Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2010, 20:21
Verwijderd
Citaat:
nou bijvoorbeeld laatst, ik at een cake gemaakt door een vriend. Mijn huisgenoot zei: 'ah, rozijnen! Lekker! En wortel. Mmm!' Bleek het rozijnen en wortelcake te zijn ofzo. Ik had gewoon een vaag gevoel van zoetheid, niet zo van 'zo smaakt wortel en zo smaakt rozijn.' Wortels hebben sowieso geen smaak?
Ja ze hebben wel smaak, maar of ik het ook echt in een cake zou proeven... (als er geen stukjes inzitten ofzo)

Rozijnen zijn wel heel herkenbaar, maar dat is ook vooral door de structuur natuurlijk.
Advertentie
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
nou bijvoorbeeld laatst, ik at een cake gemaakt door een vriend. Mijn huisgenoot zei: 'ah, rozijnen! Lekker! En wortel. Mmm!' Bleek het rozijnen en wortelcake te zijn ofzo. Ik had gewoon een vaag gevoel van zoetheid, niet zo van 'zo smaakt wortel en zo smaakt rozijn.' Wortels hebben sowieso geen smaak?
Wortels hebben juist wel smaak .
Verwijderd
Citaat:
Jawel Maar heb je het nu over smaak of geur?

Hm, mijn moeder raspte vroeger altijd wortels voor in de sla. Dan proefte ik gewoon een vies metaalsmaakje. Zeg maar zoals je lepel ook metalig smaakt als je eraan gaat likken.
Oud 28-12-2010, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Smaak is echt iets van 80% geur.
Verwijderd
In worteltjestaart proef ik trouwens geen wortels.
Verwijderd
Citaat:

Hm, mijn moeder raspte vroeger altijd wortels voor in de sla. Dan proefte ik gewoon een vies metaalsmaakje. Zeg maar zoals je lepel ook metalig smaakt als je eraan gaat likken.
Alletwee! Smaakt een lepel naar metaal?
Oud 28-12-2010, 20:23
Verwijderd
Citaat:
ongetwijfeld! als ik met vrienden eet verbaast het me hoeveel losse ingrediënten ze kunnen onderscheiden. Dan zeggen ze 'zit hier dit en dit in?' Dan roep ik uit: 'hoe weten jullie dat!' dan spreekt men: 'dat proeven wij. Dat proeven wij!'

Ik werp mijn handen in de lucht en jammer het vervolgens uit. Nee. Maar toch.
Wat erg! Arm mens. Ik proef heel goed (al gaat het achteruit, heb ik het idee) en geniet daar enorm van en ik kan me niet voorstellen te leven zónder dat vermogen. Je proef vast ook geen verschil tussen verschillende soorten water en zo? Verschillende soorten koffie?
Oud 28-12-2010, 20:23
Verwijderd
ik snap niet waarom ik dingen pittig vind die niemand pittig vind en andere dingen weer niet kan proeven. Het is maar mal, smaak. En geur. En geluid is ook redelijk vreemd.
Oud 28-12-2010, 20:24
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Alletwee! Smaakt een lepel naar metaal?
Ja, moet je er maar eens hardgrondig aan gaan likken/sabbelen. Wedden dat jij het ook proeft dan!
Verwijderd
Citaat:
Wortels hebben juist wel smaak .
Al verschilt het héél erg welke wortel je koopt.
Verwijderd
Citaat:
Smaak is echt iets van 80% geur.
Uh, neusreceptoren zijn toch wel iets wezenlijks anders dan smaakpapillen. Maar psychologisch gezien kan een goede geur wel de smaakbeleving versterken.
Oud 28-12-2010, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Verschillende soorten koffie?
Nou, dat verschil proef ik al bijna niet. Hoewel ik bijna nooit koffie drink of verschillende soorten water.
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Al verschilt het héél erg welke wortel je koopt.
True . Bospeen vind ik het lekkerst. Wel rouw dan hè, brrrrr, gekookte wortelen.
Verwijderd
Citaat:
Uh, neusreceptoren zijn toch wel iets wezenlijks anders dan smaakpapillen. Maar psychologisch gezien kan een goede geur wel de smaakbeleving versterken.
Zonder reukvermogen proef je bijna niks hoor. Of geniet jij nog evenveel van alles met een stevige verkoudheid?
Verwijderd
Citaat:
Wat erg! Arm mens. Ik proef heel goed (al gaat het achteruit, heb ik het idee) en geniet daar enorm van en ik kan me niet voorstellen te leven zónder dat vermogen. Je proef vast ook geen verschil tussen verschillende soorten water en zo? Verschillende soorten koffie?
Ik mag geen koffie! Ik heb geloof ik geen moeite met het uit elkaar houden van verschillende soorten whiskey.
Verwijderd
Citaat:
Als je je neus dichthoudt terwijl je iets eet, dan proef je toch echt maar heel weinig hoor. Puur je smaakpapillen is vooral het mondgevoel heb ik het idee. Dan 'voel' je meer alsof iets zoet of zuur is. Klinkt een beetje gek.
Oud 28-12-2010, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Je proef vast ook geen verschil tussen verschillende soorten water en zo?
Hm, dat heb ik nog nooit echt geprobeerd, maar die zullen wel HEEL subtiel zijn.

Wat wijn en koffie betreft ben ik best makkelijk. Wijn vind ik bijv. al gauw drinkbaar, maar dat is misschien meer omdat ik geen wijnkenner ben.
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ik mag geen koffie! Ik heb geloof ik geen moeite met het uit elkaar houden van verschillende soorten whiskey.
Nee, daar noem ge ook wat zeg, godmiljaar .
Verwijderd
Citaat:
True . Bospeen vind ik het lekkerst. Wel rouw dan hè, brrrrr, gekookte wortelen.
Dat, plus dat het net een beetje als met varkens is, je hebt doorgekweekte, die zitten vol water en zijn vooral groot, en je hebt er die langzamer hebben mogen groeien en meer smaak hebben. En alle variaties daarin natuurlijk.
Oud 28-12-2010, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Zonder reukvermogen proef je bijna niks hoor. Of geniet jij nog evenveel van alles met een stevige verkoudheid?
Nee. Nou ja, mijn eigen snot vooral. Maar is dan niet gewoon je smaakvermogen ook weg als je verkouden bent?
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Hm, dat heb ik nog nooit echt geprobeerd, maar die zullen wel HEEL subtiel zijn.

Wat wijn en koffie betreft ben ik best makkelijk. Wijn vind ik bijv. al gauw drinkbaar, maar dat is misschien meer omdat ik geen wijnkenner ben.
Ik ben een zeikerd met thee, maar ik ben een theeverslaafde, dus ja, hè. Wijn doe ik ook niet zo moeilijk over. Koffie drink ik nauwelijks.

Verschil tussen soorten waters proef ik wel heel duidelijk. Gatver, SPA blauw .
Verwijderd
Citaat:
Ik drink eigenlijk alleen kraanwater, en als ik heel soms Spa ofzo drink vind ik dát echt vies smaken.
Leve de kalk :')
Oud 28-12-2010, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Nee. Nou ja, mijn eigen snot vooral. Maar is dan niet gewoon je smaakvermogen ook weg als je verkouden bent?
Nee, ik heb echt weleens gehoord dat reuk het belangrijkste is voor smaak, en je smaakpapillen maar een klein deel.
Oud 28-12-2010, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Waarom mag je geen koffie? En ja whiskey dat hoop ik voor je, die verschillen ook ehhhh, nogal.

Citaat:

Oh ik lust ook veel hoor, maar lusten =/= geen verschil proeven. Proef jij niet het verschil tussen kraanwater van hier, kraanwater uit Limburg, Spa-water en, Sourcy-water en Bar le duc? Om maar wat te noemen?
Oud 28-12-2010, 20:29
Verwijderd
Oja, ik zou trouwens nog Kanis en Gunnik koffie proberen. Brb.
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Dat, plus dat het net een beetje als met varkens is, je hebt doorgekweekte, die zitten vol water en zijn vooral groot, en je hebt er die langzamer hebben mogen groeien en meer smaak hebben. En alle variaties daarin natuurlijk.
Jep . Maar ik eet hoofdzakelijk biologische wortels, dus ik heb even geen idee hoe waterige peen smaakt .
Verwijderd
Citaat:
Je smaakvermogen bestaat dus uit je reukvermogen in combinatie met je smaakpapillen en bij een verkoudheid is vooral dat eerste aangetast.
Verwijderd
Citaat:
Nee, ik heb echt weleens gehoord dat reuk het belangrijkste is voor smaak, en je smaakpapillen maar een klein deel.
Nja, je smaakpapillen zijn idd niet zo heel supersterk, dat is waar. Nouja, je krijgt het voordeel van de twijfel.
Oud 28-12-2010, 20:30
Verwijderd
Wikipedia zegt:

De vijf basissmaken vormen slechts een deel van het waarnemen van smaak. Het proeven van de mens is voor een ander belangrijk deel een functie van de reukzin. Mensen die niet proeven hebben vaak 'slechts' anosmie: een gebrek aan reukzin of de onmogelijkheid te kunnen ruiken.
Verwijderd
Citaat:
Ik dronk vroeger franse melk met m'n neus dichtgeknepen, dan proef je het niet
Verwijderd
Citaat:
Jep . Maar ik eet hoofdzakelijk biologische wortels, dus ik heb even geen idee hoe waterige peen smaakt .
Nou, dan komt de bewering dat 'wortels nergens naar smaken' dicht in de buurt van waarheid.
Oud 28-12-2010, 20:31
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Oh ik lust ook veel hoor, maar lusten =/= geen verschil proeven. Proef jij niet het verschil tussen kraanwater van hier, kraanwater uit Limburg, Spa-water en, Sourcy-water en Bar le duc? Om maar wat te noemen?
Kraanwater van hier of uit Limburg is dúidelijk verschillend. SPA is vies, om een of andere onverklaarbare rede. Sourcy vind ik ook niet zo bijsterend lekker, maar Bar-le-duc .
Oud 28-12-2010, 20:33
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Nou, dan komt de bewering dat 'wortels nergens naar smaken' dicht in de buurt van waarheid.
Ah. Ik ga het een keer proberen, vast en zeker . Ik zie in de supermarkt weleens van die zakken liggen met van die knotsen van bospenen. Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die zo groot krijgen.
Oud 28-12-2010, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Waarom mag je geen koffie? En ja whiskey dat hoop ik voor je, die verschillen ook ehhhh, nogal.

Nouja, omdat ik niet weet waar ik bij wijn op moet letten, smaakt het voor mij al gauw 'hetzelfde'. Dus even los van het wel of niet lusten. Maar er zijn ook weer uitzonderingen. Naja, slecht voorbeeld misschien.

Ik zal het eens proberen (ga ik morgen voor het eerst in mijn leven gebotteld water kopen! ) Ik las ooit eens dat er wat betreft water net zoveel verschil onderling zit als bij bijv. wijn, en dat er over een paar jaar misschien wel een heuse watermarkt zal verschijnen waarin men 30,- betaalt voor een fles bronwater-met-rijk-boeket-en-milde-afdronk.
Oud 28-12-2010, 20:34
Verwijderd
Citaat:
(ga ik morgen voor het eerst in mijn leven gebotteld water kopen! )
Kazet naamzoek, er is geldverspilling aan de gang!!
Verwijderd
Citaat:
Ik dronk vroeger franse melk met m'n neus dichtgeknepen, dan proef je het niet
Ha, ik ging van de geur alleen al kokhalzen (letterlijk). Gepasteuriseerde troep.
Miekje*
Miekje* is offline
Je hebt trouwens ook in ziekenhuizen enzo van die waterautomaten, met zo'n tank erop. Da's ook het smerigste water op aarde.
Oud 28-12-2010, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Nouja, omdat ik niet weet waar ik bij wijn op moet letten, smaakt het voor mij al gauw 'hetzelfde'. Dus even los van het wel of niet lusten. Maar er zijn ook weer uitzonderingen. Naja, slecht voorbeeld misschien.

Ik zal het eens proberen (ga ik morgen voor het eerst in mijn leven gebotteld water kopen! ) Ik las ooit eens dat er wat betreft water net zoveel verschil onderling zit als bij bijv. wijn, en dat er over een paar jaar misschien wel een heuse watermarkt zal verschijnen waarin men 30,- betaalt voor een fles bronwater-met-rijk-boeket-en-milde-afdronk.
Haha, dan mogen we ons in Nederland gelukkig prijzen, we hebben het beste (of op een paar na beste) kraanwater van de wereld.
En ja, ik snap je punt met wijn, ik heb dat ook wel in zekere zin. Ik kan in elk geval niet onthouden wat ik nou lekkere wijn vind en waarom dan en bla, alleen als ik iets heel smerig onthoud ik 't.
Oud 28-12-2010, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Je hebt trouwens ook in ziekenhuizen enzo van die waterautomaten, met zo'n tank erop. Da's ook het smerigste water op aarde.
Oh ja, dat is echt heel erg vies water
Oud 28-12-2010, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Dat smaakt naar de tank waar het in zit.
Verwijderd
Citaat:
En ja, ik snap je punt met wijn, ik heb dat ook wel in zekere zin. Ik kan in elk geval niet onthouden wat ik nou lekkere wijn vind en waarom dan en bla, alleen als ik iets heel smerig onthoud ik 't.
Inderdaad ja, ik vind de meeste wijn best hetzelfde smaken, maar je hebt er een van de AH, met aan soort lichtgroene dop (Argentinië of iets met een A ofzo) die smaakt heel afwijkend, en is echt vies.
Verwijderd
Citaat:
Oh, die waterkoelers, die hebben we op het werk ook. Geen idee wat ze er voor water in stoppen, ik weet alleen dat het veel te koud is.
Oud 28-12-2010, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Haha, dan mogen we ons in Nederland gelukkig prijzen, we hebben het beste (of op een paar na beste) kraanwater van de wereld.
Mocht je dan ooit eens door een wijnboer gevraagd worden "En, Medeia, hoe beoordeel jij wijn?" kun je gewoon heel deftig zeggen: "middels het proces der eliminatie" ipv "wee'knie".
Oud 28-12-2010, 20:39
Verwijderd
Ik kan volgens mij best goed proeven. Ik kan altijd vrij goed smaken van verschillende kruiden en specerijen ontdekken in eten. En ook wijn kan ik goed proeven (ik hoef er niet eens zo raar voor te slurpen en gorgelen om verschillende smaken eruit te kunnen halen ).
Oud 28-12-2010, 20:39
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Oh, die waterkoelers, die hebben we op het werk ook. Geen idee wat ze er voor water in stoppen, ik weet alleen dat het veel te koud is.
Water wat enkel water is, dus zonder mineralen/kalk of wat dan ook. Alleen en enkel H2O, het heeft dan ook nauwelijks nut in je lijf, behalve het vochtgehalte een beetje op peil houden.

Oh, en ik drink sowieso niet zo graag gebotteld water uit plastic flesjes, dat smaakt toch altijd wat naar plastic.
Oud 28-12-2010, 20:40
Verwijderd
Citaat:

oh ja nu, ik mag het wel, het is niet alsof er iemand me in mijn gezicht slaat als ik koffie drink maar ik mag het van mezelf niet. Ik raak er van in de war, krijg een portie angstgevoelens en onrust en duizelingen en ik heb moeite met scherp zien. Dus geen caffeine voor mij. Jammer de bammer!
Oud 28-12-2010, 20:42
Verwijderd
Citaat:
oh ja nu, ik mag het wel, het is niet alsof er iemand me in mijn gezicht slaat als ik koffie drink maar ik mag het van mezelf niet. Ik raak er van in de war, krijg een portie angstgevoelens en onrust en duizelingen en ik heb moeite met scherp zien. Dus geen caffeine voor mij. Jammer de bammer!
En als je er nu een flinke scheut whiskey doorheen gooit?
Oud 28-12-2010, 20:43
Verwijderd
Mijn broertje en zusje spelen 'huisdiertje'
Oud 28-12-2010, 20:43
Verwijderd
Citaat:
En als je er nu een flinke scheut whiskey doorheen gooit?
ik kan je vertellen dat ik heftiger reageer op één kopje koffie dan op drie glazen whiskey! Of een joint, voor wat 't waard is.
Oud 28-12-2010, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Water wat enkel water is, dus zonder mineralen/kalk of wat dan ook. Alleen en enkel H2O, het heeft dan ook nauwelijks nut in je lijf, behalve het vochtgehalte een beetje op peil houden.
Mja, het zal ook wel gewoon Spa/Sourcy/Bar Le Duc/anoniemebronuitdeFranseAlpenmerk zijn.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten