Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb mijn Russische boek uit en ik vermoed dat ik straks aan Nooit meer slapen ga beginnen. Als ik durf.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Ik verbaasde me al, zo'n moeilijk boek is het helemaal niet. Veel plezier! |
![]() |
||
Citaat:
![]() OT: Ik lees weer in: De gouden ezel van Lucius Apuleius.
|
Verwijderd
|
Voices from Chernobyl is uit. Ik vond het een goed boek, vooral omdat er niet alleen liquidators, nabestaanden daarvan en geëvacueerden aan het woord komen, maar ook communistische bureaucraten en andere die vaak schuldig worden geacht van het achterhouden en liegen tegenover de bevolkingen van Wit-Rusland (dat is toch de Nederlandse naam voor Belarus?) en de Oekraïne.
Tussen alle interviews door kwam er maar één keer een wetenschapper aan het woord die besefte hoe erg de ramp was en die probeerden mensen boven en onder hem in de partij ervan te overtuigen welke maatregelen er moesten worden genomen, maar hij stuitte overal op verzet, moest zijn partij-kaart inleveren en werd op het laatst zelfs bedreigd. Veel van zijn collega-wetenschappers, die heel goed wisten wat de gevaren waren van die ramp, hielden op een bepaalde manier 'zichzelf' voor de gek. Zolang ze van bovenaf te horen kregen dat 'alles onder controle' was en dat er 'niets te vrezen' viel, geloofden ze dat ook. Ze dachten gewoon echt dat natuurwetten onderhevig waren aan het communisme. Heel bizar. Oh, en de verhalen van alle jonge mannen die opgeroepen werden en onder valse voorwendselen en onder erbarmelijke omstandigheden in de omgeving van Tsjernobyl moesten werken, zonder dat ze jodium, maskers, dosi-meters of beschermende kleding kregen (terwijl die wel voorradig waren) zijn ook bizar. Vreemd om te lezen dat zo'n groot deel, later op hun sterfbed, geen wrok koesteren, maar 'trots' zijn op de manier waarop de Russen dat hebben opgelost. Ze voelen zich helemaal niet misbruikt, maar hebben meer het idee dat het noodzakelijk was. 'Als ze komen halen, dan ga je mee. Als ze zeggen dat je dit moet doen, dan doe je dit.' Bizar. Enfin, ik ben nu begonnen in het eerste deel van de Durdane-trilogie van Jack Vance. Het eerste boek heet voluit: 'Durdane Book One: The Struggle For Freedom: The Anome', dus dan weet je dat het goeie shit is. |
![]() |
|
|