![]() |
||
Citaat:
Misschien moet je niet de schuld aan je portemonnee geven maar toch meer aan jezelf. |
![]() |
|
![]() |
En volkorenbrood, zilvervliesrijst, rozijnen en andere gedroogde vruchten, groene bladgroenten, tomaten, ...
Belangrijk is om samen met je ijzer vitamine C in te nemen. Dit bevordert de opname van ijzer. (bijvoorbeeld een volkoren boterham met appelstroop en een sinaasappel). Ik geloof dat calcium de opname vermindert, maar daar ben ik niet zeker van.
|
![]() |
Ik heb idd een eetstoornis, maar zit wel op gezond gewicht. Dus eigenlijk zou het daar niet aan kunnen liggen, denk ik. Ik ben wel weer iets afgevallen, maar zit nog wel op gezond gewicht. En ik eet ook normale hoeveelheden.
Hm, dan ga ik maar meer appelstroop eten! Wel raar, want ik eet wel gezond met volkorenbrood, zilvervliesrijst, appelstroop, groentes e.d. als het zo blijft ga ik maar even naar de huisarts... (Als je gaat staan en je ziet heel snel sterretjes en snel moe, dat kan toch ook aan ijzer liggen??)
||
Citaat:
Trimm, je eet bijna elke dag broodjes met een of andere "salade", maar in al die eier-, kip en andere broodsalades zit enorm veel vet. Kaasbroodjes: same story. Chocoladebroodjes: again same story. Vietnamese loempia? Whopper met kaas? Broodje kip tandoori en aardappelpartjes als avondeten? Er is echt vrijwel niks gezond aan je eetpatroon, behalve een sporadische vruchtenmilkshake (als dat die van Shakies zijn teminste, daar zit geen suiker ed in). Als je echt af wilt vallen/op wilt letten, whatever, zou ik eens een bezoekje aan een dietiste wagen. Ik krijg namelijk het gevoel dat je echt niet weet hoe je gezond eten toe kunt passen, maar dat kan echt wel! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Moe zijn kan inderdaad aan 't ijzer liggen, maar aan zoveel andere dingen. Gewoon een periode, het feit dat het winter is, van alles. Een onderzoekje bij de huisarts kan in ieder geval geen kwaad als het lang aanhoudt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar ik heb dat nu altijd, als ik ga staan...terwijl ik dat eerder nooit had. ![]() Maar misschien maak ik me wel weer teveel zorgen ofzo. Ik wacht idd nog maar even af!
||
Citaat:
Maar als ik het goed begrijp maakt het voor de inname van kcal niet uit of je zoiets in 1 keer opeet of met kleine porties in meerdere keren?
||
![]() |
Citaat:
Ik moet echt geen leraar worden, ik ben zo slecht in uitleggen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Die loempia, kaasbroodjes en whopper zijn idd slecht, maar dat doe ik dan ook niet vaak. Ik was uitgeweest en van bier krijgt men honger. ![]() Normaal gesproken eet ik naast die belegde broodjes ook rijst of pasta met groenten of een salade en ik drink vrijwel alleen verse vruchtensappen en thee (zonder suiker). Als dat slecht is weet ik idd niet hoe het dan wel moet. Ik vind het voor nu al heel wat van mezelf dat ik met het binge-eten ben gestopt. Voorheen at ik minstens een pak koekjes leeg bij de thee, nu neem ik 2 koekjes. En ik neem geen suiker meer in de thee. Dus vandaar dat ik het idee heb dat ik de goede kant opga. Iedereen zegt trouwens dat ik te weinig eet, maar voor mijn gevoel is het vrij veel en ik durf ook bijna niet meer te eten. Ik heb al vaak genoeg de term 'vuilnisbak' naar m'n hoofd gehad en dingen als 'oh ze is weer aan het vreten hoor', waardoor ik nu wat 'voorzichtiger' doe. ![]()
Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 23:56. |
![]() |
|
Verwijderd
|
@Trimm Trabb: Was jij niet degene die het een tijdje terug had over 'als La Place er eenmaal is'? Die is er nu toch? (Niet dat alles daar zo gezond is, maar goed.
![]() Vraag anderen om hun mond dicht te houden, leg uit dat ze je op deze manier niet helpen, vraag ze je te steunen, enz. Laatst gewijzigd op 28-01-2008 om 08:14. |
![]() |
|
@ Trimm Trabb:
Van hoe laat tot hoe laat werk je dan? Een salade kun je thuis makkelijk maken, dat kost niet veel tijd als je de ingredienten van tevoren in huis haalt. Voordat je gaat werken thuis broodjes smeren en meenemen is ook niet veel werk en gezonder dan kant-en-klare broodjes op het station halen. Een flesje water meenemen zorgt er toch voor dat je minder kcal binnenkrijgt dan wanneer je vruchtensap drinkt, ook al zijn die vers. Fruit kun je beter vers eten dan in de vorm van een smoothie. Het scheelt ook nog eens enorm veel geld, al die dingen bij winkels op het station zijn stukken duurder dan wanneer je het zelf klaar maakt.
||
Citaat:
Vruchtensapjes --> teveel suikers Luxe broodjes --> te weinig vezels, te veel suikers en verzadigde vetten in sausjes K&K maaltijden --> te weinig groente, teveel zouten en conserveermiddelen etc Als je nou eens gewoon begint met normale volkoren boterhammen te eten of te smeren en mee te nemen naar je werk. Met mager beleg (kipfilet, vruchtenhagel, magere kaas etc). En water te drinken, of een keer een glas light frisdrank mag ook best. En een glas vruchtensap op een dag is ook geen ramp, als je er maar niet op gaat leven. Qua avondeten kun je vooruit koken en het 's avonds na je werk opwarmen, lijkt me niet zo moeilijk. Ik blijf erbij dat wanneer je ECHT af wil vallen, je op moet houden met allerlei excuses te zoeken (geen tijd, aan het werk, druk, uitgaan) en je jezelf wat meer discipline op moet leggen om bepaalde dingen op bepaalde tijden te eten. |
![]() |
||
Om bijvoorbeeld eens in te gaan op je eetlijstje:
Citaat:
- geen kersenyoghurt met cruesli maar magere yoghurt met muesli - geen geitenkaas maar slankie of een andere 20+ kaas, 2 boterhammen op een dag is trouwens weinig - geen cup a soup (teveel zout en toegevoegde zooi), maar maak zelf een keer een groentebouillon ofzo (dit vergt wat tijd, maar je kan het invriezen en weer makkelijk ontdooien) - stukje chocola laten staan en vervangen door een stuk fruit - bij de aardappel geen kruidenboter eten maar iets minder vetrijks (tzaziki oid) - biefstuk is mager, dus daar mag je best wat meer van eten - coleslaw (met vette saus er doorheen) vervangen door een bak sla (minimaal 200 gram) met veel groente/fruit erdoorheen en een lichte dressing - toetje vervangen voor een stuk fruit of weer magere yoghurt of kwark ofzo - de cakejes laten staan en in plaats daarvan een plak peperkoek |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Sowieso zou ik snel terugvallen in een slecht eetpatroon als je alleen maar van die saaie dingen "mag" eten, maar dat is dan weer mijn ding. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Je kunt wel van alles de producten gaan eten waar de minste calorieën inzitten, maar waarom zou je dat doen? Je geeft aan dat je een toetje kunt vervangen door groente of fruit, maar ook in toetjes zitten voedingsstoffen die je nodig hebt. Als je alleen maar magere producten gaat eten, krijg je niet genoeg vetten binnen. Ook een keer vette vis is belangrijk, ivm onverzadigde vetzuren. Verder heb je vlees en vis ook nodig voor de eiwitten. Als je teveel groenten en fruit eet, dan heb je op een gegeven moment een overschot aan vitamine C.
Kijk, gezond eten is goed, maar als je teveel alleen maar gezonde dingen gaat eten, dan wordt het ongezond. KLinkt raar, maar dan krijg je van koolhydraten en vetten niet genoeg binnen. Producten die "ongezond" lijken, omdat er teveel caloriën in lijken te zitten, heb je wel nodig voor een complete voeding. Producten zoals cola light, lijken gezonder dan gewone cola, maar daar zitten allemaal stoffen in die nog veel ongezonder zijn. En af en toe een keer flink snoepen, dat kan echt geen kwaad. En gezond eten hoeft niet persé saai te zijn Faded-Away. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik meng mij even in de discussie als dat is toegestaan...
![]() Zelf ga ik altijd uit van drie maaltijden per dag en in de ochtend en in de middag een tussendoortje. Als ik tijdens de lunch zin heb in pindakaas dan neem ik dat gewoon. Hetzelfde geldt voor een lekker koekje of een stukje taart op een verjaardag. Zolang je ervan geniet en je niet schuldig voelt kan dat heus. Ik heb met mezelf wél een paar dingetjes afgesproken, maar dat is puur omdat ik nog wat kilo's kwijt wil. Zo eet ik na de avondmaaltijd niets meer en probeer ik elke dag 1,5 tot 2 liter water te drinken ![]()
|
Ik beweer ook nergens dat je geen tussendoortjes/vetten mag. En ik zeg ook niet dat je je gelijk aan mijn gehele bovenstaande lijstje moet houden. Maar voor Trimm Trabb zou naar mijn idee een aantal van bovenstaande keuzes verstandiger zijn als je echt bewust op je eten wil letten. Ze geeft zelf aan dat ze niet precies weet waar ze verder nog op moet letten. Ik geef alleen voorbeelden.
En ik vind juist dat het beter is als ze meer eet dan ze nu doet, maar dat ze dan ook wat meer verstandige keuzes zou maken. Suikers zijn ok, maar met mate. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben het eens met Palindrome. Zo´n gek lijstje is het niet en je hoeft je zeker niet aan alles te houden (als je niet vaan 20+ kaas houd, neem het dan ook niet, maar geniet van wat je wél neemt).
@Prutsor: er is een verschil tussen gezond en mager. Denk maar aan cola light, niemand die beweert dat dat gezond is (maar wel weinig kcal), of een handje nootjes (erg gezond, maar wel redelijk veel kcal). Ik heb sinds dit jaar een boekje met e-nummers. Ik weet niet of iemand dit kent? In dit boekje staat de hele e-nummer-lijst opgesomd met toelichting en schakering in de kleuren groen, oranje en rood (en binnen rood ook weer dingen die je (volgens het boekje) echt moet vermijden). Ik had nooit gedacht dat er zoveel rotzooi in ons eten zit (ok, ik wist wel dat het hier en daar niet ok is (bv weer die cola light), maar dat het zo erg was). Ik ben ergens wel blij dat ik dat ding aangeschafd heb en raad hem daarmee ook iedereen aan. Ik vergeet hem alleen wel eens als ik boodschappen doe ![]()
||
Citaat:
Ik probeer je niet belachelijk te maken ofzo hoor, ik vind 't juist knap als je dat volhoud! ![]()
||
Citaat:
Met andere woorden: als je echt af wilt vallen, zou ik toch ook maar met de alcohol minderen, want de term 'bierbuik' bestaat niet voor niets...
|
Bedankt voor de tips allemaal.
Ik neem al veel light producten ipv gewone (die kersenyoghurt is bijv ook light, met minder dan 1% vet) en drink ook meer water/thee nu dan vruchtensappen. Bier drink ik hooguit 1 keer per week en dan probeer ik het ook niet al te bont te maken. (Al lukt dat niet altijd) Maar ik snap nog steeds niet echt waarom iedereen het heeft over dat die kant en klaar broodjes zo slecht zijn, maar dan wel zeggen dat ik vaker naar de LaPlace kan. De broodjes die wij verkopen zijn ook volkoren, met veel vezels en ik kan ze zelf samenstellen. Met die 'vette sausjes' valt het ook wel mee. We hebben een soort van zuivelspread en tapenade en die gebruik ik soms een klein beetje voor de smaak. Verder is het vooral kaas of kip wat ik erop doe. De broodjes van de LaPlace bevatten meer ongezonde zooi (roomkaas, (mosterd)mayonaise etc.) Anyway, zoals ik al zei, Wat ik nu eet, hoe ongezond ook, is al een hele verbetering bij hoe het eerst was. Ik ben bang dat als ik helemaal geen zoete dingen meer eet ik ineens doorsla en weer een gigantische vreetbui krijg ofzo. ![]() Oh en aan degene die het vroeg: Ik werk 4 dagen in de week, meestal van 12:45 tot 21:15. En daar moet ook nog zo'n 50 minuten (heen en terug) reistijd bij.
|
@ Trimm Trabb:
De Shakies is ook wel een uitzondering binnen alle broodjeszaken. Wat je daar eet is in prinicpe gewoon gezond. Alleen zie ik in jouw eetlijstjes vaak terug (niet altijd, wel vaak) dat jouw eetpatroon niet bestaat uit een standaard ontbijt - lunch - diner met 2 keer zoiets als brood en 1 volledige maaltijd. Twee broodjes van de Shakies zijn inderdaad niet ongezond, maar het is geen vervanging van een avondmaaltijd. Ik begrijp het dat lastig is in verband met je werktijden, maar het is ook logisch dat mensen op die dingen reageren wanneer het over jouw eetpatroon gaat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() overigens: respect voor jou! |
![]() |
|
![]() |
Trimm Trabb: Ik zou toch gewoon boterhammen eten in plaats van de broodjes. Baat het niet, dan schaat het niet. Ik denk dat het beter is, omdat als je volkorenboterhammen neemt je meer vezels eet. Verder kan je zelf bepalen hoeveel je eet.
Verder is het belangrijk kcalrijk drinken te beperken. Sap bevat uiteindelijk veel kcal. Zelf drink ik 1 glas sap per dag, 1 beker melk en voor de rest water en thee. Teveel sap is ook slecht voor je tanden trouwens. Verder, gewoon veel drinken. Water dus. Spoelen. En ja, het is cliché, maar bier is hartstikke slecht. Ik weet niet wat jij beperken vindt (dat verschilt van persoon tot persoon) maar als je je beseft dat 6 biertjes (5% alcohol, normaal dus) al 820 (!!!) kcal bevatten.. Als vrouw heb je gemiddeld 2000 kcal nodig, je mikt op ongeveer 1500-1600 om verantwoord af te vallen. Je hebt dan al de helft binnen. Eet je daarna nog een whopper (een gewone, dus geen double/triple ofzo) alweer 614 kcal bevat heb je dan al weer je hele daghoeveelheid binnen... Een goed ontbijt is belangrijk om de vertering op gang te helpen. Zorg voor iets stevigs, dus 2 boterhammen, waarvan bijv. 1 met pindakaas. Vult en bevat gezonde vetten! Trouwens, heb je geen magnetron op het werk? Je kan er namelijk voor kiezen om van te voren te koken en het daar op te warmen. Je kan ook maaltijdsalades maken met pasta en in een bakje meenemen, ik neem aan dat je daar wel iets van een koeleenheid of koelkast hebt waar je 't in kan bewaren.. ![]() Daarnaast, het is belangrijk om naast gezond te eten ook voldoende te eten. Het is niet best om de hele week te weinig te eten, dan te veel, je lichaam gaat 't opslaan. De sleutel is constant, voldoende en gezond te eten. Natuurlijk kan daar elke dag wel wát lekkers in, maar overdrijf het niet meteen. Een koekje kan best, wat chips in 't weekend. En, natuurlijk, bewegen. Nee, dat hoeft niet de sportschool te zijn of te rennen of weet ik 't. Ga elke dag een half uurtje tot een uur wandelen. Neem wat muziek mee, of doe lopend de boodschappen. Dat maakt al zoveel verschil ![]() |
![]() |
|
Thanks.
Ik eet idd niet erg regelmatig en sla vaak het ontbijt over, vanwege tijdgebrek. Mss dat ik eens eerder m'n bed uit kan komen. ![]() Dat bier en whoppers erg slecht zijn weet ik, en ik was er dan ook niet al te blij mee maar ik realiseer 't me meestal pas achteraf. Met 'beperken' van bier bedoel ik max. 1 keer per week en dan over een paar uur verspreid 4 a 5 glazen. (Vaak ook omdat het word aangeboden) Het komt niet vaak voor dat ik me klemzuip. Het bewegen is trouwens geen probleem, want ik fiets 20 minuten heen en terug naar het station en sta verder 8 uur lang op m'n benen. Ik beweeg dan niet intensief, maar wel constant. Ik wil eigenlijk wel gaan sporten, maar vind het lastig te beginnen en iets te vinden wat me aanspreekt. Ik ben er eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor. ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #22 Bloem | 500 | 14-01-2009 19:11 |