Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2013, 22:23
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
O crap, ik dacht dat dit het wegpiraten-topic was Niet aan gedacht ook, ik ging pas in de schemer de weg op
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2013, 18:46
Nothing8
Nothing8 is offline
Citaat:
Diesel is een zelfontbrander; de temperatuur die ontstaat bij Vroeger kon het tot een halve minuut duren voordat het voorgloeien klaar was.
Haha we hebben thuis een Hanomag gehad (nu jaar of 4 weg) dus daar weet ik alles van xD

Heb zelf een Ford Capri uit begin jaren '70, zal wel kijken of ik er een goede foto van kan krijgen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 18:48
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Cosworth?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 21:34
Nothing8
Nothing8 is offline
Citaat:
Cosworth?
Haha was het maar zo'n feest xD
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 12:57
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik zal tzt wel weer een topic openen, maar we hebben een auto gescoord voor de Carbage Run komende zomer De afweging was tussen 'weer oud/eenvoudig/apart en uitdagend, maar lange dagen en mogelijk weer de nodige pech/onderhoud' of 'lekker vermogen en mee kunnen doen zonder kapot te zijn, grotere kans dat we minder pech hebben en de streep halen maar wel minder spectaculair'. We zijn voor het laatste gegaan dit keer





De 121 staat even mijn ouders. Het is een Saab 9000 CD 2.3 Turbo uit 1991 met 422800 km op de teller. De motor levert 200 pk en zit aan een 4-bak automaat, maar dat is nog altijd goed voor 0-100 in 8,5 seconden en een top van 230 (en het verbruik denken we maar even niet aan ). In het verleden zijn er wat opties uit een Griffin op gezet; we hebben mistlichten voor, ABS (met vermoed ik sporadisch een sensorstoring), een trekhaak, verwarmde leren voorstoelen, climate control en cruise control. Tevens staat hij op winterbanden en kregen we er een DI-cassette (die de ontsteking regelt) en 3 zomerbanden bij (de vierde had een scheurtje en was helaas niet meer bruikbaar).

Er zijn wel wat punten van aandacht natuurlijk, dat komt tzt wel en mijn teamgenoot zal er voornamelijk mee rijden komende maanden, maar op zich is het voor 500 euro een best fijne wagen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 26-01-2013 om 14:51.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 20:43
Verwijderd
Hehe, dat is toch eens wat anders dan die Fiat. Ik kan je zeker niet verleiden tot een motor- en baktransplantatie van die Saab naar die gekke kleine Fiat of wel?

Nee serieus, ook weer een leuke auto. Ik gok ook een stuk leuker om in mee te doen aan de CR omdat je meer binnenwegen enzo kunt pakken en dus meer met de CR bezig kunt zijn
Al plannen gesmeed voor de verbouwing?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 23:00
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Meh, dan moet je ombouwen van dwarsgeplaatste motor naar eentje in de lengterichting die achter de achterwielen zit

Je krijgt elke dag een suggestie-route van de organisatie, die hebben we vorig jaar ook gewoon gevolgd. Zijn wel mooie routes die voor een groot deel binnendoor gaan Maar we kunnen nu wel meespelen met de opdrachten en zo ipv dat we van 8:00 tot 22:00 aan het rijden zijn, en hopelijk is dit ook wat betrouwbaarder Ik vind het niet leuker om te rijden dan de 126 (of 96), in dat opzicht is het een beetje een suffe keuze. Maar het rijdt wel beter en hij is heerlijk als reiswagen, ook een lekkere bak aan vermogen

Niet echt, is moeilijk iets leuks en origineels te bedenken dat a) niet al te veel kost en b) bij voorkeur de boel niet permanent verkloot. We zijn hetzelfde team als afgelopen jaar, misschien maken we er in dat kader gewoon een grote-broer-variant van de 126 van
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 15:08
Verwijderd
Sinds vanmorgen zijn Pluis en ik eigenaars van deze auto:





Een Ford Focus 1.6 16V Trend uit 2003 met nu 190.150km op de tellers en de volgende extra opties:
- Sportstoelen
- Sportonderstel
- 6 cd wisselaar
- Voorruitverwarming
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 16:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ziet er goed uit!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 03:45
Verwijderd
Mooie auto Hij ziet er inderdaad prima uit
*Focusboks*

Voorruitverwarming is fijn met vorst en sneeuw <3
En A/C is erg prettig in de zomer
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 12:05
bierkoning
Avatar van bierkoning
bierkoning is offline
Nice, heb zelf de welbekende ford focus station ( donkerblauw ). Rijdt veel rond in nederland. Ik heb mijn verzekering WA + ruitendekking gedaan ivm de verwarming in het voorruit. Kost mij 16 euro extra per jaar, en een nieuw raam kost ongeveer 400.... dus ik vond dat wel een goede regeling. ( bij vervanging kost het je dan 75 euro eigen risico. )

Helaas heb ik nu een probleem waar ze toen nog niet echt over hadden nagedacht. Ik krijg mijn motorkap niet meer open... het slot is stuk. Vanaf de 2006 modellen hebben ze er een speciaal luikje voor gemaakt in de wielkas. Maar voor mijn auto is alleen de optie grill stuk zagen, en vervangen, of radiator en airco loshalen, en dan vervangen.....zucht
__________________
Als een vrouw een andere vrouw een compliment maakt, dan heeft ze wat van die andere vrouw nodig of is ze dronken.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 13:03
feniks
feniks is offline
OEPS, dat vind ik nogal een misser.
Maar laten we hopen dat dit euvel pluis en dittrich bespaard blijft.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 13:55
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
ik zit aan wa + beperkt casco te denken maar volgens de verzekermeneer kost me dat 20 euro per maand extra en dat vind ik nogal veel. Al zit de eerste steenslag er al in na een tripje op de snelweg met kapot asfalt
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 14:41
bierkoning
Avatar van bierkoning
bierkoning is offline
Tja ik denk dan maar kleine krasjes komen er altijd op. Het is geen nieuwe auto meer. Maar moet je maar even gaan kijken en vergelijken!
__________________
Als een vrouw een andere vrouw een compliment maakt, dan heeft ze wat van die andere vrouw nodig of is ze dronken.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 15:34
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Onze auto is uit 2006 en die hebben we WA + beperkt casco verzekerd en volgens mij zit rond die leeftijd ook wel ongeveer het omslagpunt. Het was ook dat m'n schoonouders dat eigenlijk als eis stelden maar je krijgt er ook wel een hoop voor terug.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 16:10
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Dat zal wel een stuk relaxter rijden dan de Colt
Veel plezier ermee beiden, ziet er netjes uit
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 16:40
Verwijderd


Omdat we toch in het Focus-hoekje zitten, hier de mijne. Een 1.6 Ecoboost 150 pk uit 10-2011. Op de foto heeft hij 15 km op de teller, inmiddels staat hij op 27.770. En ik heb nog steeds geen idee wat voor kleur het is. Ford noemt het Midnight Sky. Dan is het donker, dus lastig kleuren onderscheiden
Het ding heeft veel minder ruimte dan de vorige (een Wagon), maar nog steeds genoeg, ook om mee te helpen verhuizen. WolterB naamzoek
Hij heeft veel (heel veel) knopjes, een ingebouwde Goedele én een USB-aansluiting
Ik vind het een fijn Fordje
By the way, van de Wagon heb ik in vier jaar (2007-2011) niet 1 keer de motorkap omhoog gehad
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 16:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Collega van mij heeft ook 6 jaar lang een Focus gehad en nooit enig probleem mee gehad.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 18:13
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
[afbeelding]

ik heb nog steeds geen idee wat voor kleur het is. Ford noemt het Midnight Sky. Dan is het donker, dus lastig kleuren onderscheiden
Die is duidelijk blauw-grijs-paars-achtig
Gaaf kleurtje inderdaad, lijkt wel of er iets van parelmoer door de lak zit
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 07:45
feniks
feniks is offline
Voor Pluis: mijn lijkenwagen heb ik WA + verzekerd. Met ruitdekking.
Je geeft misschien iets meer uit dan de auto in wezen waard is, aan de andere kant: de dekking is wel iets ruimer, dus je zit niet meteen aan allemaal hoge kosten vast, als je auto echt iets krijgt, maar niet meteen naar de sloop hoeft.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 14:49
Verwijderd
Blijft een mooie auto Noci Is deze Goedele trouwens beter dan de vorige?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Blijft een mooie auto Noci Is deze Goedele trouwens beter dan de vorige?


Deze is beter want ze staat op een geheugenkaartje ipv op een cd die je steeds moet laden
én ze laat meer zien Wegen en straten, that is
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 19:19
Verwijderd
Het zou ook wat raar zijn als ze iets anders zou laten zien Goed om te horen dat het bevalt
Met citaat reageren
Oud 11-06-2013, 09:46
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
*kick*
niet mijn auto, maar wel met mij achter het stuur:


Zo cool, ik wil nog een keer!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 22:43
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Dat wil wel met de achterwielaandrijving van die BMW's
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 06:23
feniks
feniks is offline
Ja, soms wil dat iets te makkelijk, kan ik je uit ervaring vertellen. En dan is het ineens een stuk minder leuk...
Aan de andere kant: als je er wel op bedacht bent is het wel leuk om een heel klein beetje de randjes op te zoeken. Ik moet toch nieuwe banden
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 07:19
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
dit was uitermate expres, en verschrikkelijk leuk Beetje bandjes helpen opfikken
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 07:40
Verwijderd
Jij hoeft de bandjes niet te betalen neem ik aan? ^^
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 07:47
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
mocht zelf een bijdrage bedenken, de dag an sich is ook niet gratis namelijk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 07:55
Verwijderd
Nee, snap ik. Was het een slipcursus dan ofzo?
Het was eigenlijk meer dat ik de prijzen van die dingen (banden dus) vaak voorbij zie komen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 08:55
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
een driftdag (www.driftsport.nl), 130 euro om met je eigen auto mee te doen, een 2e bestuurder kost 25 euro extra
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 11:53
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Gaaf hoor De enige keer dat ik mijn achterwieler wat opzij krijg is in de sneeuw, maar dan is het ook al leuk spelen. BMWtjes zijn er praktisch voor gemaakt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 12:41
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
de dag dat ik er was waren er ook alleen maar BMW's (E30, E36 en een 5serie)... oh nee, en 1 skyline
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 23:56
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Hij trok nog steeds goed de aandacht, maar het is wel een stuk minder als je hem naast een Thomas de Stoomlocomotief-Volvo zet
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2013, 08:28
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
wft :')
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 22:37
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Bovenstaande was trouwens de introductiedag van de Carbage Run, vandaar

Maar gisteren was ik dus bij de Nürburgring. Auto er speciaal eens goed voor opgepoetst, en dan ziet hij er voor z'n 22 jaar wel erg netjes nog uit

__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 09:00
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Yeah, het fordje is gister over de 2 ton gegaan!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 22:15
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Netjes Nog steeds tevreden ermee?

Dat is bijna de helft van wat er al op de teller van de 9000 staat - en die ziet er na 3 weken heel veel knip-en-plakwerk nu zo uit, voor de Carbage Run die maandag al start

En het resultaat van 2,5 week veel knip-en-plakwerk:






En voor de duidelijkheid wat dus op de achterruit zit, ter motivatie
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 07:25
feniks
feniks is offline
Tof, dat mag je bij mijn auto ook eens doen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 09:34
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het spul is op Bij de fabrikant zelf. Ze moesten allemaal kleine rolletjes van 2 meter opsporen om mijn bestelling van 38 meter rond te krijgen

Aan de auto is niet heel veel gedaan; nieuwe voorbanden (die we bij de auto kregen), velgen geschuurd en zwart gelakt omdat we maar 3 wieldoppen hadden , olie- en oliefilter vervangen, bougies vervangen en injectorreiniger in de tank gegooid want we krijgen/kregen sporadische en Check Engine melding - als die nog eens terugkomt is het hopelijk de onstekings-module en daar hebben we een reserve van bij ons, en het expansievat is vervangen. We hebben ter reserve een thermostaat bij ons omdat de koeltemperatuur nogal schommelt en daarbij vrij hoog oploopt voordat hij of de koelvin aanslaat of de thermostaat opengooit, en we hebben een reserve multiriem omdat de huidige wat geraffeld is door vuil in poelie (die schoon is gemaakt). Maar de riem zelf is een half jaar oud of zo dus die zal waarschijnlijk niet zomaar breken.

Morgen vertrekken, en hopelijk rijden we dit keer dan vrijdag wel over de finish
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 15:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Veel plezier, Kiet!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 19:03
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Supergaaf!! Ik wil zoiets ook nog heel graag een keertje meemaken.

Veel plezier en succes met de eindstreep behalen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 20:15
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Veel plezier en succes kiet!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 08-07-2013, 00:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dank jullie wel!
Hij is stampvol ingepakt, morgen vroeg op en dan gaan We halen hoe dan ook de eindstreep. Bij voorkeur dit keer wel op de juiste dag, in de juiste auto
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2013, 06:22
feniks
feniks is offline
Veel plezier

Over 2 jaar weet ik een toffe achterwiel aangedreven sloep voor jullie
Met citaat reageren
Oud 20-07-2013, 18:22
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Mooi, want deze rijden we de plomp in. Rotbak
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2013, 06:37
feniks
feniks is offline
Serieus??? Das een beetje jammer.
Is het al voorbij? En het was blijkbaar geen succes?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2013, 10:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het evenement zelf was op zich maar vijf dagen Maar qua betrouwbaarheid was het niet veel beter ten opzichte van de 126, we zaten alleen comfortabeler en konden sneller doorrijden om verloren tijd in te halen. Maar ik zal het even uitleggen middels tekst en foto's, wat ik ook al op andere fora heb gepost Her en der zitten wat verwijzingen naar andere teams, en de foto's zijn klikbaar voor grotere versies.

De start in Hardenberg. Dit jaar hadden we veel meer ruimte in de auto, maar dat hebben we allemaal vol weten te stoppen Kofferbak zat vol met kampeermateriaal, gereedschap, liter of 30 aan diverse vloeistoffen en klein grut. De achterbank werd half gevuld door mijn Mobicool koelbox, en de rest was een tent, kussens, slaapzakken, luchtbedden en 5 diverse tassen. In de Fiat hadden we maar de helft bij ons, en nog snap ik niet waar we dat allemaal gelaten hebben toen



Mijn vader was er nog om ons uit te zwaaien, en we troffen een bevriend team dat dit jaar helaas had besloten op het laatste moment niet mee te doen. We waren lekker vroeg weg, zodat we weer langs mijn huis (aan de A37) konden om daar de laatste spullen (zoals de koelbox, die dan nog een paar uurtjes op 230V kon blijven draaien) in te laden. We hadden dit jaar de BVVVV-turbo dus we konden wel wat tijd missen, en dus ook de opdrachten doen. Mijn teamgenoot heeft alle plaatsnamen opgezocht waar we heen moesten, en zo konden we dus op weg

We hadden alles, behalve de bonusopdracht. Maar de organisatie heeft het weer matig gepland op de eerste dag, want het was met het zoeken goede stopplekken voor het maken van de foto's erg tijdrovend. Ook de mededeling 'we mogen na Ulm niet over snelwegen of de B-nummers, zoek het zelf maar uit' hielp niet, net als een wegomleiding in een dorpje dat door de meeste Runners redelijk genegeerd werd zodat je nog verder vast kwam te staan Na ruim 900 km haalden we om 22:30 wel Mengen.
Ons eerst euvel diende zich in Köln aan; hij wilde niet meer starten. Totdat we ontdekten dat hij nog in Drive stond, en daar een startblokkering op zit. Zo'n automaat blijft nog even wennen Tweede schrikmoment was dat onze elektrische ramen wel omlaag gingen, maar toen niet meer omhoog. Motortjes werkten wel en we snapten er eerst niets van. Uiteindelijk concludeerden we dat het probleem in het luizen-plak-rommel zat dat uit de boom voor mijn huis is gekomen; we hadden de ramen wel schoongemaakt, maar dat was allemaal naar beneden gestroomd en opgedroogd, zodat de ramen nu letterlijk vast zaten geplakt. Gaandeweg is dit vanzelf opgelost

De camping in Mengen was een beetje krap zodat alles nogal vast stond ingebouwd, en je de volgende ochtend moest wachten totdat de mensen om je heen weg waren voordat je zelf kon vertrekken. Overigens pluspunten voor de organisatie dat ze het nachtelijke stiltegebod iets meer in acht namen tov vorig jaar. Het vertrek was een leuke chaos.


We hadden wat onenigheid over of we binnendoor of via de snelwegen van Zwitserland zouden gaan, maar toen dat eerste niet opschoot ging het vignet er alsnog op. We hebben maar één van de opdrachten gedaan; om 1 uur exact bij een stationsklok staan in een Zwitserse plaats.


Zwitserland is verder een mooi land om doorheen te rijden, maar we waren wel blij toen we eenmaal van de snelweg af waren en de leuke weggetjes begonnen.


Ik heb gehoord dat veel teams bij de Grote Bernard gewoon de tunnel hebben gepakt. Nogal zonde, want de pas is heel erg mooi om te rijden. Ook al was het (voor ons; niet voor het eerst daar) nogal grauw en nat. Gelukkig reden wij niet cabrio
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2013, 10:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Beide hadden we lange dagen gemaakt voor de start (mijn teamgenoot kwam regelrecht uit Valencia van een conference, ik moest al het voorbereidende werk doen) dus wij besloten op een andere camping te staan voor een nachtje goed slapen en een frisse start in de ochtend. De camping lag alleen nogal ver buiten het dorpje, en na een smal, steil weggetje van 8 km waarvan we niet meer wisten weer we in vredesnaam uitkwamen vonden we het alsnog. Prima camping, maar de eigenaar zei dat hij niet zoveel gasten kreeg want 'niemand heeft zin om dat hele stuk omhoog te rijden'. Joh Daar ook bij het restaurant gegeten, en toen terug naar de Start-Finish om ons te melden. Daar hebben we het team RobertNL ook nog even gesproken. Net toen wij weg gingen kwam er nog zo'n BX binnen rijden...


Op weg naar de camping (dat paadje was nog spannender in het donker...) wilde mijn teamgenoot nog even een foto van het uitzicht maken, waarmee we de halve buurt wakker hebben gemaakt omdat alle honden direct aansloegen op onze aanwezigheid.


De camping, en de dubieuze toeweg:


En weer verder, Italië door richting Frankrijk.


De route volgde weer de fraaie bergwegen met de nodige uitzichtpunten. Daar troffen we de eerste Runners in hun vervangend vervoer-wagen; na 400 km was bij hun Porsche 924 de koppakking er al uit geknald. We hoorden toen ook al dat de ANWB (niet conform hun voorwaarden) bij hulpvragen lastig begon te doen...


Hoewel het onderweg vaak warm en zonnig was, viel er ook wel eens een drupje regen.

Ook vandaag konden we de opdrachten doen - foto's maken van dingen die de organisatie had uitgezocht - maar dat was meer toeval dan actief zoeken. Als er veel Runners ergens stonden, gewoon goed opletten Zo liepen we ook Tim_Hawaii tegen het lijf, terwijl we ook nogal op zoek waren naar een tankstation. Er bleek doen nog maar 4 liter in de tank te zitten, en onze jerrycans met brandstof hadden een tuit die niet in het tankgat paste

De rit ging door naar de Mt. Ventoux, die gevuld was met campers in afwachting van de Tour de France die een halve week later langs zou komen. Nu kregen ze een Tour de Carbage, met een peloton dat zelf ook irritant terug kon toeteren De berg zelf was een beetje lastig te vinden voor de meeste Runners, temeer iedereen volgens de routebeschrijving 'Gault' zocht en dat heette in de praktijk Sault.
Nou liep de Saab altijd al wat warm, met dubieuze fluctuaties in van de temperatuurwijzer, maar de meesten zeiden 'dat doen die oude Saabs altijd'. Bij de beklimming van de Ventoux liep hij echt tot pal tegen het rode, en dat begon ons toch wel wat zorgen te baren... Maar wat beter in de gaten houden dus!

Mijn teamgenoot doet zijn best om esthetische foto's van de Saab te maken, en daar maak ik dan weer een foto van

En wat kom je boven op de berg (die kennelijk sinds de organisatie er geweest was, een meter was gekrompen ) tegen?


Bij de aankomst in Camargue - waar de helft van de wereldpopulatie muggen ook leeft - hebben we met halve zin besloten om soort van wat te koken. Daar kwamen we erachter dat één van onze gasflessen (van mijn ouders, eigenlijk) al leeg was en dat we niet gelijktijdig pasta konden koken en de rest konden bakken. Dus dan maar wat halfrauwe pasta carbonara gemaakt

Daarna een rondje over de camping gedaan, nog wat lui gesproken totdat we lek genoeg waren gestoken. We werden echt constant herkend van vorig jaar - 'het team met dat kleine Fiatje' En nog iets bekends gespot:
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2013, 10:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De volgende ochtend werd mijn teamgenoot wakker op een leeg luchtbed. Gelukkig hadden we een reserve bij ons, dus konden we zonder al te veel zorgen weer op pad door het leuke Franse landschap. Daarna nog met z'n allen in de rij voor nog wat tol, en toen de binnenwegen opzoeken. Nadat het ons niet lukte om een tube Lubrix Anal Gel te vinden, vonden we het wel weer mooi geweest qua opdrachten.



Wederom was er een wegversperring, wat de nodige verwarring opleverde. Bij een iets te haastige keeractie schatte mijn teamgenoot de lengte van de auto verkeerd in, en raakt met de kont de neus van een oud Puntootje Die had al genoeg krassen en deuken en er was nauwelijks schade, dus we hebben na een korte overweging besloten hem maar gewoon te peren Overigens werkt mijn (vrij nieuwe) TomTom niet bijster goed; 75% van de tijd kan je gewoon geen nieuw adres invoeren, of pakt hij alleen plaatsen/locaties die nog in zijn geheugen staan Dan moest je gaan zitten ouwehoeren met de kaartfunctie, en dan handmatig iets aanwijzen om daarheen te navigeren. Wel hadden we <3 Brian Blessed <3 als onze spreker, en Brian heeft ons uiteindelijk wel overal gekregen waar we heen wilden.
Op de B-wegen begon de Saab weer nogal warm te lopen, dus besloten we de grille te verwijderen in de hoop op iets meer koeling. We waren niet de enige; de oude Mercedes voor ons moest periodiek koelvloeistof bijvullen

Dankzij de heldere route-instructie dat je niet Foix moest blijven volgen - behalve dat je Foix moest blijven volgen tot Foix en vanaf daar dat je Foix niet moest blijven volgen. Zo reden wij iets om. Mijn teamgenoot zag iets wat hij de foto wilde zetten en reed bij het aan de kant zetten van de auto pardoes met het rechter voorwiel de erg slecht zichtbare sloot in Gelukkig was er verder niets aan de hand en kon hij er ook zo weer uit rijden.

Dit alles tot groot vermaak van wat Franse jongeren achter ons, die de auto ook helemaal geweldig vonden.

Omhoog naar Andorra, wat een erg mooie route was, besloten we een klein stukje om te rijden omdat we anders zo vroeg aan zouden komen. Dat zorgde ervoor dat we een mooi plekje vonden om wat te eten.


En toen ging het 20 km voor de dagfinish mis
De Saab begon al weer erg warm te lopen, akelig dicht bij het rode. Toen moest ik een vrachtwagen inhalen, en dat extra vermogenzetje was teveel van het goede. De meter stond in het rood. De eerste stopmogelijkheid zagen we te laat, de tweede haalden we te laat. De Saab heeft ruim 10 minuten staan te stomen, en er bijna 5 liter kvs uit gegooid...

De retourleiding was 2 keer zo dik als normaal, en dan heb ik nog geluk dat ik het expansievat thuis al vervangen had ivm een minuscuul scheurtje want die zou onder deze druk het helemaal begeven hebben... Mijn gok was toch de thermostaat die niet open ging, want als we de motor probeerde te koelen door warme lucht van de verwarming aan te voeren bleef de verwarming vrij koud. Hoewel er een reserve-thermostaat aanwezig was (ik vertrouwde het niet) besloot ik gewoon de thermostaat eruit te laten, om te kijken hoe goed hij dan zou koelen. Ik had gereedschap, 5 liter kvs en 5 liter water en een digitale Haynes, hoewel die niet echt nodig bleek. Eerste de boel laten afkoelen, en toen kon ik het thermostaathuis eraf halen en de thermostaat eruit.

Erg sympathiek blijft natuurlijk dat iedereen stopt om te helpen. Eén team liet contactgegevens achter zodat we konden bellen als het toch niet lukte.
Het thermostaathuis is niet zo toegankelijk en er moeten nogal wat slangen en de AIC-klep los. Ook de carterventilatieslang moest aan de kant, en die was zo uitgedroogd dat hij meteen in 3 stukken brak Dat hebben we met tape en vloeibare pakking weer aan elkaar gelijmd. Maar na een uurtje gepruts zat alles er weer aan - minus één thermostaat - en konden we verder! Let ook even op de enorme kvs-vlek die onder de auto vandaan komt naar achteren


Die vreugde was van korte duur. We kwamen achter Runners in hun BMW te staan die midden op de pas stil waren komen te liggen. Hun krukassensor raakte volgens hun oververhit en daarmee vielen ze steeds stil. Dan moesten ze die afkoelen met een deobus, konden ze weer starten en 500 meter verderop vielen ze weer stil. We hebben achter ze gezeten en ze afgeschermd totdat ze een veilige plek konden opzoeken.
Twee bochten verderop stond de temperatuurmeter weer tegen het rood en direct over de grens in Andorra gestopt. De normale ventilator heb ik nooit zien draaien en draaide nu nog steeds niet, en ik stelde voor dat we die maar moesten doorlussen want anders wist ik het ook zo snel niet. Relais eruit getrokken, pennetjes plat gemaakt, stukje draad ertussen en er weer ingeplugd. Fan ging draaien, motor gestart en meteen zakte de wijzer tot een meer normale waarde Het was dus geen of-of probleem, maar een en-en. En zo konden we toch nog de Start-Finish halen

We hebben bij een ander team wat mannetjes-kabelschoentjes gescoord en draad hadden we zelf. Ik had zelfs een schakelaartje meegenomen, dus zo konden we een externe schakelaar in de grille verwerken voor de ventilator. Wel moesten we constant dat ding dus handmatig aan-uit zetten, maar daarna koelde hij significant beter.


Na de tent opgezet te hebben nog een rondje gelopen. We stonden op 2400 meter hoogte ongeveer, en dat was best frisjes 's nachts. Eerst een hele tijd bij het Daihatsu Hijet busje gestaan en met leden van RobertNLs team gepraat, en daarna nog bij de deelnemers met hun Skoda 105S (onze keuze voor de originaliteitsprijs, omdat we wel van schrale autootjes houden) staan praten. Daar kwam, vrij laat, ook Driftkikker nog aankakken met een enorme tik in de motor van hun BMW, wat hij afdeed met 'ja, die versies tikken allemaal wat'. Ja, maar niet zo erg Iets met olie en niet op lampjes letten en zo? We zijn nog steeds enorm benieuwd of dat ding het überhaupt het nog gehaald heeft tot Barcelona, laat staan thuis
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.