Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2007, 15:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-02-2007 @ 16:25 :
Waarom zou het ze daar niet om gaan dan?
Omdat Iran al jaren streef naar een eigen hegemonie en onder Ahmedinejad een provocerende lijn heeft geadopteerd die best nog wel eens tot oorlog kan leiden, een oorlog die niet plaatsvind als Iran over kernwapens beschikt. Verder zit er een nationalistische component in, kernwapens hebben is cool, dan stelt je land wat voor, ondanks het feit dat milities er vandaan uitzwermen om de wereld te terroriseren, 10% van de bevolking drugsverslaafd is, mensen constant onderdrukt moeten worden om een opstand te voorkomen en de economie al jaren kut is.

Motief, gelegenheid en daarmee grote aannemelijkheid. Wat kun jij daar tegenover stellen? Daar vroeg ik immers naar, een wedervraag kan dat niet verhullen.
Oud 05-02-2007, 15:49
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-02-2007 @ 16:28 :
Omdat Iran al jaren streef naar een eigen hegemonie en onder Ahmedinejad een provocerende lijn heeft geadopteerd die best nog wel eens tot oorlog kan leiden, een oorlog die niet plaatsvind als Iran over kernwapens beschikt. Verder zit er een nationalistische component in, kernwapens hebben is cool, dan stelt je land wat voor, ondanks het feit dat milities er vandaan uitzwermen om de wereld te terroriseren, 10% van de bevolking drugsverslaafd is, mensen constant onderdrukt moeten worden om een opstand te voorkomen en de economie al jaren kut is.
Je kan ook niet toegeven aan de angstzaaierij van Bush en consorten.

Citaat:
Motief, gelegenheid en daarmee grote aannemelijkheid. Wat kun jij daar tegenover stellen? Daar vroeg ik immers naar, een wedervraag kan dat niet verhullen.
President Ahmedinejad zegt zelf dat ze het voor 'vreedzame' doeleinden willen gebruiken.
Ik geloof Bush niet als het zegt dat Iran kernwapens wil ontwikkelen. Zoals ik al eerder zij: Ik geloof Ahmedinejad eerder dan Bush.

Vooral de stellingen tijdens het journaal: 'Met verrijkt uranium kunnen kernwapens worden gemaakt.' Ja, pas met 90% verrijking. Niet met 10% (oid) waar ze nu opzitten voor kernenergie.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 15:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-02-2007 @ 16:49 :
Je kan ook niet toegeven aan de angstzaaierij van Bush en consorten.
Dat is een ononderbouwde stelling.
Citaat:
eddie schreef op 05-02-2007 @ 16:49 :
President Ahmedinejad zegt zelf dat ze het voor 'vreedzame' doeleinden willen gebruiken.
Hitler was ook alleen maar van plan om Oostenrijk is te lijven..

Eddie, wat is nu je bron? Je baseerde je toch wel ergens op hoop ik?
Oud 05-02-2007, 16:11
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-02-2007 @ 16:51 :
Drogreden.
Citaat:
Eddie, wat is nu je bron? Je baseerde je toch wel ergens op hoop ik?
Bron? Mening.

Ik geloof dat Ahmedinejad niet zo dom is om kernwapens te ontwikkelen, omdat hij dan de gehele internationale gemeenschap, inclusief zijn vrienden van de SCO, over zich heenkrijgt.
Daarnaast wil elk land in ontwikkeling over op kernenergie omdat dat veel makkelijker en efficienter is dan steenkolen en olie. Van mij mag hij.

Bush daarentegen heeft keer op keer gelogen en heeft bij mij daarom elke geloofwaardigheid verloren. Ik heb Ahmedinejad nog niet echt kunnen betrappen op leugens; dus geloof ik hem (nog) als hij zegt dat hij alleen kernenergie wil (en geen kernwapens).

Het is gewoon mijn menig/opvatting hierover. Totdat het tegendeel wordt bewezen (dwz, dat Ahmedinejad bezig is met kernwapens) blijf ik er bij
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 17:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Omdat Iran al jaren streef naar een eigen hegemonie en onder Ahmedinejad een provocerende lijn heeft geadopteerd die best nog wel eens tot oorlog kan leiden,
Hmmm... als ik dit had gezegd en het woord 'Iran' door 'VS' had vervangen en 'Ahmedinejad' door 'Bush', was het óók kloppend geweest... maar dan was ik door T_ID beschuldigt van samenzweringstheorieën en het dragen van aluminimum hoedjes...

Ik weet zeker dat Iran het niet riskeert om een oorlog te riskeren. Áls er al oorlog komt, dan zullen de VS onder leiding van Bush de initiators zijn. Iran heeft echt geen reden om oorlog te voeren tegen willekeurig welk land dan ook, want dan nuked de VS ze terug naar de steentijd, en dat weten zij ook wel.

Citaat:
Verder zit er een nationalistische component in, kernwapens hebben is cool, dan stelt je land wat voor,
Kijk eens aan, daar heb je dé reden voor Iran om die wapens te willen, niet om oorlog te voeren dus. Bovendien zal het hebben van nucleaire wapens door Iran het evenwicht in de regio een beetje herstellen (Israël heeft ze immers ook, dus dat is dan in balans).

Citaat:
ondanks het feit dat milities er vandaan uitzwermen om de wereld te terroriseren, 10% van de bevolking drugsverslaafd is, mensen constant onderdrukt moeten worden om een opstand te voorkomen en de economie al jaren kut is.
Ook hier moet ik weer op mijn lip bijten om niet 'Iran' door 'VS' te vervangen. Zal m'n white man-syndrome wel zijn.

Citaat:
Neehee, jij stelde dat ze die nucleaire energie wilden hebben voor wapens. De bewijslast ligt bij jou.

Citaat:
Dat is een ononderbouwde stelling.
Dan heb jij de afgelopen jaren niet opgelet. (Stiekem heb je dat wel, zo zag ik in je anti-Bush posts op een neo-con forum.)
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 20:10
Gatara
Gatara is offline
"... Despite the false success of the Americans in returning [Iran's nuclear] portfolio to the U.N. Security Council and in passing resolutions 1696 and 1737, the ineffectiveness of passing the resolution becomes increasingly clear from day to day, in light of Iran's resistance and of its continued nuclear activity... Therefore, a nuclear and strong Iran that has influence over the countries of the region... is a fact, and a living truth, that others must accept so as to preserve their legitimate interests."

Source: Sobh-e Sadeq, Iran, February 5, 2007

(Volgens Memri: the Iranian Sobh-e Sadeq weekly, (...) is the mouthpiece of Iranian Supreme Leader Ali Khamenei in the Iranian Revolutionary Guards Corps (IRGC))

invloed op de landen in de regio door slechts civiele energie uit nucleaire stuff voor de eigen bevolking te halen????
Oud 05-02-2007, 20:40
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
Citaat:
Dit vind ik een slechte verglijking omdat ik meende dat de Duitsers verbitterd waren door het Verdrag van Versailles. En dat ze veel schulden moesten betalen. En vergeet niet dat Frankrijk en Belgie het Ruhrgebied ook waren binnengevallen om grondstoffen en producten te stelen, want Duitsland (Republic van Weinmar) wilde geen geld meer geven.

Geloof je me niet!? Google er maar op. Heb er vorige week nog een tentamen over gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-02-2007 @ 21:10 :
"... Despite the false success of the Americans in returning [Iran's nuclear] portfolio to the U.N. Security Council and in passing resolutions 1696 and 1737, the ineffectiveness of passing the resolution becomes increasingly clear from day to day, in light of Iran's resistance and of its continued nuclear activity... Therefore, a nuclear and strong Iran that has influence over the countries of the region... is a fact, and a living truth, that others must accept so as to preserve their legitimate interests."

Source: Sobh-e Sadeq, Iran, February 5, 2007
Linkje zou handig zijn

Citaat:
Gatara schreef op 05-02-2007 @ 21:10 :
invloed op de landen in de regio door slechts civiele energie uit nucleaire stuff voor de eigen bevolking te halen????
Ik wacht eerst de link af voordat ik hierop ga reageren. Maar het lijkt erop dat het artikel suggereert dat het Iran gaat om kernwapens.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 21:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-02-2007 @ 21:47 :
Linkje zou handig zijn

Ik wacht eerst de link af voordat ik hierop ga reageren. Maar het lijkt erop dat het artikel suggereert dat het Iran gaat om kernwapens.
volgens mij was dat wel duidelijk
http://www.thememriblog.org/blog_personal/en/575.htm

de krant zelf heeft geen digitale - althans, niet dat ik kan vinden.

een voordat je kritiek op memri levert: volgens mij is die nooit beticht van verkeerde vertalingen; slechts selectiviteit van artikelkeuze en bronnen.

(een kritiek die ik niet deel, gezien de uitgebreidheid van artikelen en de verschillende meningen die geventileerd worden)
Oud 08-02-2007, 16:26
Verwijderd
VS air-superiority krijgt het nog moeilijk:
Citaat:
Super-Modern Air Defense System Tested
TEHRAN, Feb. 7--A top army commander said on Wednesday the super-modern TOR M1 air defense missile system was tested successfully during the ’Saeqeh’ (Lightning) wargame.
Commander of the Air Force of the Islamic Revolution’s Guards Corps, Brigadier General Hossein Salami also said that the IRGC defense doctrine is based on a preemptive military strategy against attackers, ISNA reported.
“The IRGC Air Force is taking steps for adding new missile systems in an effort to strengthen its defense capacities,“ he said.
According to the IRGC commander, the TOR M1 system is capable of targeting 48 targets simultaneously and has a 12-kilometer range which can be increased to 20 kilometers.
Salami also said that the IRGC missile systems cover a vast area for air defense control.
“The TOR M1 is capable of targeting small aircraft and advanced Cruise missiles, and is reloaded in less than a second,“ he said, adding that it can intercept a missile precisely with electro-optic and infra-red systems.
The TOR M1 missile system is shielded against missile-diverging anti-radar systems and can be used in an electronic war.
http://www.iran-daily.com/1385/2777/html/
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 17:17
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-02-2007 @ 17:26 :
VS air-superiority krijgt het nog moeilijk:

http://www.iran-daily.com/1385/2777/html/
Worden die wapens niet door Rusland geleverd?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 08-02-2007 @ 18:17 :
Worden die wapens niet door Rusland geleverd?
Zeker. Met de 100 miljard oliedeal met China heeft Iran toch geld zat.

Russia sends air defense systems to Iran
Russia completes air defense system deliveries to Iran - Ivanov
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 19:10
Supersuri
Supersuri is offline
Is niks mis mee toch dat Iran wapens krijgt/koopt om zich te verdedigen tegen de VS.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 20:26
Verwijderd
Aaah... durven ze niet meer?
Citaat:
'Bush wil Iran niet binnenvallen'

WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush is niet van plan Iran binnen te vallen. Dat zei een zegsman van het Witte Huis donderdag. Hij reageerde daarmee op een uitspraak van de Opperste Leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, die eerder op de dag zei dat het Amerikaanse belangen in de hele wereld zou treffen als het land zou worden aangevallen vanwege zijn nucleaire programma.
Nu.nl
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 20:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 08-02-2007 @ 20:10 :
Is niks mis mee toch dat Iran wapens krijgt/koopt om zich te verdedigen tegen de VS.
Maar wel wapens om mee te proberen zijn hegemonie uit te breiden.
Oud 08-02-2007, 20:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-02-2007 @ 21:27 :
Maar wel wapens om mee te proberen zijn hegemonie uit te breiden.
Net als...?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 20:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-02-2007 @ 21:28 :
Net als...?
FYI, de Amerikaanse hegemonie is pas een jaar of twintig op z'n retour en het is niet echt de tijd voor onrealistische xenofobische neigingen. Er was van tevoren in eerdere discussie al vrij duidelijk gemaakt dat de VS niet eens meer in staat is Iran binnen te vallen. Dat terwijl Iran niet alleen andere landen binnen kan vallen, maar daar op dit moment mee bezig is.
Oud 08-02-2007, 20:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-02-2007 @ 21:31 :
FYI, de Amerikaanse hegemonie is pas een jaar of twintig op z'n retour
Gna, bwhahaha. Misbruik 9/11 -> Afghanistan, Irak etc.

Citaat:
en het is niet echt de tijd voor onrealistische xenofobische neigingen.
Waarom beschuldig je me ronduit van xenofobie? (Eerder schopte je een rel omdat je dacht dat ik je van racisme beschuldigde. Maar sowieso: waarom??)

Citaat:
Er was van tevoren in eerdere discussie al vrij duidelijk gemaakt dat de VS niet eens meer in staat is Iran binnen te vallen.
Dat doet er niet toe.

Citaat:
Dat terwijl Iran niet alleen andere landen binnen kan vallen, maar daar op dit moment mee bezig is.
Nee.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 20:40
Verwijderd
Rusland en Iran zijn wel goede vriendjes aan het worden:
Citaat:
Ivanov calls for expansion of ties with Iran
Secretary of Russian National Security Council Igor Ivanov said on Thursday that expansion of ties with Iran enjoys a priority in his country's foreign policy.

In a meeting with Iran's special envoy Ali-Akbar Velayati, he said Russian President Vladimir Putin has repeatedly stressed the importance of bolstering ties with the Islamic Republic of Iran.

(...)
Islamic Republic News Agency
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 20:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-02-2007 @ 21:39 :
Gna, bwhahaha. Misbruik 9/11 -> Afghanistan, Irak etc.
En desondanks.. Google de naam Wallerstein eens.
Oud 08-02-2007, 21:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-02-2007 @ 21:43 :
En desondanks.. Google de naam Wallerstein eens.
En nou de weerlegging?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 21:35
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-02-2007 @ 21:26 :

Nu.nl
Nee, ze waren het niet eens serieus van plan.
Oud 09-02-2007, 09:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-02-2007 @ 21:40 :
Rusland en Iran zijn wel goede vriendjes aan het worden:[/url]
ja dat wisten we al.

Er is trouwens iets aan de gang dat doet denken aan de Koude Oorlog. De VS willen antiraketafweersystemen in Polen en Tsjechie zetten (bondgenoten) tegen eventueel gevaar uit Iran. Oekraine is daar tegen, want volgens dat land trekt het het gevaar alleen maar aan en dan is dadelijk de Oekraine de dupe ervan (geen onlogische redenatie) en volgens Rusland is de actie alleen maar om Rusland te treiteren want raketten vanuit Iran of waar dan ook zullen niet over Europa naar de VS gaan en zij zouden daar dan ook passend op reageren.

Rusland vergeet even voor het gemak dat er nogal wat VS bondgenoten in Europa zitten die niet zo goed een doelwit zijn.
Oud 09-02-2007, 09:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-02-2007 @ 21:26 :
hebben ze dan gezegd dat ze dat doen?
Oud 09-02-2007, 11:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-02-2007 @ 22:09 :
En nou de weerlegging?
Nee, gewoon iemand met een wat realistischere kijk op de wereld.
Oud 09-02-2007, 14:19
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-02-2007 @ 12:24 :
Meer iemand die totaal niet relevant is voor de discusie.

[qoute]
Er was van tevoren in eerdere discussie al vrij duidelijk gemaakt dat de VS niet eens meer in staat is Iran binnen te vallen.
[/qoute]

Binnenvallen misschien niet, maar platbombarderen kunnen ze zeker wel.

[qoute]
Dat terwijl Iran niet alleen andere landen binnen kan vallen, maar daar op dit moment mee bezig is.
[/qoute]

bron graag, want dit lijkt me nergens op gebaseerd omdat het niet waar is.

Het enige land wat momenteel andere landen binnenvalt is de VS. Kijk na Irak en Afghanistan.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 16:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 09-02-2007 @ 15:19 :
Meer iemand die totaal niet relevant is voor de discusie.
Ja, want jouw samenzweringstheoriën zijn natuurlijk veel echter dan de world systems theory, die behalve enkele betere postmoderne aannames een perfecte verklaring vormt.
Citaat:
Supersuri schreef op 09-02-2007 @ 15:19 :
bron graag, want dit lijkt me nergens op gebaseerd omdat het niet waar is.
Libanon
Irak
Somalië
etc, etc
Oud 09-02-2007, 16:18
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-02-2007 @ 17:12 :

Irak
Somalië
etc, etc
Onzin. Kom maar met bewijs. En leg dan ook meteen is uit hoezo we moesten googlen na Warrerstein.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 09-02-2007 @ 10:18 :
hebben ze dan gezegd dat ze dat doen?
Ze hebben wel gedreigd
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 19:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 09-02-2007 @ 18:10 :
Ze hebben wel gedreigd
hoe dan?
(met welke bewoordingen)
Oud 09-02-2007, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 09-02-2007 @ 20:37 :
hoe dan?
(met welke bewoordingen)
Meen je dat serieus? Nieuws niet gevolgd ofzo?

Om er een paar te pakken:
http://www.parool.nl/nieuws/2007/FEB/01/buit2.html
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=8396
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 21:07
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-02-2007 @ 12:24 :
Euh... ja. Wat jij wilt.

Ik zie nog steeds het verband niet tussen één willekeurige filosoof en het machtsmisbruik van de regering-Bush, maar als jij het zegt...

...

Citaat:
T_ID schreef op 09-02-2007 @ 17:12 :
Ja, want jouw samenzweringstheoriën zijn natuurlijk veel echter dan de world systems theory, die behalve enkele betere postmoderne aannames een perfecte verklaring vormt.
Ik kan niet geloven dat jij echt student bent. Moet een student niet weten dat iedere theorie maar dát is: een theorie, en dus altijd per definitie feilbaar?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 23:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-02-2007 @ 22:07 :
Ik kan niet geloven dat jij echt student bent. Moet een student niet weten dat iedere theorie maar dát is: een theorie, en dus altijd per definitie feilbaar?
Pff, aldus de 'student' in de media die een paranoïde wantrouwen en blind vertrouwen volledig willekeurig afwisselt naar gelang de politieke oriëntatie van bronnen of hun toevallige boodschap.

Maar,
Bekijk de aannames van de world systems theory eens. Je zult zien dat op basis van die aanames vanzelf een analyse ontstaat die in combinatie met enkele recentere aannames (want er is een enkele wereldeconomie, maar je kunt je er ondanks de ramp die dat inhoudt wel tijdelijk van afschermen) een zich aanpassen model vormt.

Maar, het hoofdpunt is dat de Amerikaanse hegemonie al jaren op zijn retour is, en het feit dat Amerika fysiek niet meer in staat is Iran binnen te vallen of anderen zo gek te krijgen dat te doen een symptoom van hun desintegrerende macht is.

Al met al geen reden over om nog zo panisch over Amerika te doen. Over een jaar of 10-20 hebben we het over de Amerikaanse invloed zoals we het ook hebben over de Britse, Nederlandse en eventueel Duitse invloed op de wereld hebben, in de geest van een voorbij wereldrijk.
Oud 09-02-2007, 23:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-02-2007 @ 00:17 :
Pff, aldus de 'student' in de media die een paranoïde wantrouwen en blind vertrouwen volledig willekeurig afwisselt naar gelang de politieke oriëntatie van bronnen of hun toevallige boodschap.

Citaat:
Maar, het hoofdpunt is dat de Amerikaanse hegemonie al jaren op zijn retour is, en het feit dat Amerika fysiek niet meer in staat is Iran binnen te vallen of anderen zo gek te krijgen dat te doen een symptoom van hun desintegrerende macht is.
Maar, kijk eens naar... de praktijk van alledag. De Amerikaanse regering heeft alle aanwijzingen over de op handen zijnde aanval van 9/11 willens en wetens genegeerd en elk onderzoek naar de ramp heel lang met alle mogelijke middelen tegen willen houden. De roep om vergelding was natuurlijk sterk, en 9/11 was een middel om alle critici van Bush het zwijgen op te leggen.

Daarna is Afghanistan binnengevallen, waar een bevriende ex-werknemer van Bush, Hamid Karzai werd geïnstalleerd. Daarna heeft de regering-Bush gegevens over het wapenprogramma van Saddam Hussein en links tussen Irak en al Qu'aida vervalst om Irak binnen te vallen, waar de zakenrelaties van de familie Bush lucratieve no-bid contracten kregen en waar pas een controversiële wet is aangenomen die het Westen controle geeft over Iraakse olie, die mede ontworpen is door de Amerikaanse regering.

Ondertussen zinspeelt de regering-Bush nog steeds op het aanpakken van andere landen, als Iran en Syrië, terwijl corrupte regimes als Saudi-Arabië nog steeds gesteund worden. Terwijl dit gebeurt, spreken prominenten als Dick Cheney van een nieuwe Koude Oorlog, over een oorlog die misschien nog wel 40 of 50 jaar zal duren, of zelfs oneindig zal zijn.

Ik verzin dit niet. Dit zijn allemaal controleerbare feiten.

Citaat:
Al met al geen reden over om nog zo panisch over Amerika te doen.
Een jaar geleden, om het neo-con forum, voor je grote ommezwaai, dacht je er nog heel anders over. En terecht, zoals ik hierboven al schetste. Wat je erbij wint de regering-Bush te verdedigen, kan ik echt niet bedenken.

Citaat:
Over een jaar of 10-20 hebben we het over de Amerikaanse invloed zoals we het ook hebben over de Britse, Nederlandse en eventueel Duitse invloed op de wereld hebben, in de geest van een voorbij wereldrijk.
Hahaha, now you're just talking crazy.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 23:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 10-02-2007 @ 00:33 :
9/11
Dus? Engeland of Nederland kan ook best een ander land binnen vallen. Het verandert niets aan de machtsverhoudingen en het feit dat de respectievelijke wereldrijken niet meer bestaan.
Citaat:
Een jaar geleden, om het neo-con forum, voor je grote ommezwaai, dacht je er nog heel anders over.
Nee, dat waren ook een stel relikwiën, die, als ze niet in een electoraal belangrijk gebied zouden wonen, voor de Amerikaanse politiek geen factor zouden vormen.
Citaat:
Wat je erbij wint de regering-Bush te verdedigen, kan ik echt niet bedenken.
Dan moet je nogmaals lezen. Het enige dat ik verdedig is de realiteit tegenover blinde xenofobie en samenzweringstheoriën. Als er morgen Marijnissen staat in plaats van Bush als jouw persoonlijke root of all evil dan zou ik dat ook terugfluiten.

Amerika gaat Iran niet aanvallen als ze enigsinds over intelligentie beschikken, wat ze ook zeggen of andersinds doen, en als dat toch gebeurd is dat een premature zelfmoord van hun toch al tanende macht. Niet dat dat uit zou maken, omdat het toch twee rotte appels tegen elkaar wegstrepen zou zijn.
Oud 09-02-2007, 23:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-02-2007 @ 00:39 :
Dus? Engeland of Nederland kan ook best een ander land binnen vallen. Het verandert niets aan de machtsverhoudingen en het feit dat de respectievelijke wereldrijken niet meer bestaan.
Nederland en Groot-Brittannië hebben helemaal niet de capaciteit en de macht om een ander land (alleen) binnen te vallen. Bovendien doén ze het ook niet constant en hebben ze het, in tegenstelling tot de VS, de afgelopen decennia ook niet gedaan. Plus dat Nederland geen ideologie heeft van het willen beheersen van andere gebieden in de wereld om onze moraal/belangen te verspreiden.

Citaat:
Dan moet je nogmaals lezen. Het enige dat ik verdedig is de realiteit tegenover blinde xenofobie en samenzweringstheoriën.
Gelukkig is er, zoals ik al aantoonde, helemaal geen sprake van 'blinde xenofobie en samenzweringstheorieën'. Dat zijn alleen maar termen van jou om een gebrek aan argumenten te maskeren. Schelden kan je wel, maar ingaan op de feiten die ik genoemd heb, doe je niet. Een grote bek geven lijkt jou effectiever. Ik moet je teleurstellen: die aanpak is zelfs in de VS al passé, dus pas je aan, zou ik zeggen.

Citaat:
Als er morgen Marijnissen staat in plaats van Bush als jouw persoonlijke root of all evil dan zou ik dat ook terugfluiten.
Het is, gezien de realiteit, vreselijk naïef om de regering-Bush niet te zien als de wortel van het meeste kwaad in de wereld van vandaag de dag. De realiteit laat zaken zien als leugens over wmd's om een ander land binnen te vallen, het goedkeuren van het martelen van (onberechte en onveroordeelde!) gevangenen in Guántanamo Bay, het wegsluizen van Iraakse olie naar bevriende bedrijven, het zenden van ongetrainde troepen naar een oorlogsgebied, de ongebreidelde uitbreiding van macht in het thuisland etc. etc.

Maar ja, Bush is rechts en ik ben links, dus je moet en zal deze gristen-fundamentalist, waar je normaal zo van gruwelt, verdedigen.

Citaat:
Amerika gaat Iran niet aanvallen als ze enigsinds over intelligentie beschikken,
Let op die laatste zes woorden van je.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 09:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 09-02-2007 @ 20:48 :
Meen je dat serieus? Nieuws niet gevolgd ofzo?

Om er een paar te pakken:
http://www.parool.nl/nieuws/2007/FEB/01/buit2.html
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=8396
ik vroeg om citaten, niet om artikelen.
Oud 11-02-2007, 13:19
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-02-2007 @ 10:51 :
ik vroeg om citaten, niet om artikelen.
Als je wacht op een citaat in de trant van "we gaan Iran binnenvallen" ga je die niet krijgen.

Zoiets heet Politiek.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-02-2007 @ 14:19 :
Als je wacht op een citaat in de trant van "we gaan Iran binnenvallen" ga je die niet krijgen.

Zoiets heet Politiek.
Ahmadinedhad kan het wel:

"As the Imam said, Israel must be wiped off the map,"
http://www.thestate.com/mld/thestate...n/13000779.htm

Dus ik denk dat je dreigementen overdreven zijn in vergelijking met wat Ahmadinedhad ervan bakt.
Oud 11-02-2007, 15:24
Verwijderd
The requested article was not found.

Daarnaast zal het wel verkeerd zijn vertaald ('zionist regime' is niet hetzelfde als 'Israel').
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-02-2007 @ 16:24 :
The requested article was not found.

Daarnaast zal het wel verkeerd zijn vertaald ('zionist regime' is niet hetzelfde als 'Israel').
Ik had het van het Iran Defence Forum. Hun link werkte niet.

En "zal wel" zegt niets.
Bovendien lijkt het mij onwaarschijnlijk dat als Israel het woord zionisme (overigens een begrip dat totaal verkeerd uitgelegd wordt - de verhalen daarove rkunnen in de protocollen van zion. Net zo'n pamflet dat je als wc-papier kunt gebruiken vanwege de onwaarheden daarin) uit enige wet of wat dan ook schrapt, dat Ahmannogwat er opeens mee instemt dat Israel bestaat of mag bestaan.
Oud 11-02-2007, 17:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-02-2007 @ 16:24 :
('zionist regime' is niet hetzelfde als 'Israel').
Hoeveel andere zionistische regimes zijn er?
Oud 11-02-2007, 17:50
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-02-2007 @ 18:45 :
Hoeveel andere zionistische regimes zijn er?

regime != land
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 17:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-02-2007 @ 18:50 :
regime != land
Dus? Net alsof dat verschil maakt voor het feit dat het regime in Iran met plezier Iran in oorlog met Israël zou laten raken, ware het alleen niet dat Teheran dan een grote radioactieve parkeerplaats zou worden.
Oud 11-02-2007, 18:13
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-02-2007 @ 18:58 :
Net alsof dat verschil maakt voor het feit dat het regime in Iran met plezier Iran in oorlog met Israël zou laten raken
Heb je hier een bron voor of is dit weer een ongefundeerde flame?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 19:16
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-02-2007 @ 18:58 :
Dus? Net alsof dat verschil maakt voor het feit dat het regime in Iran met plezier Iran in oorlog met Israël zou laten raken, ware het alleen niet dat Teheran dan een grote radioactieve parkeerplaats zou worden.
Dit soort uitspraken getuigen van groot politiek inzicht . Als er iets is wat Teheran zich nu niet kan permitteren is het wel een oorlog, 'het regime' is trouwens veel pragmatischer in dat soort zaken dan sommigen hier denken.
Oud 12-02-2007, 18:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Evidence Grows That White House Planned To Release Cooked Intel On Iran

The New York Times today published a front-page story by Michael Gordon which recites administration claims about Iran’s involvement in Iraq “without the slightest questioning, investigation, or presentation of ample counter-evidence.” Greg Mitchell notes, via Glenn Greenwald, that it was Gordon “who, on his own, or with Judith Miller, wrote some of the key, and badly misleading or downright inaccurate, articles about Iraqi WMDs in the run-up to the 2003 invasion.”

The Times story comes even as evidence grows that the administration planned to release contained cooked intelligence in a “briefing” on Iranian involvement in Iraq .

In little noted comments on Feb. 2, National Security Adviser Stephen Hadley acknowledged that the Iran briefing washeld back because it was “overstated” and not “focused on the facts.”

HADLEY: The reason we put the intelligence briefing on hold was really two reasons. One, we thought we’d better get the NIE out so people could see the full context, which you now can. And secondly, quite frankly, we want to make sure that if we put out intelligence, the intelligence community and MNFI can stand behind it, because we are sensitive to try and put out the facts as accurately as we can. …

Q And now [the briefing has] been pushed back. Can we conclude anything from that other than people looked at the intelligence that was set to offered and said, this is not good enough?

MR. HADLEY: No, I wouldn’t –

Q Does that mean there was a willingness to overstate it?

MR. HADLEY: The truth is, quite frankly, we thought the briefing overstated. And we sent it back to get it narrowed and focused on the facts.

But a new report in the National Journal states that it was the intelligence community, not the White House, that demanded the briefing be “scrubbed” of overstated claims:

At least twice in the past month, the White House has delayed a PowerPoint presentation initially prepared by the military to detail evidence of suspected Iranian materiel and financial support for militants in Iraq. The presentation was to have been made at a press conference in Baghdad in the first week of February. Officials have set no new date, but they say it could be any day.

Even as U.S. officials in Baghdad were ready to make the case, administration principals in Washington who were charged with vetting the PowerPoint dossier bowed to pressure from the intelligence community and ordered that it be scrubbed again.

Despite the intelligence community’s intervention, there is still no guarantee that the intel on Iran that is eventually made public will be factual or comprehensive. As yesterday’s report on Douglas Feith reinforced, senior administration officials are perfectly willing to work around intelligence professionals to obtain the “facts” that justify their ideology.

UPDATE: U.S. officials leak the intelligence to Joe Lieberman, who says he approves:

U.S. military commanders in Iraq have shown members of Congress explosive devices that bear Iranian markings as evidence Tehran is supplying Iraqi militants with bombs, a senior U.S. government official said Saturday.

One of the lawmakers, independent Sen. Joe Lieberman of Connecticut, said he has seen some of the evidence, though he would not be specific. “I’m convinced from what I’ve seen that the Iranians are supplying and are giving assistance to the people in Iraq who are killing American soldiers,” said Lieberman, who was attending an international security conference in Munich.

http://thinkprogress.org/2007/02/10/iran-cooked-intel/
(incl. bronnen)

Target Iran: US able to strike in the spring

Despite denials, Pentagon plans for possible attack on nuclear sites are well advanced

Ewen MacAskill in Washington
Saturday February 10, 2007
The Guardian

US preparations for an air strike against Iran are at an advanced stage, in spite of repeated public denials by the Bush administration, according to informed sources in Washington.

The present military build-up in the Gulf would allow the US to mount an attack by the spring. But the sources said that if there was an attack, it was more likely next year, just before Mr Bush leaves office.

Neo-conservatives, particularly at the Washington-based American Enterprise Institute [dezelfde haviken die global warming proberen te ontkennen door wetenschappers om te komen (zit je er lekker, Hirsi Ali?) -M.A.], are urging Mr Bush to open a new front against Iran. So too is the vice-president, Dick Cheney. The state department and the Pentagon are opposed, as are Democratic congressmen and the overwhelming majority of Republicans. The sources said Mr Bush had not yet made a decision. The Bush administration insists the military build-up is not offensive but aimed at containing Iran and forcing it to make diplomatic concessions. The aim is to persuade Tehran to curb its suspect nuclear weapons programme and abandon ambitions for regional expansion.

Robert Gates, the new US defence secretary, said yesterday: "I don't know how many times the president, secretary [of state Condoleezza] Rice and I have had to repeat that we have no intention of attacking Iran."

But Vincent Cannistraro, a Washington-based intelligence analyst, shared the sources' assessment that Pentagon planning was well under way. "Planning is going on, in spite of public disavowals by Gates. Targets have been selected. For a bombing campaign against nuclear sites, it is quite advanced. The military assets to carry this out are being put in place."

He added: "We are planning for war. It is incredibly dangerous."

Deployment

Mr Cannistraro, who worked for the CIA and the National Security Council, stressed that no decision had been made.

Last month Mr Bush ordered a second battle group led by the aircraft carrier USS John Stennis to the Gulf in support of the USS Eisenhower. The USS Stennis is due to arrive within the next 10 days. Extra US Patriot missiles have been sent to the region, as well as more minesweepers, in anticipation of Iranian retaliatory action.

In another sign that preparations are under way, Mr Bush has ordered oil reserves to be stockpiled.

The danger is that the build-up could spark an accidental war. Iranian officials said on Thursday that they had tested missiles capable of hitting warships in the Gulf.

Colonel Sam Gardiner, a former air force officer who has carried out war games with Iran as the target, supported the view that planning for an air strike was under way: "Gates said there is no planning for war. We know this is not true. He possibly meant there is no plan for an immediate strike. It was sloppy wording.

"All the moves being made over the last few weeks are consistent with what you would do if you were going to do an air strike. We have to throw away the notion the US could not do it because it is too tied up in Iraq. It is an air operation."

One of the main driving forces behind war, apart from the vice-president's office, is the AEI, headquarters of the neo-conservatives. A member of the AEI coined the slogan "axis of evil" that originally lumped Iran in with Iraq and North Korea. Its influence on the White House appeared to be in decline last year amid endless bad news from Iraq, for which it had been a cheerleader. But in the face of opposition from Congress, the Pentagon and state department, Mr Bush opted last month for an AEI plan to send more troops to Iraq. Will he support calls from within the AEI for a strike on Iran?

Josh Muravchik, a Middle East specialist at the AEI, is among its most vocal supporters of such a strike.

"I do not think anyone in the US is talking about invasion. We have been chastened by the experience of Iraq, even a hawk like myself." But an air strike was another matter. The danger of Iran having a nuclear weapon "is not just that it might use it out of the blue but as a shield to do all sorts of mischief. I do not believe there will be any way to stop this happening other than physical force."

Mr Bush is part of the American generation that refuses to forgive Iran for the 1979-81 hostage crisis. He leaves office in January 2009 and has said repeatedly that he does not want a legacy in which Iran has achieved superpower status in the region and come close to acquiring a nuclear weapon capability. The logic of this is that if diplomatic efforts fail to persuade Iran to stop uranium enrichment then the only alternative left is to turn to the military.

Mr Muravchik is intent on holding Mr Bush to his word: "The Bush administration have said they would not allow Iran nuclear weapons. That is either bullshit or they mean it as a clear code: we will do it if we have to. I would rather believe it is not hot air."

Other neo-cons elsewhere in Washington are opposed to an air strike but advocate a different form of military action, supporting Iranian armed groups, in particular the Mujahideen-e Khalq (MEK), even though the state department has branded it a terrorist organisation.

Raymond Tanter, founder of the Iran Policy Committee, which includes former officials from the White House, state department and intelligence services, is a leading advocate of support for the MEK. If it comes to an air strike, he favours bunker-busting bombs. "I believe the only way to get at the deeply buried sites at Natanz and Arak is probably to use bunker-buster bombs, some of which are nuclear tipped. I do not believe the US would do that but it has sold them to Israel."

Opposition support

Another neo-conservative, Meyrav Wurmser, director of the centre for Middle East policy at the Hudson Institute, also favours supporting Iranian opposition groups. She is disappointed with the response of the Bush administration so far to Iran and said that if the aim of US policy after 9/11 was to make the Middle East safer for the US, it was not working because the administration had stopped at Iraq. "There is not enough political will for a strike. There seems to be various notions of what the policy should be."

In spite of the president's veto on negotiation with Tehran, the state department has been involved since 2003 in back-channel approaches and meetings involving Iranian officials and members of the Bush administration or individuals close to it. But when last year the Iranian president, Mahmoud Ahmadinejad, sent a letter as an overture, the state department dismissed it within hours of its arrival.

Support for negotiations comes from centrist and liberal thinktanks. Afshin Molavi, a fellow of the New America Foundation, said: "To argue diplomacy has not worked is false because it has not been tried. Post-90s and through to today, when Iran has been ready to dance, the US refused, and when the US has been ready to dance, Iran has refused. We are at a stage where Iran is ready to walk across the dance floor and the US is looking away."

He is worried about "a miscalculation that leads to an accidental war".

The catalyst could be Iraq. The Pentagon said yesterday that it had evidence - serial numbers of projectiles as well as explosives - of Iraqi militants' weapons that had come from Iran. In a further sign of the increased tension, Iran's main nuclear negotiator, Ali Larijani, cancelled a visit to Munich for what would have been the first formal meeting with his western counterparts since last year.

If it does come to war, Mr Muravchik said Iran would retaliate, but that on balance it would be worth it to stop a country that he said had "Death to America" as its official slogan.

"We have to gird our loins and prepare to absorb the counter-shock," he said.

War of words

"If Iran escalates its military action in Iraq to the detriment of our troops and/or innocent Iraqi people, we will respond firmly"
-George Bush, in an interview with National Public Radio

"The Iranians clearly believe that we are tied down in Iraq, that they have the initiative, that they are in position to press us in many ways. They are doing nothing to be constructive in Iraq at this point"
-Robert Gates

"I think it's been pretty well-known that Iran is fishing in troubled waters"
-Dick Cheney

"It is absolutely parallel. They're using the same dance steps - demonise the bad guys, the pretext of diplomacy, keep out of negotiations, use proxies. It is Iraq redux"
-Philip Giraldi, a former CIA counter- terrorism specialist, in Vanity Fair, on echoes of the run-up to the war in Iraq

"US policymakers and analysts know that the Iranian nation would not let an invasion go without a response. Enemies of the Islamic system fabricated various rumours about death and health to demoralise the Iranian nation, but they did not know that they are not dealing with only one person in Iran. They are facing a nation"
-Iranian supreme leader Ayatollah Ali Khamenei

http://www.guardian.co.uk/iran/story/0,,2010086,00.html

Uh-oh...

Laatst gewijzigd op 12-02-2007 om 18:25.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:45
Verwijderd
Komen Irans stealth drones toch nog van pas

Laatst gewijzigd op 12-02-2007 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 19:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-02-2007 @ 18:50 :

regime != land
Citaat:
Gatara schreef op 11-02-2007 @ 16:29 :

Bovendien lijkt het mij onwaarschijnlijk dat als Israel het woord zionisme (overigens een begrip dat totaal verkeerd uitgelegd wordt - de verhalen daarove rkunnen in de protocollen van zion. Net zo'n pamflet dat je als wc-papier kunt gebruiken vanwege de onwaarheden daarin) uit enige wet of wat dan ook schrapt, dat Ahmannogwat er opeens mee instemt dat Israel bestaat of mag bestaan.
Oud 13-02-2007, 19:31
Verwijderd
IAEA: Geen atoomwapen programma in Iran
Citaat:
No military goals in IRI N-program

The head of the International Atomic Energy Agency, Mohammed Elbaradei, Monday ruled out any military solution to the Islamic Republic of Iran's nuclear issue and stressed that there was no evidence of a nuclear weapons programme in Iran.

(...)

"We do not know if Iran has the industrial capacity to enrich uranium. We haven't seen any indication or concrete proof of a nuclear weapons programme. I don't see what people mean when they talk about military solution."

(...)

"I see no reason why Iran and the international community could not agree in a simultaneous way".
http://www.iribnews.ir/Full_en.asp?news_id=231335&n=24
Geen reden dus voor de VS om Iran te bombarderen.

Daarnaast gaat Iran ook ziekenhuizen bouwen in Irak.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten