![]() |
||
Citaat:
Und so weiter...
|
![]() |
||
Citaat:
ik zou zeggen dat de vergelijking van de middeleeuwen tot nu aan uitvindingen bewijs genoeg is dat wetenschap meer loont dan geloof.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() edit: ik zie nu dat ik zelfs schreef van: "alleen is de Bijbel meer een historisch document, dus moet je op die manier proberen de waarheid te achterhalen." Daarmee zeg ik al dat je door te checken wat nou historische feiten zijn en wat niet achter de "echtheid' van de Bijbel kunt komen. Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 19:30. |
![]() |
||
Citaat:
maar ja, als alle wetenschappers je mening onderuithalen dan is het een aanlokkelijk middel met dit soort theorien te komen, niet?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tenzij je van een wetenschappers-complot uitgaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap niet waar deze zin op aansluit. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zoiets? Edit: Typefoutje.
Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 19:47. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Je hoeft ook helemaal niet in de wetenschap te geloven om te begrijpen dat ze nuttig is. Dat heeft weinig met elkaar te maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
--- Nog iets: Het lijkt mij belangrijker te discussiëren over de aard van de werken, dan over de interpretatiewijze van de beschouwer. Dat laatste is uiterst omstreden - vooral omdat het vrijwel niet te meten is - en hoewel ik hier een kern van waarheid in zie, beperkt deze uitspraak tot psychologische geaarde individuele gevallen. Met andere woorden: ja, net zoals een persoon klakkeloos de Bijbel kan geloven, zo kan dat ook met een wetenschappelijk werk...maar verandert dat iets aan het werk zelf? Nee. De Bijbel impliceert dat de eigen tekst waarheid betreft, terwijl een wetenschappelijk werk dat niet in zich draagt - ongeacht hoe de beschouwer het interpreteert. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De ene persoon weet zeker welke route je moet nemen, maar is zelf nog nooit van uit het centrum weggeweest. De andere persoon is nog nooit uit de stad weggeweest, maar wel uit het centrum. Hij denkt ook de weg naar buiten te weten, deels gebaseerd op zijn eigen ervaring en deels van horen zeggen en intuïtie, maar het laatste stuk weet hij niet. Kortom: beide personen weten dus de weg niet, maar de een is door eigen onderzoek meer zeker van een deel van de uitweg, dan de ander. Wiens raad kies je? Wie geloof je? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Er was een lange discussie voor nodig, maar je hebt me nu begrepen. ![]() Volgens mij wilde je graag een discussie over iets anders voeren dan waar ik het over had. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals je zegt: ze weten beiden in feite de weg niet, dus zou het in beide gevallen een gok zijn om ze te vertrouwen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is en blijft een gok, ongeacht voor wie je kiest. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
hallo? toen Galileo uitvond dat het heelal niet aarde-hemel eromheen-zon erboven was wilde de kerkleiders hem vermoorden. Hetzelfde geld voor Darwin, een simpele theorie, maar omdat het niet bij hun doctrine paste moest de kerk een (helaas tot op de dag van vandaag behoorlijk succesvolle) haatcampagne starten, Darwin misdeed de kerk niets, de kerk hem wel. Altijd heeft de (RK) kerk zelf nadenken en onderzoeken tegengegaan, omdat nieuwe kennis de mensen aan het twijfelen kan brengen over wat de priesters van de kerk hen vertellen. Dit heeft niets te maken met dat de wetenschap anti-kerk is, maar wel alles met dat de kerk anti-wetenschap is. waarom de kerk deze standpunten aanhangt wil ik best vertellen, maar ik denk niet dat veel mensen zouden luisteren.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Veel wetenschappers gingen mee omdat er nog weinig alternatieven waren. Bovendien gaan veel wetenscahppers pas overstag als er een nieuw paradigma aangenomen wordt, waardoor het oude verworpen kan worden. Dus die wetenschappers gaan niet zozeer mee met de theologen.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Maargoed ik heb er te weinig verstand van dus lul me maar onder de tafel... hehe Ik heb het niet over RK gehad btw. Het gaat hier constant alleen maar over RK en de paus dit en dat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zou dat iets te maken kunnen hebben met het het Argument van de stok dat de Kerk tot die tijd succesvol heeft kunnen hanteren? [/cynisch] |
![]() |
||
Citaat:
in de islam is Jezus (Isa) een 'gewone' profeet, in 't christendom is Hij God, en, zoals al eerder gezegd werd, is God in 't christendom idd 3-enig. 'k heb 't ooit is bij catechesatie aan onze dominee gevraagd of je 'onze' God (die van 't christendom) en Allah kan vergelijken. wat z'n argumentering was weet 'k niet meer. wel weet 'k nog dat 't antwoord iig op 'nee' neerkwam. (sorry maar 'k heb niet verder gelezen dan tot dit bericht, wou eerst hier ff op reageren ![]() @topicstarter: dat wat je verteld (dat je opgegroeid ben met je geloof en 't eerst eigenlijk voor 'waar' aannam en later pas meer om je heen begon te kijken) herken 'k ook wel, ik begin de laatste tijd wel te twijfelen. wat als 't christendom toch verkeerd is? dan heb ik m'n hele leven braaf m'n best gedaan om goed te leven, veel minder genoten dan de 'rest' en dan leef je toch maar 1 keer. of kom ik alsnog in de 'hel' doordat het islamitische geloof toch het ware is ![]() Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 21:26. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Mensen zeggen zoveel. Ik ontken niet dat er veel fouten zijn gemaakt door christenen. Benaderingswijzen kloppen inderdaad ook niet altijd. En machtsmisbruik komt ook bij christenen voor. Maargoed zoals eerder gezegd is, ik weet niet of die zich christenen kunnen noemen. Christen=navolger van Jezus.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast had ik het ook niet over de wijze waarop iemand tot zijn of haar eigen waarheid komt, maar erover dat niemand de absolute waarheid kent en het dan per definitie ook niet dommer is om in het ene of in het andere te geloven. Om het voorbeeld er weer bij te halen: persoon A zegt dat hij de hele weg kent, maar is nooit buiten het centrum geweest. Dan kun je jezelf afvragen hoe het komt dat persoon A de hele weg kent. Misschien heeft hij wel een hele duidelijke kaart van de stad? Misschien lult hij ook maar uit zijn nek, maar dat zie je pas als je voor hem kiest. Persoon B kent 'een deel van' de weg, maar niet de gehele weg. Met hem kun je dus net zo goed verdwalen. Daarom blijf ik het een gok vinden. Ik zou het pas vertrouwen als iemand de hele weg kent en hem ook al een keer heeft bewandeld. Om dan terug te komen op wat ik zeg: ik zou het niet dommer vinden als iemand nu voor persoon A of voor persoon B kiest. In beide gevallen weet je niet zeker dat je ook echt uit die stad komt, ongeacht welke methode - of in dit geval manier van geloven - er gebruikt wordt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Kans dat jouw god bestaat: 0,0001 % Joostje | 316 | 25-07-2007 13:59 | |
>> Geloven in God << Lord Dolphin | 378 | 17-11-2005 22:03 | |
Liefde & Relatie |
Liefde & de Bijbel MissyE | 126 | 01-01-2005 20:02 | |
Geloof als vereiste leonkorn | 247 | 02-07-2003 13:12 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 | |
The Failure of Christianity. Demon of Fire | 41 | 30-01-2002 16:38 |