![]() |
||
![]() |
Citaat:
waarom wil jouw verhuurder dan niet dat je je inschrijft? dat moet je gewoon doen hoor. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Hier in Dordrecht kon ik via internet een formulier invullen, eventueel moesten huisgenoten ook ondertekenen. Maar aangezien zij er niets mee te maken hebben, heeft de gemeente feitelijk geen toestemming gevraagd aan de verhuurder.
Het is maar net wat je wil, maar ik zou vooral even achterhalen wat de gebruikelijke gang van zaken is in Tilburg en waarom de verhuurder niet wil dat je je inschrijft. Er kunnen ook ernstigere nadelen aan kleven: als de verhuurder bijvoorbeeld zelf huurt. In dat geval mag hij vaak niet eens onderverhuren, of verzwijgt hij dat. Nu heb jij wel huurbescherming, maar het wordt toch een vervelende zaak als de eigenlijke verhuurder probeert jouw verhuurder uit huis te zetten bij constatering. Als je je niet uitwonend kunt inschrijven krijg je sowieso geen uitwonende stufi. Informatie over het nieuwe adres e.d. moeten bij de IBG binnen zijn in de maand voor je verhuizing. Dan moet je die daarop volgende maand wel op de 1e ingeschreven staan en niet een dag later. Zorg je daarvoor, dan krijg je die maand uitwonende stufi (en in het vervolg natuurlijk ook). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Moet ik het UWV maar bellen. Wat een helden ![]() |
![]() |
|
Hallo!
Ik zit met een probleem over de stufi. Na wat heen en weer gemail met IB-groep is me al wel het één en ander duidelijk geworden, maar ik zit toch nog met een vraag. Ik heb namelijk de vraag gesteld of ik nog 4 jaar recht heb op stufi, vanaf 2009/2010, als ik dit jaar mijn prestatiebeurs op €0 zet (dit omdat ik eigenlijk wel een OV nodig heb, maar wel ruim rond kan komen met het geld dat ik nu verdien). Hierop kreeg ik als antwoord dat als ik dit jaar mijn prestatiebeurs op €0 zet en wel een OV aanvraag ik vanaf het jaar 2009/2010 nog maar 3 jaar recht heb op stufi en daarna over moet gaan op een lening. Eigenlijk zou ik dus net zo goed nu al die €91,81 per maand aan kunnen vragen en eventueel op een spaarrekening zetten voor als ik het wel nodig heb. Of zie ik dat nou heel verkeerd, en ben ik een beetje te kort door de bocht? Ik zou graag willen weten hoe anderen hier over denken. |
![]() |
|
Het klopt dat je eerst je jaren prestatiebeurs op moet maken voor je een nullening + OV-kaart kunt aanvragen. Als je nu je prestatiebeurs op 0 zet telt dat wel voor de jaren prestatiebeurs mee. Als ik jou was zou ik die 90 euro dus gewoon wel aanvragen want je hebt er recht op en anders laat je het schieten. Als je het nu niet nodig hebt kun je het idd apart zetten op een spaarrekening.
|
Ik studeer vanaf 1 september in het buitenland. Dat heb ik allemaal gewoon doorgegeven aan de ibgroep, en een brief gehad over de hoogte van mijn beurs en dat ik dus een ov-vergoeding krijg. Verder staat er in die brief niets over het inleveren van mijn ov. Nu weet ik wel (van de site) dat je je ov maximaal vijf dagen na het begin van de maand dat je er geen recht meer op hebt moet inleveren (in mijn geval dus 5 september), maar moet je dan gewoon naar het postkantoor gaan om dat ding in te leveren? Niet dat je nog iets van een brief ofzo krijgt die je erbij moet hebben ofzo?
Kan iemand mij helpen?
|
![]() |
Ik ga binnenkort weer beginnen met studeren en mijn zusje die doet een hbo-opleiding. Ik hoop dat ik dan ook een kamer kan vinden in de buurt van mijn studie. Als ik op kamers zit krijg ik meer stufi, omdat ik dan uitwonend ben. Maar hoe zit dat met het bedrag wat mijn zusje aan stufi krijgt? Krijgt zij dan ook meer, blijft het gelijk of gaat haar stufi omlaag?
Met mijn vorige opleiding kreeg ik in het begin veel stufi totdat mijn moeder meer begon te verdienen het werd toen wat minder.. Ik stopte met mijn studie en zette stufi ook stop. Toen m'n zusje met d'r studie begon kreeg ze vanaf het begin af aan alleen de basisbeurs en nieteens een deel van de aanvullende beurs (wat ik wel altijd had) en zoveel is mijn moeder nou ook weer niet gaan verdienen. Weet een van jullie misschien hoe dit kan? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dan zal je moeder / zullen je ouders toch net boven de inkomensgrens terecht zijn gekomen, waardoor je zus geen recht heeft op een aanvullende beurs. Je kunt het natuurlijk altijd alsnog aanvragen, maar de vraag is dan altijd maar of je het ook daadwerkelijk krijgt.
Wat je andere vraag betreft: Dat heeft geen invloed op elkaar. De hoogte van je zus d'r stufi is onafhankelijk van jouw stufi. Haar stufi blijft dus even veel als voordat jij ging studeren. |
![]() |
||
Citaat:
Stel ze vullen aan tot 250 (ik weet het niet precies hoor, kan nu alleen nog maar lenen van de IBG). Bij 1 studerend kind krijgt die dus geen aanvullende beurs, aangezien ze ervanuit gaan dat de ouders het dan kunnen betalen. Bij 2 kinderen zouden die dan allebei 150 van de ouders kunnen krijgen en elk 100 euro van de IBG. Bij 3 kinderen elk 100 van de ouders en 150 van IBG etc. Ik kon het wel degelijk merken aan mijn stufi dat mijn broertje stopte met studeren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
je kunt altijd gewoon ook de aanvullende beurs aanvragen, de ibg bepaald dan of je hem daadwerkelijk krijgt.
overigens kan het zijn dat je na een tijdje nog extra geld krijgt, of iets terug moet betalen (dan wordt je beurs gedeeltelijk omgezet in een lening). dit omdat de inkomstengegevens van je ouders pas na een hele tijd verwerkt worden. indien je ouders geen grote sprongen maken in hun salaris, hoef je je hier echter absoluut niet druk over te maken. (ik kreeg in 2005 plots 500 euro overgemaakt, omdat mijn vaders inkomen tussen 2002 en 2003 veranderd was)
|
Heb het net nog even gecheckt en het inkomen van mijn ouders is inderdaad veel te hoog. Gelukkig kunnen ze het geld ook wel missen maar elk beetje aanvullende beurs zou leuk zijn geweest voor hen uiteraard.
Maar ik ben het dan ook nog steeds niet helemaal eens met dat salaris bekijken van 2 jaar terug, er zal vast wel een goede reden voor zijn maar ik ken echt te veel mensen die hierdoor flink zijn benadeeld of bevoordeeld.
|
Ik krijg per september mijn allereerste stufi en heb ook al het een en ander opgezocht over de aanvullende beurs. Ik heb hier helaas ook geen recht op, alleen vinden mijn ouders (en ik eigenlijk ook) dat ik volwassen ben en ze niet meer voor mij verantwoordelijk zijn. En dan komt er ook nog eens bij dat mijn vader dit jaar (gedeeltelijk) is afgekeurd en minder inkomsten heeft, waardoor hij dat bedrag van +/- 300 euro niet eens zou kunnen betalen. (Nou ja, het KAN wel, maar dan word het wel erg krap allemaal.)
@ Daantje: Hoe vraag je zo'n verlegging aan? Is dat makkelijk, of komt er nog een hoop bij kijken?
||
Citaat:
||
Citaat:
Misschien heb je hier iets aan? ![]()
|
Ik heb er nu vier jaar studie opzitten en ga verder studeren. Het huidige collegejaar loopt to 31 augustus dus eigenlijk heb ik vanaf die dag geen recht meer op stufi. Mijn vervolgopleiding staat erbij in mijn ibgroep kan ik dan gewoon tot 1 oktober mijn ov behouden omdat ik mijn eerste stufi pas vanaf oktober kreeg of moet ik nu al een 0 euro lening aanvragen. En die vraag je dan aan vanaf 1 oktober toch. Ik vind dat mijn ibgroep gewoon zo vaag, ik snap ook niet of ik eerst mijn studiefinanciering stop moet zetten of niet.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als je geen recht meer hebt op stufi stopt het automatisch
![]()
|
Ik snap het even niet meer
![]() Ik ben sinds 1 september in onderhuur via de SSHU, ik heb 5 dagen de tijd om me in te schrijven bij de gemeente en kan dat pas vrijdag gaan doen ivm introductie en het aanvragen van een nieuw paspoort in mijn oude woonplaats. Nou staat er op de IB-Groepsite dat ik uitwonende stufi over september elke dag van de maand kan aanvragen maar dat ik dan wel vanaf de 1e van de maand er moet wonen. Volgens het SSHUcontract woon ik hier inderdaad sinds 1 september maar ik schrijf me dus pas 5 september in. Betekent het dan dat ik pas vanaf oktober uitwonende stufi krijg of is een kopie van mijn contract genoeg voor de IB-Groep om mij ook over september uitwonende stufi te bezorgen? De IB-Groep heb ik hierover gebeld maar er zat een of andere drol achter de telefoon die me totaal niet begreep dus dat schoot niet op en aangezien jullie over het algemeen intelligenter zijn dan die telefonisten stel ik jullie die vraag maar ![]()
||
Citaat:
(Ik heb tijdens mijn stage wel eens 4 keer achter elkaar met de Belastingdienst gebeld omdat ik zeker was dat ik 3 keer het verkeerde antwoord kreeg. ![]() Helemaal zeker ben ik overigens zelf niet. Toen ik verhuisde had ik me ruim van tevoren in mijn nieuwe stad ingeschreven, maar de verwerking duurde tot vrij ver na de 1e van de nieuwe maand. Intussen had ik me wel uitwonend ingeschreven bij de IB-Groep. Dat kwam uiteindelijk dezelfde maand wel goed met mijn stufi. Ik twijfel een beetje in jouw situatie, omdat de IBG kijkt naar je inschrijfdatum in het GBA. Heb je al wijzigingen doorgegeven aan de IBG? Anders ben je sowieso te laat. Gemeente Utrecht zegt: Hoe doet u aangifte als u in Utrecht komt wonen/binnen Utrecht verhuist? U kunt uw nieuwe woonadres schriftelijk of persoonlijk aan ons doorgeven. Houdt u er dan rekening mee dat u dat binnen vijf dagen doet. Wij beschouwen de datum waarop we uw aangifte ontvangen als uw verhuisdatum in het geval u nog niet bent verhuisd. Overigens staat op de site een verhuisformulier, dus je zou het nu al kunnen invullen en opsturen. http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?...cht_komt_wonen |
![]() |
||
Citaat:
Maar bel voor de zekerheid de IBG nog maar een keer ![]() Edit: ik herinner me het verkeerd, ik was pas eind van de maand uitwonend waardoor ik het voor de eerste van de volgende maand moest doen. Jij hebt dus nog bijna een maand de tijd. Op de website staat dit: Een afwijking tussen het aan de IB-Groep doorgegeven woonadres en het adres bij de gemeente (GBA-adres) kan financiële gevolgen hebben (bijvoorbeeld het intrekken van de uitwonende beurs). Dus voor de zekerheid zou ik eerst je inschrijving regelen en dan je uitwonende beurs.
|
Ik heb op 27 augustus een wijziging door laten voeren, welke dan in het weekend van 30 augustus door de IB Groep verwerkt zou worden. Het is een wijziging betreffende mijn OV. Ik zou hem eigenlijk 5 september in moeten leveren, maar door een nullening aan te vragen, heb ik er nog gewoon recht op.
Ik heb ook nog aan de klantenservice van de IB Groep gevraagd of ik het juist heb gedaan. Op 29 augustus ontving ik daar een mail van; ik had het goed doorgevoerd. Daarna ben ik het eigenlijk vergeten en vanavond keek ik weer op Mijn IB-groep: de wijziging is nog niet doorgevoerd en er staat nog steeds dat ik deze maand geen recht heb op mijn OV! Dat betekent dat ik hem vandaag had moeten inleveren. Nu is mijn vraag, kunnen ze mij nu op laten draaien voor 68 euro boete, terwijl ik de wijziging op tijd heb aangegeven op Mijn IB Groep?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zou voor de zekerheid nog eens mailen met de vraag of het echt goed is omdat er nu op Mijn IB-groep staat dat je je OV vandaag had in moeten leveren. Zet er ook in dat je op 29 augustus per e-mail te horen hebt gekregen dat alles in orde was en er dus ook vanuit gaat dat mócht het toch niet in orde zijn, dit voor jou geen consequenties heeft. |
![]() |
||
Ja ik heb inderdaad een mail:
Citaat:
En ik heb uiteraard de IB-Groep weer gemaild zodra ik er achter kwam, maar dat was vanavond en ze beloven in hun mail binnen 5 werkdagen te antwoorden. Dat schiet niet erg op ![]()
|
Nou de IB-Groep heeft mij uiteindelijk foutief voorgelicht waardoor ik deze maand leuk geen uitwonende stufi krijg
![]() Ben dus uiteindelijk naar de IB-Groep gegaan en daar zeiden ze dat ik me gewoon tot 5 september kon inschrijven en aan de gemeente moest zeggen dat ik er per 1 september woonde en dan zou mijn inschrijving op 1 september worden gezet en zou ik dus over september gewoon uitwonende stufi ontvangen. Nou ben ik dus vandaag naar de gemeente Utrecht geweest (ik kon ook gewoonweg niet eerder want had elke dag intro tot 17u en het loket was ook maar tot 17u open) en daar werd me dus gezegd dat de IB-Groep een fout had gemaakt want ik had me maar gewoon op 1 september moeten inschrijven, zij konden niet met terugwerkende kracht werken ![]() Dus de IB-Groep heeft mij fijn 150euro door mijn neus geboord terwijl me die wel zijn beloofd maar goed, probeer dat maar eens te bewijzen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Bij mij heeft die IBG het wél met terugwerkende kracht voor me geregeld, ik heb me pas halverwege september bij de gemeente ingeschreven maar kreeg wél uitwonende stufi voor september. Ik had wel geluk met de man die ik aan de telefoon kreeg; die wilde meteen alles voor me doorvoeren in de computer, zodat ik zelf niet met formulieren hoefde te klooien (toen gingen nog véél dingen met formulieren).) |
![]() |
||
Ik heb antwoord:
Citaat:
|
De IB-Groep geeft zowel telefonisch als op de website als per mail te kennen dat alle wijzigingen in het weekend ná de wijziging zullen worden doorgevoerd, dus dan geven ze zelf foutieve informatie.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4 Verwijderd | 500 | 25-06-2010 15:44 |