Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / VWO
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2006, 16:28
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
één vraag klopte trouwens echt niet.

vraag 15:

antwoord was: De kern van een goed antwoord is:
• Door de voortschrijdende technologische vernieuwing zullen er (steeds) nieuwe materiële
behoeften zijn / zal er (voortdurend) economische groei zijn

(vraag staat niet meer onder ctrlv dus)

maar anyway, wij hebben altijd geleerd met tekstverklaren dat je nooit zelf mag redeneren over een vraag, alles moet uit de tekst te halen zijn. En dit antwoord stond dus niet in de tekst, en moest je zelf beredeneren.
Die redenatie had ik wel gemaakt, maar ik heb wat uit de tekst opgeschreven, wat ik zelf al fout rekende, maar mijn antwoord kon ik niet vinden.

KLACHT
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2006, 16:29
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Myuki schreef op 23-05-2006 @ 17:20 :
Ik vond het een leuk examen

De eerste tekst was echt interessant. De tweede niet, maar die was weer makkelijk en goed samen te vatten.

Ik had in de samenvatting precies 219 woorden, dus dat is netjes... Ik denk dat ik 'm wel goed gemaakt heb.



vonden jullie de eerste tekst ook zo interessant?
Nee. Ik vond de tweede beter.

Ik had maar 180 woorden Maar goed, hoef maar 2 puntjes te hebben voor de samenvatting en dan heb ik het gehaald, dus zal allemaal wel goed komen..
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:30
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-05-2006 @ 17:21 :
eerste vond ik echt geen ruk aan echt 2 keer gelezen voor ik er iets van snapte
Het onderwerp lag me wel, ik ga waarschijnlijk humanistiek studeren en de auteur van de tekst is op de 'UvHumanistiek' hoogleraar (en rector, geloof ik)
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:30
Verwijderd
Citaat:
tuttebel schreef op 23-05-2006 @ 17:28 :
één vraag klopte trouwens echt niet.

vraag 15:

antwoord was: De kern van een goed antwoord is:
• Door de voortschrijdende technologische vernieuwing zullen er (steeds) nieuwe materiële
behoeften zijn / zal er (voortdurend) economische groei zijn

(vraag staat niet meer onder ctrlv dus)

maar anyway, wij hebben altijd geleerd met tekstverklaren dat je nooit zelf mag redeneren over een vraag, alles moet uit de tekst te halen zijn. En dit antwoord stond dus niet in de tekst, en moest je zelf beredeneren.
Die redenatie had ik wel gemaakt, maar ik heb wat uit de tekst opgeschreven, wat ik zelf al fout rekende, maar mijn antwoord kon ik niet vinden.

KLACHT
Daar heb je helemaal gelijk in

Overigens had ik hem wel goed
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:31
Bloompje
Avatar van Bloompje
Bloompje is offline
Ik vond hem best goed te doen.. bij het nakijken had ik iets van 28 punten: tussen de 5,6 en de 7,6..
__________________
I am..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:31
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
tuttebel schreef op 23-05-2006 @ 17:28 :
één vraag klopte trouwens echt niet.

vraag 15:

antwoord was: De kern van een goed antwoord is:
• Door de voortschrijdende technologische vernieuwing zullen er (steeds) nieuwe materiële
behoeften zijn / zal er (voortdurend) economische groei zijn

(vraag staat niet meer onder ctrlv dus)

maar anyway, wij hebben altijd geleerd met tekstverklaren dat je nooit zelf mag redeneren over een vraag, alles moet uit de tekst te halen zijn. En dit antwoord stond dus niet in de tekst, en moest je zelf beredeneren.
Die redenatie had ik wel gemaakt, maar ik heb wat uit de tekst opgeschreven, wat ik zelf al fout rekende, maar mijn antwoord kon ik niet vinden.

KLACHT

Die vraag vond ik ook raar.. Heel lang lopen zoeken in de tekst, uiteindelijk maar opgeschreven dat niet iedereen evenveel profiteerde van de technologische voortschrijding (dat stond er wel in namelijk)
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:32
bijnageslaagd
bijnageslaagd is offline
hoe ging het en wat verwachten jullie dat de norm zal zijn?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:33
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Cobalt schreef op 23-05-2006 @ 16:22 :
Nou nee, ik had er in eerste instantie 269. Uiteindelijk 217 (max. 10% overschrijding dus 220 is echt de max.), na zorgvuldig herformuleren en schrappen.
Ik had er in eerste instantie 319
Verder is het tekstverklaren boven verwachting goed gegaan.. normaal scoor ik daar zooooo weinig punten en heb ik alle meerkeuze vragen fout.. dit keer toch 15 van de 23 punten valt me mee.. Samenvatting aantal dingen wel vermeld aantal dingen niet denk dat de 4 er wel in zit
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:34
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
ik heb 3 of 4 fouten in het eerste gedeelte, begin van mn samenvatting ook goed maar heb het einde van mn samenvatting helemaal verknald

nouja voldoende moet er wel in zitten
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:35
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 23-05-2006 @ 17:31 :
Die vraag vond ik ook raar.. Heel lang lopen zoeken in de tekst, uiteindelijk maar opgeschreven dat niet iedereen evenveel profiteerde van de technologische voortschrijding (dat stond er wel in namelijk)
ik ging maar lullen over de morele vragen
ik wist het anders echt niet..
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:35
Experiment
Experiment is offline
37/45, dus die 7.1 voor een 8 haal ik wel

Ik denk niet dat norm erg soepel zal worden, want ik heb nog niemand gehoord die het echt moeilijk vond. De eerste tekst was begrijpelijk, de rvagen niet al te moeilijk en bij moeilijker vragen kon je meestal al wel een paar antwoorden wegstrepen die nergens op sloegen.

De tweede tekst was ook duidelijk en een aantal punten kon je er zo uithalen (de definitie, verwachting van de burger)

Ben opgelucht dus
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:35
Verwijderd
Ik vond vraag 15 niet zo moeilijk, ik had 'Door de voortdurende technologische vernieuwing kunnen de materiële behoeften nooit verzadigd raken.' Dat is toch goed? Hoop ik?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:37
zow
Avatar van zow
zow is offline
Citaat:
Ave schreef op 23-05-2006 @ 12:36 :
De bron is waar het artikel vandaan komt en de datum enzo.
zoals:

Uit: NRC Handelsblad, 5-6 oktober 2002
mja, weet ik...ik was inderdaad even dom bezig dat ik daar niet aan dacht
__________________
...lalalalaalalaaalalaaaaala...hoezo normaal? =)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:37
Bloody_Kisses
Avatar van Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
ok ik dacht dat ik hem verknald had. blijk ik zomaar 20 punten voor het tekstverklaren te hebben Ik moet er nog even van bij komen.

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:37
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-05-2006 @ 17:35 :
Ik vond vraag 15 niet zo moeilijk, ik had 'Door de voortdurende technologische vernieuwing kunnen de materiële behoeften nooit verzadigd raken.' Dat is toch goed? Hoop ik?
hij was ook niet moeilijk. het is ook goed.

maar het is een examen tekstverklaren, niet een examen logisch denken.
en wat ik geleerd heb, is dat je nóóit zelf mag nadenken bij tekstverklaren, en dat is wat jij gedaan hebt, en wat goed gerekend wordt.
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:37
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
ik moest die zin bij vraag 15 ook echt 15 keer lezen ofzo voordat ik hem een beetje doorhad, en antwoord is eigenlijk wel logisch maar was niet uit te tekst te halen en had niets met nederlands te maken..

volgens mij vond ik vraag 10 ook wel lastig, snapte niet echt wat ze bedoelde maar heb hem volgens mij wel goed (die vraag van die 3 citaten)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:38
Verwijderd
Ik heb echt veel laten liggen bij die samenvatting, weet ik veel dat ze naar 'punten waar je op moet letten' 6 punten willen hebben of zo Dan had t bij mij echt nooit in 200 woorden gekund
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:39
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
DjBumfck schreef op 23-05-2006 @ 17:37 :
ik moest die zin bij vraag 15 ook echt 15 keer lezen ofzo voordat ik hem een beetje doorhad, en antwoord is eigenlijk wel logisch maar was niet uit te tekst te halen en had niets met nederlands te maken..

volgens mij vond ik vraag 10 ook wel lastig, snapte niet echt wat ze bedoelde maar heb hem volgens mij wel goed (die vraag van die 3 citaten)
ja die heb ik ook eerst in klad gemaakt..maar later kwam ik erachter dat je inderdaad gewoon elke zin met 'illusie' kon pakken.
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:39
CoalChamber
Avatar van CoalChamber
CoalChamber is offline
Ik vond de teksten nogal kut, de eerste begreep ik niet...
Ik zal even kijken hoeveel punten ik heb...

Edit: Ik heb minimaal 27 punten, we zien wel wat het wordt
__________________
Let's Rock!

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
tuttebel schreef op 23-05-2006 @ 17:37 :
hij was ook niet moeilijk. het is ook goed.

maar het is een examen tekstverklaren, niet een examen logisch denken.
en wat ik geleerd heb, is dat je nóóit zelf mag nadenken bij tekstverklaren, en dat is wat jij gedaan hebt, en wat goed gerekend wordt.
Mij is dat nooit verteld.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:40
planckton
planckton is offline
Ging goed Ik vond de tweede tekst wel een slechte tekst, geen goede structuur. Ik heb 35/45 punten dus een 7.1 voor een 8 heb ik gehaald
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:41
DT
DT is offline
15 voor eerste tekst, en moet een 4.7.. samenvatting ook wel aantal puntjes, dus moet wel lukken. Norm zal toch zeker niet lager dan 0.5 zijn?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:41
Verwijderd
Ik heb het volgens mij toch nog slecht gedaan vergeleken met jullie
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:41
Verwijderd
Godsamme, kutsamenvatting! Echt superonduidelijke punten en een te lang correctiemodel.

Ik dacht wéér dat ik een examen goed had gemaakt terwijl dat niet zo is..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:42
zow
Avatar van zow
zow is offline
die stomme corruptie tekst echt saaaaaaaaaaaai, vervelend en irritant....
heb gewoon vet veel vragen goed van die eerste tekst maar die samenvatting haalt m'n cijfer geloof ik flink naar beneden...damn it
__________________
...lalalalaalalaaalalaaaaala...hoezo normaal? =)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:42
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
Citaat:
planckton schreef op 23-05-2006 @ 17:40 :
Ging goed Ik vond de tweede tekst wel een slechte tekst, geen goede structuur. Ik heb 35/45 punten dus een 7.1 voor een 8 heb ik gehaald
vond ik ook, kwam er op het einde ook niet uit, hopelijk heb ik het niet te hard verneukt
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:44
zow
Avatar van zow
zow is offline
echt stom, want aan die 200 woorden zat je zo......dus ik flink schrappen, heb ik serieus onwijs veel geschrapt wat er juist wél inmoest!! echt weer zo'n actie van mij
__________________
...lalalalaalalaaalalaaaaala...hoezo normaal? =)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:45
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
had ik bij een vraag van die argumenten, had eerste de goede alineas, later nog een van 8 naar 7 verandert omdat me het antwoord te "onlogisch leek" en dat ook wel een beetje vond kunnen. Kan mezelf nu wel voor mn kop schoppen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:47
zow
Avatar van zow
zow is offline
Citaat:
DjBumfck schreef op 23-05-2006 @ 17:45 :
had ik bij een vraag van die argumenten, had eerste de goede alineas, later nog een van 8 naar 7 verandert omdat me het antwoord te "onlogisch leek" en dat ook wel een beetje vond kunnen. Kan mezelf nu wel voor mn kop schoppen
dhaha, mja....dat had ik met vraag 5, over welk "bestaan" die het had.......had eerst dat het volledig beheersbaar is, maar leek me te voor de hand liggend, omdat ze dat verderop in de tekst ook een paar keer zeiden...dus heb het veranderd in C....
zo zie je maar weer....altijd voor je eerste ingeving gaan, die is meestal goed
maar ik baal dr ook wel van
__________________
...lalalalaalalaaalalaaaaala...hoezo normaal? =)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:49
Green87
Green87 is offline
Op het correctiemodel staan echt veel punten die ik niet had opgeschreven omdat ik anders aan de 600 woorden zou komen.

Waar slaat dat op? Maximaal 200 woorden eisen en ook nog eens zoveel informatie eisen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:50
Verwijderd
Hoe komen die websites eigenlijk al zo snel aan het correctiemodel? Vraagje.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:50
Bloody_Kisses
Avatar van Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 23-05-2006 @ 17:38 :
Ik heb echt veel laten liggen bij die samenvatting, weet ik veel dat ze naar 'punten waar je op moet letten' 6 punten willen hebben of zo Dan had t bij mij echt nooit in 200 woorden gekund
idem. Echt stom dat ze zoveel punten willen, ik zat nu al op 206 woorden en ik had dus echt niet nog meer punten erin kunnen proppen terwijl ik er wel een stuk of 6 mis.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:51
planckton
planckton is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-05-2006 @ 17:50 :
Hoe komen die websites eigenlijk al zo snel aan het correctiemodel? Vraagje.
Cevo?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:53
CoalChamber
Avatar van CoalChamber
CoalChamber is offline
Ik heb vier punten gewoon laten liggen omdat ik niet wist op welke punten moest worden gelet... damn
__________________
Let's Rock!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:54
Green87
Green87 is offline
Mag je trouwens bij vragen als: "citeer een zin" de hele zin overschrijven zonder de regels erbij te schrijven. Ik begin nu echt te twijfelen of het dan nog steeds een citaat is..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:55
Verwijderd
Je moet wel het regelnummer erbij zetten, dat staat ook in de examenbundel. Als je geen regelnummer er bij hebt gezet kan je alleen maar hopen dat je leraar en de 2e corrector aardig genoeg zijn het door de vingers te zien.

Gelukkig herinnerde ik me het op tijd.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:59
Green87
Green87 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-05-2006 @ 17:55 :
Je moet wel het regelnummer erbij zetten, dat staat ook in de examenbundel. Als je geen regelnummer er bij hebt gezet kan je alleen maar hopen dat je leraar en de 2e corrector aardig genoeg zijn het door de vingers te zien.

Gelukkig herinnerde ik me het op tijd.
Moet je dat niet doen als je niet de hele zin overschrijft maar een gedeelte. Bla t/m bla (r. 1-2)

Als je de hele zin overschrijft dan hoef je toch niet te verwijzen naar de tekst.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:00
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 23-05-2006 @ 17:31 :
Die vraag vond ik ook raar.. Heel lang lopen zoeken in de tekst, uiteindelijk maar opgeschreven dat niet iedereen evenveel profiteerde van de technologische voortschrijding (dat stond er wel in namelijk)
Ik heb precies hetzelfde.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:01
Arual
Avatar van Arual
Arual is offline
Zucht, bij mij ging die echt onwijs kut. Vooral die samenvatting, ik snapte er niks van. Heb iets van 28 punten, nou kan ik wel fluiten naar die 7.6 voor een 8
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:03
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Green87 schreef op 23-05-2006 @ 17:59 :
Moet je dat niet doen als je niet de hele zin overschrijft maar een gedeelte. Bla t/m bla (r. 1-2)

Als je de hele zin overschrijft dan hoef je toch niet te verwijzen naar de tekst.
hele zin overschrijven is fout volgens examenbundel.

citeren is: Meneer de...te halen (regel 13)
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Green87 schreef op 23-05-2006 @ 17:59 :
Moet je dat niet doen als je niet de hele zin overschrijft maar een gedeelte. Bla t/m bla (r. 1-2)

Als je de hele zin overschrijft dan hoef je toch niet te verwijzen naar de tekst.
Ik heb het ook fout gedaan, want ik heb de hele zinnen geschreven in plaats van de eerste en laatste twee woorden. Regelnummers moeten altijd.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:04
melkpakje
Avatar van melkpakje
melkpakje is offline
Citaat:
Reem schreef op 23-05-2006 @ 18:00 :
Ik heb precies hetzelfde.
ik ook. Ik vind het antwoord dat cito geeft maar raar, ik dacht dat je een argument uit de tekst moest halen.
__________________
that's right Ima get medieval on your ass
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:09
Verwijderd
Ik ben echt boos over die samenvatting (correctiemodel geeft te veel punten en de vraagstellingen liepen soms in elkaar over/er waren veel zinnen/alinea's die informatie bevatte over één bepaald punt (waardoor ik keuzes hebt gemaakt die je dan volgens het correctiemodel niet had moeten maken omdat zij al die punten belangrijk vinden om te verwerken)).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:09
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
nou daar komt het

eerste gedeelte: 12 punten
tweede gedeelte: 11 punte

totaal van 23 punten als ik geen interpuntie fout heb. Als ik die 4 punten er vanaf trek dan houd ik er 19 over

dan moet de nomering 0.5 zijn voor een 4,3 en dan heb ik een 6 dus dat komt wel goed. maarja naar die 7 kan ik dus wel fluiten
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:10
Verwijderd
Ik heb als ik heel streng nakijk maar 21 punten.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:11
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Duidelijk een klacht voor de samenvattingsopdracht. Ik had al die punten van het correctiemodel opgeschreven, maar nooit dat je dat je daar in 220 woorden een lekker vloeiend geheel van kan maken.. laat staan dat alle informatie er dan instaat
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:12
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
...over/er waren veel zinnen/alinea's die informatie bevatte over één bepaald punt (waardoor ik keuzes hebt gemaakt die je dan volgens het correctiemodel niet had moeten maken omdat zij al die punten belangrijk vinden om te verwerken)).
dit had ik idd ook, echt klote! Als ik gewoon streng rekende (wat mijn leraar doet ) heb ik voor samenvatting maar 6 punten.
Gelukkig wel voor teksverklaring een verrassende 18 punten!!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:12
Green87
Green87 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-05-2006 @ 18:04 :
Ik heb het ook fout gedaan, want ik heb de hele zinnen geschreven in plaats van de eerste en laatste twee woorden. Regelnummers moeten altijd.
Ja want cito doet hetzelfde, kijk maar naar vraag 10. Meestal schrijven ze ook de regels erbij maar dit jaar schreven ze een zinsdeel op en verwijzen ze naar een alinea.

Laatst gewijzigd op 23-05-2006 om 17:16.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:14
melkpakje
Avatar van melkpakje
melkpakje is offline
kan iemand bij uitleggen wat een norm van bijv. 1.0 nou precies inhoudt?
__________________
that's right Ima get medieval on your ass
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:15
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Ik vond beide teksten dom en oninteressant
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [VMBO] HELP NEDERLANDS EXAMEN !
larissaaa
4 13-05-2014 19:38
Algemene schoolzaken examen nederlands niveau 5/6 literatuur?
X_BlackMoon_X
13 03-03-2012 21:45
HAVO Normering Nederlands
***ailá***
10 16-06-2005 20:54
Eindexamens 2004 Geen examen mogen doen
verwijderen_aub
12 24-05-2004 17:44
Eindexamens 2003 nederlands-letterkunde ???
Alpha #1
9 09-05-2003 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.