![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@BK: nee, ik geloof wel dat men dacht aan een aardoppervlak en op dit oppervlak zou zich dan de chaos bevinden. Als een pannenkoek besmeurd met een mengsel van jam en pindakaas, waar na Gods ingrijpen twee netjes afgemeten gebieden van jam en pindakaas zijn te zien.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is inderdaad een goede illustratie. |
![]() |
||
Citaat:
Nog even over die pannenkoek: de pannenkoek is in dit voorbeeld niet door God geschapen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat maakt ook niet uit, hij was er al voor de scheppingsweek en heeft daarom een onbekende ouderdom. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Wil je ook nog even ingaan op het werkelijke argument uit de post van mij die je quootte.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Definieer alles |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder zal ik mijzelf nog maar weer eens herhalen. Het heeft geen zin om te diep te gaan zitten nadenken over wat het begrip (oer)chaos precies inhoudt, dat deden de mensen uit die tijd ook niet. De functie van vers 2 is die van een antithese, een literair gereedschap, niet van een exacte, strak gedefineerde beschrijving zoals wetenschappers dat tegenwoordig doen (of proberen). Waarom reageer je trouwens niet op mijn andere posts?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Verder zijn er ook een aantal grote vertalingen die Genesis 1:1 vertalen op de manier die IO en ik voorstaan. Denk aan de New American Bible, de vertaling van de Jewish Publication Society (3e ed.) en bovenal de New Revised Standard Version, een vertaling die hoog staat aangeschreven onder experts. Daarnaast zijn er nog de vele bijbelcommentaren die aangeven dat deze vertaling het meest waarschijnlijk is.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder doe ik niet moeilijk over de tekst, ik probeer gewoon duidelijk te maken wat de pointe is die de schrijver probeerde te maken: uit chaos wordt door God kosmos geschapen, in ongeordendheid wordt door God orde aangebracht. De manier waarop jullie de tekst lezen, mist dit punt omdat jullie menen dat er al iets geordends was (de aarde in v. 2) voordat God begon met zijn scheppingswerk.
||
![]() |
Citaat:
Uit je reactie begrijp ik dat je het met me eens bent dat de aarde uit vers 2 geenszins de betekenis heeft van het land onder de voeten?
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
De aarde in vers 2 is natuurlijk niet de aarde waar ze op konden leven. Het is een voorloper daarvan. Dat droge land was er nog helemaal niet, want dat wordt later pas geschapen. Net als de zee, die was er ook nog niet. Wel was er "de aarde", "duisternis" en er waren "wateren". Ze gebruikten het woord aarde voor de grond waar ze op leefden. Dat datzelfde woord opduikt in vers 2 laat dus zien dat men het verband aangaf. Wij doen dat nog steeds trouwens, met het woord aarde. Voor ons is aarde (vruchtbare) grond, maar het is ook onze wereld. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Waar het in vertalingen altijd om gaat is wat het meest waarschijnlijk is. Ik heb verscheidene argumenten gegeven waarom de vertaling die ik voorsta waarschijnlijker is dan die jij voorstaat. Hier zijn mijn argumenten: 1) Vanuit vergelijkend mythologisch oogpunt is het onwaarschijnlijk dat de schrijver geloofde in creatio ex nihilo, zoals jouw vertaling impliceert. 2) Er wordt nergens gesproken over de schepping van tehom, wat logisch is als er geen sprake van is creatio ex nihilo, zoals mijn vertaling impliceert. 3) Jouw vertaling impliceert dat God chaos schept, wat een contradictio in terminis is (zie Anchor Bible Dictionary). God schept ordening, niet chaos. 4) Gen 1:1 als scheppingdaad voldoet niet aan de vorm van de andere scheppingsdaden: “God zei [schepping], de x-e dag”. Gen 1:1 als inleidende zin op de scheppingsdaden sluit hier juist mooi bij aan. 5) Het past niet in de structuur van de scheppingsweek en de connectie met de werkweek: 6 dagen schepping + 1 dag rust -> 6 dagen werken + 1 dag rust. Nog een extra scheppingsdaad voor de eerste dag, zoals jouw vertaling impliceert, breekt deze structuur. Ik geef hier 5 argumenten waarom ik de vertaling die ik (en IO) voorsta waarschijnlijker acht dan die jij voorstaat. Jij hebt daarentegen nog geen enkel argument gegeven.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoe kan chaos een vorm hebben? Als alle aardegrond en water door elkaar zijn, hoe kun je dan nog spreken van een (vlakke) aarde?
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ter illustratie: We nemen een groot aquarium met water, vervolgens mengen we hier door een hoeveelheid zand. Aarde en water bevinden zich door elkaar. Er is sprake van een chaos, ledigheid en het heeft geen vorm. Echter de omhulsing heeft wel een vorm de grens waarin alles gebeurd. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ik ga tegen je in omdat je zegt dat je niet kunt zeggen dat de aarde er in vers 2 al was, alleen maar omdat ie vormeloos, woest, ledig en chaotisch was. Ik vind dus, dat het niet uitmaakt dat ie vormeloos etc was, het gaat erom dat ie er al was. Het is logisch dat ie er niet hetzelfde uitziet als de bewoonbare aarde uit vers 9/10. Wij denken toch ook niet dat de aarde er toen ie net ontstond zo uitzag als nu? |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
"A well-known scientist (some say it was Bertrand Russell) once gave a public lecture on astronomy. He described how the Earth orbits around the sun and how the sun, in turn, orbits around the centre of a vast collection of stars called our galaxy. "At the end of the lecture, a little old lady at the back of the room got up and said: "What you have told us is rubbish. The world is really a flat plate supported on the back of a giant tortoise." "The scientist gave a superior smile before replying, "What is the tortoise standing on?" "You're very clever, young man, very clever," said the old lady. "But it's turtles all the way down." Ik denk dat jij hierin te vergelijken bent met de wetenschapper en de schrijver van Gen. 1 met het oude vrouwtje. Daarnaast heeft de omhulsing niets weg van de aarde. Als jij in je aquarium de aarde scheidt/ordent van het water zodat er droog land ontstaat, heb je de aarde geschapen. Dat is wat er in vers 9-10 gebeurt. Het enige verschil is dan nog dat de oude Hebreeers dachten dat er ook nog water onder de aarde was, waarvabn wij nu weten dat dat onmogelijk is.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
@LL: Over die vertaling heeft BK wel een punt. Vergeet niet dat de Bijbel in het Hebreeuws is geschreven: ikzelf heb een tijdje terug m.i. vrij uitgebreid beargumenteerd -op basis van wat mij bekend is van de Hebreeuwse syntaxis- waarom ik de vertaling van BK voorsta en ik heb daar tot nu toe ook nog erg weinig repliek op gezien.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Eva treft geen blaam arPos | 108 | 11-03-2009 09:40 | |
Evolutie harriej_ | 397 | 08-06-2007 13:25 | |
wat was het begin? pc nerd | 456 | 01-12-2006 10:19 | |
Geologische Kolom Sperzieboon | 36 | 16-03-2005 10:34 | |
bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god samoth | 153 | 06-05-2004 10:16 | |
Verhalen & Gedichten |
QuaTro by Q-Wi-Q Q-Wi-Q | 3 | 06-08-2001 22:44 |