Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2012, 04:44
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Als er 2 blauwe zijn en 98 rode, maar dat weten ze zelf niet, dan kan het toch ook zijn dat een rode denkt: hee twee blauwe, misschien ben ik de derde blauwe. Een dag later zijn de twee blauwe er nog steeds, dus de rode denkt: o dan zal ik wel blauw zijn.

Of ik volg het niet, of het klopt niet.
Nee, want op de derde dag komen die twee blauwe niet. Zij zien 98 rode petjes en weten dat er minstens twee blauwe petjes zijn, dus op dat moment weten ze zeker dat zij beiden een blauw petje hebben.
Oud 25-01-2012, 07:54
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Spoiler
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 09:45
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Nee, want op de derde dag komen die twee blauwe niet. Zij zien 98 rode petjes en weten dat er minstens twee blauwe petjes zijn, dus op dat moment weten ze zeker dat zij beiden een blauw petje hebben.
Ok dit volg ik nog.
De rode zien dan 2 blauwe petjes, en de blauwe maar 1. Dus de rode gaan nog niet weg, en de blauwe denken: o er is er maar 1, en die is er vandaag nog steeds, dus die weet niet of er 1 of 2 zijn, ik ook niet, dus moet ik ook een blauwe zijn. Ze gaan beide weg en er zijn alleen rode over.

Als er drie blauwe petjes zijn, zien de blauwe er 2, de rode 3. De blauwe gaan ervanuit dat als er 2 blauwe in totaal zijn, ze op dag 2 wel verdwenen zullen zijn (volgens bovenstaand scenario). Echter zijn ze er op dag 3 nog steeds, dus moeten er wel 3 aanwezig zijn. De rode gaan niet weg want die wachten op dag 4 als ze 3 blauwe zien.

Ok ik begrijp het Ik was er zelf niet op gekomen.

Laatst gewijzigd op 25-01-2012 om 09:54.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:10
Verwijderd
Twee raadsels:
- Tot hoever kan een hond het bos inlopen?
- In de Eerste Wereldoorlog gaan veel soldaten dood door hoofdwonden die ze oplopen als de vijand tegen hun hoofd aan gaat schieten. Daarom worden na een tijdje de helmen vervangen door betere helmen. Toch schieten de statistieken voor het aantal hoofdwonden omhoog. Hoe kan dat?

Okee volgens mij zijn ze heel makkelijk. Maar dat is altijd als je aan het antwoord denkt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:34
flyaway
flyaway is offline
1:
Spoiler

2:
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:35
Verwijderd
Ja.

Ik heb er echt een halfuur over nagedacht ofzo. Maar toen was ik wel elf of twaalf ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:40
flyaway
flyaway is offline
Ik deed er inderdaad niet lang over Maar dit valt ook precies binnen mijn denkpatroon.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:42
Röps
Röps is offline
Citaat:
Ok dit volg ik nog.
De rode zien dan 2 blauwe petjes, en de blauwe maar 1. Dus de rode gaan nog niet weg, en de blauwe denken: o er is er maar 1, en die is er vandaag nog steeds, dus die weet niet of er 1 of 2 zijn, ik ook niet, dus moet ik ook een blauwe zijn. Ze gaan beide weg en er zijn alleen rode over.

Als er drie blauwe petjes zijn, zien de blauwe er 2, de rode 3. De blauwe gaan ervanuit dat als er 2 blauwe in totaal zijn, ze op dag 2 wel verdwenen zullen zijn (volgens bovenstaand scenario). Echter zijn ze er op dag 3 nog steeds, dus moeten er wel 3 aanwezig zijn. De rode gaan niet weg want die wachten op dag 4 als ze 3 blauwe zien.

Ok ik begrijp het Ik was er zelf niet op gekomen.
Jep dat is 'm

Nog eentje dan Deze is denk ik wel iets eenvoudiger Voor de liefhebber

Er zijn drie kabouters die zich misdragen hebben.
De koning heeft vijf boevenmutsen voor deze kabouters: twee zwarte en drie witte.
De drie kabouters krijgen een muts op en moeten in een rij gaan staan.
De achterste kabouter ziet beide kabouters die voor hem staan. De tweede ziet alleen de voorste kabouter. De voorste ziet geen enkele kabouter.
Ze kunnen niet communiceren, mogen niet omkijken, en kunnen hun muts, waarvan ze de kleur niet weten, niet afzetten.

De koning heeft een voorstel: "Als één van jullie zeker weet welke kleur muts je op hebt, worden jullie allen vrijgelaten. Anders volgt 10 jaar gevangenisstraf."
Het is een tijdje stil... en dan zegt de voorste kabouter "ik weet het!"
Hij weet inderdaad zijn kleur, en alle drie worden vrijgelaten.

Hoe kan dit? Dus, welke kleur muts heeft de voorste kabouter en hoe kan hij het zeker weten?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Beide broers zullen toch hetzelfde antwoorden? Namelijk: "hij zal liegen". Alleen heeft de één gelijk en de ander niet, dus dan weet je nog niks.
Zet dat eens in spoiler.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:52
Verwijderd
Röps:

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Jep dat is 'm

De koning heeft vijf boevenmutsen voor deze kabouters: twee zwarte en drie witte.
De achterste kabouter ziet beide kabouters die voor hem staan. De tweede ziet alleen de voorste kabouter. De voorste ziet geen enkele kabouter.
Ze kunnen niet communiceren, mogen niet omkijken, en kunnen hun muts, waarvan ze de kleur niet weten, niet afzetten.

De koning heeft een voorstel: "Als één van jullie zeker weet welke kleur muts je op hebt, worden jullie allen vrijgelaten. Anders volgt 10 jaar gevangenisstraf."

Hoe kan dit? Dus, welke kleur muts heeft de voorste kabouter en hoe kan hij het zeker weten?
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 11:02
Röps
Röps is offline
Juh
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 11:49
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Jep dat is 'm

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 11:49
flyaway
flyaway is offline
Jeej allemaal goed
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 12:13
Verwijderd
Ha ik had deze ook geraden, ik ben vet trots op mezelf
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 13:36
Uice
Uice is offline
Ik had hem ook, maar ik moet zeggen: die kabouters hebben nogal een achterlijke cultuur.

Wat betreft dit raadsel:

Citaat:
Er zit een man in een trein. De trein rijdt door een tunnel. Aan het einde van de tunnel is de man dood. Als de man gerookt had, was hij niet dood geweest. Hoe kan dat?
Deze ken ik toevallig, en flyaways oplossing is beter dan de 'echte'. Dit is er zo eentje die gewoon nergens op slaat.
Oud 25-01-2012, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Ik had hem ook, maar ik moet zeggen: die kabouters hebben nogal een achterlijke cultuur.
ja
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 13:42
Röps
Röps is offline
Ze zijn wel netenslim
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 13:46
Röps
Röps is offline
Citaat:
Desalniettemin, in dezelfde categorie: een man woont op de achttiende verdieping van een flat. Iedere dag gaat hij 's ochtends met de lift naar beneden. Als hij 's avonds thuiskomt, gaat hij echter altijd maar tot de negende verdieping, en neemt hij vanaf daar de trap. RA RA RA waarom?
Ik ben nog steeds puzzled over deze Er is nog geen antwoord op geweest toch?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 13:48
Verwijderd
ik denk
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 14:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik ben nog steeds puzzled over deze Er is nog geen antwoord op geweest toch?
Sarah heeft 'm goed!

Het is een van de weinige van dit soort raadsels die ik wel leuk vind, omdat ie gewoon een logisch antwoord heeft in plaats van al die vergezochte ongein.
Oud 25-01-2012, 14:08
Röps
Röps is offline
Lol oh dat is eigenlijk wel heel simpel. Die paraplu bracht me alleen maar verder van m'n pad met zoeken naar een oplossing XD
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Het is een van de weinige van dit soort raadsels die ik wel leuk vind, omdat ie gewoon een logisch antwoord heeft in plaats van al die vergezochte ongein.
agree.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 15:36
Verwijderd
Jullie hebben gewoon moeite met lateraal denken
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 15:50
Chevy
Chevy is offline
Citaat:

Wat betreft dit raadsel:

Deze ken ik toevallig, en flyaways oplossing is beter dan de 'echte'. Dit is er zo eentje die gewoon nergens op slaat.
Ha ja dat is waar Maar ik ken nog veel ergere, hoor.
Oud 25-01-2012, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Ik heb je raadsels niet gelezen en geen poging gedaan Ik vind het oprecht niet boeiend. We zoeken hier naar jouw oplossing, ipv iets random kloppends. Kort maar krachtig en grappige raadsels, dat vind ik wél leuk.

Afgezaagd, maar in essentie wél leuk:
- Als je mijn naam zegt, ben ik er niet meer. Wie ben ik?
- Wat wordt natter hoe meer het droogt?
- Een boer heeft 11 koeien, en drie zonen. In zijn testament staat: Mijn oudste zoon krijgt de helft van mijn koeien. Mijn tweede zoon krijgt een kwart van mijn koeien. Mijn derde zoon krijgt een zesde van mijn koeien. Geen van de koeien mag worden gedood.
De boer sterft. Hoe wordt de wens van vader vervuld?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 16:41
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het is niet lateraal denken, het is gewoon raden wat de vrager in zijn hoofd heeft en daarbij met steeds vergezochtere ideeën komen. Op de meeste van die raadsels zijn tientallen antwoorden mogelijk die beter zijn dan het 'goede' antwoord, omdat het 'goede' antwoord vaak iets volstrekt krankzinnigs is. Kijk, een dwerg in de lift of een man die uit een luchtballon springt, dat kan, maar dat raadsel dat Chevy postte, of die over dat broodje albatros, of die met die arm in het pakketje, die zijn gewoon niet op te lossen zonder psychopathische wegen in te slaan.
Oud 25-01-2012, 16:48
Uice
Uice is offline
Deze vind ik wel leuk:

De politie krijgt een anonieme tip binnen: er zit een gevaarlijke seriemoordenaar in een bepaald huis. Het enige wat ze weten, is dat hij Kees heet. Het adres, het feit dat de moordenaar daar aanwezig is, en zijn naam, zijn de enige informatie die de politie heeft.

Ze stormen het huis binnen, en zien daar een brandweerman, een vrachtwagenchauffeur en een bodybuilder. Ze pakken meteen de brandweerman op. Hoe wisten ze dat hij het was?
Oud 25-01-2012, 16:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Deze vind ik wel leuk:

De politie krijgt een anonieme tip binnen: er zit een gevaarlijke seriemoordenaar in een bepaald huis. Het enige wat ze weten, is dat hij Kees heet. Het adres, het feit dat de moordenaar daar aanwezig is, en zijn naam, zijn de enige informatie die de politie heeft.

Ze stormen het huis binnen, en zien daar een brandweerman, een vrachtwagenchauffeur en een bodybuilder. Ze pakken meteen de brandweerman op. Hoe wisten ze dat hij het was?
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Deze vind ik wel leuk:

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 16:56
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Spoiler
Ah, ja dat is logischer.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 16:57
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:01
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Spoiler
Spoiler
Oud 25-01-2012, 17:04
Uice
Uice is offline
Spoiler
Oud 25-01-2012, 17:06
Uice
Uice is offline
En dan nu een met echt maar één correct antwoord: ga ervan uit dat er zeven miljard mensen op aarde zijn. Welk getal krijg je, als je van iedereen het aantal linkervingers noteert, en al die getallen met elkaar vermenigvuldigt?
Oud 25-01-2012, 17:09
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
En dan nu een met echt maar één correct antwoord: ga ervan uit dat er zeven miljard mensen op aarde zijn. Welk getal krijg je, als je van iedereen het aantal linkervingers noteert, en al die getallen met elkaar vermenigvuldigt?
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
Spoiler
Oud 25-01-2012, 17:14
Verwijderd
Nu weet ik weer waarom ik dit topic oversla.

*voelt zich dom*
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:15
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik heb je raadsels niet gelezen en geen poging gedaan Ik vind het oprecht niet boeiend. We zoeken hier naar jouw oplossing, ipv iets random kloppends. Kort maar krachtig en grappige raadsels, dat vind ik wél leuk.

- Een boer heeft 11 koeien, en drie zonen. In zijn testament staat: Mijn oudste zoon krijgt de helft van mijn koeien. Mijn tweede zoon krijgt een kwart van mijn koeien. Mijn derde zoon krijgt een zesde van mijn koeien. Geen van de koeien mag worden gedood.
Spoiler

Edit:

Spoiler

Edit:

Spoiler

Edit (met dank aan Vowel):

Spoiler

Laatst gewijzigd op 25-01-2012 om 17:20.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:16
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Spoiler
Spoiler
Oud 25-01-2012, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Edit:

Spoiler
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:20
Verwijderd
Citaat:
1.
Spoiler

2.
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:21
Uice
Uice is offline
Citaat:
Spoiler
Oud 25-01-2012, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Spoiler
Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:25
flyaway
flyaway is offline
Citaat:

Spoiler

Spoiler

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:26
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Spoiler
Bovendien is het nogal onlogisch om het getal nul mee te nemen in een vermenigvuldiging, wanneer je wilt weten hoeveel linkervingers er in de wereld zijn. Dan zou je echt de domste onderzoeker ooit zijn
Oud 25-01-2012, 17:28
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Bovendien is het nogal onlogisch om het getal nul mee te nemen in een vermenigvuldiging, als je wilt weten hoeveel linkervingers er zijn. Dan zou je echt de domste onderzoeker ooit zijn
Maar er staat toch nergens dat het om een onderzoek gaat?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:31
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Maar er staat toch nergens dat het om een onderzoek gaat?
Nou ja, het mag ook een niet-onderzoeker zijn. Het blijft even raar.
Oud 25-01-2012, 17:32
Uice
Uice is offline
Citaat:
Bovendien is het nogal onlogisch om het getal nul mee te nemen in een vermenigvuldiging, wanneer je wilt weten hoeveel linkervingers er in de wereld zijn. Dan zou je echt de domste onderzoeker ooit zijn
Er wordt dan ook niet gevraagd hoeveel linkervingers er zijn; er wordt gevraagd welk getal je krijgt komt als je van iedereen het aantal linkervingers noteert en die getallen met elkaar vermenigvuldigt. Het is geen hypothetische kwestie.
Oud 25-01-2012, 17:35
Verwijderd
Ik kan 10 van de 10 raadsels hier niet volgen...ik snap niet hoe iedereen er zo goed in kan zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten