Citaat:
Charlottetje schreef op 23-05-2004 @ 14:01 :
huh? prijs? niet mogen winnen?
okeoke, ik was 10 toen ik dat boek las, een van de eerste cadeautjes die ik van mijn zwager kreeg, hij vond het boek zelf zo geweldig en dat vond ik toen ook (de serie ervan was ook rond die tijd op tv denk ik) maar waarom had het boek de prijs (welke het dan ook zijn mag, ik heb me er nooit in verdiept) niet mogen winnen? en waarom is het duidelijk waarom het boek wel de prijs gewonnen heeft?
Charlotte
|
Toen ik jong was (lang, lang geleden

) vond ik het een saai boek, ik kwam er echt niet doorheen. Ik begrijp nu waarom de (volwassen) jury van de Staatsprijs voor Jeugdliteratuur het boek in 1976 de prijs toegekend heeft. Dat ik het pas begrijp op mijn twintigste, geeft echter meteen aan waarom het de prijs niet had mogen winnen, namelijk omdat het voor volwassenen (waar ik mezelf nu gemakshalve toe reken) een goed boek is, maar dat het voor kinderen (ik heb het nu over mijzelf) saai en niet zo magisch is.
Bij dit soort boeken moet ik altijd denken aan de dagboeken van Adrian Mole door Sue Townsend. Die dagboeken hebben ongelofelijk veel prijzen gewonnen en ik heb zelden zulke gewild grappige en gewild absurdistische boeken gelezen als de boeken over Adrian Mole.
Ik vrees dat te veel juryleden voor kinderboekenprijzen soms teveel kijken naar wat zij goed vinden en te weinig naar wat kinderen trekt. Natuurlijk hoeven ze niet het best verkochte boek een prijs te geven, maar het lijkt mij toch wel gewenst dat juryleden hun volwassen hoofd thuislaten tijdens het beoordelen van kinderboeken.
Zuster op een van haar vele stokpaardjes.