Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2006, 20:07
Silencios
Silencios is offline
Citaat:
Maresa schreef op 30-09-2006 @ 17:08 :

Maar... over die laatste opmerking: is er dan ook maar één mens op aarde dat iedereen behandelt zoals hij of zij zelf behandeld zou willen worden? Ik denk dat dat vooral geldt voor de mensen die vrij dichtbij je staan en ik vraag me af of je het zo letterlijk moet zien. Ja, het zou ideaal zijn, perfect zelfs. Maar niemand is perfect. [/B]

Ik denk dat je het wel letterlijk moet nemen, het is moeilijk, vooral als er iemand is die je niet normaal behandelt.

Je hebt wel van die bijzondere mensen die naar mensen handelen, zoals ze zelf zouden worden behandeld.Denk aan Martin Luther King, of moeder Theressa. of nelson mandela, of Ghandi.

Maar ik ken er ook wel eentje. Een jongen. Deze was eerst drugs verslaafde, maar is afgekickt, doordat hij in Jezus begon te geloven.
Als mensen hem uitlachen zegt hij tegen ze: God zegene je.
Deze jongen is een goed voorbeeld en heeft ook een heel mooi innerlijk.

Voor zulke bijzondere mensen heb ik echt veel respect !
Omdat ze weten wat naastenliefde in de praktijk inhoudt. Ze weten wat het is om iedereen lief te hebben, ook mensen die hun op een verkeerde manier behandelen.

Advertentie
Oud 17-10-2006, 10:27
Maresa
Maresa is offline
Ik denk toch dat er een bepaalde mate van egoïsme bij komt kijken. Waarom helpt moeder Theresa anderen? Omdat ze zich daar goed bij voelt en het fijn vindt om anderen te helpen.
Oud 17-10-2006, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Maresa schreef op 17-10-2006 @ 11:27 :
Ik denk toch dat er een bepaalde mate van egoïsme bij komt kijken. Waarom helpt moeder Theresa anderen? Omdat ze zich daar goed bij voelt en het fijn vindt om anderen te helpen.
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar waarom daar over speculeren?
Oud 17-10-2006, 12:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 17-10-2006 @ 11:57 :
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar waarom daar over speculeren?
Omdat eerder iemand onterecht claimde dat haar daden puur kwamen door geloof. Daar doe je de persoon duidelijk mee tekort.
Oud 20-10-2006, 21:15
vichog
vichog is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 15-10-2006 @ 17:29 :
Volgens mij ook ja. Was zelfs ik er in getrapt
weer een bewijs dat wikipedia niet betrouwbaar is
Oud 20-10-2006, 21:18
vichog
vichog is offline
Citaat:
Silencios schreef op 16-10-2006 @ 21:07 :
Maar ik ken er ook wel eentje. Een jongen. Deze was eerst drugs verslaafde, maar is afgekickt, doordat hij in Jezus begon te geloven.
Als mensen hem uitlachen zegt hij tegen ze: God zegene je.
Deze jongen is een goed voorbeeld en heeft ook een heel mooi innerlijk.

Voor zulke bijzondere mensen heb ik echt veel respect !
Omdat ze weten wat naastenliefde in de praktijk inhoudt. Ze weten wat het is om iedereen lief te hebben, ook mensen die hun op een verkeerde manier behandelen.

Ik ken ook precies zo'n type, echt een geweldige jongen. Zo open en altijd in voor een zegening. Ook hier diep respect voor.
Oud 01-11-2006, 16:01
The_eye
The_eye is offline
Beste mensen

Nadat ik al jullie geratel heb gelezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen echte Jehovah's Getuigen ronddwalen op dit forum.

Wat een bullshit er allemaal over ons geschreven wordt. Word er echt niet goed van !!!

Ten eerste werd er een link gegeven naar www.jehovahsgetuigen.net of zo... Er is maar 1 site die ECHT van Jehovahs getuigen is en dat is www.watchtower.org Alle andere site zijn niet officieel en daarom niet als bron of weet ik veel wat te gebruiken.

Als je iets denkt te weten over JG's bedenk dan wel dat er meer slechte dan goede verhalen over ons rondgaan. Niet alleen ervaringen , maar ook mensen die DENKEN te weten wat wij geloven.

Weet je niet zeker of het klopt wat je zegt: ZWIJG
Als je iets vertel wat later niet blijkt te kloppen heb je er alleen jezelf mee.

Je kunt ook niet zeggen of JG's fijne mensen zijn want het blijven mensen. Ieder met zijn eigen karakter. En dat is hetgeen wat meestal botst. JG's doen wel hun best om netjes enzovoort te zijn: maar het BLIJVEN MENSEN

So keep it real

Laatst gewijzigd op 01-11-2006 om 16:04.
Oud 01-11-2006, 17:15
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
The_eye schreef op 01-11-2006 @ 17:01 :
Beste mensen

Nadat ik al jullie geratel heb gelezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen echte Jehovah's Getuigen ronddwalen op dit forum.

Wat een bullshit er allemaal over ons geschreven wordt. Word er echt niet goed van !!!

Ten eerste werd er een link gegeven naar www.jehovahsgetuigen.net of zo... Er is maar 1 site die ECHT van Jehovahs getuigen is en dat is www.watchtower.org Alle andere site zijn niet officieel en daarom niet als bron of weet ik veel wat te gebruiken.

Als je iets denkt te weten over JG's bedenk dan wel dat er meer slechte dan goede verhalen over ons rondgaan. Niet alleen ervaringen , maar ook mensen die DENKEN te weten wat wij geloven.

Weet je niet zeker of het klopt wat je zegt: ZWIJG
Als je iets vertel wat later niet blijkt te kloppen heb je er alleen jezelf mee.

Je kunt ook niet zeggen of JG's fijne mensen zijn want het blijven mensen. Ieder met zijn eigen karakter. En dat is hetgeen wat meestal botst. JG's doen wel hun best om netjes enzovoort te zijn: maar het BLIJVEN MENSEN

So keep it real
Ondanks dat ik het niet eens ben met de leer; waardering voor JG kan ik zeker opbrengen, niet iedere christen, Roomse, of moslim evangeliseert op deze open manier. Ik zie niet zo snel mensen uit mijn gemeente het evangelie rondbrengen.
Oud 01-11-2006, 20:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
The_eye schreef op 01-11-2006 @ 17:01 :
Weerleg het dan, met schelden komen we namelijk niet veel verder.
Oud 05-11-2006, 14:22
The_eye
The_eye is offline
Het is zeker niet mijn bedoeling om te schelden. Ik uitte even mijn onvrede met wat er allemaal geschreven werd.

Om een voorbeeld te noemen. Er wordt gezegt dan ouders hun kinderen willens en wetens medicatie weigeren. Dat is niet waar. We nemen alleen geen bloed. Er zijn duizenden vervangende medicatie voor bloed. Om het nog sterker te maken: Bloedloze operaties nemen nu in 80 % van alle operaties plaats (dankzij de JG's-> als je me niet gelooft vraag maar aan een chirurg)

Dat wij geen bloed nemen is niet uit eigewijsheid, maar dat staat in de bijbel. Handelingen 15:19,20

Iemand beweert dat we geloven dat we naar de hemel gaan (maar het alleen anders verwoorden). We geloven in een opstanding na de dood op AARDE. Er is een groepje die naar de hemel gaan om te regeren (144.000).

Er is nog meer maar dat moet je dan nog maar eens vragen.

Vind je het allemaal onzin wat hier staat? No Point
Maar laat ons wel in onze waarde. We worden vaak genoeg uitgescholden (het is schijnbaar moeilijk om "geen interesse" te zeggen: we zijn namelijk dan even snel weg)

KEEP IT REAL
Oud 05-11-2006, 14:41
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
The_eye schreef op 05-11-2006 @ 15:22 :
(het is schijnbaar moeilijk om "geen interesse" te zeggen: we zijn namelijk dan even snel weg)
Dat verschilt nogal, zo is mijn ervaring. Verder complimenten voor de manier waarop je gerezen misverstanden hier rechtzet .
Oud 05-11-2006, 19:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is zeker niet mijn bedoeling om te schelden. Ik uitte even mijn onvrede met wat er allemaal geschreven werd.
Om een voorbeeld te noemen. Er wordt gezegt dan ouders hun kinderen willens en wetens medicatie weigeren. Dat is niet waar. We nemen alleen geen bloed.

En inentingen natuurlijk. Met beiden brengen ze hun kinderen willens en wetens in gevaar. Erg wreed vind ik dat zelf, om iemand in gevaar te brengen vanwege je geloof.

Ik geloof overigens dat ik die redenatie al eerder in dit topic postte, dus waarom dan je uitval daarover? Ik heb toch al aangegeven dat er een steekhoudende redenatie achter zit?
Citaat:
Dat wij geen bloed nemen is niet uit eigewijsheid, maar dat staat in de bijbel. Handelingen 15:19,20
Ik had gehoopt dat je zelf wel kon bedenken dat 'het staat in de bijbel' geen rechtvaardiging op zich is. Verder gaat dat vers helemaal niet over bloedtransfusies.
Citaat:
Maar laat ons wel in onze waarde. We worden vaak genoeg uitgescholden (het is schijnbaar moeilijk om "geen interesse" te zeggen: we zijn namelijk dan even snel weg)
Niet iedereen heeft veel geduld. Als je mensen lastig valt dan dien je te rekenen op boze reacties, dat is niet meer dan terecht lijkt me.

Omgekeerd kan je net zo goed stellen dat je wel wat meer oog mag hebben voor terechte kritiek op de Jehovagetuigen.
Oud 06-11-2006, 15:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
soms moet je wél oppassen je eigen seculiere levensvisie niet als directe richtlijn voor het leven van anderen te trekken, maar je weet hoe ik daar over denk.

en ik vind dit niet eerlijk . je weet zelf hoop ik ook dat de gedachte achter het langs de deuren gaan niet die is van mensen lastig willen vallen.
Citaat:
T_ID schreef op 05-11-2006 @ 20:44 :
Als je mensen lastig valt
Oud 06-11-2006, 15:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 06-11-2006 @ 16:13 :
en ik vind dit niet eerlijk . je weet zelf hoop ik ook dat de gedachte achter het langs de deuren gaan niet die is van mensen lastig willen vallen.
Wat maakt dat nu weer uit? Veel mensen vatten het wel zo op, en daarmee is het dus lastig vallen.
Oud 06-11-2006, 19:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-11-2006 @ 16:49 :
Wat maakt dat nu weer uit? Veel mensen vatten het wel zo op, en daarmee is het dus lastig vallen.
jij claimt nu dat hun intentie lastig vallen is, zeg dan 'als je dingen doet die veel mensen als lastig ervaren'.
boze reacties zijn uberhaupt zinloos, dat sommige mensen nou doof willen zijn voor de goede boodschap .
Oud 06-11-2006, 21:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 06-11-2006 @ 20:39 :
jij claimt nu dat hun intentie lastig vallen is, zeg dan 'als je dingen doet die veel mensen als lastig ervaren'.
boze reacties zijn uberhaupt zinloos, dat sommige mensen nou doof willen zijn voor de goede boodschap .
Ik had gehoopt dat ik dit niet toe hoefde te lichten.

Okay, ik verkoop stofzuigers. Ik vind dat ze de beste zijn en dat ik zo goedkoop ben dat jij genaait bent als je van iemand anders koopt.

Daarom bel ik jou tijdens etenstijd daarover.

Val ik je daarmee lastig, of heb ik objectief gelijk?

Het gaat niet over intenties, en al helemaal niet over gelijk (subjectief en in hun geval hebben ze het domweg niet), het gaat over hoe de ontvanger het ziet.

Allejezus zeg, de basis van al het sociaal gedrag is niet de uiter, maar degene die ermee geconfronteerd wordt, en hoe die het ziet. Je gaat me toch niet vertellen dat dat opeens anders ligt?
Oud 06-11-2006, 22:32
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-11-2006 @ 22:01 :
Val ik je daarmee lastig, of heb ik objectief gelijk?
Die twee dingen hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Voor de rest: zeur niet. Jij geeft je mening, iemand van de groep waarover je de mening geeft, is het niet met je eens en ligt dat nader toe - reageer daar niet zo fel op, maar gedraag je als een goed forummer met wie een discussie te voeren valt, zonder anderen als infantiel/dom uit te maken of dit in ieder geval te suggereren.
Oud 06-11-2006, 22:45
Verwijderd
Toch heeft T_ID in dezen gelijk, het is toch helemaal niet relevant dat het niet de intentie is om mensen lastig te vallen? Het gaat om te gevolgen - het is vast ook niet de intentie van CDA'ers dat hun stem besmeurd is met het bloed van honderdduizenden Afrikanen, maar dat maakt het stemmen op het CDA niet minder verwerpelijk ofzo.
Oud 07-11-2006, 12:17
lawallan
lawallan is offline
had er gisteren een aan de deur, hele leuke discussie met haar gehad over oorlog en de rol van geloof erin. Ze heeft op mij zeker geen slechte indruk achter gelaten, maar ik word nu niet plotesing gelovig.
Oud 07-11-2006, 12:53
Hourglass
Hourglass is offline
watchtower sekte
Oud 08-11-2006, 17:32
The_eye
The_eye is offline
Citaat:
Ik had gehoopt dat je zelf wel kon bedenken dat 'het staat in de bijbel' geen rechtvaardiging op zich is. Verder gaat dat vers helemaal niet over bloedtransfusies.
Wat had je dan verwacht... Mijn geloof is op de BIJBEL gebaseerd!!! Had ik dan een blz uit het telefoonboek moeten geven Kom op zeg nou ben je echt aan het doorslaan hoor. Heb je uberhoubt die tekst wel gelezen. Ik wil je ook de hele uitleg geven hoor. Bedenk dan wel dat het een hele lange uitleg is (als je het echt met alle verwijzingen en uitzonderingen wil hebben)

Citaat:
Als je mensen lastig valt
Het kan inderdaad voor de ontvanger aankomen als lastig vallen. Maar dit kun je zeker niet vergelijken met een stofzuiger verkoper.

Ten eerste: wij verkopen niets (wij zijn niet overtuigd van ons 'product' omdat we betaald krijgen)

Ten tweede: wij gaan ook niet vertellen dat wij de beste zijn. Ons geloof is wel de enige die echt DOET wat in de bijbel staat en het daardoor zichzelf niet makkelijk maakt. Maar ook wij blijven mensen en zullen alles niet ten volle kunnen volbrengen. Er zijn vast mensen op deze wereld die het beter doen dan mij momenteel (en die geen JG zijn)

Ten derde: Wij zijn VERPLICHT om de koninkrijksboodschap te verkondigen (over de gehele aarde). Niet dat we gecontroleerd worden door een of ander agent, maar als je overtuigd bent van het geloof ben je ook overtuigd dat je het MOET verkondigen.

Hoe kun je anders zo veel mogelijk mensen bereiken? Door op een bankje in het park te zitten wachten todat iemand naast je komt zitten? Tuurlijk niet! Je moet een systeematische aanpak hebben en langs de deuren gaan is het effectiefst. Wil je nou echt niet dat je per jaar 5 min kwijt bent aan het zeggen dat je geen interesse hebt of zo kun je VRIENDELIJK zeggen dat je niet meer bezocht wilt worden. Dan kom je op een lijstje met nietbellers. Dan wordt je 1 keer in de zoveel tijd bezocht of je het nog steeds niet wilt (i.v.m. verhuizen, enz)

En dit alles kan zonder schelden

Maar ik wil wel even duidelijk zijn. Het is niet mijn bedoeling om te strijden dit ik HET geloof heb en dat ik gelijk heb. Ik vertel alleen wat ik geloof, waarom en geef daar graag uitleg bij.
Veel van jullie hebben hun ideeen gebaseerd op wat ze gehoord hebben of op wat ze een keer gelezen hebben (vul zelf veder nog maar aan), maar niet gebaseerd op wat ze zelf van ons gehoord hebben.
Dit maakt dit bericht nog maar eens duidelijk:
Citaat:
watchtower sekte
Mocht het nog niet duidelijk zijn: Wij zijn GEEN sekte

KEEP IT REAL
Oud 08-11-2006, 18:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
The_eye schreef op 08-11-2006 @ 18:32 :
Wat had je dan verwacht... Mijn geloof is op de BIJBEL gebaseerd!!!
We praten langs elkaar heen. Juist omdat het op de bijbel is gebaseerd is het foutief. Dat is dus precies de kritiek. Als je geloofwaardig (letterlijk en figuurlijk) over wil komen zul je meer moeten doen dan roepen 'want dat staat in de bijbel'.

Anders zou het leuk worden zeg. Ik geef een boek uit waarin staat "T_ID is god", en tegen iedereen die twijfelt of me niet gelooft roep ik "maar dat staat in het boek". Waarom zou je dat boek zomaar geloven? Datzelfde geldt voor de bijbel.

Misschien is het een idee om eerst te bewijzen dat de bijbel klopt, want anders blijft je betoog een zogenaamde cirkelredenatie.
Helaas is het nog niemand door de eeuwen heen gelukt om de bijbel te bewijzen. Het staat je uiteraard vrij dat te proberen.
Citaat:
Ten tweede: wij gaan ook niet vertellen dat wij de beste zijn. Ons geloof is wel de enige die echt DOET wat in de bijbel staat en het daardoor zichzelf niet makkelijk maakt.
Ik betwijfel of jullie doen wat in de bijbel staat, want dan zou elke jehovagetuige in Nederland al lang achter de tralies zitten. (nu niet gaan schelden, er is een redend dat ik dat schrijf) Op Religie loopt op dit moment een gesplitst topic waarin enkele zaken die de bijbel beweerd aankaart. Lees dat eens en bepaal of je daadwerkelijk naar de bijbel leeft. Ik betwijfel het in ieder geval.
Citaat:
Ten derde: Wij zijn VERPLICHT om de koninkrijksboodschap te verkondigen
Dus zelfs verplicht om mensen lastig te vallen. Nogal een opdringerig geloofje zeg.

Daarnaast: wat moeten we denken van de misselijke pogingen om mensen te bekeren als er net iemand in hun familie is overleden? De Jehova's die de broer van mijn opa lastig kwamen vallen of hij zich 'in deze tijd van dood' even wilde bekeren moesten destijds rennen voor hun leven, maar hoe afkeurenswaardig is het om mensen op een moment dat ze het moeilijk hebben lastig te vallen? Pure exploitatie.

Ik was daar zelf bij. Elders in de familie kwam het ook voor dat mensen die het even niet meer hadden opeens door jehovagetuigen op hun dak gezeten werden.

Ga je dat ook afdoen als verzinsels van de grote boze buitenwereld?
Citaat:
Hoe kun je anders zo veel mogelijk mensen bereiken? Door op een bankje in het park te zitten wachten todat iemand naast je komt zitten?
Nou.. Als jij de enige waarheid hebt moet dat genoeg zijn lijkt me. Bekeerpraktijken geven slechts blijk van dat het geloof niks voorsteld.
Citaat:
Tuurlijk niet! Je moet een systeematische aanpak hebben en langs de deuren gaan is het effectiefst.
Inderdaad, dat werkt. Vanwege dat het zo goed werkte, de misstanden en de oplichting die dan plaats vond bij verkoop aan de deur hebben we tegenwoordig de colportagewet. Voor geloof venten zijn dat soort regels er helaas nog niet.
Citaat:
Wil je nou echt niet dat je per jaar 5 min kwijt bent aan het zeggen dat je geen interesse hebt of zo kun je VRIENDELIJK zeggen dat je niet meer bezocht wilt worden.
Ik wil in de eerste plaats niet lastig gevallen worden door mensen met superioriteiswaanzin. Ik ga toch ook niet met een ghettoblaster langs de deuren omdat ik vind dat metalmuziek super is? Mensen willen dat heel niet en je hebt dat te respecteren, sociaal gedrag heet dat.
Citaat:
Dan kom je op een lijstje met nietbellers. Dan wordt je 1 keer in de zoveel tijd bezocht of je het nog steeds niet wilt (i.v.m. verhuizen, enz)
Oftewel, wat daar net zo goed staat: wie zegt niet mee te willen doen wordt ondanks dat nog steeds af en toe lastig gevallen. Persoonlijk heb ik liever 'nee is nee' en een beetje respect voor wat iemand wil, maar als dat aan de jehova's niet besteed is, suit yourself, ik vind het wel een groot minpunt dat het zo opdringerig gaat.
Citaat:
Veel van jullie hebben hun ideeen gebaseerd op wat ze gehoord hebben of op wat ze een keer gelezen hebben (vul zelf veder nog maar aan), maar niet gebaseerd op wat ze zelf van ons gehoord hebben.
Net alsof het Jehova getuigen er iets aan gelegen is alle misstanden te belichten.. Natuurlijk beweren die dat het allemaal wel meevalt, like doh.
Citaat:

KEEP IT REAL
Het voorbeeld dat ik noemde wijst daar anders wel op. Sektes richten zich op mensen in hun moment van zwakte, brengen ze onder hun invloed en isoleren de mensen daarna onder het mom van beter zijn dan de buitenwereld om ze daarna ook in hun macht te kunnen houden.

De Jehova's vertonen al die symptomen. Nogmaals wil ik je dus vragen waarom je zo aangebrand reageert op stellingen die overduidelijk kloppen.
Oud 09-11-2006, 00:39
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Hoe kun je anders zo veel mogelijk mensen bereiken? Door op een bankje in het park te zitten wachten todat iemand naast je komt zitten? Tuurlijk niet! Je moet een systeematische aanpak hebben en langs de deuren gaan is het effectiefst. Wil je nou echt niet dat je per jaar 5 min kwijt bent aan het zeggen dat je geen interesse hebt of zo kun je VRIENDELIJK zeggen dat je niet meer bezocht wilt worden. Dan kom je op een lijstje met nietbellers. Dan wordt je 1 keer in de zoveel tijd bezocht of je het nog steeds niet wilt (i.v.m. verhuizen, enz)

En dit alles kan zonder schelden

[...]

KEEP IT REAL
1. Het is nog maar de vraag of langs de deuren gaan het efficienst is. Zijn daar onderzoeken naar gedaan? Misschien het efficienst om mensen te bereiken, maar als je wilt dat mensen zich bekeren, is denk ik langs de deuren gaan niet echt een goede keuze. Dan kun je beter, om in jouw voorbeeld te blijven, op een bankje in een park een gesprek voeren.

2. Volgens de godsdienstwetenschappelijke definitie zijn jullie wel degelijk een sekte; het begrip 'sekte' hoeft alleen niet altijd een negatieve bijklank te hebben.
Oud 09-11-2006, 18:31
silhouette_x
silhouette_x is offline
'kvind dat die Jahova's 't allemaal zelf moeten weten, 'tis hun leven en hun religie maar 'kvind dat ze andere er niet mee lastig moeten vallen.. persoonlijk vind 'k 't geloof ook onzin [ de duivel komt als je je verjaardag viert, uuh -__-; en ze hebben zware homophobia ] maar ze moeten 't allemaal zelf weten.
Ik weet 't, Je hebt verschillende, sommige zijn helemaal niet opdringerig maar andere wel en ze komen heel vaak tijdens etenstijd.
Oud 10-11-2006, 07:52
The_eye
The_eye is offline
Ik vind wel dat je gelijk heb dat ik eerst moet bewijzen dat de bijbel autoriteit heeft. Anders zou alles wat ik geloof zoals je zegt inderdaad onzin zijn. Ik ben het alleen niet mee eens dat je zegt dat niemand dat heeft kunnen bewijzen. Vele hebben het bewezen, maar er zijn er weinig die het acepteren. Als jij niet geintresseerd bent of de bijbel wel autoriteit heeft zal je het ook nooit willen acepteren dat het zo is.

Het is helaas waar dat er rotte appels in onze organisatie zitten. Deze mensen denken te kunnen 'bekeren' wanneer mensen het moeilijk hebben in hun leven. Ter verduidelijking wij doen dit soort dingen normaal niet. Maar je hebt altijd van die gasten die vinden dat dat wel moet. Zoals ik al eerder zei wij zijn ook maar mensen en er zitten ook bemoeizuchtige mensen bij.

Ik zal zoiets nooit doen omdat ik weet als ze zoiets bij mij zouden doen ik dat ook niet leuk zou vinden.

Ik zal het nog 1 keer herhalen: het is niet onze intensie om mensen lastig te vallen! Als iedereen loopt te roepen dat ze het lastig vallen vinden zullen wij dit op deze manier niet meer doen (naastenliefde).
Maar wij horen zelden dat mensen het meer dan vervelend vinden. Uit eigen ervaring 5 op de 10 die opendoet vind het fijn om even een gesprek over geloof/bijbel/... te hebben. 3 op de 10 zegt vriendelijk 'geen interesse'. 2 op de 10 zegt onvriendelijk (tot scheldend) 'geen interesse'.

Een belangrijke fout die hier wordt gemaakt is dat wij bekeren. Dat doen de kerken wij niet. Wij brengen een koninkrijksboodschap. Dit houd in dat wij mensen proberen aan te moedigen meer actief aan geloof te doen, de bijbel te bestuderen, enz. Het is aan de mensen zelf of ze bijbelstudie willen en het is dan nog eens aan de mensen zelf om te kiezen of ze JG willen worden. Willen ze dat niet, no point. Het is een eigen keuze.

Ik ben ook nooit verplicht geweest om JG te worden.

Als je niet gelooft dan geloof je niet, ook wij laten die mensen in hun waarde. Als wij echt moesten bekeren zoals jullie voordoen moet ik mijn AK-47 mee langs de deuren nemen.
Oud 10-11-2006, 08:32
The_eye
The_eye is offline
Citaat:
Op Religie loopt op dit moment een gesplitst topic waarin enkele zaken die de bijbel beweerd aankaart. Lees dat eens en bepaal of je daadwerkelijk naar de bijbel leeft. Ik betwijfel het in ieder geval.
Hahahaha. Deze topic alleen al laat zien dat jullie én de SGP niet echt veel over de bijbel weten. Dat het in de bijbel staat dat klopt... Maar jullie mensen kijken maar naar 1 ding in de bijbel, geven daar commentaar op en zijn beledigd als iemand het daar niet mee eens is.

Beste mensen: de bijbel is één geheel, dus moet je voor je iets gaat bekritiseren het ECHT weten.

Zoals ook in die topic gezegt wordt zijn dat wetten uit het Oude Testament. Deze zijn vervallen na de komst van Jezus. De wetten die in het oude testament staan zijn voornamelijk gericht op het volk Israel. Deze wetten zijn dus ook voornamelijk gericht op de topografische omstandigheden en ziekten.

Na de komst van Jezus bleven de eerste eeuwse christenen niet binnen Israel, dus hadden die wetten niet veel nut meer.

Waarom staat het in de bijbel dan? Omdat je moet weten hoe God over bepaalde dingen denkt. Maar tegenwoording leven wij onder een democratische regering en daar dienen wij ons aan te houden. Klaar.
Oud 10-11-2006, 09:28
pc nerd
pc nerd is offline
Hey The_eye,

het lijk me het beste om het in dit topic niet weer te gaan hebben over de autoriteit van de Bijbel. En ook niet over de Oud testamentische wetten (zie topic: wat scoren jullie voor de nationale bijbeltest?) Laten we het is meer over de leer zelf hebben en dit vergelijken met wat in de Bijbel staat.

Ik heb wat vragen over Jehova Getuigen.

- Wat zijn de verschillen tussen jullie Bijbel (naam kan ik even niet opkomen) en de andere Bijbels? Waarom moest de oorspronkelijke Bijbelboeken aangepast worden?

- Wat geloven jullie over Christus? is Hij voor jullie ook de Middelaar en gestorven voor de zonden van Zijn volk? Is Hij ook God en eeuwig? Waar is Hij nu?

- Jullie geloven dat er maar 144.000 mensen naar de hemel kunnen. Hoe komen jullie aan dit getal? Ik weet dat dit getal in Openbaringen genoemd word, maar dit is vooral een symbolisch boek, volgens mij word dit ook symbolisch gezien: 12x12x1000
Waarbij 12 het getal is wat vaak gebruikt word in Openbaringen wijst een soort volheid aan (12 apostelen, 12 stammen) 1000 staat hier voor een groot getal. Ergens anders lees je: "Een schare die niemand tellen kan." Waarom nemen jullie dit letterlijk?

- Jullie hebben al een paar keer berekend wanneer de wederkomst/ einde van de wereld zou komen, dit blijft steeds uit en dan stellen jullie het jaartal weer uit. Hoe komen jullie aan deze getallen en in de Bijbel lees je toch juist dat niemand de tijd zal weten?

Matheüs 24 (Staten vertaling):
36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.

- Ik heb ook iets gehoord dat jullie geloofden dat in 1914 (kan een ander jaartal zijn, maar in die buurt) God zou wederkomen, toen er niets gebeurde werd er gezegd Hij is wel gekomen maar onzichtbaar. Klopt dit? Wat was het precies en hoe komen jullie daarop?

Ik zou hier graag antwoord op willen hebben! Als er dingen niet kloppen dan hoor ik het ook graag! En natuurlijk alles onderbouwen met Bijbelteksten aub

Laatst gewijzigd op 10-11-2006 om 11:01.
Oud 10-11-2006, 11:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
The_eye schreef op 10-11-2006 @ 08:52 :
Vele hebben het bewezen, maar er zijn er weinig die het acepteren. Als jij niet geintresseerd bent of de bijbel wel autoriteit heeft zal je het ook nooit willen acepteren dat het zo is.
Wat een dooddoener. Wat een zwaktebod. Geef dan gewoon toe dat de bijbel net zo geloofwaardig is als de fabeltjeskrant.
Citaat:
Ik zal zoiets nooit doen omdat ik weet als ze zoiets bij mij zouden doen ik dat ook niet leuk zou vinden.
Waarom zijn de mensen die dat doen dan nog niet uit de sekte getrapt? Zijn ze alleen voor de buitenwereld en de public relations rotte appels?
Citaat:
Een belangrijke fout die hier wordt gemaakt is dat wij bekeren. Dat doen de kerken wij niet. Wij brengen een koninkrijksboodschap.
Dat komt dus, zeker voor de ontvanger, op hetzelfde neer, bekeringsdrang.
Citaat:
Als je niet gelooft dan geloof je niet, ook wij laten die mensen in hun waarde.
Dat is onzin. Om te beginnen gaf je zelf al eerder aan dat mensen altijd worden lastig gevallen, en dat zelfs wanneer ze expliciet aangeven dat niet te willen dat die wens niet gerespecteerd wordt.
Iemand in de rouw proberen om te praten is pure, smerige, manipulatie. Je hebt gelijk dat er geen geweld bij komt kijken (niemand suggereerde dat, dus het is onzinnig om het te noemen) maar zuiver op de graad is het niet. De JH's weten zelf ook dat mensen dan soms labiel worden. Dat ze het dus wel bewust doen geeft er al blijk van hoe de vork bij de jehovagetuigen in de steel zit.
Oud 10-11-2006, 18:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-11-2006 @ 22:01 :
Allejezus zeg, de basis van al het sociaal gedrag is niet de uiter, maar degene die ermee geconfronteerd wordt, en hoe die het ziet. Je gaat me toch niet vertellen dat dat opeens anders ligt?
in theorie heb je gelijk . maakt dat dat mijn opmerking beter niet geplaatst had kunnen worden of zou je ook eens over de praktische kant na kunnen denken.
Oud 10-11-2006, 18:36
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Een belangrijke fout die hier wordt gemaakt is dat wij bekeren. Dat doen de kerken wij niet. Wij brengen een koninkrijksboodschap. Dit houd in dat wij mensen proberen aan te moedigen meer actief aan geloof te doen, de bijbel te bestuderen, enz. Het is aan de mensen zelf of ze bijbelstudie willen en het is dan nog eens aan de mensen zelf om te kiezen of ze JG willen worden. Willen ze dat niet, no point. Het is een eigen keuze.
jehovah's getuigen zijn de uitverkorenen van god of hopen dat te zijn. je bekeren staat gelijk aan het laten dopen (je opdragen aan god) (zelfs jezus moest eerst gedoopt worden), en je laten dopen staat gelijk aan het aansluiten bij de gemeenschap. niet alleen het afwijken van het pad van de bijbel wordt niet gedoogd, maar ook inactiviteit (binnen gemeenschap én in het predikwerk). het proces van bekering begint bij bijbelonderzoek (mbv wachttorenliteratuur) en eindigt, ook na het dopen, níet. en inderdaad, als jij het niet wilt, halen we geen revolver van stal, maar voldoen is aansluiten.

daarnaast wil ik je even vragen (mede door bovengenoemde redenen) éven uit te leggen wat kerken nou precies doen wat jullie niet doen. de meeste kerken die ik ken suggereren niet dat god via hen enkel bereikbaar is en gaan op een vrijere manier met hun mensen en medebroeders buiten de gemeenschap om.
Oud 12-11-2006, 20:10
homehapero
homehapero is offline
wss zijn ze niet allemaal even slecht maar ik vind dat ze hun geloof op een foute manier in praktijk brengen.
Het is trouwens een sekte (is wss al gezegd maar ik heb nt de moed gehad om 6 paginas te lezen ) want het staat neit vrij om eruit te stappen etc.
Ik heb trouwens geen al te goede ervaringen met die huis aan huis mensen. Op het hoogtepunt van de examenreeks, de dag voor mn examen grieks wordt er opeens aan de deur gebeld. Ik vraag wie er aan de deur is en er wordt gevraagd om even naar de boodschap van God te luisteren ofzo. Beleefde jongen als ik ben excuseer ik me uitgebreid en zeg dat ik nu werkelijk geen tijd heb aangezien het examens zijn. Na die lieve oude vrouw nog een goede dag gewenst te hebben leg ik de hoorn in en zet me weer aan mn bureau.
Opnieuw word ik echter uit mn concentratie gehaald, dit maal door een iets opdringerigere bel en weeral blijkt het diezelfde vrouw te zijn.
Ik besluit om 5minuutjes naar haar te luisteren uit beleefdheid maar toen 5 minuutjes al snel een halfuurtje werden begon ik ehcter mn geduld te verliezen. Genoeg beleefd geweest dus ik gooi de deur toe waarop zij haar voet tussen de deur steekt! gelukkig kwam mn moeder toen ter redding en gooide de oude vrouw letterlijk met haar klikken en klakken op de straat.
Niet vriendelijklm aar wel effectief...
Oud 13-11-2006, 13:38
vichog
vichog is offline
leuke anneke dote. Bevestigt de vooroordelen die velen hebben, als het waar is. Altijd die voet hè...

ze heeft er hopelijk toch geen letsel aan overgehouden?
Oud 13-11-2006, 18:24
The_eye
The_eye is offline
Ja die voet wordt er altijd bijgehaald. Het is jammer dat er nog steeds van die mensen zijn die niet luisteren naar wat er geleerd wordt bij ons. En jammer genoeg dwalen er van dat zelfde soort mensen op dit forum.

T_ID: sorry dat ik het moet zeggen, maar valt het jou ook niet op dat je in de meeste gevallen agressief reageert op iemands mening. Meestal met de intentie om iemand belachelijk te zetten. Niet alleen op de ze topic. Respecteer wat andere mensen geloven of vinden. Net zoals je bij ons vind dat we onszelf niet als de enige moeten profileren, moet jij jou mening ook niet als enige profileren.

Om nog terug te komen op je opmerking dat de autenciteit van de bijble niet is bewezen, moet ik helaas concluderen dat dit bewijs dat je uit je nek kletst. Tot nu toe hebben historicie en wetenschappers toegegeven dat wat in de bijbel stond ver voor zijn tijd vooruit was en dat er bewijzen zijn van zijn autenciteit. Dus let op wat je post a.u.b.

Pcnerd: ik antwoord nog op je vragen, maar je moet even wachten (heb het namelijk druk, kost redelijjk wat werk om alles uit te typen)
Oud 13-11-2006, 21:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
The_eye schreef op 13-11-2006 @ 19:24 :
T_ID: sorry dat ik het moet zeggen, maar valt het jou ook niet op dat je in de meeste gevallen agressief reageert op iemands mening. Meestal met de intentie om iemand belachelijk te zetten. Niet alleen op de ze topic. Respecteer wat andere mensen geloven of vinden.
In plaats van te mekkeren over respect kun je ook gewoon pogen me te weerleggen, je ongelijk toegeven, of niet meer posten. We weten geloof ik allebei dat je me geen respectloosheid verwijt omdat ik alle jehova's letterlijk uit zit te schelden, maar omdat mijn oordeel niet in je straatje past en mijn argumentatie zo ongrijpbaar voor je is dat het frustraties oproept.

Vervolgens hul je je in drogredenen als "de bijbel is wel degelijk betrouwbaar" of "jehova's zetten geen voet tussen de deur" zonder daar daadwerkelijk een onderbouwing voor te leveren of zonder toe te geven dat het domweg wel zo is.

Ik lust je argumentatie over dat bijbelstandpunt overigens rauw, dus breng dat maar, maar ga aub niet de discussie verzieken door op de man te spelen.
Oud 13-11-2006, 21:33
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Ja die voet wordt er altijd bijgehaald. Het is jammer dat er nog steeds van die mensen zijn die niet luisteren naar wat er geleerd wordt bij ons. En jammer genoeg dwalen er van dat zelfde soort mensen op dit forum.

T_ID: sorry dat ik het moet zeggen, maar valt het jou ook niet op dat je in de meeste gevallen agressief reageert op iemands mening. Meestal met de intentie om iemand belachelijk te zetten. Niet alleen op de ze topic. Respecteer wat andere mensen geloven of vinden. Net zoals je bij ons vind dat we onszelf niet als de enige moeten profileren, moet jij jou mening ook niet als enige profileren.

Om nog terug te komen op je opmerking dat de autenciteit van de bijble niet is bewezen, moet ik helaas concluderen dat dit bewijs dat je uit je nek kletst. Tot nu toe hebben historicie en wetenschappers toegegeven dat wat in de bijbel stond ver voor zijn tijd vooruit was en dat er bewijzen zijn van zijn autenciteit. Dus let op wat je post a.u.b.

Pcnerd: ik antwoord nog op je vragen, maar je moet even wachten (heb het namelijk druk, kost redelijjk wat werk om alles uit te typen)
Historici en bijbelwetenschappers zijn over het algemeen nogal sceptisch tegenover wat er in de Bijbel wordt beweerd, vooral in het OT.

Overigens, T_ID, heeft hij wel gelijk en reageer je meestal agressief. Daar zou ik wat aan doen, als ik jou was. Daarnaast, The_eye, is het inderdaad wel handig om met bruikbare argumenten aan te komen.
Oud 14-11-2006, 14:55
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
En jammer genoeg dwalen er van dat zelfde soort mensen op dit forum.
als anderen geen recht van spreken zonder kennis hebben, breng jij ze die kennis maar bij.

en agressief reageren zou ik ook doen. de aanleiding is ten slotte dat jíj geen antwoord op zijn vragen geeft.
Oud 14-11-2006, 15:58
Verwijderd
Ik vind het primitieve denkers zonder eigen mening.
Oud 14-11-2006, 16:18
The_eye
The_eye is offline
Citaat:
en agressief reageren zou ik ook doen. de aanleiding is ten slotte dat jíj geen antwoord op zijn vragen geeft.
Ik reageer niet op alles wat hij zegt omdat dat gewoon geen nut heeft. Hij neemt toch niet serieus wat iemand (niet alleen ik) zegt. Hij vindt zijn eigen mening heilig, terwijl hij ons ervan beschuldig dat wij dat doen. Als iemand met serieuze vragen komt zoals pcnerd antwoord ik die ook serieus (antwoord is onderweg hoor...), maar als iemand alleen maar vraagt om daarna te kunnen zeggen dat het antwoord altijd belachelijk is (terwijl je het antwoord vaak al kan weten) dan antwoord ik niet.

Zo makkelijk is het.

Citaat:
Ik vind het primitieve denkers zonder eigen mening.
De bijbel laat genoeg ruimte voor een eigen mening, maar dat zal al een discussie zijn op zich (misschien idee voor nieuwe topic).
Oud 14-11-2006, 18:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
The_eye schreef op 14-11-2006 @ 17:18 :
Hij neemt toch niet serieus wat iemand (niet alleen ik) zegt. Hij vindt zijn eigen mening heilig, terwijl hij ons ervan beschuldig dat wij dat doen.
Ach kom nou. Zodra jij een zinnige reden weet te noemen waarom kinderen medische risico's moeten lopen trek ik mijn verwijt dat de jehova's hun kinderen in gevaar brengen in.

Datzelfde geld voor de andere zaken en alle andere verwijten.

Maar als jouw enige onderbouwing 'dat staat in de bijbel' is, tja, probeer me dan maar eens te verwijten dat ik mijn kritiek handhaaf.

Als je dan op de persoon gaat spelen en mij verwijten maak omdat ik je onverdedigbare standpunt de hoek in druk dan strand de discussie. Ik ben daar echter niet debet aan, dat doe je jezelf aan.
Oud 14-11-2006, 19:03
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-11-2006 @ 19:49 :
Ach kom nou. Zodra jij een zinnige reden weet te noemen waarom kinderen medische risico's moeten lopen trek ik mijn verwijt dat de jehova's hun kinderen in gevaar brengen in.

Datzelfde geld voor de andere zaken en alle andere verwijten.

Maar als jouw enige onderbouwing 'dat staat in de bijbel' is, tja, probeer me dan maar eens te verwijten dat ik mijn kritiek handhaaf.

Als je dan op de persoon gaat spelen en mij verwijten maak omdat ik je onverdedigbare standpunt de hoek in druk dan strand de discussie. Ik ben daar echter niet debet aan, dat doe je jezelf aan.
Je vergeet dat een discussie alleen zin heeft als

a) beide partijen bereid zijn zich in elkaars standpunt te verplaatsen en daar lering uit te trekken

b) beide partijen dezelfde apriori waarden accepteren

Hier heeft Schaupenhauer uitvoerig over geschreven. Mijns inziens voldoet deze 'discussie' aan geen van beide voorwaarden en zal dus nooit meer worden dan een woordensteekspel. Maar dat ligt je volgens mij wel.
Oud 15-11-2006, 10:14
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Ik wacht af
Oud 17-11-2006, 23:28
vichog
vichog is offline
Is het waar dat Jehova's Getuigen een zwarte lijst van adressen hebben waar ze dan niet meer langs de deur gaan (die zijn dan per definitie vervloekt )?

Mijn vriendin-in-geloof staat volgens haar op de zwarte lijst (ik vraag me nu wel trouwens af hoe ze dat weet), maar de Jehova's kloppen nog regelmatig bij haar aan de deur. Negeren deze mensen de zwarte lijst of kennen ze helemaal geen zwarte lijst?

vraag 't me gewoon af....
Oud 18-11-2006, 00:10
dext0r
dext0r is offline
het antwoord op je vraag staat al in dit topic.

ze noemen dat gewoon een 'niet-bellen'-adres . daar bellen ze dan ook écht niet meer aan tenzij ze het per ongeluk vergeten zijn te checken of dat dus wel 'mocht' . eens per jaar of met het opruimen/ordenen van de 'gebiedjes' controleert men of die mensen nog steeds op de 'niet-bellen'-lijst willen blijven.

de keuze van die mensen wordt echt wel gerespecteert hoor en mensen zijn niet per definitie 'vervloekt' , for whatever that means.
Oud 20-11-2006, 16:48
The_eye
The_eye is offline
Voor al degenen die precies dezelfde vraag hebben als Pc nerd mail dan even naar BiggusDikkus86@hotmail.com . Dan mail ik je het uitgebreide antwoord.

Geldt ook voor jou pcnerd. De antwoorden zijn nogal groot -> Heb antwoord met alle bijbelverwijzingen (zoek ze op een lees ze als je het zeker wil weten).
Oud 20-11-2006, 21:09
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
The_eye schreef op 20-11-2006 @ 17:48 :
Voor al degenen die precies dezelfde vraag hebben als Pc nerd mail dan even naar BiggusDikkus86@hotmail.com . Dan mail ik je het uitgebreide antwoord.

Geldt ook voor jou pcnerd. De antwoorden zijn nogal groot -> Heb antwoord met alle bijbelverwijzingen (zoek ze op een lees ze als je het zeker wil weten).
ha, khep gemaild hoor. Bedankt voor de moeite! Kga er ff op me gmak naar kijken.
Oud 24-11-2006, 09:46
pc nerd
pc nerd is offline
nog steeds geen antwoord gehad.....
Oud 24-11-2006, 09:47
T_ID
T_ID is offline
Ik ook niet.
Oud 24-11-2006, 10:06
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-11-2006 @ 10:47 :
Ik ook niet.
heb je ook een mailtje naar hem gestuurd dan?
Oud 24-11-2006, 10:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 24-11-2006 @ 11:06 :
heb je ook een mailtje naar hem gestuurd dan?
Nee, het valt me op dat de discussie hier het normale patroon volgt.

(1)"Jullie snappen mijn geloof niet!!!1"
(2)[onderbouwde kritiek waarom]
(3)"Dat is niet zo, want [willekeurige bijbelpassage]"
(4)[kritiek op bijbelse onderbouwing, de bijbel zelf en kritiek uit morele en wetenschappelijke hoek]
(5)"Jullie hebben geen respect!1!"
(6)[ontkennend antwoord dat wijst op het gebrek aan persoonlijke aanval en de terechtheid van de kritiek]
(7)"wie nog wil kan antwoord krijgen, verder discussieer ik niet meer!"

Erg zonde allemaal.
Oud 28-11-2006, 10:17
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-11-2006 @ 11:41 :
Nee, het valt me op dat de discussie hier het normale patroon volgt.

(1)"Jullie snappen mijn geloof niet!!!1"
(2)[onderbouwde kritiek waarom]
(3)"Dat is niet zo, want [willekeurige bijbelpassage]"
(4)[kritiek op bijbelse onderbouwing, de bijbel zelf en kritiek uit morele en wetenschappelijke hoek]
(5)"Jullie hebben geen respect!1!"
(6)[ontkennend antwoord dat wijst op het gebrek aan persoonlijke aanval en de terechtheid van de kritiek]
(7)"wie nog wil kan antwoord krijgen, verder discussieer ik niet meer!"

Erg zonde allemaal.
Hm... ik merk anders ook een zeer negatieve houding richting gelovigen op van een bepaalde groep. Werkt een beetje van 2 kanten.

Niet persoonlijk bedoeld.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten