Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2009, 22:30
Balance
Balance is offline
Ik vind het tijd worden dat mijn geld eens binnen komt
Oud 05-05-2009, 08:42
Verwijderd
Citaat:
vandaag de brief gehad, met goed nieuws!

Wel gek, de dagtekening is 2 mei, maar had het geld vandaag nog niet bijgeschreven gekregen. Bij de belastingdienst gaat het geld toch voor de brief uit?
Hoewel dat wel regelmatig gebeurt, is het officieel zo dat je het geld binnen 10 werkdagen na dagtekening van de brief gestort krijgt.
Oud 05-05-2009, 09:49
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Ik heb nog niet eens een voorlopige verklaring gehad
Oud 05-05-2009, 10:32
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik heb nog niet eens een voorlopige verklaring gehad
Voorlopige aanslag.
Oud 05-05-2009, 13:26
Atelier Madame
Citaat:
Voorlopige aanslag.
die bedoel ik
maar enig idee wanneer ik die kan verwachten?
Oud 05-05-2009, 18:51
Ivo
Ivo is offline
voor 1 juli als je je aangifte voor 1 april hebt gedaan.

Ik heb hem gelukkig ook nog niet. Ik moet een paar tientjes bijbetalen, maar zit op het moment nogal krap bij kas dus laat ze maar even wachten tot eind juni ofzo, dan zit ik wel weer wat ruimer in m'n geld.
Oud 06-05-2009, 11:17
Rob
Rob is offline
[domme modus]
Kreeg vandaag mijn voorlopige aanslag binnen. Staat er dit op de voorpagina:

"Te ontvangen of te verrekenen: xxx Euro"

Krijg ik die xxx euro of moet ik dat bijbetalen? O.o Dat wordt nergens echt duidelijk.

Wat ook wel raar is, is dat ze beweren mijn rekeningnummer niet te kennen... Naja, da's geen probleem, maar het is wel raar, want de zorgverzekering wordt er iedere maand op gestort.
[/domme modus]
Oud 06-05-2009, 11:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:

Krijg ik die xxx euro of moet ik dat bijbetalen? O.o Dat wordt nergens echt duidelijk.
Volgens mij staat de berekening op de achterkant.
Oud 06-05-2009, 11:41
Rob
Rob is offline
Citaat:
Volgens mij staat de berekening op de achterkant.
Daar staat wel een specificatie (waar ik ook helemaal niets van snap), maar er staat niet specifiek of ik het nou terug krijg of moet terug betalen. Het kan ook goed zijn dat ik er kats overheen lees.
Oud 06-05-2009, 14:10
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
[domme modus]
Wat ook wel raar is, is dat ze beweren mijn rekeningnummer niet te kennen... Naja, da's geen probleem, maar het is wel raar, want de zorgverzekering wordt er iedere maand op gestort.
[/domme modus]
Daar gaat een andere afdeling over dus deze afdeling kent hem inderdaad niet!
Oud 06-05-2009, 15:36
Rob
Rob is offline
Citaat:
Daar gaat een andere afdeling over dus deze afdeling kent hem inderdaad niet!
...Dat verklaart een hoop! Ik had eigenlijk wel verwacht dat dat die gegevens op basis van BSN of iets dergelijks gedeeld zouden worden.
Oud 06-05-2009, 17:24
Ivo
Ivo is offline
Helaas, vandaag toch de blauwe envelop ontvangen. Ze willen voor 6 juli €53 van me ontvangen

De betalingsopdracht maar even klaarzetten voor eind juni, zodat ik het niet vergeet.
Oud 06-05-2009, 18:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daar staat wel een specificatie (waar ik ook helemaal niets van snap), maar er staat niet specifiek of ik het nou terug krijg of moet terug betalen. Het kan ook goed zijn dat ik er kats overheen lees.
Je hebt je belastingformulier toch ingestuurd (digitaal?). Dan kun je daar toch zien waar die specificatie vandaan komt?

En als het goed is staat er in die specificatie iets van 'loonheffing' en daaronder bedragen waar 'af' of 'bij' voor staat. Daardoor kun je precies berekenen of je onder de 0 uitkomt (betalen) of niet (krijgen).
Oud 06-05-2009, 18:36
Verwijderd
En daarbij, "Te ontvangen / Te verrekenen" betekent sowieso dat jij niks meer hoeft te doen. Als er iets verrekend moet worden, doet de BelastingDienst dat automatisch.
Oud 06-05-2009, 18:47
Balance
Balance is offline
Ja want daaronder staat dat het bedrag wat overblijft na de verrekening zal worden overgemaakt.
Oud 06-05-2009, 19:29
Verwijderd
ik heb mn geld al binnen belachelijk vroeg deze x
Oud 06-05-2009, 21:35
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ja want daaronder staat dat het bedrag wat overblijft na de verrekening zal worden overgemaakt.
Maar meestal is er voor studenten of jongeren weinig te verrekenen. Dat doet de belastingdienst pas bij lopende achterstanden.

Dus voor Rob: ontvangen / verrekenen betekent in de meeste gevallen ontvangen, en anders moet er inderdaad een specificatie bij staan wat er verrekend wordt. Dus ik neem aan dat je binnenkort het bedrag op de voorlopige aanslag op je rekening kunt verwachten (als je nog je rekeningnummer doorgeeft. Belastingdienst controleert die niet).
Oud 07-05-2009, 08:18
Rob
Rob is offline
Citaat:
En daarbij, "Te ontvangen / Te verrekenen" betekent sowieso dat jij niks meer hoeft te doen. Als er iets verrekend moet worden, doet de BelastingDienst dat automatisch.
Citaat:
Citaat:
Maar meestal is er voor studenten of jongeren weinig te verrekenen. Dat doet de belastingdienst pas bij lopende achterstanden.

Dus voor Rob: ontvangen / verrekenen betekent in de meeste gevallen ontvangen, en anders moet er inderdaad een specificatie bij staan wat er verrekend wordt. Dus ik neem aan dat je binnenkort het bedrag op de voorlopige aanslag op je rekening kunt verwachten (als je nog je rekeningnummer doorgeeft. Belastingdienst controleert die niet).
Ah, dat is wat ik wilde weten! Binnenkort maar even mijn rekeningnummer doorgeven wanneer ze er om vragen.
Oud 07-05-2009, 11:05
Lente
Lente is offline
vanaf januari is de loonheffing veel hoger, weet iemand waarom dat is? ik kan het niet vinden en mijn baas had een nogal wazig verhaal dus daar had ik ook niks aan.
Oud 07-05-2009, 11:47
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ah, dat is wat ik wilde weten! Binnenkort maar even mijn rekeningnummer doorgeven wanneer ze er om vragen.
Zou ik maar doen. Als het goed is krijg je een brief thuisgestuurd waarop je je rekeningnummer alsnog op een formulier kunt invullen en opsturen, maar ik meen me te herinneren dat je het formulier ook zelf kunt downloaden via belastingdienst.nl. Maar goed, dat komt wel in orde lijkt me.
Oud 08-05-2009, 07:07
Rob
Rob is offline
Citaat:
Zou ik maar doen. Als het goed is krijg je een brief thuisgestuurd waarop je je rekeningnummer alsnog op een formulier kunt invullen en opsturen, maar ik meen me te herinneren dat je het formulier ook zelf kunt downloaden via belastingdienst.nl. Maar goed, dat komt wel in orde lijkt me.
Er staat in die brief dat ze een formulier op gaan sturen waarop ik dat ik kan vullen, dus ik wacht dat wel af. Komt wel goed, ja!
Oud 08-05-2009, 10:58
Balance
Balance is offline
Citaat:
vanaf januari is de loonheffing veel hoger, weet iemand waarom dat is? ik kan het niet vinden en mijn baas had een nogal wazig verhaal dus daar had ik ook niks aan.
Kun je misschien kijken/berekenen hoeveel loonheffing je nu betaalt dan? In percentage t.o.v. je loon?

En mijn brief is binnen en mijn geld ook. Woehoe *rijk*
Oud 12-05-2009, 13:30
the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik wil het nou wel terug hebben, ik heb het nodig

Hebben veel het al wel terug?
Oud 12-05-2009, 21:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb nog niets gehoord.
Oud 13-05-2009, 10:04
Adore
Adore is offline
Mei is in principe ook nog wel vroeg.
Oud 13-05-2009, 13:29
jeweetweldinges
jeweetweldinges is offline
Wil misshien iets gaan verkopen bestandjes pdf via website met eurobellen.nl moet ik dan belasting betalen over winst website betaald de btw dus dat hoefd niet is er een grens?
Oud 13-05-2009, 14:05
ganralph
ganralph is offline
is je inkomen niet gewoon gedefinieerd als loon (hoeft niet per uur oid te zijn)?

ben jij officieel de verkopende partij of is de website dat? (als het een winkel zou zijn, sta jij dan gewoon achter de kassa, of ben je de winkeleigenaar?)

volgens mij werk jij namelijk gewoon voor die website en ben jij geen verkopende partij (je koopt je waren ook niet eerst in, toch?)

je inkomen is dan óf loon of inkomsten uit overige werkzaamheden. in het eerste geval heb je waarschijnlijk een contract getekend dat je werknemer ben; in het tweede geval kan het zijn dat je zelf nog je inkomstenbelasting moet afdragen (hier is een grens voor).

(althans, zo heb ik het allemaal begrepen toen ik freelance werk ging doen)
Oud 13-05-2009, 15:59
jeweetweldinges
jeweetweldinges is offline
Ik bdoel eige site waarop ik zelfgemaakte dinge zet waar ik dan een klein euro voor wil vragen ik ben dus de verkopende party geen loon

>> Moet ik een bedrijfsnaam hebben om me aan te melden?
Het gebruik van EuroBellen is gratis voor zowel bedrijven als particulieren. Ook is er geen minimum leeftijd voor deelname. Om je als particulier aan te melden mag je de velden 'Bedrijfsnaam', 'KVK nummer' en 'BTW nummer' leeg laten bij het registreren.

>> Moet ik belasting betalen over mijn verdiensten?
Net als over alle andere inkomsten moet je over inkomsten die je verkrijgt via EuroBellen belasting betalen. Wanneer je een particulier bent kun je je verdiensten bij het doen van aangifte inkomstenbelasting opgeven onder het kopje 'Resultaat uit overige werkzaamheden'. In het geval je een BTW nummer hebt ontvang je ook 19% BTW, die je moet afdragen aan de belastingdienst.

moek dus gwoon opgeven blijkbaar word ik dan iets kwijt?
Oud 13-05-2009, 16:16
Verwijderd
Dit hoort in het Belasting topic, dus topics samengevoegd.
Oud 13-05-2009, 23:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik bdoel eige site waarop ik zelfgemaakte dinge zet waar ik dan een klein euro voor wil vragen ik ben dus de verkopende party geen loon

>> Moet ik een bedrijfsnaam hebben om me aan te melden?
Het gebruik van EuroBellen is gratis voor zowel bedrijven als particulieren. Ook is er geen minimum leeftijd voor deelname. Om je als particulier aan te melden mag je de velden 'Bedrijfsnaam', 'KVK nummer' en 'BTW nummer' leeg laten bij het registreren.

>> Moet ik belasting betalen over mijn verdiensten?
Net als over alle andere inkomsten moet je over inkomsten die je verkrijgt via EuroBellen belasting betalen. Wanneer je een particulier bent kun je je verdiensten bij het doen van aangifte inkomstenbelasting opgeven onder het kopje 'Resultaat uit overige werkzaamheden'. In het geval je een BTW nummer hebt ontvang je ook 19% BTW, die je moet afdragen aan de belastingdienst.

moek dus gwoon opgeven blijkbaar word ik dan iets kwijt?
je kunt je aanmelden bij de belastingdienst als ondernemer. dan kun je een btw-nummer krijgen (hoewel ik twijfel of ze dat doen als jij via één site wat bij-hobby't; je bent geen ondernemer). dit is waarschijnlijk meer werk dan het je waard is.

tweede punt is dus ook makkelijker. je bent als het ware freelancer. je krijgt je geld en moet aan het eind van het jaar (vóór april volgend jaar) aan de belasting doorgeven wat je verdiend hebt. hou er rekening mee dat de site geen echte werkgever is en zij dus niets voor jou af zullen dragen. kortom: je krijgt "bruto" uitbetaalt en moet zelf nog je belasting betalen. na je aangifte (die van april) zul je een rekening krijgen dat je ±35% van je inkomen aan de belasting mag geven. hier geldt overigens een grens: de eerste X-duizend euro is vrijgesteld van belasting in deze. exacte bedragen weet ik zo niet.

zo werkt het bij mij (ik ben dus freelancer), maar vraag het ajb na aan iemand die er wellicht meer verstand van heeft ik ben geen belastingexpert, dit is puur mijn persoonlijke ervaring. misschien hebben je ouders een belastingadviseur oid?
Oud 14-05-2009, 19:14
Balance
Balance is offline
Kan iemand mij meer uitleg geven over de schalen binnen Box 1?
Ik weet hoe ik min of meer mijn loonheffing kan berekenen indien ik onder de (circa) € 18.000 verdien. Dat komt namelijk in schaal 1 terecht. Daarvan is de eerste (circa) €6000 belastingvrij en betaal ik over de overige (bijna) €12.000 zo'n 33% belasting.

Maar hoe zou dit in zijn werk gaan als ik bijvoorbeeld €25.000 per jaar ga verdienen?
Heb ik het correct als ik het alsvolgt bereken:
- Eerste 6000 euro is onbelast. (ik hou 6000 over)
- Over het deel van 7.000 tot 18.000 (dus €11.000) betaal ik 33% belasting. (ik hou 7260 over)
- Over het deel van 18.000 tot 25.000 (dus €7000) betaal ik 42% belasting. (ik hou 4060)

Wat neer zou komen op een netto salaris van €17.320.

Klopt deze berekening? Ik laat overige premies als pensioen ed. hier even buiten.
Oud 14-05-2009, 20:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hoeft toch nooit een adreswijziging door te geven aan de belastingdienst? Die nemen je adres toch over uit het GBA?
Oud 15-05-2009, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Je hoeft toch nooit een adreswijziging door te geven aan de belastingdienst? Die nemen je adres toch over uit het GBA?
Klopt, zo lang je particulier bent dan. Bedrijven moeten het wel zelf doorgeven.
Oud 26-05-2009, 10:33
Rob
Rob is offline
Citaat:
Dat vind ik ook! Ik heb twee à drie weken geleden mijn rekeningnummer opgestuurd en heb het nog niet.
Oud 26-05-2009, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik ook! Ik heb twee à drie weken geleden mijn rekeningnummer opgestuurd en heb het nog niet.
Het verwerken daarvan kan dan ook 6 tot 8 weken duren, helaas.
Oud 26-05-2009, 12:29
Rob
Rob is offline
Citaat:
Het verwerken daarvan kan dan ook 6 tot 8 weken duren, helaas.
Bah! Ergens had ik dat vermoeden al. Bedankt!
Oud 26-05-2009, 13:40
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
[domme modus]
Kreeg vandaag mijn voorlopige aanslag binnen. Staat er dit op de voorpagina:

Het wordt verrekend als je nog openstaande aanslagen hebt, is dat niet het geval krijg je het bedrag op je rekening.
Oud 26-05-2009, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Bah! Ergens had ik dat vermoeden al. Bedankt!
Overigens is het verstandig om na 4 weken even te bellen of het al bekend is. Zo niet, dan is de kans vrij aanwezig dat dat na 8 weken nog niet zo is
CA is helaas wat dat betreft een puinhoop.
Oud 31-05-2009, 12:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het laatste weekend van maart aangifte gedaan en kreeg gisteren mijn brief
Oud 02-06-2009, 16:54
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Ik weet hoe ik min of meer mijn loonheffing kan berekenen indien ik onder de (circa) € 18.000 verdien. Dat komt namelijk in schaal 1 terecht. Daarvan is de eerste (circa) €6000 belastingvrij en betaal ik over de overige (bijna) €12.000 zo'n 33% belasting.

Maar hoe zou dit in zijn werk gaan als ik bijvoorbeeld €25.000 per jaar ga verdienen?
- Over het deel van 7.000 tot 18.000 (dus €11.000) betaal ik 33% belasting. (ik hou 7260 over)
- Over het deel van 18.000 tot 25.000 (dus €7000) betaal ik 42% belasting. (ik hou 4060)

Klopt deze berekening? Ik laat overige premies als pensioen ed. hier even buiten.
Volgens mij klopt het wel als je (idd zonder de overige premies etc) kijkt naar je netto salaris achteraf.
Maar over die eerste 6000 euro wordt in eerste instantie gewoon loonheffing berekend naar mijn weten. Dat krijg je dan later weer terug via de belasting (volgens mij loopt dat via de .
algemene heffingskorting)

Wil je het zeker weten, kun je toch beter even de belastingtelefoon bellen. (wat je in de afgelopen tijd misschien al wel gedaan hebt. )
Oud 02-06-2009, 20:49
Balance
Balance is offline
Neuh ik heb het niet gedaan. Toen ik die vraag stelde had ik nog geen dergelijk inkomen. Inmiddels heb ik wel met belastingschijven te maken, maar zie ik volgende maand wel op mijn loonstrook wat er over blijft [/lui]

En dat van die 6000 is toch de loonheffingskorting die je laat toepassen, waardoor het direct al berekend wordt?
Oud 03-06-2009, 18:55
surleu
surleu is offline
ben nu 17 en heb voor het eerst aangifte gedaan doormiddel van het tj biljet,. vorige week de voorlopige aangifte ontvangen en gister €835 op mijn rekening gestort gekregen,. das pas lekker
Oud 03-06-2009, 19:04
Verwijderd
Ik wou dat 't bij mij zo snel ging, maar dat duurt nog wel ff helaas
Oud 03-06-2009, 21:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb m'n geld binnen
Oud 08-06-2009, 09:30
the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik nog steeds niks, ben dan altijd bang dat ze het zijn kwijtgeraakt ofzo. Heb laatste week maart aangifte gedaan en heb het geld effe dringend hard nodig

Nou nog even geduld hebben maar....
Oud 09-06-2009, 09:53
Adore
Adore is offline
Ze mogen met de uitbetaling wachten / de aangiftes verwerken tot eind juli. Het is nu 9 juni. Ze zijn je aangifte ongetwijfeld niet kwijt. Bedenk je dat in februari en maart ontzettend veel mensen aangifte doen. Er komen er miljoenen binnen.
Een andere reden kan zijn dat je aangifte eruit is gepikt voor handmatige controle. Dit kan steekproefgewijs gebeuren, of er is iets opvallends in je aangifte. Beide gevallen zullen wel meevallen denk ik, dus reken er gewoon maar op dat ze nog bezig zijn en dat het je eigen ongeduld is.
Oud 09-06-2009, 23:51
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:

Dit klopt ongeveer. We laten dan al het overige buiten beschouwing en werken met afgeronden bedragen, hetgeen je ove houd zal uiteindelijk iets hoger uitvallen
Oud 12-06-2009, 13:44
Atelier Madame
Citaat:
Ze mogen met de uitbetaling wachten / de aangiftes verwerken tot eind juli. Het is nu 9 juni. Ze zijn je aangifte ongetwijfeld niet kwijt. Bedenk je dat in februari en maart ontzettend veel mensen aangifte doen. Er komen er miljoenen binnen.
Een andere reden kan zijn dat je aangifte eruit is gepikt voor handmatige controle. Dit kan steekproefgewijs gebeuren, of er is iets opvallends in je aangifte. Beide gevallen zullen wel meevallen denk ik, dus reken er gewoon maar op dat ze nog bezig zijn en dat het je eigen ongeduld is.
Dat had ik, kreeg een brief dat ik voorlopig nog geen aangifte terug krijgt, en dat ik op mn definitieve moet wachten. Nou denk ik dat dat komt omdat ik op 2 baantjes loonheffing liet toepassing ipv 1 (jaja dom I know, was het ergens gewoon stomweg vergeten te wijzigen bij mn 2e baantje), maar goed ik ben nu dus benieuwd.
Oud 13-06-2009, 01:00
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Als je voor 1 april aangifte doet moeten ze het voor 1 juli uitbetalen toch? (als je wat terug krijgt tenminste)

Vorig jaar kreeg ik het ook pas eind juli trouwens, maar wel netjes met 6% rente er bovenop.
Oud 13-06-2009, 19:08
Verwijderd
Ik had een tijdje terug aangifte inkomstenbelasting 2008 gedaan. Ik kreeg laatst een "voorlopige aanslag" met daarin de bevestiging van het (voorlopige) bedrag. Dat bedrag kreeg ik een weekje terug op mijn rekening gestort.

MAAR! Nu heb ik opeens een tweede brief in de bus waarin staat: U heeft onlangs aangifte gedaan. De gegevens die u daarin heeft vermeld, leiden er toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt. Nadat ik uw aangifte heb gecontroleerd, ontvangt u een definitieve aanslag."

Het daaronder vermelde verzamelinkomen klopt wel met wat ik elektronisch had doorgestuurd.

?? Wat bedoelen ze hier met 'geen voorlopige aanslag'? Heb ik opeens geen recht op dat geld ofzo? Is er iets mis? Loopt dit langs elkaar heen? Of bedoelen ze slechts dat ik niets hoef te betalen (iets wat ik gezien mijn teruggaaf al wist)?

Laatst gewijzigd op 13-06-2009 om 19:18.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten