Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 17:17
pe51
pe51 is offline
Citaat:
moon schreef op 31-03-2004 @ 18:57 :
Vannacht heb ik en vreselijke nachtmerrie gehad waar echt geen einde meer aankwam.
Ik heb weleens vaker nachtmerrie's gehad maar nog nooit zolang achter elkaar. Bovendien gebeurde er iets heel vreemds toen ik wakker werd, iets wat ik nog nooit eerder gehad had. Ik zat er echt nog helemaal in namelijk. Terwijl ik al wakker was dacht ik nog steeds dat ik beschoten werd (daar droomde ik namelijk over). Het was echt zo raar en ik was zo overstuur. Ik heb uiteindelijk een uur van school gespijbeld omdat ik helemaal bij moest komen. Ik was gewoon een beetje gek geworden door die nachtmerrie, echt heel raar. Toen ik na school thuis kwam (ik had gelukkig maar 2 uur les) heb ik de nachtmerrie opgeschreven. 7 vellen papier heb ik met die nachtmerrie gevuld, echt niet te geloven. Hebben jullie ooit weleens zoiets gehad? Dan bedoel ik dus niet de gewone nachtmerrie's die iedereen weleens heeft en waar je met een kloppend hart uit wakker wordt. Ik bedoel een nachtmerrie waarvan je lang nadat je wakker bent, nog steeds denkt dat ie echt is en je de rest van de dag een beetje in de war bent. Hebben jullie dat weleens gehad?

overigens wil ik jullie ook vragen of jullie misschien weten wat een zolder te betekenen heeft in een droom.
Hallo Moon,

Ik weet omdat ik heel wat dromen uitgelegd heb, dat zulke nachtmerries vaker voorkomen. Maar verder kan ik hier niets over zeggen, om een uitleg te geven heb ik de hele droom nodig. Betekenissen zijn niet "vast" , ze verschillen per droom. Ik geloof niet in droomwoordenboeken, heb daarom mijn eigen droomwoordenboek van het internet afgehaald.
Dat geldt voor het gevoel ná de droom, en ook voor de zolder. Het gaat het erom, wat dit ene gevoel na déze droom betekent, en wat déze zolder in déze droom betekent.

groeten, pe51.
Advertentie
Oud 18-05-2004, 17:19
pe51
pe51 is offline
Citaat:
moon schreef op 04-04-2004 @ 22:12 :
Ik heb gedroomd over een nieuwe wereldoorlog
Dromen over wereldoorlogen, grote rampen enz. zijn meestal symbolisch.

groeten, pe51.
Oud 18-05-2004, 17:37
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Spongsiebob schreef op 04-04-2004 @ 23:58 :
Laatste tijd praten de mensen in me dromen...dat had ik eerst nooit eigelijk...Maar hierdoor lijkt het net of ik de nacht ook gewoon wakker ben(Hoe komt dit?Ontwikkelen mn dromen zich ofzo?)...en ben ik sochtends helemaal gaar dr van! En oja kheb de laatste tijd ook t gevoel dat er iemand naar me 'kijkt' als ik slaap...Dan word ik ineens wakker en dan hebkt gevoel dat er iemand naar me heb gekeken en dak daarvan wakker werd...beetje bizare gewaarwording...Iemand hier ook ervaring meej? Ist me bescherm engel ofzo iets of ist alleen een gevoel wat ik aan die droom over houd?

alvast bedankt...
Hallo Spongiebob,

Het praten van die mensen moet je volgens mij symbolisch zien. Zoals een boom of tekening "je kan aanspreken", of zoals iemands gezicht boekdelen kan "spreken", (zonder dat hij wat tegen je zegt), zo zijn de mensen in de droom ook " sprekend" geworden voor je. Ze hebben je wat meer te zeggen (bij wijze van spreken dan - het is dat je gevoel meer wordt aangesproken door hoe ze zijn.

Het kan, dat dit in real life ook zo is. Omdat je dromen vaker kunt zien als afspiegeling van hoe je leven is. Maar je kunt dus nagaan, of mensen in real life wat "veelzeggender" geworden zijn voor je.

Als je helemaal 'gaar' bent 's ochtends, na gedroomd te hebben, dan zal dat door iets anders komen.

Als je het gevoel hebt dat er iemand naar je kijkt, dan gaat het erom hoe dat voelt. Is het storend kijken of met welwillendheid? Voelt het als lastig of beschermend? Op die manier kun je uitvinden hoe diegene die kijkt, is.

groeten, pe51.

* deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout.
* maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft.

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 19:16.
Oud 18-05-2004, 18:37
pe51
pe51 is offline
Citaat:
farrar-misty schreef op 10-04-2004 @ 09:01 :
Ik heb vanacht een hele erge droom gehad. Het begon nogal druk, met overal mensen.

Het was nacht, best wel warm, en een soort ruimteschepen stonden geparkeerd met daarin lichtjes. Iedereen liep heen en weer en deed zijn eigen ding maar ik en nog iemand, waarschijnlijk een vriendin, zochten iets of hadden haast. Waarom weet ik niet. We banjerden ons steeds door de menigte. Uiteindelijk kwam ik erachter (hoe weet ik niet meer) dat mijn vriendje dood was.

Het was dag. Nog steeds drukte om me heen. Ik was verslagen, helemaal kapot. Mensen van vroeger kwamen er in voor en uit me klas. Zij probeerden mij te troosten , te kalmeren maar ik luisterde niet naar hen. Ik was alleen maar met mezelf bezig en ondernam steeds dingen zonder het hen te vertellen, ik dacht alleen maar aan mijn vriendje.

Ik ging een gebouw in (logica ontbrak hier) en daar waren een aantal kamers en mensen. Mijn leraar/mentor was daar. Ik wilde naar de hemel, ik moest en zou naar de hemel, want daar zou hij zijn. Hij kon me er niet heen brengen. Ik ging zelf een kamer in, waar normaalsgesproken ze je naar de hemel zouden kunnen brengen, maar kwam daarachter dat het allemaal nep was, dat ze me niet naar de hemel konden brengen.

Ik ging weer naar de mensen, en we gingen naar een winkelstraat, gewoon allerlei dingen weer doen, maar ik wilde niet meer. Ik herinner me nog dat ik dacht aan zelfmoord maar ik kreeg daar geen kans voor. Ik moest constant denken aan mijn vriendje en barste dan weer in huilen uit. Uiteindelijk moest ik me aankleden maar ik wilde niet en het kon me niet schelen dat ik naakt was (mijn bovenlijf).

Uiteindelijk eindigde mijn droom raar, met kwaadheid. Ik kwam een vriend van mijn vriend tegen. Hij had een wagen bij zich, een soort kinderwagen, met daarin scharen en een soort van dokterspullen. Ook was er een kom met bloed. Om de een of andere reden bestormden mijn viendin en ik hem en ik wist dat hij mijn vriend had vermoord. Ik schreeuwde dat hij een motief had, wij bewijs hadden en dat hij zou boeten. En ik huilde weer. Ik was heel kwaad op die jongen. Ik vroeg hem (beetje vaag) of hij het bloed van mijn vriend nog had en hij wees mij naar de kom. Ik deed mijn hand erin en huilde weer en weer. Ik werd wakker toen alles even stil leek te staan en gebeurde niets.

Wat moet ik met deze droom??? xxxx lena
Hallo Lena,

Volgens mij wil deze droom je laten zien, hoe belangrijk jij je vriend vindt, en hoe erg je het zou vinden, als hij dood was. Dat laatste, dat alles even stil staat, kun je zo zien, dat als hij dood is, dat de wereld voor jou dan even stilstaat.

De vriend van je vriend, die zou je vriend in je droom vermoord hebben. Ik denk dat er iets is met hem, of dat hij in je gedachten iets ermee te maken heeft. Het vermoord worden waar het in deze droom om gaat kan gaan om letterlijk vermoord worden, of om figuurlijk, symbolisch, vermoord worden. Als het om symbolisch vermoorden gaat, dan gaat het erom, dat hij (een stuk van) de geest van je vriend vermoordt. En dat stuk moet jij dan ook missen, natuurlijk. Dan gaat de droom erover, hoe je zou zijn als je (een deel van) zijn geest zou moeten missen.

Dat het nacht was, leg ik uit als 'dat het geestelijk gezien nacht was'. De droom laat in dit stukje zien, hoe je dan zou zijn als het geestelijk duister voor je was. Het ruimteschip zou een symbool kunnen zijn van dat je als het ware 'van de aarde weg wilde gaan' - omdat de aarde nu niet meer goed genoeg voor je was, zonder vriend. Maar jij en je vriendin zochten waarschijnlijk die vriend van je vriend, die jullie op het einde van de droom vonden.

De dag laat zien, hoe je zou zijn als je geest helder was (niet duister, maar licht dus). Dan zou je er helemaal kapot van zijn. De mensen van vroeger en uit je klas, die je probeerden te troosten en kalmeren, zijn niet de mensen zoals je ze kent of gekend hebt, van vlees en bloed, maar je moet je hierbij voorstellen, dat je alleen bent en dat die mensen er (geestelijk) zijn, in je hoofd. Bij problemen helpt het vaak om aan sommige mensen te denken. Maar bij jou helpt het niet, in het geval je vriend dood is. Niemand van al die mensen kan je dan troosten, kalmeren enz., je blijft dan aan je vriendje denken.

Het gebouw lijkt onlogisch. Maar een gebouw staat in dromen vaak voor een bepaalde sfeer (net zoals een huis). Elk gebouw in real life heeft een eigen sfeer, een bibliotheek een andere als een kantine, of fabriek bijv. En elke kamer in een gebouw heeft dan weer een eigen sfeer binnen die gebouwsfeer. In dromen gaat het dan om de sfeer alleen. In de sfeer van je mentor vind je geen hulp om achter hem aan te kunnen gaan. En in een andere sfeer, die speciaal hiervoor was, ook niet.

Dat het je niet kon schelen dat je van boven niets aan had, dat zal in je leven juist andersom zijn. De droom neemt dit als voorbeeld van hoe erg je je vriendjes dood zou vinden, juist omdat je dit in je leven nooit zo zou kunnen voelen. Zo laat de droom zien, wat je vriendjes' dood met je kan doen.

Over die vriend van je vriend zou ik nog wat meer moeten achtergrondinfo moeten hebben, om uit te zoeken wat het betekent. Ik snap dit punt nog niet, wat de kinderwagen met spullen betekent, en hoe ik dat doodmaken moet zien.

Misschien heb je nagedacht over iets, wat met die vriend van je vriend en met je vriend zelf te maken heeft. Was je misschien bang dat hij je vriend geestelijk kapot aan het maken was? Ga eens na, waar dit deel van de droom op kan slaan? Hoe waren jouw gedachten de laatste dagen voor de droom over die vriend van je vriend? Hoe is die persoon, en is hij op een of andere manier ' aan het dokteren' met het lichaam of met de geest van je vriend? Is er iets gebeurd tussen die twee, of dreigde er iets te gebeuren? Hoe is hun relatie? (enz.)

Als de droom (nog steeds) belangijk voor je is, en je dit deel wilt weten, dan kan je misschien voor de achtergrondinfo zorgen?

groeten, pe51.

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 19:16.
Oud 18-05-2004, 18:37
demongrl
demongrl is offline
Ik heb egt freaking weirde dromen en die inhoud is al sinds ik heel klein hetzefde.

In de ene droom rij ik rond in de auto van mn overleden moeder in een dorpje waar ik op school zit. En ik ben altijd op zoek naar iets of op de vlucht voor iemand. Btw, ik ben nog geen 18 dus het is wel weird dat ik dan autorij in mn dromen.

In de andere droom ben ik altijd aan het vechten tegen monsters. Ik doe dan allemaal rare kung-fu dingen.. maar ik raak in mn dromen altijd ongelooflijk uitgeput van dat vechten. Het is net alsof er 5 kilo-gewichten aan mijn benen heb zitten.

En de laatste droom gaat over wat er in mijn leven nog gaat gebeuren. Deze komen ook egt uit. Precies, alles exact hetzelfde.. behalve dat na het "visioen" ik in een keer wordt aangevallen door monsters. Owh jah, deze dromen heb ik minstens 3 jaar voordat het ook egt gebeurd.

Btw, ik droom ook heel vaak dat ik dood ga.. maar altijd in een soort ander verhaal.

Maar keej, ik wilde dit gwn ff kwijt..
Oud 18-05-2004, 18:49
pe51
pe51 is offline
Citaat:
HeliumBallon schreef op 19-04-2004 @ 21:15 :
ik droomde vroeger altijd hetzelfde namelijk;

dat ik, mn moeder, vader en broer in een flat sliepen van 10 verdiepingen en wij sliepen dan op de 10 verdieping... in mijn droom lag ik te slapen en toen ik in die droom wakker werd, zag ik in de slaapkamer een grote heksenketel staan, en de heks verscheen daarna ook. Ik vroeg haar; waar zijn mama,papa, en roy? (mijn broer) de heks antwoordde: op de begane grond... dus ik ging op de begane grond kijken, maar daar waren ze niet. ik kom terug naar de heks en zeg; ze zijn daar niet, waar zijn ze? de heks antwoorde; op de 1e verdieping... dus ik ging wéér kijken, maar daar waren ze ook niet... dat ging dus de hele tijd zo door, tot ik op de 10 verdieping aangekomen was. Mijn ouders en broer waren dus niet in de flat... ik keek in de heksenketel en daar zag ik 3 schedels liggen... en toen was de droom/nachtmerrie afgelopen...

erg freaky, die droom heb ik meerdere malen gehad toen ik klein was, heb ze nu niet meer...
Hallo Heliumballon,

Een droom als deze zou iets kunnen betekenen, vooral als er later in hun leven iets gebeurd is. Dan zou de droom hiervoor een symbolische verklaring kunnen geven. Het kan ook, dat die gebeurtenissen nog moeten komen.

Kinderdromen hebben dat wel vaker, vooral als ze heel belangrijk aanvoelen. Meestal lukt het niet om ze te ontcijferen, pas nadat die dingen waar het over gaat gebeurd zijn, snap je ze dan.

groeten, pe51.

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 19:15.
Oud 18-05-2004, 18:58
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Miles schreef op 22-04-2004 @ 09:19 :
Deze droom heb ik gehad toen ik ongeveer 6 was ofzo en ik heb 'm altijd onthouden:

Ik loop met een meisje met een magische ketting door heel hoge marmeren dichte hallen met Griekse pilaren erin. Alle pilaren vallen om maar zij houdt ze tegen met haar magische ketting. We rennen dus verder en we komen bij een steiger. Ik val en rol de steiger af, ik verdrink en zie de onderkant van een boot en een paar Allstars die op 't water drijven.

Dit is een van de mafste dromen die ik ooit heb gehad...
Hallo Miles,

Kinderdromen die belangrijk voelen en die je goed onthoudt, hebben je vaak later in je leven wat te zeggen. Daarom onthou je ze ook. Pas als datgene waar het over gaat, gebeurt, dan snap je ze, eerder lukt dat niet.

Alles in deze droom kan letterlijk, of symbolisch zijn, het meisje, de ketting, De Griekse pilaren, het verdrinken, enz. Of het letterlijk of symbolisch is, weet je dan pas als het gebeurd is.

groeten, pe51.

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 19:15.
Oud 18-05-2004, 19:13
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 30-04-2004 @ 16:15 :
Ik heb niet echt een specifieke droom, maar meer een verloop van soorten dromen. Ik droom de laatste tijd best wel naar, terwijl ik dat eerder zelden had.

Het vreemde is dat ik toen ik de leuke dromen had mijn leven zelf niet zo prettig was, en tegenwoordig ben ik steeds vrolijker en zou ik mezelf bijna gelukkig noemen, tegelijkertijd droom ik alleen maar over nare dingen, hoe komt dit?

Niet dat hier ooit op geantwoord wordt , maargoed, ik kan het proberen...
Citaat:
Kassandra schreef op 30-04-2004 @ 18:55 :
Ze zeggen dat je in dromen je dag verwerkt, als je dag heel vrolijk is kan het best zijn dat je droom s nacht minder vrolijk is zodat er weer een soort van evenwicht ontstaat.

(ok uitleggenis niet mn sterkste punt, das duidelijk)
Hallo Fortisi,

Wat Kassandra schrijft, daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat dat evenwicht belangrijk is, waar ze het over heeft. Dat wordt met een moeilijk woord de "complementaire" (= aanvullende) werking van dromen genoemd door de droompsycholoog Carl Jung. De droom vult dan aan, wat je zelf over het hoofd gezien hebt. Toen het je slecht ging, had je aanmoediging nodig, die kon je jezelf niet geven, dat zullen de dromen voor je gedaan hebben, door je fijne dingen te laten dromen. Een mens heeft dat nodig af en toe. En nu je leven goed is, is er iets anders, wat je niet ziet. Namelijk, dat er ook nog problemen zijn, of moeilijkheden, in je leven. Dat je daar ook aandacht moet besteden, en ze niet moet vergeten.

(Ik ben een tijd gestopt met dromen uitleggen, ben pas weer begonnen.
Zie
dit bericht van me hier in deze topic).

groeten, pe51.

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 22:45.
Oud 18-05-2004, 19:26
pe51
pe51 is offline
Citaat:
pepperen88 schreef op 02-05-2004 @ 21:49 :
heeft misschien iemand wat advies hoe je lucide kan dromen
????????????
ik heb het al een paar keer gehad was egt super gaaf

Tip voor de mensen die het hebben je moet egt van gebouwen springen ja klinkt een beetje vaag maar dat is zo ontzettend cool zie je de grond op je af komen en dan raak je de grond, en dan voel je gewoon niks en sta je weer op
egt een aanrader
Hallo Pepperen,

Ik heb zelf nog nooit lucide gedroomd, en ik kan je ook geen advies geven, hoe je dat moet aanpakken. Er zijn wel sites, die complete gebruiksaanwijzingen hebben, maar de site die ik in gedachten had, ken je al zie ik in je latere bericht.

Het is bij lucide dromen wel zo, dat niet iedereen zichzelf lucide dromend kan maken. Voor de een is het wel weggelegd, voor de ander niet.

Als het niet voor je weggelegd is, dan kun je er vanuit gaan, dat lucide dromen niet is, wat jij nodig hebt. Je dromen weten dan zelf wat je nodig hebt, en dan kun je die paar lucide dromen misschien beschouwen als een soort kennismaking met dat er ook lucide dromen zijn.

Verder is het zo, dat lucide dromen meer energie nodig hebben als gewone dromen. En dat het kan helpen om te zorgen dat je uitgerust bent. Dat doe je dan op de eerste plaats door genoeg nachtrust te nemen. En vaak helpt het, om een warme douche te nemen, vlak voordat je het bed in duikt. Daardoor krijg je datzelfde gevoel wat je kan hebben na een zwembad, je bent geestelijk en lichamelijk fit en ontspannen. Daardoor slaap je beter, heb je minder slaap nodig en meer energie over voor je dromen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten, pe51.

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 19:42.
Oud 18-05-2004, 20:07
pe51
pe51 is offline
Citaat:
dReZ schreef op 03-05-2004 @ 17:19 :
ik heb allemaal stomme dromen gehad vannacht
eerst dat mn vriendje het uitmaakte, toen schrok ik daarvan wakker omdat het zo echt was en durfde ik niet meer te gaan slapen, dus wel gedaan, toen droomde ik helemaal een ander meisje waarom hij het had uitgemaakt enzo, sloeg echt nergens op...
en ik droomde dat ik naar college ging en dat ik de weg kwijt was en mn tas ook...en ik woonde in een hele rare flat, en mn vriend was er ook, en mn halve klas, en niets klopte, ik ging in bad onder water en dat zag ik heel duidelijk, heel vaag...nouja zoiets

die 1e is denkik dat ik bang ben mn vriend kwijt te raken ofzo...en die 2e dat ik bang ben dat ik niet genoeg punte haal om over te gaan ofzo denkik...maarja
Hallo Drez,

Die van je vriendje die het uitmaakte, daar heb ik geen gevoel over, wat die betekent, en die droom erna ook niet.

Dat je de weg kwijt was zal betekenen, dat je de weg in jezelf of in je geest kwijt was. Dat kan gaan over de dag (of de tijd) vóór de droom). En je tas is een symbool voor je 'geestelijke bagage', je bent dus je geestelijke bagage kwijt. Als het een schooltas was, dan gaat het om geestelijke bagage, die met school te maken heeft.

Een huis (en een flat) is een symbool voor een bepaalde (persoonlijke) sfeer, waar je geest als het ware in woont - een sfeer waar je op dat moment in bent, dus - je zat dus in 'een rare (persoonlijke) sfeer'. Dat je vriend er was, en je halve klas, dat betekent denk ik dat je aan ze dacht, dat ze in je persoonlijke sfeer zitten. Wat niet klopte, dat kunnen weer voor jou onbegrijpelijke droomsymbolen geweest zijn, pas als je zegt wát er niet klopte, kan ik kijken of ik dat kan uitleggen, natuurlijk.

Dat je in bad onder water ging zal betekenen, dat je gééstelijk als het ware "onder water" ging - dat je geestelijk kopje onder ging. De droom liet dat je misschien duidelijk zien om te zorgen dat je doorkreeg dat dat je gebeurd is (meestal gaat het over de dag vóór de droom).

groeten, pe51.

Oud 18-05-2004, 20:45
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Upke schreef op 09-05-2004 @ 00:39 :
Ja ik heb weer raar gedroomd. Eerst dat ik de rekeningen moest betalen van de douche (waterverbruik). Toen dat ik een soort draad uit mijn mond wou trekken maar dat lukte niet want hij zat gewoon helemaal vast in mijn keel. En ook een keer dat ik kon vliegen maar telkens maar voor eventjes, telkens als ik op een bepaalde hoogte kwam verloor ik de controle weer en zakte ik weer naar beneden. En pas ook dat ik ging jagen met een geweer in de bossen. Kortom weet iemand wat dat zoal kan betekenen??
Hallo Upke,

Mijn idee over die douche is dit: Een douche is water, en water is een symbool voor gevoel. Je stond in je droom met je lichaam onder een stroom (aangenaam) water, dat zou op deze manier kunnen betekenen dat je met je geest als het ware onder een aangename stroom gevoel hebt gestaan. Met andere woorden, je hebt jezelf op een of andere manier op een stroom mooi gevoel getrakteerd. En daar krijg je dan ook de rekening voor, laat de droom zien. Zoiets van als je jezelf verwent, zul je ook weer moeten afkicken, of zoiets is het misschien. Een rivier is ook een stroom gevoel, maar dan een natuurlijke stroom gevoel. Een douche is een kunstmatige stroom gevoel.

Dat van die draad daar heb ik geen gevoel over, of gedachten bij.

Vliegen is volgens mij meestal een symbool voor (niet met je lichaam, maar) met je geest vliegen. Zoals in je droom je lichaam hoog (in de lucht) is, zo is dan je geest 'high' (in de geestelijke wereld dan). Je kunt dan hoog zijn met je geest door aan fijne dingen te denken, door in iets 'op te gaan' bijvoorbeeld, door te gaan fantaseren, enz. High worden door drugs is dus maar één manier.
Als je niet hoog komt met vliegen, dan is dat vaak dat je de energie die ervoor nodig is, niet hebt. Dan zul je de dag vóór de droom niet genoeg energie in je gehad hebben, om je 'high' (= goed) te voelen.

Als je niet vliegt, sta je met beide voeten op de grond, zo zeggen ze dat. Dat betekent, dat je nuchter en realistisch bent in je geest. Als je omhoog komt, kom je boven de aarde. Je problemen zijn dan op de aarde, in de diepte, en als je vliegt, dan ben je daar boven. Zo kun je soms een fijne tijd hebben, en tegelijk je problemen ontvluchten. Er zitten dus 2 kanten aan vliegen, als je het zo bekijkt. Het is erg fijn en ontspannend, en kan dus goeddoen, en soms gebruik je het omdat het te moeilijk is om je gevoelens mee te maken, die je hebt. En dat is niet altijd gezond.

Dat van het jagen met een geweer in de bossen: Zoals de bossen die er in real life zijn een "natuurlijke omgeving" zijn, zo zijn ze als droomsymbool vaak een psychische omgeving, die natuurlijk (= zuiver) is. Een psychische omgeving is een omgeving voor je geest, die een eigen sfeer heeft.
Jagen is dingen willen hebben, en met een geweer heeft het iets negatiefs, tenminste als je iemand bent die iets meer gevoel heeft, dan voel je zoiets als gewelddadig aan, zou je kunnen zeggen. Het is altijd nog doodmaken met een niet-natuurlijk wapen.
Je zult dus in een zuivere sfeer op iets aan het 'jagen' zijn geweest. Je droom zal dit je willen vertellen, omdat je kunt kiezen om dit wel of niet te doen, maar daarvoor moet je natuurlijk wel weten, dat je het gedaan hebt.

groeten, pe51.

Oud 18-05-2004, 20:49
pe51
pe51 is offline
Citaat:
YankeeDoodleNYC schreef op 11-05-2004 @ 20:42 :
Ik heb dromen waarin ik droom dat mijn vader en een vriend vna mijn stiefmoeder, mijn stiefmoeder delen. misschien vindt ik het omdat mijn vader mijn stiefmoeder behandelt als ene soort koningin. Hij is het altijd eens met haar. Ik had haar ook uit het raam geduwd in mijn droom en toen kwam mijn vader haar opvagnen
Ik kan het wel met je uitleg eens zijn, yankeeDoodleNYC.

groeten, pe51.
Oud 18-05-2004, 20:59
pe51
pe51 is offline
Citaat:
water willowglo schreef op 12-05-2004 @ 13:00 :
Ik kreeg vanacht een tweeling; twee meisjes, ik kon hun gezichten goed zien. De bevalling ging makkelijk.
Dat was ook eigenlijk het enige wat ik van de droom herinnerde.

wat zou het betekenen?
Ik begrijp deze droom niet, Waterwillowglo. Misschien komt dat omdat het maar één stukje van een grotere droom is. Een bevalling is meestal wél symbolisch, maar dat had je natuurlijk zelf ook al begrepen.

groeten, pe51.

Oud 19-05-2004, 17:17
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
pe51 schreef op 18-05-2004 @ 21:59 :
Ik begrijp deze droom niet, Waterwillowglo. Misschien komt dat omdat het maar één stukje van een grotere droom is. Een bevalling is meestal wél symbolisch, maar dat had je natuurlijk zelf ook al begrepen.

groeten, pe51.

Ik had hem voor mezelf opgeschreven dus ik zal wat duidelijker zijn

Mijn droom begon (tenminste wat ik me kan herinneren), in een ziekenhuis. er waren een aantal mensen maar ik herkende geen gezichten, eigenlijk zag ik geen gezichten, maar voelde me wel op mijn gemak....voor zover je kan 'voelen' in een droom. Ik wist ook dat een van die mensen de 'vader' was. Maar geen bekende persoon.
Om dat moment kreeg ik weeën, het deed helemaal geen pijn in mijn droom en het ging snel. Er kwam een meisje 'uit', haar gezicht was heel mooi, het enige gezicht dat ik zag in mijn droom, ze was verder heel gaaf, niks geen bloed of wat. Een stem zei me dat er nog eentje kwam, iets wat ik niet wist van tevoren. Ook bij haar ging het snel; weer een meisje, exact hetzelfde uiterlijk als de ander.
Daar hield de droom op. Ik had een heel gelukkig gevoel over me. Het was absoluut geen nare droom.

Later heb ik hem nog een keer gehad, dezelfde details, niet meer of minder.

Misschien is het nu wat duidelijker?

alvast bedankt
Oud 20-05-2004, 15:55
pe51
pe51 is offline
Citaat:
water willowglo schreef op 19-05-2004 @ 18:17 :
Ik had hem voor mezelf opgeschreven dus ik zal wat duidelijker zijn

Mijn droom begon (tenminste wat ik me kan herinneren), in een ziekenhuis. er waren een aantal mensen maar ik herkende geen gezichten, eigenlijk zag ik geen gezichten, maar voelde me wel op mijn gemak....voor zover je kan 'voelen' in een droom. Ik wist ook dat een van die mensen de 'vader' was. Maar geen bekende persoon.
Om dat moment kreeg ik weeën, het deed helemaal geen pijn in mijn droom en het ging snel. Er kwam een meisje 'uit', haar gezicht was heel mooi, het enige gezicht dat ik zag in mijn droom, ze was verder heel gaaf, niks geen bloed of wat. Een stem zei me dat er nog eentje kwam, iets wat ik niet wist van tevoren. Ook bij haar ging het snel; weer een meisje, exact hetzelfde uiterlijk als de ander.
Daar hield de droom op. Ik had een heel gelukkig gevoel over me. Het was absoluut geen nare droom.

Later heb ik hem nog een keer gehad, dezelfde details, niet meer of minder.

Misschien is het nu wat duidelijker?

alvast bedankt
Ik heb er nu wel een gevoel over, water willowglo.

Ik denk dat deze droom je voorbereidt op wat je later zal gaan meemaken. Dat je dan een mooie tweeling zult krijgen. Dat denk ik ook, omdat de droom nog een keer teruggekomen is. En omdat ik er niets van de gebruikelijke symbolische betekenissen van zwangerschap bij kan voelen - maar wel deze.

Dat je geen gezichten zag van de mensen is denk ik symbolisch. Als je iemands gezicht ziet, 'ken' je hem tot op zekere hoogte. Vergeleken met de situatie vóórdat je zijn gezicht zag, dan. Aan het gezicht zie je iets van hoe iemand zal zijn. In 'de grijze massa' heeft niemand een gezicht - mensen 'met een gezicht' doen je veel meer.
In deze droom zag je alleen de gezichten van de tweeling. Dit zal betekenen dat de tweeling je heel veel meer aanspreekt als de andere mensen daar, waar je je trouwens wel bij op je gemak kunt voelen. Maar de 2 kinderen hebben duidelijke gezichten, en die vind je ook mooi.
In een ziekenhuis waar je bevalt, zie je de gezichten van de mensen waar je je bij op je gemak voelt, wél. In real life, later, zul je hun gezichten ook wel zien, denk ik. Hun lichamelijke gezicht, maar niet hun psychische gezicht. De droom wil je denk ik laten zien, hoe groot het verschil is tussen het gevoel wat je voor de tweeling hebt, en voor alle andere mensen daar. Dat verschil moet dan in de droom ook te zien zijn. Daarom wordt denk ik het gezicht van de anderen door jou in de droom 'niet gezien' - tenminste, vergeleken met dat van de 2 babies. De droom beeldt dat dan letterlijk uit, op het fysieke niveau. De betekenis is, dat je hun psychische gezicht niet ziet, en dat van je 2 kinderen wel.
Het gezicht is als het ware de persoon van iemand, iemands gevoelsleven - het is: 'wie iemand (van binnen) is'. Het gezicht geeft je begrip en gevoel over wie iemand is. Je kijkt veel dieper in de personen van de tweeling, dan in de personen rondom je.

Waarschijnlijk heb je na het krijgen van deze 2 dromen erover nagedacht, hoe het zou zijn om twee zulke meisjes te krijgen - en heb je het mooi gevonden, als dit zo zou gebeuren. Als je je dit herinnert, dan kun je zo ook begrijpen, dat je in de droom helemaal geen pijn voelde, dat het snel ging, en dat er geen bloed te zien was. Dit zou het mooi vinden van dit ideaal verstoord hebben. De beste voorbereiding op zo'n zwangerschap is: het mooi vinden, het als een ideaal beleven. Door aan het mooie ervan te denken bescherm je je gevoelsleven eigenlijk. De andere kanten van een bevalling komen dan later wel, die kun je aan als het ideaal sterk genoeg is in je.

In de droom zegt een stem je, dat je nog een kind zult krijgen. We kunnen 'iemands stem alleen' vergelijken met een echte ontmoeting. Dan zie je iemand, praat je met hem, je voelt en je begrijpt hem. Maar als je bijv. een ingesproken video van hem ziet, dan zul je wat minder voelen. En wanneer je alleen zijn stem hoort, dan gaat de aandacht het minst naar de persoon uit, en het meest naar wat de ander je vertelt.
Dit nu kun je met de droom vergelijken. De persoon die dit in de droom tegen je zegt, krijg je niet te zien en niet te voelen. Je aandacht gaat uit naar wat hij(/zij) te zeggen heeft. Dat zal ook het beste zijn in zo'n situatie als deze - want je hebt dan je aandacht bij jezelf en de bevalling nodig. Verder denk ik, dat de stem ook een symbool is. Dat je dus niet later die stem zelf zult horen, maar dat de stem staat voor zoiets als "een weten, wat in je gebracht wordt tijdens de bevalling".

Je schrijft, dat je een heel gelukkig gevoel over je had. Nu maakt het voor de betekenis van dit gevoel uit, of je dat gevoel over je had in de droom, of na de droom. Als je het in de droom had, dan slaat dat gevoel op de situatie van de zwangerschap en de bevalling (omdat het de onderwerpen van de droom zijn). En als het na de droom was, dan laat dit gevoel zien, dat je gelukkig bent met het geheel van de gebeurtenissen - dat je gelukkig bent met de zwangerschap, de bevalling en met de kinderen - de periode na de bevalling dus.

Ik denk dat de droom nu komt, omdat je er op dit moment in je leven klaar voor bent, om hier serieus mee bezig te zijn. Als hij veel eerder was gekomen, zou hij je geest hebben kunnen belasten.

groeten, pe51.

Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 16:03.
Oud 21-05-2004, 10:04
Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
pe51 schreef op 20-05-2004 @ 16:55 :
droomuitleg
Dank je Bij bijna alles wat je zegt had ik een; ja, dat zou heel goed kunnen - gevoel Ik denk de laatste tijd ook wel aan kinderen. Niet dat ik ze nu al zou willen (ik ben nog te jong), maar ben er wel mee bezig.
Dat geluk-gevoel had ik na én tijdens mijn droom.

Nogmaals bedankt

Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 10:07.
Oud 22-05-2004, 12:23
Balance
Balance is offline
Ik heb voorgaande dromen niet gelezen, dus sorry als zoiets al eens langsgekomen is

Ik droomde vannacht dat een kennis zelfmoord had gepleegd. Niet omdat hij het leven niet zag zitten ofzo, maar omdat hij uit sekte bewegingen zoiets moest doen. Zijn vriendin had hij óf overgehaald hetzelfde te doen óf vermoord. Dat wisten we nog niet.
We waren geschokt dat die twee dood waren en we waren boos op die jongen omdat ie het meisje erin mee had genomen. Zijn ouders waren ook boos en konden zich niet voorstellen dat hij zoiets zou doen. Niemand was dus echt treurig om het verlies, maar het was meer 'raar' van die jongen en zielig voor het meisje.

Ik weet dat de dood in dromen kan staan voor een verandering in je leven, maar ik vraag me af of het daarvoor dierbare mensen moeten zijn en of dat ook bij zelfmoord geldt. Deze jongen en dit meisje ken ik wel aardig, maar super dierbaar zijn ze niet. Het zijn vrienden van me broer en kwamen geregeld over de vloer, maar meer dan een paar zinnen sprak ik dan niet met ze...
Ik vraag me echt af wat het betekent...
Oud 22-05-2004, 18:28
thalia
thalia is offline
Heb vannacht iets vreemds gedroomd, en ik ben er, om eerlijk te zijn, nog steeds niet echt terug van op mijn plooien...
Ik herinner me het maar vaag meer, maar hetgeen wat ik me herinner doet me nog steeds koude rillingen krijgen.

Voor onze school ligt er een laan met bomen en daar is waar mijn droom zich dan ook afspeelt.
Stijn, een jongen uit mijn klas, had een boom omgehakt en in brand gestoken. De directeur had het gezien, was even bij hem gegaan, maar was dan weer doorgelopen alsof er niets aan de hand was.
Ik stond daar maar te kijken en opeens komt mijn beste vriend bij mij en omhelst mij. Hij blijft mij langer knuffelen dan gewoonlijk en opeens draait hij zijn hoofd naar het mijne en probeert me te zoenen (terwijl hij nochtans weet dat ik daar een hekel aan heb). Hij blijft proberen en vreemd genoeg laat ik hem het toe en staan we daar te zoenen. ('t Gekke is dat ik helemaal geen gevoelens heb voor hem.)
Dan was er ook nog een deeltje, dat ik niet echt kan situeren. Ik vermoed dat het zich na het zoenvoorval afspeelt:
Ik denk dat het op dat moment net openschooldag was, in een klaslokaal met een heel groot plexiglas (wat wij niet hebben op school), net zoals in de zoo. Wij zouden daar in moeten en met zeepsop dingen doen in bikini of zwembroek. Ik kan me wel nog herinneren dat ik er een t-shirt boven aan deed.

Moet ik me zorgen maken, of is dit een onschuldige droom?
Oud 25-05-2004, 19:34
Noddy
Noddy is offline
Ik weet niet precies of ik dit wel hier moet plaatsen, maar ja.
Laatst fietste ik met een meisje naar huis en we hadden het over dromen enzo. Dus ik vertelde over dat ik best vaak droom dat er vreemde mensen in mijn badkamer zijn. Ze doen niks engs ofzo, maar toch is het heel eng. Bijvoorbeeld: Een tijdje geleden al droomde ik dat er een man in ons bad stond, ik stond in de deuropening. ik weet niet mer wat die man aan had, maar hij was kaal, zn huis was ect zo biggetjesroze, maar hij leek een beetje op een mongooltje, en hij had een bochel. Hij keek me echt strak aan en dat maakt het heel eng.
Toen bedacht ik me dat mijn zus laatst zei dat ze droomde dat ze mij hoorde gillen. Ze liep naar de badkamer en daar zag ze mij en een geest die op IT leek, hij was alleen groen, en hij had het haar van JK, toen het heel ehh.. pluizig was, hehe,
Heel apart, maar ooit stond ik in mijn kamer, die naast de badkamer is. Als de deur open is en je lopot de badkamer in, kan ik dat dus heel goed zien. Dus ooit stond mn duer open en leek het net of iemand in de badkamer liep. heel snel, een zwarte schim. Maar ik hoorde niks, en het licht stond ook niet aan dus ik ging kijken, was er niemand.
Dat zei ik dus allemaal tegen dat meisje en zij zei dat ze nu denkt dat er een geest in mn badkamer zit.
heel stom, ik weet niet of ik dit moet geloven want het klinkt natuurlijk wel raar, maar het idee dat er en geest in mn badkamer zou zitten, zit me toch niet lekker.
En nou geen reacties dat geesten niet bestaan, want ik ggeloof dat namelijk wel.
Oud 27-05-2004, 10:23
pe51
pe51 is offline
Citaat:
0o-pearl-o0 schreef op 15-05-2004 @ 17:33 :
had laatst 2 dromen:
*ik ging naar een vriendin, die nog nooit écht een baantje heeft gehad. Daar aangekomen bleek ze een krantenwijk te hebben, en dat ik maar met haar mee moest gaan om te helpen (toen was ik een beetje verward) toen ging ik achterop de fiets bij haar, en gingen we opeens een tunnel door, keihard over traptreden naar beneden, ik zei: "nee, nee, help!! dit is niet leuk, dit is eng!!" en schreeuwde dat ik omhoog wou, langzamer wou gaan, maar nee, dat kon nniet volgens haar, zij wou naar beneden.* toen werd ik (helaas) wakker gemaakt

*de 2e: dit is een droom die ik al wat vaker heb gehad, een paar jaar geleden, maar nu had ik er volledige controle over:
Mijn zussen en ik waren aan het fietsen over de weg, totdat voor een tunneltje een pop (bebloed) lag. Wij stappen af, ik loop naar de pop, raap het op en ga vervolgens door het bos heen (er waren een heleboel weggetjes, maar instinctief nam ik de goede) naar een boerderijtje. Ik loop (zonder te kloppen ofzo) de kamer binnen, en zie 2 ouders met een dood kind in hun arm zitten, met tegenover hun een man (vermoorder) die een bebloed mes vasthoud. Ik loop heel zelfverzekerd naar hem toe, en zeg iets tegen hem. Dan opeens pakt hij 1 van mijn zussen, en bedreigd hun met zijn mes. Wij moeten de auto instappen, hij rijdt ons naar een andere boerderij, bindt ons vast, en sluit ons op in een grote lichte kast. Ik (totaal niet in paniek, juist eerder zelfverzekerd) heb opeens mijn touw los, en bevrijd de anderen. daarna gaan we naar buiten, ik zeg: "gaan jullie de fietsen maar halen, ik regel dit wel" , Loop naar de grote weg, waar hij bijna voorbij komt. hij stopt, en zegt: "hoe ben je losgekomen" ik lach hem uit, hij komt naar mij toen met zijn mes. Dan opeens maakt ik allemaal vechtbewegingen en sla hem tegen de grond, waarna ik hem heeel erg goed vast maak. Ik bel de politie, en tegelijkertijd met hun komen mijn zussen terug met onze fietsen, en is de droom afgelopen.*

sorry als dit een beetje vaag uitgelegd is, maar het is volgens mijn wel duidelijk wat ik bedoel.

ellen
Hallo Ellen,

Ik heb je een privé-berichtje over deze dromen gestuurd.

Groeten, peter.
Oud 27-05-2004, 13:48
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 16-05-2004 @ 20:59 :
Ik droomde dat k mn fiets ging parkeren ergens op een schoolplein het was een lange niet overdekte stalling. het weer was zonnig. Ik zette mijn fiets zoals ik normaal ook altijd doe iets van de andere af zodat hij niet om zou vallen.

toen liep ik weg toen ik terugkwam was de hele rij fietsen omgevallen behalve de mijne. een meisje schopte alsnog mijn fiets om daar werd ik aardig kwaad om en ging haar achterna. Ik wilde met haar gaan praten maar ze stompte me weg, niet hard. daarna praatte ik met een ander meisje en toen was alles weer goed mijn fietst stond weer recht de woede was weg.

Daarna ging ik een lied zingen een soort oorloglied de eerste 3 coupletten leken een soort van engels een jongensstem zong mee terwijl ik alleen was. na het 3 e couplet was hij weg en voelde k een sterke aanwezigheid van een vriendin toen k even stopte met zingen toen ik weer verder ging was ze opeens verdwenen. De laatste 2 coupletten leken qua tekst op een griekse rouwzang, best wel eng vond ik dat klinken

kan iemand mij helpen met deze droom verklaren, ik vind hem zelf namelijk heel vaag en denk dat er toch een belangrijke boosdschap in zit
Hallo Kassandra,

Dat er een belangrijke boodschap in zit, kan ik goed geloven. Omdat er symbolen in je droom zitten, die meestal niet in minder belangrijke dromen te vinden zijn. Zoals de jongensstem, en de aanwezigheid van je vriendin. En de beide talen in het oorlogslied. Ik heb hem wat uitgebreider behandeld vanwege je gevoel, dat hij belangrijk is.

Het vage gevoel zul je hebben, omdat je niet gewend bent, om droomsymbolen te begrijpen. Ik heb in de tekst hieronder uitgelegd, hoe je zulke dromen kunt bekijken. Misschien heb je daar ook iets aan bij andere dromen.

Als je wilt, kun je de vragen beantwoorden, dan kan ik er misschien nog wat meer uitleg bij geven.

---

De droom is 2-delig. Het 1e deel is het deel wat zich in en rond een fietsenstalling afspeelt, in de buitenwereld. En het 2e deel speelt zich binnenin je geest af. Je kunt het 2e deel zien als 5-delig, de 5 coupletten.

de hoofdboodschap van de droom.

Ik denk dat de boodschap van deze droom is, dat het je meer doet dan je denkt, wanneer een meisje je fiets zou omschoppen. Dat het agressie in je zou oproepen, en als je dat niet in de gaten hebt, kun je dat niet tegenhouden bij jezelf. Natuurlijk moeten ze je fiets niet omschoppen, maar het punt is denk ik dat je er op verschillende manieren op zou kunnen reageren -en dat de manier waarop jij het doet, veel negatiefs in jezelf oproept waar je zelf eigenlijk geen vrede mee kan hebben. Dat laat de droom eerst zien door je "aardig kwaad" te laten worden op dat meisje, en later door dat oorlogslied.

Een oorlogslied. Er is een verschil tussen aan de ene kant: oorlogsgedachtes denken en oorlogsgevoelens voelen, en aan de andere kant een oorlogslied zingen. Als je een oorlogslied zingt, dan denk en voel je ook die gedachtes en gevoelens, maar dan zijn ze veel sterker. Je kunt een oorlogslied zien als een symbool van een gevoel, wat in jezelf is en wat je iets doét. En als je begrijpt dat een liefdeslied je in een andere stemming brengt en andere dingen in je oproept dan een oorlogslied, dan begrijp je dus dat je geest als het ware vol was met 'oorlogsgedachten en oorlogsgevoelens', die je intensief beleefde in je gevoel. Het oorlogslied is daar dus een symbool voor.

Als je het verhaal in je droom bekijkt, dan zie je dat na de stomp en het praten met het andere meisje alles weer goed was. Dat je fiets recht stond en de woede weg was. Maar daarna bleek de kwaadheid of woede toch nog een invloed op je te hebben, omdat je (zonder dat er een verdere aanleiding voor was) aan dat oorlogslied begon. Ik denk dat de droom laat zien, dat zoiets meer in jezelf kan oproepen als je denkt, en dat je er dan nog niet vanaf bent meteen, van dat negatieve in jezelf.

De rouwzang laat jou gelijk zien, dat er nog meer aan de hand is als het "oorlog" is. Er is de energie van de kwaadheid, de woede, maar wat er ook is, dat zijn de slachtoffers, waar je om rouwt (als de energie van de woede over is). De droom laat je zien, dat je hier bang voor bent in jezelf.
Dat kan een goede reden zijn voor je om niet zomaar "oorlogsdenken" in jezelf toe te laten. Bij slachtoffers zou je kunnen denken aan (het gevoel van) de ander, die je achteraf gezien niet zo had willen behandelen, maar woede kan natuurlijk ook gevoelens in jezelf om zeep helpen, waar je (later) ook om rouwt in jezelf. Waarschijnlijk komen woedegevoelens helemaal niet overeen met jouw idealen.

Dit is de hoofdzaak van de droom, de hoofdboodschap.

---

de details in je droom.

Nu nog wat meer over een paar details in je droom, te beginnen vooraan:

Het is "ergens" op een schoolplein, de droom heeft het dus niet over jouw eigen school, en je eigen schoolplein. Neem de plaats waar alles zich afspeelt dus niet al te letterlijk, het is een voorbeeld, het is in het algemeen bedoeld.

De stalling is een lange stalling. Dat hij lang is, dat zegt je misschien wat, als je je voorstelt, dat alle fietsen tegen elkaar aan staan, en dat de eerste fiets een duwtje of schop krijgt. (dan vallen er dus heel veel fietsen om, in een even grote stalling die kort is en uit 2 of 3 delen bestaat kan dat niet gebeuren). Omdat het een lange stalling is, is het dus typisch zo'n "dominosteeneffect-fietsenstalling", en dat is ook waar de droom over gaat. Als je dat "lang" wilt bekijken, moet je het dus vergelijken met het tegendeel, met een korte stalling (die niet uit 1, maar uit meer delen bestaat).

De stalling is ook een overdekte stalling. Als je het overdekte wilt begrijpen, kijk je dus ook weer naar het tegendeel: een niet-overdekte stalling is open, dan zie je vanaf een afstand iedereen die bij de fietsen loopt, en als je je dat voorstelt, dan zie je dat mensen in een niet-overdekte stalling niet zo snel fietsen om zullen schoppen, ze durven dat niet zo goed omdat ze dan gezien worden. Het overdekt zijn van de stalling maakt hem dus net als het lang zijn tot een typische fietsenomschop-stalling.

Het weer was zonnig. Je kunt in dromen het weer in de atmosfeer buiten jezelf vergelijken met "het weer" in je eigen binnenkant. Zonnig weer is helder weer, dat betekent, dat jij jezelf in je geest "helder" voelde. Als je dit vergelijkt met het tegendeel, dus met de situatie dat dit alles gebeurde terwijl je geest " bewolkt" was, somber, niet-helder, dan begrijp je wat dat helder-zijn wil zeggen. Als je geest "bewolkt en donker" was geweest, dan had je nog kunnen denken, dat de woede niet van de fiets omschoppen kwam, maar dat die al in jezelf zat. Maar als de atmosfeer in jezelf helder is, kun je dat niet meer zeggen. Want dan had je die sluimerende woede wel gezien in jezelf, en gevoeld, voordat het meisje je fiets omschopte. Nu weet je dat de woede en het oorlogslied echt van het omschoppen van je fiets afkomen.

Dat je je fiets een eindje van de andere fietsen afzette, om hem niet mee te laten omvallen, is zo'n beetje de inleiding van de droom en het laat zien, waar hij over gaat.

Jouw fiets viel niet mee met de anderen, maar werd apart (extra) omgeschopt. Dat is denk ik belangrijk, omdat het dan kan lijken dat het persoonlijk voor jou bedoeld is, en omdat dat je dan echt kwaad maakt. Natuurlijk wist het meisje niet van wie die laatste fiets was, ze wilde haar humeur denk ik uitkuren op de fietsen, en misschien stak het haar dat die ene fiets eigenwijs was en nog rechtop stond, werd zij daar juist kwaad om. Dus dan was het nog niet persoonlijk naar jou gericht, maar het was genoeg om jouw humeur te veranderen. Op deze manier kun je zulke details in een droom bekijken. Misschien ben je het met me eens, misschien voel je het anders. Maar als je er zelf op deze manier naar kijkt, kun je je eigen betekenis vinden van dit soort details. Je kunt ook vergelijken met het tegendeel natuurlijk, dan kom je er ook op: Stel, dat jouw fiets niet als laatste omgeschopt werd, maar braaf met de anderen in de rij omviel. Als je je dat voorstelt, valt je misschien op dat je daar dan minder boos om geworden zou zijn.

Je ging haar achterna en wilde met haar praten. Maar wat je na de droom kunt begrijpen is, dat zij natuurlijk niet in de gaten had, dat je wilde praten. Als iemand achter je aanrent, dan lijkt die persoon voor jou natuurlijk 'andere plannen' te hebben dan praten. Maar dit is een van de dingen die je niet zo snel ziet, als je kwaad bent. Dit soort dingen kan je ontdekken door je te verplaatsen in de andere persoon. Of door te vergelijken met het 'tegen'-deel: stel dat je niet achter haar aan was gegaan, maar gelijk had gevraagd, waarom ze dat deed.

Je ziet, dat het meisje je stompte, maar niet hard. Dit zou je met je eigen rol in de droom kunnen vergelijken, dan kom je misschien tot de conclusie, dat zoals het meisje dat deed, dat dat de 'normale' manier van reageren is. Je kunt het ook zo bekijken, dat het omschoppen van je fiets niet persoonlijk bedoeld was, want dan zou ze je wel harder gestompt hebben. Ze stompte denk ik alleen omdat ze je weg wilde hebben en geen last van je wilde hebben.
Maar ik ben niet degene, die de droom gevoeld heeft, dat ben jij nog altijd. Het kan dus dat dit anders aanvoelt als ik zeg, en geloof dan je eigen gevoel in plaats van het mijne (natuurlijk). Maar goed, dit punt kun je dus zelf bekijken.

Het praten met het andere meisje is ook geen zinloos element in de droom, het laat zien, dat de woede wegging, omdat je door het praten opgevangen werd door haar, of afgeleid werd. Het laat dus zien dat de woede echt over was op dat moment. Dat je daarna aan het oorlogslied begon, is denk ik niet zomaar toeval. Het hoort bij de droom, is het 2e deel van de droom eigenlijk. Het 1e deel is het deel wat zich in en rond een fietsenstalling afspeelt, in de buitenwereld. En het 2e deel speelt zich binnenin je geest af. Die delen horen bij elkaar in één droom, en daarom heeft het oorlogslied te maken met de gebeurtenissen in deel 1.

Ik zie het zo, dat het oorlogslied (de oorlogsstemming enz.) een invloed is van het 'aardig kwaad' worden van jezelf, en van de woede die daarna kwam.

Het lied had 5 coupletten, en het getal 5 is symbolisch, denk ik. Het is het getal van creativiteit, met een duur woord "scheppen" genoemd. Ik denk dat je het zo kunt zien, dat dit lied in jezelf dingen creeërt, tot stand brengt. (veroorzaakt, 'schept'). Het lied (de oorlogsstemming) wat zelf een invloed is geweest van het 'aardig kwaad worden', geeft dus een heel eigen extra invloed op jezelf.
Om een idee te krijgen wat voor soort invloed dat is, kun je het gaan vergelijken met iets anders, als het kan met een soort 'tegen'-deel. Je kunt het vergelijken met een liefdeslied, en dan vergelijken tussen de beide invloeden (oorlog-liefde) in je gevoel. Een liefdeslied zal liefde in je opwekken, een oorlogslied oorlog, zou je kunnen denken. Je gaat er door het oorlogslied nog extra op achteruit, is door dit symbolische getal 5 te bedenken.

Wat ook opvalt is, dat de laatste 2 coupletten op een soort griekse rouwzang leken. Je kunt het oorlogslied als een soort cyclus beschouwen, net zoals bijv. de dagcyclus (ochtend-middag-avond-nacht), de jaarcyclus (21 maart-21 maart): (lente-zomer-herfst-winter) of de cyclus van sterrenbeelden. Wat bij deze natuurlijke cycli opvalt is, dat ze in het begin heel energiek zijn, en op het einde wat meer diepgaand worden, met meer gevoel.

Zoals de avond na de ochtendenergie meer gevoel in zich heeft (de ondergaande zon is heel anders als de opgaande zon). The rising sun heeft energie in zich, de ondergaande zon heeft iets romantisch, melancholisch of in ieder geval iets van gevoel in zich.

Een andere natuurlijke cyclus waarin dit te zien is, is die van de maan. Die cyclus begint met de nieuwe maan (de 'nacht' van de maan, waarin hij/zij geboren wordt. Dan krijg je de 'ochtend' van de maan, dat is de toenemende maan. Die heeft veel energie in zich, net als de ochtend-zón. De 'middagmaan' is de volle maan, vergelijkbaar met de 'volle zon' in het middaguur. En de 'avondmaan' is de afnemende maan, vergelijkbaar met de avondzon. Deze avondmaan heeft net als de avondzon dieper gevoel in zich. Geen (ochtend-)energie, maar (avond-)gevoel. Zoals de zon aan het begin van de ochtend 'geboren' wordt en daarna opkomt, zo gaat hij in de avond onder, en op het einde van de avond 'gaat hij dood', om in het begin van de volgende ochtend weer vanuit het dodenrijk op aarde geboren te worden. (dit alles gezien vanuit jezelf op aarde, geocentrisch gezien dus).

In een mensenleven kom je deze cyclus ook tegen: een mens wordt als baby geboren, zit dan boordevol energie, in zijn jeugd, de ochtend of lente van zijn leven. De bloei van zijn leven kun je als de middag of zomer van zijn leven zien, dat is de middelbare leeftijd. Zoals de middagzon en de middagmaan vol(gewassen) zijn, zo is hij in deze periode van zijn leven in de 'vol-wassen'-heid van zijn leven. En wanneer hij oud wordt, zit hij in de avond of herfst van zijn leven, dan is hij niet in de energieperiode van zijn leven (de jeugd) maar in de gevoelsperiode van zijn leven. Als hij dan grijsaard is, is zijn geest niet meer op aarde eigenlijk, maar meer 'boven', bij wijze van spreken, in de nacht van zijn leven.

In deze natuurlijke cycli kun je ook de 4 elementen herkennen, de ochtend heeft als element aarde - op de aarde is meer energie (kracht) dan gevoel. En de avond heeft als element het element water, wat voor gevoelsleven staat.
Je kunt de dag zien als 3-delig: (ochtend-middag-avond) en de nacht als het 4e deel. In de nacht "is" de zon, maan, of mens "er niet", in de winter is de levenskracht (van de dag van het jaar = lente-zomer-herfst) niet aanwezig en groeit er niets. Je kunt de dag ook als 4 delen ineen zien, als een etmaal, 24 uren.

Net als deze natuurlijke cycli heeft ook het oorlogslied in jezelf bij wijze van spreken een geboorte, ochtend, middag, avond en nacht (dood) in zich. Je lied heeft geen 4 coupletten zoals de dag of het jaar of zoals de 4 maanfasen, maar je kunt de geleidelijke overgaande veranderingen in 5 delen indelen in plaats van in 4 delen, net zoals je de vloeiend lopende lijn in een grafiek met verticale strepen in 4 of in 5 delen kunt indelen. De veranderingen blijven toch dezelfde.

In het begin van het lied, het 1e couplet, moet de energie langzaam sterker geworden zijn. Het middelste van de 5 delen, het 3e couplet, zou het hoogtepunt moeten zijn geweest van het lied. En op het einde moet hij langzaam zwakker geworden zijn (en het gevoel moet dieper geworden zijn).

vraag 1: Kun je je daar iets van herinneren, hoe de verschillende coupletten aanvoelden? En misschien ook, waarover je aan het zingen was, mischien herinner je je wat van de tekst?

In het begin van het oorlogslied, in de eerste coupletten, zal er energie in je geweest zijn, vergelijkbaar met de energie van boosheid of woede bijvoorbeeld. Dan voel je je jonger, jeugdiger en zie je minder de consequenties, en wat een oorlog betekent. Bij het overdenken van deze droom kun je het idee "oorlog" in de buitenwereld vergelijken met het idee "oorlog" in je binnenwereld. Je bent in het begin waarschijnlijk als soldaten die energiek en vol goede moed een oorlog ingaan. Het inzicht komt dan pas op het einde van je lied, dan wordt het een soort avondstemming, dan is er ruimte voor meer gevoel en meer reflectie in je. En dan kun je ook de andere kant van de oorlog (kwaadheid) zien: dat wat er te betreuren of te be-rouwen valt.
Ik heb je droom niet gevoeld natuurlijk, maar ik heb wel het gevoel dat je die 5 coupletten als een soort eenheid kunt zien, die een eigen cyclus heeft zoals natuurlijke cycli.

De eerste 3 coupletten leken een soort van Engels, schrijf je. Het "Engels" is een droomsymbool (niets is toevallig in dromen, is mijn uitgangspunt). Een droomsymbool kan persoonlijk zijn of algemeen. Een algemeen droomsymbool heeft voor iedereen (ongeveer) dezelfde betekenis. Een persoonlijk droomsymbool heeft voor iedereen een speciale, eigen (persoonlijke) betekenis.
Het begrip "Engels" heeft voor jou denk ik een persoonlijke betekenis, anders zou dit een zinloos onderdeel van de droom zijn. Voor de een is "Engels" een taal die een andere sfeer heeft dan het (spruitjes-)Nederlands. Staat het voor de taal van popmuziek, voor een vrije leef-, denkstijl en voor een vrijere manier van voelen.
"hey man" klinkt anders dan "hé, gozer" of "hé jongen". Engelstalige muziek heeft een ander gevoel in zich dan Nederlandstalige.

vraag 2: Maar ik vraag me af, zou "Engels" voor jou persoonlijk ook iets van "energie(k)" kunnen betekenen? Of nog iets anders? Kun je nagaan, wat "Engels" bij jou persoonlijk voor een gevoelswaarde heeft, vergeleken met bijv. Nederlands, of met het Grieks van de 2 laatste coupletten? Was dat trouwens oud-Grieks of modern (vakantie-)Grieks?
Misschien kom je zo zelf op het antwoord, je kunt ook de vraag in deze topic beantwoorden, dan zoek ik met je mee.

De jongensstem en de vriendin. Ik ga ervan uit, dat je deze jongensstem niet kende. We zien dat de eerste 3 coupletten een jongen meezong, en bij de laatste 2 een vriendin als aanwezig gevoeld werd (zolang je niet zong). Jongens en meisjes (mannen en vrouwen) hebben in dromen vaak een symbolische betekenis. Jongens en mannen staan dan meer voor denken of een gedachte, en meisjes en vrouwen voor voelen of gevoelsleven. In de esoterie is denken mannelijk en voelen vrouwelijk (het element lucht waaronder denken valt, is mannelijk en het element water, waaronder voelen valt, is vrouwelijk).

Maar in deze droom gaat het volgens mij meer om het verschil (m/v) tussen (energie) en (voelen). Jongens zijn in het algemeen meer energiek, meisjes voelen eerder. Als je voelt, heb je niets aan energie, energie leidt je af van voelen. En als je in een energieke toestand bent, kun je niet goed voelen of inleven. Het één is actief, naar buiten gericht (energie) en het andere passief, ingetogen (voelen). Wat actief is, is in de spirituele taal dan mannelijk, en wat passief is, vrouwelijk. Beide zijn een spiegel van elkaar, zoals de ochtend en de avond dat zijn, de lente en herfst, de toenemende en afnemende maan, de jeugd en de ouderdom.
Een jongen en een meisje zijn anders dan een oude man of vrouw. Jonger = energieker. En een jongen en meisje passen meer bij jouw leeftijd dan een man en vrouw.

De jongen die meezong kun je zien als 'de jongen (de energie) in jezelf' en het meisje als 'de vrouw (het gevoel) in jezelf. Dat het een vriendin van je was en niet een willekeurig meisje, dat is denk ik omdat jij je vriendin zult kennen als iemand met veel gevoel. Als de droom dan het idee 'gevoel' in jezelf wil oproepen, dan zegt het veel meer om daar jouw vriendin voor als voorbeeld te nemen, omdat je dan gelijk 'voelt' wat 'voelen' betekent, hoe het is, dan wanneer de droom een willekeurig meisje had genomen, dat was veel 'abstracter' voor je geweest. De vriendin is dus een droomsymbool met persoonlijke betekenis. Als zij voor jou niet gelijk kan staan aan 'gevoel', dan heb ik het bij het verkeerde eind. Zeg het dan even, dan kan ik naar een andere betekenis zoeken.

Dat de jongen de hele tijd meezong en het meisje weg was, toen je verder ging met zingen, komt denk ik, omdat het het gevoel van je tijdens die 2 laatste coupletten zou storen, als je vriendin aanwezig was gebleven. Dan had je je gevoel niet bij het lied kunnen hebben.

Je kunt de betekenis van de jongensstem en je vriendin dus volgens mij zo zien, dat er eerst "energie" aanwezig was, en daarna, vanaf het 4e couplet "gevoel".

De rouwzang was Grieks schrijf je.
vraag 3: Heeft dat Grieks (oud of modern?) nog een speciale betekenis voor je? Heb je misschien Grieks op school en heb je iets van Griekse tragedies of iets anders, Homerus of zo, gelezen, en sprak je dat aan wat gevoel betreft?
In dat geval kun je dat Grieks als een droomsymbool zien met persoonlijke betekenis.

Je vond het Grieks op het eind best wel eng klinken. Ik vermoed dat dit iets met het idee 'dood' te maken heeft.
vraag 4: Kun je iets meer zeggen van dat enge gevoel? Waar het mee te maken heeft? Als wat voelde het? Als bijv. dood, of als verdriet of als iets anders?

vraag 5: Heb je nog meer details van deze droom? Omdat het als een belangrijke droom voor je voelt, en omdat details in dromen veel betekenis hebben.

Ik hoop dat je hiermee je droom kunt begrijpen en er dingen voor jezelf uit kunt halen. Wat anders aanvoelt als ik zeg, moet je niet geloven, je kunt daar dan zelf over nadenken of je kunt er in deze topic of in een privé-bericht over verdergaan met me.

groeten, pe51.

Oud 27-05-2004, 15:07
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-05-2004 @ 13:23 :
Ik heb voorgaande dromen niet gelezen, dus sorry als zoiets al eens langsgekomen is

Ik droomde vannacht dat een kennis zelfmoord had gepleegd. Niet omdat hij het leven niet zag zitten ofzo, maar omdat hij uit sekte bewegingen zoiets moest doen. Zijn vriendin had hij óf overgehaald hetzelfde te doen óf vermoord. Dat wisten we nog niet.
We waren geschokt dat die twee dood waren en we waren boos op die jongen omdat ie het meisje erin mee had genomen. Zijn ouders waren ook boos en konden zich niet voorstellen dat hij zoiets zou doen. Niemand was dus echt treurig om het verlies, maar het was meer 'raar' van die jongen en zielig voor het meisje.

Ik weet dat de dood in dromen kan staan voor een verandering in je leven, maar ik vraag me af of het daarvoor dierbare mensen moeten zijn en of dat ook bij zelfmoord geldt. Deze jongen en dit meisje ken ik wel aardig, maar super dierbaar zijn ze niet. Het zijn vrienden van me broer en kwamen geregeld over de vloer, maar meer dan een paar zinnen sprak ik dan niet met ze...
Ik vraag me echt af wat het betekent...
Hallo Balance,

Het is bij dromen niet zo (vind ik) dat symbolen een vaste betekenis hebben. Je moet ze in het verband met de rest van de droom bekijken, en vaak moet je de betekenis aanvoelen. En dan zijn er ook nog symbolen met een betekenis die alleen voor die ene persoon geldt (en voor die ene droom dan). Daarom geloof ik ook niet in droomwoordenboeken.

Als je een teleurstelling krijgt van iemand die je vertrouwt, bijv. als een vriend vreemd gaat, dan "kan er een stukje gevoel doodgaan in je", zou je kunnen zeggen. Of "je vertrouwen in de ander" gaat dood of weg. Je kunt dan ook zeggen: "ik ben hier helemaal kapot van". Het woordje "kapot" wordt ook gebruikt met de betekenis van "dood". Op deze manier wordt het idee "dood" in dromen meestal gebruikt. Voor de dood van een deel van jezelf, binnenin je geest.

Voor de spirituele droomtaal zijn lichaam en geest 2 delen, die samen één zijn. Zoals een munt altijd 2 kanten heeft, die samen 1 munt zijn. Als een droom laat zien, dat je dood gaat, dan kan dat dus betekenen, dat je lichaam dood gaat, maar ook dat je geest (voor een deel) doodgaat. Bijna altijd gaat het over je geest. Omdat lichaam en geest samen één zijn, gebruiken dromen 1 en het zelfde symbool hiervoor. Het symbool is een aards (= lichamelijk) symbool, omdat wij mensen de geestelijke taal niet kunnen begrijpen. Daarom wordt het symbool voor de lichamelijke dood gebruikt voor de dood van "(een stukje van) je geest in jezelf".

Ook bij dreigingen van doodmaken, aanvallen met dodelijke wapens, en bij zelfmoord geldt deze basisbetekenis van dromen. Dat zijn allemaal variaties op het thema "dood", kun je zeggen.
Dit geldt in het algemeen, of het om dierbaren gaat, is niet van belang voor de betekenis van "dood" in dromen.

Ook in onze spreektaal hebben we deze zelfde "dood"-symboliek. Zoals hierboven al staat: "er gaat een stukje dood binnenin me", "mijn hart sterft", "ik ben er kapot van", "een idee of ideaal (van iemand) wordt om zeep geholpen", of "een ideaal lééft echt onder de mensen" iemand "is een dooie sul", "er komt leven in de brouwerij".

Ik weet, dat veel mensen het idee "dood" in dromen uitleggen als een nieuw begin. Ik ben het er niet mee eens. Natuurlijk is elk einde van iets tegelijk het begin van iets nieuws. Elke dood van de vorige dag of het vorige jaar is het nieuwe begin van de volgende dag of het volgende jaar. Zo is de dood van het huidige mensenleven natuurlijk ook het begin van een nieuw leven, je gaat dood op aarde en wordt dan in de geestelijke wereld opnieuw geboren, is het idee.

Dat kan een heel troostend idee zijn, en wordt daarom gemakkelijk geloofd. Mensen hoeven niet te schrikken dat zij of iemand anders dood zijn gegaan in hun dromen, als ze kunnen geloven dat het een nieuw begin betekent. Maar het is volgens mij niet de algemene betekenis van 'dood' in dromen.

Als je het einde als een nieuw begin zou moeten uitleggen, en de dood als een nieuw leven, dan was er geen verschil in betekenis tussen de woorden "dood" en "geboorte". Of dan zou een droom net zo goed in plaats van "dood" een nieuwe geboorte hebben kunnen uitbeelden.

Je hoeft niet te schrikken van dood in dromen, omdat het praktisch nooit het lichamelijke doodgaan betekent, het is dus bijna nooit létterlijk waar. Het is bijna altijd het geestelijke doodgaan, of doodgaan in de geest, wat bedoeld wordt.

---

In jouw droom ging het om een zelfmoord van een kennis. Ik denk dat die kennis iets, wat "leefde" in zijn geest, zelf "dood" heeft gemaakt. Dat bijv. besloot, ergens niet meer in de kunnen of willen geloven. Dat er zo een stukje leven uit zijn ziel doodging, wegging, zou je kunnen zeggen. En dat hij zijn vriendin daarin meegenomen heeft - haar overgehaald heeft, hetzelfde te gaan geloven. Als het dus gaat om dat ene punt, dan zijn ze allebei "in hun geest" als het ware doodgegaan. Hij zou dus zijn vriendin overgehaald kunnen hebben, om niet meer in hetzelfde idee of gevoel te geloven. Dat is wat "meegenomen" in de droom dan betekent. Maar hij kan het idee of gevoel ook bewust kapotgemaakt (doodgemaakt) hebben in haar geest. Dat is, wat het betekent als hij haar vermoord heeft in zijn droom.

Die kennis heeft dat niet gedaan uit moedeloosheid, maar uit "sekte bewegingen", schrijf je. Ik denk dat je "sekte overwegingen" bedoelt. Dat "sekte" in de droom is een symbool. Het letterlijke idee "sekte" wordt gebruikt als vergelijking voor het figuurlijke, symbolische idee van "sekte". Een sekte is een afgescheiden groep, die op een heel eigen manier denkt en dingen aanvoelt. De droom zegt dan: zoals een sekte dat in het leven doet, zo doet zijn geest dat ook, dat afgescheidene, andere, aparte denken. En omdat hij dus ánders wilde zijn, afgescheiden van anderen, in zijn manier van denken, heeft hij dat idee of gevoel in zichzelf doodgemaakt, en in haar ook, of hij heeft haar erin meegenomen.

De droom laat zien hoe de gevoelens van de verschillende personen hierover zijn.

groeten, pe51.

Oud 27-05-2004, 15:45
steefos
steefos is offline
heel erg bedankt pe51!
Die vragen zijn heel erg handig bij de verklaring, als ik ze af heb post ik ze wel
Oud 27-05-2004, 16:36
pe51
pe51 is offline
Citaat:
thalia schreef op 22-05-2004 @ 19:28 :
Heb vannacht iets vreemds gedroomd, en ik ben er, om eerlijk te zijn, nog steeds niet echt terug van op mijn plooien...
Ik herinner me het maar vaag meer, maar hetgeen wat ik me herinner doet me nog steeds koude rillingen krijgen.

Voor onze school ligt er een laan met bomen en daar is waar mijn droom zich dan ook afspeelt.
Stijn, een jongen uit mijn klas, had een boom omgehakt en in brand gestoken. De directeur had het gezien, was even bij hem gegaan, maar was dan weer doorgelopen alsof er niets aan de hand was.
Ik stond daar maar te kijken en opeens komt mijn beste vriend bij mij en omhelst mij. Hij blijft mij langer knuffelen dan gewoonlijk en opeens draait hij zijn hoofd naar het mijne en probeert me te zoenen (terwijl hij nochtans weet dat ik daar een hekel aan heb). Hij blijft proberen en vreemd genoeg laat ik hem het toe en staan we daar te zoenen. ('t Gekke is dat ik helemaal geen gevoelens heb voor hem.)
Dan was er ook nog een deeltje, dat ik niet echt kan situeren. Ik vermoed dat het zich na het zoenvoorval afspeelt:
Ik denk dat het op dat moment net openschooldag was, in een klaslokaal met een heel groot plexiglas (wat wij niet hebben op school), net zoals in de zoo. Wij zouden daar in moeten en met zeepsop dingen doen in bikini of zwembroek. Ik kan me wel nog herinneren dat ik er een t-shirt boven aan deed.

Moet ik me zorgen maken, of is dit een onschuldige droom?
Hallo Thalia,

Ik neem eerst het eerste deel van de droom, van Stijn tot en met het zoenen, dat zie ik als één droom.

De droom bestaat uit 2 delen: het 1e deel is, dat je Stijn een boom ziet omhakken. Het 2e deel is dat je vriend je wil zoenen, en dat je het toelaat.

Een boom is een symbool van (een stroom) van leven en bewustzijn, en bijv. ook van een stroom levensenergie. In deze droom gaat het volgens mij om het idee van "een stroom levensenergie, levend bewustzijn of levend gevoel in jezelf". Een boom omhakken is dan een symbool van het dood of kapot maken van die levensenergie, die stroom van levend gevoel in jezelf.

De boom heeft met zoenen te maken in je droom, omdat die 2 delen bij elkaar horen.

Ik denk dat het gaat om de situatie van maagd zijn, die kan gaan veranderen. Bomen hebben vaker zo'n betekenis, denk maar aan het verhaal van Adam en Eva in het paradijs, die aten van de vrucht van de "boom van kennis van goed en kwaad".

Het idee is, dat zolang je maagd bent, dat er dat een stroom levensenergie in je is, die weggaat als je maagd-af bent. Ik denk dat die boom daar een symbool voor is.

Je ziet die boom omgehakt worden en staat daar te kijken. Dan heb je er allerlei gevoelens bij waarschijnlijk. Daar wil de droom je denk ik naar verwijzen, naar die gevoelens, en daarom zal je daar in de droom staan te kijken, wanneer je vriend eraankomt. Ik vermoed dat het gevoelens in je zijn, die je zeggen, dat je echt niet een einde aan je maagd zijn wilt maken.
Maar misschien heeft dat "staan te kijken" ook iets te betekenen van: dat je erdoor geraakt bent, door dat gebeuren (met sex), en dat je op een of andere manier verdwaasd staat te kijken. Voor de zekerheid stel ik hier een vraag over, je kunt die voor jezelf beantwoorden, je kunt het antwoord ook opsturen via deze topic, via een privé-bericht of via email, dan kan ik kijken wat ik ermee kan.

vraag 1: Op welke manier stond je te kijken in de droom? Was je verbaasd, teleurgesteld, of iets anders, wat voelde je erbij? Was je geest in een beetje verdwaasde toestand, niet in staat om te reageren, of was je helder in je geest?

De droom laat ook niet voor niets die ene jongen (Stijn) in je droom zien. Op een of andere manier moet hij voor jouw gevoel iets te maken hebben met het onderwerp sex en maagdelijkheid. Misschien heb je persoonlijke ervaringen met hem, misschien heb je gehoord of begrepen, dat hij zijn maagdelijkheid gestopt heeft, misschien is er een ander verband tussen Stijn en sex en maagd zijn. Als je hierover nadenkt, dan kom je er misschien op. Voor het geval je er niet opkomt, kun je ook deze vraag beantwoorden, en via deze topic of via een privé-bericht of email naar me toesturen, dan kan ik uit wat je erover vertelt, misschien achter de betekenis komen.

vraag 2: Hoe ken je Stijn in verband met sex of (niet meer) maagd zijn? Heb je iets gehoord, gezien, begrepen (of alleen maar zelf gedacht over hem) wat met dit onderwerp te maken heeft? Of er ooit met hem over gepraat? En wat voor gedachtes of gevoelens leverde dat horen, zien, begrijpen of denken of praten dan op in jezelf over sex en maagd zijn?

Maar goed, in de droom heeft Stijn dus die boom niet alleen omgehakt, maar ook in brand gestoken. Het in brand steken betekent volgens mij dat de levensenergie verdwijnt, zoals het hout en de levenskracht verdwijnt van een boom die in brand staat. (het zou dus iets kunnen betekenen, dat Stijn op een of andere manier een sexueel zeer actief leven leidt, omdat die energie ook verdwijnt).

De directeur van de school is de leiding (of de macht) op school, dat is een symbool voor de hoofdinvloed in de sfeer óp school bij je. Niet dat de directeur een sfeer maakt in de praktijk, maar hij is er in je droom wél het symbool voor, hij is de baas op school en kan zo veel invloed op de sfeer hebben.

Deze directeur in je droom doet er niets aan. Hij had het gezien, had er even over gepraat met hem, en liep toen gewoon door. Ik denk dat dit deel van de droom betekent, dat je er niet op kunt rekenen, dat de sfeer van de school je beschermen zal op sexueel gebied. Dat hoeft natuurlijk geen onwil van de directeur te zijn, het kan ook onmacht zijn.

Dan komt je vriend op je af, begint je te knuffelen en dan te zoenen, terwijl hij weet dat je er niets van moet hebben. Maar in de droom zeg je niet duidelijk nee, je laat het toe en staat dan te zoenen. Volgens mij bedoelt de droom hiermee, dat - ook al heb je geen gevoelens voor hem - dat je dan tóch onverwacht zo ver kunt komen, dat je het toelaat. En hem verder laat gaan.

De droom zal niet bedoelen, dat het bij zoenen blijft, maar dat hij "het met je kan gaan doen". Omdat in het begin van de droom Stijn de boom ook echt omhakt en in brand steekt. Dat beeld moet je uitleggen in verband met het 2e deel van de droom, dat van je vriend en jou. Dus de droom wil je eigenlijk zeggen, dat dit heel goed kan gebeuren.

Je hebt niet altijd in de gaten, hoe je gevoelens over iets kunnen zijn. Niemand kan zichzelf voor 100% kennen. Je kent jezelf voor een deel op het gebied van sex, maar aan je droom te zien moet er nog meer zijn in je gevoel, wat je nu nog niet kent. Je onbekende gevoel over sex kan onverwacht heftiger zijn als je zelf denkt. Dat moet je niet onverwacht gaan overvallen, die schade kun je voorkomen. Je droom wil je daarvoor dan waarschuwen, zodat datgene wat deel 1 van de droom zegt, het omhakken en in brand steken van de boom, niet hoeft te gebeuren. Het is dus eigenlijk een waarschuwingsdroom.

Je droom zegt je, dat je (wat je nog niet weet van jezelf) heel gemakkelijk mee kunt gaan met je vriend. Terwijl je er niets van moet hebben (dat vermoed ik) en ook niet zulke gevoelens tegenover hem hebt.

De droom zegt je dus, dat je hier extra goed voor moet uitkijken, en niet op een of andere bescherming moet rekenen. Je moet jezelf dus beschermen.

vraag 3: Het is ook nog van belang, wat je tijdens het zoenen in de droom voelde. Of dat bijv. verlangen was of iets anders, of niets bijv. - misschien liet je je gewoon leiden op dat moment? Kun je je hier meer over herinneren?

Ook deze vraag kun je aan jezelf stellen. Stel dat je onverwacht veel verlangen voelde, dan zal het waarschijnlijk betekenen, dat je dit kunt verwachten. Stel dat je geen verlangen voelde, maar gewoon niet alert genoeg was en je onnadenkend liet leiden door hem, of je liet gaan, dan zou dit kunnen zijn, waar de droom je voor waarschuwt. Als je er niet uitkomt, kun je je antwoord op deze vraag naar me sturen via deze topic, via privé-bericht of via email. Klik hiervoor op "info" rechtsbovenaan dit bericht om een privé-bericht te kunnen sturen of het emailadres te vinden.

Dat het een echte waarschuwingsdroom is, kun je ook merken, aan dat hij je nog steeds koude rillingen geeft. Dat gevoel, wat je koude rillingen geeft, zegt iets over wat je te wachten kan staan als je je niet laat waarschuwen door deze droom en als dan gebeurt, wat je niet wilt laten gebeuren.

Je kunt beter schrikken van dit gevoel, dan je goed blijven voelen en dan onverwacht in problemen komen, omdat je jezelf en je onverwachte gevoelens en reacties niet goed genoeg kent. Beter voorkomen dan genezen, dat is wat waarschuwingsdromen bedoelen. Ook als voelt het niet echt prettig aan.

Als je na een droom een gevoel hebt gekregen, dat kan een minuut duren, of een paar dagen soms, dan laat zo'n gevoel je merken, hoe het onderwerp van de droom aanvoelt in het echte leven. Wat je je erbij moet voorstellen.

Ik zou me dus wél zorgen maken hierom, als ik je was.

---

Dan nu het laatste deel:

Citaat:
Dit laatste deel voel ik aan als "extra informatie", die de droom geeft bovenop het belangrijkste deel, de waarschuwing. Dit krijg je er dan nog bij.

Dit deel zegt je eigenlijk, hoe jouw gevoelens zijn over je lichaam laten zien in bikini/zwembroek. De droom zegt dan als het ware: Stel je voor, dat je in zo'n klaslokaal zat met zo'n plexiglas. Dan zou iedereen je kunnen zien (net als in de zoo). Er zou dan een soort spel zijn met zeepsop, enz.

Als je je dit voorstelt, zegt de droom dan, dan zijn jouw gevoelens zó, dat je er een T-shirt overheen doet.

Je moet hier dus al niets van hebben, laat staan van verder gaan op lichamelijk gebied, denk ik dan. En als je dat zo voelt, dan moet je je eigen gevoel beschermen, zodat je je veilig kunt blijven voelen, denk ik. Dat is dan, wat bij jou past. Anderen kunnen anders kiezen, maar die zullen dan ook andere gevoelens hebben dan jij - die moeten weer naar hún gevoelens luisteren.

---

groeten, pe51.

Oud 27-05-2004, 17:01
pe51
pe51 is offline
Citaat:
MIssValo schreef op 25-05-2004 @ 20:34 :
Ik weet niet precies of ik dit wel hier moet plaatsen, maar ja.
Laatst fietste ik met een meisje naar huis en we hadden het over dromen enzo. Dus ik vertelde over dat ik best vaak droom dat er vreemde mensen in mijn badkamer zijn. Ze doen niks engs ofzo, maar toch is het heel eng. Bijvoorbeeld: Een tijdje geleden al droomde ik dat er een man in ons bad stond, ik stond in de deuropening. ik weet niet mer wat die man aan had, maar hij was kaal, zn huis was ect zo biggetjesroze, maar hij leek een beetje op een mongooltje, en hij had een bochel. Hij keek me echt strak aan en dat maakt het heel eng.
Toen bedacht ik me dat mijn zus laatst zei dat ze droomde dat ze mij hoorde gillen. Ze liep naar de badkamer en daar zag ze mij en een geest die op IT leek, hij was alleen groen, en hij had het haar van JK, toen het heel ehh.. pluizig was, hehe,
Heel apart, maar ooit stond ik in mijn kamer, die naast de badkamer is. Als de deur open is en je lopot de badkamer in, kan ik dat dus heel goed zien. Dus ooit stond mn duer open en leek het net of iemand in de badkamer liep. heel snel, een zwarte schim. Maar ik hoorde niks, en het licht stond ook niet aan dus ik ging kijken, was er niemand.
Dat zei ik dus allemaal tegen dat meisje en zij zei dat ze nu denkt dat er een geest in mn badkamer zit.
heel stom, ik weet niet of ik dit moet geloven want het klinkt natuurlijk wel raar, maar het idee dat er en geest in mn badkamer zou zitten, zit me toch niet lekker.
En nou geen reacties dat geesten niet bestaan, want ik ggeloof dat namelijk wel.
Hallo MissValo,

Ik kom er als ik je droom lees, niet uit, wat hij betekent.

Wat je zou kunnen doen is, een foto van je badkamer naar me sturen (liefst meer vanuit verschillende hoeken), dan kan ik kijken of het lukt er met het lezen van die foto('s) achter te komen. Ik mail je dan terug of het gelukt is, en wat ik erop gezien heb.

Je kunt dit bericht natuurlijk ook in het mystieke forum plaatsen en zien, wat je erop voor reacties krijgt. Ik geloof dan één van onze 2 forumbazen ook foto kan lezen. (misschien krijg je dan wel van ons allebei zo'n mail).

En dan kun je zo'n foto natuurlijk ook naar een helderziende opsturen, die weten soms ook manieren om van de geesten af te komen, als je dat wilt.

groeten, pe51.

Oud 28-05-2004, 12:45
Mish
Mish is offline
Ik heb nu al een paar keer gedroomd over seksuele ervaringen. Meestal ben ik de man in deze situatie. Ik ken de persoon waarmee ik het op dat moment wil doen niet, zij of hij heb ik nog nooit eerder in het echt gezien.

Vannacht droomde ik eveneens weer zoiets. Ik was ene man, die bij een vrouw thuis was. Deze vertelde mij dat ik maar naar boven moest. Eerst was ik een verdieping te hoog, waarna ik toen ik naar beneden keek, de dochter van deze vrouw op een zwart geasfalteerd dak zag zonnen. Ik sprong toen van het dak, met veel moeite en kwam toen bij die dochter neer.
Ik dacht omdat zij veel jonger was, dat zij mij niet hoefde. Maar toen probeerde ik haar te kussen en dat lukte. Ik probeerde mij in haar te krijgen, maar dat lukte niet.
Toen kwam de moeder er weer aan en de dochter ging staan en ik deed alsof ik op bed lag. De moeder had een aftersun lotion bij haar, waardoor ik bang was dat zij mij wilde insmeren, ik was immers naakt. Maar dit deed zij niet .
Ik zei toen sneaky dat ik moe was, en liep toen naar binnen en ging liggen op het bed van haar dochter.
De moeder ging volgens mij buiten liggen, en de dochter kwam naar mij toe. Ze ging onder de lakens liggen, bij mijn voeten. Ik wachtte tot er wat gebeurde, maar er volgde niets.
Ik voelde toen onder de lakens, en toen lagen er alleen maar flesjes water. De dochter was nergens meer te bekennen, er lagen alleen maar flesjes water.

kan iemand mij uitleg geven of dergelijk?? alvast bedankt!
Oud 29-05-2004, 08:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
pe51 schreef op 27-05-2004 @ 16:07 :
Uitleg
groeten, pe51.

Dankjewel
Wat neem je veel tijd voor al die verklaringen! Erg prettig
Oud 04-06-2004, 16:46
raarbeestje
raarbeestje is offline
Ik werd hier naartoe verwezen terwijl ik duidelijk aan het maken was dat ik niet droomde maar dat het lijkt...maar goed..
mijn verhaal..

Hey!

ik heb de laatste tijd iets heel raars..
ik ben wakker maar toch droom ik..
bijv dat er mensen bij mij zijn en tegen mij praten enz maar dat is niet .
of dat ik op mijn werk zit en kassa zit te doen..
maar ik ben gewoon wakker ik droom dat dus niet in mijn slaap..
want ik kan zo opstaan en weg lopen of mijn ouders horen praten als ze naar bed gaan.
maar ik snap niet wat het is..
weet iemand wat het kan zijn? Ik kan er niet door slapen
Oud 05-06-2004, 15:56
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Hee mensen!
Ik ben zelf veel met dromen bezig: ik schrijf ze 's morgens op en praat erover met m'n vriendinnen. We hebben het natuurlijk ook over de betekenis ervan. Nu zag ik dat er hier een vast persoon is die jullie dromen hier "verklaren". Ik heb daar niks op tegen, echt niet, maar zelf vind ik juist een persoonlijke interpretatie veel belangrijker. Ik en m'n vriendinnen hebben ooit een boek gekocht dat dromen verklaarde, maar al snel kwamen we erachter dat we dat helemaal niks vonden. Ik bedoel, dromen zijn zo persoonlijk, hoe kan een bepaalde droom voor iedereen dezelfde betekenis hebben?
Als jullie genoeg hebben aan de verklaringen van pe51 (niet negatief bedoeld!) is dat ook prima, maar denk er eens over na dat dromen ook meer persoonsgebonden boodschappen kunnen bevatten.
Veel liefs en droom maar lekker verder !!

PS= ik zie wel dat pe51 de dromen op een persoonlijke manier behandeld, maar hee, je kent jezelf het best. Daarom kun je zelf het best je dromen verklaren!

Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 15:58.
Oud 05-06-2004, 22:47
steefos
steefos is offline
en wat als je er dan zelf niet uitkomt? het is makkelijker als er een persoon is die je helpt soms berijk je met zn 2en meer
Oud 06-06-2004, 17:09
I love stars
I love stars is offline
Ik droomde ooit ( 1 van de 5 dromen die nacht) er was een meisje ze zat te eten ik keek toe naar boven. Toen zei een stem kijk wat ze eet , toen was ik het meisje en ik at spinnen , ze waren geel en zwart en er waren grote en kleine en zelfs spinnen eitjes. iK voelde me als alle 3 de personages ik dacht voor hun alle 3 maar toen ik de spinnen zag schrok ik wakker en leek het als die spinnen over mijn huid kropen. ( dit was droom 3 die nacht ik kan die andere ook wel herinderen)
Oud 06-06-2004, 18:28
raarbeestje
raarbeestje is offline
ik wil niet zeuren ofzo..
maar ik wil iets echt weten ik mag er geen topic over maken ofzo ik moet het hier kwijt en nu weet ik nog niks
ik bedoel wat was het nut om het hier neer te zetten ?!
Oud 07-06-2004, 14:41
pe51
pe51 is offline
Citaat:
raarbeestje schreef op 06-06-2004 @ 19:28 :
ik wil niet zeuren ofzo..
maar ik wil iets echt weten ik mag er geen topic over maken ofzo ik moet het hier kwijt en nu weet ik nog niks
ik bedoel wat was het nut om het hier neer te zetten ?!
Ik begrijp wat je voelt. Maar het is niet zo, dat ik medewerker van het scholierenforum ben, en de droomuitleg gaat ook niet van het scholierenforum uit.

Het is gewoon privé, ik leg op meer forums dromen uit als ik ze zie in een droomforum en als ik tijd genoeg heb. Ik ben ook niet de "vaste" droomuitlegger van het mystieke forum. Het is een open droomforum, iedereen die er zin in heeft, mag hier een droomuitleg neerzetten. Ik leg ze in dit forum alleen uit als ik er tijd voor heb, en ik hoop elke 7-10 dagen antwoord op de dromen te geven.

Voordat we het grote droomtopic kregen, stonden de dromen in aparte topics. Is best wel makkelijk en overzichtelijk, maar zo werd het mystieke forum te weinig overzichtelijk, zeiden de forumbazen, en toen werd het grote droomtopic geopend. Vandaar dat je hierheen doorgestuurd werd.

Ik kom zo meteen aan je droom toe, in ieder geval.

groeten, pe51.
Oud 07-06-2004, 15:03
pe51
pe51 is offline
Citaat:
raarbeestje schreef op 04-06-2004 @ 17:46 :
Ik werd hier naartoe verwezen terwijl ik duidelijk aan het maken was dat ik niet droomde maar dat het lijkt...maar goed..
mijn verhaal..

Hey!

ik heb de laatste tijd iets heel raars..
ik ben wakker maar toch droom ik..
bijv dat er mensen bij mij zijn en tegen mij praten enz maar dat is niet .
of dat ik op mijn werk zit en kassa zit te doen..
maar ik ben gewoon wakker ik droom dat dus niet in mijn slaap..
want ik kan zo opstaan en weg lopen of mijn ouders horen praten als ze naar bed gaan.
maar ik snap niet wat het is..
weet iemand wat het kan zijn? Ik kan er niet door slapen
Hoi raarbeestje,

Ik heb mijn uitleg van jouw "droom" naar je toegestuurd via de prive-berichtenbox. Omdat ik het wat te persoonlijk vond voor het droomforum.

groeten, pe51.
Oud 07-06-2004, 15:54
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Mish schreef op 28-05-2004 @ 13:45 :
Ik heb nu al een paar keer gedroomd over seksuele ervaringen. Meestal ben ik de man in deze situatie. Ik ken de persoon waarmee ik het op dat moment wil doen niet, zij of hij heb ik nog nooit eerder in het echt gezien.

Vannacht droomde ik eveneens weer zoiets. Ik was ene man, die bij een vrouw thuis was. Deze vertelde mij dat ik maar naar boven moest. Eerst was ik een verdieping te hoog, waarna ik toen ik naar beneden keek, de dochter van deze vrouw op een zwart geasfalteerd dak zag zonnen. Ik sprong toen van het dak, met veel moeite en kwam toen bij die dochter neer.
Ik dacht omdat zij veel jonger was, dat zij mij niet hoefde. Maar toen probeerde ik haar te kussen en dat lukte. Ik probeerde mij in haar te krijgen, maar dat lukte niet.
Toen kwam de moeder er weer aan en de dochter ging staan en ik deed alsof ik op bed lag. De moeder had een aftersun lotion bij haar, waardoor ik bang was dat zij mij wilde insmeren, ik was immers naakt. Maar dit deed zij niet .
Ik zei toen sneaky dat ik moe was, en liep toen naar binnen en ging liggen op het bed van haar dochter.
De moeder ging volgens mij buiten liggen, en de dochter kwam naar mij toe. Ze ging onder de lakens liggen, bij mijn voeten. Ik wachtte tot er wat gebeurde, maar er volgde niets.
Ik voelde toen onder de lakens, en toen lagen er alleen maar flesjes water. De dochter was nergens meer te bekennen, er lagen alleen maar flesjes water.

kan iemand mij uitleg geven of dergelijk?? alvast bedankt!
Hoi Mish,

Deze droom zie ik zo, dat hij je gelegenheid geeft, je in te leven in hoe een man denkt en voelt, je krijgt hem volgens mij dus om beter te begrijpen hoe een man is (of kan zijn). Hoe beter je een man begrijpt, des te beter kun je erop reageren.

Een man is in staat om als hij bij een vrouw op bezoek is, bij haar dochter lichamelijk contact uit te proberen. Ook al heeft hij het gevoel, dat die hem niet hoeft, toch zal hij (als hij voelt dat hij de kans krijgt) proberen, haar te kussen. En als dat gaat, dan gaat hij verder proberen. Dingen waar eigenlijk veel gevoel voor nodig is, zijn voor een man dan soms de gewoonste zaak van de wereld. Waar je niet verder over nadenkt, je probeert gewoon uit, of "het lukt", bijv. je in haar te krijgen.

Het sneaky zeggen, dat hij moe is, dat is eigenlijk haar moeder (zijn vriendin of zoiets) voor de gek houden, dat is dan ook heel normaal voor een man. En dan weer achter het lichaam van de dochter aangaan.

Dat de dochter bij zijn voeten kwam liggen, dat moet je denk ik symbolisch begrijpen. Ze kwam aan zijn voeten liggen, in spreekwoordelijke zin dan. Met andere woorden, ze zal hem bewonderd hebben, ergens in haar gevoel.

De flesjes water, die de man toen voelde, zijn ook symbolen. Water is een symbool voor gevoelsleven, en water in flesjes laat gevoel zien, wat als het ware 'vast zit', in een die toestand van bewondering, zal het hier zijn.

De droom laat zo dus zien, dat je als meisje je gevoel kwijt kunt raken aan een man, en dat die man dat helemaal niet waard is. Omdat hij alleen maar uit was op het hebben van je lichaam voor het fijne gevoel. Wat voor een man zo belangrijk kan worden, dat hij een vriendin (haar moeder in de droom) daarvoor bedroog, en dat waarschijnlijk niet eens belangrijk vond, dat hij dat deed. Zo kun je alle momenten in de droom proberen terug te voelen en zien, hoe 'de' man in je droom reageerde. Wat waarschijnlijk voor een meisje ondenkbaar is, zo te zijn.

Als het een man is, die je aan iemand doet denken, dan is het zaak om te zoeken, waarom de droom iemand uitbeeldde, die op die kennis leek. Misschien heeft die man dan een oogje op je, of is het omdat de droom je wil zeggen: bij die man (of bij wat je bij die ene man meegemaakt of gedacht hebt) moet je hieraan denken, aan hoe de man in je droom was. Als de man op niemand lijkt, dan is het gewoon een voorbeeld van "een" man.

Ik denk dat de droom je hiervoor waarschuwt, dat het een waarschuwingsdroom is. Het zou kunnen, dat je de dag voordat je deze droom kreeg, over mannen of over een man of jongen nagedacht hebt, en dat je daar wat te onvoorzichtig in was. En dat dit de reden voor deze droom was. Het kan ook, dat er geen aanleiding was, dan kun je het als algemene waarschuwing zien.

groeten, pe.

Oud 07-06-2004, 16:23
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 05-06-2004 @ 16:56 :
Hee mensen!
Ik ben zelf veel met dromen bezig: ik schrijf ze 's morgens op en praat erover met m'n vriendinnen. We hebben het natuurlijk ook over de betekenis ervan. Nu zag ik dat er hier een vast persoon is die jullie dromen hier "verklaren". Ik heb daar niks op tegen, echt niet, maar zelf vind ik juist een persoonlijke interpretatie veel belangrijker. Ik en m'n vriendinnen hebben ooit een boek gekocht dat dromen verklaarde, maar al snel kwamen we erachter dat we dat helemaal niks vonden. Ik bedoel, dromen zijn zo persoonlijk, hoe kan een bepaalde droom voor iedereen dezelfde betekenis hebben?
Als jullie genoeg hebben aan de verklaringen van pe51 (niet negatief bedoeld!) is dat ook prima, maar denk er eens over na dat dromen ook meer persoonsgebonden boodschappen kunnen bevatten.
Veel liefs en droom maar lekker verder !!

PS= ik zie wel dat pe51 de dromen op een persoonlijke manier behandeld, maar hee, je kent jezelf het best. Daarom kun je zelf het best je dromen verklaren!
Hallo Puppetgirl,

Wel goed, dat je hier een waarschuwing neerzet dat er persoonlijke dingen in dromen zitten, die een ander, een droomuitlegger, niet kan uitleggen, omdat hij die persoonlijke dingen niet weet van de mensen. Zoiets moet gewoon gezegd worden, af en toe.

Je hebt gelijk, dat droomwoordenboeken geen goede manier zijn om dromen te begrijpen. Als je je dromen zelf niet aan kunt voelen, dan kunnen ze behoorlijk misleidend zijn. Dan heb je op dat moment niet door, dat een bepaalde betekenis van een droomsymbool in een droom van een ander waar was, maar niet in jouw droom. Daarom heb ik m'n eigen droomwoordenboek ook van het internet gehaald. Een persoonlijke uitleg is gewoon, wat nodig is voor een droom.

Er zijn 2 soorten droomsymbolen: persoonlijke en algemene. De persoonlijke gelden alleen voor iemand persoonlijk, en de algemene gelden voor iedereen. Dus het is bij elk symbool kijken, of het niet toevallig een persoonlijk droomsymbool is. Trouwens, je moet eerst kijken, óf het wel een symbool is. Want het kan ook nog eens letterlijk bedoeld zijn.

Je kijkt dus eerst, of iets letterlijk moet zijn, of een droomsymbool. En als het een symbool is, kijk je eerst, of het een persoonlijk droomsymbool kan zijn. Als dat het niet is, dan ga je naar de algemene betekenis.

Als je iemand in een rode trui ziet, dan kan de kleur rood een droomsymbool zijn, of niet.
Als het een droomsymbool is, dan kan het een persoonlijk droomsymbool zijn. Bijvoorbeeld als rood je lievelingskleur is, en als het precies die kleur rood is. Die betekenis geldt dan alleen voor jou, want rood is niet voor iedereen de lievelingskleur. Het kan ook, dat die ene kleur rood van de droom je doet denken aan een bepaalde situatie, waarin je bijv. iemand in dezelfde kleur rood zag. En je toen met die persoon bijv. ruzie kreeg. Dan kan het zijn dat de droom je wil waarschuwen, dat je makkelijk ruzie zou kunnen krijgen met de persoon die deze trui aanheeft. Omdat niet iedereen ruzie krijgt met mensen in rode truien, is dit dus ook een droomsymbool. Daarom moet je bij dromen altijd betekenis proberen te geven aan dingen, waar je aan moet denken bij sommige stukjes in de droom.

Als je niet aan iets uit je eigen leven moet denken, dan is het dus of geen symbool of een algemeen symbool. En de kleur rood als algemeen symbool kan bijv. betekenen, dat die persoon in je droom problemen heeft. Rood is de kleur van heel simpele energie, waar geen onderscheidingsvermogen in zit, geen begrip. Het is ook de kleur met de laagste golflengte. Rood heeft meer betekenissen, en de juiste betekenis moet je aanvoelen.

Je hebt gewoon gelijk, dat dromen persoonlijk moeten worden uitgelegd. En dat de persoon die dat moet doen, eigenlijk de dromer zelf is. Omdat anderen niet zomaar weten, dat die kleur rood haar lievelingskleur is, of dat ze vorige week iemand zag die ruzie maakte en die een trui had in die ene rode kleur. En dit zijn dan nog gemakkelijke droomsymbolen. Dromen hebben vaak verwijzingen naar dingen die je alleen van jezelf weet, daarom moet je ze in principe ook zelf uitleggen.

Het probleem is alleen, dat de meeste mensen niet zouden weten, hoe ze dat moeten doen. En dat er ook geen cursus voor bestaat, die de kennis heeft die je nodig hebt om het te doen. Want je hebt er gevoel voor nodig, en dat komt bij de meeste mensen niet. Jij (en nog een paar mensen) zijn volgens mij gewoon uitzonderingen, dat je gevoel hebt voor je eigen dromen. Dat kun je alleen al afleiden uit het feit, dat bijna iedereen in droomwoordenboeken gelooft. Als de meeste mensen gevoel voor dromen hadden, zouden ze de droomwoordenboeken in de winkel laten liggen. Ik heb ze nooit gebruikt voor het uitleggen van dromen. Ik heb wel in het begin een paar boeken óver dromen gelezen, en daar vang je wel eens iets uit op. Bijv. dat water een symbool voor gevoel is. Maar ik ontdekte al snel dat mijn dromen anders gingen, en heb de laatste 0-10 jaren niet meer in droomboeken of droomwoordenboeken gelezen. (beetje gebladerd en dan in mezelf gedacht, dat het toch niks is, dat wel).

Omdat de meeste mensen geen gevoel voor dromen hebben en het dus niet zelf kunnen, daarom vind ik het dan beter, om de dromen voor anderen uit te leggen. Maar als iemand er zelf gevoel voor heeft, dan vind ik het natuurlijk beter, dat hij of zij het zelf doet. Want zo zijn dromen volgens mij bedoeld.

groeten, pe51.
Oud 07-06-2004, 16:37
pe51
pe51 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 06-06-2004 @ 18:09 :
Ik droomde ooit ( 1 van de 5 dromen die nacht) er was een meisje ze zat te eten ik keek toe naar boven. Toen zei een stem kijk wat ze eet , toen was ik het meisje en ik at spinnen , ze waren geel en zwart en er waren grote en kleine en zelfs spinnen eitjes. iK voelde me als alle 3 de personages ik dacht voor hun alle 3 maar toen ik de spinnen zag schrok ik wakker en leek het als die spinnen over mijn huid kropen. ( dit was droom 3 die nacht ik kan die andere ook wel herinderen)
Spinnen zijn een symbool voor gevoelens of gevoelsleven. De droom wil volgens mij zeggen, dat je als het ware (met je geest) gevoelens aan het eten bent. De kleur geel staat voor gevoelens die mooi zijn, waar je je bij op je gemak voelt. En de kleur zwart voor iets, wat verborgen is. De spinnen waren zwart en geel samen, dus deze eigenschappen in de gevoelens waren gemengd. Spinne-eitjes zijn een symbool voor gevoelens die nog niet naar buiten zijn gekomen, die nog gevoelens moeten worden.

Die 3 meisjes, die zul je zelf geweest zijn. Dromen beelden vaak delen van het gevoel van mensen uit alsof het (andere) mensen zijn. Dat je het zelf was, kun je zien aan na de droom, dat je het gevoel had dat die spinnen over je huid kropen. Daarin zie ik een signaal aan jou, dat het niet over 3 andere mensen gaat, maar over jezelf.

Het kan goed zijn om na te gaan, waar je de dag voordat je deze droom kreeg, mee bezig was in je hoofd. Misschien heb je "iemands gevoelens gegeten" als het ware? Of misschien is het iets, wat je vaker doet.

groeten, pe.

Oud 11-06-2004, 10:40
Maija
Maija is offline
Ik droomde laatst zoiets heel langs en raar:

Ik was een spel met zeilen aan het doen, met de mensen waarmee ik zeilde in friesland(ik heb ooit eens een zeilkamp in friesland gehad), toen had ik met dat spel gewonnen, en toen was ik heel blij, en liep naar de graskant, waar mijn ouders zaten, dus ik heel blij naar hun toelopen om het te vertellen, maar toen waren ze weer ruzie aan het maken, dus ik loop langs het water, door een paadje, wat precies leek op het paadje wat vroeger langs de tennisbaan lag waar ik vroeger tennisde, en ik had mijn tas op mn rug, opeens kom ik midden op het munsterplein in roermond(waar ik in de buurt woon) uit, en ik wou wat gaan kopen, opeens ben ik in een hele rare winkel, waar ze heel veel dingen verkopen, maar allemaal heel oud, de winkel lijkt wel heel oud, en ze spreken een rare taal die ik niet kan verstaan, en ik wil wel wat kopen en omdat ik niet terug naar mn ouders wil, koop ik me wat te eten, dan loop ik door een ruimte waar veel lekkere broodjes enzow liggen, maar waarvan ik niet mag kopen (dat weet ikgewoon) omdat dat via een hotel was geregelt, en opeens kom ik een vriendin van me tegen die in dat hotel zat voor school, via een excursie..en ik praat even oppervlakkig met haar, omdat ik eigenlijk de laatste tijd geen contact met haar heb, en ik praat even uit beleeftheid met haar. Opeens sta ik in een oude middeleeuwse jurk, (ik weet niet of ik die al de hele tijd aanhad, maar het viel me op dat moment pas op) op een plein, en daar staat een dictator, die bezig is met ’n soort oorlog, opeens is er veel lawaai, en bommen enzow, er worden mensen neergeschoten, ik probeer contact te maken met mensen, omdat ik bang ben dat ik alleen achter blijf, die mensen komen me bekent voor, ze zouden op mijn school moeten zitten, maar ze spreken alweer die vreemde taal,
Opeens, sta ik in een gang, en op de hoek staat die dictator, en hij laat mensen vluchten en doorschieten, en ik sta op 2 meter tegen de muur gedrukt, en blijf gewoon staan, hij ziet me, en lacht, hij zegt wat tegen de mensen die hij commandeert om mensen dood te schieten, en hun lopen weg, hij bekijkt me van top tot teen, en ik begin hem te versieren, hij vraagt of ik dit al vaker heb gedaan, (en ik weet meteen wat hij bedoelt, ik moet een soort hoer/slaaf spelen.. om te blijven leven)
Hij doet zn broek open, en ik mn jurk omhoog, en begin heb te neuken, het voelde heel raar (omdat ik nog maagd ben), opeens krijg ik een jurk aangedaan, en moet langs hem lopen, alsof ik zijn vrouw/minnares enzow ben..maar ik ben bang, die angst die blijft,

(dan word ik wakker)

later droom ik weer verder (wat me trouwens nog nooit is overkomen dat ik derna over het zelfde doordroom).. opeens ben ik weer op dat grote plein.. en iedreen rennen, ik ook, die dictator is nergens, en ik zoek mensen, maar vooral zoek ik mijn kleine zusje, (die zoeerst in het begin van de droom nog bij mn ouders was), en ik zie dr niet en er zijn overal mensen, en ik ben erg ongerust..ik heb een mobiele telefoon,(ja in de middeleeuwen(?)) om te praten met de dictator, en ik voel een verlangende liefde naar hem die heel sterk blijft hangen wat ik heel raar vind, omdat hij me juist gedwongen heeft om met hem te neuken,
opeens zie ik een klasgenoot van me, ze ligt gewoon op de grond en ik ben bang dat ze doodgaat, en ik leg me met mn jurk tegen draan, en val zo in slaap, als ik weer wakker word, zit er iemand naast me, maar voordat ik duidelijk kan zien wie het is, word ik echt wakker van wekker…
Maar die verlangende liefde van de dictator voel ik zelfs nog als ik wakkerword..

echt een lange rare droom,
Oud 14-06-2004, 10:54
Maija
Maija is offline
weet iemand wat dit betekent????
Oud 27-06-2004, 20:21
Tio3a
Tio3a is offline
hallo mensen,
ik heb vannacht een hele gekke droom gehad
wil graag uitleg
bvd

ik ging samen met twee vriendinnen met de auto ergens heen. er waren ook ongeveer 25 jongens, die ons met rust zouden laten. maar toen gingen ze sneeuwballen naar ons gooien en begonnen ons in te peperen. we renden weg en raakten elkaar kwijt. er kwamen steeds meer jongens achter me aan. ik probeerde ze weg te trappen, maar ze gingen steeds door. toen trapte ik ook in het echt heel hard tegen mijn bed aan en nu heb ik een blauwe plek op mijn been!

thnx
Oud 01-07-2004, 17:35
Eend
Eend is offline
Ik heb nu al 2 keer een duidelijke droom gehad, die me bang maakte.

De eerste droom ging over dat ik in de kliniek zat, waar ik al een aantal keer heb gezeten. Ik weet precies nog in welke kamer ik zat.
Het ging erom, dat er telkens een meisje binnen kwam lopen. Het meisje negeerde me dan vaak en het ging dan aan mijn spullen zitten. Ik werd dan kwaad en vroeg dan of ze weg wilde gaan, maar hoe ik ook schreeuwde of aan haar trok, ze bleef doorgaan met waar ze mee bezig was. Dan kwamen er twee socio's aanrennen, die mij probeerden te kalmeren, maar ik wilde dat het meisje weg ging, maar daar deden ze dan niks aan. Ze brachten mij dan juist naar de separeer.
Wat later in de droom werd ik overgeplaatst naar de gesloten afdeling. Wat wel vreemd was in die angstige droom, was dat ik rustig werd van de socio's Daardoor noem ik het ook niet echt een nachtmerrie.

Mijn tweede droom was vanacht. Ik zat op mijn kamer in mijn huis. Het huis was niet van mezelf, maar in mijn droom wel waar ik al jaren woonde zeg maar. Ik zat gewoon achter de pc en deed wat met mijn cavia's. In datzelfde huis waren ook een aantal collega's van mij, die daar ook woonden.
Plotseling was het huis in brand gevlogen en ik werd snel van mijn kamer afgehaald (de brand was op de zolder begonnen). Ik ben toen terug naar mijn kamer gerend om mijn cavia's te redden. Op dat moment knapte een stopcontact en vloog alle stroom in het huis uit. Toen ik naar beneden wilde rennen was de brand al op de zoldertrap. Toen ik buiten stond en mijn cavia's in een handdoek warm hield (waar ik die vandaan viste weet ik ook niet) voelde ik echt een enorme pijn, omdat al mijn spullen verwoest werden. Ik zag zo ook belangrijke foto's van mensen/dieren verbranden die waren overleden of nog leefden.
Wel werd ik opgevangen door mensen en was het weer niet echt een nachtmerrie, omdat er ook iets veiligs in die droom zat.

Het was allemaal weer zo heftig, dat ik de pijn nog voelde toen ik wakker werd. Ik heb dit soort dromen wel vaker, maar nooit zo vlak achter elkaar. Vaak zitten er een soort waarschuwingen in of kan ik uitvinden waar de gevoelens en de angsten vandaan komen, maar dat is bij deze 2 dromen niet zo. De mensen die ik nodig had, die waren er gewoon. Er ging niemand dood, er was niemand die pijn leed, behalve ikzelf dan. Maar het waren beide gewoon grote 'rampen'.

Weet iemand, die wat meer afstand van deze droom heeft, misschien wat het kan zijn? Ik ben namelijk nu als de dood dat mijn huis af gaat branden Durf ook geen gezellig kaarsje aan te steken.
Oud 04-07-2004, 12:03
Astuanax
Astuanax is offline
een paar dagen geleden droomde ik het volgende:

Ik moest in de droom mijn rapport gaan afhalen bij alle aparte vakleerkrachten, ze zaten allemaal in een rij van grotten, eerst de grot van de leraar latijn, dan de grot van de leraar nederlands enzovoort, ik ging binnen in de grot van de leraar latijn en hij gaf me zoals gewoonlijk mijn punten van latijn met een beetje commentaar erbij, even later moest ik naar de grot van de leraar nederlands, toen ik er aankwam werd hij woest en gef me mijn rapport, ik zei dat de punten niet klopten en hij nam een cobra in zijn handen en drukte hem tegen mijn nek, toen stierf ik...
Oud 09-07-2004, 09:43
miss x
miss x is offline
Ik droom de laatste tijd steeds dat ik me moet verstoppen. Het is niet steeds dezelfde droom. Het zijn verschillende dromen maar elke keer probeer ik me te verstoppen op een manier dat een bepaald persoon mij niet vind of ziet deze persoon is ook nooit dezelfde misschien hebben jullie een idee wat dit betekent ?

Ik droom ook steeds over mijn stage periode in Italie (ik zou daar stage lopen maar ben doordat ik me niet op mijn plek voelde en heimwee had weer naar huis gegaan. Met twee jongens die in mijn team zaten en waar ik een slaap accomodatie deelde (wel gescheidenn van elkaar ) had ik ruzie en ik ben zonder nog een woord tegen hun te spreken weggegaan. Niet dat ik daar mee zit , ik hoef die jongens immers nooit meer te zien en t kan mij niks schelen maar waarom droom ik er dan steeds over?
Nouja misschien weten jullie wel de antwoorden op mijn vragen.

Liefs miss x
Oud 09-07-2004, 10:02
miss x
miss x is offline
Oja nog iets waar ik steeds over nadenk en waar jullie misschien wel een antwoord op heb dat is ook een droom, een droom over mijn exvriend het is niet steeds dezelfde droom maar het blijft zich maar herhalen. wij zijn nu al bijna 2 jaar uitelkaar en ik heb ook al bijna 2 jaar een nieuwe vriend maar ik blijf maar over mijn ex dromen dat hij mij terug wil en dat hij met mij sex heeft en dat we het beide graag willen maar dat het eigenlijk niet mag. destijds zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan ook al stonden we er beiden niet voor de volle 100% achter, we deden het omdat het de beste beslissing was (het was een problematische relatie maar daar wijdt ik me verder liever niet over uit) Ik vraag me af waarom ik dat steeds weer droom (al sinds de relatie beeindigd is) maar steeds met tussenpozen. misschien hebben jullie een idee?
Oud 13-07-2004, 15:03
Greenleaf
Greenleaf is offline
Hallo miss x,

Ik ben geen professionele pyscholoog of dromenuitlegger, maar ik kan je misschien wel helpen om je laatst genoemde droom te verklaren.
Ik denk persoonlijk dat je al je eigen uitleg/verklaring hebt gegeven voor je droom: jullie zijn onder (rare) omstandigheden uit elkaar gegaan, terwijl jullie, jullie relatie nog niet hadden afgesloten.
Misschien voel jij nog wat voor hem.
Je beschrijft dat je in jouw droom, je ex-vriend jou graag terug wilt en dat hij ook seks met je wilt hebben. Seks staat, denk ik, voor het lichamelijke dat jullie hadden en hoeft niet meteen seks te betekenen.
Tenminste, dit denk ik. Want ik kan het niet helemaal uitleggen omdat ik niet weet hoe en waarom jullie uit elkaar zijn gegaan.

Veel succes
Oud 14-07-2004, 20:33
Greenleaf
Greenleaf is offline
Citaat:
Mijn tweede droom was vanacht. Ik zat op mijn kamer in mijn huis. Het huis was niet van mezelf, maar in mijn droom wel waar ik al jaren woonde zeg maar. Ik zat gewoon achter de pc en deed wat met mijn cavia's. In datzelfde huis waren ook een aantal collega's van mij, die daar ook woonden.
Plotseling was het huis in brand gevlogen en ik werd snel van mijn kamer afgehaald (de brand was op de zolder begonnen). Ik ben toen terug naar mijn kamer gerend om mijn cavia's te redden. Op dat moment knapte een stopcontact en vloog alle stroom in het huis uit. Toen ik naar beneden wilde rennen was de brand al op de zoldertrap. Toen ik buiten stond en mijn cavia's in een handdoek warm hield (waar ik die vandaan viste weet ik ook niet) voelde ik echt een enorme pijn, omdat al mijn spullen verwoest werden. Ik zag zo ook belangrijke foto's van mensen/dieren verbranden die waren overleden of nog leefden.
Wel werd ik opgevangen door mensen en was het weer niet echt een nachtmerrie, omdat er ook iets veiligs in die droom zat.
Beste Eend,

Zoals ik al had gezegd, ben ik dus niet professioneel, maar ik kan je misschien wel helpen.
Ik denk dat het huis symbool staat voor hoe je bent. En het feit dat het niet jouw eigen huis was, kan het misschien zijn dat jij je niet helemaal jezelf voelde, was of voordeed voor wie je eigenlijk werkelijk bent.
Dat het huis afbrandde kan staan voor het geval, dat het huis (of jij in dit geval) een plotseling afscheid/verandering doomaakt, dat je niet zelf in de hand hebt gehad. Je zou dan misschien overnieuw moeten beginnen met het huis (jijzelf).
Dat je mensen tegenkwam, die jou hielpen, zou misschien kunnen betekenen dat er in (waarschijnlijk) werkelijkheid ook mensen voor je klaarstaan om je te helpen.
Dat er foto's waren, van mensen/dieren, die ook waren verbrand, kan misschien betekenen, dat je tegelijk met het huis afscheid hebt moeten nemen van hen. En dat je zo (misschien) zonder hen overnieuw moet beginnen.
Ik zelf denk dat het een positieve uitwerking zou hebben, want je gaf zelf al aan dat je er iets veiligs in je droom zat.
Ik kan je niet garanderen, dat er echt overeenkomsten zijn, tussen je droom en de werkelijkheid.
Ik hoop dat je het, na dit te hebben gelezen, wat meer van je droom hebt begrepen en er misschien wat dingen van hebt herkent.

Veel succes
Oud 14-07-2004, 21:32
Upke
Upke is offline
Wat gebeurt er mystiek gezien als je droomt?
Oud 14-07-2004, 21:34
Upke
Upke is offline
Wat gebeurt er mystiek gezien als je droomt? Treed je geest uit je lichaam of zoiets?
Oud 15-07-2004, 11:25
miss x
miss x is offline
in iedergeval bedankt greenleaf, je hebt vast gelijk ook al ben je geen prof. Mijn ex zei op een gegeven moment dat hij het uit wilde maken omdat hij niet meer genoeg van mij hield. ik was daar heel erg kapot van maar ik wist dat het wel de beste oplossing was. Later kwam ik erachter dat dat helemaal niet de reden was, hij kon het gewoon niet meer aan en later bleek dat hij nog wel van mij houd en contact gewoon niet aan kan omdat het te veel pijn doet en mij eigenkijk terug wil maar we beiden weten dat t gewoon niet kan en om antwoord op je vraag te geven ja ik houd nog steeds van hem. maar weet dat de kans dat we ooit weer bij elkaar komen bijna nihil is.

liefs miss x
Oud 15-07-2004, 19:35
Greenleaf
Greenleaf is offline
Citaat:
in iedergeval bedankt greenleaf, je hebt vast gelijk ook al ben je geen prof. Mijn ex zei op een gegeven moment dat hij het uit wilde maken omdat hij niet meer genoeg van mij hield. ik was daar heel erg kapot van maar ik wist dat het wel de beste oplossing was. Later kwam ik erachter dat dat helemaal niet de reden was, hij kon het gewoon niet meer aan en later bleek dat hij nog wel van mij houd en contact gewoon niet aan kan omdat het te veel pijn doet en mij eigenkijk terug wil maar we beiden weten dat t gewoon niet kan en om antwoord op je vraag te geven ja ik houd nog steeds van hem. maar weet dat de kans dat we ooit weer bij elkaar komen bijna nihil is.

liefs miss x
- Ben blij dat ik je zo heb kunnen helpen.
Advertentie

Regels voor berichten