Advertentie | |
|
![]() |
|
Eindelijk mijn voorlopige aanslag ontvangen
![]() Maar ik vind het maar eng; we krijgen ineens 1500 meer terug dan we hadden ingediend?! Weet iemand hoe dat kan? We houden het maar apart tot de definitieve aanslag. Heeft er hier trouwens iemand ook ervaring met tegemoetkoming ziektekosten? Ik kreeg begin dit jaar ineens 1400 nogwat terug hiervoor. Dit bedrag heb ik al wel van de aangifte afgetrokken, maar ik snap niet waarom ik dit ineens krijg, kreeg dit nooit. Ik val wel onder chronisch ziek schijnt het ![]() |
![]() |
|
Bedoel je een tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU)? Die krijg je volgens mij als je zoveel aftrekposten heb maar zo weinig belasting betaald hebt dat je niet alles af kan trekken. Ik kreeg het ook in januari, ook omdat ik chronisch ziek ben en veel ziektekosten heb. Volgens mij krijg je dat extra op je gewone aangifte.
|
Vraagje:
Ik heb twee bijbaantjes. Bij een van de twee baantjes heb ik een paar maanden geleden de heffingskorting eraf laten halen. Dit is nu, twee maanden later, echter nog steeds niet terug te zien in mijn salaris. Ik heb dus nu op twee baantjes de heffingskorting toegepast. Kan ik daar problemen met de belasting mee krijgen? Mijn jaarinkomen valt onder de belastingvrije voet dus aan het eind van het jaar krijg ik sowieso alles terug.
||
Citaat:
Nogmaals excuses voor het niet correcte afhandelen van je doorgegeven wijziging. '
|
![]() |
Kan inderdaad niet met terugwerkende kracht.
Het enige "probleem" wat je kunt krijgen is dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen omdat je te weinig hebt betaald. Maar je geeft zelf al aan dat je daar waarschijnlijk niet genoeg voor verdient, de beide baantjes bij elkaar opgeteld. En moet je toch bijbetalen, dan heb je ook echt geen probleem als je dat gewoon op tijd doet. Dat je geen heffingskorting mag toepassen op 2 baantjes, is vooral ter bescherming van jezelf. Er zouden anders elk jaar vele stumpers zijn die zichzelf in de problemen werken omdat ze aan het einde van het jaar vele honderden euro's schuldig zijn aan de belastingdienst. In jouw geval zal het echter omgekeerd werken, en heb je na een jaar werken ook nog een zak geld tegoed van de belastingdienst. |
![]() |
|
![]() |
ik heb een vraag. een klasgenoot van me zei dat ik de zorgtoeslag moest aanvragen want dan had ik 'wat extra geld'. dus dat heb ik braaf gedaan zonder me verder in te lezen. nu is het alleen wel zo dat niet ik maar mn ouders mn verzekering betalen. is dit een probleem? en ik kreeg opeens 114 euro. ik meende dat het maar 50 euro was.. kan iemand me helpen?
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Waarschijnlijk heb je het te laat aangevraagd en krijg je het nu met terugwerkende kracht. Dus in één keer drie maanden.
||
Citaat:
Helaas ![]() Enne... ik zou inderdaad voor de zekerheid dat bedrag nog even op zij zetten. Mocht er nog iets fout zijn gegaan, dan heb je dat geld tenminste nog. Hoeft het niet, dan heb je wat extra geld om uit te geven ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb een vraag over huurtoeslag.
Ik woon in een onzelfstandig studentenhuis, op een gang met gedeelde keuken, badkamer etc. Normaal gesproken heb je dan geen recht op huurtoeslag, behalve als je in een speciaal aangewezen eenheid woont. Nu heb ik gewoon dat toeslag-formulier ingevuld, en toen heb ik aangevinkt dat ik in zo'n aangewezen woning woon, terwijl ik eigenlijk niet zeker weet of dat wel zo is. Ik deed dat met het idee van: als het een aangewezen woning is, dan krijg ik toeslag, als dat niet zo is, dat zal de belastingdienst vanzelf wel een bericht terugsturen met de mededeling dat ik geen recht op huurtoeslag heb. Anyway, gisteren krijg ik post, waarin staat dat ik toeslag krijg (een aanzienlijk bedrag zelfs, 123 euro per maand). Nu vraag ik mij af of er niet een risico is dat de belastingdienst altijd huurtoeslag uitkeert aan mensen die op dat formulier aangeven dat het om een aangewezen woning gaat, ook als dat niet zo is, en dat ik straks over een jaar bericht krijg dat ik al die tijd onterecht huurtoeslag kreeg. Want ik stuurde dat formulier op met het idee dat de belastingdienst wel zou weten of het een aangewezen eenheid is of niet, zij zouden dat wel uitzoeken. Maar wellicht gaan ze ervan uit dat als de aanvrager aangeeft dat het zo is, dat ze dan automatisch geld uitkeren en op een later moment pas uitzoeken of het daadwerkelijk een aangewezen eenheid is. Lang verhaal, hopelijk snappen jullie wat ik bedoel ![]() Groeten, Thijs |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Maar dat aanwijzen van onzelfstandige woonruimten gebeurt wel door diezelfde instantie, de Belastingdienst.
En stel dat het inderdaad 'fraude' is, (wat in mijn ogen een rekbaar begrip is, zeker bij zo'n logge bureaucratische overheidsinstantie waar altijd duizenden mensen verkeerde gegevens invullen, al dan niet per ongeluk) dan hoef ik toch alleen maar het totaalbedrag weer terug te betalen? Of krijg ik een boete.. |
![]() |
|
Van fraude spreekt de Belastingdienst niet zo snel. Je zou kunnen zeggen dat je niet precies weet wat zo'n eenheid inhoudt en dat je de indruk hebt (gehad) dat die situatie op jou van toepassing is.
Maar goed; mensen zonder eigen voordeur, zonder een speciaal aangewezen eenheid, hebben geen recht op huurtoeslag. De overheid wil daar wel wat aan gaan doen zodat studenten ook een tegemoetkoming in hun huur kunnen ontvangen, maar er is op dit moment nog geen sprake van. Een aangewezen woning is vaak begeleid wonen, of groepswonen voor ouderen. Je weet of je een aangewezen woning hebt, als je dit aan je verhuurder vraagt. Ik heb heel sterk de indruk dat er bij jou geen sprake is van zo'n situatie. De Belastingdienst controleert altijd achteraf of je recht had op je huurtoeslag. In jouw geval krijg je dan een terugbetalingsvordering. Beter zet je de huurtoeslag stop per de datum dat je het hebt aangevraagd. Je krijgt dan het bericht dat je de tot dan toe uitbetaalde huurtoeslag moet terugbetalen. €123,- is wel minder dan €1476,- ... |
![]() |
|
goedendag,
volgens mij hoef ik hier niet apart een topic voor te starten en hoort mijn vraag in deze. mijn vraag: ik ben een stichting begonnen, heb deze stichting aangemeld bij de belastingdienst. en omdat ik met deze stichting facturen wil kunnen sturen wil ik een btw nummer. heb een brief terug gekregen, maar deze gingen over het electronisch inloggen op de belastingdienst site waarvan gebruikersnaam en wachtwoord in aparte brieven worden verstuurd. maar ik zie niet zozeer een btw-nummer op de brieven staan. nu heb ik wat op internet gezocht en het schijnt dat het fiscaalnummer het BTW nummer is. een ander zegt dat een BTW nummer begint met NL00 met een B er in. nu stond er in de brief wel een fiscaalnummer in en een zogenaamde gebruikersnaam die begint met NL00.. maar er zit daarin geen B in ofzo. hoe kom ik er in hemelsnaam achter? dank!
|
Verwijderd
|
Het klopt dat het fiscaal nummer hetzelfde is als het BTW nummer. Wanneer je BTW moet afdragen (omzetbelasting moet betalen), krijg je automatisch een brief met hierin het fiscaal nummer.
Als het goed is, zul je die al hebben gehad. Zo niet, moet je even bellen met de BelastingTelefoon wat je dan moet doen (ik weet 't niet meer, is te ver weggezakt inmiddels). Er zijn namelijk wel manieren mogelijk waarop je kunt factureren alsof je je BTW nummer al hebt gekregen, terwijl je die nog moet ontvangen. |
![]() |
|
dankjewel.
en ja, ik heb al over 2 kwartalen aangifte moeten doen voor omzetbelasting. ben nog niet actief geweest, dus heb zover aangifte gedaan met de melding dat ik niks aan te geven heb. maar op deze aangiftebrief zie ik dat het aangiftenummer mijn fiscaal nummer bevat met de B.01.xxxx erachter. ik kan hieruit concluderen dat dat fiscaal nummer dus gewoon m'n btw nummer is? aangezien ik gewoon belasting moet opgeven elk kwartaal?
|
Verwijderd
|
Als je aangifte OB hebt moeten doen, heb je ook al je fiscaal nummer gekregen. Een kwestie dus van goed je papieren nogmaals doornemen
![]() En inderdaad, je fiscaal nummer = btw nummer. Zelfde ding, gewoon een andere naam. (let alleen wel ff op dat je niet de laatste .xxxx meeneemt want dat staat voor het aangiftetijdvak, dat moet je dus niet gebruiken ![]() |
![]() |
|
![]() |
Wat vraagjes mbt stuffi,
Ik wil graag weten wat de grens is tot wanneer je stuffi basisbeurs krijgt, ook wil ik weten wat de grens is voor de aanvullende beurs. Dus tot hoeveel inkomen heb je nog steeds rechts op het aanvullende gedeelte? Ik wil namelijk kijken of het met mijn inkomen wel tegen elkaar opweegt.. |
![]() |
|
![]() |
@Skater,
Verkeerde topic dan moet je de IBG topic hebben. Maar..... http://www.ibgroep.nl/particulieren/default.asp Basis + Aanvullend heb je recht om in 2008 maximaal € 12.916,17 bij te verdienen en in 2009 is dat € 13.215,83 bruto. Aanvullend krijg je alleen als je ouders te weinig verdienen, Qua grens is deze voor jou bijverdiensten hetzelfde als die voor de basisbeurs.
|
![]() |
Hoi ik had een vraagje,
Ik heb begrepen, dat de belasting die je betaald bij je baan (geld dat van je salaris af gaat). Dat je dat kunt indienen bij de belastingdienst. En je dan het belasting-geld terug krijgt. Toch heb ik het niet helemaal begrepen. Kan iemand mij helpen? Mvg, Mario |
![]() |
|
Iedereen die werkt, moet belasting betalen. Alleen, een bepaald deel van je inkomen is belastingvrij. Daarover hoef je dus helemaal geen belasting te betalen, maar toch wordt het elke maand van je salaris afgehaald. Dat deel wat je teveel hebt betaald, kun je aan het eind van het jaar terug vragen.
Het kan zijn dat jij al nauwelijks belasting betaalt. Dan heb je aangegeven dat je loonheffingskorting wil laten toepassen. In dat geval betaal je niet elke maand teveel belasting en valt er dus ook niks terug te vragen. Alleen als je hebt aangegeven dat je die korting niet wil (dus als je ten onrechte belasting hebt betaald), kun je dat teveel aan belasting terug krijgen. Dat doe je door ergens rond maart aangifte te doen, via een electronisch aangifte programma of via ouderwetse formulieren. Je moet daarin alles opgeven: hoeveel je hebt verdiend, hoeveel belasting je hebt betaald, etc. Die informatie haal je allemaal van je loonopgave ![]()
||
Citaat:
![]() Balance heeft het goed uitgelegd. Over het algemeen krijg je, als je geen loonheffingskorting hebt toegepast, je loonheffing terug. Dus als je op je jaaropgave(n ) kijkt wat je daar voor hebt betaald, kun je inschatten wat je ongeveer kunt verwachten. Dit is een schatting! Er zijn meer factoren die er vanaf hangen. Onder andere inderdaad of je loonheffingskorting hebt toegepast. Dit kun je op je jaaropgave herkennen aan een code '1', dan heb je dat en krijg je veel minder belasting terug. Je kunt ook gemaakte ziektekosten opgeven die niet door je zorgverzekering zijn vergoed. Studiekosten mag je over het algemeen niet opgeven, overigens. Digitaal is het gemakkelijker, omdat je meteen ziet wat je terugkrijgt. Op papier geldt dat niet. Je kunt van 2003 tot 2008 nog indienen. Je hebt wel Digi-D nodig, maar dat kun je online aanvragen. ![]() Gouden regel: je kunt nóóit meer geld terugkrijgen van de Belastingdienst dan dat je aan belasting hebt betaald! (Jaja kenners kom maar en zeg me dat dit niet waar is door de TBU-regel, maar dat is weer zo'n verhaal.. ![]() |
![]() |
|
Hee
![]() Maar er staat vaak bij "werkgever en organisatie", maar hier heb ik eigenlijk niet mee te maken omdat ik freelance werk en dus een contract hebt met een gezin/cliënt. Geldt hiervoor ook hetzelfde bedrag? En als hiervoor ook die 6690 euro gelden, dan is dit neem ik aan het bedrag waar de kilometerkosten en activiteitenkosten af zijn gehaald? Ik weet dat je naast je studiefinanciering 13.000 en nog wat euro's kan verdienen, zonder dat het invloed heeft op je studiefinanciering.. maar stel.. je gaat over je 6690 euro heen en je moet dus belasting gaan betalen, dan ga je dus betalen over het bedrag wat je meer verdiend dan die 6690? En dat zal dan rond de 25-30% zijn?! Hopelijk weten jullie het.. ik wil sowieso de belasting hier nog over bellen maar die waren helaas slecht bereikbaar en ben nu wel benieuwd :-) Alvast bedankt!!
|
Ik weet alleen hoe het normaal met belasting zit, of dat bij freelance werk anders is, weet ik niet.
Ik kan je het normale gedeelte in elk geval uitleggen: In Nederland betaal je (<65jaar) over de eerste € 17.878 die je verdient op jaarbasis, 33,5% belasting. Dat is schijf 1. Schijf 2 is al het geld dat je op jaarbasis verdient tussen de € 17.878 en € 54.776. Hierover betaal je 42% belasting. Schijf 3 is al het geld dat je verdient boven de € 54.776. Hierover betaal je 52% belasting. Jij blijft zo te lezen binnen schijf 1. Stel, je verdient 10.000 euro per jaar, dan zou je dus 3350 euro belasting moeten betalen daarover. Dat is nogal een fors bedrag voor iemand met een laag inkomen. Daarom is er de heffingskorting in het leven geroepen. De heffingskorting houdt in dat je (in 2009) in totaal € 2007.00 korting krijgt op de heffingen (belasting). Als je dus die 10.000 euro verdient, dan moet je in een jaar 3350 - 2007 = € 1343.00 aan loonheffing betalen. Je kan die heffingskorting op 2 manieren krijgen: - 1x per jaar korting laten toepassen, namelijk bij de jaarlijkse belastingteruggave. Dan krijg je dus een hoop terug, omdat je elke maand te veel aan belasting hebt betaald. - Elke maand korting laten toepassen. Dan krijg je elke maand alvast 1/12e deel van die loonheffing terug (of eigenlijk: het wordt niet ingehouden op je salaris) zodat je niet een heel jaar moet wachten om je geld te krijgen. Tenslotte waar die 6690 vandaan komt: de bedragen waar ik het over heb is waarmee de belastingdienst ook werkt, het is de loonheffingskorting. Maar mensen willen liever werken met hun bruto salaris om vervolgens uit te rekenen tot welk bedrag ze weinig belasting hoeven te betalen. Daarom hebben ze ruwweg het belastingvrije deel * 3 gedaan (vorig jaar was het bedrag nog wat hoger, waardoor je dichterbij die 6690 uit komt). 5990 komt beter in de buurt. Als je eenmaal de logica van het hele belastingverhaal snapt, zul je ook snappen dat je dus inderdaad alléén die 33,5% gaat betalen over alles wat je verdient boven de 5590.00 Overigens is er ook nog zo iets als arbeidskorting, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en overige heffingen, maar daar weet ik wat minder van. Wellicht kan iemand mij nog aanvullen.
|
Vraagje over de loonheffingskorting (maak er LHK van voor het gemak).
Ik weet wat het doet, waar het voor dient en dat je het niet dubbel mag aanvragen (al loopt het bij kleine bedragen vaak wel los). Maar goed, daar zit 'm de kneep: Een paar jaar geleden kreeg ik een bijbaan die ik nu nog steeds heb. Toen heb ik loonheffingskorting aangevraagd. Inmiddels heb ik er een tweede baan bij, dit is nu mijn 'hoofd'baan geworden voor vier dagen per week. Hier heb ik ook een best hoger uurloon. Dus, te verwachten: hier heb ik geen LHK, op mijn bijbaan voor 6 uurtjes per week nog wel. Ik wil graag wisselen. Hoe moet ik dit aanpakken? Volgens mij heb ik sowieso mijn managers nodig, want de aanvraag komt van mij uit. Moet ik bij mijn bijbaan aangeven dat ik de LHK wil stopzetten en bij mijn hoofdbaan aanvragen? Zo ja, hoe vul ik dit dan in op het formulier? En natuurlijk, wat is de verwerkingstijd. ![]() (ik weet ook dat ik volgend jaar een goede teruggave kan verwachten op deze manier, wat ook leuk is. Maar ik kom tot het punt dat ik mijn OV moet gaan inleveren door de bijverdiengrens én geen of weinig huurtoeslag ga krijgen, want bruto ben ik betaalkrachtig genoeg om mezelf hierin te voorzien. Maar netto heb ik dat idee nu niet bepaald..) |
![]() |
|
Je LHK laten stopzetten en aanvragen doe je via de persoon die jouw salaris en contract regelt, een salarisadministratie of P&O ofzo. Als je geen idee hebt bij wie je moet zijn, moet je het even via je manager vragen.
Waarschijnlijk krijg je bij beide banen dit formulier voor je neus: http://www.uwv.nl/Images/Model%20opg...culieren|Model Het spreekt allemaal voor zich hè, bij de één 'nee vanaf 1 oktober' (bijv.) en bij de andere 'ja vanaf 1 oktober'. Wat de verwerkingstijd is, is afhankelijk van hoe snel die administratie is. Volgens mij is het een kwestie van een paar keer klikken voor hen. Dus hebben ze de zaakjes op orde, dan kan het prima per 1 oktober.
|
Verwijderd
|
Hoi allemaal,
Ik zit met een probleem en wil graag wat horen van iemand hier die er verstand van heeft: Ik wilde een tijdje geleden geld terugvragen over 2008, aangezien ik student ben en vorig jaar twee bijbaantjes had waarbij bij slechts één werkgever de loonheffingskorting werd toegepast. Toen ik het digitale programma had gedownload en steeds doorklikte, stond er op het eind dat ik 900 euro moest betalen. Dit komt, bleek, omdat ik pensioenfonds heb ontvangen en daar nooit loonheffing over heb betaald. Het punt is alleen, ik wist toen ik ooit dat pensioenfonds voor het eerst kreeg (3 jaar geleden) nog niks af van belastingdingen dus toen ik vervolgens voor het eerst een bijbaantje kreeg, heb ik gewoon 'ja' aangekruisd bij de vraag of ze loonheffingskorting moesten toepassen voor mij. Nu keek ik laatst in mijn zogenaamde administratieve map en kwam ik een heel oud formulier tegen van dat pensioenfonds waarbij ik moest aankruisen of ik dus wilde dat ze loonheffingskorting moesten toepassen, en aangezien ik het blijkbaar nooit heb opgestuurd, hebben ze aangenomen dat ik dat wilde en dat is dus het hele verhaal. Dus in plaats van dat ik ongeveer 600 euro zou krijgen van al de teveel betaalde loonheffing bij mijn tweede bijbaantje (waar ik door alle belastingen maar 4,30 p/u kreeg..), moet ik ineens bijna 1000 euro betalen! Ik baal natuurlijk nogal, omdat deze hele situatie echt uit onwetendheid is voortgekomen. Oja, en ik hoorde net van iemand dat er een speciale studenten- en scholierenregeling is die ervoor kan zorgen dat je wél bij meerdere werkgevers de korting kan toepassen. Maar daar kan ik nu zeker niks meer mee voor deze situatie? Dankjewel alvast voor het reageren! Ben totaal niet thuis in belastingzaken. Nog een heel klein vraagje trouwens: ik heb op het moment gewoon één bijbaantje en het pensioenfonds is al afgelopen omdat ik dit jaar 21 ben geworden, maar ik loop wel sinds een week stage waar als het goed is dus ook loonheffingen voor moeten worden betaald. Aangezien ik tot en met mei dit jaar dat pensioenfonds heb gekregen, kan ik over dit jaar dus ook geen belasting terugvragen, want dan krijg ik weer hetzelfde gezeik als in het verhaal van net. Is het dan slim om bij m'n stage die studentenregeling toe te passen? Hoe werkt dat dan precies? Door op de site te kijken kom ik niet veel verder, want ik weet niet wanneer ik dat formulier zou/had moeten meenemen naar m'n stage; ik heb net m'n contract getekend maar niks voor de belasting moeten invullen. |
![]() |
|
Ah nou snap ik het. Je hebt nabestaanden/wezen pensioen gekregen. Dat is een vorm van inkomen waar je loonheffing over moet betalen. Jij hebt aangegeven dat je korting wilde en dus heb je geen belasting betaalt over je wezenpensioen. Spijtig maar niks aan te doen, vrees ik.
Officieel moet je die aangifte van 2008 natuurlijk nog gewoon doen. Dat het voor jou ongunstig uit pakt, maakt niet dat je geen aangifte hoeft te doen. Als ze je controleren ben je de pineut, aan jou de keuze of je het risico loopt, maar het is wel een vorm van frauderen. Dat geldt voor dit jaar ook. Daarnaast moet je maar gauw kijken of je studiefinanciering en OV niet in gevaar komen. Je wezenpensioen geldt namelijk als inkomsten en het zou erg zuur zijn als je eind dit jaar nog een boete krijgt voor een teveel aan inkomsten en onterecht gebruik van stufi + OV Van de scholieren/studenten regeling die jij noemt, weet ik niks. Scholieren en studenten moeten gewoon belasting betalen. Mogelijk bedoelen mensen dat ze toch onder die grens van loonheffing blijven en dat ze daarom het risico lopen om toch gewoon op 2 plekken korting toe te passen. Wat je nu met je stage moet gaan doen ligt er aan wat je van plan bent. Ben je van plan geen aangifte te doen (eigenlijk fraude..) dan wil je er dus zoveel mogelijk uitslepen. Dat zou betekenen dat je nu het beste korting kan laten toepassen, want dan hou je er het meest aan over. Je krijgt natuurlijk wel meer gezeik als men het ontdekt. Ben je van plan eerlijk aangifte te doen, dan zou ik nu geen loonheffingskorting laten toepassen. Je betaalt dan alvast belasting en je hoopt dat die belasting de nog openstaande belasting over 2009 zoveel mogelijk vereffend. Of je quite speelt hangt af van je totale inkomen en de hoogte van je wezenpensioen. Maar uiteindelijk zal je dan dus volgend jaar minder geld in 1x terug hoeven te betalen dan wanneer je bij je stage wel korting toepast.
|
Verwijderd
|
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nog wel wat vragen op je antwoorden, doe het even in punten, is wat duidelijk en handiger:
1) Ik heb dus nooit uberhaupt ook maar iets aangegeven bij het ABP, dus ook niet dat ik korting wilde. Het formulier heb ik simpelweg nooit opgestuurd (niet expres dus, maar goed). Kan ik daar nu dan niks mee in de zin van: heb ik dan niks op te staan in dit hele verhaal? Ze hebben 'zomaar' aangenomen dat ik korting wil. En aangezien ik nooit een jaaropgaaf heb ontvangen, heb ik tot ik een tijdje geleden dat digitale programma van de Belastingdienst nooit geweten dat het gewoon onder inkomen viel waar belasting over betaald moest worden. Het klinkt misschien raar, maar het is echt zo, want zoals ik in mijn eerste bericht al schreef, is dat nabestaandenpensioen al begonnen op mijn 18e toen ik nog helemaal niks wist of snapte van belastingdingen. En heb er nooit meer over nagedacht toen ik dus wel bijbaantjes kreeg etc. 2) Is het zo dat je altijd aangifte moet doen als je wat voor inkomen dan ook hebt? Ik heb nooit een aanslag gekregen ofzo, maar ik hoorde toen ik bijbaantjes kreeg gewoon dat je altijd wel geld terug kan krijgen (ook als je maar één bijbaantje hebt krijg je altijd wel wat geld terug zeggen veel mensen, maar dit is pas het eerste jaar dat ik iets met teruggaaf doe want heb pas sinds vorig jaar bijbaantjes etc.). Dus ja, hoe kan ik dan fraude plegen als niemand mij officieel op de hoogte stelt dat ik aangifte moet doen ofwel geld moet/mag terugvragen? 3) Over stufi en OV: Oja! Ik heb voor vorig jaar altijd alleen maar rekening gehouden met de inkomsten van de twee bijbaantjes. Maar ik heb helemaal geen jaaropgaaf van het ABP gekregen, dus wat moet ik daar dan mee? Ik kan nergens vinden hoeveel ik over 2008 heb ontvangen van ze.. Ik kan het wel zien in dat digitale programma van de Belastingdienst, maar die had ik alweer verwijderd en wil 'm niet opnieuw downloaden enzo omdat ik voor nu nog even niet weet wat ze dan doen als ze zien dat ik moet betalen (of zien ze dat pas als ik het echt verstuur?). EDIT: Ik had er wél rekening mee gehouden trouwens bedenk ik me nu, had het al eens gecheckt en nabestaandenwet telt niet mee voor de bijverdienregeling. 4) Over de studenten- en scholierenregeling hoorde ik net van een collega, zie hier: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P296_33573. Die heeft dat gebruikt voor haar twee bijbaantjes én haar stage. 5) En dan nog over de stage: ik heb alleen nog maar een contract getekend waarin stond dat ik 225 euro bruto p/m krijg, maar heb geen enkel formulier moeten invullen die over de loonheffing gaat. Vreemd, of zou 't nog komen? Misschien proberen ze wel eronder uit te komen, geen idee.. Maar goed, als ze er alsnog mee komen: ik ben altijd van plan 'eerlijk' te zijn met die belastingdingen, het is nooit mijn bedoeling geweest dingen niet op te geven ofzo. Maar ik vraag me nu wel af in hoeverre de Belastingdienst erachter zal komen dat ik 900 euro over 2008 (en straks waarschijnlijk over 2009 nog een deel) moet betalen zolang ik niet dat programma afrondt en verzend naar ze. En weet dus niet of ik echt fraude pleeg als ik het niet doe, aangezien ik, zoals ik punt 2 al schreef, niet door hun zelf op de hoogte ben gesteld van het feit dat ik aangifte moet doen of geld terug moet betalen oid. Sorry voor de lange verhalen! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
anti-kraak vraagjes gijsss | 44 | 08-10-2008 17:29 | |
Werk, Geld & Recht |
Wat jij? bibibruin | 1 | 20-09-2008 19:43 | |