Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2004, 14:13
Uice
Uice is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 27-07-2004 @ 12:20 :
Bedankt, en hoe zit het dan met Prof. Griengas (oid) en de verandering van de boeven, want eerst zat er ook een dove boef bij.
B2 is in De Gehemzinnige opdracht in de gevangenis blijven zitten omdat hij niet had verstaan dat hij ontslagen was. Toen heeft de Baron Handige Harry en B100 ingehuurd, want Japie had ontslag genomen.

De professor heet Archibald Chagrijn.
Oud 02-08-2004, 15:44
geen punt.
geen punt. is offline
Die professor is toch de baron (de acteur bedoel ik)
Oud 02-08-2004, 20:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
geen punt. schreef op 02-08-2004 @ 16:44 :
Die professor is toch de baron (de acteur bedoel ik)
Klopt, Paul van Gorcum heeft behalve de baron ook de professor en de museumdirecteur uit 'de diamant' gespeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 20:42
Severus
Severus is offline
De baron was altijd mijn favo personage (interessant en stiekem vond ik 'm ook wel een beetje knap toen ik nog jong was, denk ik ).

Ik kan me de tekst van introliedje en eindliedje van B&A niet meer herinneren. Ik kom niet verder dan:

Hallo vriendjes, en vriendinnetjes
Dat was het dan alweer

Oud 02-08-2004, 21:06
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Severus schreef op 02-08-2004 @ 21:42 :
Ik kan me de tekst van introliedje en eindliedje van B&A niet meer herinneren. Ik kom niet verder dan:

Hallo vriendjes, en vriendinnetjes
Dat was het dan alweer

Beginliedje:
Hallo vriendjes, en vriendinnetjes,
We komen er weer aan,
Hallo vriendjes, en vriendinnetjes,
Tis Bassie... en Adriaan!
Wat we allemaal beleven zien we het komend half uur,
Maar er wordt ook veel gelachen in dit nieuwe avontuur,
Dus humor en spanning die komen er aan,
Met Bassie... en Adriaan!

Eindliedje:
Dag vriendjes, en vriendinnetjes,
Dat was het dan al weer,
Dag vriendjes, en vriendinnetjes,
Tot de volgende keer maar weer,
Want het avontuur gaat verder dus er komt nog heel veel meer,
Maar niet meer vandaag maar de volgende keer,
Wil je weten hoe dit avontuur dus verder zal gaan,
Kijk naar Bassie... en Adriaan!

Maar de 5e en 6e regel van de begin- en eindliedjes verschillen bij sommige avonturen. Bij de Schatkaart was bij het beginliedje bijvoorbeeld: We beleven avonturen, o wat spannend wordt me dat. Ja, maar er wordt ook veel gelachen, hahaa, bij het zoeken naar de schat! en het eindliedje was daar bij de 5e en 6e regel ook anders. Bij De Kroon en De Verzonken Stad was de tekst van die regels d8 ik ook anders.
Maar de melodie is altijd hetzelfde.
Oud 02-08-2004, 21:12
Severus
Severus is offline
Heel erg bedankt, Mr. Oizo!

Mag ik iedereen hier ook nog even vragen of de Baron alleen maar 'Baron' heet, of heeft hij ook nog een voornaam of heet hij bijvoorbeeld 'Baron van Eckstein' (ik zeg maar wat)? Dat heb ik al heel lang willen weten.

*gaat nu op zoek naar foto's van de Baron* Hij is mijn favoriete slechterik ever.
Oud 02-08-2004, 21:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Severus schreef op 02-08-2004 @ 22:12 :
Heel erg bedankt, Mr. Oizo!

Mag ik iedereen hier ook nog even vragen of de Baron alleen maar 'Baron' heet, of heeft hij ook nog een voornaam of heet hij bijvoorbeeld 'Baron van Eckstein' (ik zeg maar wat)? Dat heb ik al heel lang willen weten.

*gaat nu op zoek naar foto's van de Baron* Hij is mijn favoriete slechterik ever.
De naam van de Baron wordt genoemd in de laatste aflevering van "De reis door Europa" (of dat voor de eerste keer is, weet ik niet). Hij heet Baron van Neemweghe.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 21:49
Severus
Severus is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-08-2004 @ 22:17 :
De naam van de Baron wordt genoemd in de laatste aflevering van "De reis door Europa" (of dat voor de eerste keer is, weet ik niet). Hij heet Baron van Neemweghe.
Bedankt.

*heeft clips gevonden met stem van Baron en screencaps van de Baron* Zucht....
Oud 02-08-2004, 21:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Severus schreef op 02-08-2004 @ 22:49 :
Bedankt.

*heeft clips gevonden met stem van Baron en screencaps van de Baron* Zucht....
`

Iemand hier heeft een obsessie.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 22:01
Severus
Severus is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-08-2004 @ 22:55 :
`

Iemand hier heeft een obsessie.
En dat al van jongs af aan! Ik weet nog dat mijn mam altijd de afleveringen voor ons opnam (toen we nog onder 8 jaar oud waren en te jong om 't zelf te doen) en ik altijd met grote interesse naar de baron keek en scenes van hem wel eens meerdere keren bekeek (hoe de afstandsbediening werkte wist ik wel - ik ben echt met de TV opgegroeid). Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor bad guys, en als 't dan ook nog zo'n aristocratische man is.... *zucht*

Ja, ik ben een mens van obsessies. Nu vooral Alan Rickman en nu heb ik weer een oude obsessie herontdekt.

Ik ben niet meer te redden....
Oud 02-08-2004, 22:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Severus schreef op 02-08-2004 @ 23:01 :
En dat al van jongs af aan! Ik weet nog dat mijn mam altijd de afleveringen voor ons opnam (toen we nog onder 8 jaar oud waren en te jong om 't zelf te doen) en ik altijd met grote interesse naar de baron keek en scenes van hem wel eens meerdere keren bekeek (hoe de afstandsbediening werkte wist ik wel - ik ben echt met de TV opgegroeid). Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor bad guys, en als 't dan ook nog zo'n aristocratische man is.... *zucht*
Maar de Baron van Paul van Gorcum was toch 100 keer beter dan die van Aad van Toor, ofnie?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 22:09
Severus
Severus is offline
Kijk eens hoe rank en slank de baron is.... en dat mooie pak... *zwijmel*

En hier Paul van Gorcum eens als diamantair inplaats van de Baron.... wat een knappe vent is dat toch.

*overweegt om fanfiction over de Baron te schrijven* Oh my, ik ben knettergek en heb veel te veel vrije tijd.
Oud 02-08-2004, 22:11
Severus
Severus is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-08-2004 @ 23:06 :
Maar de Baron van Paul van Gorcum was toch 100 keer beter dan die van Aad van Toor, ofnie?
Ja - ik wist nooit dat Aad 'm eens gespeeld had. Maar inderdaad - ik geef 100.0000 keer de voorkeur aan de Baron van Paul van Gorcum.
Oud 02-08-2004, 22:13
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Severus schreef op 02-08-2004 @ 23:11 :
Ja - ik wist nooit dat Aad 'm eens gespeeld had. Maar inderdaad - ik geef 100.0000 keer de voorkeur aan de Baron van Paul van Gorcum.
In 'Het geheim van de schatkaart' was Aad de Baron.
Maar dat je hem knap vind...
Of zit je te dollen?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 22:16
Severus
Severus is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-08-2004 @ 23:13 :
Maar dat je hem knap vind...
Of zit je te dollen?
Nee, ik dol niet. De baron heeft iets fascinerends, maar ik denk dat het natuurlijk Paul van Gorcum is die ik uiteindelijk knap vind. Afgaande op die foto van hem als diamantair, is hij qua uiterlijk precies mijn type (en ik heb zo wel 'n idee van zijn persoonlijkheid in real life - dan is hij ook mijn type).

*valt op aparte, oudere mannen*
Oud 02-08-2004, 22:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Severus schreef op 02-08-2004 @ 23:16 :
Nee, ik dol niet. De baron heeft iets fascinerends, maar ik denk dat het natuurlijk Paul van Gorcum is die ik uiteindelijk knap vind. Afgaande op die foto van hem als diamantair, is hij qua uiterlijk precies mijn type (en ik heb zo wel 'n idee van zijn persoonlijkheid in real life - dan is hij ook mijn type).

*valt op aparte, oudere mannen*
Heb je hem wel gezien in "De reis door Amerika"? Best dik, de nodige rimpels en dan die snor van hem...

Naja, ieder z'n smaak. Vergeet niet dat "De diamant" nogal oud is.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 22:24
Severus
Severus is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-08-2004 @ 23:19 :
Heb je hem wel gezien in "De reis door Amerika"? Best dik, de nodige rimpels en dan die snor van hem...
Ja, jaren geleden - toen moet ik zo'n 9 jaar ofzo zijn geweest. Dat kan ik me niet meer herinneren.

Citaat:
Ik denk dat ik Paul zoals hij er tegenwoordig uit ziet niet meer leuk zou vinden - ik val gewoon op de persoon die hij geweest is, that's all. Zwijmelen op een lang vervlogen uiterlijk... ach ja, ik heb teveel vrije tijd, zoals ik al zei.
Oud 02-08-2004, 22:25
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-08-2004 @ 23:13 :
In 'Het geheim van de schatkaart' was Aad de Baron.
Ja, man ik vond altijd dat Aad als Baron zo eng lachtte ...
Hoe hij het woord "schatkaart" uitspreekt!
Oud 02-08-2004, 22:28
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Zou ik wel eens willen weten uit welke jaren de avonturen van De Plaaggeest t/m De Huilende Professor zijn.

Schatkaart was 1986, Kroon was 1988, Griekenland was 1989, De Geheimzinnige Opdracht was 1992, Amerika was 1994 d8 ik... maar de rest weet ik niet.
Oud 02-08-2004, 22:30
Severus
Severus is offline
Citaat:
Noínden schreef op 27-01-2004 @ 15:47 :
Pfff, ik had vroeger een megacrush op Adriaan Die kon echt niets fout doen, hoe gaar dat handje ook was
Ik op de baron....
Oud 02-08-2004, 22:59
Freshh~
Freshh~ is offline
severus jij bent ècht erg
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 11:55
Severus
Severus is offline
Citaat:
Freshh~ schreef op 02-08-2004 @ 23:59 :
severus jij bent ècht erg
I know.

Hier heb ik nog een (waarschijnlijk) recente foto van Paul van Gorcum:

Ik ken 'm daar niet terug, vind 'm leuker als de baron. Van de baron heb ik trouwens ook nog een leuke foto gevonden ('n fatsoenlijkere foto dan die screencaps op die B&A site):

Ook heb ik nog een stukje uit een interview gevonden met Aad van Toor over Paul van Gorcum:

In de series bezorgde de Baron Adriaan regelmatig moeilijkheden, maar tijdens de opname beleefde ik, Aad van Toor, aan Paul van Gorcum heel veel plezier. Een klein voorbeeld; in de serie “De verzonken stad” moet “De Baron” scheldwoorden schreeuwen naar Bassie en Adriaan die net ontsnapt zijn. Als regisseur vroeg ik aan Paul of hij als ‘scheldwoorden’ de gerechten uit een cafetaria wilde schreeuwen. Ik kwam er toen snel achter dat Paul meer in goede restaurants kwam dan in een cafetaria. Hij bulderde eerst, `bamihap!, frikandel!, bal gehakt!`, maar ging toen over op, `zalmschotel!, garnalencocktail! en hap kaviaar!`. Na het laatste scheldwoord vielen de cameraman, de geluidsman en ik om van het lachen. En als ik nu, na 15 jaar, die scène weer zie, rollen de tranen weer over me wangen van de lach.

En een stukje met Paul van Gorcum zelf:

Een bijzondere gebeurtenis die ik, Paul van Gorcum, had met Bassie en Adriaan:
Ik heb in diverse series meegewerkt en daardoor heel veel met ze meegemaakt.
Een merkwaardig voorval gebeurde tijdens de opname van de serie "Bassie en Adriaan en de verdwenen kroon". We namen `s nachts een scene op waarin wij, de `boefjes`, een inbraak pleegden en de kroon stalen. De opnamen waren heel zwaar en pas `s nachts om vier uur klaar. Ik stapte daarna doodmoe in mijn auto en wilde maar één ding, snel naar huis en slapen. Maar van dat slapen kwam niet veel terecht.
Thuis werd ik uit mijn bed gebeld door de Vlaardingse politie. Die vroegen mij of ik die avond in Vlaardingen was geweest. Ik zei natuurlijk `ja` en dat maakte me verdacht. Wat bleek. Er was die nacht een echte inbraak geweest in een parfumeriezaak, niet ver van de plaats waar wij de opname hadden. Een attente voorbijganger had mijn auto gehaast voorbij zien rijden en mijn nummer genoteerd. Ik vertelde de politie dat ik wel had ingebroken maar voor de serie van Bassie en Adriaan. De agent herkende gelukkig direct mijn stem zo kon hij mijn onschuld bewijzen. Maar het zijn toch leuke herinneringen die je overhoudt aan nachtelijk boevenwerk.

En dan nog algemene info over Paul:

Maar Paul van Gorcum heeft in zijn leven veel meer gedaan dan `De Baron`, `de directeur` of `de professor` spelen bij Bassie en Adriaan. Hier volgt een klein overzicht van het zeer actieve leven van de acteur Paul van Gorcum.

Als kind wilde Paul van Gorcum maar een ding, acteur worden. In 1952 werd zijn droom al werkelijkheid toen hij werd aangenomen bij het Haagse Toneel. Daar werkte hij niet alleen met de grootste acteurs en actrices van Nederland, zoals Caro van Eijck en Ko van Dijk, Johan de Meester en Peter Scharoff, hij kreeg ook nog privé toneelles van ze. Daardoor werd zijn talent voor acteren volledig ontwikkeld en al op jonge leeftijd speelde hij vele belangrijke rollen bij alle grote toneelgezelschappen in Nederland.

Maar hij heeft niet alleen talent voor toneel. Hij werkte ook met veel succes in de musicals van Jos Brink zoals “Madam Arthur” en “Max Havelaar” en schitterde in vele TV en filmproducties.
Hij was onder anderen te zien in de TV feuilletons “De dagenraad”, “De kleine waarheid”, “Willem van Oranje", ”Dagboek van een herdershond” en “De fabriek” en in de Nederlandse speelfilms “Wat zien ik?” “Turks Fruit”, en “Een vlucht regenwulpen”.

Paul van Gorcum heeft niet alleen talent voor acteren. Ook als stemregisseur van diverse grote tekenfilms heeft hij naam gemaakt. Onder zijn leiding zijn diverse Walt Disney films in het Nederlands vertaalt en nasynchroniseert. Ook de wereldberoemde regisseur Steven Spielberg vraagt Paul regelmatig voor zijn tekenfilms en daardoor werkte Paul diverse malen samen met de Amerikaans actrice Whoopi Goldberg. Paul is zelf ook regelmatig te horen in tekenfilmseries. Bij de serie van de “Smurfen” leende hij zijn stem onder andere aan de vervelende Gargamel.

Verder maken ook Sinterklaas en de Kerstman regelmatig gebruik van de artistieke kwaliteiten van Paul van Gorcum. Dat hij ook daarmee één van de beste is, blijkt wel uit het feit dat hij voor alle grote feesten wordt gevraagd. Het leven van Paul van Gorcum kent vele hoogtepunten waar hij trots op is, maar bijzonder trots is hij op de Koninklijke onderscheiding die hij in 1992 kreeg.
Hij werd ridder in de orde van Oranje Nassau.

Er wordt een homepage van Paul van Gorcum gemaakt. Zodra die klaar is lees je hier het adres.

[EDIT] Hier vind ik Paul (waar hij zichzelf is) wel weer heel schattig (hij is rechts op de foto, naast Whoopi Goldberg):

Verder kun je hier naar een heel interview (duur: 4 minuten) met Paul luisteren (wat heeft 'ie een mooie stem ):

Klik hier!

[/EDIT]

Laatst gewijzigd op 03-08-2004 om 12:06.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:22
geen punt.
geen punt. is offline
1976: De plaaggeest
1978: Het geheim van de sleutel
1979: De diamant
1982: De huilende professor
1986: Het geheim van de schatkaart
1988: De verdwenen kroon
1989: De verzonken stad
1992: De geheimzinnige opdracht (Reis door Europa)
1994: De reis vol verrassingen (Reis door Amerika)
Oud 03-08-2004, 20:10
Martijn
Martijn is offline
bedankt voor de info
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 20:53
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
geen punt. schreef op 03-08-2004 @ 15:22 :
1976: De plaaggeest
1978: Het geheim van de sleutel
1979: De diamant
1982: De huilende professor
Mooi. Dan weet ik die info ook weer. Bedankt!
Reageren

Regels voor berichten