Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
We hebben bij tentamens ook een aantal keer van die vragen gehad en ik wist nooit hoe je er aan moest komen, maar goed, ik vergat het de hele tijd te vragen euhhh. En ik geloof dat het ook weleens eerder voorkwam in een examen, dat je van een gewone kansverdeling een normale verdeling moest maken en dan later rekenen met die gegevens zeg maar. Als je dan niet weet hoe je aan de standaarddeviatie moet komen dan ben je gewoon genaaid, want dan kun je de helft van 't examen niet maken bij wijze van. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hmja, valt te proberen, maar ik denk dat 'ie dan alsnog gewoon de mu en standaarddeviatie geeft van alleen lijst 1. Want ik kan nog steeds nergens L1 en L2 invullen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik deed overigens precies hetzelfde als wat zij daar doen dus ik vat niet zo goed hoe ik aan verkeerde antwoorden kom, maar goed, ik ga dus roken en ontbijten want ik raak echt fakking gefrustreerd omdat ik het niet snaaaaappp en daar kan ik niet tegen. ![]() Als je hun gegevens invoert krijg ik alsnog alleen de mu en sigma van alleen L1 inderdaad, maar dat viel te verwachten, omdat de GR dus niet weet dat 'ie L1 in verband moet zien met L2. En ik weet niet hoe ik 'm dat duidelijk moet maken. YEAHHHHHH. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Want ik kom wel uit op wat zij hebben, M = 2,546 en S = 0,8 en ehhm dat vind ik ook raar want zoals ik net zei is de hoogste waarde van L2 onder de 0, maar het klopt dus wel. Ik denk dat ze zeg maar rekenen van, het gemiddelde is de kans op 2,54 rode knikkers (stochast = aantal rode knikkers in trekking) ofzo? kan dat ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Welke rekenmachine heb jij? Die nieuwe blauw/witte of de oude zwarte? (M'n GR ging gisteren stuk dus nu heb ik sinds gisteren zo'n blauw/witte, misschien ligt het daaraan? Hoewel het me sterk lijkt dat ze heel anders werken hmmm.) [edit] Oja, en het gemiddelde is zo hoog omdat ze (kans*uitkomst)+(kans*uitkomst)+(kans*uitkomst) etc doen. Omdat je werkt met kansen is het gemiddelde namelijk ook tegelijkertijd de verwachtingswaarde, van hoeveel rode knikkers er 'waarschijnlijk' uitkomen. (Even met getallen, ze doen dus (0*0,003)+(1*0,0848)+(2*0,3818) etc.) Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 10:18. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als ik het zonder rekenmachine wil doen moet het zo: http://upload.wikimedia.org/math/a/4...fc09aa9c07.png ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En Chrome, als ze niet teveel echte kennis testen maar vooral dingen uit grafieken/tabellen halen en procenten enzo berekenen, wat ik wel veel heb gezien bij oude examens, dan moet het prima kunnen..maar je weet niet of ze dat doen natuurlijk.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() en ik denk dat lijsten er echt wel in voor kan komen met frequenties, dat is idd júist belangrijk. en niet moeilijk, tenzij je zo'n rare rekenmachine als paranoide hebt. dat ding is gewoon posessed en wil dat je een 2 haalt ![]()
||
![]() |
Citaat:
het theoretische deel maak ik me meer zorgen om, omdat ik me alleen kansrekenen nog kan herinneren
||
Citaat:
het heeft in ieder geval te maken met trekken met en zonder terugleggen..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik heb overigens geen kenser aan de hele formulekaart, want onze docent is een beetje een retard. Ik heb drieduizend keer gevraagd of 'ie wilde uitleggen wtf die formules op de formulekaart allemaal inhouden, maar dat heeft hij nooit gedaan ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Voor iedereen die met hetzelfde probleem te kampen krijgt: Stat calc, dan naar set (helemaal rechts) en daar zorgen dat er '1var Xlist: list1' en '1var Freq: list 2' staat. Ik denk dat het er misschíen aan zou kunnen liggen dat dit de GR van een beta'er is en zij hebben natuurlijk geen kansberekening. Nu hopen dat er geen andere nare verrassingen zijn van anders ingestelde dingen. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als je de oppervlakte rechts van a weet doe je invnorm(1-opprechts, u, q)
||
Citaat:
![]() maar je hebt ook (zoals in het afgelopen examen met die krasactie) dat je breuken moet gaan gebruiken.... en ik weet dus nooit wanneer ik het me nCr kan doen en wanneer ik breuken moet gebruiken...
|
Verwijderd
|
Oja, voor de mensen die niet weten wanneer ze wat moeten gebruiken bij kansverdeling.
De productregel kan in principe bijna altijd, maar is niet altijd even handig. Als je de vraagstelling kan omzetten in 2 antwoorden/mogelijkheden, dan is het altijd binomiaal. (Dus: wel/niet, rood/groen, jongen/meisje, aan/uit, heel/kapot, etc.) Binnen binomiaal: als het 'per stuk is', dus de kans op één bepaald iets, doe je bpd, als het 'hoogstens' is, doe je bcd. Bij 'minstens' of iets vergelijkbaars is, dan doe je alsnog bcd, maar dan moet je wel even terugrekenen naar 'hoogstens', want je GR kan alleen die kant op rekenen. Als je een sigma/standaardafwijking krijgt, als je die net zelf berekend hebt, als er staat 'normaal verdeeld' of als je 'Norm (29;2)' of iets in die richting ziet staan, dan is het altijd normaal verdeeld. Tip: schets altijd een grafiekje bij de normale verdeling en zet daar de waardes bij, dat helpt heel erg bij het overzicht en vaak krijg je er nog punten voor ook. Bij alle andere dingen: productregel. ![]() |
![]() |
|
hm okay...
dan zit ik nog met 1 vraag... voor iemand die misschien heeeel toevallig ook het examen van 2006-I heeft gemaakt ![]() bij die krasactie staan 2 vragen (vraag 5 en 6) die ik niet snap. Wamt waarom is het bij vraag 5 nou (30/56)^4 (ik snap niet waar die 30 vandaan komt) en bij vraag 6 : waarom draai je ineens de breuk om? 26/56 wordt ineens 56/26 misschien ben ik gewoon dom hoor..maar ik snap het even niet meer ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als je de groeifactor niet weet kun je die berekenen door nieuw/oud. Het is dus bijvoorbeeld: in week 1 heb je 200 mieren in een potje, in week 2 heb je er 400, in week 3 heb je er 600. 400/200=2, dus groeifactor per week is 2. Als je dan terug moet rekenen naar groeifactor per dag doe je 2^1/7. (Want 1 dag is 1/7de van een week.) Als je vooruit moet rekenen naar groeifactor per maand, doe je 2^4. (Want een maand bestaat uit 4 weken.) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
[edit] Ok. Vraag 5. Elke klant moet 2 vakjes van de 8 openkrassen. In 2 vakjes van de 8 staat het hoofd van die man. De kans op wél winnen is dus 26/56. (Dit heb je bij de vorige vraag berekend.) De kans dat je níet wint is dus al het overige, dus 30/56. (56-26=30.) Dan moet je berekenen dat de eerste 4 klanten níet winnen en de 5de wel. P(eerste 4 niet): (30/56)^4=0,0823nogwat. P(nnnnw): (30/56)^4*(26/56)=0,03824nogwat. (Die eerste stap kun je overslaan, dat deed ik geloof ik meer voor mezelf.) Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 10:53. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Vraag 5: De kans op een cadeaubon is 26/56. Ze vragen de kans dat de 5e klant de 1e klant is die de cadeaubon wint. Voor hem/haar zijn er dus 4 klanten geweest die niet hebben gewonnen. De kans op geen cadeaubon is 56/56-26/56 = 30/56. Dus, 30^4 (want vier mensen winnen niet) maal 26/56 (want de vijfde klant wint wel) Vraag 6: Ik had het anders berekent dan het correctiemodel maar had wel het goede antwoord uiteindelijk: De kans op een cadeaubon is 26/56 = ongeveer 46% Boermans verwacht er 13 uit te delen, dus 13 = 46% (klanten die meer dan 50 euro uitgeven) Van 46 naar 100 = 100/46 = ongeveer 2,17 Dus dan doe je 13 * 2,17 (als je doorwerkt met het onafgerondde getal) = 28,26. Dus 100% is ongeveer 29 klanten (of 28, ligt er dus aan hoe je moet afronden)
|||
![]() |
Citaat:
Er moeten sowieso eerst 4 mensen komen die NIET winnen en vervolgens een die WEL wint (anders ben je niet de vijfde die wint), dus: (30/56)^4 * (26/56) Citaat:
aantal klanten * (26/56) = 13 aantal klanten = 13 / (26/56) = 28 (Deze beuk valt om te schrijven tot 13 * (56/26)) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
aha.....hm, net zoals ik al verwachte...ik ben dus 'n beetje dom
![]() ![]() pfoe...heb volgens mij veels te lang aan wiskunde gezeten...alle getalletjes worden langzamerhand 1 grote waas ![]() ![]() oef...en ik mag nu wel is gaan opschieten ook ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik vind het allemaal wel best. Volgens mij dingen die je nu nog niet snapt, vallen ook niet meer te snappen...
en zolang we gewoon punt voor punt uitschrijven wat we gaan doen, is de helft van het puntenaantal al binnen en daar heb je nog geen enkele wiskundige formule voor op hoeven schrijven ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik raak ook een beetje beschoffeld van al die getalletjes nu, ben al vanaf halfacht bezig ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
|
|
![]() |