Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Ben je voor of tegen goedkeuring van Nederland voor de Europese grondwet?
Altijd voor geweest 49 23.56%
Altijd neutraal geweest 8 3.85%
Altijd tegen geweest 83 39.90%
Voor, maar was eerst neutraal/tegen 29 13.94%
Neutraal, maar was eerst voor/tegen 8 3.85%
Tegen, maar was eerst voor/neutraal 31 14.90%
Aantal stemmers: 208. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2005, 16:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Grondwet definitief van de baan na zes maal nee (video)

Uitgegeven: 30 mei 2005 16:15
Laatst gewijzigd: 30 mei 2005 16:26
BRUSSEL - Als zes van de 25 lidstaten de Europese Grondwet afwijzen, verdwijnt het document automatisch in de prullenmand. Als vijf of minder landen nee zeggen, is eerst overleg nodig, zeggen afgevaardigden van Europese Commissie (dagelijks EU-bestuur) en europarlement maandag.

Bekijk video: straatreactiesModem/ Breedband

"Zes lidstaten moeten nee zeggen voordat de grondwet volledig van de baan is", vindt voorzitter Borrell van het Europees Parlement. Hij baseert zich op artikel 30 van de slotakte van de grondwet. Daarin staat dat als viervijfde van de lidstaten (20 dus van de 25) de tekst hebben bekrachtigd en andere landen moeilijkheden hebben ondervonden, de Europese leiders de kwestie bespreken.

Tweede referendum

Onduidelijk is waar dat toe kan leiden. Eerder is al gesuggereerd, onder meer door huidig EU-voorzitter Juncker, dat de neestemmers nogmaals naar de stembus moeten. De grondwet kan hoe dan ook pas van kracht worden als alle lidstaten haar hebben bekrachtigd.

Geen juridische plicht

Net als Borrell leidt ook een woordvoerder van de Commissie uit artikel 30 af dat de Europese leiders zich er politiek toe verbonden hebben om op zijn minst een poging te doen om het verdrag te ratificeren. De zegsman stelt dat er echter geen juridische plicht is om dat te doen. In theorie kunnen andere EU-landen zeggen dat ze de grondwet niet aan hun volk of hun parlement ter goedkeuring voorleggen na een nee in Frankrijk of andere landen.
http://www.nu.nl/news/533646/21/Gron...8video%29.html

----------

dus als je voor zou gaan stemmen, maar na het Franse nee besloot niet meer te gaan stemmen: doe het toch maar wel
Advertentie
Oud 30-05-2005, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-05-2005 @ 16:40 :
Komt dit rechtstreeks uit een speech van Balkenende ofzo?
Nee, gewoon common sense. Engelsen zijn toch van nature al Euroskeptisch, dus van een Brits no zal niemand opkijken. Van de oprichters daarentegen had ik gewoon wat anders verwacht. Maar, zoals vandaag in de Volkskrant stond (ben even naam van de auteur kwijt) - er waait gewoon een hele nieuwe, nationalistische wind door Europa, waarin vooruitgang en verdere Europese eenwording niet meer vanzelfsprekend is.
Oud 30-05-2005, 18:09
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Zoals beloofd, hierbij mij reactie op LB06's stelling, die luidde dat wetenschappelijk bewezen is dat Nederland per inwonder te weinig macht krijgt in de EU-raad, als de grondwet doorgaat. Er lijken nu zelfs forumleden te bestaan die om deze wetenschappelijke reden 'tegen' willen stemmen, vandaar mijn drang om dit op te helderen:

De UVT-link die je gaf kon ik weinig mee, omdat die alleen een formule gaf zonder daar een verklaring bij te geven. Alleen de UVA-link maakte duidelijk hoe de redenering ging en die is samenvattend ongeveer zo:

Het is bewezen dat de kans dat elke inwoner uit een land met n inwoners daadwerkelijk invloed heeft op de uitslag van een referendum evenredig is aan het omgekeerde van de wortel van n. Aangezien het gewicht van de stem van een land evenredig is aan n heeft elke inwoner van een land een gewicht/kans-ratio van n / wortel (n) en dat is gunstig voor de grotere landen.

Hoewel dit allemaal wiskundig gezien misschien correct is, is dit een typisch voorbeeld van theorie waarvan de maatschappelijke relevantie nihil is. Het neemt namelijk dingen aan die in de praktijk nooit kunnen bestaan. Het artikel zelf geeft dit zelf ook al aan, lees het 'discussie'-punt nog maar eens door. Het gaat er vanuit dat de kans van stemmen 50% zijn, het stemgedrag totaal onafhankelijk is en zelfs als dit zo zou zijn zouden er zo'n 9000 referenda moeten komen om enig verschil te zien. Het is namelijk gebaseerd op de aanname dat je als individuele burger daadwerkelijk 'invloed' hebt op het stemgedrag, iets wat alleen gebeurt als de uitslag 50,00% en 50,00% zou zijn.

Conclusie: leuke en interessante theorie maar niet meer dan dat en zeker géén goede reden om tegen te stemmen!

Tot slot aan de voorstanders: ga toch alsjeblieft wél stemmen! De tegenstanders hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Bescherm ons tegen hen en bescherm ze vooral tegen zichzelf.
Oud 30-05-2005, 18:11
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Ik vind Europa eigenlijk een soort van Holland ten tijde vóór de Unie van Utrecht.
Oud 30-05-2005, 18:31
fleety girl
Avatar van fleety girl
fleety girl is offline
Citaat:
Nietzman schreef op 30-05-2005 @ 19:11 :
Ik vind Europa eigenlijk een soort van Holland ten tijde vóór de Unie van Utrecht.

Oud 30-05-2005, 18:32
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Nou, net even het debat over de Europese Grondwet gezien. Ik heb me er weinig over laten voorlichten eerlijk gezegd. Vooral omdat ik me mateloos erger aan de voorstanders van de Europese Grondwet en hun zogenaamde campagne.
En een echt standpunt had ik eigenlijk ook niet. Maar als ik deze 6 heren zo bezig zie in het debat neig ik toch zeker naar een NEE.
Het klinkt allemaal erg vaag en onbeduidend. En de wat zwakkere discussieleiders aan de NEE kant weerlegden toch vrij makkelijk de argumenten van Bos, Verhagen en Van Aartsen.
En de arrogantie en denigrerende houding die Van Aartsen heeft intrigeert mij erg. Iedereen die het niet met hem eens is in feite minder. Dat merk je aan zijn hele houding.
Ik moet wel zeggen dat zwakkere niet helemaal klopt. Ze zijn in feite ook wat minder. Maar Van Bommel en Rouwvoet deden het erg goed.

Edit: Voor mij is dit dus een Nee. De voorstanders hebben mij absoluut niet kunnen overtuigen. En het debat van morgen kan ik niet zien, want dan zit ik mooi in Londen!
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".

Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 18:37.
Oud 30-05-2005, 18:34
Verwijderd
Van Aartsen straalt inderdaad misplaatste arrogantie uit. Geen wonder dat Wouter Bos niet met die gast op een JA-poster wilde.
Oud 30-05-2005, 18:36
fleety girl
Avatar van fleety girl
fleety girl is offline
Nederland zal toch wel NEE stemmen.
Oud 30-05-2005, 18:50
Verwijderd
http://www.sp.nl/nieuws/actie/grondwet/stemmachine/

Hehehe.
Oud 30-05-2005, 18:51
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
fleety girl schreef op 30-05-2005 @ 19:36 :
Nederland zal toch wel NEE stemmen.
Waarom weet ik niet, maar het nee-kamp roept steevast dat Nederland NEE zal stemmen, en maakt de ja-stemmers voor bepaalde dingen uit. Ik vraag me af waar dat enthousiasme vandaan komt.
Oud 30-05-2005, 18:52
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Oud 30-05-2005, 18:52
r a r e m a n
Avatar van r a r e m a n
r a r e m a n is offline

Oud 30-05-2005, 19:17
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Wat ik opvallend blijf vinden: het electoraat van elke partij (op D66na) is in meederheid tegen deze Europese Grondwet, maar de partij-elites blijven toch voor zijn.....net zoals het geval was in Frankrijk. Erg dom van die partijbonzen. Maakt ze niet bepaald geloofwaardiger.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 30-05-2005, 19:22
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-05-2005 @ 19:51 :
Waarom weet ik niet, maar het nee-kamp roept steevast dat Nederland NEE zal stemmen, en maakt de ja-stemmers voor bepaalde dingen uit. Ik vraag me af waar dat enthousiasme vandaan komt.
Ja-stemmers maken nee-stemmers ook uit voor tegen vooruitgang te zijn enzo...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 30-05-2005, 19:23
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Alleen de SP is in staat zulke leugens te verkondigen.
Oud 30-05-2005, 19:24
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
heb net 2 vandaag gekeken, en het ja kamp heeft me niet kunnen overtuigen.
Van bommel niet heel sterk, maar rouwvoet maakte grote indruk, ook die man van LPF viel me mee(verwachte ook niet veel )
bos ging nog wel maar die andere 2 spraken me zo tegen dat mijn nee echt een nee is gebleven.
Oud 30-05-2005, 19:35
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 30-05-2005 @ 20:17 :
Wat ik opvallend blijf vinden: het electoraat van elke partij (op D66na) is in meederheid tegen deze Europese Grondwet, maar de partij-elites blijven toch voor zijn.....net zoals het geval was in Frankrijk. Erg dom van die partijbonzen. Maakt ze niet bepaald geloofwaardiger.
Nee, zeker de VVD niet. Van Aartsen liep op het partijcongres van (geloof ik) vrijdag of eergister net enorm op te snijden dat hij zoveel waarde hecht aan de wil van de kiezer. Dat blijkt hier niet echt. Maar goed, je moet natuurlijk ook niet vergeten dat die coalitiepartjien elkaar een beetje in de houdgreep hebben. Er zijn ook in CDA- en VVD-gelederen best wel mensen tegen, maar als die dat zeggen riskeren ze natuurlijk een kabinetscrisis.
Oud 30-05-2005, 19:42
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Opvallender vind ik dat ook de partij-elites van de PvdA en GroenLinks voor de Grondwet zijn, terwijl het meerendeel van hun kiezers tegen is. Deze twee partijen riskeren echter geen kabinetscrisis...
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 30-05-2005, 19:48
Verwijderd
Nee, die riskeren hooguit een afslachting bij de komende verkiezingen, hoewel ik me dan afvraag waar die zetels naartoe moeten gaan, want zo ongeveer elke partij staat er slecht voor - de coalitiepartijen zijn op een dieptepunt qua populariteit en de oppositiepartijen die vóór zijn doen ook aan volksverlakkerij
Oud 30-05-2005, 20:00
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-05-2005 @ 17:47 :
Nee, gewoon common sense. Engelsen zijn toch van nature al Euroskeptisch, dus van een Brits no zal niemand opkijken. Van de oprichters daarentegen had ik gewoon wat anders verwacht. Maar, zoals vandaag in de Volkskrant stond (ben even naam van de auteur kwijt) - er waait gewoon een hele nieuwe, nationalistische wind door Europa, waarin vooruitgang en verdere Europese eenwording niet meer vanzelfsprekend is.
je gaat er nu wel van uit dat de grondwet perse vooruitgang betekend en dat is iets waar ook de deskundigen het niet over eens kunnen worden
Oud 30-05-2005, 20:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik heb net gekeken op de site over het referendum en ook de referendumwijzer ingevuld. wat stellingen bekeken en wat er veranderd met de europese grondwet.

Ik vind het jammer dat het VETOrecht per lidstaat verdwijnt en zou het jammer vinden als er één voorzitter komt van de EU.
Ook is het jammer dat een land niet kan weigeren bij meer steun e.d. bij terrorismebestrijding.
Verder denk ik idd, omdat het aantal burgers een grote rol speelt in de beslissingen, dat als Italie, Duitsland en Frankrijk samenspannen zij alles met zn drieeen voor elkaar kunnen krijgen. Nu heeft Frankrijk 'non' gestemd, dus het is sowieso nog even afwachten.

Een voordeel vind ik wel dat Europa economisch sterker wordt, dat gezamenlijk zaken als volksgezondheid en milieu aangepakt kunnen worden. Ook een belangrijk voordeel is dat het Europees parlement meer te zeggen krijgt.

Over het feit dat bij zoveel handtekeningen een onderwerp op de europese agenda komt... Dat vind ik allemaal nog heel vaag. Je kan het nog wel op de agenda zetten, maar het vervolgens idd negeren.

Uit de referendumstellingen die ik had ingevuld blijkt wel dat ik het voor 70% met de europese grondwet eens ben. Maar dat zegt niet alles. De ene stelling kan voor mij zwaarder wegen dan de ander. en vooral het feit dat Nederland meer uit handen geeft aan de EU en geen vetorecht behoud vind ik zwaar wegen.

ik neig meer naar voor, maar met sommige zaken ben ik het niet eens
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 30-05-2005, 20:35
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Juichtoon schreef op 26-05-2005 @ 15:50 :


Neem die 1 miljoen handtekeningen, daar heb je dus geen fuck aan. Je mag dan een voorstel neerleggen bij de commissie, maar ze zijn niet verplicht om je verzoek te behandelen! Ze kunnen zo´n initiatief dus gewoon negeren!

vage boel is dat idd.
maar ik dacht dat ze wel verplicht waren het te behandelen. maarja, als ze alleen al zeggen van 'dit staat op de agenda, we stellen het nog uit'. Tja, dan bereik je niet veel nee.

dat het europees parlement meer te zeggen krijgt vind ik wel
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 30-05-2005, 20:39
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 30-05-2005 @ 21:33 :
ik heb net gekeken op de site over het referendum en ook de referendumwijzer ingevuld. wat stellingen bekeken en wat er veranderd met de europese grondwet.

Ik vind het jammer dat het VETOrecht per lidstaat verdwijnt en zou het jammer vinden als er één voorzitter komt van de EU.
Ook is het jammer dat een land niet kan weigeren bij meer steun e.d. bij terrorismebestrijding.
Verder denk ik idd, omdat het aantal burgers een grote rol speelt in de beslissingen, dat als Italie, Duitsland en Frankrijk samenspannen zij alles met zn drieeen voor elkaar kunnen krijgen. Nu heeft Frankrijk 'non' gestemd, dus het is sowieso nog even afwachten.

Een voordeel vind ik wel dat Europa economisch sterker wordt, dat gezamenlijk zaken als volksgezondheid en milieu aangepakt kunnen worden. Ook een belangrijk voordeel is dat het Europees parlement meer te zeggen krijgt.

Over het feit dat bij zoveel handtekeningen een onderwerp op de europese agenda komt... Dat vind ik allemaal nog heel vaag. Je kan het nog wel op de agenda zetten, maar het vervolgens idd negeren.

Uit de referendumstellingen die ik had ingevuld blijkt wel dat ik het voor 70% met de europese grondwet eens ben. Maar dat zegt niet alles. De ene stelling kan voor mij zwaarder wegen dan de ander. en vooral het feit dat Nederland meer uit handen geeft aan de EU en geen vetorecht behoud vind ik zwaar wegen.

ik neig meer naar voor, maar met sommige zaken ben ik het niet eens
Dat bedoel ik, veel dingen zijn veel te vaag. Zegt er ook één dat ook al zijn er maar 5 landen tegen een voorstel, ipv de benodigde 9, dan wordt ernaar gekeken. Maar wat hebben we daaraan? Ze zeggen dat er naar wordt gekeken, het komt op de agenda, en we zorgen ervoor dat dit gebeurd en dat gebeurd.
Ze moeten rekening houden met dit en met dat. Maar echt iets concreets heb ik helaas nog niet gehoord.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Oud 30-05-2005, 20:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
vraagje aan de mensen die er verstand van hebben.

veel mensen lijken bezorgd om hun baan. Want ja, als die wet er door is kan iedereen in Europa overal komen werken. De polen zijn veel goedkoper en Nederlanders zijn bang hun baan te verliezen. kan ik me goed voorstellen overigens.
maar (en dit is slechts mijn gedachtenspinseltje) kan het niet zo zijn dat als Nederland 'nee' stemt, dat bijv. de landen die 'ja' hebben gestemd minder handel drijven met Nederland, waardoor het slechter gaat met de economie en er op die manier ook banen verdwijnen... En aangezien duitsland een 'ja'voter is...

^^ Wil iemand hier zijn mening over geven??
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 30-05-2005, 21:29
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 30-05-2005 @ 21:41 :
vraagje aan de mensen die er verstand van hebben.

veel mensen lijken bezorgd om hun baan. Want ja, als die wet er door is kan iedereen in Europa overal komen werken. De polen zijn veel goedkoper en Nederlanders zijn bang hun baan te verliezen. kan ik me goed voorstellen overigens.
maar (en dit is slechts mijn gedachtenspinseltje) kan het niet zo zijn dat als Nederland 'nee' stemt, dat bijv. de landen die 'ja' hebben gestemd minder handel drijven met Nederland, waardoor het slechter gaat met de economie en er op die manier ook banen verdwijnen... En aangezien duitsland een 'ja'voter is...

^^ Wil iemand hier zijn mening over geven??
nee
als 1 land nee stemt is de grondwet van de baan

maar het hele banen verhaal is wel onzettend overdreven natuurlijk
Oud 30-05-2005, 21:32
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Pr0f schreef op 30-05-2005 @ 22:29 :
nee
als 1 land nee stemt is de grondwet van de baan

maar het hele banen verhaal is wel onzettend overdreven natuurlijk
Uhm
nee

Grondwet definitief van de baan na zes maal nee (video)

Uitgegeven: 30 mei 2005 16:15
Laatst gewijzigd: 30 mei 2005 21:03

BRUSSEL - Als zes van de 25 lidstaten de Europese Grondwet afwijzen, verdwijnt het document automatisch in de prullenmand. Als vijf of minder landen nee zeggen, is eerst overleg nodig, zeggen afgevaardigden van Europese Commissie (dagelijks EU-bestuur) en europarlement maandag.

Bekijk video: straatreacties: Modem/ Breedband




"Zes lidstaten moeten nee zeggen voordat de grondwet volledig van de baan is", vindt voorzitter Borrell van het Europees Parlement. Hij baseert zich op artikel 30 van de slotakte van de grondwet. Daarin staat dat als viervijfde van de lidstaten (20 dus van de 25) de tekst hebben bekrachtigd en andere landen moeilijkheden hebben ondervonden, de Europese leiders de kwestie bespreken.

Tweede referendum

Onduidelijk is waar dat toe kan leiden. Eerder is al gesuggereerd, onder meer door huidig EU-voorzitter Juncker, dat de neestemmers nogmaals naar de stembus moeten. De grondwet kan hoe dan ook pas van kracht worden als alle lidstaten haar hebben bekrachtigd.

Geen juridische plicht

Net als Borrell leidt ook een woordvoerder van de Commissie uit artikel 30 af dat de Europese leiders zich er politiek toe verbonden hebben om op zijn minst een poging te doen om het verdrag te ratificeren. De zegsman stelt dat er echter geen juridische plicht is om dat te doen. In theorie kunnen andere EU-landen zeggen dat ze de grondwet niet aan hun volk of hun parlement ter goedkeuring voorleggen na een nee in Frankrijk of andere landen.
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Oud 30-05-2005, 21:36
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ja, er is best een kans dat we over twee jaar weer naar de stembus mogen. Of de Kamer is zo verstandig geen referendum uit te schrijven en de grondwet gewoonh te ratificeren de volgende keer.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 30-05-2005, 21:39
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 30-05-2005 @ 22:32 :
als een klein land als nederland nee zeg wellicht denk je echt dat ze dit ook gaan doen nu frankrijk nee heeft gezegd ?
Oud 30-05-2005, 22:11
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 30-05-2005 @ 22:36 :
Ja, er is best een kans dat we over twee jaar weer naar de stembus mogen. Of de Kamer is zo verstandig geen referendum uit te schrijven en de grondwet gewoonh te ratificeren de volgende keer.
Maar daar is het nu al te laat voor, het volk beslist nou voor of tegen, ze zijn zo dom geweest om een referendum te houden dan moeten ze zich ook aan de uitspraak ervan houden. En niet 2 jaar later het toch ineens invoeren
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 30-05-2005, 22:13
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Het volk vertraagt de boel alleen maar. Laten we het volk maar afschaffen.
Oud 30-05-2005, 22:26
Draakje83
Avatar van Draakje83
Draakje83 is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-05-2005 @ 20:23 :
Alleen de SP is in staat zulke leugens te verkondigen.
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-05-2005 @ 23:13 :
Het volk vertraagt de boel alleen maar. Laten we het volk maar afschaffen.
Lol are you for real.

Of zit je alleen maar te stangen om mensen op "Nee" te krijgen.
__________________
Isketch.net rules ^_^
Oud 30-05-2005, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-05-2005 @ 20:23 :
Alleen de SP is in staat zulke leugens te verkondigen.
Ik denk niet dat de SP serieus gelooft in krimpende NEE-knopjes in stemhokken
Oud 30-05-2005, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Pr0f schreef op 30-05-2005 @ 21:00 :
je gaat er nu wel van uit dat de grondwet perse vooruitgang betekend en dat is iets waar ook de deskundigen het niet over eens kunnen worden
Ik bedoel vooruitgang in de zin van het totstandbrengen van nieuwe wetgeving, niet zozeer vooruitgang in sociaal-economische zin. Daar kunnen we het inderdaad niet over eens worden, omdat alleen al iedereen met een andere definitie ervan werkt.

Citaat:
~~Fantôme~~
veel mensen lijken bezorgd om hun baan. Want ja, als die wet er door is kan iedereen in Europa overal komen werken. De polen zijn veel goedkoper en Nederlanders zijn bang hun baan te verliezen. kan ik me goed voorstellen overigens.
Toch is dat eigenlijk onzin, want de vrijheid van vestiging, de vrijheid van goederen, diensten en personen gold al veel langer. De reden dat 'goedkope Polen' eenvoudig hier kunnen komen werken is niet gelegen in de nieuwe Grondwet, maar in het feit dat Polen door toetreding tot de Unie gewoon is toegetreden tot de Europese Economische Ruimte.
Oud 30-05-2005, 23:22
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Pr0f schreef op 30-05-2005 @ 22:29 :
nee
als 1 land nee stemt is de grondwet van de baan

maar het hele banen verhaal is wel onzettend overdreven natuurlijk
misschien is het overdreven.
maar ik weet niet meer wat ik als reeel moet zien en wat niet.
er wordt zoveel gezegd

als één land tegen stemt (frankrijk al sowieso) is de grondwet van de baan. Maar gaat Frankrijk niet een tweede referendum houden? kunnen we in Nederland dan niet beter ook wel gewoon gaan stemmen?
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 31-05-2005, 00:45
Draakje83
Avatar van Draakje83
Draakje83 is offline
Een overpeinzing:

De reden waarom er in Nederland misschien niet redelijk over gediscussierd kan worden is omdat we het niet gewend zijn om op één issue te stemmen. Tenminste we zijn het niet gewend om over één issue te praten. Wel over één algemene issue zoals de multiculturele samenleving, maar die bestaat uit menig subissue. Sommige daarvan hebben er zelfs amper iets ermee te maken.
Bijvoorbeeld de aanpak van criminaliteit of het behandelen van uitkeringen.
In het vervolg geen referenda meer houden is denk ik trouwens geen echte optie meer. De geest is uit de fles. Het volk verwacht nu ook inspraak over nog meer andere dingen. Te denken valt aan het lidmaatschap van Turkije over ongeveer 15 jaar en al helemaal een herziene versie van de grondwet voor waarneer ze die erdoor willen halen.
__________________
Isketch.net rules ^_^
Oud 31-05-2005, 08:14
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Treffend.
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 31-05-2005, 08:59
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Draakje83 schreef op 30-05-2005 @ 23:26 :
Lol are you for real.

Of zit je alleen maar te stangen om mensen op "Nee" te krijgen.
Ehrm eerder "Ja"
Oud 31-05-2005, 09:58
JCL
JCL is offline
Ik kan het altijd een beetje raar vinden dat we nu ineens overal over gaan lopen stemmen in dit land. Dat zie je hier nu ook weer, waarom moet dit via een referendum? Kan toch prima via de kamer? Net zo iets als: Gekozen fotmateur, gekozen beurgemeester, gekozen ministers, gekozen premier, allemaal zo'n onzin. De meeste mensen denken dat democratie inhoud dat het volk beslist, dat het volk kiest, maar dit is helemaal niet waar. Democratie houd in dat het volk bepaald welke richting het land op gaat. Bij verkiezingen lijkt het wel of we op een persoon stemmen, ik stem op zalm, bos of Marijnisen, maar dat is niet waar. Bij verkiezingen stem je voor een idiologie, voor een bepaald idiaal wat je hebt. Ik ben dan b.v. liberaal, dus ik zou als ik zou mogen stemmen op de VVD stemmen, niet omdat daar poppetje X zit maar omdat ik het eens ben met hun idalen en hun ideeen. Is die hele ontwikkeling van alles maar kiezen dan fout?! Ja, in mijn ogen wel, want het volk voor de man met de grootste bek, voor de popi jopi, populisme is geen democratie, het is juist de ondergang van de democratie, laat mensen met verstand de juiste beslissingen nemen en niet jantje die maar luisterd naar iemand met de grootste bek maar iemand die weet waar die over praat, iemand die doet waar die voor staat. Niet dat dit nu het geval is, maar dat geeft al aan hoe de politiek na Pim en andere is veranderd.

Dat hele referendum is eigelijk een beetje gebakken lucht, het is niet eens belangrijk, het is een advies en dat wordt dan opgevolgd. Maar, nu mag het Europees parlement ook alleen maar advies geven, schijnbaar zijn de EU lidstaten daar tegen dus wat doen ze, ze houden een referendum met precies dezelfde opzet... Juist, hypocriet noem ik dat!

Ben ik voor of tegen? Duidelijk voor, het is belangrijk dat wij samen sterk staan tegen de rest van de wereld, zeker op economisch gebied maar om dat te bereiken is ook vergaande politieke samenwerking nodig. Als Nederland een provincie wordt van Europa hebben wij niets meet te vertellen? Als Nederland 1 groot populistisch zooitje wordt, dan hebben we pas niets meer te vertellen want met een grote bek alleen kom je er binnen de EU niet.
__________________
Doei JCL "Life is not the amounts of breath you take, it's about the moments that take your breath away" Alax Hitchens
Oud 31-05-2005, 10:20
M. Arnoldi
Avatar van M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
De aanklager moet ook eerst bewijzen waarom iemand een misdaad heeft begaan.

Iemand die een EU grondwet wil, moet ook aantonen met goede argumenten waarom die er zou moeten komen. Aangezien dat nog niet gebeurd is, stem ik op een ''nee'', ongeacht de argumenten van het nee-kamp.

Dat is mijn visie op het geheel! Laat die EU mensen maar zien, wat zo'n EU grondwet waard is. En anders dikke pech. Onze huidige samenleving is prima...
Oud 31-05-2005, 10:26
Verwijderd
Citaat:
JCL schreef op 31-05-2005 @ 10:58 :
Ik kan het altijd een beetje raar vinden dat we nu ineens overal over gaan lopen stemmen in dit land. Dat zie je hier nu ook weer, waarom moet dit via een referendum? Kan toch prima via de kamer? Net zo iets als: Gekozen fotmateur, gekozen beurgemeester, gekozen ministers, gekozen premier, allemaal zo'n onzin. (...)
Kijk, het probleem is gewoon dat bij besluiten die direct de kern van het staatsbestel raken, zoals het veranderen van de wijze van benoeming van burgemeesters en formateurs en dergelijke, de personen waar het om gaat zelf een belang hebben bij de invoering of juist niet invoering ervan. Daarom leent dat soort onderwerpen zich niet zo goed voor een vertegenwoordigende democratie maar meer voor directe democratie. Maar ja, daar stuit je dan weer op het probleem dat het door de politiek gewenste beleid niet goed uit te leggen is aan Jan-met-de-pet-en-de-benedengemiddelde-intelligentie.
Oud 31-05-2005, 10:37
HTID
Avatar van HTID
HTID is offline
Alleen al omdat de overheid zoveel geld pompt in reclame en tv programma's voor de grondwet zou ik tegen stemmen, nog even en ze gaan het aanpakken zoals Goebbels
__________________
Everyone knows gingers have no soul.
Oud 31-05-2005, 10:37
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Pr0f schreef op 30-05-2005 @ 22:39 :
als een klein land als nederland nee zeg wellicht denk je echt dat ze dit ook gaan doen nu frankrijk nee heeft gezegd ?
wellicht, maarja

2 van de 6 dan

er zijn er 6 nodig mits het van de baan is

het is goed mogelijk dat die 6 niet gehaald word

het valt maar te bezien hoe de andere landen erover denken

welke landen moeten btw nog?
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Oud 31-05-2005, 10:56
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
HTID schreef op 31-05-2005 @ 11:37 :
Alleen al omdat de overheid zoveel geld pompt in reclame en tv programma's voor de grondwet zou ik tegen stemmen, nog even en ze gaan het aanpakken zoals Goebbels
Waarom laat je dit soort dingen meewegen als je moet meebeslissen over de toekomst van Europa? Denk je dat goede beslissingen worden gemaakt op basis van dit soort onbeduidende zaken?

Citaat:
M. Arnoldi schreef op 31-05-2005 @ 11:20 :
De aanklager moet ook eerst bewijzen waarom iemand een misdaad heeft begaan.

Iemand die een EU grondwet wil, moet ook aantonen met goede argumenten waarom die er zou moeten komen. Aangezien dat nog niet gebeurd is, stem ik op een ''nee'', ongeacht de argumenten van het nee-kamp.

Dat is mijn visie op het geheel! Laat die EU mensen maar zien, wat zo'n EU grondwet waard is. En anders dikke pech. Onze huidige samenleving is prima...
De argumenten staan op honderdduizenden plekken opgesomd. Als je ze niet goed vind, weerleg ze dan eens! Waarom zijn er zo weinig nee-stemmers die de discussie willen aangaan?

Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 11:01.
Oud 31-05-2005, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 31-05-2005 @ 11:56 :
De argumenten staan op honderdduizenden plekken opgesomd. Als je ze niet goedvind, weerleg ze dan eens! Waarom zijn er zo weinig nee-stemmers die de discussie willen aangaan?
Omdat zowel in het ja- als in het nee-kamp bitter weinig mensen zijn met enige daadwerkelijke kennis van de tekst van het verdrag.
Oud 31-05-2005, 10:59
JCL
JCL is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-05-2005 @ 11:57 :
Omdat zowel in het ja- als in het nee-kamp bitter weinig mensen zijn met enige daadwerkelijke kennis van de tekst van het verdrag.
en DUS is het geen zaak van een referendum, dus moet er door de politiek besloten worden, die snappen tenminste waar het over gaat, die weten tenminste wat ze zeggen, tenminste dat is wel de bedoeling!
__________________
Doei JCL "Life is not the amounts of breath you take, it's about the moments that take your breath away" Alax Hitchens
Oud 31-05-2005, 11:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
HTID schreef op 31-05-2005 @ 11:37 :
Alleen al omdat de overheid zoveel geld pompt in reclame en tv programma's voor de grondwet zou ik tegen stemmen, nog even en ze gaan het aanpakken zoals Goebbels
Aangezien de mensen dom zijn en er niet zelf achteraan gaan heeft de overheid ook weinig keuze dunkt me.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 31-05-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 31-05-2005 @ 12:13 :
Aangezien de mensen dom zijn en er niet zelf achteraan gaan heeft de overheid ook weinig keuze dunkt me.
Ben jij vóór de EU grondwet?
Oud 31-05-2005, 11:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 31-05-2005 @ 12:17 :
Ben jij vóór de EU grondwet?
Op een enkel principieel punt na wel ja.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 31-05-2005, 11:22
Verwijderd
Citaat:
JCL schreef op 31-05-2005 @ 11:59 :
en DUS is het geen zaak van een referendum, dus moet er door de politiek besloten worden, die snappen tenminste waar het over gaat, die weten tenminste wat ze zeggen, tenminste dat is wel de bedoeling!
Erm, nee

Dat wil zeggen, het is wel de bedoeling, maar in zowel regering als parlement weten ook negen op de tien politici echt helemaal geen donder van de Grondwet. Ze hebben van regering of parlement vast wel een stoomcursusje gekregen, maar waarom denk je dat ze moeten werken met die plastic kaartjes om argumenten te kunnen opnoemen?

De enigen die er echt iets van weten zijn bepaalde hoge beleidsambtenaren op het departement wetgeving van het ministerie van justitie (daar komen ook nog wel eens hoogleraren vandaan). En in de Eerste Kamer zit wel een aantal hoogleraren staats- en bestuursrecht, die weten ook wel waar het over gaat. Maar verder...
Oud 31-05-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 31-05-2005 @ 12:18 :
Op een enkel principieel punt na wel ja.
Mag ik ook weten welk principieel punt dat is?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'TMF en MTV moeten zelf censureren'
Love & Peace
214 15-11-2005 22:47
De Kantine Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren?
Hongaar
456 07-11-2005 14:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Nieuwe verkiezingen houden bij te weinig steun voor kabinet'
Gatara
76 24-06-2005 15:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Grondwet
Verwijderd
491 16-05-2005 16:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende toont weer eens gebrek aan ruggegraat
Sky Jewel
38 28-11-2003 18:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Joods-christelijke traditie' moet in grondwet vermeld staan?
Rabbi Daniel
1 13-10-2003 19:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.