Ik weet niet of jullie bezwaar hebben tegen een zeer lange rest-van-de-alinea? Ik neem maar aan van niet, anders heb je gewoon vette pech
dit is het einde van de ALINEA
“Precies. Hoe gaat het meis?”
“Goed, goed.”
Kate omhelsde haar hele team, behalve Anna en Kirsten.
“Nou, gaan jullie nog wat laten zien of niet?” grinnikte Kate. Liz klapte in haar handen en riep de naam van de routine die ze wilden gaan doen.
Danny en Anouk trokken hun vesten uit en deden mee, want zij hadden wel een rol in déze. Kate ging in de hoek op de grond zitten en keek toe.
Eerst deed het team de routines voor de kampioenschappen en daarna die voor wedstrijden. Daarna lagen en zaten ze allemaal uitgeput op de verkoelende vloer van de gymzaal. Kate lachte hard en klapte in haar handen.
“Mooie routines Liz. Ze hebben geluk met jou als aanvoerster.”
“Goh bedankt. Ik wou dat iedereen er zo over dacht.” zei Liz lachend.
“Liz, ik vermoord je. Kate, jij volgt.” zei Anouk.
“Waarom nou weer?” vroegen de meisjes.
“Dit was de zwaarste training ooit. Ik kan nu wel wat aan, maar toch. Zodra ik weer gevoel in mijn benen krijg, kunnen jullie beter gaan rennen.”
Kate en Liz keken elkaar een moment aan en barstten in lachen uit.
Kirsten zat achter Danny en streelde zijn arm. Hij trok zijn arm weg en sloeg die om Anouk heen. Kirsten streelde nu zijn rug. Hij ging op zijn rug liggen en ze moest snel haar hand wegtrekken. Danny deed net of hij haar wilde zoenen en liet haar dichterbij komen met haar hoofd. Toen hun hoofden heel dicht bij elkaar waren, ging Danny naar haar oor en fluisterde: “Weet je, met wat je nu doet kun je hetzelfde krijgen als Anna. En geloof me, Anouk slaat heel wat harder dan Kate.” Toen kwam hij weer overeind. Anouk keek hem bedenkelijk, ietwat wantrouwend en vragend aan, maar hij stelde haar met één enkele blik gerust.
“Zullen we gaan?” vroeg Danny aan Kate en Anouk. “Ik bedoel, je hebt gedaan waar je voor kwam, toch?” vroeg hij aan Kate en hij keek grijnzend naar Anna.
“Ja, is goed. Wie rijdt?”
“Jij.”
“Waarom ik nou weer?”
“Jij bent de enige van ons die geen flikker heeft gedaan.” grinnikte Anouk en ze liepen naar de uitgang. Kate omhelsde nog even haar hele team en kreeg zelfs een dikke zoen van Mick. Toen het spits was afgebeten, gaven Drake en Xander haar ook een zoentje. Aaron keek haar verlegen aan, maar gaf haar toen een intense tongzoen. Totaal overdonderd stond het team toe te kijken hoe Kate hem terugzoende. Toen liep ze zonder nog iets te zeggen de gymzaal uit. Aaron zag iedereen kijken en grijnsde.
“Wat?” zei hij. “Ik vind haar al heel lang leuk hoor. Stelletje blinden.”
Hoofdschuddend liepen Anouk en Danny ook naar buiten en stapten in de auto. Danny moest achterin. Toen iedereen zat reed Kate vrijwel meteen weg.
“Misschien had ik dat niet moeten doen.” zei ze.
“Waarom niet? Die jongen vindt je leuk.” lachte Anouk.
“Ja, dat weet ik al heel lang, en hij kan ook wel heel goed zoenen, moet ik zeggen. Maar ik heb eigenlijk al een vriend.”
“Oeps. Dumpen die hap.” lachte Anouk.
“Nee, ik bel hem straks wel even op om te zeggen dat ik met Aaron heb gezoend.”
“Ja, goed idee. Van liegen komt ruzie.”
“Hey, ik zei toch sorry!” protesteerde Danny vanaf de achterbank. Anouk draaide zich om en gaf hem een kusje om zijn mond.
“Weet ik toch.”
Kate parkeerde de jeep en ze sprongen uit de wagen. Binnen liepen ze bijna mevrouw Maclay omver. Ze had een vliegticket in haar handen.
“Anouk, hier. Deze moest ik van je ouders geven. Je vertrekt vrijdag om half 4.” zei ze en ze gaf haar het vliegticket.
“Oké bedankt.”
Toen gingen Danny en Anouk snel douchen en zich omkleden en belde Kate naar haar vriendje op de kamer van Anouk en haar.
“Hey Sam. Hoe gaat ie? Ja, alles oké. Ik moet je iets vertellen. Ik heb iets gedaan. Maar je moet beloven dat je niet meteen ophangt. Oké?” sprak Kate in de hoorn. Anouk kwam met een handdoek om haar hoofd en lijf de badkamer uit toen ze dit zei en vroeg of ze mocht meeluisteren. Kate knikte, zette hem op de luidspreker en Anouk kleedde zich aan, terwijl ze luisterde.
“Ja oké.” klonk het. “Vertel maar.”
“Ik heb met Aaron gezoend.”
“Wat?”
“Je verstond me wel.”
“Wie is Aaron nou weer? Die ex waar je het steeds over had?”
“Nee, een andere.”
“Jezus, kan ik je dan niet eens op vakantie laten gaan?!” klonk het een beetje boos.
“Sorry hoor, hij begon.” zei Kate en ze keek naar Anouk.
“Ja dat zeggen ze allemaal. Ik wil dat je nu terugkomt.”
“Hij begon echt. Ik heb het gezien.” zei Anouk nu.
“Wie is dat nou weer?”
“Ik ben Anouk, maar dat boeit verder niet. Ik heb gezien dat hij begon, maar we waren allemaal net zo overdonderd als Kate. Als hij het bij mij had gedaan, had ik ook teruggezoend, ook al heb ik ook een vriend.”
Het bleef even stil.
“Dus…?” zei Sam.
“Ik vind het heel goed dat Kate zo eerlijk en open tegen je is, het is namelijk nog geen tien minuten geleden gebeurd.” zei Anouk.
“Het spijt me.” zei Kate.
“Mij ook. ”
Het bleef een tijdje stil.
“Hey, ik moet ophangen, ik moet m’n moeder met iets helpen. Ik zie je na de vakantie. Doei.”
“Doei.”
Sam verbrak de verbinding. Kate legde de hoorn weer op de haak en staarde voor zich uit. Anouk deed haar broek dicht en ging half aangekleed tegen haar aanzitten. Ze ging door haar haren en zei: “Hij vindt het duidelijk erg, hij is gekwetst. Laat hem maar, hij belt je wel als hij daar klaar voor is. Maak je maar niet druk. Goed?”
“Oké. Je zal wel gelijk hebben.”
“Heb ik.” lachte Anouk en ze liep naar de kast. Ze hield twee truitjes boven haar broek en vroeg: “Welke van de twee?”
Kate wees de linker aan. Het was een rood truitje en die kleurde mooi bij haar donkerblauwe spijkerbroek. Ze trok het aan, verlieten de kamer en liepen naar de lobby. Daar zat Danny op de bank en hij speelde het liedje wat hij voor Anouk had geschreven. Hij hield meteen op toen hij de meisjes zag. Hij bekeek Anouk van top tot teen en floot zachtjes. Ze lachte gevleid. Hij legde zijn gitaar achter de balie.
“Zo dames, wat gaan we doen?”
Kate keek op haar horloge.
“Het is al te laat om iets te doen, denk ik.”
“Dat denk ik inderdaad ook wel.” merkte Anouk op.
“Wat denken jullie van een filmavondje?” vroeg Danny. “Gaan we even naar de videotheek nu.”
“Prima.” zei Anouk.
“Goed.” zei Kate.
Dus liepen ze weer naar buiten. Het was een kwestie van wie-het-eerste-achter-het-stuur-zat-reed, dus won Anouk. Ze grijnsde triomfantelijk naar Kate en die stak haar tong uit, waarna ze achterin plofte. Danny stapte hoofdschuddend in en legde uit waar ze heen moest rijden. De videotheek bleek in een afgelegen zijstraat te liggen, zo verscholen dat Anouk er bijna voorbij was gereden. Ze trok haar wenkbrauwen hoog op, maar parkeerde toen de auto heel netjes voor de deur en ze liepen naar binnen.
“Wat zoeken we? Humor, horror?”
“Iets met Brad Pitt, het liefste.” zwijmelde Kate, maar Anouk sloeg jaar op haar kont.
“Nee man, Brad is uit. Freddie Prinze Junior misschien?”
“Oeh, is ook goed. Stijlvol en aantrekkelijk. Ja hoor, komt goed.”
“Dan, wie wil jij erin?”
“Ach, als ze maar lekker is.” grinnikte hij. “Ik bedoel, Sarah Michelle Gellar ofzo?” voegde hij er snel aan toe toen hij de meisjes zag kijken.
Kate trok onbewust een film uit een rek.
“Hmm…I know what you did last summer en I still know what you did last summer?”
“Oké.” zei Anouk.
“Mooi.” grijnsde Danny.
Ze kregen de films mee toen Danny de eigenaar zijn videotheekpasje had laten zien en ze liepen naar buiten. Het begon al iets te schemeren, maar het was nog steeds warm genoeg om zonder jas te lopen. Anouk reed weer terug en zette hem op een parkeerplek. Ze liepen snel naar de kamer van de meisjes, want die was tenminste opgeruimd, vond Danny.
“Jij wil gewoon niet dat wij zien dat jij seksboekjes onder je matras hebt liggen.” plaagde Kate hem.
“Uiteraard.” grijnsde hij.
“Open die deur Danny Maclay.” riep ze en ze pakte snel en handig de loper uit zijn broekzak. Ze opende haastig de deur en rende naar binnen. Ze kwam niet verder dan twee meter, want vanaf daar lagen er overal kledingstukken, waarvan niet te onderscheiden was of het schoon of vuil was.
“Hey, jij hebt een veel grotere tv.” wees Anouk. ”Ons een beetje met de troep laten zitten hè? No way mister, wij gaan nu jou kamer opruimen. En met wij bedoel ik jou ook. Discussie gesloten.” zei ze streng toen Kate en Danny wilden gaan protesteren.
Iedereen gooide alle kledingstukken die ze tegenkwamen in het bad en daarna in de douche omdat er niks meer bijpaste. Toen de vloer leegwas, lagen het bad en de douche bomvol met kleren. Anouk liep de kamer uit en kwam terug met een paar wasmanden.
“Hebben de werksters ook weer wat te doen.” vond ze.
Met z’n drieën gooiden ze alle was in de manden en brachten die naar het washok, die een verdieping lager zat. Toen ze terugkwamen in de kamer, keken ze moe maar voldaan rond en ploften de meisjes op het bed, terwijl Danny de film in de videorecorder stopte en de reclames vooraf doorspoelde.
“Wacht!” riep Anouk ineens verrukt en ze sleurde Kate mee naar hun kamer. Ze kwamen terug met hun armen vol waxinelichtjes en gooiden ze op het bed. Ze liepen terug en kwamen nu terug met zakken waxinelichtjes en hielden die ondersteboven op het bed. Danny keek met grote ogen naar de hoeveelheid kaarsjes en zei: " Heb je altijd zoveel bij je?"
"Meestal wel, maar ik heb de helft hier gekocht, toen ik met m'n moeder naar die beautyfarm was geweest, weet je nog? Zij had ze toen meegenomen in haar tas."
Anouk liep nog eenmaal terug om de deur dicht te doen en deed toen ook hier de deur achter zich dicht en begon met Kate alle waxinelichtjes een plek te geven en aan te steken. Danny liep weg en kwam even later terug met twee flessen wijn, rode en witte, drie wijnglazen en drie hele grote bakken popcorn. Kate zuchtte.
“Hierna moet ik weer aan de lijn.”
Anouk bekeek met opgetrokken wenkbrauwen het lichaam van Kate en lachte hard.
“Sorry hoor, maar, ach wijf, ga alsjeblieft zitten en hou je bek. Bij jou kan er nog wel 20 kilo aan en dan zie je er nog goed uit. Lekkere cominatie trouwens, Dan.” grinnikte ze wijzend op de popcorn en wijn. Hij haalde zijn schouders op.
Hoofdschuddend stak Anouk het laatste kaarsje aan en legde de aansteker op het nachtkastje. Ze dimde het licht een beetje en kroop over het bed naar Danny toe. Ze gaf hem een zoen op zijn mond en ze zag Kate uit haar ooghoek vol plagerige walging kijken. Ze grijnsde breed toen Anouk haar verontwaardigd aankeek.
“Dat geklef gaan jullie toch niet de hele avond doen hè, zit ik hier een beetje te griezelen in mijn eentje. Van jullie en van de film.”
“Wees maar niet bang hoor.” lachte Anouk. “Oké, Dan, wat is wat?” vroeg ze en ze gebaarde naar de popcorn.
“Van links naar rechts: zoet, zout, caramel toffeeachtig.”
De film begon en ze keken. Maar na de helft van de eerste film waren ze al moe en na een derde van de tweede film lagen ze op elkaar hangend en leunend te slapen.