niet gerealiseerd. De prestaties en de vooruitgang bij rekenen wijzen wel op de aanwezigheid van een groeipotentieel.
De inspectie heeft in het kader van IST ook gekeken naar de opbrengsten van scholen en daarbij aandacht besteed aan de leerling resultaten aan het eind van de basisschool en op tussenmomenten, aan percentages zittenblijvers en verwijzingen naar speciale scholen voor basisonderwijs of expertisecentra en aan het niveau van de adviezen voor het voortgezet onderwijs. Op basis hiervan komt de inspectie tot vergelijkbare conclusies: de opbrengsten op islamitische scholen zijn op onderdelen (leerlingresultaten aan het eind van het basisonderwijs en percentage zittenblijvers) iets hoger dan op vergelijkbare scholen. Vergeleken met de gemiddelde opbrengsten van alle basisscholen, blijven de opbrengsten op islamitische scholen echter duidelijk achter.

De inspectie stelt vast dat er, vergeleken met basisscholen met een overeenkomstige leerlingenpopulatie, in het reguliere onderwijsprogramma op islamitische basisscholen weinig ruimte is voor uitdaging en voor afstemming op individuele behoeften van leerlingen. Er is meer aandacht voor organisatorische aspecten van onderwijsleerprocessen, zoals leertijd, structuur van de lessen, orde en veiligheid en klassenorganisatie. De leerling prestaties liggen op islamitische scholen eerder hoger dan lager dan op vergelijkbare scholen.

Islamitische scholen zijn niet alleen vergeleken met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie, maar ook met de gemiddelde resultaten van alle in het kader van IST bezochte basisscholen. Deze vergelijking levert een ander beeld op. Islamitische scholen blijken boven het landelijke gemiddelde uit te stijgen op de standaarden voor leerstofaanbod, leertijd, structuur en opbouw van de lessen en klassenorganisatie. De component ondersteuning van het pedagogisch klimaat en de overige componenten van het didactisch handelen zijn echter minder sterk ontwikkeld dan landelijk het geval is. Ook op de standaarden voor leerlingenzorg, kwaliteitszorg en professionalisering scoren islamitische basisscholen lager dan de gemiddelde basisschool. Dit geldt eveneens voor de opbrengsten van islamitische basisscholen.

Er mag hier en daar nog wel gewerkt worden aan een aantal punten, maar ze doen het zeker niet slecht in vergelijking met vergelijkbare scholen (zwarte scholen).
Oud 13-10-2005, 13:23
Joostje
Joostje is offline
vast. Het eventueel halen van leerdoelen wat betreft rekenen of taal spelen dan ook geen rol in de discussie over het eventueel afschaffen van islamitische scholen.
Oud 13-10-2005, 13:26
Verwijderd
^

Was een reactie op dat schoolrapportje van t_id, wijsneus.
Oud 13-10-2005, 13:36
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
S. schreef op 13-10-2005 @ 14:26 :
^

Was een reactie op dat schoolrapportje van t_id, wijsneus.
ik scrool nooit naar boven
Oud 13-10-2005, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 13-10-2005 @ 14:36 :
ik scrool nooit naar boven
Foei, meng je er dan ook niet tussen.

Hartpatiënten eisen excuses van UMC St Radboud

Uitgegeven: 13 oktober 2005 14:28
Laatst gewijzigd: 13 oktober 2005 14:29

ROERMOND - Het Universitair Medisch Centrum St Radboud moet excuses aanbieden aan hartpatiënten voor de onrust die is ontstaan door een uitgelekt bericht over het hoge sterftecijfer in het hartcentrum van het Nijmeegse ziekenhuis. Dat eist de Stichting Hartpatiënten Nederland in brief die zij donderdag openbaar maakte.

De stichting heeft volgens voorzitter J. van Overveld "ettelijke tientallen" telefoontjes van verontruste hartpatiënten ontvangen. Het UMC St Radboud zou volgens hen telefoontjes en e-mails over deze kwestie niet beantwoorden. "Met iedereen behalve met de hartpatiënten zelf werd gecommuniceerd, en vooral werd zorg gedragen voor het oppoetsen van het eigen blazoen en het beschermen van het eigen imago", aldus de brief.

Het ziekenhuis mag op last van de Inspectie voor de Gezondheidszorg voorlopig geen hartklepoperaties uitvoeren bij patiënten met een hoog risico op overlijden. Twee commissies onderzoeken verder hoe het komt dat het sterftecijfer in het hartcentrum veel hoger ligt dan elders.
Bron: http://www.nu.nl/news/608218/10/Hart...t_Radboud.html
-----------------------------------------------------------------

Vreemd, stelletje hartendieven!
Oud 13-10-2005, 14:18
Verwijderd
11/10/05 Hirsi Ali wil verbod radicale delen islam

VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft er vanochtend - tijdens een kamerdebat over religieus radicalisme - voor gepleit dat het kabinet de onderdelen van de zuivere islam die in strijd zijn met de Nederlandse rechtsorde, gaat verbieden. Volgens het Kamerlid is de islamdoctrine niet te verenigen met de democratie.

Hirsi Ali zei tijdens het debat te constateren dat veel politici liever over radicalisering in het algemeen praten dan over de zuivere islam in Nederland. De politica stelde dat de islam de enige religie ter wereld is die niet het recht erkent afvallig te worden. Ze ziet de zuivere islam als een vorm van religieus radicalisme. Zo roept de zuivere islam aanhangers op gewelddadige acties te ondernemen tegen ongelovigen, afvalligen en homoseksuelen, zo verklaarde de VVD’er.

Het debat draaide om een tweetal regeringsnota’s over religieus radicalisme en het weerbaar maken van jongeren. Hirsi Ali vond het onterecht dat de nota’s met geen woord reppen over de snelle toename van de moslimbevolking in Nederland. In plaats daarvan houdt de regering zelfs voorzieningen in stand die de toename van het aantal moslims bevorderen, zoals de kinderbijslag.

Het kabinet wil bekende allochtone Nederlanders inzetten om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van islamitisch radicalisme. Ook moeten op jongerenconferenties bekende Nederlanders de allochtone jeugd alternatieven aanreiken voor het extremisme.

Namens het CDA zei Kamerlid Wim van de Camp dat er onder moslims volgens hem weinig echte bereidheid is een dialoog aan te gaan: ’’Marokkaanse doctorandussen willen wel, maar of de mensen in de wijken dat ook willen,
betwijfel ik.’’

Bron: Reformatorisch Dagblad (gepost op 10 oktober 2005)
--------------------------------------------------------
Here we go again.
Oud 13-10-2005, 15:32
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
S. schreef op 13-10-2005 @ 15:18 :
Here we go again.
Echt he, vind politici en media soms teveel zeiken over moslims. Alsof ze daarmee hun populariteit willen vergroten.
Oud 13-10-2005, 15:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Makali schreef op 13-10-2005 @ 13:56 :
Jij vraagt om wat de schoolinspectie er van vindt, dit is hun meest recente gepubliceerde rapport, niet zeiken als je krijgt waar je zelf om vraagt.

Lul tevens niet om de vraagstelling heen, ik bekritiseer niet het algemeen niveau van islamitische scholen, ik bekritiseer de problemen die ze hier en daar creëren, zoals door een docente die weigert een hoofddoek te dragen daarom een baan te weigeren, of de misstanden zoals in het boek dat ik eerder quotte staan beschreven.

Nu ben ik tegen speciaal onderwijs over het algemeen, maar niet meer of minder tegen islamitische scholen, zolang de eerder genoemde problemen maar niet voor komen.

(het viel me trouwens op dat de bron van S. hier en daar letterlijk het rapport van de schoolinspectie van 1999 heeft overgenomen, wie is er uit de tijd? )

Laatst gewijzigd op 13-10-2005 om 15:45.
Oud 13-10-2005, 15:40
Boebsie
Boebsie is offline
Vind het wel erg sterk om de zuivere islam als radicaal af te stempelen. Misschien is de zuivere islam wel enigszins radicaal, zolang de aanhangers niet radicaal zijn schaadt het niet. Het oude testament is evengoed radicaal.
Het lijkt wel alsof ze impliceert dat we moeten voorkomen dat steeds meer jongeren/mensen zich bekeren tot de islam.

"Hirsi Ali vond het onterecht dat de nota’s met geen woord reppen over de snelle toename van de moslimbevolking in Nederland".

Dat concludeer ik uit dit stukje, een toename van de moslimbevolking wil nog niet perse zeggen dat het radicalisme toeneemt. Het hoeft helemaal geen negatieve ontwikkeling te zijn.

Laatst gewijzigd op 13-10-2005 om 15:44.
Oud 13-10-2005, 15:45
Verwijderd
Hiris Ali: "De Islam is een radicaal geloof, dus zijn alle volgelingen radicaal".

Aan de ene kant, bereikt ze met haar uitspraken het tegenovergestelde van haar werkelijke doel. Ik zie in mijn omgeving ook een toename van bekeerlingen tot de Islam, of mensen die zich iig ervoor interesseren en tot de conclusie komen dat de media en verschillende politici er wel heel erg vaak naast zitten.

En neen: naar mijn idee is de Islam niet radicaal, sterker nog ik vind het oude testament stukken radicaler.
Oud 13-10-2005, 16:09
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Dat gemekker van Hirsi Ali lijkt inmiddels pathetische vormen aan te nemen. Ik bedoel, ik zit ook niet te wachten op allerlei extremisch religieuze figuren, maar ik kan me niet voorstellen dat ze denkt door op gezette tijden "islam woehelp!" te roepen veel bijdraagt aan de problematiek. Om maar niet te spreken over het verbieden van bepaalde meningen omdat ze kennelijk "in strijd zijn met de Nederlandse rechtsorde".
Oud 13-10-2005, 16:19
Verwijderd
Dat islamitische (basis)scholen hoog scoren was al bekend. Dat is voor mijn idee voornamelijk te wijten aan het feit dat het natuurlijk zeer bewust gekozen bijzonder onderwijs is, met andere woorden er zitten serieuze kinderen op van gemotiveerde ouders die duidelijk voor een religeuze grondslag kiezen. Er lijkt mij ook meer discipline en respect voor docenten heersen.

Daar moet je natuurlijk wel bij blijven bedenken dat het landelijk gemiddelde sterk beïnvloed wordt door een aantal grote, openbare leerfabrieken in de Randstad, voor een belangrijk deel zwart, die het gemiddelde niveau ontzettend naar beneden halen. Als je het gemiddelde neemt van een aantal witte scholen in Wassenaar of Bloemendaal krijg je ook een heel ander beeld, en datzelfde geldt wanneer je het gemiddelde neemt van alle bijzondere christelijke scholen.

Openbare scholen zijn gewoon slecht.
Oud 13-10-2005, 17:00
Verwijderd
MEKKA EN MEDINA MOGELIJK ROOKVRIJ
Er bestaat een grote kans dat er in de Saudische
steden Mekka en Medina binnenkort niet meer gerookt
mag worden. Het idee werd geboren tijdens
een ontmoeting van vertegenwoordigers van de wereldgezondheidsorganisatie
WHO en het Saudische
ministerie van Gezondheid.

Metro

Oud 13-10-2005, 19:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
S. schreef op 13-10-2005 @ 12:55 :
@ Markyboy: Op jou reageer ik niet meer. Aansteller.
Zeg dan meteen dat je geen argumenten meer hebt. Wat laat je je weer kennen.

Goed idee van Verhoeven trouwens om die belachelijke dingen te verbieden.

Laatst gewijzigd op 13-10-2005 om 19:58.
Oud 13-10-2005, 19:58
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:

VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft er vanochtend - tijdens een kamerdebat over religieus radicalisme - voor gepleit dat het kabinet de onderdelen van de zuivere islam die in strijd zijn met de Nederlandse rechtsorde, gaat verbieden. Volgens het Kamerlid is de islamdoctrine niet te verenigen met de democratie.
Ach, er zijn ook zoveel delen uit de Bijbel die niet verenigbaar zijn met onze rechtsorde, zoals onlangs weer een aangetoond op Religie. Die worden toch ook niet verboden?
Oud 13-10-2005, 20:02
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:

Nee haar doctrine is zeker wel te verenigen met de democratie.
Oud 13-10-2005, 20:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-10-2005 @ 20:58 :
Ach, er zijn ook zoveel delen uit de Bijbel die niet verenigbaar zijn met onze rechtsorde, zoals onlangs weer een aangetoond op Religie. Die worden toch ook niet verboden?
Yep, maar ja, wie dat zegt stuit per definitie op het CDA.

Voor zover ik wist is het ondermijnen van de staat en het overgrote merendeel van de gevolgen van religieus extremisme toch al verboden, en dat beetje dat overblijft is iets waarmee de extremist hoofdzakelijk zichzelf kwaad zal doen, niet iets waarover ik me zal boeien.

Leuk initiatief dat ze dingen die tegen de rechtsorde in gaan wil verbieden, maar overbodig.
Oud 13-10-2005, 20:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2005 @ 21:18 :
Leuk initiatief dat ze dingen die tegen de rechtsorde in gaan wil verbieden, maar overbodig.
Ach, kom op, je hoort haar toch ook niet over de stukken uit de Bijbel die de rechtsorde ondermijnen? Zoals die stukken in die thread die je laatst nog meldde op M&M.
Oud 13-10-2005, 20:28
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
In plaats daarvan houdt de regering zelfs voorzieningen in stand die de toename van het aantal moslims bevorderen, zoals de kinderbijslag.
waar slaat dit btw op? Moet de regering een anti-moslimbeleid voeren? Zorgen dat het aantal moslims niet groeit?
Oud 13-10-2005, 22:36
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 13-10-2005 @ 17:09 :
Dat gemekker van Hirsi Ali lijkt inmiddels pathetische vormen aan te nemen. Ik bedoel, ik zit ook niet te wachten op allerlei extremisch religieuze figuren, maar ik kan me niet voorstellen dat ze denkt door op gezette tijden "islam woehelp!" te roepen veel bijdraagt aan de problematiek. Om maar niet te spreken over het verbieden van bepaalde meningen omdat ze kennelijk "in strijd zijn met de Nederlandse rechtsorde".
De Nederlandse rechtsorde bestaat kennelijk uit het bestrijden van veranderingen aan de Nederlandse rechtsorde ten behoeve van de Nederlandse rechtsorde. Het klinkt als iets wat Stalin had kunnen verzinnen.
Oud 13-10-2005, 23:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-10-2005 @ 21:23 :
Ach, kom op, je hoort haar toch ook niet over de stukken uit de Bijbel die de rechtsorde ondermijnen? Zoals die stukken in die thread die je laatst nog meldde op M&M.
Nee, helaas niet nee.

Toch blijft het een leuk gegeven dat ze een wet wil tegen zaken die tegen de rechtsorde in gaan. Bij mijn beste weten moet je om tegen de rechtsorde in te gaan per definitie wetten overtreden, maar hey.
Oud 13-10-2005, 23:42
Verwijderd
Hirsi Ali is gewoon dom.
Oud 14-10-2005, 09:25
T_ID
T_ID is offline
Bloedbad in Kaukasus

Uitgegeven: 13 oktober 2005 08:17
Laatst gewijzigd: 13 oktober 2005 13:02

MOSKOU - Bij gevechten tussen politieagenten en opstandelingen in hoofdstad Naltsjik van de Russische deelrepubliek Kabardië-Balkarië zijn donderdag zeker zestig doden gevallen. De rebellen hadden eerder enkele gebouwen in de stad bezet. Opstandelingen uit de aangrenzende deelrepubliek Tsjetsjenië eisten in een verklaring de verantwoordelijkheid voor de aanval op de stad op.

President Arsen Kanokov liet voor het persbureau Itar-Tass weten dat vijftig rebellen zijn gedood. De andere slachtoffers zouden inwoners van de stad zijn.

Een ziekenhuisbron repte eerder voor een radiozender in Moskou van twintig doden. De ziekenhuismedewerker zei dat dat alle slachtoffers vermoedelijk Russische veiligheidsfunctionarissen waren.

Politiebureau

Kanokov zei dat ongeveer 150 gewapende mannen donderdag een politiebureau en enkele andere overheidsgebouwen bezetten. Russische media berichtten eerder over zestig aanvallers. Na het begin van de actie sloot de politie het centrum van Naltsjik af en ontruimde ze een school in de buurt van het bezette politiebureau. Kabardië-Balkarië geldt als een bolwerk van militante moslims.

Eerder dit jaar brachten politieagenten vijf vermoedelijke moslimsterroristen om, die zich in een huis in Naltsjik hadden verschanst.

Kaukasus

De bevolking van Kabardië-Balkarië bestaat uit ongeveer 900.000 mensen. Naast de Kaukasiërs zijn de Balkaren, die een Turkse taal spreken, een belangrijke bevolkingsgroep in de deelrepubliek. In 1996 riepen Balkaren een eigen republiek uit, maar die werd niet erkend. Alleen vanuit Tsjetsjenië kregen de Balkaren steun voor hun streven naar onafhankelijkheid

http://www.nu.nl/news.jsp?n=607937&c=20

Russische troepen bestormen schuilplaats rebellen

Uitgegeven: 14 oktober 2005 07:13
Laatst gewijzigd: 14 oktober 2005 09:20

NALTSJIK - Russische troepen hebben vrijdagochtend een politiebureau bestormd in de stad Naltsjik in de Russische deelrepubliek Kabardië-Balkarië, dat door gewapende opstandelingen was bezet. De militairen bevrijdden vijf mensen die gegijzeld werden gehouden en doodden de acht opstandelingen.

Dat hebben openbaar aanklager Vladimir Kolesnikov en een politiewoordvoerder laten weten. Getuigen stelden aanvankelijk dat de gegijzelden uit een winkel waren bevrijd. Kolesnikov zei echter dat de actie tegen rebellen in een politiebureau was gericht.

Kort na de bevrijding van de gegijzelden uit het politiebureau vielen militairen een winkel binnen, waar zich twee opstandelingen hadden verschanst. De twee rebellen werden gedood. De opstandelingen hadden volgens getuigen twee vrouwen en een man gegijzeld. Over hun toestand lieten de autoriteiten in Kabardië-Balkarië niets los.

http://www.nu.nl/news/608518/20/Russ...8video%29.html

Aha, je kunt tegenwoordig dus ook al vrijheidsstrijder zijn door te proberen andere landen binnen te vallen en daar burgers te gijzelen..

Onafhankelijkheid leuk en aardig, maar op deze manier komt natuurlijk nooit ook maar een enkele deelrepubliek los van Rusland, alles dat wordt opgebouwd trekken die opstandelingen prompt omver.
Oud 14-10-2005, 10:16
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-10-2005 @ 00:42 :
Hirsi Ali is gewoon dom.
Hihi, Ebru gaat Theo's plaats in de Metro overnemen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten