Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2006, 19:23
PV
PV is offline
Citaat:
Shadina schreef op 04-12-2006 @ 20:20 :
Weet iemand misschien of je je nieuwe ov ook kunt ophalen zonder ophaalbewijs? Ben hem namelijk kwijt.

Ik ben het afhaalbericht van mijn OV-kaart kwijt. Wat moet ik doen?

Als je lid bent bent of wordt van Mijn IB-Groep kun je, als je je inlogt, zien op welk postkantoor je kaart klaar ligt én wat je kaartnummer is.
Je kunt het kaartnummer ook telefonisch bij ons opvragen.

Met het kaartnummer, een geldig legitimatiebewijs en twee goed gelijkende pasfoto kun je je kaart op halen. Je kunt de kaart alleen zelf afhalen.

De kaart blijft tot het einde van het kaartjaar (31 december) op het postkantoor liggen. Tot die tijd kun je de OV-studentenkaart ophalen, zolang er natuurlijk nog recht op studiefinanciering blijft bestaan.
Advertentie
Oud 04-12-2006, 22:18
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
PV schreef op 04-12-2006 @ 20:23 :
Ik ben het afhaalbericht van mijn OV-kaart kwijt. Wat moet ik doen?

Als je lid bent bent of wordt van Mijn IB-Groep kun je, als je je inlogt, zien op welk postkantoor je kaart klaar ligt én wat je kaartnummer is.
Je kunt het kaartnummer ook telefonisch bij ons opvragen.

Met het kaartnummer, een geldig legitimatiebewijs en twee goed gelijkende pasfoto kun je je kaart op halen. Je kunt de kaart alleen zelf afhalen.

De kaart blijft tot het einde van het kaartjaar (31 december) op het postkantoor liggen. Tot die tijd kun je de OV-studentenkaart ophalen, zolang er natuurlijk nog recht op studiefinanciering blijft bestaan.
Heel erg bedankt! Niet zo slim om eerst op de site te kijken, ja.
Oud 06-12-2006, 12:41
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Bamiblik schreef op 03-12-2006 @ 12:59 :
Noujaah je weet het nooit met de IB-groep, zit nu ook alweer 3 maanden te wachten op mijn aanvullende beurs....
dat heeft ook weer te maken met het inkomen van je ouders toch? Klinkt in elk geval ingewikkelder dan een administratief wijzigingetje.

al is mijn aanvullende beurs overigens wel direct veranderd na het overlijden van mijn moeder, zonder dat ik ze dat zelf verteld heb ?
Oud 06-12-2006, 13:43
Bamiblik
Bamiblik is offline
Jaa klopt, de inkomens gegevens van je ouders vragen ze op bij de Belastingsdienst. Maar 3 maanden is echt te lang vindt ik!
Oud 06-12-2006, 13:48
dwight88
dwight88 is offline
ik ook, zou er toch maar 's achteraan gaan.

Zie trouwens net in "mijn ibgroep" dat ze mijn rekeningnummer al hebben aangepast. Neem aan dat ik er dan ook van mag uitgaan dat dit met de betaling goedkomt?
Oud 06-12-2006, 19:51
PV
PV is offline
http://www.nu.nl/news/909312/30/Duiz...ver_beurs.html
Oud 07-12-2006, 10:16
Verwijderd
Mja, ik hoor dus bij die 'duizenden studenten'. Kut IB-groep. Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon afwachten? Want ik heb een tijd geleden al een mailtje gestuurd en daarin stond dat ze het gaan opvragen.
Oud 07-12-2006, 13:04
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik en mijn zusje vallen ook onder die groep
Oud 07-12-2006, 16:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Sylph schreef op 07-12-2006 @ 11:16 :
Mja, ik hoor dus bij die 'duizenden studenten'. Kut IB-groep. Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon afwachten? Want ik heb een tijd geleden al een mailtje gestuurd en daarin stond dat ze het gaan opvragen.
wachten ja. ik maak uit het nieuwsbericht op dat ze er zelf achteraan gaan. voordeel van 200.000 gedupeerden is dat ze er nooit mee wegkomen als ze het niet (met terugwerkende kracht) uitbetalen.
Oud 07-12-2006, 18:11
Verwijderd
Dat beantwoordt een hoop vragen uit dit topic .

*Wacht zelf nog op aanvullende beurs van 2006*
Oud 07-12-2006, 19:05
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 07-12-2006 @ 17:04 :
wachten ja. ik maak uit het nieuwsbericht op dat ze er zelf achteraan gaan. voordeel van 200.000 gedupeerden is dat ze er nooit mee wegkomen als ze het niet (met terugwerkende kracht) uitbetalen.
Natuurlijk niet, als je gewoon op tijd de aanvullende beurs hebt aangevraagd, en je krijgt hem niet terwijl je er wel recht op hebt, dan heb je ook gewoon recht op uitbetaling met terugwerkende kracht.
Oud 07-12-2006, 22:46
Verwijderd
Ja, maar wat heb ik aan terugwerkende kracht? Ik heb het geld gewoon nodig, dus moet ik een hogere lening afsluiten, en dat tikt lekker aan.
Oud 07-12-2006, 22:56
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-12-2006 @ 20:05 :
Natuurlijk niet, als je gewoon op tijd de aanvullende beurs hebt aangevraagd, en je krijgt hem niet terwijl je er wel recht op hebt, dan heb je ook gewoon recht op uitbetaling met terugwerkende kracht.
Moet dat dan telkens opnieuw? Ik heb het aan het begin van mijn studie aangevraagd en de jaren daarna deden ze het gewoon automatisch.

Ik hoor overigens ook bij die groep die nu nog zonder aanvullende beurs zit in 2007
Oud 08-12-2006, 08:57
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-12-2006 @ 20:05 :
ja, dat zei ik toch?
Oud 08-12-2006, 09:38
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 08-12-2006 @ 09:57 :
ja, dat zei ik toch?
Jij zei dat ze er niet mee weg zullen komen als ze niet terug betalen, aangezien er zoveel mensen gedupeerd zijn. Maar ze komen er ook niet mee weg als je alleen bent.
Oud 08-12-2006, 11:46
ganralph
ganralph is offline
ah, zo bedoel je. daar heb je wel gelijk in. maar als jij in je eentje staat zul je veel harder je best moeten doen om je zaakjes voor elkaar te krijgen. nu 200.000 studenten en zelfs de politiek bovenop dit probleem zitten, kun je rustig afwachten tot je geld vanzelf binnenkomt.

zo bedoelde ik het
Oud 08-12-2006, 18:01
Verwijderd
bestaat er een kans dat ik meer geld krijg van de IB groep aangezien mijn pa weigert mij financieel te steunen?
Oud 08-12-2006, 19:11
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 08-12-2006 @ 19:01 :
bestaat er een kans dat ik meer geld krijg van de IB groep aangezien mijn pa weigert mij financieel te steunen?
Volgens mij kun je dan alleen extra lenen, en geven ze geen extra beurs in de vorm van een gift.

[edit]

Er staan twee dingen op de ib-groep site:

Mijn ouders willen niet meewerken, wat nu?

Als je een aanvullende beurs aanvraagt, vraagt de IB-Groep naar het inkomen van je ouders. Je ouders moeten hiervoor het formulier Opgave Oudergegevens invullen en terugsturen.

Als je ouders niet mee willen of kunnen werken, kun je een beroep doen op de regeling weigerachtige ouders. Dit houdt in dat de IB-Groep het inkomen van je ouders rechtstreeks op kan vragen bij de Belastingdienst. Onder strikte voorwaarden kan het inkomen zelfs helemaal buiten beschouwing worden gelaten bij het berekenen van de aanvullende beurs. Je doet een beroep op de regeling weigerachtige ouders door het formulier Verzoek inkomen ouders opvragen / inkomen ouders buiten beschouwing laten in te vullen. Dit formulier kun je rechts onder 'DIRECT REGELEN' downloaden.

Moeten mijn ouders de ouderbijdrage aan mij betalen?

Nee, je ouders zijn niet verplicht de ouderbijdrage die de IB-Groep berekend ook aan jou te betalen. We berekenen deze bijdrage alleen maar om te bepalen of je recht hebt op een aanvullende beurs én om te bepalen hoe hoog die aanvullende beurs dan is.
Je ouders zijn volgens het Burgelijk Wetboek wél verplicht, zolang je studeert en nog geen 21 jaar bent, bij te dragen in je levensonderhoud. Ze hoeven dat niet te doen met geld, ze kunnen dat ook doen door bijvoorbeeld voor eten of onderdak te zorgen.

Laatst gewijzigd op 08-12-2006 om 19:17.
Oud 08-12-2006, 19:18
Verwijderd
okey thnx
Oud 09-12-2006, 12:32
Bamiblik
Bamiblik is offline
Heb weer een vraagje. Deze maand moet ik weer 240 euro lesgeld betalen, wat als er nou niet genoeg geld op mijn rekening staat? Halen ze dit er gewoon af zodat ik rood kom te staan, of doen ze dit op een andere manier?
Oud 09-12-2006, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Bamiblik schreef op 09-12-2006 @ 13:32 :
Heb weer een vraagje. Deze maand moet ik weer 240 euro lesgeld betalen, wat als er nou niet genoeg geld op mijn rekening staat? Halen ze dit er gewoon af zodat ik rood kom te staan, of doen ze dit op een andere manier?
Dat halen ze er dan inderdaad gewoon toch af (als je meerderjarig bent iig - voor minderjarigen weet ik het niet zeker). Bij rekeningen waar je niet rood mag staan is de rente over rood staan erg hoog, dus probeer het maar te voorkomen.
Oud 10-12-2006, 09:00
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 09-12-2006 @ 13:35 :
Dat halen ze er dan inderdaad gewoon toch af (als je meerderjarig bent iig - voor minderjarigen weet ik het niet zeker). Bij rekeningen waar je niet rood mag staan is de rente over rood staan erg hoog, dus probeer het maar te voorkomen.
Maar kunnen ze het er wel afhalen als je een rekening hebt waarop je niet rood mag staan???
Oud 10-12-2006, 10:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 10-12-2006 @ 10:00 :
Maar kunnen ze het er wel afhalen als je een rekening hebt waarop je niet rood mag staan???
Ja, dat kan met collegegeld/lesgeld wel.
Oud 10-12-2006, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-12-2006 @ 11:30 :
Ja, dat kan met collegegeld/lesgeld wel.
En hoe hoog is de rente dan? (En hoeveel is het als je wél rood mag staan?)
Oud 10-12-2006, 21:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 10-12-2006 @ 21:38 :
En hoe hoog is de rente dan? (En hoeveel is het als je wél rood mag staan?)
Dat kan ik je zo niet zeggen, dat verschilt per bank, per soort bankrekening, etc.
Oud 11-12-2006, 19:59
dwight88
dwight88 is offline
eind vorige maand heb ik het formulier naar de ib-groep opgestuurd waarmee ik mijn rekeningnummer heb laten wijzigen. Wanneer ik nu inlog zie ik inderdaad dat mijn rekeningnummer is gewijzigd.

Mag ik er vanuitgaan, dat mijn stufi van december nu al op deze nieuwe rekening wordt gestort?
Oud 11-12-2006, 20:02
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 11-12-2006 @ 20:59 :
eind vorige maand heb ik het formulier naar de ib-groep opgestuurd waarmee ik mijn rekeningnummer heb laten wijzigen. Wanneer ik nu inlog zie ik inderdaad dat mijn rekeningnummer is gewijzigd.

Mag ik er vanuitgaan, dat mijn stufi van december nu al op deze nieuwe rekening wordt gestort?
Ja. Mocht je het niet vertrouwen, kijk dan op de dag waarop je het zou moeten ontvangen (de 23ste geloof ik) even op mijn IBG, dan zie je staan dat het over gemaakt is met het rekeningnummer erachter.
Oud 11-12-2006, 20:05
dwight88
dwight88 is offline
het rekeningnummer waar het voorheen op gestort werd beheer ik niet meer (om een lang verhaal kort te maken). Oftewel; als het daarop gestort wordt heb ik er niets aan.

Neem aan dat ze het dan naar de nieuwe rekening storten. Iemand hier nog verdere ervaring mee?
Oud 11-12-2006, 20:08
Verwijderd
Mijn ervaring is dat wanneer wijzigingen op Mijn IBG staan, ze ook echt zijn doorgevoerd in het systeem. Dus je kan er van uitgaan dat het goed komt.
Oud 11-12-2006, 20:10
dwight88
dwight88 is offline
fijn.

Wanneer drukt meneer IBG op het "send"knopje eigenlijk? Pas de 23e, of moeten dergelijke wijzigingen in een maand al eerder binnenzijn?
Oud 11-12-2006, 20:25
Verwijderd
Pas op de 23ste. Ik heb een paar keer op het laatste moment het bedrag van de lening aangepast, en dat is altijd goed gegaan. (Echt drie dagen voor het gestord zou worden ging het nog goed.)
Oud 11-12-2006, 21:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nu kan je je lening niet meer zomaar elke dag veranderen. Het kan nu alleen nog per de eerste van de maand
Oud 12-12-2006, 20:49
Verwijderd
Ik kreeg zojuist een brief van de IB-groep dat ik zo'n 800 teveel aan stufi heb ontvangen in de tijd dat ik op school zit. Nou gaat dat waarschijnlijk over het feit dat ik uitwonend was en daar een bewijs van moest opsturen. Dat heb ik 4 weken geleden dan ook netjes gedaan maar ik krijg nu dus opeens deze brief. Kans is natuurlijk dat mijn bewijs niet goed is aangekomen, kan dit dan nog kwijtgescholden worden? Ik baal daar namelijk ontzettend van, ik woon al 5 jaar niet meer thuis en dan krijg ik nu opeens dit.
Normaal gesproken staat op brieven altijd iets van bezwaar aantekenen, maar op deze staat dat dus niet, vandaar dat ik me dit afvraag.
Oud 12-12-2006, 20:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gewoon even bellen met de IB-Groep en vragen of je bewijsstuk is aangekomen. Als dat niet het geval is vragen hoe je dit alsnog op kan sturen of bezwaar kan maken. Succes
Oud 12-12-2006, 21:16
PV
PV is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-12-2006 @ 22:50 :
Nu kan je je lening niet meer zomaar elke dag veranderen. Het kan nu alleen nog per de eerste van de maand
Huh? Dus je moet per se de 1e van de maand inloggen op IB-groep, of hoe bedoel je?
Oud 12-12-2006, 21:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
PV schreef op 12-12-2006 @ 22:16 :
Huh? Dus je moet per se de 1e van de maand inloggen op IB-groep, of hoe bedoel je?
Nee, je kan het wel op elke dag wijzigen maar niet meer met ingang van die dag. Als je op 3 december denkt 'laat ik mijn lening even aanpassen' dan kan dat pas per 1 januari en dat krijg je dan dus pas rond 24 januari terwijl je het vroeger nog voor december (21 december) aan kon passen. Dat is nu niet meer.
Oud 13-12-2006, 06:43
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Ik heb laatst een brief gekregen van de ibg. Voor 2007 moesten ze mijn aanvullende beurs nog berekenen. Hoelang gaat dit ongeveer duren? Niet dat ik straks alleen de basisbeurs krijg?
Oud 13-12-2006, 09:35
Verwijderd
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 13-12-2006 @ 07:43 :
Ik heb laatst een brief gekregen van de ibg. Voor 2007 moesten ze mijn aanvullende beurs nog berekenen. Hoelang gaat dit ongeveer duren? Niet dat ik straks alleen de basisbeurs krijg?
Die kans bestaat dus wel .
Oud 13-12-2006, 09:53
Rachel
Rachel is offline
Ik had dat krantenbericht helemaal niet gezien
Oud 16-12-2006, 19:26
Rachel
Rachel is offline
Ik heb vandaag mijn brief gehad met de hoogte van mijn stufi
Oud 16-12-2006, 19:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn broertje ook dus ik heb hoop dat er maandag op mijn kamer ook een brief voor mij ligt
Oud 17-12-2006, 21:12
Bamiblik
Bamiblik is offline
Citaat:
Rachel schreef op 16-12-2006 @ 20:26 :
Ik heb vandaag mijn brief gehad met de hoogte van mijn stufi
Over de hoogte van je aanvullende beurs?

En vanaf wanneer kan je dit verwachten? Deze maand al of pas eind januari? En ik neem aan met terugwerkende kracht (datum aanvraag)
Oud 18-12-2006, 07:30
Verwijderd
Ik heb nog geen brief gezien en ook mijn ib-groep vermeldt nog niets over een aanvullende beurs.
Oud 18-12-2006, 08:18
Volk
Volk is offline
Ik ben dit jaar begonnen met mijn HBO opleiding ik had netjes alles geregeld bij de IBG enzo. Maar vanwege omstandigheden moet ik mijn studie dit jaar stopzetten. Misschien dat ik volgens schooljaar opnieuw begin met dezelfde opleiding (als ze daar geen probleem van maken) Maar wat dus mijn vraag is, moet ik de stufi nu terug gaan betalen? En ook voor mijn OV gaan betalen?
Oud 18-12-2006, 09:45
Verwijderd
Je moet binnen 10 jaar een diploma halen, dan krijg je het aantal jaar dat er voor die studie officieel staat als gift van het IB (stufi + OV). En volgens mij is het met het OV zo dat je die zeven jaar als gift krijgt (totaal) als je maar een studie binnen tien jaar afrondt. Maar dat weet ik niet zeker.
Oud 18-12-2006, 11:12
ganralph
ganralph is offline
en als je niet meer gaat studeren: het terugbetalen van je IBG-schuld begint pas 2 jaar na het beëindigen van je stufi/lening. (eerder mag, maar is niet verplicht)
Oud 18-12-2006, 21:37
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Bamiblik schreef op 17-12-2006 @ 22:12 :
Over de hoogte van je aanvullende beurs?

En vanaf wanneer kan je dit verwachten? Deze maand al of pas eind januari? En ik neem aan met terugwerkende kracht (datum aanvraag)
Met de hoogte van mijn stufi (incl. de aanvullende beurs). En dat is voor 2007, dus dat krijg je dan in januari pas. Elk jaar word je aanvullende beurs opnieuw bekeken.
Oud 18-12-2006, 21:39
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-12-2006 @ 10:45 :
Je moet binnen 10 jaar een diploma halen, dan krijg je het aantal jaar dat er voor die studie officieel staat als gift van het IB (stufi + OV). En volgens mij is het met het OV zo dat je die zeven jaar als gift krijgt (totaal) als je maar een studie binnen tien jaar afrondt. Maar dat weet ik niet zeker.
Is bij haar ook niet de 1 februari regel van toepassing of is die er niet meer?

als je vóór 1 februari (overal) ben uitgeschreven etc. dan hoef je het niet terug te betalen (je stufie en je OV)
Oud 18-12-2006, 21:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vandaag ook een brief gehad met de hoogte van mijn aanvullende beurs, hij is lager geworden dan vorig jaar Het ging om mijn aanvullende beurs voor 2007 dus dat krijg je eind januari. Nu krijg ik gewoon nog het 2006-bedrag.
Oud 18-12-2006, 21:48
Verwijderd
Volgens mij is de 1 februari regel opgeheven.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten