Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2004, 12:24
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 28-07-2004 @ 12:25 :
Kom eens met bewijs zeg en anders spreek alleen maar vanuit je eigen perspectief en niet vanuit een alwetende spreker. En 'het staat in de Bijbel' is geen bewijs.
schat, hoe wil jij met een BEWIJS komen bij een godsdienst? je moet de Bijbel ook idd geloven. daar zijn geen bewijzen voor. toch? als jij vannacht een stem van God hoort is dat ook geen bewijs. bijvoorbeeld dan.

een godsdienst is een kwestie van GELOVEN!!!! en daar ontbreekt het ons allemaal aan
Advertentie
Oud 28-07-2004, 12:27
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 26-07-2004 @ 23:01 :
...
Je zegt dat God wist dat saten de mens zou verleiden en je zegt dat God daar niets aan deed.... dat klopt volgens mij niet.. ik denk dat God de mens ENORM veel gegeven had.. maar misschien had God door dat de mens het soms nodig heeft eerst hard te vallen om echt te gaan lopen!
God had de mens alles gegeven om goed te kunnen leven. maar hij had hen ook een vrije wil gegeven. ze HADDEN goed kunnen leven, maar ze hebben het niet gedaan.
Oud 28-07-2004, 12:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-07-2004 @ 21:37 :
En waarom zou de oerknal niet kunnen? Bevrijd de wetenschap....
de Schepping & de Oerknal hebben allebei hun twijfels. dat kun je niet ontkennen.

hoe kwam die oerknal er? er moet toch een begin zijn geweest?
hoe kwam God er? er moet toch een begin zijn geweest?

--> je moet het geloven en anders is het waardeloos.
Oud 28-07-2004, 12:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-07-2004 @ 12:51 :
Dat zegt Beaming Eye, niet ik.

Edit: en jij ook, overigens. Als God Alwetend is zoals jij propageert, heeft Hij altijd geweten wat er gaat gebeuren, zo ook toen Hij de wereld schiep. Hij wilde de wereld schapen, dus is het exact zoals Hij dat wil. Een Alwetende God sluit begrippen als vrije wil en zonde uit, en is verder strijdig met natuurkundige principes.
lees de andere topics. dit lijkt me onderand wel weerlegt. hoe schrijf je onderand
Oud 28-07-2004, 12:37
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Q schreef op 27-07-2004 @ 13:29 :
Maar jongen dat is allemaal wetenschap, de lucht is niet toevallig blauw. Een stad onstaat niet toevallig. Daar komen geen wonders aan te pas. Of je definitie van wonder ligt heel krom "Ik heb een pot pindakaas open gemaakt, het is een wonder!" Waarom leven dieren wel zonder God? Die zie je niet bidden die zie je bezig zijn met dingen zoals overleven en voortplanten MAAR wij zijn zelfbewust, wij hebben ons ontwikkeld. En het proces gaat constant door, hoe wil je dat verklaren? Dat de mens in de eeuwen heen alsmaar groter is geworden? De gemiddelde lengte van een Nederlander ligt boven de 1.72 maar als je met 1.75 meter in een kasteel loopt dan knal je overal je hoofd tegenaan. De mens past zich telkens aan, hij wordt groter en het hoofd wordt langer. Over 2000 jaar lijken we een heel stuk minder op hoe we 2000 geleden leken, zoals God ons geschapen zou hebben...

Ik ken iemand al 10 jaar die opgegroeid is met het geloof en hij heeft er nog nachtmerries van. Zijn broer die al in zag dat het geloof niets voor hem was, was meteen slechte omgang. Hij werdt met de nek aangekeken alleen omdat hij niet wilde geloven. Er werdt tegen andere gezegd, met hem moet je niet omgaan, hij is slecht. Later is die vriend van mij ook wakker geworden en heeft ingezien dat het allemaal maar verhaaltjes zijn, terwijl zijn ouders streng jehova's getuige zijn. Maar ik kan je verzekeren dat het zijn leven op zn kop heeft gezet en was dat het waard eigenlijk...

God zou bestaan omdat er heel lang geleden een boek van gemaakt is. Maar wat ook heel lang geleden is verzonnen is dat de aarde plat was en dat de zon om de aarde heen draaide. Dat er heksen en draken bestonden en ga zo maar door. Maar nu we beter weten verwerpen we alles... behalve dat boek, daar houden er een heleboel zich nog krampachtig aan vast. Ze zaten vroeger vol met rare ideeen en ze wisten amper wat van de wereld maar ze wisten wel alles van een hogere macht? Die ze even duidelijk konden herkennen als een heks, waarvan we nu weten dat die niet bestaan?

Het begin der tijd is moeilijk te bevatten, het is makkelijker om te geloven in een hogere macht die alles geschapen heeft dan over een bing bang die ons zonnestelsel gecreeerd heeft vele miljoenen jaren geleden. Maar we weten nu wel wat een ster is en wat een super nova is, wat de zon nu precies is en hoe de planeten draaien.

Waarom geloof jij niet in R
a de zonnegod eigenlijk, want dat is toch eigenlijk een van de juiste goden? of Wodan?

Jij geloofd in god omdat het je verteld is en geleerd is, net als dat jij in Sinterklaas geloofde TOTDAT iemand zei of je er zelf achterkwam dat die niet bestond.

Wat gebeurd er volgens jou als je dood gaat?
JONGEN ?!

ik zie het wel als een wonder. dit klinkt stom en weet ik veel wat: vogels fluiten om God te danken. -svp reageer hier niet meer op -
dieren kunnen niet denken. dieren zijn voor de mens gemaakt, en hebben alleen als doel om de mens te plezieren/voor eten te zorgen. dat is met de natuur ook -"en God zag dat het goed was"- snap je?

heb ik gezegd dat het proces constant doorgaat?

wil jij mij er op aanspreken van die vriend? wat heb ik er mee te maken? sorry hoor. en sowieso was hij een jehova's getuige. en dat vind ik toch iets anders als een christen. jehova's getuige is een sekte btw. en totaal iets anders als het christendom! ik heb nog nooit gehoord van een vroeger-christen die met nachtmerries rondliep. alleen met haat mss. van het christendom krijg je geen nachtmerries. iig niet van 'mijn' christendom .

ik geloof niet in God door de Bijbel hoor. hier vertelt God alleen duidelijk in over zichzelf.

juiste goden?

ik geloof niet in God omdat het mij geleerd is. ik bedoelde: als je zo opgevoed bent, denk je er anders over na. maar dat is niet de reden voor mijn geloof.

dan ga ik naar de hel.

.

Laatst gewijzigd op 28-07-2004 om 12:40.
Oud 28-07-2004, 13:11
Raven
Raven is offline
Dieren kunnen niet denken ??

daar zou je je wel eens heel lelijk in kunnen vergissen..
ga es een dag een paar raven bestuderen ..

dieren zijn er alleen om de mens te plezieten en om voor voedsel te zorgen ??

beetje arrogant he .. om te denken dat alles alleen maar voor en van ons is...
da's nu precies de reden waarom het zo'n zooi is op deze aardkloot
Oud 28-07-2004, 13:16
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 13:31 :
lees de andere topics. dit lijkt me onderand wel weerlegt. hoe schrijf je onderand
Dit is helemaal niet weerlegd.

De enige manier waarop je dit kunt weerleggen is door aan te nemen dat god niet alwetend is.

Offtopic: Onderhand.
Oud 28-07-2004, 13:33
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Zweepje schreef op 28-07-2004 @ 14:11 :
Dieren kunnen niet denken ??

daar zou je je wel eens heel lelijk in kunnen vergissen..
ga es een dag een paar raven bestuderen ..

dieren zijn er alleen om de mens te plezieten en om voor voedsel te zorgen ??

beetje arrogant he .. om te denken dat alles alleen maar voor en van ons is...
da's nu precies de reden waarom het zo'n zooi is op deze aardkloot
waar dienen ze anders voor? dieren hebben hun eigen leven. maar ze kunnen niet denken. -alsjeblieft niet daar een discussie over - doe dat maar op F&F -
je zou het mss niet denken maar ik hou wel veel van dieren hoor
Oud 28-07-2004, 13:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-07-2004 @ 23:27 :
Maar God weet al wat er gaat gebeuren, dus Hij heeft het zo gewild. Waarom zou Hij iets laten gebeuren wat Hij niet wil?
HIJ LAAT NIET IETS GEBEUREN WAT HIJ NIET WIL!

"DAs niet waar, Hij weet wat er gaat gebeuren maar dat betekend helemaaal niet dat het ook zo is zoals hij wilt... dat zou alleen zo zijn als wij geen wil zouden gehad hebben... "

hier ben ik het dan ook niet mee eens.
Oud 28-07-2004, 13:41
Tio
Tio is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 28-07-2004 @ 11:14 :

nee daar ben ik het echt niet mee eens... God kan de toekomst weten, hij kan Vooor God vast staan! Maar die toekomst weten wij niet! wij moeten die keuze nog maken....
God heeft een plan met iedereens leven, das een enorm plan, God weet of jij er voor gaat kiezen of je er in gaat lopen, Maar dat betekend nog wel dat jij er voor moet kiezen erin te gaan lopen. Misschien loopt het dus wel in heel anders omdat je de verkeerde keuzes hebt gemaakt.. (en die zal elk mens maken)
oke dat wist God ook al, maar hij heeft een veel groter plan voor je liggen...en die weet God ook... keuzes en keuzes die JIJ maakt gaan bepalen waar je heen gaat.... (wat je zaait zal je oogsten.)
Je toekomst zou vast kunnen liggen, maar het gaat er dus om dat JIJ hem niet weet, en dat God jouw de keuze heeft gegeven.

Goed, hier reageer ik even op, aangezien het vitaal is voor de rest van mijn betoog. Je loopt hier namelijk straal langs mijn punt heen. Volgens mij zie je niet, dat wat ik bedoel, onvermijdelijk volgt uit de Alwetendheid van God.
Ik zal het hele gebeuren nu even in stappen uitwerken, dat is wellicht makkelijker.

1) God is Alwetend.
2) God weet dus de toekomst (volgt uit 1)
3) De toekomst is dus kenbaar (volgt uit 2)
4) De toekomst ligt dus vast (volgt uit 3)
5) Een keuze is een moment, waarop je kan kiezen om danwel toekomst A, danwel toekomst B werkelijkheid te laten worden.
6) Er bestaat alleen een toekomst A (volgt uit 4)
7) Er bestaan dus géén keuzes, aangezien slechts één toekomst gerealiseerd kan worden. (volgt uit 5+6)

Dús, omdat er géén keuzes bestaan, kan iemand niet voor God kiezen, of tegen God kiezen. Het lijkt voor ons, als mens, alsof wij een keuze maken, maar in werkelijkheid lag deze al voor ons vast. Dús maken wij geen keuze, dus ligt de verantwoordelijkheid voor ons leven niet bji ons.
Ons complete leven is door God bepaald, inclusief of wij als Christen rondlopen of niet. Dat ik dit nu schrif is door God bepaald, evenals het feit dat ik geen Christen ben.

Je zegt dat mensen wél een keuze hebben, maar dat is niet zo. Dat is slechts een schijnkeuze, die daar lijkt te zijn doordat wij niet kunnen zien dat de te toekomst vastligt.

Kort nog even samengevat dus. Een keuze is een moment waarop je de mogelijkheid tot minimaal twee opties hebt. Als de toekomst vast ligt, is er slechts één optie beschikbaar. Dús is er geen keuze. Dat wij denken dat er meer opties zijn, is hier niet relevant.
Oud 28-07-2004, 13:44
Tio
Tio is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 14:39 :
HIJ LAAT NIET IETS GEBEUREN WAT HIJ NIET WIL!
Goed, dan wilde Hij dus ook het volgende:

1) De zondeval
2) Het ontstaan van Satan
3) Miljoenen mensen die naar de Hel gaan.

En dan is dát een vergevingsgezinde God? Laat me niet lachen zeg. Zie ook mijn vorige post tegenover Beaming Eye voor uitleg.

En kom nu niet aan zeuren met Vrije Wil, want met bovenstaande kreet heb je net aangegeven dat "Vrije Wil" voor jou niet bestaat.

Weet je waar ik eigenlijk zo geïrriteerd door raak? Door steeds dat gezeur dat al het Goede van God komt, omdat Hij alles gepland heeft. Maar dat zodra het even wat minder gaat, de mens opeens zelf schuld heeft. Waar is dan het "Grote Plan" van God?
Oud 28-07-2004, 13:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
MENSEN ik wordt helemaal gek
ik snap er niks meer van
heeft al 462 x al die topics doorgelezen enzo

mss moeten we wat duidelijker stellen in punten enzo, wat Tio hier boven doet .

en gewoon weer even opnieuw stellen?
Oud 28-07-2004, 13:49
Raven
Raven is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 14:33 :
waar dienen ze anders voor? dieren hebben hun eigen leven. maar ze kunnen niet denken. -alsjeblieft niet daar een discussie over - doe dat maar op F&F -
je zou het mss niet denken maar ik hou wel veel van dieren hoor
ow mevrouw denkt op op deze manier nog ff handig het laatste woord te krijgen .. .. wel nog ff zeggen wat zij vind en dan "maar geen diskussie hoor"

jammer voor je maar ik heb het vak communicatie WEL gevolgt..

en beweer niet zomaar iets, zonder met feiten te komen ...
anders doe eens wat ik hierboven vertelde
Oud 28-07-2004, 13:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Tio schreef op 28-07-2004 @ 14:44 :
Goed, dan wilde Hij dus ook het volgende:

1) De zondeval
2) Het ontstaan van Satan
3) Miljoenen mensen die naar de Hel gaan.

En dan is dát een vergevingsgezinde God? Laat me niet lachen zeg. Zie ook mijn vorige post tegenover Beaming Eye voor uitleg.

En kom nu niet aan zeuren met Vrije Wil, want met bovenstaande kreet heb je net aangegeven dat "Vrije Wil" voor jou niet bestaat.

Weet je waar ik eigenlijk zo geïrriteerd door raak? Door steeds dat gezeur dat al het Goede van God komt, omdat Hij alles gepland heeft. Maar dat zodra het even wat minder gaat, de mens opeens zelf schuld heeft. Waar is dan het "Grote Plan" van God?
ik moet eerlijk zijn: ik weet niet waarom God dit wil. IK BEN OOK MAAR EEN MENS! Hij heeft het besloten. dat staat voor mij vast. en waarom dat wordt mij/ons waarschijnlijk nooit duidelijk.

God is almachtig
God weet alles
God kan alles
God doet alleen wat hij wil

en ik kan of mij daarbij neerleggen of daar tegen in gaan. is daar een middenweg? sorry, ik begin mezelf vast te praten en het op te geven. maar het blijft voor mij wel staan, zoals het stond! ik vind dit ook niet zo lekker praten eigenlijk, zo tegen iedereen met iedereen. oke, dit was een uitvlucht
maar, voor mij staan de bovenstaande dingen vast. punt.

het goede komt van God -snapt de link niet..."omdat Hij alles gepland heeft-. ?!
Oud 28-07-2004, 13:54
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Zweepje schreef op 28-07-2004 @ 14:49 :
ow mevrouw denkt op op deze manier nog ff handig het laatste woord te krijgen .. .. wel nog ff zeggen wat zij vind en dan "maar geen diskussie hoor"

jammer voor je maar ik heb het vak communicatie WEL gevolgt..

en beweer niet zomaar iets, zonder met feiten te komen ...
anders doe eens wat ik hierboven vertelde
ik bedoel dat denken. dat heeft niets met God te maken. kijk, dieren kunnen niet denken. ze handelen instinctsmatig. ik geloof niet dat dieren kunnen denken. daarom denk ik ook dat ze geen ziel hebben.
Oud 28-07-2004, 13:56
Raven
Raven is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 14:52 :
ik moet eerlijk zijn: ik weet niet waarom God dit wil. IK BEN OOK MAAR EEN MENS! Hij heeft het besloten. dat staat voor mij vast. en waarom dat wordt mij/ons waarschijnlijk nooit duidelijk.

God is almachtig
God weet alles
God kan alles

en ik kan of mij daarbij neerleggen of daar tegen in gaan. is daar een middenweg? sorry, ik begin mezelf vast te praten en het op te geven. maar het blijft voor mij wel staan, zoals het stond! ik vind dit ook niet zo lekker praten eigenlijk, zo tegen iedereen met iedereen. oke, dit was een uitvlucht
maar, voor mij staan de bovenstaande dingen vast. punt.

het goede komt van God -snapt de link niet..."omdat Hij alles gepland heeft-. ?!
zelfs in de bijbel staat zoiets van "Ik ben almachtig maar ik kan fouten maken " .. dat stuk over de ark van noach .. als ik het goed heb
Oud 28-07-2004, 13:57
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Zweepje schreef op 28-07-2004 @ 14:56 :
zelfs in de bijbel staat zoiets van "Ik ben almachtig maar ik kan fouten maken " .. dat stuk over de ark van noach .. als ik het goed heb
*zoekt geschiedenis Noach op.*
Oud 28-07-2004, 13:59
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 14:52 :
God is almachtig
God weet alles
God kan alles
Hieruit volgt dat vrije wil niet bestaat. Verder kan een mens niet zondigen, omdat zondigen inhoudt dat je iets doet dat god niet wil. Omdat volgens het bovenstaande je alleen kunt doen wat god wil kun je ook niet zondigen. Hoe kan het bestaan op aarde dan een test zijn, en wat is het nut van hemel en hel?

Laatst gewijzigd op 28-07-2004 om 14:02.
Oud 28-07-2004, 14:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 14:57 :
God openbaart zijn Raad wanneer hij het wil. ofzo . nee sorry, ik snap 'm ook niet.
er staat idd dat God zich voornam voortaan de aarde niet meer te vervloeken (lees onder-water-laten-lopen) omdat de mensen zo slecht zijn. dat is ook maar 1 keer gebeurd eigenlijk. daarna heeft God dus een nieuw verbond gemaakt. Van de regenboog enzo.
Oud 28-07-2004, 14:03
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 14:57 :
5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart. 7 En de HERE zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Mwoa.
Oud 28-07-2004, 14:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-07-2004 @ 14:59 :
Hieruit volgt dat vrije wil niet bestaat. Verder kan een mens niet zondigen, omdat zondigen inhoudt dat je iets doet dat god niet wil. Omdat volgens het bovenstaande je alleen kunt doen wat god wil kun je ook niet zondigen. Hoe kan het bestaan op aarde dan een test zijn, en wat is het nut van hemel en hel?
1. daaruit volgt niet.

ik zeg toch niet dat God niet wil dat wij zondigen? hij vindt het niet goed, zeker niet. hij haat het. maar hij laat wel toe dat de duivel de mensheid dat aandoet.
je kunt alleen doen wat God wil ja. (het grote probleem is in dit topic dat ik niet goed uit kan leggen wat het verschil is tussen de wil van de mens en de vaststaande toekomst van God).

het bestaan op de aarde is een test?
Oud 28-07-2004, 14:06
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-07-2004 @ 15:03 :
5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart. 7 En de HERE zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Mwoa.
wat een bijbelkennis
waar staat dat precies?
Oud 28-07-2004, 14:16
Raven
Raven is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 15:06 :
wat een bijbelkennis
waar staat dat precies?
kijk het is nooit slech om wat van andere religies te weten .. en sommige religies stimuleren dat zelfs

een vriend van me heeft een bijbel, een koran en een tora
Oud 28-07-2004, 14:21
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 15:06 :
wat een bijbelkennis
waar staat dat precies?
Genesis 6:5-7
Oud 28-07-2004, 14:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-07-2004 @ 15:21 :
Genesis 6:5-7
God was verdrietig omdat de mens zondigde. Hij wil niet dat de mens z'n eigen weg gaat. Hij had er vreugde van willen beleven en kreeg er verdriet van. Dat wist hij wel van te voren. Maar de mens had ZELF de keuze moeten maken het niet te doen. God had hem die vrijheid gegeven. God wist dat de mens dat ging doen, maar de mens kan hem nooit verwijten: dat had U niet mogen doen, want u wist van te voren..." De mens had het gekund! en heeft het niet gedaan.
Oud 28-07-2004, 14:58
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 13:22 :
waar staat dat? dat God er spijt van had? waar spreekt Paulus daarover? hoe staat dat daar?

en hier blijft...keuze =
hey hey,

nee staat in Genesis 6.... Bij mij staat er boven God kreeg spijt dat hij de mens geschapen heeft... ik heb het er even bij gepakt, om even te kijken of dit ook uit de texst duidelijk te maken is, of dat het ligt aan mijn vertaling.

6:5 staat "de Heer zag hoeveel kwaad de mensen op aarde aanrichtten; wat ze ook uitdachten, het was steeds even slecht.
daarom kreeg hij er spijt van dat hij de mensen op aarde gemaakt had. Hij voelde zich diep gekwetst (daarom denk ik dus dat God een risico aanging): ik zal de mensen die ik geschapen heb wegvagen van de aarde,
Niet alleen de mensen, maar ook de dieren op het land en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt(waarom dan ook de dieren en vogels is mij niet totaal duidelijk, dus Tio hier kom ik nog op terug).
Maar er ws 1 mens, Noach, aan wie hij veel vreugde beleefde"...(we kunnen volgens dit dus een vreugde voor God zijn...)

P.s voor Tio
grappig heb net met die man gepraat, zal even zen andwoord er op even uit tikken, maaruhm
Als je nog meer van die intressante vragen hebt (dat vind ik echt hoor) dan wil ik die wel nemen voor vrijdag..
Oud 28-07-2004, 15:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 28-07-2004 @ 15:58 :
hey hey,

nee staat in Genesis 6.... Bij mij staat er boven God kreeg spijt dat hij de mens geschapen heeft... ik heb het er even bij gepakt, om even te kijken of dit ook uit de texst duidelijk te maken is, of dat het ligt aan mijn vertaling.

6:5 staat "de Heer zag hoeveel kwaad de mensen op aarde aanrichtten; wat ze ook uitdachten, het was steeds even slecht.
daarom kreeg hij er spijt van dat hij de mensen op aarde gemaakt had. Hij voelde zich diep gekwetst (daarom denk ik dus dat God een risico aanging): ik zal de mensen die ik geschapen heb wegvagen van de aarde,
Niet alleen de mensen, maar ook de dieren op het land en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt(waarom dan ook de dieren en vogels is mij niet totaal duidelijk, dus Tio hier kom ik nog op terug).
Maar er ws 1 mens, Noach, aan wie hij veel vreugde beleefde"...(we kunnen volgens dit dus een vreugde voor God zijn...)

P.s voor Tio
grappig heb net met die man gepraat, zal even zen andwoord er op even uit tikken, maaruhm
Als je nog meer van die intressante vragen hebt (dat vind ik echt hoor) dan wil ik die wel nemen voor vrijdag..
zie mijn reactie hierboven . Mephostophilis zei het al
Oud 28-07-2004, 15:10
Verwijderd
Ganzeveer, je lult jezelf steeds vaster, je probeert iets te verdedigen waar je zelf niets van begrijpt...

en dit

Citaat:
ik zie het wel als een wonder. dit klinkt stom en weet ik veel wat: vogels fluiten om God te danken. -svp reageer hier niet meer op -
dieren kunnen niet denken. dieren zijn voor de mens gemaakt, en hebben alleen als doel om de mens te plezieren/voor eten te zorgen. dat is met de natuur ook -"en God zag dat het goed was"- snap je?
Maakt me echt kotsmisselijk. De walgelijke arrogantie. Dieren kunnen denken, chimpansees kunnen adhv eenvoudige beelden en woorden duidelijk maken wat ze willen, raven en kraaien kunnen ingewikkelde puzzels oplossen om aan hun eten te geraken, er zijn genoeg voorbeelden dat dieren niet zomaar een simpele lagere levensvorm zijn dan wij.
Als je god je niet eens simpel respect voor alle dieren en de natuur bijbrengt!
Vogels fluiten om god te danken, wat nu niet reageren, zeg dan niet zoiets doms. Vogels fluiten als vorm van communicatie, om elkaar te lokken, dieren weg te lokken van het nest, duidelijk te maken dat hun territorium daar is. Heeft geen ene fuck met een zgn. god te maken, wel met de Natuur.

De mens plezieren en voor eten zorgen, jij bent dan ook zo iemand zeker die goedkeurt dat paarden worden verkracht, het is het plezier van de mens he. En dat van die akelige ROTjochies onder de ogen van hun moeder voetballen met een levend konijn? Wat een plezier.
BAH!

Je lijkt trouwens wel terug zijn gestapt in de Middeleeuwen: het was onmogelijk dat de aarde om de zon draaide, want wij, de mens, wij zijn toch DE schepping van god, alles moet om ONS draaien. Wij zijn superieur want we zijn het evenbeeld van god.
Nogmaals... BAH!
Oud 28-07-2004, 15:10
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 16:04 :
zie mijn reactie hierboven . Mephostophilis zei het al
ja alleen inde tijd dat hij dat neerzette was ik bezig met dat bericht te typen, ondertussen kreeg ik nml ook dat gesprek met die man... en dan andwoord zal ik nog entjes uittypen moet vanavond alleen werken.
Oud 28-07-2004, 15:17
beaming eye
beaming eye is offline
hey Mutant...

ik ben zeker met je eens dat dieren denken en andere dingen die je zei.. (en ik zal ook zeker niet alles verdedigen wat ganzen veer zei)
Maaruhm blijf alsjebliefd eeen beetje rustig... en geduldig..
ik merk in je andwoord toch wel woede, wat opzich mag, maar je begint, zo krijg ik het idee, bepaalde dingen in de mond te leggen.. zoals dat je zei met die woorden dat ze ook goed keurt dat paarden verkracht worden dat het goed is om met konijnen te voetballen...
ik denk dat je zelf ook begrijp dat ze dat niet perce der mee hoeft te bedoelen?
Oud 28-07-2004, 15:29
Q
Q is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 13:37 :
JONGEN ?!

heb ik gezegd dat het proces constant doorgaat?

wil jij mij er op aanspreken van die vriend? wat heb ik er mee te maken? sorry hoor. en sowieso was hij een jehova's getuige. en dat vind ik toch iets anders als een christen. jehova's getuige is een sekte btw. en totaal iets anders als het christendom! ik heb nog nooit gehoord van een vroeger-christen die met nachtmerries rondliep. alleen met haat mss. van het christendom krijg je geen nachtmerries. iig niet van 'mijn' christendom .

ik geloof niet in God door de Bijbel hoor. hier vertelt God alleen duidelijk in over zichzelf.

juiste goden?

ik geloof niet in God omdat het mij geleerd is. ik bedoelde: als je zo opgevoed bent, denk je er anders over na. maar dat is niet de reden voor mijn geloof.

dan ga ik naar de hel.

.
meisje. mijn excusus.

"God maakte het gedierte des velds naar zijn aard, het vee, in soorten, en alle kruipende dieren der aarde, naar hun aard. En God zag dat het goed was.

God sprak: Laten wij mensen maken als ons evenbeeld, ons gelijkende; opdat zij heersen over de vissen der zee, het gevogelte des hemels, het vee, al het wild gedierte en alle dieren die op de aarde kruipen."

Zo ver was ik ook

Waarom mag je christen en jehova niet met elkaar vergelijken? Het is beide geloven in hetzelfde. En wat ik wil zeggen, jij bent er heilig van overtuigd dat God de enige is terwijl de egyptenaren ervan overtuigd waren het Amon Ra was, wie heeft er nu gelijk?

Ben jij niet opgevoegd met het geloof? Heb je het zelf ondekt?
Oud 28-07-2004, 15:29
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-07-2004 @ 16:10 :
Ganzeveer, je lult jezelf steeds vaster, je probeert iets te verdedigen waar je zelf niets van begrijpt...

en dit

Maakt me echt kotsmisselijk. De walgelijke arrogantie. Dieren kunnen denken, chimpansees kunnen adhv eenvoudige beelden en woorden duidelijk maken wat ze willen, raven en kraaien kunnen ingewikkelde puzzels oplossen om aan hun eten te geraken, er zijn genoeg voorbeelden dat dieren niet zomaar een simpele lagere levensvorm zijn dan wij.
Als je god je niet eens simpel respect voor alle dieren en de natuur bijbrengt!
Vogels fluiten om god te danken, wat nu niet reageren, zeg dan niet zoiets doms. Vogels fluiten als vorm van communicatie, om elkaar te lokken, dieren weg te lokken van het nest, duidelijk te maken dat hun territorium daar is. Heeft geen ene fuck met een zgn. god te maken, wel met de Natuur.

De mens plezieren en voor eten zorgen, jij bent dan ook zo iemand zeker die goedkeurt dat paarden worden verkracht, het is het plezier van de mens he. En dat van die akelige ROTjochies onder de ogen van hun moeder voetballen met een levend konijn? Wat een plezier.
BAH!

Je lijkt trouwens wel terug zijn gestapt in de Middeleeuwen: het was onmogelijk dat de aarde om de zon draaide, want wij, de mens, wij zijn toch DE schepping van god, alles moet om ONS draaien. Wij zijn superieur want we zijn het evenbeeld van god.
Nogmaals... BAH!
zucht. je mag ook gerust rustig blijven hoor .

en jij snapt best dat ik dat zo niet bedoel!
God is niet van mij en Hij brengt mij wel respect bij. Het is Zijn Schepping en Hij wil niet dat de mensen er mee omgaan zoals wij het nu doen. Hij wil dat wij er voor ZORGEN en dat bedoel ik ermee. Hij heeft de schepping aan ONS gegeven en wij hebben de taak die te VERZORGEN!!! (regeren dus!)
en (werkelijk heel ) toevallig keur ik het niet goed dat paarden worden verkracht! heb ik dat gezegd? heb ik iets in die richting gezegd? jij weet ook wel wat ik met plezieren bedoel. niet zoiets iig!!!

ik geloof niet dat dieren denken. mag ik?

BAH! ik moest me inhouden niet zo'n schrijfvorm als jij toe te gaan passen
Oud 28-07-2004, 15:33
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Q schreef op 28-07-2004 @ 16:29 :
meisje. mijn excusus.

"God maakte het gedierte des velds naar zijn aard, het vee, in soorten, en alle kruipende dieren der aarde, naar hun aard. En God zag dat het goed was.

God sprak: Laten wij mensen maken als ons evenbeeld, ons gelijkende; opdat zij heersen over de vissen der zee, het gevogelte des hemels, het vee, al het wild gedierte en alle dieren die op de aarde kruipen."

Zo ver was ik ook

Waarom mag je christen en jehova niet met elkaar vergelijken? Het is beide geloven in hetzelfde. En wat ik wil zeggen, jij bent er heilig van overtuigd dat God de enige is terwijl de egyptenaren ervan overtuigd waren het Amon Ra was, wie heeft er nu gelijk?

Ben jij niet opgevoegd met het geloof? Heb je het zelf ondekt?
ik vind jehova's iets totaal anders als christenen. ik voel mij iig wel totaal anders als zij. nee, het is ook niet hetzelfde. ik weet er ook niet alles van hoor, maar jehova's getuige is meer een dwangvorm, als je snapt wat ik bedoel. ik vind het gewoon geen goede eerlijke sekte, vandaar dat ik ook een beetje fel reageerde, toen je het vergleek .

ik snap hier even niet wat je bedoelt. de moslims zijn toch ook overtuigd dat Allah de ware is?

ik ben er wel mee opgevoed, maar het is mijn keuze om er in te geloven. dat doe ik niet omdat mijn ouders mij dat voorhouden zo volgzaam ben ik ook weer niet
Oud 28-07-2004, 15:42
beaming eye
beaming eye is offline
oke ik kom er dus net achter dat Tio al wel gereageert heeft...(sorry helaas had ik erover heen gelezen vanwege de vele reacties tussendoor) helaas moet ik naar werk, ik heb echter wel het verhaal uitgescheven.. ik zal jouwn stuk daarna nog lezen..het spijt me verder van men tijd te kort..

H staat voor de gene die ik deze vraag had voorgelegt, van genisis 6 en God en allmacht...
H:
"Je krijgt weer het probleem met 'tijd' en 'vrije wil
kijk als God spijt ervan krijgt... en tijd zou een absoluut gegeven zijn... ...dan heeeft hij dat idd niet aan zien komen
...en is hij niet alwetend noch is die almachtig"

maar als je de 'tijd' op zich wegdenkt.
pas dan wordt vrije wil mogelijk
God geeft ons VRIJE wil, doordat voor hem geen tijd bestaat...
dus in principe gebeurt alles voor hem gelijktijdig
(alleen heeft hij zich vastgelegt om niet het verleden te veranderen,
anders zou het geen houdbare situatie zijn... zoals de schepping is met tijd...)
dus God kan spijt krijgen van iets en is toch almachtig
paradox maar waar

kijk naar het verhaal van Ninive
hij wilde ze echt ten onder laten gaan
maar ze toonden spijt, dus besloot hij ze te laten leven
als tijd een absoluut gegeven was, had hij dat toch aan kunnen komen zien
had Jona ook niet voor lul gestaan, toen ineens Ninive niet kapot gemaakt werdt".

"Dus God kan daardoor van mening veranderen
ja veel later, maar niet op het moment waar het eerst voorspeld was"

maar dat is een centraal probleem
er zijn philosophen en wetenschapper die pretenderen dat wij als mensen
HELEMAAL G E E N vrije wil hebben
omdat God alles door onze DNA bepaald heeft liggen eingelijk al onze keuze ook al vast
dus God (....mits die wetenschapper daar aan geloofd) laat ons alleen in het geloof dat we een vrije wil hebben
.....DAT IS EEN THEORIE, Maar naar mijn mening NIET HOUDBAAR!
tja, maar als je ervan uitgaat dat tijd een vast gegeven is... (misschien een beeetje rekbaar...)
dan is dat uiteindleijk de logische consequentie
Maar als je de tijd uit de berekening weghaald dan klopt het ineens weer
dit verhaal met de tijd heeft de Quantum-Physik ook al bewezen.

Toen kwam ik met de vragen:
maar zelfs het lichamelijke kan toch veranderen... doormiddel van de keuze om voor genezing te bidden?
en:
das lichamelijk zo... maar het geestelijke licht niet vast.. en zo ook het zielsmatige toch?

waarop het andwoord was:
(maar misschien was je keuze om voor genzening te bidden ook al vastgelegd...?
ik: misschien voor God maar voor JEZELF nog niet toch?
H. says: nee...
H. says: je argumentatie loopt zo wel spaak
ik: waarom?
H.:als het voor God vastgelegd zou zijn, IS het ook voor jou vastgelegd anders is die weer zijn allmacht kwijt
dan heeb jij de touwtjes in handen
dan ben JIJ God...
want als tijd zou bestaan
heb jee uiteindelijk ook met de vraag te maken waar komt God nou vandaan?
maar God is.
Punt
geen tijd

ik: nog boek hierover ter aanrader en nadere uitleg:

"nou Lewis komt soms op dat onderwerp te spreken
maar het meest kun je toch hierover in de bijbel vinden
mits je die met open ogen leest
VB uit bijbel:
Psalmen: 1000jaar zijn als een dag
Jezus gaat naar het dodenrijk om de muren daar kapot te maken = lees.: Jezus stapt dooor het kruis uit de tijd, en is zo ook meteen voor alle mensen die voor hem geleefd hebben ook gestorven
R....hoe kan anders b.v. een offer dat 2000 jaar geleden gebeurt is (krusiging) voor jou en mij vandaag nog geldig zijn ".

oke Tio we komen hier nog verder op terug..!
ik groet je!! en ik zal zeker je stukken nog lezen!
en alvast voor het mij ook op sommige stukken aan het denken te zetten!
Oud 28-07-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 16:29 :
zucht. je mag ook gerust rustig blijven hoor .

en jij snapt best dat ik dat zo niet bedoel!
God is niet van mij en Hij brengt mij wel respect bij. Het is Zijn Schepping en Hij wil niet dat de mensen er mee omgaan zoals wij het nu doen. Hij wil dat wij er voor ZORGEN en dat bedoel ik ermee. Hij heeft de schepping aan ONS gegeven en wij hebben de taak die te VERZORGEN!!! (regeren dus!)
en (werkelijk heel ) toevallig keur ik het niet goed dat paarden worden verkracht! heb ik dat gezegd? heb ik iets in die richting gezegd? jij weet ook wel wat ik met plezieren bedoel. niet zoiets iig!!!

ik geloof niet dat dieren denken. mag ik?

BAH! ik moest me inhouden niet zo'n schrijfvorm als jij toe te gaan passen
Je schrijft maar een eind weg. Alsof je boven mij staat doordat je je kunt beheersen misschien?

Nee, ik ben dit hele gezeik beu, ik ben het beu dat we niet rustig onze rituelen kunnen houden zonder dat ze ons van alles toeroepen, ik ben het beu dat ik in de ogen van de wereld iets slechts ben omdat jouw soort mij in de Middeleeuwen op de brandstapel had gegooid. Ik ben de onzin beu, al dat goedgepraat over een God die mensen laat creperen en dingen gebeuren die onmogelijk zijn wil kunnen zijn. Iemand die zoiets heeft gewild is een zwakzinnig iets dat niet waard is om te aanbidden.

En ik weet best dat jij dat niet hebt gezegd, maar doe dan ook zo'n belachelijke uitspraken niet, dieren zijn gemaakt om de mens te plezieren, het is net zo'n uitspraakt die van die achterlijken ertoe aanzet walgelijke dingen uit te halen met dieren. Net zoiets als dat de vrouw is gemaakt om te dienen. En sinds wanneer houdt verzorgen in dat we moeten regeren? En wat moeten we verzorgen, alsof de natuur niet duizend keer beter af zou zijn zonder de mens. Het enige dat op deze aarde rondloopt en de boel verziekt zijn wij, dieren vermoorden elkaar niet zonder reden, dieren hebben geen plezier in het laten lijden van zwakkeren, dat is volkomen eigen aan de mens.

En ja, ik ben woedend. Om zoveel. En zeker om zulke uitspraken word ik woedend. En misselijk. Zeker, ik ben geen vegetariër, maar in het wild eten dieren elkaar ook, dat is niet mijn probleem. Het is mijn probleem over hoe we ermee omgaan. En zulke uitspraken en gedachten dragen daar zeker niet aan bij.

De superieure mens. Ik walg van de mens, waarom denk je dat mijn naam Mutant is. Wij hebben het geluk en het voorrecht om in zulk een wereld te mogen leven, deze wereld heeft ons gemaakt en wij moeten naar de wereld leven, niet de wereld naar ons laten leven. Hier is nix van ons.

Dus hou die stupide voor je. Ik heb genoeg gezien van die zgn. God om er nix meer mee te maken te willen hebben. En als je dan toch discussies wilt voeren, hou zulke domme uitspraken voor je.

Oh ja, en dieren niet denken, je hebt zeker nog nooit een droevige hond gezien die zijn baasje kwijt was, of een kat die vergaat van de pijn om een ziekte, een neerslachtig paard of een vogel die niet meer wil zingen en zich kaalplukt owv stress? Misschien niet op ons niveau nee, maar dieren bevatten heel wat meer intelligentie dan jij vermoedt.
Oud 28-07-2004, 17:51
DEChengst
DEChengst is offline
Atheist tot in de kist.

LMD
Oud 28-07-2004, 18:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-07-2004 @ 17:14 :
Je schrijft maar een eind weg. Alsof je boven mij staat doordat je je kunt beheersen misschien?

Nee, ik ben dit hele gezeik beu, ik ben het beu dat we niet rustig onze rituelen kunnen houden zonder dat ze ons van alles toeroepen, ik ben het beu dat ik in de ogen van de wereld iets slechts ben omdat jouw soort mij in de Middeleeuwen op de brandstapel had gegooid. Ik ben de onzin beu, al dat goedgepraat over een God die mensen laat creperen en dingen gebeuren die onmogelijk zijn wil kunnen zijn. Iemand die zoiets heeft gewild is een zwakzinnig iets dat niet waard is om te aanbidden.

En ik weet best dat jij dat niet hebt gezegd, maar doe dan ook zo'n belachelijke uitspraken niet, dieren zijn gemaakt om de mens te plezieren, het is net zo'n uitspraakt die van die achterlijken ertoe aanzet walgelijke dingen uit te halen met dieren. Net zoiets als dat de vrouw is gemaakt om te dienen. En sinds wanneer houdt verzorgen in dat we moeten regeren? En wat moeten we verzorgen, alsof de natuur niet duizend keer beter af zou zijn zonder de mens. Het enige dat op deze aarde rondloopt en de boel verziekt zijn wij, dieren vermoorden elkaar niet zonder reden, dieren hebben geen plezier in het laten lijden van zwakkeren, dat is volkomen eigen aan de mens.

En ja, ik ben woedend. Om zoveel. En zeker om zulke uitspraken word ik woedend. En misselijk. Zeker, ik ben geen vegetariër, maar in het wild eten dieren elkaar ook, dat is niet mijn probleem. Het is mijn probleem over hoe we ermee omgaan. En zulke uitspraken en gedachten dragen daar zeker niet aan bij.

De superieure mens. Ik walg van de mens, waarom denk je dat mijn naam Mutant is. Wij hebben het geluk en het voorrecht om in zulk een wereld te mogen leven, deze wereld heeft ons gemaakt en wij moeten naar de wereld leven, niet de wereld naar ons laten leven. Hier is nix van ons.

Dus hou die stupide voor je. Ik heb genoeg gezien van die zgn. God om er nix meer mee te maken te willen hebben. En als je dan toch discussies wilt voeren, hou zulke domme uitspraken voor je.

Oh ja, en dieren niet denken, je hebt zeker nog nooit een droevige hond gezien die zijn baasje kwijt was, of een kat die vergaat van de pijn om een ziekte, een neerslachtig paard of een vogel die niet meer wil zingen en zich kaalplukt owv stress? Misschien niet op ons niveau nee, maar dieren bevatten heel wat meer intelligentie dan jij vermoedt.
goed joh. ik donder wel op hier. ik ben jou wel 'beu' met jouw gezeik. was jij niet toevallig degene die respect voor andere meningen bijbracht?

Citaat:
Mutant schreef op 28-07-2004 @ 13:12 :
Nee. Ik gun mensen voordeel van de twijfel. Aangezien ik zelf bepaalde dingen heb gezien en meegemaakt, kan ik niet zomaar bij voorbaat stellen dat iets onzin is. Dat betekent niet dat ik er in geloof. Maar het onderwerp moet wel besproken kunnen worden zonder dat je op voorhand al roept dat iemand van de drugs moet afblijven. Dat is openstaan voor zaken!
alleen dit voorbeeld al. dat geldt zeker niet voor mij. want ik heb een mening en die mening staat jou niet aan. dus wat doe je dan? dan kwets je iemand gewoon ronduit in d'r gezicht. kan jou het ook schelen. heb ik ooit weleens iets gemeens over jouw geestenverschijningen gezegd? of over jouw meningen? en waarom doe jij dan zo? en jij weet goed zoals ik het bedoel. en dat zei je hierboven ook. en die belachelijke uitspraak is mijn mening. en daar heb jij vanaf te blijven. en als jij de aarde verziekt, val dan dood!

IK BEN HET BEU DAT IK HIER NIET RUSTIG MIJN MENING KAN NEERZETTEN.
je begon al met 'die vent op de wolk' ofzo. en je reactie daarop had toch ook anders gekund. je had toch spijt kunnen tonen. EN IK BEN HET BEU DAT JIJ GOD BELEDIGD. dat vooral. je weet niet wat je anderen (en Hem, maar daar hebben we het niet over) aan doet. je durft Hem zelfs zwakzinnig te noemen. maar ik mag niks over jou zeggen. nee, en ook niet over anderen. vooral dat niet, mensen kwetsen, daar doen wij tenslotte niet aan mee. dat zou gemeen en laf zijn. maar tegen iemand die toch in een -ik zet het niet neer- ...God geloofd, kun je dat natuurlijk best doen, he? en dat ZGN. God mag je ook wel weg laten. als zou het maar uit respect zijn

ach, het kan me eigenlijk ook geen fuck schelen wat je zegt. maar dat je Hem beledigd, dat vind ik te ver gaan. en dat heb je niet veel gedaan, zeker niet. maar je deed het wel. alleen al tussen de regels door.
en daarom ben ik boos. en verdrietig. vooral dat. stel dat ik iemand waar jij heilig ingeloofde, die je vertrouwt, die de enige is die altijd van je houden wil, zou beledigen? wat zou je dan doen? janken. idd.

en bedankt

en verder zie je mij hier niet meer.
en beaming eye, ik hoop dat je je nog staande weet te houden !
en ik sta altijd nog open voor 'n mailtje, pm'tje of een msngesprek!
Oud 28-07-2004, 18:15
Dame Blanche
Dame Blanche is offline
Ja, ik geloof in God. Maar ik geloof niet in God als een persoonlijkheid op een wolk die al ons gedrag registreert en beoordeelt, dan weer blij, dan weer verdrietig.

Als God werkelijkheid is, dan zou niets de werkelijkheid kunnen aantasten. En nu ga ik even citeren:

'Nothing real can be threatened. Nothing unreal excists. Herein lies the peace of God.'

Ik denk niet dat God gaat zitten mokken als iemand zegt dat God niet bestaat.
Oud 28-07-2004, 18:21
Tio
Tio is offline
Goed, ik hoop dat ik hier niet te laat mee ben, maar ik wil toch even een poging wagen de situatie ietwat te sussen.

Ik denk dat Mutant's probleem vooral gelegen is in andere reacties binnen dit topic. Niet alleen van Ganzeveer, maar ook van bijvoorbeeld rspct. Het is namelijk voor haar heel storend, als zij zeer negatieve ervaringen met het Christendom heeft gehad, een soort persoonlijke vete met God heeft aangevangen, en dan van andere mensen moet horen dat "God goed is" zonder dat zij daar verder iets zinnigs aan toe te voegen hebben.
Bovendien heeft Mutant ook een aantal minder prettige ervaringen gehad met Christenen, maak ik uit haar topic op, en ik moet bekennen dat dat wellicht iets is waar meer van ons last van hebben. (Ik zet Mutant en mij hier even onder dezelfde noemer).

Aan de andere kant denk ik dat de laatste reacties van jullie beider kant enigszins overtrokken waren, hoewel ik moet zeggen dat het Mutant's verantwoordelijkheid als FB was geweest om niet zó te reageren. Het spijt me ook enigszins hierin verzeild te zijn geraakt. Eerlijk gezegd zou het mij het beste lijken als jullie beiden in staat zouden blijven de geschillen bij te leggen, en de nogal heftige posts verwijderd zouden worden. Het is immers niet de bedoeling dat mensen hier hun mening niet langer willen geven.

En nu even een ietwat persoonlijker visie op het geheel.

Ganzeveer. Ik denk dat je de beledigingen richting God eigenlijk aan God moet laten. Mocht Hij bestaan, dan zal Hij waarschijnlijk al op de hoogte zijn van Mutant's vete met Hem, en daar wel op Zijn eigen manier mee omgaan. En misschien is het ongepast, maar ik roep hier ook een bepaald citaat over "andere wangen" in herinnering.

Evenzo kan ik enige irritatie van de "niet-Christelijke" hoek op dit moment ook wel begrijpen. Zoals Mutant ook een tijdje geleden al aangaf, lijkt het er nu op, dat jij en Beaming Eye jezelf op bepaalde punten soms enigszins vast praten. Het vervelende voor discussies echter is, dat jullie soms twee dingen aanvoeren, die met elkaar in conflict zijn. Ik heb hierboven al een keer puntsgewijs uiteengezet, dat de Absolute Almacht van God en de Vrije Wil van de Mens niet naast elkaar kunnen bestaan. Dan is het voor mij wat vervelend om vervolgens te moeten lezen dat dat tóch zo is. Simpelweg zeggen dat iets zo is, wordt op een gegeven moment moeizaam in discussies, hoewel ik wel een aantal redenen kan bedenken waarom het voor jullie (als Christen) soms moeilijker kan zijn om op bepaalde punten een conflict te zien.

Met vriendelijke groet,
Tio

Laatst gewijzigd op 28-07-2004 om 18:54.
Oud 28-07-2004, 18:33
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 28-07-2004 @ 13:24 :
schat, hoe wil jij met een BEWIJS komen bij een godsdienst? je moet de Bijbel ook idd geloven. daar zijn geen bewijzen voor. toch? als jij vannacht een stem van God hoort is dat ook geen bewijs. bijvoorbeeld dan.

een godsdienst is een kwestie van GELOVEN!!!! en daar ontbreekt het ons allemaal aan
Wanneer godsdienst zich gaat bemoeien met 'hoe de mens is ontstaan' of 'hoe is het heelal ontstaan' dan wil ik graag bewijs zien.
Oud 28-07-2004, 20:44
Verwijderd
Zo snel jank ik niet Ganzeveer. Je hebt blijkbaar nog niet door dat je mij al lang diep beledigd hebt. Met die opmerking over de dieren.

Maar check je pm maar.

Niemand schijnt te begrijpen wat het is om je respect te verliezen voor iets waar je zo godsgruwelijk zwaar in hebt geloofd door toedoen van dat eigen iets. Logisch dat ik daar weinig meer voor kan opbrengen. Ik vloek als een ketter en tot nog toe heeft God in mijn ogen weinig meer getoond dan een kinderachtig persoon te zijn, en dan herlees je mijn posts maar eens waarom.
Oud 29-07-2004, 00:18
Q
Q is offline
Citaat:
Zweepje schreef op 28-07-2004 @ 15:16 :
kijk het is nooit slech om wat van andere religies te weten .. en sommige religies stimuleren dat zelfs

een vriend van me heeft een bijbel, een koran en een tora
Dat wil ik ook, meer van alle religies afweten, ik ben nu bezig met het budisme
Oud 29-07-2004, 00:19
Q
Q is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-07-2004 @ 21:44 :
Zo snel jank ik niet Ganzeveer. Je hebt blijkbaar nog niet door dat je mij al lang diep beledigd hebt. Met die opmerking over de dieren.

Maar check je pm maar.

Niemand schijnt te begrijpen wat het is om je respect te verliezen voor iets waar je zo godsgruwelijk zwaar in hebt geloofd door toedoen van dat eigen iets. Logisch dat ik daar weinig meer voor kan opbrengen. Ik vloek als een ketter en tot nog toe heeft God in mijn ogen weinig meer getoond dan een kinderachtig persoon te zijn, en dan herlees je mijn posts maar eens waarom.
Jeetje... ik mag jou wel (Maar het mag wel wat vriendelijker tegenover Ganzeveer)

Laatst gewijzigd op 29-07-2004 om 00:23.
Oud 29-07-2004, 00:22
Q
Q is offline
Citaat:
Tio schreef op 28-07-2004 @ 19:21 :
Goed, ik hoop dat ik hier niet te laat mee ben, maar ik wil toch even een poging wagen de situatie ietwat te sussen.

Ik denk dat Mutant's probleem vooral gelegen is in andere reacties binnen dit topic. Niet alleen van Ganzeveer, maar ook van bijvoorbeeld rspct. Het is namelijk voor haar heel storend, als zij zeer negatieve ervaringen met het Christendom heeft gehad, een soort persoonlijke vete met God heeft aangevangen, en dan van andere mensen moet horen dat "God goed is" zonder dat zij daar verder iets zinnigs aan toe te voegen hebben.
Bovendien heeft Mutant ook een aantal minder prettige ervaringen gehad met Christenen, maak ik uit haar topic op, en ik moet bekennen dat dat wellicht iets is waar meer van ons last van hebben. (Ik zet Mutant en mij hier even onder dezelfde noemer).

Aan de andere kant denk ik dat de laatste reacties van jullie beider kant enigszins overtrokken waren, hoewel ik moet zeggen dat het Mutant's verantwoordelijkheid als FB was geweest om niet zó te reageren. Het spijt me ook enigszins hierin verzeild te zijn geraakt. Eerlijk gezegd zou het mij het beste lijken als jullie beiden in staat zouden blijven de geschillen bij te leggen, en de nogal heftige posts verwijderd zouden worden. Het is immers niet de bedoeling dat mensen hier hun mening niet langer willen geven.

En nu even een ietwat persoonlijker visie op het geheel.

Ganzeveer. Ik denk dat je de beledigingen richting God eigenlijk aan God moet laten. Mocht Hij bestaan, dan zal Hij waarschijnlijk al op de hoogte zijn van Mutant's vete met Hem, en daar wel op Zijn eigen manier mee omgaan. En misschien is het ongepast, maar ik roep hier ook een bepaald citaat over "andere wangen" in herinnering.

Evenzo kan ik enige irritatie van de "niet-Christelijke" hoek op dit moment ook wel begrijpen. Zoals Mutant ook een tijdje geleden al aangaf, lijkt het er nu op, dat jij en Beaming Eye jezelf op bepaalde punten soms enigszins vast praten. Het vervelende voor discussies echter is, dat jullie soms twee dingen aanvoeren, die met elkaar in conflict zijn. Ik heb hierboven al een keer puntsgewijs uiteengezet, dat de Absolute Almacht van God en de Vrije Wil van de Mens niet naast elkaar kunnen bestaan. Dan is het voor mij wat vervelend om vervolgens te moeten lezen dat dat tóch zo is. Simpelweg zeggen dat iets zo is, wordt op een gegeven moment moeizaam in discussies, hoewel ik wel een aantal redenen kan bedenken waarom het voor jullie (als Christen) soms moeilijker kan zijn om op bepaalde punten een conflict te zien.

Met vriendelijke groet,
Tio
Tio zoals voorgaande posts heb je weer prachtig verwoord wat ik ook denk
Oud 29-07-2004, 01:48
Verwijderd
Citaat:
Q schreef op 29-07-2004 @ 01:19 :
Jeetje... ik mag jou wel (Maar het mag wel wat vriendelijker tegenover Ganzeveer)
Weet ik ook wel. Maar alsof alleen mijn beledigingen (tov van God en niemand anders) alleen kwetsend zijn. Die zijn niet tov haar gericht (16 jaar, ik ben 22, ik weet heus wel beter), wat denk je dat dat gedoe met die dieren voor mij doet?

Maar mij mogen, zet t maar gauw uit je hoofd, nog nooit iets goeds van gekomen (bah, alcoholisme )
Oud 29-07-2004, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 28-07-2004 @ 17:14 :
En wat moeten we verzorgen, alsof de natuur niet duizend keer beter af zou zijn zonder de mens.
Nee, want de natuur heeft noch een belang, noch een wil, noch een doel en kan dit ook niet hebben, omdat de natuur geen collectief bewustzijn heeft.
Oud 29-07-2004, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-07-2004 @ 13:34 :
Nee, want de natuur heeft noch een belang, noch een wil, noch een doel en kan dit ook niet hebben, omdat de natuur geen collectief bewustzijn heeft.
Daar ging het niet over, buiten dat ik zelf in iets anders geloof. De natuur op zich zou gemakkelijker voortbestaan zonder de mens om hem te 'verzorgen'.
Oud 29-07-2004, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 29-07-2004 @ 13:44 :
Daar ging het niet over, buiten dat ik zelf in iets anders geloof. De natuur op zich zou gemakkelijker voortbestaan zonder de mens om hem te 'verzorgen'.
Heb je ook gegevens om dat te ondersteunen?
Oud 29-07-2004, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-07-2004 @ 14:23 :
Heb je ook gegevens om dat te ondersteunen?
Onmogelijk om te bepalen, omdat je de natuur niet om zijn mening kan vragen.
Oud 29-07-2004, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 29-07-2004 @ 14:44 :
Onmogelijk om te bepalen, omdat je de natuur niet om zijn mening kan vragen.
De natuur heeft per definitie geen mening, maar ik ga er maar vanuit dat Mutant denkt dat door de mens het leven op aarde eerder uit zal sterven. Dat sluit ik niet uit, maar dan wil ik wel graag empirische gegevens zien die een dergelijk denkbeeld ondersteunen.
Advertentie

Regels voor berichten