Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2002, 18:51
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Hm.... als je hierbij refereert naar die moslima, dan betrof het hier een ADVOCAAT en geen RECHTER

Da's dus heel wat anders.
Een paar jaar terug ging het ook over de rechter. Het is al eens eerder ter spraken gekomen. Ook bij advocaten vind ik het belachelijk als ze een kruis of hoofddoek hebben!
Advertentie
Oud 07-09-2002, 18:53
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Een paar jaar terug ging het ook over de rechter. Het is al eens eerder ter spraken gekomen. Ook bij advocaten vind ik het belachelijk als ze een kruis of hoofddoek hebben!
Een advocaat is toch sowieso partijdig?
Oud 07-09-2002, 19:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Een advocaat is toch sowieso partijdig?
Inderdaad. En als je een advocaat nodig hebt, maar je wilt geen islamitische, joodse of christelijke advocaat, dan kies je toch een ander?

Oud 07-09-2002, 19:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Een paar jaar terug ging het ook over de rechter. Het is al eens eerder ter spraken gekomen.
Maar kwam ie er ook of niet?

Kan me niet herinneren dat dat doorging.
Oud 07-09-2002, 19:30
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Joepie schreef:

Och, wat PvdA - leuterbakken vinden doet niets ter zake.
Zij zijn gelukkig uitgeteld na decennia-lang dit kleine landje naar de malle moer geholpen te hebben met hun dom en utopisch geneuzel.

Tijd voor puinruimen. En dat zal moeilijk zijn na enkele tientallen jaren van politiek correcte repressie waarin de Nederlander de mond werd gesnoerd zodra hij ook maar enige kritiek had op de z.g. multiculturele heilstaat.
Beste Joepie, er werd laatst alleen toegestaan dat een advocate een hoofddoek droeg. Advocaat hoeft zich niet onafhankelijk voor te doen . Sorry ik had nog niet de reacties na die van Joepie niet gelezen. Verder lijkt het mij ook geschikt als rechters eruit zien als een goed gemiddelde van de nederlandse samenleving, dus een hoofddoek of keppel lijkt me niet geheel uiten de mogelijkheden liggen.

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 19:34.
Oud 07-09-2002, 20:59
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Ik heb vaak op tv gezien dat dit niet het geval is van die kruisjes. Nare Man moet dit wel weten lijkt me.

Ik zie het verschil niet. Het is allebei een overtuiging. Ik zou echt protesteren als ik een rechter kreeg met een hoofddoek.
Ik zie niet in waarom dat een zak uitmaakt, aangezien de rechter zich gewoon moet -en zal- houden aan het Nederlandse wetboek.
Oud 10-09-2002, 18:14
twiety
twiety is offline
Islamitische rechters, advokaten, agenten enzo, geen problemen mee. Integendeel. Maar hier horen geen tekenen van geloofsovertuiging zichtbaar te zijn. Je bent in functie, en je persoonlijke overtuigingen beleid je maar buiten werktijd. Dus geen kruisjes, keppeltjes, hoofddoekjes, etc. etc. tijdens werktijd.
Oud 10-09-2002, 20:09
Joostje
Joostje is offline
is de afwezigheid van kruizen, keppeltjes, sluiers niet een teken van atheisme en daardoor een teken van partij kiezen?
Oud 10-09-2002, 20:16
REIE
REIE is offline
Citaat:
Joostje schreef:
is de afwezigheid van kruizen, keppeltjes, sluiers niet een teken van atheisme en daardoor een teken van partij kiezen?
Nee. Want zelfs van een atheist weet je nog niet dat die een atheist is tenzij je het 'm hebt gevraagd of net terug komt van de EO-jongerendag.

REIE
Oud 10-09-2002, 20:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
REIE schreef:

Nee. Want zelfs van een atheist weet je nog niet dat die een atheist is tenzij je het 'm hebt gevraagd of net terug komt van de EO-jongerendag.

REIE
en als ik een sluier draag ben ik ook niet per se moslim
Oud 10-09-2002, 21:06
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:

en als ik een sluier draag ben ik ook niet per se moslim
Als jij een sluier draag ben je waarschijnlijk homo ... ofwel als je de imams hier moet geloven: minder dan een varken.
Oud 10-09-2002, 21:28
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
twiety schreef:

Als jij een sluier draag ben je waarschijnlijk homo ... ofwel als je de imams hier moet geloven: minder dan een varken.
ligt er totaal aan welke imam je achterna loopt. Een paar extremistisch fundamentalistisch ultraconservatieve imams zien dit misschien wel zo
Oud 10-09-2002, 21:50
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Joostje schreef:

ligt er totaal aan welke imam je achterna loopt. Een paar extremistisch fundamentalistisch ultraconservatieve imams zien dit misschien wel zo
Ik wou net zeggen....

Ik word ziek van al die de generalisaties hiero....
Oud 10-09-2002, 22:04
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Joostje schreef:

Verder lijkt het mij ook geschikt als rechters eruit zien als een goed gemiddelde van de nederlandse samenleving, dus een hoofddoek of keppel lijkt me niet geheel uiten de mogelijkheden liggen.
Dan denk je toch op een merkwaardige manier. Een rechter wordt geacht onafhankelijk te zijn. Dus ook onafhankelijk van iedere godsdienst of bijgeloof.
Daarom hebben wij er ooit voor gekozen dat rechters er uit zien zoals ze uitzien en geen enkel teken dragen van welke stroming dan ook.
En dat lijkt mij prima.
Overigens zou heel Nederland, inclusief jij, op zijn kop staan als er plotseling een rechter met een hakenkruis voor zijn borst zou opduiken in de rechtszaal.
Maar voor jouw mag een rechter met keppeltje of hoofddoekje blijkbaar wel.

Voor mij niet.
Oud 10-09-2002, 22:07
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Ik zie niet in waarom dat een zak uitmaakt, aangezien de rechter zich gewoon moet -en zal- houden aan het Nederlandse wetboek.
Dat laatste klopt. Maar er bestaat ook nog zoiets als een eigen interpretatie.

Stel: een Nederlander is aangeklaagd wegens "discriminatie" tegen een Marokkaan.
Hij moet voor de rechter verschijnen en die rechter is toevallig moslim, duidelijk zichtbaar want hij draagt een Arafat-shaaltje.

Hoe zou die Nederlander zich voelen denk je ?
Oud 10-09-2002, 22:08
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Inderdaad. En als je een advocaat nodig hebt, maar je wilt geen islamitische, joodse of christelijke advocaat, dan kies je toch een ander?

Dat kan. Maar je kunt niet kiezen voor een bepaalde rechter ...

En juist dáár zit het verschil......
Oud 10-09-2002, 22:17
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Wat is er mis met atheisme ? Normaliter hebben atheďsten schijt aan het geneuzel in al die z.g. heilige boeken en bepalen hun eigen weg.
Of wil jij beweren dat atheďsten minderwaardige mensen zijn die alleen maar al dat slechte doen wat god en gebod heeft verboden ?
Dan heb je toch een merkwaardige denkwijze. Ook mensen die niet geloven aan het zoveelste geleuter in een of ander boek weten precies wat goed en slecht is.

En dergelijke mensen beschuldig jij van partijdigheid ?
Partijdigheid van wat ?

Liever een atheďst als rechter dan een streng gelovige dominee, pastoor of iman.
Oud 10-09-2002, 22:26
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Joepie schreef:

Wat is er mis met atheisme ? Normaliter hebben atheďsten schijt aan het geneuzel in al die z.g. heilige boeken en bepalen hun eigen weg.
Of wil jij beweren dat atheďsten minderwaardige mensen zijn die alleen maar al dat slechte doen wat god en gebod heeft verboden ?
Dan heb je toch een merkwaardige denkwijze. Ook mensen die niet geloven aan het zoveelste geleuter in een of ander boek weten precies wat goed en slecht is.

En dergelijke mensen beschuldig jij van partijdigheid ?
Partijdigheid van wat ?

Liever een atheďst als rechter dan een streng gelovige dominee, pastoor of iman.
een atheist heeft net als elke ander persoon eigen normen en waarden.
Oud 10-09-2002, 22:34
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Joostje schreef:

Dan ben je waarschijnlijk niet zo erg goed op de hoogte van de islamitische werkelijkheid.
De islam is niet alleen de zoveelste godsdienst. Het is ook een politieke doctrine die er naar streeft de scheiding tussen kerk en staat (waar jij tegen bent) die wij in honderden jaren strijd hebben weten te bewerkstelligen, graag zo spoedig mogelijk willen afschaffen.
Ook is het een doctrine die veel verworvenheden van de Westerse samenleving graag ziet verdwijnen. Ik denk daarbij b.v. aan de rechten van de vrouw, die door moslims in Nederland gelijk wordt gesteld aan een hoer.
Ik denk daarbij aan de rechten van sexueel andersgeaarden die door moslims het liefst op de brandstapel zouden moeten belanden.

En ik denk ook aan mensen die een ander geloof aanhangen dan de islam. Dat zijn immers "ongelovigen" en dienen alleen als brandhout voor de hel.

En let wel: dat zijn niet alleen uitspraken van z.g. fundamentalisten maar deze uitspraken kun je in de z.g. koran ook terugvinden.
En ja, je hebt gelijk als je zegt dat dergelijke kolder (want dat is het) ook in de bijbel voorkomt.
Maar daar kan ik alleen dít antwoord op geven:

De bijbelse kolder hebben we in dit land teruggebracht waar hij thuishoort: tussen de vier muren van het eigen huis.

En nu kom jij hier even pleiten voor hoofddoekjes en keppeltjes voor rechters etc. en de zoveelste "enige waarheid".

Geloof, maar zadel andere mensen niet op met JOUW overtuiging.
Oud 10-09-2002, 22:37
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Joostje schreef:

een atheist heeft net als elke ander persoon eigen normen en waarden.
Niet mee eens. Er bestaan algemene normen en waarden.

Met een ander woord noemt men dat fatsoen.
En dat laatste is een universele norm, onafhankelijk van geloof of niet-geloof.

Jouw geleuter over partijdigheid van een atheďst slaat dus nergens op.
Oud 10-09-2002, 23:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joepie schreef:

Niet mee eens. Er bestaan algemene normen en waarden.

Met een ander woord noemt men dat fatsoen.
En dat laatste is een universele norm, onafhankelijk van geloof of niet-geloof.

Jouw geleuter over partijdigheid van een atheďst slaat dus nergens op.
Je gaat me nu toch niet wijs maken dat atheisme de enige goede vorm van levenswijze is, he? Want dan bevind je je op hetzelfde vlak als al die andere geloven

(jouw posting komt over alsof atheisme DE vorm van fatsoen beleven is)
Oud 10-09-2002, 23:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joepie schreef:

Dat kan. Maar je kunt niet kiezen voor een bepaalde rechter ...

En juist dáár zit het verschil......
Maar het ging hier toch in het begin over een advocaat?

Want ik vind het nogal een ander verhaal als het een rechter betreft.
Persoonlijk maakt het me niet veel uit, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen daar bezwaren op hebben. Wellicht zou men dan kunnen instellen dat de gedaagde kan beslissen of hij of zij NIET door een islamitische, christelijke, joodse of watdanook berecht kan worden; omdat de persoon in kwestie misschien bang is dat er partijdige gehandeld wordt.
Oud 10-09-2002, 23:57
twiety
twiety is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Maar het ging hier toch in het begin over een advocaat?

Want ik vind het nogal een ander verhaal als het een rechter betreft.
Persoonlijk maakt het me niet veel uit, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen daar bezwaren op hebben. Wellicht zou men dan kunnen instellen dat de gedaagde kan beslissen of hij of zij NIET door een islamitische, christelijke, joodse of watdanook berecht kan worden; omdat de persoon in kwestie misschien bang is dat er partijdige gehandeld wordt.
Nee, want ik wil ook niet dat het mogelijk is om zowat alles uit te sluiten zodat je de 'soort' rechter krijgt die je wil. Hou het simpel, laat het af, dan ben je ook van al 't gezeik af.
Oud 10-09-2002, 23:59
twiety
twiety is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Je gaat me nu toch niet wijs maken dat atheisme de enige goede vorm van levenswijze is, he? Want dan bevind je je op hetzelfde vlak als al die andere geloven

Citaat:
onafhankelijk van geloof of niet-geloof
Oud 11-09-2002, 09:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
twiety schreef:

Nee, want ik wil ook niet dat het mogelijk is om zowat alles uit te sluiten zodat je de 'soort' rechter krijgt die je wil. Hou het simpel, laat het af, dan ben je ook van al 't gezeik af.
Maar dan ontneem je eigenlijk het recht van moslimvrouwen om rechter te worden.
En daarmee gaan veel ergere gevolgen mee gepaard (sociaal isolement; geen gelijke kansen voor vrouwen).
Oud 11-09-2002, 13:07
twiety
twiety is offline
Citaat:
Gatara schreef:

En daarmee gaan veel ergere gevolgen mee gepaard (sociaal isolement; geen gelijke kansen voor vrouwen).
Ik ontneem ze niet het recht om rechter te worden, ik ontneem het recht om tijdens uitoefening van hun functie kenmerken te laten zien waaruit blijkt welk geloof er aangehangen wordt. En, om met imam Haselhoef te spreken: "Allah is vergevingsgezind wanneer een vrouw besluit geen hoofddoek te dragen". En als ze rechter willen worden, maken ze dus meteen deze beslissing wanneer afgesproken wordt dat het niet toegestaan is voor rechters.
Oud 11-09-2002, 16:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
twiety schreef:

Ik ontneem ze niet het recht om rechter te worden, ik ontneem het recht om tijdens uitoefening van hun functie kenmerken te laten zien waaruit blijkt welk geloof er aangehangen wordt. En, om met imam Haselhoef te spreken: "Allah is vergevingsgezind wanneer een vrouw besluit geen hoofddoek te dragen". En als ze rechter willen worden, maken ze dus meteen deze beslissing wanneer afgesproken wordt dat het niet toegestaan is voor rechters.
Hazelhoeff is Allah niet
Oud 12-09-2002, 19:57
Joostje
Joostje is offline
dat is inderdaad slechts haselhoef's interpretatie van de koran
Oud 12-09-2002, 20:58
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Geen hoofddoekjes voor rechters.

Je tast daarmee je onafhankelijkheid aan als rechter.
Oud 12-09-2002, 21:26
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Isobuster schreef:
Geen hoofddoekjes voor rechters.

Je tast daarmee je onafhankelijkheid aan als rechter.
je bedoelt zeker het idee van individualiteit. de individualiteit ligt sowieso aan de objectiviteit van de rechte rin kwestie.
Oud 12-09-2002, 22:02
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Nou, een kruis hebben ze allemaal.....
Tenminste dat hoop ik voor hen ....
Oud 12-09-2002, 22:05
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Waarom heb jij het eigenlijk zo op de koran en (dus) de islam ?
Ben je een Joostje of ben je geen Joostje maar een Mohammed ?

Een antwoord zou wel enige duidelijkheid verschaffen.
Oud 12-09-2002, 22:13
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Dat laatste is beslist niet mijn mening. In mijn posts wil ik alleen aangeven dat niemand de algemene wijsheid in pacht heeft en ook NIEMAND zich kan beroepen de enige echte normen en waarden te vertegenwoordigen.
Dus ook een atheďst kan best normen en waarden hebben.
Die laatsten zijn immers, zoals ik al eerder opmerkte, universeel en totaal niet afhankelijk van enig geloof, bijgeloof of helemaal geen geloof.
Oud 12-09-2002, 22:20
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Geleuter. Iedereen in dit land kan rechter worden mits hij zich houdt aan de regels die wij met zijn allen in dit land hebben afgesproken.
En toevallig is één van die afspraken dat een rechter geen symbool mag zijn van een godsdienst of politieke overtuiging.
Wat die rechter thuis doet of gelooft, interesseert mij en de mensen in het strafbankje geen enkele moer.
Daarom géén hoofddoekje, keppeltje, sinterklaasmuts of andere frivoliteiten in de rechtbank.
En als die betreffende moslim-vrouw dat wél wil, gaat ze maar naar Islamistan.
Maar ook daar maakt ze weinig kans, gezien de denkwijze van moslims over vrouwen ........
Oud 12-09-2002, 22:25
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Hazelhoeff is Allah niet
En wie ben JIJ dan wel dat je de lef hebt om hier in een land, waar we al jáááren geleden hebben bepaald dat godsdienst een strikt persoonlijke zaak is, te komen verkondigen dat rechters ook een islamitisch hoofddoekje moeten kunnen dragen ?

Je vergeet waar je woont mijn beste.
Oud 12-09-2002, 22:38
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joepie schreef:

En wie ben JIJ dan wel dat je de lef hebt om hier in een land, waar we al jáááren geleden hebben bepaald dat godsdienst een strikt persoonlijke zaak is, te komen verkondigen dat rechters ook een islamitisch hoofddoekje moeten kunnen dragen ?

Je vergeet waar je woont mijn beste.
En wie is minister Nawijn dan wel dat hij de lef heeft om hier in een land, waar we al jáááren geleden hebben bepaald dat mensen met de Nederlandse nationaliteit bepaalde rechten hebben (zoals de garantie dat ze niet uitgezet worden), te komen verkondigen dat Nederlanders met ouders van buitenlandse afkomst uitgezet kunnen worden?

Overigens ben ik het met je eens dat rechters geen kleding mogen dragen die een indruk kunnen wekken van partijdigheid, maar het ging me hier om de manier van argumentatie.
Oud 12-09-2002, 22:40
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Joepie schreef:

ik ben eigenlijk osama bin laden, maar dat probee rik geheim te houden. Helaas, je hebt me ontmaskerd.
Oud 12-09-2002, 22:44
Joostje
Joostje is offline
Maar ook daar maakt ze weinig kans, gezien de denkwijze van moslims over vrouwen ........

ik raad je aan de koran te lezen, of gewoon met de diochtstbijzijnde moslim te gaan praten, zou een hoop vooroordelen kunnen wegnemen.
Oud 12-09-2002, 23:32
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Heb je helemaal gelijk in. Maar hij heeft voor het grootste gedeelte een interpretatie die wel thuishoort in de moderniteit.

En er is niets mis met interpretaties die haaks op de moderniteit staan...zolang het niet in dit land is, als het even kan ook niet in een ander westers land, en als in hun eigen land de bevolking hierdoor niet geschonden wordt in de internationale rechten van de mens. Maar zelfs al zou dit laatste wel het geval zijn, zolang er niet om hulp GEVRAAGD wordt, moet je het ook niet geven. Als de burgers er vrede mee hebben, gaat bij mij soevereiniteit voor.
Oud 12-09-2002, 23:33
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:

ik raad je aan de koran te lezen, of gewoon met de diochtstbijzijnde moslim te gaan praten, zou een hoop vooroordelen kunnen wegnemen.
Geloof mij maar, ik weet het uit ervaring: integendeel.
Oud 12-09-2002, 23:37
twiety
twiety is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
En wie is minister Nawijn dan wel dat hij de lef heeft om hier in een land, waar we al jáááren geleden hebben bepaald dat mensen met de Nederlandse nationaliteit bepaalde rechten hebben (zoals de garantie dat ze niet uitgezet worden), te komen verkondigen dat Nederlanders met ouders van buitenlandse afkomst uitgezet kunnen worden?

Overigens ben ik het met je eens dat rechters geen kleding mogen dragen die een indruk kunnen wekken van partijdigheid, maar het ging me hier om de manier van argumentatie.
De argumentatie kan inderdaad beter, maar om op de rest te antwoorden:
Minister Nawijn is de minister die zich met dit soort zaken hoort bezig te houden. Hij haalt het lef van de instelling het beste met het land voor te hebben. Hij zet geen mensen met de Nederlandse nationaliteit uit, maar wil wel onderzocht hebben of deze nationaliteit in bepaalde gevallen afgenomen kan worden (en ja, zodat uitzetting mogelijk is... VAN MENSEN ZONDER NEDERLANDSE NATIONALITEIT).
Oud 13-09-2002, 08:52
UnknoWn EntiTy
nee lekker, je hebt dus de garantie dat je niet verbannen word als nederlander, maar ze kunnen je wel je nederlanderschap afnemen en vervolgens uitzetten?
Fijne garantie moet ik zeggen.
Oud 13-09-2002, 11:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
twiety schreef:

Geloof mij maar, ik weet het uit ervaring: integendeel.
naja, dan ken je andere moslims dan ik
Oud 13-09-2002, 13:09
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
nee lekker, je hebt dus de garantie dat je niet verbannen word als nederlander, maar ze kunnen je wel je nederlanderschap afnemen en vervolgens uitzetten?
inderdaad
Oud 13-09-2002, 13:32
twiety
twiety is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Bijna goed. Of het kan is nog uit te zoeken.
Oud 13-09-2002, 13:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
twiety schreef:

Bijna goed. Of het kan is nog uit te zoeken.
Hij wil die mensen dus nationaliteits-loos maken, of begrijp ik het nou verkeerd? Is dat net zoiets als vogelvrij verklaren?
Oud 13-09-2002, 13:58
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Hij wil die mensen dus nationaliteits-loos maken, of begrijp ik het nou verkeerd? Is dat net zoiets als vogelvrij verklaren?
Was het maar waar, welke malloot heeft er ooit besloten lijnen te trekken op aarde?
Oud 13-09-2002, 14:02
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

net als die lui van de taliban die zogenaamd geen krijgsgevangenen zijn
Oud 13-09-2002, 14:05
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Joepie schreef:

tenminste 1 iemand die zich verdiept in waar hij over mee wil praten...
Oud 13-09-2002, 14:11
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:

Was het maar waar, welke malloot heeft er ooit besloten lijnen te trekken op aarde?
Hmm poeh, geen idee. Denk dat dat uit territoriale drang gegroeit is.

Regels voor berichten