Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2004, 09:39
Mara
Mara is offline
Vraagje: Ik jog momenteel, maar krijg telkens last van mijn linkerbeen. Dit komt doordat mijn linkerbeen langer is dan mijn rechter, dit werd een paar jaar geleden opgemerkt. Ik kreeg toen geen steunzool want dat zou niet nodig zijn.
Tijdens de rest van de dag heb ik er ook geen last van, merk ik 't niet eens. Alleen als ik ga joggen dus wel, want schijnbaar is 't verschil toch dusdanig groot dat mijn linkerbeen extra belast wordt.
Ik denk dat 't verstandigste is om naar de dokter te gaan voor een steunzool, of hebben jullie een andere oplossing?
Oud 14-07-2004, 11:51
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 14-07-2004 @ 10:39 :
Vraagje
Een verschil in massa/kracht zou op die manier wel bij trekken, een lengte verschil niet. Mogelijk krijg je daar op lange termijn zelfs klachten van aan de heupen zoals je aan knieën al hebt.

Fietsen voorkomt dat maja daar ben je niet mee gebaat als je wil joggen

Toch even voor een steunzool gaan idd, laat je anders informeren in een speciaalzaal mbt. hardloopschoenen die weten er vaak meer raad op dan een huisarts.
Oud 14-07-2004, 11:54
Mindfields
Mindfields is offline
Zo, ik ben weer bij het gewicht waar ik de vorige keer gestopt was met lijnen (ben van 73 naar 66 gegaan)
Dit is misschien ook wel handig:
http://www.dieetplaza.nl/cal/calorietabel.php

Hoeveel kcal. heb je eigenlijk per dag nodig?
Oud 14-07-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 14-07-2004 @ 12:54 :

Hoeveel kcal. heb je eigenlijk per dag nodig?
Gemiddeld 2200, dacht ik.
Oud 14-07-2004, 12:20
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-07-2004 @ 13:12 :
Gemiddeld 2200, dacht ik.
Dus als je af wilt vallen moet je daar gewoon onder zitten, bijvoorbeeld 1700 ofzo?
Oud 14-07-2004, 12:27
MightyDuck
MightyDuck is offline
Waar slaat dat op, gemiddeld 2200

Is iedereen dan gemiddeld even zwaar, levert iedereen gemiddeld even veel inspanning ? Hoe kun je dan zeggen dat iedereen "gemiddeld" 2200kcal nodig heeft.
Oud 14-07-2004, 12:31
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 13:27 :

Is iedereen dan gemiddeld even zwaar, levert iedereen gemiddeld even veel inspanning ? Hoe kun je dan zeggen dat iedereen "gemiddeld" 2200kcal nodig heeft.
Ik zeg alleen 'gemiddeld 2200', ik zeg niet 'iedereen heeft gemiddeld 2200 kcal nodig'. Iets is niet voor niks een gemiddelde (oftewel als de één 1800 kcal nodig heeft en de ander 2200 kcal dan is 2200 daarvan het gemiddelde).
Oud 14-07-2004, 12:33
Verwijderd
Het komt op mij btw over alsof jij continu zo iets hebt van 'ik ben de enige die er verstand van heeft, de rest lult maar wat', ik stoor me daar nogal aan...het weerhoud me er bijna van om te reageren, omdat ik steeds weer een reactie als 'wat lul je nou weer voor onzin?!' verwacht. En dat is niet de bedoeling, lijkt me.
Oud 14-07-2004, 12:43
MightyDuck
MightyDuck is offline
Neem dan de directie over het lijntopic maar weer over. Ik stoor me namelijk aan het geven van niet-complete informatie.

Zij vraagt hoeveel calorieën je nodig hebt en jij zegt "gemiddeld 2200" dat is een antwoord van niks omdat je geen goed beeld kunt hebben over haar behoeften. Een gemiddelde nemen gaat toch niet op voor een kwestie die individueel verschillend is.

Maar zij denkt dan "oh iemand die er verstand van heeft zegt 2200 dus zal ik dat maar doen".

Maargoed als jij je daar zo aan stoort, wis mijn posts dan maar en geef verder je adviezen.
Oud 14-07-2004, 12:48
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 13:43 :
Neem dan de directie over het lijntopic maar weer over. Ik stoor me namelijk aan het geven van niet-complete informatie.

Zij vraagt hoeveel calorieën je nodig hebt en jij zegt "gemiddeld 2200" dat is een antwoord van niks omdat je geen goed beeld kunt hebben over haar behoeften. Een gemiddelde nemen gaat toch niet op voor een kwestie die individueel verschillend is.

Maar zij denkt dan "oh iemand die er verstand van heeft zegt 2200 dus zal ik dat maar doen".

Maargoed als jij je daar zo aan stoort, wis mijn posts dan maar en geef verder je adviezen.
Nee, ik snap ook wel dat het een gemiddelde is. Dat staat er ook bij. Maar het is wel handig om te weten of dat gemiddelde op 500 ligt of op 5000.
Verder heb ik veel aan de posts van Leonoor gehad. Het is niet dat ik me erger dan jou oid, maar ik vind dat je wel een beetje 'down to earth' kan blijven met je posts, na drie zinnen heb ik vaak alweer zoiets van 'laatmaar'.
Oud 14-07-2004, 12:51
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 13:43 :
Het gaat niet om wie er de directie heeft, het gaat om de manier van reageren. Ik vind het prima als jij mijn informatie aanvult, maar vul het dan ook gewoon aan en doe niet als of ik wat doms zeg.

Verder zullen meningen altijd blijven verschillen. En das maar gelukkig ook. Je kunt ipv andere reply's af te kraken ook gewoon je eigen advies geven. Dan kan iemand zelf beslisen waar hij/zij het mee eens is.

Dat 2200 een gemiddelde is, is ook niet geheel uit m'n duim gezogen. Zo heel onzin is het niet. Het is niet compleet, dat ben ik met je eens, maar onzin is iets anders. (Daarnaast is een gemiddelde niet voor niks een gemiddelde. Als iemand denkt 'gemiddelde, dat doe ik dan maar', daar kan ik ook niks aan doen. Maar ik denk dat iemand best in staat is om te kijken naar zijn of haar eigen situatie en het daar dan een beetje op aan te passen. Voor professioneel lijnadvies kan iemand beter naar een dietist gaan.)
Oud 14-07-2004, 12:56
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-07-2004 @ 13:51 :
Het gaat niet om wie er de directie heeft, het gaat om de manier van reageren. Ik vind het prima als jij mijn informatie aanvult, maar vul het dan ook gewoon aan en doe niet als of ik wat doms zeg.

Verder zullen meningen altijd blijven verschillen. En das maar gelukkig ook. Je kunt ipv andere reply's af te kraken ook gewoon je eigen advies geven. Dan kan iemand zelf beslisen waar hij/zij het mee eens is.
Ik kraak nooit iemand af of zeg dat het eem domme post is. Ik zie alleen onvolkomenheden en daar zeg ik iets van, je kunt immers niet alles automatisch weten.

Ik vertel er ook altijd heel aardig bij WAAROM dat dat zo is zoals ik het zeg, daarom worden mijn posts wat lang en dat word kennelijk niet op prijs gesteld.

Natuurlijk doe ik dat ook deels uit eigenbelang want anders wil je me niet geloven en roep je weer over dat dieëtisten het beter weten, daarom geef ik de scheikundig/biologisch/fysiologische achtergronden van mijn visie er bij

Maar al goed, trek me terug, wou je niet kwetsen
Oud 14-07-2004, 13:00
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 13:56 :
Ik kraak nooit iemand af of zeg dat het eem domme post is. Ik zie alleen onvolkomenheden en daar zeg ik iets van, je kunt immers niet alles automatisch weten.

Ik vertel er ook altijd heel aardig bij WAAROM dat dat zo is zoals ik het zeg, daarom worden mijn posts wat lang en dat word kennelijk niet op prijs gesteld.

Natuurlijk doe ik dat ook deels uit eigenbelang want anders wil je me niet geloven en roep je weer over dat dieëtisten het beter weten, daarom geef ik de scheikundig/biologisch/fysiologische achtergronden van mijn visie er bij

Maar al goed, trek me terug, wou je niet kwetsen
Ik zeg niet dat je het zegt, maar dat gevoel 'kweek' je door de manier waarop je reageert. Iig bij mij. En dat zal vast niet de bedoeling zijn, maar als ik er niks van zeg, dan weet je ook niet dat het zo overkomt/kan komen.

Of ik je met al die achtergronden (die een 'normaal iemand' denk ik grotendeels niet kan volgen, maar goed ) wel geloof, weet ik ook niet. Dat ik niet meer 'riep' dat dietisten het beter weten had er meer mee te maken dat ik besloten had er maar niet meer op te reageren.

Als jij je terug wilt trekken, dan is dat jouw keuze. Van mij hoeft dat niet. Ik wilde alleen dat je wist hoe jouw reply's op mij overkomen, meer niet.
Oud 14-07-2004, 13:11
Mara
Mara is offline
Ik moet zeggen dat ik 't met Leonoor eens ben, je komt vaak aanvallend over. Een (heel recent) voorbeeld:

Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 13:27 :
Dat kan natuurlijk heel anders. "Daar ben ik 't niet volledig mee eens" "Waar baseer je dat op, als ik vragen mag?" "Wat zijn je bronnen?" klinkt al stukken vriendelijker.
Oud 14-07-2004, 13:47
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 14-07-2004 @ 14:11 :
Ik moet zeggen dat ik 't met Leonoor eens ben, je komt vaak aanvallend over. Een (heel recent) voorbeeld:

Dat kan natuurlijk heel anders. "Daar ben ik 't niet volledig mee eens" "Waar baseer je dat op, als ik vragen mag?" "Wat zijn je bronnen?" klinkt al stukken vriendelijker.
Okee daar heb je gelijk in. Misschien ben ik gewend aan de aanspreek manieren op andere fora waar je bij een stelling zoals leonoor dat gaf met die gemiddelden meteen afgebrand zou worden.

Ik zal er op letten wat minder afbrandend te zijn als iets niet klopt

Maar ik vind dan wel weer dat je dan ook moet zorgen dat het klopt wat er staat of dat je anders een bron hebt, een gemiddeld advies is niemand mee gebaat.

Maarreuh je deed het in dat vorige topic zelf ook Leonoor niet zo onschuldig spelen tis niet voor niets dat ik tegenwoordig overal uitleg bij zet, tot grote ergernis
Oud 14-07-2004, 14:05
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 14-07-2004 @ 14:47 :
Maar ik vind dan wel weer dat je dan ook moet zorgen dat het klopt wat er staat of dat je anders een bron hebt, een gemiddeld advies is niemand mee gebaat.
Wat ik zei klopt, het is alleen hoe je het interpreteert en wat je er mee doet. Zoals Mindfields zei, maakt een gemiddelde al best iets duidelijk. En als jij of iemand anders het dan uitbreidt, als je over die kennis beschikt, dan is het toch compleet? Niemand weet alles, ook jij niet. Maar met z'n allen kom je over het algemeen een eind.

Bronnen kan ik zo voor je zoeken, op aardig wat sites en ook in folders, boeken, enz. waar iets over dieten/voeding vermeldt staat en waar ze met een caloriënaantal komen, komt dat aantal naar voren.

Wat jij geeft is ook een 'gemiddeld advies' of iig iets waar ook niet iedereen persoonlijk wat aan heeft. Het is gebaseerd op wat jij wilt bereiken en ook op hoe jij dat wilt bereiken.
Oud 14-07-2004, 16:34
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-07-2004 @ 15:05 :

Wat jij geeft is ook een 'gemiddeld advies' of iig iets waar ook niet iedereen persoonlijk wat aan heeft. Het is gebaseerd op wat jij wilt bereiken en ook op hoe jij dat wilt bereiken.
Ik geef geen gemiddeld advies hoor, ik geef een gemiddelde richtlijn. Het veranderen van de verhoudingen macronutriënten in combinatie met het verlagen van het aantal caloriën tot een bepaalde hoogte heeft nu eenmaal een beter effect dan alleen het verlagen van de calorie inname, wat ik voornamelijk zie gebeuren. Er ook nog cardio bij doen is nóg beter.

Ik wil helemaal niemand een extreem streng regime opleggen. ik wil mensen tippen over de zaken die beter kunnen. En ze leren waarom, zo kom je ergens.

Voor alleer ik iemand concreet zegt "je moet het zo doen" heb ik er tot nu toe nog altijd bij gezegd om eerst hun behoeften te berekenen en van daaruit een inschatting te maken.

Vervolgens is het aan de persoon zelf in hoeverre diegene zich aan de regels houd.

Maargoed ik hou er mee op, anders mocht ik ook eens op de man gaan spelen hier
Oud 14-07-2004, 17:51
MightyDuck
MightyDuck is offline
Toch nog 1 iets waar ik net achter kom dat ik even met jullie wou delen

De mythe van bruin brood beter dan witbrood is kennelijk onzin, het heeft blijkbaar weinig te maken met gezonde vezels etc dat bruin brood anders lijkt dan witbrood, qua ingrdiënten is het zo ongeveer hetzelfde.
Bruin brood bevat dus dezelfde hoge doses wit meel en gist dan witbrood, + nog wat verbrande mout voor de "gezonde bruine kleur" die niet gezond is.

*voelt zich nu heel genaait door de nederlandse bakkersgilde en besluit voortaan voornamelijk roggebrood en havermout te eten*

http://www.omroep.nl/rvu/sites/kvw/tv/brood.html

Filmpje over mijn uitleg hierboven
Oud 15-07-2004, 13:32
Mara
Mara is offline
Tips gevraagd!

Ik moet soms om 17u beginnen met werken omdat dan mensen overgenomen moeten worden zodat ze kunnen eten. Ik ga dan rond 1635 van huis, en moet me daarvoor nog klaarmaken (tandenpoetsen, haar doen etc.). Dáárvoor moet ik dus nog eten, want ik moet tot 21u werken. Ik heb wel 15 minuten pauze, maar dan kan ik geen avondeten eten.

Ik eet dan dus meestal rond 1600/1610 u. Ik heb dan nog geen honger, en weet meestal ook niet wat ik moet eten. Ik moet dan zelf iets maken want de rest van 't gezin gaat natuurlijk niet samen met mij op zo'n achterlijk tijdstip eten.

Weet iemand iets te verzinnen? Ik maak nu vaak een broodje gezond, of bak pannenkoeken. Het kan niet teveel tijd innemen, want ik heb nu wel vakantie maar straks moet ik weer naar school en dan kan ik dus geen uren in die keuken staan.

@MightyDuck: Ik heb 't filmpje niet bekeken (geen tijd voor) maar als 't precies zo is als jij typt dan voel ik me behoorlijk genaaid. Ik had echter ook altijd geleerd dat 't met vezels te maken had, de vliesjes ofzo bleven dan toch zitten waardoor 't bruin werd?
Ik bekijk net een lijstje en zie dat roggebrood minder kcal bevat dan bruin brood. Misschien moet ik 't toch 's eten, ook al ben ik er niet zo'n fan van.
Oud 15-07-2004, 13:40
MieX
MieX is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 15-07-2004 @ 14:32 :
Tips gevraagd!
Ik heb zo'n beetje elke vrijdag precies hetzelfde schema (ook ivm werk), ik eet meestal gewoon een magnetronmaaltijd vantevoren, duurt ook niet lang en is tegenwoordig ook lang niet zo ongezond. Verder zorg ik ervoor dat ik de hele avond regelmatig drink zodat ik gene honger heb en bij mij werkt dat, maar je kan natuurlijk ook nog iets eten als je thuiskomt (fruit bijvoorbeeld)
Oud 15-07-2004, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Weet iemand iets te verzinnen? Ik maak nu vaak een broodje gezond, of bak pannenkoeken. Het kan niet teveel tijd innemen, want ik heb nu wel vakantie maar straks moet ik weer naar school en dan kan ik dus geen uren in die keuken staan.
De dag van te voren wat klaarmaken en dat opwarmen? (Is wel minder gezond dan vers, maar broodje gezond en pannenkoeken zijn ook niet mega-gezond, dus wat dat betreft... ) Of een kant-en-klare maaltijd (maar de 'goede' zijn volgens mij vaak weer best duur). Of misschien iets van macaroni oid? Of iets wokken? Dat kost allemaal niet zoveel tijd.

Geldt dat filmpje ook voor volkorenbrood?
Of is dat wel gezonder dan wit brood?
Oud 15-07-2004, 13:49
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-07-2004 @ 14:41 :
De dag van te voren wat klaarmaken en dat opwarmen? (Is wel minder gezond dan vers, maar broodje gezond en pannenkoeken zijn ook niet mega-gezond, dus wat dat betreft... ) Of een kant-en-klare maaltijd (maar de 'goede' zijn volgens mij vaak weer best duur). Of misschien iets van macaroni oid? Of iets wokken? Dat kost allemaal niet zoveel tijd.

Hmz.. blijft een dilemma. Maar een broodje gezond niet gezond? Waarom niet, als ik vragen mag? Ik maak hem zelf, doe er dus magere boter (Becel light) en magere kaas (30+) op. Ham doe ik er niet eens op, en verder is 't alleen sla, komkommer, tomaat en ei.
Oud 15-07-2004, 13:50
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 15-07-2004 @ 14:49 :
Hmz.. blijft een dilemma. Maar een broodje gezond niet gezond? Waarom niet, als ik vragen mag? Ik maak hem zelf, doe er dus magere boter (Becel light) en magere kaas (30+) op. Ham doe ik er niet eens op, en verder is 't alleen sla, komkommer, tomaat en ei.
Dan wel. Maar de meeste mensen proppen zo'n broodje vol met allerlei sauzen (en vaak ook vette kaas, vette vleeswaren, enz) en dan is het dus geen broodje gezond meer. Zoals jij het doet, dan valt het idd wel mee.
Oud 15-07-2004, 13:59
Verwijderd
Een kant-en-klaar maaltijd kost meestal zo'n 4 euro... dus op zich wel duur, maar nog best te betalen voor een keertje . Er zitten alleen wel vaak allerlei sauzen en jussen bij, voor zover ik heb gezien. Maar ach, er zijn er vast ook wel zonder.
Oud 15-07-2004, 14:00
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-07-2004 @ 14:50 :
Dan wel. Maar de meeste mensen proppen zo'n broodje vol met allerlei sauzen (en vaak ook vette kaas, vette vleeswaren, enz) en dan is het dus geen broodje gezond meer. Zoals jij het doet, dan valt het idd wel mee.
Ok, ik dacht al.. de ingredienten zijn allemaal gezond, dus waarom zou 't broodje niet gezond zijn? En sauzen op een broodje gezond is een big nono
Oud 15-07-2004, 14:01
Mara
Mara is offline
Mag ik trouwens opmerken dat "bier" niet eens op de site staat van calorietabel.nl? Niet dat ik 't drink, maar 't viel me op.
Oud 15-07-2004, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 15-07-2004 @ 14:59 :
Een kant-en-klaar maaltijd kost meestal zo'n 4 euro...
Die van de AH zijn duurder...dacht ik... 4 euro valt op zich wel mee, dat (of meer) ben je ook wel ongeveer kwijt als je een gewone maaltijd met alles d'r op en d'r aan maakt, volgens mij.

@MeelFriek: Ik doe er ook nooit sauzen op, maar heel veel mensen wel.
Oud 15-07-2004, 14:18
MieX
MieX is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-07-2004 @ 14:59 :
Een kant-en-klaar maaltijd kost meestal zo'n 4 euro... dus op zich wel duur, maar nog best te betalen voor een keertje . Er zitten alleen wel vaak allerlei sauzen en jussen bij, voor zover ik heb gezien. Maar ach, er zijn er vast ook wel zonder.
Ik vraag mn moeder of ze er gewoon een mee wil nemen met boodschappen doen, dus van die prijs merk ik niet zo veel.

Volgens mij zijn er ook genoeg maaltijden waarbij de sauzen en jus er los bij zitten, dan hoef je die dus niet op te eten als je dat niet wil
Oud 15-07-2004, 14:36
Mara
Mara is offline
Citaat:
MieX schreef op 15-07-2004 @ 15:18 :
Ik vraag mn moeder of ze er gewoon een mee wil nemen met boodschappen doen, dus van die prijs merk ik niet zo veel.

Volgens mij zijn er ook genoeg maaltijden waarbij de sauzen en jus er los bij zitten, dan hoef je die dus niet op te eten als je dat niet wil
Ik zal ze 's proberen.. ik werk bij de c1000 en ik zie ze vaak maar ik vind ze eng. Ofzo. Ze zien er niet echt smakelijk uit, terwijl ze wel veel verkocht worden dus echt slecht zal 't niet zijn. Ook m'n moeder zegt dat 't wel lekker is.
Ik vind 't alleen een beetje vervelend dat ik niet weet hoe 't klaargemaakt is, heb 't gevoel dat ze voor dat soort dingen altijd gewoon de goedkoopste en dus vaak ook vetste spullen gebruiken.
Oud 15-07-2004, 14:53
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-07-2004 @ 14:41 :

Tja het is nog vroeg op de dag dus lijkt me dat je een normaal ingedeelde "avond"maaltijd kan eten. Misschien idd de dag van te voren klaar maken of een salade maken met wat rijst als je liever geen opwarm prak eet.

@leonoor over dat brood : dat geld idd voor alle broden, ook volkoren brood. In het filmpje word ook aangegeven dat wanneer er idd zoveel vezels in zitten zoals men denkt dat het dan ook taai(er) word ( zoals roggebrood )

Maar op die manier brood bakken is dus moeilijker, tijdrovender, en dus minder winstgevend. Dus maakt men witbrood met wat pitjes er in en wat gebrande mout en noemt dat bruin/volkoren/meergranen brood. Of om het even welke naam marketingtechnisch goed verkoopt.

Blijkt dus wel weer dat het niets uitmaakt of je witbrood eet of om het even wat voor broodsoort. Rogge en zuurdesembrood ( wat is dat ? )uitgezonderd.

In duitsland word het brood kennelijk wel nog gemaakt zoals het hoort, binnenkort eens even gaan testen

Niet dat het nou een wereldramp is, maar toch, het is niet leuk om voor het lapje gehouden te worden, ga je een beetje op de GI van je eten letten en dan blijkt dat dat fake is
Oud 15-07-2004, 15:06
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 15-07-2004 @ 15:53 :

Blijkt dus wel weer dat het niets uitmaakt of je witbrood eet of om het even wat voor broodsoort. Rogge en zuurdesembrood ( wat is dat ? )uitgezonderd.

In duitsland word het brood kennelijk wel nog gemaakt zoals het hoort, binnenkort eens even gaan testen
Als zuurdesembrood nog wel goed is, dan kan het wel kloppen dat het in Duitsland nog wel gemaakt wordt zoals het hoort, want in Duitsland is volgens mij al het brood zuurdesembrood. (Kan inmiddels anders zijn, maar volgens mij was het vroeger wel altijd zo...Duits 'boterhammenbrood' lijkt iig qua smaak op zuurdesembrood.) En das ranzig. Als ik het me goed herinner zit daar geen gist is, maar dus (jawel ) zuurdesem. Het brood heeft daardoor een veel zuurdere smaak.
Oud 15-07-2004, 15:08
MightyDuck
MightyDuck is offline
Is dat van dat taaie, moeilijke scheurbare brood, beetje zo bruin als roggebrood, dat zonder beleg smaakt als een lauw pilsje dat al een uur staat ?
Oud 15-07-2004, 15:11
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 15-07-2004 @ 16:08 :
Is dat van dat taaie, moeilijke scheurbare brood, beetje zo bruin als roggebrood, dat zonder beleg smaakt als een lauw pilsje dat al een uur staat ?
Het zuurdesembrood wat ik ken is wat donkerder dan gewoon bruin brood. Het is wat taaier, kleffer en steviger/'compacter' dan gewoon brood. Ik weet niet hoe een lauw pilsje dat al een uur staat smaakt, maar 't zou best kunnen dat dat qua smaak wel overeen komt (hoewel bier gist bevat en zuurdesembrood niet ).
Oud 15-07-2004, 15:14
MightyDuck
MightyDuck is offline
Bier word steeds zuurder naarmate het warmer word.
Maar dat "duitse" brood is een tijdje terug bij edah en AH te koop geweest van de merknaam Keldermann, dus ga straks eens even kijken

Beetje vergelijken qua voedingswaarde en prijs t.o.v. "normaal" volkoren brood en anders gewoon rogge brood.

Zelfde verhaal met havermout trouwens, havermout word altijd geprezen als bron van complexe koolhydraten maar dat valt ook alweer af doordat het fijngemalen is.

Dat zou betekenen dat je een zak onbewerkte oats moet halen en die zelf moet koken, ga ik ook maar ff doen nu we toch bezig zijn

Remember, kleine details maken soms grote verschillen
Oud 15-07-2004, 15:23
Verwijderd
De meeste supermarkten verkopen volgens mij wel zuurdesembrood...of iig, ze noemen het zo, ik weet alleen niet zeker of dat wel 'echt' zuurdesembrood is...'t is iig niet hetzelfde als wat ze in natuurvoedingswinkels als zuurdesembrood verkopen (en volgens mij ook niet als wat ze in Duitsland verkopen). Misschien dat dat Keldermann wel 'echt' is, maar dat weet ik niet.

Ik weet niet wat oats zijn... Heel fijngemalen is havermout toch niet? Iig niet zo fijn als Brinta. (De havermout die ik heb dan iig.)
Oud 15-07-2004, 15:32
MightyDuck
MightyDuck is offline
Oats is gewoon havermout, van dat harde taaie spul dat je eerst moet koken voor het kauwbaar is. Hoewel je het ook een half uurtje in een kom melk kan laten liggen dan word het ook week.

Taai spul eten schijnt trouwens heel goed te zijn voor het tandvlees
Oud 15-07-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 15-07-2004 @ 16:32 :
Oats is gewoon havermout, van dat harde taaie spul dat je eerst moet koken voor het kauwbaar is. Hoewel je het ook een half uurtje in een kom melk kan laten liggen dan word het ook week.
Is het plat? ('Mijn' havermout is ook vrij hard en taai nl. )
Oud 15-07-2004, 17:52
kliwie
kliwie is offline
ik had een vraagje. ik hoorde laatst iets over het G.I dieet. kan iemand mij hier iets over vertellen of is er iemand die het zelf volgt? bedankt
Oud 15-07-2004, 18:00
Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 15-07-2004 @ 14:49 :
Tip: Als je écht gezond wilt doen, kies dan voor echte halvarine (20% vetgehalte) Becel light bevat 30% als ik me niet vergis.
En kies voor 20+ kaas ipv 30+, scheelt aanzienlijk in kcal.!
Ei is ook niet echt geweldig trouwens...
Oud 15-07-2004, 18:52
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 15-07-2004 @ 19:00 :
Tip: Als je écht gezond wilt doen, kies dan voor echte halvarine (20% vetgehalte) Becel light bevat 30% als ik me niet vergis.
En kies voor 20+ kaas ipv 30+, scheelt aanzienlijk in kcal.!
Ei is ook niet echt geweldig trouwens...
Ghehe dat halvarine verhaal is hetzelfde marketingverhaaltje als met brood. Op pagina 3 heb ik er nog een post over gedaan, transvetzuren. Veel voorkomend in o.a. margarine/halvarine/dieeterine ( wat voor naam dan ook )

Om een lang verhaal kort te maken, is een transvetzuur een onverzadigd vet dat zo bewerkt is dat het verzadigd word, alleen staat dat niet op de verpakking maar het is net zo slecht als verzadigd vet eten dus kun je net zo lief gewoon boter nemen, is nog lekkerder ook

Misschien dat er intussen nieuwe technieken zijn en dat er ook "transvetzuurloze" halvarine etc bestaat maar dat moet je dan zelf even controleren.

Over dat ei, 6 gram vet per ei, 4 onverzadigd, 2 verzadigd. Het ei niet te hard koken is het best voor de opname van die onverzadigde vetzuren. Eieren zijn gezond

Kaas heb je gelijk in, baggervet 20% kaas is niet lekker toch ? Dan kom je al snel bij die vieze huttekase uit.

@ Leonoor ja dat is de goeie havermout

Ik heb nu Muesli van Sheperd, een doorzichtige zak met groen er op van Edah, muesli met een paar rozijnen er door.
Die rozijnen komen me van pas en het is net iets lekkerder dan alleen havermout.

Maar idd ook gewoon harde stukjes allemaal.

Laatst gewijzigd op 15-07-2004 om 18:59.
Oud 15-07-2004, 19:44
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 15-07-2004 @ 19:52 :
20% kaas is niet lekker toch? Dan kom je al snel bij die vieze huttekase uit.
Is 20+ kaas hetzelfde als 20% kaas...? (Serieuze vraag. ) 20+ kaas is best te eten. 'k had het pas van Slankie en das best te doen.

Citaat:
@ Leonoor ja dat is de goeie havermout

Ik heb nu Muesli van Sheperd, een doorzichtige zak met groen er op van Edah, muesli met een paar rozijnen er door.
Die rozijnen komen me van pas en het is net iets lekkerder dan alleen havermout.

Maar idd ook gewoon harde stukjes allemaal.
Ik heb altijd muesli (en 'krokante muesli', maar das altijd hard ) met harde stukjes. Waarschijnlijk omdat ik het vrijwel altijd bij de natuurvoedingswinkel haal.
Oud 15-07-2004, 19:50
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-07-2004 @ 20:44 :
Is 20+ kaas hetzelfde als 20% kaas...? (Serieuze vraag. ) 20+ kaas is best te eten. 'k had het pas van Slankie en das best te doen.

Ik heb altijd muesli (en 'krokante muesli', maar das altijd hard ) met harde stukjes. Waarschijnlijk omdat ik het vrijwel altijd bij de natuurvoedingswinkel haal.
Hell yeah dat spul is nog lekker ook dat had ik eerder moeten ontdekken. Veel lekkerder dan die prutterige brinta en bambix.

Natuurvoedingswinkel is altijd goed. Alleen vaak ook duurder

Die kaas, zou dat een soort van aanduiding zijn, verschillend per producent. Bij de ene producent zegt 20% vet en de andere zegt 20+ (betekend dan waarschijnlijk tussen de 20 en 30%) ?

Is dat trouwens niet duurder dan gewone kaas ? Het zou nochtans een welkome afwisseling zijn.
Oud 15-07-2004, 21:12
Linda
Linda is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-07-2004 @ 15:11 :
Die van de AH zijn duurder...dacht ik... 4 euro valt op zich wel mee, dat (of meer) ben je ook wel ongeveer kwijt als je een gewone maaltijd met alles d'r op en d'r aan maakt, volgens mij.

@MeelFriek: Ik doe er ook nooit sauzen op, maar heel veel mensen wel.
Bij de AH is een opwarmmaaltijd van 500 gr. iets van 3 a 4 euro.
Ten minste daar heb ik vandaag wat voor gekocht.

Citaat:

Je zou van te voren wat kunnen eten, en dan brood meenemen voor in je pauze.
Oud 15-07-2004, 21:30
Verwijderd
mm het lijnen gaat goed, alleen het probleem is, hoe dunner ik word, hoe dikker ik me voel. heel vreemd. duidt dit op anorexia?! haha. lijkt me eigenlijk onmogelijk aangezien ik toch (nog) gezond gebouwd ben. waah vergeef me voor mijn donderdagavondse domheid
Oud 15-07-2004, 21:46
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
STUFF schreef op 15-07-2004 @ 22:30 :
mm het lijnen gaat goed, alleen het probleem is, hoe dunner ik word, hoe dikker ik me voel. heel vreemd. duidt dit op anorexia?! haha
Het lijkt me iig niet geweldig, en ook geen 'haha' oid, eigenlijk.
Oud 15-07-2004, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 15-07-2004 @ 22:46 :
Het lijkt me iig niet geweldig, en ook geen 'haha' oid, eigenlijk.
haha ik vind het grappig. erg? ook vreemd. zolang het maar niet te erg wordt. maar dan ga ik wel huilen
Oud 15-07-2004, 21:53
MightyDuck
MightyDuck is offline
Nou op zich kan het ook reëel zijn, als je ech zwaar verkeerd dieet verneuk je je massa idd dan word je wel magerder/lichter maar het ziet er in de spiegel evengoed nog niet uit.

Maar als je goed dieet en je hebt dat gevoel, tja, dat is meestal gewoon ongeduld, je ziet vorderingen, maar je bent ( nog )niet tevreden en gaat jezelf gek lopen maken.

In dat geval ff de knop omdraaien en gewoon vertrouwen op je schema, resultaat komt met de tijd, rome en parijs zijn ook niet in 1 dag gebouwd.
Oud 16-07-2004, 06:14
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 15-07-2004 @ 20:50 :
Natuurvoedingswinkel is altijd goed. Alleen vaak ook duurder

Is dat trouwens niet duurder dan gewone kaas ? Het zou nochtans een welkome afwisseling zijn.
Volgens mij is Slankie wel duurder...is toch vaak zo met light-producten ed. Maar goed, "dat moet je er dan maar voor over hebben". En dingen uit de natuurvoedingswinkel zijn idd vaak duurder, ik ben daar eigenlijk nooit minder dan 10 euro kwijt en dan heb ik nog maar 3 of 4 dingentjes ofzo.

Slankie 'zegt' btw 20+ en ik dacht dat het iig de helft (65%?)minder vet was dan gewone kaas...maar dat weet ik niet zeker.
Oud 16-07-2004, 14:10
Verwijderd
Dat bruinbrood/witbrood verhaal is soms wel waar, schijnt dan, bij slechte winkels/bakkers, maar meestal niet hoor Hier staat wel hoe het ongeveer zit, en hier staat er ook nog een beetje over. Ik weet niet of dit wel helemaal neutrale sites zijn trouwens, maar het voedingscentrum heeft niet de gewoonte om dingen te vertellen die per definitie onwaar zijn. Hier staat trouwens nog wel een stukje dat meteen impliceert dat meestal bruinbrood wél gezonder is dan witbrood. Deze site gaat eigenlijk over honden maar er staat ook weer op dat bruinbrood de vliesjes en kiempjes wel bevat (stukje naar beneden scrollen).
Oud 16-07-2004, 14:42
Mindfields
Mindfields is offline
Nouja, bruin brood geeft me het gevoel gezonder te zijn (wit brood vind ik veeeeel lekkerder) dus ik eet wel bruin brood.
Hoera, ik zit alweer in de 65 kilo! Gaat lekkerrr.

Regels voor berichten