Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2006, 09:16
Verwijderd
Hmm, voor een filler zijn de laatste 2 eps van naruto niet eens zo heel erg slecht
Advertentie
Oud 02-02-2006, 10:17
Verwijderd
Is de Gravitation-manga vertaald te krijgen dan? Het gaat me nog weer net iets te ver om hem in het Japans te lezen, lukt wel, maar dan ben ik er nog wel 'even' zoet mee
Oud 02-02-2006, 10:19
Verwijderd
Oh, als het niet vertaald is ga ik waarschijnlijk niet de manga van Gravitation 'lezen' - voor mij als lees-en-schrijf-Japans-n00b is dat onmogelijk.
Oud 02-02-2006, 10:25
Verwijderd
Manga is in de regel toch bedoeld voor kinderen en jongvolwassenen, je ziet dan ook vaak dat naast kanji (de eigenlijke karakters) de uitspraak in kana (Japans fonetisch schrift) is opgeschreven. Dat is mooi, want dat zoekt vele malen sneller. Je hebt dan in elk geval al een duidelijke indruk waar de zin over gaat.

Problematisch is alleen dat het Japans zeer veel homoniemen kent (woorden die je hetzelfde uitspreekt maar die iets anders betekenen, denk aan het uiterst flauwe grapje in veel anime met 'koi' dat kan zowel romantische liefde als karper betekenen, uiteraard schrijf je ze wel met verschillende karakters). Je zult dus altijd de betreffende kanji moeten opzoeken als je de tekst goed wilt snappen, hoewel je bij twijfel ook meestal wel goed uit de context kunt opmaken wat er bedoeld wordt.

Voordeel is daarbij wel dat het vocabulaire van de gemiddelde manga nogal beperkt is, het is niet te vergelijken met bijv. het lezen van een Japanse krant ofzoiets. Daar heb je echt kennis van alle ~2000 verplichte karakters nodig, maar dat is voor manga niet echt noodzakelijk.
Oud 02-02-2006, 10:34
Verwijderd
Dus ik moet alle kana leren en een romanji-woordenboek bij de hand nemen om die manga een beetje te snappen?
Oud 02-02-2006, 10:53
Verwijderd
Kana moet je sowieso eens leren voor de gein, je lacht je rot als je uithangborden e.d. in anime kunt lezen: AISU KUREEMU op een ijswagentje, dat soort dingen, ongelooflijk 'Engrish'
Oud 02-02-2006, 10:57
Verwijderd
'Eens' kana leren - ik heb het wel geprobeerd maar ik vergeet die tekens meteen weer. Nou ja, veel tijd vrijmaken en het lukt misschien wel.
Oud 02-02-2006, 11:04
Verwijderd
Weekje elke dag twee uur hard rammen, dan zit het er zo in. Echt zo'n hersenloze bezigheid maar dat leent zich goed voor stampen.
Oud 02-02-2006, 13:15
Verwijderd
Bij veel teksten worden kana en kanji door elkaar gebruikt (staat dan wel kana boven de kanji-tekens).
Hoe zit dat, gebruiken ze kanji als er een kanji-teken voor is, en worden de overige woorden gevormd met kana? Ik kan er geen regelmaat in ontdekken...
Oud 02-02-2006, 14:03
Verwijderd
Er zijn wel een paar regels voor te geven. De meeste zelfstandige naamwoorden en werkwoorden worden in kanji geschreven, tenzij het in onbruik geraakte woorden zijn (die vallen meestal buiten de 1.945 officiële zgn. jouyou-kanji die in het onderwijs voorgeschreven zijn en die elke Japanner moet kennen om zich geletterd te kunnen noemen). Belangrijk is daarbij dat de meeste adjectieven (bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden) in het Japans werkwoorden zijn. Waar wij 'hoog' zeggen, zeggen zij 'hoog zijn' als werkwoord (takai). 'Hoog' verandert alleen met het geslacht van het woord mee (hoge boom, hoog huis) maar niet met de tijd, terwijl dat dus in het Japans wel zo is (takai, hoog, hoog zijnd; takakatta, was hoog; takakunatta, was niet hoog et cetera).

Maar goed, kanji, zoals ik zei de meeste werkwoorden en zelfstandige naamwoorden. In hiragana schrijven ze de uitgangen van werkwoorden (okurigana, 'uitleidende kana', bijv. taberu, eten; ta is een kanji, be en ru zijn hiragana) en verder alle zelfstandige naamwoorden en bijwoorden waar geen kanji voor is. Ook de in het Japans zeer belangrijke partikels (te vergelijken met onze uitgangen, deze geven de functie van het woord in de zin weer) worden in hiragana geschreven.

In katakana worden geschreven woorden uit andere talen (Engels, Nederlands, denk aan naifu, mes; biiru, bier; koohii, koffie), uitroepen (oh!, ah!) en overigens alle woorden die moeten opvallen. Katakana is volledig uitwisselbaar met hiragana maar de karakters hebben een 'signaalfunctie', te vergelijken met ons cursief of dikgedrukt schrift. Ook sommige namen van planten of dieren, waarvoor zeer ingewikkelde kanji bestaan, worden in katakana geschreven.

Het is belangrijk om in de gaten te houden dat het schrijven van woorden in hiragana als er ook een kanji voor bestaat niet echt fout is, maar wel zeer onwenselijk. Omdat je zoveel woorden hetzelfde uitspreekt (en hiragana/katakana fonetisch schrift is) gaat de betekenis van veel woorden verloren als je niet weet welke karakters erbij horen. Je snapt dat Japans dus ook zeer sterk context-afhankelijk is. Homoniemen die je eigenlijk alleen op schrift uit elkaar kunt houden, moet je in spreektaal uit de context afleiden.

Sowieso is Japanse grammatica veel minder dwingend dan de
onze; er zijn eigenlijk maar twee regels, namelijk dat het tijdsbepalende werkwoord in de zin altijd aan het einde van een zin komt en dat een bepaling altijd vóór het bepaalde komt. Voor de rest is het hooguit een kwestie van stijl. Je hebt als vertaler dan ook zeer veel vrijheid; zonder te weten in welke context, situatie, onderlinge verhouding gesprekspartners e.d. een zin gezegd wordt zul je het nooit goed in een andere taal kunnen benaderen.
Oud 02-02-2006, 14:21
Verwijderd
Thanks, hier heb ik wat aan
Tot nu toe behelp ik me met woordenlijstjes en een simpel Japans taalgidsje, maar het is nogal moeilijk daar algemene regels uit te pikken.

http://www.learn-japanese.info is wel een goed bruikbare site
Oud 02-02-2006, 15:12
Verwijderd
http://japan-studies.com/language/ heeft ook redelijk wat info en dat is gebaseerd op (enkele van) de lessen van het eerste jaar in Leiden, wat ik dus op papier heb.

Ik moet zeggen dat ik wel gedeprimeerd raak van die gasten soms, met hun fijne zinsbouw, het kost gewoon 20 minuten om hem te vertalen en dan nog heb ik het gevoel dat het niet mooi is
Oud 02-02-2006, 15:21
Verwijderd
Alle Japans dat verder gaat dan hakkelend tot 10 tellen ontmoedigt mij al en dat terwijl ik best wel een talenknobbel heb. Nouja, geduld is een schone zaak. En ik mag graag geloven dat veel anime kijken al een hoop helpt.
Oud 02-02-2006, 15:49
Verwijderd
Voor de uitspraak wel natuurlijk, maar in anime wordt heel vaak taalgebruik gebezigd dat in een 'normale' conversatie als uitermate onbeleefd wordt beschouwd, vooral als het gaat om persoonlijke voornaamwoorden (watashi/boku is neutraal, maar in anime hoor je vaak ore voor ik, omae voor jou, wat zeer plat is).

Ik ben zelf ook altijd goed geweest in taal, maar het is echt nog een stap verder om een taal te leren die zo enorm ver afstaat van onze taal (Romaanse talen lijken er al iets meer op dan Germaanse overigens).
Oud 02-02-2006, 15:50
DarknessLover
DarknessLover is offline
Angel Sanctuary is de beste anime ooit. De tekeningen zijn super mooi en het verhaal is echt heel ingewikkeld, maar je wordt eraan geboeid.
En het is ook nog AU! want het gaat ook nog over incest.
Ik heb het nooit op TV gezien of gelezen, maar het lijkt best intens.
Kun je Angel Sanctuary ergens in Nederland kopen??
Oud 02-02-2006, 15:53
Verwijderd
Angel Sanctuary is verschenen bij Viz, gewoon even zoeken op bol.com en dan vind je er een aantal, die overigens wel in het Engels zijn, maar dat is natuurlijk geen probleem.
Oud 02-02-2006, 15:56
DarknessLover
DarknessLover is offline
ah, dank je.

Ik ga meteen zoeken
Oud 02-02-2006, 18:10
Tomoyo
Tomoyo is offline
De Gravitation manga bestaat uit 12 delen en is geheel vertaald in het Engels (door Tokyopop)
Archonia.com verkoopt ze in ieder geval.

Eiri Yuki is leuk maar zijn broertje Tatsuha is leuker! Alleen jammer dat die in de anime zo weinig aandacht krijgt... Net als Noriko Ukai (bandlid van Nittle Grasper), die is bijna helemaal uit de anime geschreven, en het zusje van Shuichi (Maiko) die er helemaal niet in voorkomt.
...en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat doe ik niet ^.^
Oud 02-02-2006, 18:12
Verwijderd
Op Archonia hebben ze iig het eerste volume niet op voorraad.
Oud 02-02-2006, 18:18
Tomoyo
Tomoyo is offline
Naja, dan koop je hem in de stripspeciaalzaak
In ieder geval is de serie helemaal in het Engels vertaald. En ik kan het weten, want ik heb hem compleet
Oud 02-02-2006, 20:58
Jolt
Jolt is offline
Waarom willen toch de meeste Anime fans, japans leren, om zo de anime in Japans te kunnen kijken, een echte jappaner zul je nooit zijn, die denken anders.

Oud 02-02-2006, 21:25
Verwijderd
Talen zijn gewoon leuk, en oosterse culturen spannend want onbekend. Ik heb ook al een Go-bord aangeschaft
Oud 02-02-2006, 21:36
Jolt
Jolt is offline
Doe dan liever, Chinees Mandarijn, dat is pas cute <3.

Anders Frans, kan je beetje decadent doen
Oud 02-02-2006, 21:37
Verwijderd
Wie wil er nou ook Japanner worden? Een taal leren is leuk, goed voor de beheersing van je andere talen, een oefening voor je geheugen (vocabulaire, karakters) en in mijn geval is het wel degelijk professioneel van nut, omdat ik van plan ben er ook in mijn beroep verder mee te gaan (advocatuur, sectie Nederlandse-Japanse handelsbetrekkingen).

Frans schrijf en spreek ik trouwens al. Daar is niet zoveel aan.
Oud 03-02-2006, 11:26
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Jolt schreef op 02-02-2006 @ 22:36 :
Doe dan liever, Chinees Mandarijn, dat is pas cute <3.

Anders Frans, kan je beetje decadent doen
Chinees is gigantisch moeilijk om goed te beheersen als je er niet van jongs af aan mee bezig bent.. japans is wel weer goed te doen..

Ik wil japans leren omdat ik et gewoon een boeiende taal vind, en ik ook es naar Japan op vakantie wil, en dan moet je wel een redelijk woordje japans spreken om het leuk te houden
En natuurlijk is het kijken van RAW anime iets wat veel voordelen met zich meebrengt.. zodat je bijvoorbeeld niet 6 weken hoeft te wachten op Lunar voordat ze weer es een Bleach ep subbben @#$%^!!!
Oud 03-02-2006, 14:58
Tomoyo
Tomoyo is offline
Ik ga gewoon lekker Japans studeren over een paar maanden. Heb wel over Chinees gedacht, maar is toch iets te moeilijk
Oud 03-02-2006, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 02-02-2006 @ 22:25 :
Talen zijn gewoon leuk, en oosterse culturen spannend want onbekend. Ik heb ook al een Go-bord aangeschaft
Go
Meesterlijk spel
Oud 03-02-2006, 17:36
Tomoyo
Tomoyo is offline
Net eindelijk Paradise Kiss 8 en 9 gekeken... Morgen kijk ik de serie af
Oud 03-02-2006, 17:43
Verwijderd
Iemand nog download-tips?

Ik betrap mezelf erop vooral 'meisjes-anime' leuk te vinden dus comedy/drama (gezien en goedgekeurd: Chobits, Maburaho, School Rumble, Onegai Teacher, Onegai Twins, Love Hina, Kimi Ga Nozomu Eien) Fruit Basket heb ik al, en Honey and Clover en Azumanga Daioh wordt aan gewerkt.
Oud 03-02-2006, 17:45
Verwijderd
Suzuka is leuk.

En ik kan iedereen Kokoro Library aanraden, al is dat een tikkeltje zoetsappig.
Oud 03-02-2006, 19:39
Copycat
Copycat is offline
Die dude met paars haar van gravitation, lijkt op dat paars harig tomboy meisje van Gundam Seed Destiny.
Oud 03-02-2006, 20:11
Verwijderd
Haha, dat joch is zo vreselijk irritant.
Oud 03-02-2006, 20:38
Mephisto
Mephisto is offline
Berserk
Oud 03-02-2006, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 03-02-2006 @ 18:43 :
Iemand nog download-tips?

Ik betrap mezelf erop vooral 'meisjes-anime' leuk te vinden dus comedy/drama (gezien en goedgekeurd: Chobits, Maburaho, School Rumble, Onegai Teacher, Onegai Twins, Love Hina, Kimi Ga Nozomu Eien) Fruit Basket heb ik al, en Honey and Clover en Azumanga Daioh wordt aan gewerkt.
Twin Spica, imo de mooiste serie uit 2003. Is beschikbaar op fansub. Verder Mahoraba (erg lollig, niet typisch shoujo, wel heel grappig), AIR, Kanon, Koi Kaze (angsty). Haibane Renmei is trouwens ook echt een meesterwerkje, vooral vanwege de sfeer.

Citaat:
Tomoyo schreef:
Ik ga gewoon lekker Japans studeren over een paar maanden. Heb wel over Chinees gedacht, maar is toch iets te moeilijk
Gah, ik wil ook Japans studeren, maar mijn verplichting om werk te zoeken loopt in de weg
Oud 03-02-2006, 22:08
Verwijderd
Ik mag van mezelf geen Japans gaan doen.
Oud 04-02-2006, 00:00
Verwijderd
Zo, Gravitation afgekeken. Vond het wel een gave serie,
Spoiler

Maar goed, 7.5/10.

Laatst gewijzigd op 04-02-2006 om 00:03.
Oud 04-02-2006, 00:01
Verwijderd
Spoiler was leuk geweest
Oud 04-02-2006, 00:02
Verwijderd
Oh, sorry. *alsnog doet*
Oud 04-02-2006, 00:53
VeGs
VeGs is offline
Het is een tijdje terug, maar als ik het me goed herinner:
Spoiler

Ik moet een anime-rooster in gaan voeren, want ik kijk niets meer.
One episode a day keeps the docter away; dat soort tegeltjes-praat
Oud 04-02-2006, 02:54
D@mien
D@mien is offline
"Anime kijkend de hele dag, zwaait je opleiding gedag"
"Een harem-anime kijken is leuk, maar in 1 spelen is leuker"
etc. etc.

De eerste is bij mij 2 jaar geleden bijna werkelijkheid geworden....nu de 2e nog
Oud 04-02-2006, 09:42
Jolt
Jolt is offline
OMG
jullie zijn gek

Hoeveeel tijd zouden jullie wel niet in totaal al erin hebben gestoken?

Ik zit denk ik op een kleine 130 uur.
Oud 04-02-2006, 11:51
Tomoyo
Tomoyo is offline
Citaat:
Sylph schreef op 04-02-2006 @ 01:00 :
Zo, Gravitation afgekeken. Vond het wel een gave serie,
Spoiler

Maar goed, 7.5/10.
Lees de manga ^^
Spoiler
Oud 04-02-2006, 12:20
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef op 04-02-2006 @ 03:54 :
"Anime kijkend de hele dag, zwaait je opleiding gedag"
"Een harem-anime kijken is leuk, maar in 1 spelen is leuker"
etc. etc.

De eerste is bij mij 2 jaar geleden bijna werkelijkheid geworden....nu de 2e nog
Haha

Bij mij is dat gelukkig niet het geval, maar ik hou dan ook redelijk strak de hand aan het principe 'alleen anime kijken als het donker is', dan doe ik tenminste overdag nog wat. Meestal zit ik aan 4 of 5, soms 6 afleveringen op een dag.

En hoeveel uur ik erin heb gestoken? Dat kan en wil ik niet bijhouden. Véél, in elk geval.
Oud 04-02-2006, 12:43
Verwijderd
Met Gravitation heb ik even gesmokkeld, maar normaal gesproken is mijn maximum afleveringen per dag toch echt wel 3. Van meer afleveringen ga ik me vervelen.
Oud 04-02-2006, 12:52
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Jolt schreef op 04-02-2006 @ 10:42 :
OMG
jullie zijn gek

Hoeveeel tijd zouden jullie wel niet in totaal al erin hebben gestoken?

Ik zit denk ik op een kleine 130 uur.
Pfoe...tijd weet ik niet...maar in 3 jaar tijd zo'n 130 volledige series kijken (tussen de 13 en 300 eps per serie) en sommige een keer of 3 dat geeft denk ik wel een goed idee hoe erg et was.. Nu weet ik beter..op de Havo kon ik dat makkelijk hebben, maar op et HBO niet
Oud 04-02-2006, 12:56
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef op 04-02-2006 @ 13:52 :
130 volledige series
Oud 04-02-2006, 12:59
Verwijderd
Ja, dat is echt té erg. Maar ja, dat ben ik he - die al na 3 afleveringen iets anders wilt gaan doen.
Oud 04-02-2006, 13:50
Tomoyo
Tomoyo is offline
Ik heb Gravitation in 1 dag gekeken (13 afleveringen en 2 OVAs), maar over Tsubasa heb ik echt maanden gedaan.

Paradise Kiss net afgekeken!
Spoiler
Oud 04-02-2006, 14:08
Verwijderd
Ik kijk nooit te snel, dat vind ik niet fijn. Ik wil het altijd even laten bezinken.
Oud 04-02-2006, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Tomoyo schreef op 04-02-2006 @ 12:51 :
Lees de manga ^^
Spoiler
Spoiler
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten