Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2011, 19:28
Em.
Em. is offline
Citaat:
Toch maar eens toe aan wat helpende hulp...
Dat was toch sowieso het idee van hulp?
Advertentie
Oud 19-05-2011, 20:10
Verwijderd
Lijkt mij een stijlfiguur/benadrukking.
Oud 19-05-2011, 22:38
Rationeel
Rationeel is offline
dat kan inderdaad prima; als je schoonmaakster besluit om steeds nét voor ze weggaat je vuilnisbak missen in je woonkamer om te keren, dan heb je een tegenwerkende hulp
Oud 19-05-2011, 23:31
Verwijderd
Citaat:
hier hoor ik vaker opregen door dat dialect, maar het moet zijn in officiele nederlandse taal ergeren
Come again?
Oud 19-05-2011, 23:34
Geel
Geel is offline
Geweldig is dat; onverstaanbaar praten in het taalgebruiktopic
Oud 20-05-2011, 08:20
Verwijderd
Citaat:
Come again?
'opregen' = 'ergeren'
Oud 20-05-2011, 08:30
snoopy
snoopy is offline
Ik zeg "HUH?!"
Oud 20-05-2011, 08:45
Verwijderd
In dialect dan dus hè.
Oud 20-05-2011, 09:34
snoopy
snoopy is offline
Ik snap het nog steeds niet. Ze spreken 'ergeren' uit als 'opregen'?
Oud 20-05-2011, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Ik snap het nog steeds niet. Ze spreken 'ergeren' uit als 'opregen'?
Kennelijk gebruiken ze 'opregen' ook in 'standaard Nederlands' In plaats van 'ergeren' dus'. Doe ik ook wel eens Hoewel ik 'opregen' meer kan als 'iemand op de kast jagen', maar iemand die 'opgereegd' is, is zich idd wel aan het ergeren Eigenlijk hetzelfde als het duitse 'aufregen'
Oud 20-05-2011, 10:50
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik heb nog nooit van dat woord gehoord.
Oud 20-05-2011, 11:31
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Oud 20-05-2011, 11:35
Verwijderd
Het is dan ook dialect, als je nooit in Limburg komt (geen idee of ze het ook op andere plaatsen gebruiken), dan is de kans groot dat je het nooit gaat horen.
Oud 20-05-2011, 12:04
Martiño
Martiño is offline
Nou, ik heb een groot deel van mijn leven in Limburg gewoond, maar ik heb nog nooit van 'opregen' gehoord.
Oud 20-05-2011, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik heb een groot deel van mijn leven in Limburg gewoond, maar ik heb nog nooit van 'opregen' gehoord.
Dan is het misschien heel regionaal Limburgs, ik hoor het iig praktisch dagelijks
Oud 20-05-2011, 12:28
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Mja, maar Limburg is behoorlijk groot (en de dialecten wisselen daar echt per kilometer ongeveer )
Oud 20-05-2011, 13:05
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mja, maar Limburg is behoorlijk groot (en de dialecten wisselen daar echt per kilometer ongeveer )
Je hebt wel subtiele verschillend tussen de verschillende regio's ja, maar op wat vreemde varianten in het zuiden na komen ze meestal wel vrij veel overeen, ik kom uit Roermond en kan iemand uit Maastricht of Venlo prima verstaan.
Oud 20-05-2011, 13:18
Verwijderd
ik ken opregen ook. ik versta alle limburgs maar er is toch veel verschil hoor ook.
proaten is in Maastricht maar overal anders kallen.
Oud 20-05-2011, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Ik dus ook niet. Vandaar mijn -gevoel..

Oud 20-05-2011, 14:37
snoopy
snoopy is offline
Deze stond op facebook. En ik zie wel vaker dit soort zinnen. Moet er wel om lachen, want ze zegt eigenlijk het tegenovergestelde...

Citaat:
nou ja zeg, kentekenplaten van mijn auto gestolen. Dat ze daar vanaf blijven!
Oud 20-05-2011, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Je hebt wel subtiele verschillend tussen de verschillende regio's ja, maar op wat vreemde varianten in het zuiden na komen ze meestal wel vrij veel overeen, ik kom uit Roermond en kan iemand uit Maastricht of Venlo prima verstaan.
haah ik ook ik kom uit landgraaf, khoor dat woord dagelijks net als krouw dat is toch ook niet echt een normaal woord
Oud 20-05-2011, 14:42
Verwijderd
Citaat:
ik ken opregen ook. ik versta alle limburgs maar er is toch veel verschil hoor ook.
proaten is in Maastricht maar overal anders kallen.
hier zeggen ze ook wel eens moelen
Oud 20-05-2011, 15:24
Verwijderd
Ik ook ook dagelijks 'teijer' (en soms 'teleur') en dingen als 'versjit', kan me goed voorstellen dat veel mensen die woorden ook nog nooit gehoord hebben

Citaat:
Ik moet het eerste dialect nog tegenkomen dat ik niet versta hier in Limburg, maar 't Limburgs dat ik gewend ben, heeft vrij veel duitse invloeden, veel andere dialecten hier in Limburg zijn veel Nederlandser (vaak gewoon het NLse woord maar dan met een andere klinker ), dus dan is dat verschil wel makkelijk. Andersom (dus als je vooral die andere-klinker-dialecten kent en niet zo zeer die met veel duitsige woorden), lijkt 't me inderdaad lastiger.
Oud 20-05-2011, 15:34
Martiño
Martiño is offline
Ja, maar teijer/teilleur en versjet/fourchette zijn toch echt typisch Limburgse woorden, die komen toch wel in de hele provincie voor?
Oud 20-05-2011, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar teijer/teilleur en versjet/fourchette zijn toch echt typisch Limburgse woorden, die komen toch wel in de hele provincie voor?
Ik ken genoeg Limburgers die versjet niet kennen.
Oud 20-05-2011, 15:37
snoopy
snoopy is offline
Ik ken alleen 'godvershit'
Oud 20-05-2011, 15:38
Martiño
Martiño is offline
Oh, dat zeggen we niet in Roermond, daar zeggen we 'godverkut'. Maar die subtiele taalverschillen blijf je houden.
Oud 20-05-2011, 16:23
Verwijderd
ik hem nog nooit govershit of godverkut gehoord waar ik rond loop.
het is hier of godverdomme of shit of kut maar geen combi van ze
Oud 20-05-2011, 18:50
Verwijderd
Citaat:
De Bakkerij is nu gevestigd in Barendrecht en verhuisd vanaf juni naar Dordrecht.
Oud 20-05-2011, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Deze stond op facebook. En ik zie wel vaker dit soort zinnen. Moet er wel om lachen, want ze zegt eigenlijk het tegenovergestelde...
Gewoon een zin dat ze moeten doen. Toch niet fout, wel?
Oud 20-05-2011, 19:45
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Gewoon een zin dat ze moeten doen. Toch niet fout, wel?
Hmnee... Als je zegt 'dat ze daar vanaf blijven!' bedoel je eigenlijk juist dát ze er vanaf blijven.

De zin zou correcter zijn als ze zou zeggen:
'jemig, nummerplaat gejat. Dat ze dat doen zeg...'
Oud 20-05-2011, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Hmnee... Als je zegt 'dat ze daar vanaf blijven!' bedoel je eigenlijk juist dát ze er vanaf blijven.

Ik lees dat soort dingen meer als 'dat ze daar met hun poten vanaf blijven! ' oid, vind het iig prima in die context, duurde ook een tijdje voor ik jouw lezing te pakken had.
Oud 20-05-2011, 19:48
Verwijderd
Citaat:

Ik vind het normaal wel, maar uhm, nouja, het uitleggen is nu wel heel moeilijk . Straks een tijdje en ik kom terug wat ik bedoel.
Oud 20-05-2011, 19:48
Verwijderd
Ik zie de fout niet. Lijkt mij zoiets als "Afblijven!" Gewoon een van de vele wijzen ofzo.
Oud 20-05-2011, 19:50
Verwijderd
spreken zo, maar niet fout
snoopy
snoopy is offline
Ja, ik snap wel hoe het bedoeld is! Maar volgens mij klopt dat dus niet en is dat een fout die erin geslopen is.
Verwijderd
Citaat:
Ik zie de fout niet. Lijkt mij zoiets als "Afblijven!" Gewoon een van de vele wijzen ofzo.
Ja, 't is een soort standaard uitspraak, maar ik heb geen idee hoe je zoiets zou moeten noemen. 't Is iig een soort versterking door het op die manier te gebruiken, laat imo blijken dat je echt boos bent.
Oud 20-05-2011, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik snap wel hoe het bedoeld is! Maar volgens mij klopt dat dus niet en is dat een fout die erin geslopen is.
Ik weet het niet hoor, of het ooit fout is geweest.

Citaat:
Ja, 't is een soort standaard uitspraak, maar ik heb geen idee hoe je zoiets zou moeten noemen. 't Is iig een soort versterking door het op die manier te gebruiken, laat imo blijken dat je echt boos bent.
Nja, ik ook niet, tis een soort van aanvoegende wijs, denk ik.
Oud 20-05-2011, 20:01
Verwijderd
Ik vind dit weer een mooie voor een taaladvies
Oud 20-05-2011, 20:02
snoopy
snoopy is offline
Ja, doe jij dat eens vragen dan
Oud 20-05-2011, 20:05
Verwijderd
De vorige keer kreeg ik een heel helder en uitgebreid antwoord, dus ik ben benieuwd waar ze nu mee komen. Ik heb 't voorbeeld overgenomen, dus de zin staat in z'n context. Ben benieuwd!
Oud 20-05-2011, 21:07
Verwijderd
Snoopy leest het als 'Dat ze dáár vanaf blijven!' maar het is bedoeld als 'dat ze daar van AF BLIJVEN!'. Dus met de klemtoon anders en ook een andere emotie, nameljk frustratie in plaats van verbazing.
Oud 20-05-2011, 21:24
Verwijderd
Ooh, zo.

Is 'afblijven' niet een woord trouwens?
Oud 20-05-2011, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Ooh, zo.

Ik heb altijd moeite met voorzetsels + voorzetsels van werkwoorden. Ik heb echt geen idee wat het moet zijn
Oud 20-05-2011, 23:10
Verwijderd
Ik snapte Snoopy's lezing echt helemaal niet tot Sarah het uitlegde Ik ken het ook als uitdrukking, die halve bijzin/gebiedende wijs constructie. Dat ze hun muil effe houden!
Oud 21-05-2011, 00:07
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ooh, zo.

Daarvan is ook één woord.
Oud 21-05-2011, 15:57
DAH
DAH is offline
Over dat tweeënhalf, ik zeg ook wel eens gewoon 'twee punt vijf' ofzo, en anders 'tweeëneenhalf', of iets dat daarop lijkt.
Oud 21-05-2011, 16:34
Verwijderd
Schrijf je trouwens geüpdatet of geupdatet? Die eerste lijkt mij logischer qua uitspraak, maar omdat het uit een andere taal over is genomen kan ik me het tweede ook wel voorstellen.
Oud 21-05-2011, 17:01
Verwijderd
Volgens mij is het geüpdatet. Ik kan me herinneren dat we daar over hebben gehad bij Nederlands een tijdje geleden.
Oud 21-05-2011, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is het geüpdatet. Ik kan me herinneren dat we daar over hebben gehad bij Nederlands een tijdje geleden.
Inderdaad
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten