![]() |
||
Citaat:
|
Eigenlijk jammer dat er aan het eten dat je tegenwoordig in de winkel koopt al zoveel stoffen toe zijn gevoegd. Veel snoep staat bol van de smaak en kleurstoffen, maar waarom? Nouja, de kinderen vinden dat lekker, maar het is zo ongezond als wat. Buiten veel toegevoegde stoffen in light-dranken, snoep en andere frisdranken, heb je ook nog de kant- en klaarmaaltijden. Ik heb er vaker over gelezen in de Consumentengids: veel te veel zout, te weinig groenten, teveel aardappelen en teveel calorieën en te duur.
Nouja, nu eet ik die dingen zelf niet hoor, althans, geen kant- en klaarmaaltijden en frisdrank alleen een paar glazen in het weekend, maar ik vind dat zulke dingen wel beter kunnen. Nu snoep ik wel vrij regelmatig, maar dat probeer ik te beperken. Ik wil er wel een paar kilo vanaf hebben, nouja, ik heb gewoon een beetje overgewicht, maar dat wil nog niet echt lukken. Binnenkort op zoek naar een goede fietspomp en een paar binnenbanden voor de mountainbike, eventueel de slag uit het wiel laten halen, nieuwe remblokjes, en dan ga ik ook weer meer bewegen. Ik heb in het nieuwe rooster regelmatig de morgen vrij, dus dan kan ik beginnen met korte tochtjes langs de Maas en rustig door het bos en het zo langzaamaan weer opbouwen. Dan mijn eetpatroon, nouja, het is niet het beste dat er is, maar ik heb wel het idee dat ik gezonder eet dan de gemiddelde leeftijdsgenoot. Dit is dan van een doordeweekse dag 's Ochtends: 4 sneden bruinbrood, met boter en beleg, meestal iets van vlees, of kaas. Dat wisselt een beetje. Voornamelijk gewoon snijvlees. Daarbij nog één beker yogho (ik weet dat melk gezonder is, maar ik vind melk niet echt lekker) Tussendoor: 's ochtends eet ik niet zoveel tussendoor, meestal zelfs niets. Nouja, mam legt me wel eens zo'n mueslireep klaar (die zijn vrij ongezond), maar de laatste tijd ligt er regelmatig zo'n stukje peperkoek, van die voorverpakte dingen, klaar. Ik heb vrijwel altijd een fles water bij me, gewoon kraanwater (1,25 L) en die gaat wel leeg in één dag. Lunch: Ik vergeet meestal brood mee te nemen naar school, maar ik haal ook regelmatig op school dan gewoon wat in de kantine. Meestal is het dan gewoon een broodje. Beleg wisselt, afhankelijk van waar ik zin in heb. Meestal is het filet americain, met uitjes, of met iets van sla en tomaat enzo eroverheen. Af en toe pak ik ook gewoon een broodje met wat anders, zo'n klein ciabattabroodje is dat volgens mij. Naja, als je al eens op de HAN in Nijmegen in de kantine bent geweest, weet je wss wat ik bedoel. Ze hebben ook vaker van die waldkornachtige broodjes en als ze die hebben, neem ik die meestal. Vaak zit daar ook een flesje frisdrank bij, meestal Sinas, of Dr. Pepper, maar dat probeer ik te beperken en dan een flesje spa rood te kopen, of gewoon water te drinken, dat ik bij me heb. Tussendoor: Dan het tussendoortje van 's middags, dat is meestal als ik thuis kom. Voorheen ging ik dan altijd naar de winkel en snoep kopen, maar dat heb ik me inmiddels afgeleerd. Nu kom ik thuis en dan pak ik gewoon één koekje, of een paar dropjes, i.p.v. heel veel te pakken. Avondeten: Tijdens het avondeten eet ik vrij veel. Vlees hebben we gemiddeld 100-150 gram per persoon, afhankelijk van wat voor vlees we hebben. Aardappelen weet ik niet van hoeveel gram dat is. In ieder geval ook redelijk wat. Groenten eet ik denk ik het meest, toch wel 250 gram of meer (denk ik). Nouja, het avondeten is gewoon teveel, maar ik schep nu vaak geen tweede keer meer op. Tussendoor: 's Avonds tussendoor, heb ik meestal niets, of alleen weer een koekje of een paar kleine snoepjes. Meestal drink ik het grootste deel van de dag water. Lichaamsbeweging heb ik niet veel, alleen van en naar het station lopen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En om het uit te leggen waarom ik daar op terug kwam: Als ik me niet vergis heeft La Place ook dingen als salade en fruit en gerechten met groente, dat is weer eens iets anders dan een broodje (niemand die zegt dat je bij La Place een broodje moet gaan halen of wel?). Afwisseling is belangrijk en, zoals blurred al zei, brood is geen avondeten. Een keer brood als avondeten kan best, maar meerdere keren per week is niet echt gezond. Laatst gewijzigd op 29-01-2008 om 10:01. |
![]() |
|
![]() |
Pruts0r: Je eet niet teveel ofzo. Zoals Quis zegt, fruit is wel belangrijk. Je eet niet echt veel avondeten hoor. 100-150 gram vlees is meer dan gemiddeld, maar als je 't kan hebben maakt 't niks uit. Als je groente 't meeste is, en dat is 250 gram, valt 't allemaal best wel mee
![]() Zelf brood meenemen is wel liever voor je portemonnee. |
![]() |
||
Citaat:
Dat doe ik dus ook niet meer. ![]() Ik haal er wel vaak wokgroenten met noedels en kalkoen. Harstikke lekker ook, maar je gaat er alleen zo van stinken. ![]()
||
Citaat:
Dit is van de Amerikaanse Subway, weet niet of de producten in NL precies hetzelfde zijn, maar de Nederlandse site had niet echt een uitgebreide voedingswaardetabel. Eigenlijk komt het er op neer: de 'minder dan 6 gram vet' subs zijn sowieso goed, maar dan moet je er niet allerlei sauzen en kaas aan toevoegen natuurlijk. Wat ranchdressing en kaas zijn nl. alweer bijna 200 calorien en bijna 20 gram vet extra. Zo'n goedkope mealdeal met frisdrank en koekje zijn natuurlijk ook niet echt gezond. Maar als je een van de minder dan 6 gram vet subs kiest, vooral veel groentes toevoegd, is het volgens mij best gezond.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Salade zou ik zelf meenemen, scheelt een hele hoop geld. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
@ prutsor: je wou afvallen en ik las dat je yoghi dronk, dit kun je miss. vervangen door optimel of Yoki, dit scheelt ong. de helft van de kcal, ik moet wel zeggen dat ik denk dat er veel zoestoffen maar verder niet veel suikers, 0 procent vet, geen kleustoffen etc.
het is juist goed om een tussendoortje te pakken om je stofwisseling op gang te houden. mischien is het een idee om in plaats van een koekje tussendoor een snack a jack/ rijstwafel, beschuit, yoghurt, stuk fruit of iets anders tussendoor te nemen. en natuurlijk veel bewegen ik moet wel zeggen dat ik niet super veel verstand er van heb, maar dit zijn dingen die mij gewoon opvielen die ik zou veranderen als ik zou willen afvallen. succes ![]()
|
Broodjes van de Subway zijn alleen minder dan 6 gram vet als je er helemaal geen saus of kaas op doet. Dan houd je een droog broodje met alleen wat groenten en sla over (voor de vegetarische variant althans) en dat vind ik helemaal niet lekker. Dan doe ik er liever een beetje saus op en een plakje kaas. Dat is niet extreem ongezond lijkt me, en maakt je lunch toch een stuk aangenamer.
|
Even een vraagje voor iedereen hier.. Wat doe jij nou het liefst op je brood? Zoet of hartig? En voor welke soorten broodbeleg kies dan het liefst? Let je er bijv. ook op of een bepaald soort beleg veel of weinig calorieën bevat en/of gezond is? Daar ben ik benieuwd naar
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Sinds een tijdje eet ik doordeweeks 's middags hartig broodbeleg (sandwichspread, smeerkaas, vega ham etc.) & in het weekend zoet (chocopasta, jam, hagelslag etc.). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik eigenlijk ongeveer altijd kaas, en dan 'met nog iets'.
dus een boterham met siroop en kaas, of met nando's hot sauce en kaas, of met boter, chilikruiden en kaas, of met mosterd en kaas, of met confituur en kaas. soms ook gewoon alleen kaas, of alleen confituur, of alleen siroop. maar meestal twee ![]() en kcal? daar let ik al tijden niet meer op ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik houd me meestal wel aan 3x hartig, 2x zoet per dag. En verder eet ik opzig wel al het beleg, maar ik houd er wel rekening mee dat ik ook gezond beleg eet (kaas, pindakaas, appelstroop), vooral ook omdat ik geen vlees eet en in deze belegjes wel gezonde voedingsstoffen zitten.
![]() en verder wissel ik gewoon af...dus niet altijd chocopasta, maar ook niet altijd jam ![]()
|
Is het waar dat het beter is om koud water te drinken dan water dat niet gekoeld is? Iemand zei me dat dat beter is, omdat je lichaam dan ook nog calorieën verbrandt door het water op lichaamstemperatuur te brengen.
Ik ga ook terug serieus beginnen dieëten. Ik ben in de zomer zo'n 11 kilo afgevallen, waarvan er nu 7 terug aan is (schat ik, ik durf niet eens op de weegschaal gaan staan ![]() Nuja, dieëten is misschien een verkeerd woord, ik wil gewoon opnieuw een gezondere levensstijl. Soms kan ik echt van die ongelooflijke vreetbuien krijgen dat ik alles zou opeten dat er in de kast ligt. En het grootste probleem is 's avonds, na mijn avondeten. Dan krijg ik altijd zin in een koek of in wat chips ofzo. Ten eerste ga ik er gewoon voor zorgen dat er geen chips meer in huis is (ik ben toch de enige die dat eet), en minder koeken. En véél meer water, voor de rest light frisdrank bij het eten. En dat flesje Sprite dat ik elke middag op school drink, mag ook vervangen worden door water. ![]() Ten tweede ga ik meer proberen te bewegen. Ik ga nu al enkele keren per dag wandelen met m'n hond, maar die wandelingen wil ik nog wat langer maken. Ook wil ik canicross gaan doen (joggen/lopen met de hond), maar daar ga ik mee wachten tot binnen enkele maanden. In mei word ik 18 en dan ga ik zo snel mogelijk mijn rijbewijs halen. Dan kan ik met de auto naar het bos rijden, want als ik elke keer te voet moet gaan hou ik het toch niet vol en op de weg loop ik niet graag. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik vraag me al een hele tijd af of het nu eigenlijk waar is of niet. ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wat is er nu precies goed en slecht aan het drinken van thee? Zwarte thee is slecht voor je tanden, groene thee is juist goed (maar waarvoor eigenlijk?), Chinese Pu'er thee helpt bij het afvallen en kuidenthee kan goed zijn voor van alles en nog wat.
Wat is hier nu precies waar aan en wat niet? Mij lijkt het vooral dat het goed is veel thee te drinken omdat je zo vocht zonder kcal binnen krijgt, tenzij je er natuurlijk suiker in doet. Gewoon water met een smaakje. ![]()
|
Verwijderd
|
thee is lekker, en da's het belangrijkste! zet nog een kopje en geniet ervan.
en 'thee waar je van afvalt' oid, of thee 'waar je energiek van wordt' - 't mag allemaal niet worden overdreven. van niks ga je automatisch afvallen zonder dat je ook op je eten let en genoeg beweegt, dus als je op je eten let en genoeg beweegt en die thee niét drinkt val je maar evenzeer af. en als je doodop bent ga je van rozebottelthee niet ineens staan hupsen hoor. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Soortelijke warmte : Q=mc(T2-T1) Stel dat je 1 liter water drinkt, die in de koelkast is geweest dus 5 (?) graden celcius. Je lichaam verwarmt 't naar kerntemperatuur, dus 37 graden. 32 graden verschil. Soortelijke warmte water is 4186 J per kg. Q = 1 x 4186 x 32 Q = 133952 J. 1 cal = 4,2 Joule, dus per liter water verbrand je (133952/4,2)/1000 = 32 kcal. Volgens mij klopt 't zo wel aardig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Heeft iemand hier ervaring met gistvrij/suikervrij eten? Vermoedelijk door ziekte wordt mijn buik ook steeds bizar dik, dusdanig dat ik alleen maar joggingbroeken aan kan en er letterlijk 5 maanden zwanger uitzie. Aan die ziekte wordt gewerkt maar daar valt niet heel veel tegen te doen dus ik wilde kijken of ik met voeding ook iets kon bereiken. Het lijkt te helpen, als ik bijvoorbeeld brood vervang door crackers en yoghurt met muesli of brintapap en bovendien geen suiker eet, wordt mijn buik veel minder dik. Aan de andere kant vind ik het zo'n zeurderige natuurvoedingsoplossing en weet ik niet in hoeverre het echt veel invloed kan hebben.
![]() |
![]() |
|
![]() |
Is dat wel verstandig Bloem, je krijgt al niet echt veel voeding binnen volgens mij..
Volgens mij zijn crackers trouwens niet 'suikervrijer' dan brood, of ik kan 't mis hebben. Beide bevatten koolhydraten. Het is misschien wel goed om zoveel mogelijk geraffineerde suikers uit je voeding te halen, dus zo 'volkoren mogelijk' te eten. Dat kan sowieso geen kwaad, ik zou alleen niet teveel gaan lopen vervangen. |
![]() |
|
Ik probeer om genoeg crackers, muesli en brinta te eten, dat gaat best goed. Crackers vullen natuurlijk ook niet zoveel als brood
![]() ![]() ![]() Het is ook niet mijn doel om nog minder te gaan eten, dat lijkt me inderdaad ongezond worden. Maar ik wil ook niet meer zo dik worden, behalve dat ik echt geen normale broeken meer aankrijg dan is het qua pomp in mijn buik ook onaangenaam, het voelt dan alsof die eruit scheurt en dat lijkt me ook niet bijster gezond. |
![]() |
|
![]() |
Je kan 't natuurlijk proberen. Ik zou wel oppassen dat je wel genoeg jodium binnenkrijgt. Dat krijg je vooral binnen met brood, ik weet niet of 't ook in crackers zit enzo. Kan sowieso geen kwaad om 't in te vullen op de eetmeter om te kijken of je geen voedingsstoffen mist, doe ik zelf ook
![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je zou Leonoor eens kunnen pm'en, zij eet volgens mij suikervrij.
Ik zou zeggen, als je er baat bij hebt: doen. Probeer het een tijdje uit en kijk of de voordelen tegen de nadelen opwegen. Zolang je het goed vervangt is er geen probleem lijkt mij. Het is niet zo dat je belangrijke voedingsstoffen mist als je geen gist en suiker eet. Het is natuurlijk wel iets moeilijker om aan voldoende calorieën te komen zo, dus daar zou je wel op moeten (blijven) letten. succes! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |