Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat eerwraak hier in Nederland niet kan. Multicultureel is geen probleem, maar we hebben wel wetten hier...
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Waar het mij om gaat, is dat er hier mensen zijn die al bij voorbaat elk verband tussen cultuur, religie, etniciteit etc. en iemands gedragingen willen uitsluiten. Dat vind ik gewoon dom, kortzichtig en onwetenschappelijk. In het onderzoek naar het hoe en waarom van een strafbaar feit komt alles aan de orde, ook iemands cultuur en religie. Ik snap niet hoe jullie je daartegen kunnen blijven verweren, het is toch hartstikke logisch dat een verdachte helemaal onderzocht en doorgelicht wordt? Hoe meer inzicht in de beweegredenen van een misdrijf, hoe nauwkeuriger de straf kan worden bepaald. En daar lijkt me helemaal niks mis mee. Citaat:
Je zit hier aan een heel fundamenteel probleem in het strafrecht, namelijk het objectiveren van naar hun aard subjectieve waarderingen. Wij kunnen niet in het hoofd van een verdachte kijken, om te zien wat hij wist en wilde. Daarom moet zoveel mogelijk feitelijk materiaal worden aangevoerd, om zijn willen en weten na te bootsen. Dat is die objectivering van willen en weten. Laatst gewijzigd op 24-01-2004 om 17:28. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en we praten erover omdat de daad deels te verklaren is vanuit zijn achtergrond, zoals ik al eerder bepleit heb....
|
Verdachte steekpartij school maandag voorgeleid
Uitgegeven: 25 januari 2004 15:10 AMSTERDAM - De 35-jarige man die wordt verdacht van het neersteken van een medewerker van de Mgr. Hermusschool in Amsterdam wordt maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Amsterdam zondag gezegd. Over het motief en de omstandigheden van het steekincident bestaat nog geen duidelijkheid. "We zijn daar nog mee bezig'', aldus de woordvoerder van het OM. De toestand van het 59-jarige slachtoffer is onverminderd zorgwekkend. "Het gaat niet beter en het gaat niet slechter. Hij leeft in ieder geval nog en daar putten we een sprankje hoop uit'', zegt regiodirecteur D. van der Bijl van de Effatha Guyot Groep, waartoe de school behoort. De 59-jarige man werd vrijdagmiddag neergestoken op de Mgr. Hermusschool. Dat gebeurde in een afgesloten ruimte, buiten het zicht van de leerlingen. De 35-jarige verdachte is een oud-leerling van de school, zo vertelde stadsdeelvoorzitter H. Goettsch. Het slachtoffer onderging vrijdag een spoedoperatie en ligt sindsdien op de intensive care. De man, van wie alleen de voornaam Peter bekend is, is al ruim twintig jaar verbonden aan de Mgr. Hermusschool. Het is een school voor kinderen met spraak- en hoorproblemen. Het slachtoffer geeft zelf geen les, maar begeleidt docenten en kinderen op reguliere scholen die te maken hebben met spraak- en hoorproblemen. De school is maandag dicht. Dan komen wel de docenten bij elkaar. Dat deden ze ook dit weekend al, zei Van der Bijl. ,,Onze eerste zorg is nu de docenten. We zorgen eerst voor hen, zodat zij straks voor de leerlingen kunnen zorgen'', aldus Van der Bijl. Wanneer dat zal zijn is mede afhankelijk van de toestand van hun collega. http://nu.nl/news.jsp?n=265687&c=13
|
Seksueel misbruik motief steekpartij school
27-01-2004 De verdachte van de steekpartij op de Monseigneur Hermusschool in Amsterdam heeft tegenover de politie een verklaring afgelegd over zijn motief. De oud-leerling van de school zegt door zijn slachtoffer seksueel te zijn misbruikt. Dat hebben verscheidenen bronnen tegen het NOS Journaal gezegd. Afgelopen vrijdag stak de man een schoolbegeleider neer. Deze ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis. Het slachtoffer (59) werkt al 20 jaar op de speciale school voor kinderen met hoor en spraakproblemen. De 35-jarige verdachte stak de begeleider vrijdag neer in een aparte ruimte van de school. De leerlingen hebben niets van het incident gezien. De lessen op de Monsigneur Hermusschool zijn vandaag weer hervat. De rechter-commissaris heeft gisteren het voorarrest van de verdachte verlengd. Hij kan nu nog tien dagen worden vastgehouden en moet vervolgens worden voorgeleid aan de raadkamer van de rechtbank. De verdachte werd kort na het incident gearresteerd en heeft bekend de begeleider te hebben neergestoken. Bron: NOS
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Reden of geen reden, moorden mag niet!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk in elk geval niet dat psychische overmacht gehonoreerd wordt. Het moet wel gaan om een van buitenaf komende druk die zo sterk is, dat daar redelijkerwijs geen weerstand aan geboden behoefde (of beter gezegd, kon) worden. Het is maar de vraag of dat hier aan de orde is. In elk geval moet het tot de bodem worden uitgezocht. Of eventuele feiten in dat kader tot een 'formeel' beroep op een strafverminderingsgrond leiden, ik zou het niet durven zeggen. Zeker is wél dat het meespeelt in het vrije oordeel van de rechter. |
![]() |
|
![]() |
Kan iemand na 20 jaar nog gestraft worden voor seksueel misbruik/mishandeling? Wanneer verjaart zoiets?
Ik vind dat het wel verschil moet uitmaken of je een ettertje bent met een hekel aan de leraar en daarom op hem schiet, of dat je leraar je dusdanig fout behandelt dat je daar na 20 jaar nog niet overheen bent. Ik ben niet voor eigen rechter spelen, maar wel voor feiten in overweging nemen bij een rechtzaak. De dader moet natuurlijk gestraft worden. |
![]() |
||
Citaat:
|
Moeten we ons nu niet afvragen of de nederlandse cultuur en de oerhollandse normen en waarden een rol gespeeld hebben in dit drama? Is dergelijk misbruik mogelijk typerend voor onze cultuur of op z'n minst duidelijker aanwezig dan in andere cultuur? Nu we met z'n allen over Murat en zijn achtergrond gevallen zijn, moeten we ons dit toch ook voor kunnen stellen.
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Nee het is niet de bedoeling dat iedereen nu zo gaat reageren op een misdaad.
![]() ![]() ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder, zoals ik al zei, zal eventueel misbruik zeker wel meespelen bij de strafmaat. In welke mate, dat zal afhangen van de omstandigheden van het geval. Een vrouw die herhaaldelijk is misbruikt en uiteindelijk haar man doodschiet, zal eerder een beroep op noodweer of psychische overmacht kunnen doen dan iemand die in zijn jeugd éenmalig misbruikt is en daar pas na twintig jaar wraak voor neemt. Citaat:
De reden dat er bij Murat of welke Turk of Marokkaan dan ook extra onderzoek verricht moet worden naar zijn achtergrond en zijn motieven, is dat er een vertaalslag moet plaatsvinden van zijn normenkader naar het normenkader dat gehanteerd wordt in het Nederlandse strafrecht. Anders gezegd, ons strafrecht is niet bedoeld voor beweegredenen van Turken of Marokkanen, als die anders zouden blijken te zijn dan Nederlandse. Daarom moet bij Murat wel gekeken worden naar culturele invloed en bij een Nederlander niet, omdat die invloed al verdisconteerd zit in het strafprocesrecht zelf. |
![]() |
||
Citaat:
Het is gewoon om even de nadruk te leggen op dat je niet zomaar iemands achtergrond essentieel kunt maken in een zaak als je daar niet consequent in bent. Denk ik... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb genoegzaam verdedigd waarom er bij een Nederlander niet over de cultuur gemiept wordt en bij een allochtoon wel. Dat komt kortgezegd doordat de Nederlandse cultuurinvloed al geïncorporeerd is in het Nederlands strafprocesrecht. Andere culturen zijn dat niet, daarom moeten die afzonderlijk uitgediept worden. Daar lijkt me uit sociologisch en rechtswetenschappelijk oogpunt helemaal niets mis mee, daarom vind ik het ook zo jammer dat het op zoveel onbegrip stuit. De angst voor het ontdekken van bepaalde feitelijkheden zit bij sommigen blijkbaar diep. |
![]() |
||
Citaat:
Maar jah, ik vind sowieso dat de ophef rond dit soort zaken van zeer veel naiviteit spreekt. We leven nou eenmaal in Nederland. Als je het niks vind, lijkt het me nu een beetje laat om erover bezig te gaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mensen schijnen altijd maar te denken dat wanneer iemand zegt dat cultuurverschillen meegenomen moeten worden in strafrechtelijk onderzoek, dat dan meteen gaat om het hoger straffen en stigmatiseren van allochtonen. Dat is zo'n krampachtige, domme reactie. De waarheidsvinding in het strafproces brengt juist mee dat een straf zo nauwkeurig mogelijk moet aansluiten bij het verwijt dat iemand treft. Aangezien iemands cultuur/religie/welke motieven of invloeden dan ook meespelen bij de mate van verwijtbaarheid, moet daar onderzoek naar gedaan worden. |
![]() |
|
Drie verdachten opgepakt voor schietpartij Terra College
Uitgegeven: 30 januari 2004 10:52 DEN HAAG - De politie heeft deze week twee jongens en een meisje aangehouden in verband met het schietincident op het Terra College in Den Haag. Ze verdenkt de jongens ervan dat ze betrokken zijn geweest bij de levering van het wapen danwel bij het verbergen ervan nadat de onderdirecteur van de school was neergeschoten. Ook het meisje wordt verdacht van betrokkenheid bij het schietincident van ruim twee weken geleden, zo heeft het Openbaar Ministerie in Den Haag vrijdag laten weten. De conrector, de 49-jarige Hans van Wieren, overleed enkele uren nadat hij was beschoten aan zijn verwondingen. De verdachten, een minderjarige en meerderjarige jongen en een minderjarig meisje, komen uit Den Haag. http://nu.nl/news.jsp?n=268775&c=13
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|