Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2006, 13:04
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 16-12-2006 @ 13:16 :
Nederlands: vloeiend, maar ik heb wel een soort van dyslexie met begrijpend lezen Engels : Prima voor een conversatie
Duits : Ik heb sinds na de 2e klas geen duits meer gehad, maar ik kan wel met duitse toeristen communiceren
Frans : Beter dan met Duits.....
Chinees : Vloeiend spreken, schrijven en lezen, zowel traditioneel als vereendvoudigd( cantonees en mandarijns)
Hoeveel karakters ken je xD ??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2006, 13:09
Swlabr
Swlabr is offline
- Nederlands
- Engels
- Koerdisch
Oud 16-12-2006, 16:28
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 16-12-2006 @ 14:09 :
- Nederlands
- Engels
- Koerdisch
Engels vloeiend beheersen terwijl je net van de basisschool bent? Lol. Of heb je Engelstalige ouders/
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 17:31
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 15-12-2006 @ 23:18 :
Ik vind het gewoon frappant, niet alleen in dit topic (eigenlijk moet dat deze topic zijn toch ) maar ook de algemene Nederlandse mentaliteit op het gebied van talen en dan in het bijzonder het Engels. Ohja, Andijvie, overdrijf niet zo, ik zal het nooit meer doen
Toch spreken Nederlanders over het algemeen ook goed engels. En ze kunnen het nog beter lezen dan spreken. Zelf noem ik het niet vloeiend, maar sommige mensen vinden dat ze een dusdanig niveau hebben bereikt dat ze zichzelf vloeiende sprekers kunnen noemen. Dat wordt een beetje een welles/nietes-discussie die we alleen eerder hier hebben gevoerd.

En ik zal niet overdrijven
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 21:45
innogen
innogen is offline
Citaat:
White Trash schreef op 15-12-2006 @ 23:18 :
Ik vind het gewoon frappant, niet alleen in dit topic (eigenlijk moet dat deze topic zijn toch ) maar ook de algemene Nederlandse mentaliteit op het gebied van talen en dan in het bijzonder het Engels. Ohja, Andijvie, overdrijf niet zo, ik zal het nooit meer doen
De meeste Nederlanders kunnen toch ook wel redelijk Engels? Vloeiend of met een goed accent is een tweede, maar als een toerist de weg vraagt kan de gemiddelde Nederlander het wel uitleggen denk ik/hoop ik.
(En ja het moet deze topic zijn, vandale zegt de topic. Hoewel het echt heel fout staat vind ik)
Oud 17-12-2006, 10:34
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
L_angel schreef op 16-12-2006 @ 22:45 :
(En ja het moet deze topic zijn, vandale zegt de topic. Hoewel het echt heel fout staat vind ik)
Offtopic: Volgens andere bronnen kan het zowel de topic als het topic zijn. Ik geef zelf de voorkeur aan het topic omdat dat naar mijn idee beter past bij de Nederlandse vertaling "het onderwerp".
Oud 17-12-2006, 11:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-12-2006 @ 18:31 :
Toch spreken Nederlanders over het algemeen ook goed engels.
"um jes, ent ten joor kees wil goo to te deurwaarde ent joe hef too gif joor postcode, ent"

Dat fantastische Engels valt allemaal wel mee. Vooral bij politici vind ik het beschamend dat ze vanuit hun beroep toch regelmatig met Engels te maken krijgen en toch niet verder komen dan steenkolenengels met een walgelijk accent.
Oud 17-12-2006, 12:12
Lorelei
Lorelei is offline
Toch spreken de meeste nederlanders genoeg engels om zich behoorlijk verstaanbaar te maken (de mensen die ik ken tenminste ). Maar ik ben het met je eens dat het accent vaak.. erg jammer is.
Oud 17-12-2006, 12:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik schrijf gedichten in het Engels, ik kan Engelstalige studieboeken min of meer begrijpen, maar spreken kan ik niet hoor

Binnenkort kan ik Turks aan mijn rijtje toevoegen
Oud 17-12-2006, 13:22
Verwijderd
Nederlanders hebben inderdaad vaak wél een enorm accent, en ik vind dat politici vaak ook wel beter hun best kunnen doen qua accent. Maar de native speakers die ik ken storen zich niet aan het accent, ze zijn vaak onder de indruk van het grote vocabulair dat bijvoorbeeld studenten hebben. Een ander accent hoort er gewoon bij; je kan niet verwachten dat we hier prachtig Brits spreken. In veel Europese landen is het niveau van het engels echt lager dan in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 18:24
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 16-12-2006 @ 17:28 :
Engels vloeiend beheersen terwijl je net van de basisschool bent? Lol. Of heb je Engelstalige ouders/
Ik heb niet gezegd dat ik het vloeiend spreek.
Oud 18-12-2006, 18:40
Lucius Commodus
Lucius Commodus is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 16-12-2006 @ 14:04 :
Hoeveel karakters ken je xD ??
Ik denk dat je beter kunt vragen van : hoeveel karakters ken je niet

Ik ben van Chinees afkomst, maar wel geboren in Nederland
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 19:57
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 18-12-2006 @ 19:40 :
Ik denk dat je beter kunt vragen van : hoeveel karakters ken je niet

Ik ben van Chinees afkomst, maar wel geboren in Nederland
Leet
Met citaat reageren
Oud 19-12-2006, 10:18
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 18-12-2006 @ 19:24 :
Ik heb niet gezegd dat ik het vloeiend spreek.
Oud 19-12-2006, 13:21
Isatje
Isatje is offline
frans
engels
duits
en natuurlijk nederlands
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 20:12
proycon
proycon is offline
Nederlands: Moedertaal
Engels: Vloeiend
Spaans: Goed
Esperanto: Goed
Portugees: Ruim voldoende
Duits: Ruim voldoende
Frans: Ruim voldoende
Italiaans: Voldoende
Russisch: Matig
Arabisch: Zeer matig (wel goede grammaticakennis, maar groot gebrek aan woordenschat)
Chinees (Mandarijn): Zeer matig (groot gebrek aan woordenschat, en ook gebrekkige grammaticakennis)

Verder kan ik andere romaanse talen passief redelijk volgen, indien geschreven, omdat ze veel op spaans, portugees. Bv catalaans, gallisisch,

Op mijn verlanglijstje staat voor de toekomst Farsi en Hindi/Urdu Al lijken Sanskriet en Pali me ook wel interessant

Laatst gewijzigd op 20-12-2006 om 20:15.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 22:43
Verwijderd
Je kan wel tien talig voldoende tot matig leren, maar als je daarmee geen Tolstoj of Goethe (of Hafez) kan lezen dient het 'leren' van zo'n taal niets.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 00:37
MickeyV
MickeyV is offline
Onjuist. Dan dient het niet tot het lezen van genoemde auteurs.
Oud 21-12-2006, 16:45
Verwijderd
Nederlands en Engels vloeiend
Spaans goed
Fries goed
Frans goed
Duits matig
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 16:53
Ray
Ray is offline
Wtf, jij zit zeker op het marne dan?
Oud 21-12-2006, 20:22
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 21-12-2006 @ 17:53 :
Wtf, jij zit zeker op het marne dan?
Ik?

Nee, zit op het RSG in Sneek.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 20:23
Ray
Ray is offline
Ah vandaar, anders kende ik je denk ik wel. Ik zit op het Bogerman namelijk.
Oud 21-12-2006, 20:23
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 21-12-2006 @ 21:23 :
Heb wel 4 jaar op het Marne gezeten
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 14:38
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
DirtyRocker schreef op 21-12-2006 @ 17:45 :
Nederlands en Engels vloeiend
Spaans goed
Fries goed
Frans goed
Duits matig
Je hebt twee jaar Spaans gehad op de HAVO en je spreekt het goed ?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 14:55
Ray
Ray is offline
Citaat:
DirtyRocker schreef op 21-12-2006 @ 21:23 :
Heb wel 4 jaar op het Marne gezeten
Ah, ik bedoelde dan ook dat ik je niet ken als je op het marne/rsg zit
Oud 22-12-2006, 15:01
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Katje schreef op 26-11-2005 @ 09:51 :
Nederlands en Engels vloeiend, Duits redelijk, Frans een beetje.
Oud 23-12-2006, 02:34
Lucius Commodus
Lucius Commodus is offline
Citaat:
proycon schreef op 20-12-2006 @ 21:12 :
Nederlands: Moedertaal
Engels: Vloeiend
Spaans: Goed
Esperanto: Goed
Portugees: Ruim voldoende
Duits: Ruim voldoende
Frans: Ruim voldoende
Italiaans: Voldoende
Russisch: Matig
Arabisch: Zeer matig (wel goede grammaticakennis, maar groot gebrek aan woordenschat)
Chinees (Mandarijn): Zeer matig (groot gebrek aan woordenschat, en ook gebrekkige grammaticakennis)

Verder kan ik andere romaanse talen passief redelijk volgen, indien geschreven, omdat ze veel op spaans, portugees. Bv catalaans, gallisisch,

Op mijn verlanglijstje staat voor de toekomst Farsi en Hindi/Urdu Al lijken Sanskriet en Pali me ook wel interessant
Van welk land staat de taal esperanto voor?. Maar zo te zien ben je tolker of niet
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 13:00
Sanctus
Sanctus is offline
"Esperanto is een internationale kunsttaal ontworpen door Ludovich Zamenhof, die in 1887 onder het pseudoniem Dr. Esperanto - "iemand die hoopt" - het eerste boekje over de taal publiceerde. Van dit pseudoniem is ook de naam van de taal afkomstig. Esperanto is ongetwijfeld van alle internationale hulptalen de meest succesvolle."
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 14:09
marokkaanse
marokkaanse is offline
nederlands,engels,arabic
Oud 23-12-2006, 14:25
Verwijderd
Ik weet eigenlijk niet eens meer of ik hier al gepost heb maar oke

Nederlands, vloeiend natuurlijk
engels, zover ik een gesprek kan voeren
frans, beheers ik iets beter dan engels
duits, Verstaan gaat aardig, het lijkt namelijk op het twentse accent, verder gaat het spreken redelijk
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 23-12-2006 @ 03:34 :
Van welk land staat de taal esperanto voor?. Maar zo te zien ben je tolker of niet
Net alsof een taal aan een land gekoppeld hoeft te zijn... Esperato is zoals al in het stukje van Sanctus staat een internationale kunsttaal. Een hele mooi internationale kunsttaal.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 15:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-12-2006 @ 23:43 :
Je kan wel tien talig voldoende tot matig leren, maar als je daarmee geen Tolstoj of Goethe (of Hafez) kan lezen dient het 'leren' van zo'n taal niets.
Sommige mensen vinden het ook gewoon leuk om een taal te leren. Bovendien kan je met een voldoende basiskennis wel communiceren met mensen, wat me toch het primaire doel van een taal kennen lijkt
Oud 25-12-2006, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 23-12-2006 @ 16:20 :
Sommige mensen vinden het ook gewoon leuk om een taal te leren. Bovendien kan je met een voldoende basiskennis wel communiceren met mensen, wat me toch het primaire doel van een taal kennen lijkt
Maar kun je zeggen dat je een taal 'geleerd' hebt als je een beetje basiskennis hebt om een ijsje te bestellen en gedag te zeggen?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 20:39
Verwijderd
Citaat:
L_angel schreef op 16-12-2006 @ 22:45 :
Van Dale heeft zelf gezegd dat het/dit topic ook kan, omdat het het/dit onderwerp is. En ze zouden het in de volgende editie vermelden.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 21:06
Volk
Volk is offline
Nederlands: vloeiend
Engels: vloeiend
Spaans: net iets minder vloeiend, moet soms effe denken over hoe iets gezegd moet worden
Papiamento: vloeiend
Duits: Voldoende
Frans: Voldoende
Portugees: wel verstaan en lezen want lijkt op spaans e.d
Italiaans: zie portugees
Japans: mee bezig op school

Talen die ik nu wil leren: Hebreeuws, arabisch, fins

En natuurlijk ben ik ook bezig met mijn eigen taaltje maar dat is geen officiële taal.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 12:01
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 21-12-2006 @ 21:23 :
Ah, dan ken je Berden de Vries vast ook wel
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 12:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sylph schreef op 25-12-2006 @ 14:56 :
Maar kun je zeggen dat je een taal 'geleerd' hebt als je een beetje basiskennis hebt om een ijsje te bestellen en gedag te zeggen?
Nee, maar dat is toch allemaal een kwestie van formuleren. Je bent bezig om een taal te leren, je hebt een beetje een taal geleerd, je hebt een voldoende basiskennis. Het hoeft toch ook niet altijd meteen allemaal vloeiend?
Oud 26-12-2006, 23:54
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 26-12-2006 @ 13:50 :
Nee, maar dat is toch allemaal een kwestie van formuleren. Je bent bezig om een taal te leren, je hebt een beetje een taal geleerd, je hebt een voldoende basiskennis. Het hoeft toch ook niet altijd meteen allemaal vloeiend?
Hmnee, maar dit topic gaat over 'welke talen beheers je'. Ik associeer beheersen wel met kennis groter dan basiskennis, maar dat hoeft inderdaad niet echt. Ik heb gewoon vreemde associaties.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 12:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sylph schreef op 27-12-2006 @ 00:54 :
Hmnee, maar dit topic gaat over 'welke talen beheers je'. Ik associeer beheersen wel met kennis groter dan basiskennis, maar dat hoeft inderdaad niet echt. Ik heb gewoon vreemde associaties.
Nee, je hebt gelijk Maar mensen voegen er ook graag de talen aan toe die ze een klein beetje kunnen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 20:40
Adriann
Wow sommige mensen beheersen wel heel erg veel talen. 10+ talen petje af hoor bij sommige
Ik zelf beheers:
Nederlands
Pools
Engels
Duits
Frans totaal niet
Russisch een ietsie bietsie beetje maar raak er behoorlijk in de war
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 13:15
Fiorellina
Fiorellina is offline
Ik vraag mij toch af wat mensen bedoelen als ze zeggen dat ze een taal vloeiend spreken. Zeker als ze zeggen dat ze 3 of meer talen vloeiend spreken.

Er wordt altijd gezegd dat de Nederlanders zo goed Engels spreken, maar in de praktijk vind ik het allemaal wel meevallen.

Volgens mij beheers je een taal als je goed kan uitdrukken mondeling & in geschrift, maar daarbij komt ook nog dat je nuances & woordspelingen kan begrijpen. Als ik soms zie hoe er vertaling worden gemaakt bij ondertitelingen, dan trekken mijn tenen meteen krom.

Wanneer vinden jullie dat jullie een taal vloeiend beheersen?
Oud 11-02-2007, 14:40
Hllo
Citaat:
Subject schreef op 03-12-2005 @ 21:37 :
MickeyV, precies wat ik bedoelde.

En dan nog beweren die twee boven jouw laatste reactie vloeiend Nederlands én Engels te spreken.
wat is vloeiend? Vloeiend is relatief ik ben bijv slecht in nederlands. Maar ik spreek wel vloeiend nederlands vergeleken met hoe goed ik chinees beheers.
Je kunt ook aan de meeste reacties zien, bijv:
nederlands-- vloeiend
engels-- minder vloeiend. <--- wat betekend dit precies?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 17:01
LFD
LFD is offline
Ik ken vloeiend nederlands, kan mezelf redden in engels en ben een ramp in frans en duits(wat een geluk dat ik die laatste twee dit jaar afsluit)
Oud 25-03-2007, 23:16
Speedy Consales
Speedy Consales is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 25-11-2005 @ 18:27 :
Welke talen spreek jij vloeiend en welke wat minder?

Echt vloeiend kan ik eigenlijk alleen Nederlands. En Duits en Frans gaat wel. En Engels is soms nogal een ramp.
ik beheers turks/koerds/engels/nederlands/
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 17:26
Monco
Monco is offline
Nederlands (op school geleerd), Russisch (m'n moedertaal) en Engels. Engels is de enige moderne vreemde taal waar m'n interesse naar uit gaat. Ik houd me in alle opzichten veel bezig met deze taal.

Over de rest wil ik het niet hebben. Ik heb een hekel aan Frans, dus ook al kan ik me een beetje uitdrukken, ik zal het echter nooit proberen. Duits vind ik op zich wel een interessante taal wat de literatuur betreft.

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 17:32.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 22:57
Verwijderd
Nederlands
Duits
Engels
Frans
Joegoslavisch
Grieks
Een beetje Spaans
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 00:23
***ailá***
***ailá*** is offline
nederlands en engels. Ik haat talen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 21:44
June bug
June bug is offline
Er is zo'n progje op internet, Dialang, (www.dialang.org geloof ik) waarmee je kunt kijken hoe je score is op het gemeenschappelijk europees referentiekader, (scores als A1, A2, B1, etc. t/m C2). Ik heb alleen Nederlands en Engels gedaan, mijn Nederlands was (uiteraard) C2, en m'n Engels C1 geloof ik. Verder spreek ik een heeel klein beetje Frans, Duits kan ik verstaan maar alleen omdat t veel op Nederlands lijkt soms, en Spaans wil ik heel graag leren, weet ik een beetje van maar ik kan t niet spreken.
Oud 17-04-2007, 14:09
Verwijderd
Ehm,
Nederlands
Fries
Engels
Indonesisch - alleen spreken, lezen en grammatica gaat bij mij niet helemaal geweldig ...
Noors - alleen verstaan en een klein beetje spreken
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 08:03
Skilly
Skilly is offline
Nederlands, Engels en Papiamentu (antiliaans) beheers ik goed.
Spaans ongeveer alleen grammatikas enz. vind ik moeilijk.
En Duits daar kan ik me nog net in redden.
En ik ben nu bezig met Arabisch te leren.

Laatst gewijzigd op 19-04-2007 om 08:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten