Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig aan elkaar
Ja. 24 35.82%
Nee. 43 64.18%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2005, 18:15
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 17-03-2005 @ 19:03 :
Haha, nee, ok. Dan had ik je verkeerd begrepen.

En mijn aha sloeg meer op: er is een antwoord gevonden op de vraag.
ok

T_ID:

Citaat:
Ah, nog een telepatisch begaafde die in staat is de meningen van miljoenen mensen te peilen.
ja hallo, dat zijn de beginselen van de islam.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2005, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 17-03-2005 @ 12:09 :
Dat is in strijd met de Islam en dus zeer onislamitisch.
Zeer onislamitisch.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:16
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:13 :
dat is algemeen bekend hoor. Kuis en reinheid zijn twee belangrijke aspecten in de Islam.
je kan ook kuis en rein zijn met strakke kleding hoor, en het is nog een lust voor het oog, dus drie voordelen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:21
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-03-2005 @ 19:16 :
je kan ook kuis en rein zijn met strakke kleding hoor, en het is nog een lust voor het oog, dus drie voordelen
ja dat kan, maar waarom dragen mensen het?

lust voor het oog is zon foute term
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:22
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:21 :

iets iets fout noemen is pas fout,
naja, je mag er toch leuk uitzien, of moet je er nog bijlopen zoals 2000 jaar geleden om kuis en rein te zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:21 :

Vrouwen vinden aandacht fijn.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:24
Donny must die
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-03-2005 @ 19:22 :
iets iets fout noemen is pas fout,
naja, je mag er toch leuk uitzien, of moet je er nog bijlopen zoals 2000 jaar geleden om kuis en rein te zijn.
een vrouw is een lust object?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:25
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:23 :
je kan niet voor alle vrouwen spreken.

als vrouwen die strakke kleding dragen om aandacht te krijgen zijn ze toch eerder genijgd onzedelijk te zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:25
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:24 :
een vrouw is een lust object?
Citaat:
en als allah je dan een hoer vind en kuis en onrein is het een closeminded figuur
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:28
Donny must die
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-03-2005 @ 19:25 :
en als allah je dan een hoer vind en kuis en onrein is het een closeminded figuur
De ideale moslima vind dat niet. en dat maakt haar vroom en kuis. zou je de volgende keer aub anders kunnen schrijven ? dus niet: allah vind dit of dat
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:29
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:28 :
De ideale moslima vind dat niet. en dat maakt haar vroom en kuis. zou je de volgende keer aub anders kunnen schrijven ? dus niet: allah vind dit of dat
waarom vind de ideale moslima dat dan?
o ja, strakke kleding dragen wil niet gelijk zeggen dat je je sneller onzedelijk gedraagt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:31
Donny must die
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-03-2005 @ 19:29 :
waarom vind de ideale moslima dat dan?
o ja, strakke kleding dragen wil niet gelijk zeggen dat je je sneller onzedelijk gedraagt.
Omdat ze geen behoefte heeft aan mannen-ogen. Ze wilt alleen haar schoonheid tonen aan haar man. En vice versa.

Dat beweer ik niet. Het is wel zo dat als je strakke kleding draagt je om aandacht vraagt. En dat is niet alleen de aandacht als: wat zit je haar leuk meid.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:32
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:31 :

Dat beweer ik niet. Het is wel zo dat als je strakke kleding draagt je om aandacht vraagt. En dat is niet alleen de aandacht als: wat zit je haar leuk meid.
ja nou en? ze mag dat toch dragen, is niks onzedelijks aan
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:33
Donny must die
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-03-2005 @ 19:32 :
ja nou en? ze mag dat toch dragen, is niks onzedelijks aan
het gaat om de intentie erachter.

en ja hoor van mij mag iedereen dragen wat ie wil.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:25 :
je kan niet voor alle vrouwen spreken.

als vrouwen die strakke kleding dragen om aandacht te krijgen zijn ze toch eerder genijgd onzedelijk te zijn?
(vrijwel) Alle vrouwen vinden aandacht fijn.

Dat laatste mag je van mij onderbouwen met gegevens.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:36
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:34 :
(vrijwel) Alle vrouwen vinden aandacht fijn.

Dat laatste mag je van mij onderbouwen met gegevens.
Dat is bull shit. Er zijn genoeg vrouwen die aandacht van bv alleen haar man genoeg vinden.

Waarom wilt een vrouw aandacht door middel van strakke kleding?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:47
Love & Peace
Love & Peace is offline
je mag sowieso eigenlijk je niet al te aandachttrekkend kleden ( zowel man als vrouw).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 19:11
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:15 :
Zeer onislamitisch.
Off-topic geblaat. Waar blijft Lucky Luciano, als je hem echt nodig hebt?
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 19:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:25 :
Nee.

Aangezien je kleren niet bij aan of uittrekken zomaar even je emoties omgooien en je persoonlijkheid veranderen.
Oud 17-03-2005, 19:20
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 17-03-2005 @ 20:19 :
Nee.

Aangezien je kleren niet bij aan of uittrekken zomaar even je emoties omgooien en je persoonlijkheid veranderen.
Dat vind je onwaarschijnlijk. Maar je vind het logisch dat vrouwen strakke kleding dragen voor de (mannelijke) aandacht?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 19:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 20:20 :
Dat vind je onwaarschijnlijk. Maar je vind het logisch dat vrouwen strakke kleding dragen voor de (mannelijke) aandacht?
Ja, maar ik zie niet in hoe andere kleren opeens alle instincten van de mens ongedaan kunnen maken.
Oud 17-03-2005, 19:37
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 17-03-2005 @ 20:33 :
Ja, maar ik zie niet in hoe andere kleren opeens alle instincten van de mens ongedaan kunnen maken.
geen instinct, maar gedrag

nou in iedergeval laat je zien dat je geloof sterker is dan je lustgevoelens.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 19:36 :
Dat is bull shit. Er zijn genoeg vrouwen die aandacht van bv alleen haar man genoeg vinden.

Waarom wilt een vrouw aandacht door middel van strakke kleding?
Vrouwen willen aan mannen duidelijk maken dat zij gezonde kinderen zullen baren, zodat zij de meest geschikte partner vinden om mee te paren.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:01
Donny must die
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 20:58 :
Vrouwen willen aan mannen duidelijk maken dat zij gezonde kinderen zullen baren, zodat zij de meest geschikte partner vinden om mee te paren.
nee ze willen een hotdog in hun taco om het vervolgens te besmeuren met 'knoflook saus'
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:03
saturday
saturday is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 04-03-2005 @ 17:58 :
Omdat er bepaalde voorwaarden verbonden zijn aan het tweede, derde of vierde huwelijk. Een van voorwaarde is dat de eerste echtgenoot het eens moet zijn met huwelijk van haar man met een tweede vrouw. Wanneer de eerste echgenote dit accepteert, dan zie ik niet in waarom het discriminerend zou zijn tegenover deze vrouw. Ze gaat er immers mee akkoord.
Ze MOET er wel mee akkoord gaan ja, anders word ze uit de familie verstoten of gestenigd etc.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:04
Donny must die
Citaat:
saturday schreef op 17-03-2005 @ 21:03 :
Ze MOET er wel mee akkoord gaan ja, anders word ze uit de familie verstoten of gestenigd etc.
ja, dat is idd zo. Ik had laatst nog mijn zusje gestenigd Moest dat wijf maar niet zo geeemancipeerd zijn
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:09
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
saturday schreef op 17-03-2005 @ 21:03 :
Je spreekt uit ervaring? Ik heb het zelf namelijk nog nooit meegemaakt. Bovendien had ik het over de voorschriften, en niet over het verschil in de praktische uitvoering.

Sowieso is polygamie een zeldzaam verschijnsel in de moslimwereld. Een aantal moslimlanden kent zelfs een verbod op polygamie.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 17-03-2005 @ 21:09 :
Je spreekt uit ervaring? Ik heb het zelf namelijk nog nooit meegemaakt.
Als ik me goed herinner was jij onder de mensen die vonden dat de islam zegt dat een vrouw haar man in alles gelijk moet geven en moet luisteren...

Geen soortemet vetorecht over verdere huwelijken dus..

Verder maakt het weinig uit of er enkele moslimlanden (uberhaupt is het de maatschappelijke norm, niet de plaatselijke wet in deze kwestie) een verbod kennen, als we het over polygamie als algemeen verschijnsel hebben
Oud 17-03-2005, 20:51
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 17-03-2005 @ 21:49 :
Als ik me goed herinner was jij onder de mensen die vonden dat de islam zegt dat een vrouw haar man in alles gelijk moet geven en moet luisteren...

Geen soortemet vetorecht over verdere huwelijken dus..

een vrouw mag scheiden van haar man, dus als ze het er niet mee eens is kan ze scheiden. Dus de man moet wel luisteren
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 08:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 21:51 :
een vrouw mag scheiden van haar man, dus als ze het er niet mee eens is kan ze scheiden. Dus de man moet wel luisteren
In de praktijk zal dit lastig zijn aangezien de vrouw vaak door de man in haar onderhoud voorzien wordt en geen eigen baan heeft enzo en 4 of meer kids heeft op te voeden.
Oud 18-03-2005, 08:43
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 17-03-2005 @ 21:51 :
Valt dat dan niet onder ondeugelijk gedrag oid?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:01
juno
juno is offline
Wat Paulus schrijft aan de Korinthiers in de Bijbel liegt er ook niet om hoor, wat positie van de vrouw betreft. Maar christnen wereldwijd hebben die denkbeelden inmiddels wel wat weten te nuanceren. Het hoofd der vrouw is de man...(brrr, feministen rillen om dit zinnetje) We denken niet langer dat de vrouw is geschapen om en uit de man. Paulus zwakt het wel wat af: Man en vrouw zijn niets zonder elkaar. De man is ook door de vrouw, maar alles is uit God. We nemen sommige passages in de Bijbel gelukkig met de tweeduizend jaar oude korrel zout die het verdient: de wereld is veranderd sinds Paulus zijn eerste brief schreef. Die schreef hij overigens gedeeltelijkop eigen titel, hij zegt het steeds uitdrukkelijk als het niet de wil is van de heere, maar zijn eigen mening,

(1 Kor:13 is overigens wel een waanzinnig mooi gedicht).

Maar dat zou dan toch in de islam ook het geval moeten zijn, de Koran is ook niet bepaald recente literatuur.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:18
Donny must die
Citaat:
Gatara schreef op 18-03-2005 @ 09:16 :
In de praktijk zal dit lastig zijn aangezien de vrouw vaak door de man in haar onderhoud voorzien wordt en geen eigen baan heeft enzo en 4 of meer kids heeft op te voeden.
Een moslim wordt niet verboden met een gescheiden vrouw te trouwen. En die vrouw had net zo goed een niet-moslim kunnen zijn, tligt ermaar aan waar je woont.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:18
Donny must die
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-03-2005 @ 09:43 :
Valt dat dan niet onder ondeugelijk gedrag oid?
neuh
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:40
juno
juno is offline
Wat is de scheidingsprocedure en wat zijn de gevolgen met betrekking tot de voogdij van de kinderen? Zijn die voor man en vrouw hetzelfde?

Ik lees nare dingen over drie keer zeggen ik verstoot je, en dan ben je gescheiden, als man. Een vrouw moet het via de rechtbank aanhangig maken en ze moet bewijzen en getuigen hebben dat hij haar niet goed behandelt. Waarom die ongelijkheid?

Is er alimentatie?

De kinderen worden tot 12 jaar automatisch aan de moeder toegewezen, zodra ze 12 worden, worden ze weer bij haar weggehaald. Hebben kinderen geen keuzerecht, zoals bij ons?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 15:16
Donny must die
Poeh ik heb daar geen verstand van.

Wat ik heb gelezen iig:

de vrouw krijgt automatisch de kinderen
de vrouw mag van de man om allerlei redenen scheiden. Zelfs impotentie kan een reden zijn om te scheiden. Getuigen enzo is bull shit, aangezien er geen getuigen kunnen zijn in het gezinsleven van die man en vrouw behalve de kinderen.
De man is idd van zijn vrouw scheiden als hij zegt dat hij haar verstoot.
De vader is verplicht izjn kinderen te onderhouden, dus ja alimentatie moet naar mijn weten wel.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 09:34
Gatara
Gatara is offline
kreeg dit in mijn mailboxje:

THE WASHINGTON POST

Friday, March 18, 2005
Opinion Columns

A Prayer Toward Equality

By Mona Eltahawy

NEW YORK -- Today, somewhere in New York, a Muslim woman will give the sermon that precedes the congregational noon prayers, called Jum'ah, that mark the highlight of the Muslim week. She will then lead men and women in prayer, becoming the first woman on record to lead a public, mixed-gender Friday prayer.

I can't tell you where the prayer will be held because I don't know yet. The location is being kept secret because the original venue backed out after it received threats for opening its doors to such a service.

But I can tell you that the courage of Amina Wadud, a professor of Islamic studies at Virginia Commonwealth University who will lead us all, is impossible to describe. And I can tell you what a thrill it will be to stand before God as the spiritual equal of the male congregants -- praying together, not behind the men and not in another room -- with a woman leading us.

There is nothing in Islam that bars a woman from giving the Friday sermon or from leading a mixed-gender prayer. The fact that only men have done both for centuries is one of many things that Muslims have rarely questioned. We have wasted time and energy circling the same old subjects: Just how much of woman's body should be covered; can men and women shake hands, etc.

By standing behind Amina Wadud today, we will be clearing the deck of distractions and acknowledging the egalitarianism that permeates Islam. My faith resides deep in my heart, but it has been hard at times to reconcile my heart with my mind, which too often recoils at the blatant misogyny that centuries of male-dominated interpretation of my religion have wrought.

We are taught that Islam gave women rights more than 1,400 years ago that made them the envy of women in Europe's Dark Ages. When European women were mere chattel, Muslim women gained the right to inherit and own property.

But now the descendants of those women who envied Muslim women in the seventh century have moved far ahead. Where is that spirit of the early days of Islam?

One of my favorite stories from Islamic history -- apocryphal or not -- goes like this: Women at the time of the prophet Muhammad complained that the revelations he had received so far addressed "believing men." What about us, they asked? Soon after, the prophet began receiving revelations that addressed both "believing men" and "believing women."

If God included us in the narrative, who has kept us out?

Not surprisingly, conservative scholar Yusuf Qaradawi has condemned the mixed-gender prayer on his weekly show on al-Jazeera. But we were not waiting for his blessing or anyone else's. Many male scholars and clerics have let the Muslim world down. Their apathy and disinclination to speak out -- be it against misogyny or against violence in the name of Islam -- long ago turned many of us off.

Several Muslim organizations in the United States have either condemned Amina Wadud's decision to lead the Friday prayer or have remained silent, choosing to stay on the sidelines of an event that embodies the aspirations of Muslim women to be recognized as men's spiritual equals.

Many of us have moved beyond these scholars, clerics and organizations and are setting our own agenda. The Muslim world is large and diverse. Issues that concern women in Saudi Arabia -- where they cannot be admitted to a hospital without a male guardian's signature -- are very different from those in Malaysia, where women recite the Koran on national television.

Here in the United States, where we can debate and argue without fear of losing our lives, there will, God willing, be no violence at today's prayer. But we have had an exciting few months leading up to it.

Late last year three men and a woman co-founded the Progressive Muslim Union of North America to provide a forum for Muslims who feel alienated by the conservatism of many of the existing organizations. The woman, Sarah Eltantawi, was once the spokeswoman of a mainstream American Muslim organization but left in frustration at the same silence and ambivalence over women's issues that we have seen with regard to Amina Wadud's brave move.

Thousands of us take refuge in the Web site MuslimWakeUp.com, edited by Ahmed Nassef, who co-founded it in 2003. The site, which receives 3 million hits a month, has allowed writers and commentators to argue and take to task the stifling mind-set that has held us back for so long.

Amina Wadud's decision to lead the Jum'ah is the most public example of setting our own agenda. It will be women who will change Islam and bring it into the 21st century, because we have nothing to lose. But many men support us in these efforts, because our fight is their fight.

The writer, a New York-based columnist for the pan-Arab publication Asharq al-Awsat, is a member of the board of the Progressive Muslim Union of North America. Her Web site is at www.monaeltahawy.com.

Thanks Hisham,
Thanks for sharing this article..
I was there and filmed the whole programme, including the outside
demonstrations of a fanatic group (also led by a female!!)
I uploaded a short video clip at: http://sudan.org/call4prayer.wmv
(This clip is copyrighted by sudan.org)
this is the Call for Prayer (azan) by a young lady.
Oud 19-03-2005, 09:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 18-03-2005 @ 15:18 :
Een moslim wordt niet verboden met een gescheiden vrouw te trouwen. En die vrouw had net zo goed een niet-moslim kunnen zijn, tligt ermaar aan waar je woont.
er ja

tis een structureel probleem. Niet iets typisch islamitisch.
Oud 19-03-2005, 11:02
Donny must die
Citaat:
Gatara schreef op 19-03-2005 @ 10:34 :
er ja

tis een structureel probleem. Niet iets typisch islamitisch.
yeah
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten