![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een docu over werkende vrouwen in burqa. Het valt zeker te combineren, tenzij er een verbod komt natuurlijk. Vrouwen die ervan overtuigd zijn dat de burqa een verplichting is, zullen de burqa echt niet af doen. Ze zullen zich eerder isoleren van de maatschappij. Willen we dan werkelijk naar een samenleving waarbij segregatie gestimuleerd wordt?
Verder vind ik landen die de burqa verplicht stelden (Afganistan) even erg als landen die het verbieden. Je beperkt immers in beide gevallen de vrouw in haar vrijheid van expressie. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
"Ja, natuurlijk!" Als je voor zo'n verbod bent, ben je daarom nog niet tegen vrijheid van expressie. Het is heel wat 'ingewikkelder' dan gewoon maar iemands vrijheid te willen afnemen. Tuurlijk zijn die twee dingen die je opnoemt heel belangrijk, maar zo'n recht houdt natuurlijk op als het de integriteit van iemand anders aantast, of als de openbare orde verstoort, of iets dergelijks.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar als areligieus iemand is dat voor mij best wel storend. Waarom zou ik minder rechten hebben om mij op te beroepen, waarom zou ik onder omstandigheden minder mogen dan een ander, alleen omdat die ander beweert dat hij anders in het hiernamaals gestraft wordt? Ik vind dat eigenlijk een best schokkende vorm van rechtsongelijkheid, hoe meer ik er over nadenk. Maar het zit zo diep in onze (en in bijna alle) samenlevingen ingebakken dat het eigenlijk nooit zo opvalt. Citaat:
![]() Citaat:
Dus als weerlegging op de beschuldiging dat het andersdenkenden niet wordt toegestaan anders te denken: dat kun je evengoed terugkaatsen naar de gelovigen, in de zin dat gelovigen er maar aan moeten wennen dat ze nu eenmaal een minderheid zijn en dat ze dus niet onder alle omstandigheden volledig ongestoord alles kunnen doen wat hun geloof voorschrijft. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wanneer de Nederlandse journaliste aan een vrouw in burqa (Suzan, die zelf ook journaliste is) vertelt dat vrouwen in het Westen zélf mogen bepalen wat ze dragen, antwoord zij dat ze zelf ook draagt wat ze wil. Ik verdraai helemaal niets, ik probeer hier mee aan te geven dat vrouwen in burqa ook succesvol kunnen zijn. (Er komt o.a ook een gynaecoloog aan het woord) Verder hadden ze het inderdaad over dat vrouwen niet mogen autorijden in SA, maar goed. Suzan (waar de docu het meest om draaide) vond het niet erg zolang ze een eigen chauffeur had. Er waren inderdaad ook andere vrouwen die het wel vervelend vonden dat ze niet mochten autorijden, maar dat heeft verder niets met de burqa te maken, meer met de gebrekken van een land als SA. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Grondrechten komen niet uit de lucht vallen, ze zijn niet door god gegeven, ze zijn door onszelf in het leven geroepen. En een volk kan zichzelf nooit tot in de eeuwigheid binden, met andere woorden een volk kan zijn eigen soevereiniteit niet afnemen. Als de uitoefening van grondrechten structureel en ernstig in strijd komt met wat in een bepaalde samenleving, door de uiting van de soevereine volkswil, dan wordt het toch tijd die grondrechten eens te heroverwegen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-12-2005 om 13:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Alleen al vanwege die achterliggende gedachte zou ik voor een verbod zijn, onherkenbaarheid, segregatie en hindering van elke vorm van communicatie komt daar nog eens bovenop als argumenten voor een verbod. Ik vind het trouwens raar dat er grondrechten bij worden gehaalt, waar in de wet staat dat je het recht hebt een burqa te dragen? Voor zover ik ervan op de hoogte was hebben een vrijheid van religie en een vrijheid van expressie, die beiden slaan op reguliere uitingen. In de huidige toepassing van die wet is het niet zo dat voor élke uiting dat recht wordt toegepast, het bekende baseballpetje in de klas, om er eens net zo'n cliche als het afratelen van grondrechten bij te halen, dus waarom dat voor een burqa opeens wel zou moeten gelden... geen idee. Verbieden dus, iedereen blij.
|||
Citaat:
In Nederland mogen vrouwen(of mochten) niet in een onderzeeboot. Dus vrouwen betekenen niets in Nederland!!1 Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Zijn er verder eigenlijk nog argumenten die bestaan uit iets anders dan het afkraken van de argumenten van anderen? Want dat is iets dat me aan deze hele discussie op valt, er zijn geen argumenten tegen het verbieden, en het contra-verbieden kamp moet het hebben van kritiek op de (argumenten van) de voorstanders. Ik bedoel, vrijheid van religie kan, los van het fout dat het een onethisch wetsartikel is omdat het religieuze meningsuitingen boven normale meningsuiting waardeert, hier duidelijk niet van toepassing zijn, omdat het helemaal niet gaat om een uiting vanuit een religie... Wat blijft er over?
||
Citaat:
Het pro-verbieden kamp wil de burka's dus verboden zien, en geeft hier argumenten voor. Het contra-verbieden kamp heeft één argument, namelijk dat de argumenten van het pro-verbieden kamp niet geldig zijn. Meer argumenten zijn er niet nodig; waarom iets verbieden als er geen goede redenen voor zijn? Vergelijk: A: "Ik ben voor een verbod op bananen, want ze zijn giftig." B: "Bananen zijn niet giftig." En meer argumentatie is overbodig.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Net zoals een stoet lama's met daarop een naakte Scarlett Johansson die zich insmeert met zonnebrandolie, maar daar zul je me niet over horen klagen. Lama's zijn hele leuke dieren. Wat maakt het nou uit of het 'in het straatbeeld' past? Tijden veranderen, knul. Of ben je ook fel tegen brie, jazz en pizza's? Daarbij is 'in het straatbeeld passen' geen voorwaarde voor dingen om in Nederland bestaansrecht te hebben, en is de kwestie of iets wel of niet 'past' volkomen persoonlijk. Citaat:
||
Citaat:
Reden A. Reden B. Reden C. Etc. Waarom moeten burqa's behouden worden? Omdat ik het niet met hunnie eens ben! Daar komt de "discussie" nu in feite op neer...
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je betreffende docu had gezien, zou je er heel anders tegen aankijken, aangezien er bij hen in SA hele andere dingen spelen dan 'de vrouw is minder dan de man en dus mag zij niet autorijden' ed. Er zijn btw wel vrouwelijke piloten, en daar zijn ze weer niet minder voor? Citaat:
Het zou je sieren niet te spreken voor anderen daar vrouwen in een land als SA wel degelijk kunnen doen en laten wat ze willen (met of zonder burqa). In betreffende docu legt een vrouw in burqa zelfs uit dat Saudische mannen niet van verandering houden (vrouwen achter het stuur is bij ons ook niet altijd even doodnormaal geweest) desondanks gelooft ze dat Saudische mannen losser worden en ze gelooft zelfs dat op den duur de vrouw in SA ook achter het stuur plaats zal nemen. Een kwestie van tijd. Citaat:
Vrijheid van godsdienst en levensovertuiging 1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. 2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden. Toelichting Artikel 6 waarborgt het recht van een ieder zijn godsdienst of levensovertuiging vrij te belijden. Het begrip belijden omvat niet alleen het huldigen van de godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging maar ook het zich daarnaar gedragen. Het artikel staat toe dat de wetgever bepaalde ontoelaatbare gedragingen, ook indien die een uiting zijn van godsdienstig of levensbeschouwelijk belijden, strafbaar stelt. En dat een aantal forummers hierboven ergens te kennen hebben gegeven van dit artikel af te willen, vind ik persoonlijk wel verbazingwekkend. Het is zelfs een zorgelijke ontwikkeling. Maar goed, zolang Den Haag zich maar 'koest' houd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maarja, de eerste gelovige die pleit voor een herbezinning op het recht van vrije geloofsbelijdenis moet ik nog meemaken. Logisch ook. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alles comform de wetten natuurlijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Je geeft dus zelf al toe dat burqa's slechts een symptoom zijn, en dat verbieden niets anders is dan symptoombestrijding?
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
1 stelt behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Een verbod op het dragen van maskers stelt de vrijheid van godsdienst dus al buiten werking in het geval van de burqa, omdat daarmee anders een masker gedragen wordt, waarmee de draagster de wet overtreed. 2 stelt dat er regels gestelt kunnen worden, in het belang van de orde. Onherkenbaarheid, provocatie, integratie zijn allemaal zaken die de algemene orde raken. Beide artikelen maken een verbod dus mogelijk. En waarom moet de vrijheid van godsdienst en het verbod op godslastering weg? Omdat deze artikelen door het verbod op discriminatie ongrondwettelijk zijn. Er is namelijk al algemene vrijheid van meningsuiting en een verbod op het beledigen van mensen. Religieuze uitingen vallen sowieso al onder de vrijheid van expressie. Dan nog eens aparte voordelen in het leven roepen apart voor religie is discriminatie van anderen, oftewel, weg met die artikelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens zou het nog wel de nodige problemen opleveren als je vrijheid van geloofsbelijdenis wil afschaffen. Dat wil ik trouwens ook helemaal niet. Ik wil alleen dat een beroep op een vrijheid, welke dan ook, indien een burger beperkt wordt in de vrije keuze zich te kleden zoals hij wil of zich te gedragen zoals hij wil, niet aan andere normen wordt getoetst al naar gelang het beroep wordt gedaan door een gelovige of een ongelovige. Het is toch te gek dat ik geen vrij kan krijgen als ik gewoon bij mijn werkgever aangeef dat ik een dag vrij wil, terwijl diezelfde dag mij moet worden gegeven als ik ga beweren dat ik vannacht het licht heb gezien en jezus als mijn verlosser heb aanvaard? |
![]() |
||
Citaat:
Is het niet logisch dat gelovigen in dat op zicht meer rechten hebben ? Netzoals dat armere mensen minder belasting hoeven te betalen dan rijke. Niet alle mensen zijn gelijk. Er zijn verschillende groepen in de maatschappij die zich onderscheiden door hun verschillende behoeften. Als die verschillende groepen onder 1 paraplu willen staan (de staat), moet die paraplu hen op zijn minst de mogelijk geven hun zichzelf te zijn/zichzelf te laten voorzien in hun behoeftes. Wanneer de behoeften van de ene groep botst met die van andere(/n), kun je mensen korten op hun mogelijkheid op het uitoefenen van hun wensen, maar anders niet. Door het scheiden van kerk en staat ( onder het motto "vrijheid blijheid" ![]() In een democratie is het zo dat de meerderheid dicteert onder welke regels zij zelf en de rest moet leven. Daarom zou het op dit moment zo maar eens kunnen dat de boerka (en misschien zelfs het hoefddoekje) verboden raken. Maar dat zou mijns inziens ethisch onverantwoord zijn en in de toekomst problemen kunnen laten opleveren voor de groep die op dit moment de meerderheid vormt en in de toekomst die meerderheid wel eens zou kunnen verliezen. (zie discussie over een Islamitische burgervader voor Amsterdam) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofddoek verbod? Verwijderd | 201 | 18-02-2005 23:14 |