Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2005, 13:04
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 20-07-2005 @ 11:04 :
Wat zijn jullie favoriete Barks-verhalen verigens? Persoonlijk vind ik Het geheim van geheim-agente Triple-X (Engelse titel: Dangerous Disguise) een van de beste. Gepubliceerd in drie Donald Ducks eind 1977. Prachtig getekend en een van de grappigste Barks-verhalen die ik ken.
Dat vind ik ook een van de beste. In dit verhaal zie je dat Barks ook heel goed overweg kon met menselijke karakters. Het is het laatste verhaal waarin Barks echte mensen opvoert, omdat zin uitgever het hem hierna om onduidelijke redenen verbood. Dit verhaal geeft wel een voorproefje van hoe een eigen strip van Barks met alleen maar mensen eruit had gezien, een idee dat hij in die dagen ook in z'n hoofd had zitten.

Don Rosa maakte naar aanleiding van dit verhaal deze pin-up voor Picsou Magazine:

Rosa zit ook in het publiek. Hij is het kleine mannetje met bril en bak popcorn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2005, 13:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Het is vreselijk moeilijk om maar één Barks-verhaal uit te kiezen. Volgens mij heb ik wel alle verhalen van hem gelezen en dat maakt het alleen maar moeilijker, want de keuze wordt dan nog ruimer.

Zoals gezegd denk ik dan meteen aan Dangerous disguise, maar ook aan The golden helmet, Donald Duck in ancient Persia, The magic hourglass, Race to the south seas, Only a poor old man, Back to the Klondike, The secret of Atlantis, Donald Duck in old California, Voodoo hoodoo, Sheriff of Bullet Valley, The gilded man, Christmas for Shacktown, Letter to Santa, The golden fleecing etc. etc.

Zoals je ziet zijn vooral de lange avonturenverhalen met Donald in de hoofdrol, uit de jaren 1948-1952 bij mij in trek. Natuurlijk zijn er ook veel Oom Dagobert-verhalen die het onthouden waard zijn (zie hierboven), maar toch vind ik die iets minder omdat die veel variëren op hetzelfde thema (Dagobert's geld).

En dan de tienpagina-verhalen! Die zijn helemaal briljant en nog veel talrijker! Hoe moet ik daaruit kiezen? Ik denk meteen aan Gladstone's terrible secret, het verhaal waarin Donald er achter komt dat Guus ooit één dag in z'n leven gewerkt heeft en zijn daarmee verdiende stuiver in een verder lege safe bewaart omdat hij zich ervoor schaamt. Of dat verhaal waarin Donald gaat Knobelen. Het verhaal waarin Donald en Guus elkaars concurrenten zijn in het strandjutten en ze allebei naar de robijn van de radje zoeken. Het verhaal waarin Dagobert met Donald wed dat je met geld alles kunt bereiken en daarom een trap van muntgeld bouwt naar de piek van een of andere hoge berg (bij ander inzien een droom van Donald). Donald Duck als kustwachter, Donald Duck als muzikant, het verhaal waarin hij kippen houdt en uiteindelijk Pleasant Valley omdoopt in Omelet Valley. Of die keer dat Katrien een tientje nodig heeft en Guus en Donald allebei binnen een paar uur beloven dat geld te regelen. Donald vermomt zich als swami om de neefjes hun geld af te troggelen en Guus verft bakstenen en probeert ze als goudstaven te slijten, en passant ook nog de Afsluitdijk willend te verkopen. Tenslotte troggelen de neefjes vermomd Guus z'n geld af, door hun rijst als parelzaad te verkopen. Katrien wordt boos, loopt weg en Donald geeft Guus de schuld. Guus: "MY fault? Say that again and I'll ram these pearl seeds down your neck!"

(Gelukkig alles gekopiërd in Wordpad, want ik was weer automatisch uitgelogd.)

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 14:24
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-07-2005 @ 14:23 :
Het is vreselijk moeilijk om maar één Barks-verhaal uit te kiezen. Volgens mij heb ik wel alle verhalen van hem gelezen en dat maakt het alleen maar moeilijker, want de keuze wordt dan nog ruimer.

Zoals gezegd denk ik dan meteen aan Dangerous disguise, maar ook aan The golden helmet, Donald Duck in ancient Persia, The magic hourglass, Race to the south seas, Only a poor old man, Back to the Klondike, The secret of Atlantis, Donald Duck in old California, Voodoo hoodoo, Sheriff of Bullet Valley, The gilded man, Christmas for Shacktown, Letter to Santa, The golden fleecing etc. etc.

Zoals je ziet zijn vooral de lange avonturenverhalen met Donald in de hoofdrol, uit de jaren 1948-1952 bij mij in trek. Natuurlijk zijn er ook veel Oom Dagobert-verhalen die het onthouden waard zijn (zie hierboven), maar toch vind ik die iets minder omdat die veel variëren op hetzelfde thema (Dagobert's geld).
Barks heeft ook zo ongelooflijk veel verhalen geschreven/getekend, dat is ook niet te overzien inderdaad

Van jouw lijst ken ik de meest wel, alleen heb ik The Golden Helmet nooit gelezen (wel het vergolg van Don Rosa). Een paar andere volgens mij ook niet, maar ik ken de Engelse titels meestal niet. Een ander verhaal dat zo in me opkomt is er een waarin Dagobert z'n geldpakhuis moet verplaatsen omdat het huis van Cornelis Prul er gestaan zou hebben; dit verhaal is begin jaren '90 geplaatst. Ik meen dat die ook van Barks is, maar dat weet ik niet zeker.

Prachtige poster overigens

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 14:29.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:32
Uice
Uice is offline
Het verhaal waarin Donald Guus naar de Noordpool stuurt en er dan uit schuldgevoel achteraan reist is ook zeer de moeite waard.
Oud 20-07-2005, 19:25
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Juice schreef op 20-07-2005 @ 17:32 :
Het verhaal waarin Donald Guus naar de Noordpool stuurt en er dan uit schuldgevoel achteraan reist is ook zeer de moeite waard.
In 'als Poolreiziger' ja . Ik heb 'm hier liggen maar ik lees 'm op vakantie.
Oud 20-07-2005, 19:52
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 20-07-2005 @ 15:24 :
Barks heeft ook zo ongelooflijk veel verhalen geschreven/getekend, dat is ook niet te overzien inderdaad

Van jouw lijst ken ik de meest wel, alleen heb ik The Golden Helmet nooit gelezen (wel het vergolg van Don Rosa). Een paar andere volgens mij ook niet, maar ik ken de Engelse titels meestal niet. Een ander verhaal dat zo in me opkomt is er een waarin Dagobert z'n geldpakhuis moet verplaatsen omdat het huis van Cornelis Prul er gestaan zou hebben; dit verhaal is begin jaren '90 geplaatst. Ik meen dat die ook van Barks is, maar dat weet ik niet zeker.

Prachtige poster overigens
Probeer The Golden Helmet eens te pakken te krijgen (De beste verhalen van Donald Duck nr.17: Als avonturier)! Het is echt een van de beste verhalen van Barks! Het is onvoorstelbaar getekend, het heeft een ijzersterk verhaal en er zit veel spanning en humor in. Don Rosa's vervolg is daarbij vergeleken maar heel min.

Deze pin-up tekende Don Rosa voor Picsou Magazine naar aanleiding van The golden helmet:

Het verhaal waarin Dagobert z'n pakhuis moet verplaatsen is oorspronkelijk een Jonge Woudlopers-verhaal dat Barks na zijn pensionering heeft geschreven en geschetst en in inkt is uitgewerkt door Daan Jippes.

Ik zie net dat ik nog een hele rits verhalen vergeten ben te noemen. Lost in the Andes bijvoorbeeld, waar Donald en de neefjes Doffe Ellende en de vierkante eieren ontdekken. Of dat verhaal waarin Dagobert en de maharadja van Hadujustan een wedstrijd houden, wie het grootste standbeeld van Cornelis Prul kan bouwen. Echt gigantisch werden die beelden.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 19:56.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 21:09
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-07-2005 @ 20:52 :
Probeer The Golden Helmet eens te pakken te krijgen (De beste verhalen van Donald Duck nr.17: Als avonturier)! Het is echt een van de beste verhalen van Barks! Het is onvoorstelbaar getekend, het heeft een ijzersterk verhaal en er zit veel spanning en humor in. Don Rosa's vervolg is daarbij vergeleken maar heel min.

Deze pin-up tekende Don Rosa voor Picsou Magazine naar aanleiding van The golden helmet:

[afbeelding]

Het verhaal waarin Dagobert z'n pakhuis moet verplaatsen is oorspronkelijk een Jonge Woudlopers-verhaal dat Barks na zijn pensionering heeft geschreven en geschetst en in inkt is uitgewerkt door Daan Jippes.

Ik zie net dat ik nog een hele rits verhalen vergeten ben te noemen. Lost in the Andes bijvoorbeeld, waar Donald en de neefjes Doffe Ellende en de vierkante eieren ontdekken. Of dat verhaal waarin Dagobert en de maharadja van Hadujustan een wedstrijd houden, wie het grootste standbeeld van Cornelis Prul kan bouwen. Echt gigantisch werden die beelden.
'te pakken te krijgen' is dat album zeldzaam? Ik heb 'm voor €2,25 gekocht . Ik heb dat verhaal met Hoedoejoestan hier liggen, maar wlek album is dat ook al weer?
Oud 20-07-2005, 23:11
Manus J. van Alles
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-07-2005 @ 20:52 :
Ik heb beide Doffe Ellende verhalen geloof ik wel, of in ieder geval ken ik ze. Zeer de moeite waard inderdaad. Het verhaal over de Maharadja vind ik een van de beste Barks' ooit, dat verhaal is gewoon perfect

Die oude man die ze de weg wijst zie je overigens terug in De Zoon van de Zon van Don Rosa. En uiteraard in Don Rosa's Terug naar doffe Ellende.

Het is eens gepubliceerd in een extra dikke DD eind jaren 70 of begin jaren 80 ergens.

Ik moet toch eens actief op zoek naar alle DD albums, ik heb er maar een handvol. Ik zal me ook daarvoor eens naar Marktplaats begeven
(en naar de vrijmarkt bij Koninginnedag 2006).
Oud 20-07-2005, 23:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 20-07-2005 @ 22:09 :
'te pakken te krijgen' is dat album zeldzaam? Ik heb 'm voor €2,25 gekocht . Ik heb dat verhaal met Hoedoejoestan hier liggen, maar wlek album is dat ook al weer?
Niet echt zeldzaam, maar je moet het maar toevallig tegenkomen. Het is de afgelopen jaren niet herdrukt bij mijn weten. Maar in een stripspeciaalzaak zul je het allicht wel vinden. Het verhaal met de maharadja van Hadujustan staat in De beste verhalen van Donald Duck nr.96: Als schietschijf.

Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 21-07-2005 @ 00:11 :
Ik heb beide Doffe Ellende verhalen geloof ik wel, of in ieder geval ken ik ze. Zeer de moeite waard inderdaad. Het verhaal over de Maharadja vind ik een van de beste Barks' ooit, dat verhaal is gewoon perfect
Wat ik vooral mooi vind aan dat verhaal is de hardheid die Barks dieper in het verhaal heeft gestopt: de maharadja en Dagobert geven miljoenen uit aan de standbeelden, maar aan het eind van het verhaal zijn ze beiden blut- zo lijkt. Maar Dagobert blijkt met de beelden slechts 'wat kleingeld' te hebben verbrast. De maharadja is echt berooid en loopt gekleed in een ton. Hij bedelt aan het eind van het verhaal om kleingeld. Donald en Dagobert lopen langs. Donald suggereert dat Dagobert de arme man een kwartje geeft voor een kop koffie. Dan achtervolgt Dagobert met opgeheven wandelstok furieus Donald, terwijl hij roept: "Een kwartje? Denk je dat ik geld teveel heb?". Geld geef je in Duckstad uit om je te bewijzen, en niet om iemand anders te helpen. En vooral niet als de ander de verliezer is. Want medelijden met de verliezer bestaat niet in Duckstad.

Citaat:
Die oude man die ze de weg wijst zie je overigens terug in De Zoon van de Zon van Don Rosa. En uiteraard in Don Rosa's Terug naar doffe Ellende.
Sowieso zitten er een boel verwijzingen naar Barks-verhalen in The son of the sun: naar The lost crown of Ghengis Khan, The old castle's secret, The golden fleecing etc. Alle schatten uit die verhalen worden tentoongesteld in het museum. In zijn recente verhaal The Black Knight GLORPS again doet Don Rosa dat weer.

Citaat:
Het is eens gepubliceerd in een extra dikke DD eind jaren 70 of begin jaren 80 ergens.
Lost in the Andes staat ook in De beste verhalen van Donald Duck nr.27: Als eierzoeker. Don Rosa's vervolg staat in Oom Dagobert album nr.60.

Don Rosa's pin-up voor Picsou Magazine bij 'Terug naar Doffe Ellende', dat in het Engels Return to Plain Awful heet:

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 23:56.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 11:34
sexylexy
sexylexy is offline
Ik heb vandaag weer wat aanwinsten:
Albums: 24, 27, 30, 68, 124
Weekbladen: ruim 40 uit eind jaren '80 begin jaren '90 voor 3 euro
en ja, ik heb nu ook 'als eierzoeker'
Oud 21-07-2005, 12:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 21-07-2005 @ 12:34 :
Ik heb vandaag weer wat aanwinsten:
Albums: 24, 27, 30, 68, 124
Weekbladen: ruim 40 uit eind jaren '80 begin jaren '90 voor 3 euro
en ja, ik heb nu ook 'als eierzoeker'
124? Is dat niet de nieuwste; 'als groentje'? Dus die is al uit?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 13:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik liep laatst langs een verzamelaarswinkel, en zag een bordje met "10 donald ducks voor 2 euro" staan. Ik weet niet of dat goedkoop is?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:11
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-07-2005 @ 14:07 :
Ik liep laatst langs een verzamelaarswinkel, en zag een bordje met "10 donald ducks voor 2 euro" staan. Ik weet niet of dat goedkoop is?
Weekbladen of albums? In het geval van een album is het natuurlijk abnormaal goedkoop. Dan zou ik ook benieuwd zijn in wat voor staat ze verkeren. Als het weekbladen zijn, hangt het er erg van af hoe oud de bladen zijn en in welke staat ze zijn. 10 weekbladen voor €2 in een verzamelaarswinkel is heel redelijk. Op een rommelmarkt vind je ze echter vaak voor een dubbeltje per stuk.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 18:06
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-07-2005 @ 13:09 :
124? Is dat niet de nieuwste; 'als groentje'? Dus die is al uit?
Je zegt 't . Ik ga 'm zo lezen. Dit is trouwens de 313'e post .

Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 21:22.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 23:21
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Zonde, ik heb alleen tijd om ze in het cafe te lezen
Oud 22-07-2005, 20:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 21-07-2005 @ 19:06 :
Je zegt 't . Ik ga 'm zo lezen. Dit is trouwens de 313'e post .
Ik wil 'm graag helemaal vol krijgen.

Zeg 'ns (ik heb het album nog niet), hebben ze er dit keer de panels tussen gezet die Don Rosa heeft gemaakt voor de Amerikaanse uitgever, om het verhaal compleet te maken? (Die waarnaar ik eerder in dit topic verwees)
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 20:56
sexylexy
sexylexy is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-07-2005 @ 21:10 :
Ik wil 'm graag helemaal vol krijgen.

Zeg 'ns (ik heb het album nog niet), hebben ze er dit keer de panels tussen gezet die Don Rosa heeft gemaakt voor de Amerikaanse uitgever, om het verhaal compleet te maken? (Die waarnaar ik eerder in dit topic verwees)
Jep. Dat is juist het leuke. Nog leuker is dat je in die panel écht herkent dat het Rosa's werk is, Hij tekende Donald met halfopen ogen, iets wat hij vaker doet.
Oud 23-07-2005, 01:05
Vice
Vice is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 21-07-2005 @ 00:11 :
Ik moet toch eens actief op zoek naar alle DD albums, ik heb er maar een handvol. Ik zal me ook daarvoor eens naar Marktplaats begeven
(en naar de vrijmarkt bij Koninginnedag 2006).
Ik heb er zelf ook niet zo veel, maar Marktplaats is inderdaad wel een goede optie. Of misschien ebay. Er is in Leiden wel een zaakje met bijna alle DD albums, maar daar zijn ze gelijk weer zo duur.

En ik heb het idee dat de DD-reeks makkelijker te krijgen is dan de OD-reeks.
Oud 23-07-2005, 01:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Vice schreef op 23-07-2005 @ 02:05 :
Ik heb er zelf ook niet zo veel, maar Marktplaats is inderdaad wel een goede optie. Of misschien ebay. Er is in Leiden wel een zaakje met bijna alle DD albums, maar daar zijn ze gelijk weer zo duur.

En ik heb het idee dat de DD-reeks makkelijker te krijgen is dan de OD-reeks.
In de DD-reeks worden ieder jaar weer een aantal albums herdrukt, omdat die zo goed verkopen. Dagobert's onder nr.31 herdrukken ze sowieso niet, omdat ze die verhalen nodig hebben om de DD-reeks op te blijven vullen. En de Rosa-albums herdrukken ze niet omdat die blijkbaar minder goed verkopen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 11:57
Wawl
Wawl is offline
Nooit gelezen, hoewel, alleen bij de tandarts.
Oud 23-07-2005, 15:53
the spongeman
the spongeman is offline
donald ducks zijn echt top
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 16:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 22-07-2005 @ 21:56 :
Jep. Dat is juist het leuke. Nog leuker is dat je in die panel écht herkent dat het Rosa's werk is, Hij tekende Donald met halfopen ogen, iets wat hij vaker doet.
Ik heb 'm nu ook. Ik moet zeggen dat Rosa's panels iets heel on-Rosa-achtigs hebben. Goed geïntegreerd in de Barks-stijl.

Die laatste pagina van het album was verschrikkelijk ingekleurd, met die lelijke blauwe ondergrond. Volgens mij rechtstreeks ingescand van een oud weekblad.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 23-07-2005 @ 12:57 :
Nooit gelezen, hoewel, alleen bij de tandarts.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 20:49
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 23-07-2005 @ 02:12 :
En de Rosa-albums herdrukken ze niet omdat die blijkbaar minder goed verkopen.
Dat verklaart dus ook waarom de albums van “De jonge jaren van Oom Dagobert” zo moeilijk te krijgen zijn.
Oud 24-07-2005, 22:54
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
In hetzelfde album staat ook 'De zeven steden van Cibola', één van de betere Oom Dagobert-verhalen van Barks, vind ik.

De Rosa pin-up bij dat verhaal wil ik jullie ook niet onthouden:
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:10
Manus J. van Alles
Die pinups zijn zeer fraai

In Don Rosa's verhaal over die schat van die bank ergens in de Andes (ik ben de details even kwijt ) refereert Don Rosa ook nog aan de Zeven Steden (en de Gouden Man) in de scene met die verkoper die Dagobert allerlei schatkaarten probeert aan te smeren
Oud 24-07-2005, 23:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 25-07-2005 @ 00:10 :
Die pinups zijn zeer fraai

In Don Rosa's verhaal over die schat van die bank ergens in de Andes (ik ben de details even kwijt ) refereert Don Rosa ook nog aan de Zeven Steden (en de Gouden Man) in de scene met die verkoper die Dagobert allerlei schatkaarten probeert aan te smeren
Je bedoelt 'The last lord of Eldorado', toen Rosa in mijn ogen op de top van zijn tekenkunsten was. Hij refereert dan ook aan de tempel van Manco Capác, de Zoon van de Zon.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 10:14
Manus J. van Alles
Citaat:
Mark Almighty schreef op 25-07-2005 @ 00:19 :
Je bedoelt 'The last lord of Eldorado', toen Rosa in mijn ogen op de top van zijn tekenkunsten was. Hij refereert dan ook aan de tempel van Manco Capác, de Zoon van de Zon.
Yep, dat was hem. Toen Donald een helder moment had en inzag dat een non met een baard wel wat verdacht was
Oud 25-07-2005, 13:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 25-07-2005 @ 11:14 :
Yep, dat was hem. Toen Donald een helder moment had en inzag dat een non met een baard wel wat verdacht was
Die scéne dat Donald aan dat touw hangt, boven dat ravijn, met die kaart in z'n snavel... En Dagobert komt bezorgd naar Donald toegelopen. Je denkt eerst dat-ie hem gaat redden en dan pakt hij het perkament en loopt rustig weer terug...
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 20:47
Manus J. van Alles
Waarna de neefjes een blad vol berekeningen maken om uit te zoeken waar Donald tegen de rotsen zal slaan als hij een kant van het touw loslaat.
Oud 26-07-2005, 00:05
Vice
Vice is offline
Erg leuk verhaal. Het zijn vooral de kleine dingen die het grappig maken.
En Goudglans is een grappig ventje. Hoe die bijvoorbeeld uit zijn pakhuis rent en die foute vermomingen. Vooral wanneer die als serveerster of non verkleed is en duidelijk zijn baard kan zien.
Oud 26-07-2005, 17:23
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Citaat:
Vice schreef op 26-07-2005 @ 01:05 :
Erg leuk verhaal. Het zijn vooral de kleine dingen die het grappig maken.
En Goudglans is een grappig ventje. Hoe die bijvoorbeeld uit zijn pakhuis rent en die foute vermomingen. Vooral wanneer die als serveerster of non verkleed is en duidelijk zijn baard kan zien.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 17:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
(Terug van weggeweest...)

Leuke nieuwe avatar, Vice! Mooie Diederik Duck, en nog wel eentje van Giorgio Cavazzano, zie ik. Veel beter krijg je ze niet.

We hadden het net over The last lord of Eldorado, en had ik geen korte ban gehad, had ik deze bijbehorende pin-up eerder gepost:

Overigens zit er in iedere pin-up ook de letters D.U.C.K. verborgen. Wie vind ze?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 22:11
Vice
Vice is offline
Iets anders. In Italië heb je een apart blad/tijdschrift van Superdonald, maar zijn die ook ergens in Nederland te koop. Kun je uberhaupt wel bladen uit Italië hier kopen.

@ Mark Almighty, hoe kom je aan die pin-ups.
Oud 31-07-2005, 22:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Vice schreef op 31-07-2005 @ 23:11 :
Iets anders. In Italië heb je een apart blad/tijdschrift van Superdonald, maar zijn die ook ergens in Nederland te koop. Kun je uberhaupt wel bladen uit Italië hier kopen.

@ Mark Almighty, hoe kom je aan die pin-ups.
Nee, die bladen van Superdonald zijn er alleen in Italië. In Nederland zijn er ooit twee uitgaves gepubliceerd onder de naam 'Duck Power'. Helaas ontbreekt het jaar van publicatie in de boekjes, zie ik net. Ik vond ze leuk getekend, maar te futuristisch (speelt zich af in 2020) en te onpassend voor Donald. Andere Italiaanse bladen heb ik ook nooit in Nederland gezien.

De pin-ups verschenen in het Franse Picsou Magazine als er een Barks of Rosa gedrukt werd. Dan maakte Rosa een tekening nav het betreffende verhaal, dat aan de binnenkant van de cover werd gepubliceerd. Ze zijn te zien op www.duckmania.de onder het kopje 'Artwork Gallerie > Picsou'.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 00:12
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 31-07-2005 @ 23:23 :
Nee, die bladen van Superdonald zijn er alleen in Italië. In Nederland zijn er ooit twee uitgaves gepubliceerd onder de naam 'Duck Power'. Helaas ontbreekt het jaar van publicatie in de boekjes, zie ik net. Ik vond ze leuk getekend, maar te futuristisch (speelt zich af in 2020) en te onpassend voor Donald. Andere Italiaanse bladen heb ik ook nooit in Nederland gezien.

De pin-ups verschenen in het Franse Picsou Magazine als er een Barks of Rosa gedrukt werd. Dan maakte Rosa een tekening nav het betreffende verhaal, dat aan de binnenkant van de cover werd gepubliceerd. Ze zijn te zien op www.duckmania.de onder het kopje 'Artwork Gallerie > Picsou'.
Bedankt, ik vind de meeste namelijk erg mooi.

Overgens wel jammer dat je geen Italiaanse strips hier kan kopen. In veel zaakjes kan je zelfs Japanse strips kopen.
Dat de strips futuristisch zijn wist ik al, aangezien ik er ook een spel van heb, maar het leek me wel leuk om een keer paar van die strips te lezen (Eigenlijk meer kijken. Ik kan geen Italiaans.)
Oud 01-08-2005, 11:13
Manus J. van Alles
Superdonaldverhalen staan in de Donald Duck pockets, maar ik weet niet zeker of dat andere zijn dan die jij bedoelt.
Oud 01-08-2005, 11:19
Manus J. van Alles

Oud 01-08-2005, 11:31
Verwijderd
Leeft dit topic nu nog
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 01-08-2005 @ 12:19 :

[afbeelding]
Oud 01-08-2005, 13:28
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 31-07-2005 @ 23:23 :
Nee, die bladen van Superdonald zijn er alleen in Italië. In Nederland zijn er ooit twee uitgaves gepubliceerd onder de naam 'Duck Power'. Helaas ontbreekt het jaar van publicatie in de boekjes, zie ik net. Ik vond ze leuk getekend, maar te futuristisch (speelt zich af in 2020) en te onpassend voor Donald.
Die verhalen hebben dan ook niets met Donald te maken; ze gaan gewoon over een superheld die eruit ziet als Donald Duck zodat het goed verkoopt. Het had net zo goed Supermickey kunnen zijn.
Oud 01-08-2005, 14:29
Vice
Vice is offline
Citaat:

[afbeelding]

Citaat:
Juice schreef op 01-08-2005 @ 14:28 :
Die verhalen hebben dan ook niets met Donald te maken; ze gaan gewoon over een superheld die eruit ziet als Donald Duck zodat het goed verkoopt. Het had net zo goed Supermickey kunnen zijn.
Het heeft inderdaad niks met het leven van Donald te maken, maar Superdonald bestaat langer dan die serie en in de andere verhalen (Die ook in de pockets staan.) is Superdonald gewoon Donald Duck. Alleen heeft de serie van PowerducK een andere achtergrond (Hoe Donald Superdonald is geworden.) dan de strips die in de pockets staan.
Oud 01-08-2005, 16:50
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:

[afbeelding]
Je wist vast wel dat Brutopia een synoniem is voor de Sovjet-Unie, maar wist je ook dat deze schurk was bedoeld als karikatuur van Chroetsjov? Barks noemt Brutopia nog in twee andere verhalen, o.a. Swamp of No Return ('Het drama van het Drasmoeras').

Bij door jou gepost verhaal, A cold bargain, tekende Don Rosa deze pin-up:

De Brutopeese schurk met schoen in de hand is een verwijzing naar Chroetsjov die tijdens een VN-Veiligheidsraad-vergadering ooit met zijn schoen op tafel zou hebben geklopt.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 16:58
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Vice schreef op 01-08-2005 @ 15:29 :
Het heeft inderdaad niks met het leven van Donald te maken, maar Superdonald bestaat langer dan die serie en in de andere verhalen (Die ook in de pockets staan.) is Superdonald gewoon Donald Duck. Alleen heeft de serie van PowerducK een andere achtergrond (Hoe Donald Superdonald is geworden.) dan de strips die in de pockets staan.
Inderdaad heeft de DuckPower-serie (met de futuristische verhalen) geen respect voor de orginele geschiedenis van Superdonald. Superdonald (Paperinik in het Italiaans) is bedacht door Carlo Chendi Battista en Guido Martina in de jaren 70. Donald begeeft zich in de villa van Fantomius, de nette dief, en vindt daar zijn trukendoos en vermommingen en besluit dan daarmee Superdonald te worden.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 18:09
Manus J. van Alles
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-08-2005 @ 17:50 :
Je wist vast wel dat Brutopia een synoniem is voor de Sovjet-Unie, maar wist je ook dat deze schurk was bedoeld als karikatuur van Chroetsjov?

Zoiets leek me al ja, ik heb wel eens foto's van Chroetsjov gezien en hij lijkt best wel goed

Dat Brutopia de Sovjet-Unie is was inderdaad wel duidelijk, en komt nog veel sterker naar voren in Don Rosa's De Kroon van de Kruisvaarders.

Citaat:
Barks noemt Brutopia nog in twee andere verhalen, o.a. Swamp of No Return ('Het drama van het Drasmoeras').

Bij door jou gepost verhaal, A cold bargain, tekende Don Rosa deze pin-up:
[afbeelding]

De Brutopeese schurk met schoen in de hand is een verwijzing naar Chroetsjov die tijdens een VN-Veiligheidsraad-vergadering ooit met zijn schoen op tafel zou hebben geklopt.

Ah, dat wist ik niet (maar ik ken die pin-up ook niet)
Oud 01-08-2005, 22:07
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 01-08-2005 @ 19:09 :
Dat Brutopia de Sovjet-Unie is was inderdaad wel duidelijk, en komt nog veel sterker naar voren in Don Rosa's De Kroon van de Kruisvaarders.
Ik was verbaasd om te zien dat Don Rosa het land Brutopia nog mocht gebruiken, aangezien sinds de val van de Sovjet-Unie de Disney-verhalen ook in Rusland worden uitgegeven. Misschien omdat zijn verhalen in de jaren 50 spelen...

Citaat:
Ah, dat wist ik niet (maar ik ken die pin-up ook niet)
Het is ook geen element uit het Barks-verhaal, maar een geintje van Rosa.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 12:11
Manus J. van Alles
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-08-2005 @ 23:07 :
Ik was verbaasd om te zien dat Don Rosa het land Brutopia nog mocht gebruiken, aangezien sinds de val van de Sovjet-Unie de Disney-verhalen ook in Rusland worden uitgegeven. Misschien omdat zijn verhalen in de jaren 50 spelen...
Ja, inderdaad. Maar het was wel treffend dat ze "ouderwetse granaten" gebruikten omdat ze geen geld hadden voor betere wapens
Oud 05-08-2005, 18:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Vonden jullie de Duck van afgelopen week ook zo slecht? Ik heb 'm weer lekker in de winkel laten liggen in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 19:08
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Wij hebben een abonnement dus in de winkel laten liggen zit er niet in.....
Alleen heb ik hem nog niet gelezen, ik kan hem namelijk niet vinden
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 19:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
drilboor sjakie schreef op 05-08-2005 @ 20:08 :
Wij hebben een abonnement dus in de winkel laten liggen zit er niet in.....
Alleen heb ik hem nog niet gelezen, ik kan hem namelijk niet vinden
Dat openingsverhaal alleen al, dat zag er werkelijk ronduit lelijk uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten