Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2012, 11:55
dennis018
dennis018 is offline
@daanjte, thx voor je zeekraal tip nog.. was wel duur maar wel lekker om mezelf een x te trakteren!!!

heb giste reen pak echte udon noedels bij de toko gokocht weet alleen nog niet wa tik erbij zou maken
heeft iemand miss lekkere tips?
op NL sites vind je niet veel over die noedels..
behalfe in die soep maar ik moet geen soep haha
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2012, 13:34
Balance
Balance is offline
Ik ben uitgenodigd voor een Amerikaans feestje; je weet wel, dat iedereen wat te eten mee brengt. Nu moet ik dus zelf ook iets meebrengen, bij voorkeur iets wat bij het hoofdgerecht past.
Probleem is dat ik op de dag zelf tot aan het feestje erg druk ben, en dus nauwelijks tijd heb om in de keuken te staan.

Wat zou ik mee kunnen nemen of kunnen maken?
Iets wat óf makkelijk (snel) te maken is, óf een dag eerder al te maken is.
Oud 26-04-2012, 17:07
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dan is natuurlijk de vraag: wat is het hoofdgerecht?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2012, 17:54
Balance
Balance is offline
Nu ik het nalees snap ik dat je het zo hebt opgevat, maar ik bedoelde meer: iets wat onder de gang 'hoofdgerecht' valt.

Er is dus geen hoofdgerecht; onze gerechtjes ZIJN het hoofdgerecht.
Oud 26-04-2012, 19:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Oh, haha, ik had het inderdaad anders gelezen.

Misschien kun je een (pasta-)salade maken, of wraps, of een hartige taart?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2012, 10:04
Balance
Balance is offline
Wraps zat ik ook aan te denken. Nu maak ik zelf standaard de enchiladas van de wereldgerechten, die vind ik erg lekker. Maar daar zit kip in en we hebben een vega erbij zitten. Nu wil ik zowel gewone als vega maken. Waarmee kan ik de kip het beste voor haar vervangen?
Oud 27-04-2012, 10:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kip zou ik vervangen door quorn. Als hij/zij wel vis eet kan je ook wraps maken met roomkaas, sla en gerookte zalm
Oud 27-04-2012, 10:59
Balance
Balance is offline
Ze eet wel vis, maar is ook nog eens zwanger. Dus gerookte vis (en misschien roomkaas?) mag ze niet.
Quorn ga ik doen dan
Oud 27-04-2012, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Ze eet wel vis, maar is ook nog eens zwanger. Dus gerookte vis (en misschien roomkaas?) mag ze niet.
Quorn ga ik doen dan
En dan van die stukjes, niet het gehakt. Op quornstukjes moeten meestal iets meer kruiden dan je op kip zou doen en hoewel het in theorie al gaar is, is het stukken lekkerder om het wel even rondom bruin te bakken, ook als het in een koude wrap gaat.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2012, 21:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgende week vier ik mijn verjaardag en komen m'n schoonouders en m'n moeder eten. Ik wil lasagne maken en daarvoor heb ik een goed recept. Ik ben nu alleen nog aan het denken over een toetje. Ik wil iets wat niet al teveel tijd kost, niet in de oven moet (want die heb ik nodig voor m'n lasagne) en niet teveel plek inneemt in de koelkast (want die staat al vol met taart enzo dan ). Iemand een idee?
Oud 30-04-2012, 11:34
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Granita misschien? Je kunt dat in allerlei smaken maken; traditioneel is citroen, koffie (met slagroom) of amandel, maar eigenlijk kun je er vrijwel alles in doen ... Het kost ook niet veel tijd; het enige is dat, wanneer het eenmaal in de vriezer staat, je het ongeveer elk half uur even moet omscheppen, tot het geheel in ijskristallen is veranderd (ik schat een uur of 3-4). Je zou het ook in de ijsmachine kunnen doen btw, dan heb je er helemaal geen omkijken naar.
Of tiramisù? Kost iets meer tijd (half uur?), maar je kunt het ook de dag van tevoren maken en dan invriezen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2012, 09:00
Marloesjuh
Marloesjuh is offline
Ik kijk vaak op de facebookpagina van 2x2, staan vaak leuke recepten op en vaak ook leuke weetjes enzo. Ze hebben trouwens ook nog andere pagina's. Bijvoorbeeld banaan, tomaat enzo.

Laatst gewijzigd op 16-05-2012 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2012, 12:08
Verwijderd
Luitjes, ik wil een dressing maken voor 'n salade (bij 'n barbeque) gebaseerd op weegbree. Nou ken ik dat helemaal niet en mij is verteld dat kruidig/citroenig prima zou zijn. Heeft iemand sublieme tips over wat als een malle combineert met weegbree?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 11:58
dennis018
dennis018 is offline
ik heb witte asperges gekocht maar heb geen flauw idee wat ik ermee moet, hoe klaar te maken en wat erbij te eten iemand tips aub???
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 18:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Klassiek schil je ze, kook je ze 20 minuutjes en eet je ze met ham, hard gekookt ei en botersaus. Je hebt ook zakjes aspergesaus van Knorr, Honig oid.

Ik eet ze meestal gekookt en dan met gebakken krieltjes, gekookt ei, hamreepjes en aspergesaus. Je kan er ook pasta mee maken of soep van maken. Als je zoekt op 'asperges' op de AH site of op 'recepten asperges' bij google dan vind je vast wel iets wat je lekker vindt.
Oud 11-06-2012, 19:30
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
Klassiek schil je ze, kook je ze 20 minuutjes en eet je ze met ham, hard gekookt ei en botersaus. Je hebt ook zakjes aspergesaus van Knorr, Honig oid.

Ik eet ze meestal gekookt en dan met gebakken krieltjes, gekookt ei, hamreepjes en aspergesaus. Je kan er ook pasta mee maken of soep van maken. Als je zoekt op 'asperges' op de AH site of op 'recepten asperges' bij google dan vind je vast wel iets wat je lekker vindt.
20 minuten koken is veel te lang. 10 minuten is lang genoeg.

Vergeet ook niet de onderste 1.5 cm van de asperges af te snijden, dit stukje is hard en bitter.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 19:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Wie weet iets lekkers om te maken met rabarber? Een poosje terug heb ik al rabarber crumble gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 19:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik eet het altijd door de (zelfgemaakte) appelmoes maar ik zag dat als je op de AH site 'rabarber' intypt bij de recepten dat je heel veel recepten krijgt die me lekker lijken
Oud 24-06-2012, 10:31
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik zie het, super!

Edit: ik heb uiteindelijk rabarber-aardbeien crumble gemaakt en rabarbermuffins.

Laatst gewijzigd op 03-07-2012 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 19:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heeft iemand nog leuke ideën hoe ik een vlees- en lactosevrije pasta-, rijst- of couscoussalade kan maken? Mijn vriendin mag die twee dingen niet en ik ga zondag bij haar langs op de camping en dan blijven we waarschijnlijk eten en afgelopen weekend bleef ik ook al bij haar eten dus ik vind dat ik nu wel iets mag bijdragen
Oud 03-07-2012, 19:45
Verwijderd
Ik heb zondag couscous met zongedroogde tomaten, walnoten en paprika gemaakt! Kan volgens mij ook koud gegeten worden.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2012, 17:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zit nu eigenlijk te denken om iets van rijst/couscous te doen met noten/rozijnen (studentehaver) oid maar heeft iemand dan nog tips voor verdere ingrediënten (groente)?
Oud 05-07-2012, 22:25
Lilo42
Lilo42 is offline
Ik kook best veel een simpel gerecht is spinazie soep je womt eerst spinazie dan doe je er een bouillonblokje naar keuze bij en doet er veel water bij dat maak je warm in de wok en haalt er daarna de staafmixer door je kan der ook nog feta en een eitje of pijnboompitten over heen doen en zout en peper indien gewenst zelf verzonnen XD
Met citaat reageren
Oud 31-08-2012, 08:15
Verwijderd
Volgende week moet ik voor zeven mensen koken. Er zijn nogal wat eisen: Geen vlees/vis, weinig groente (al mogen ze wel in de lasagne ofzo zitten, geloof ik), weinig zaken als room, geen walnoten, geen appelmoest, spruiten of pannekoeken.
Er mag best wel wat tijd in zitten, maar dan wil ik ook wel iets lekkers maken (het liefst dus geen lasagne ofzo, ik hou zelf niet zo van pasta). Ik wil iets maken dat in een grote hoeveelheid gemaakt kan worden, want er zitten bij die groep vier grote eters. Daarnaast vind ik het zelf erg leuk om Marokkaans te koken, maar is mijn tajine niet groot genoeg/ken ik geen recepten voor zoveel man zonder vlees. Heeft iemand ideeën?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2012, 10:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan dit maken:

Citaat:
Gisteravond had ik super lekker eten gemaakt en het was helemaal niet moeilijk M'n vriendin kwam eten en ze mag geen lactose en geen vlees dus alles is vegetarisch en lactosevrij.

Gekruide couscous met aubergine, courgette, rode paprika, studentenhaver (gemengde noten en rozijnen), walnoten en citroenrasp met turks brood met zelfgemaakte tzatziki (kwark met knoflook, geraspte komkommer, munt en peper en zout).

Alles vers en zelfgemaakt. Ik had lactosevrije kwark van MinusL gekocht bij de Jumbo. Ik vond het super lekker en vanmiddag had ik de couscous koud gegeten en dat was ook heerlijk
En dan doe je ipv walnoten of studentenhaver gewoon andere noten en los rozijnen. Het is makkelijk te maken, een beetje Marrokaans-achtig, je kan het eventueel van te voren maken, je kan het koud of warm serveren en je kan brood en tzatziki van te voren al op tafel zetten zodat ze vast iets te eten hebben als jij nog bezig bent met de rest. Als het niet lactosevrij hoeft kan je gewone Griekse yoghurt nemen of kwark oid.
Oud 02-09-2012, 18:08
Hawahaai
Hawahaai is offline
Net als vorig jaar heb ik weer kilo's blauwe druiven met kleine pitjes in de tuin. Aangezien het een enorme klus is om ze te ontpitten, zoek ik recepten waarbij ik de druiven gewoon in hun geheel kan gebruiken. Omdat ik binnenkort jarig ben, zou ik het leuk vinden als ik een recept voor gebak met boskoopdruiven kan vinden.
Ik zat zelf al te denken aan bijv. zandgebak met druiven, zou dat wat zijn of zijn ze daar niet zoet genoeg voor?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 12:33
dennis018
dennis018 is offline
Ik zou graag een x zelf aardappelpuree maken maar nooit gedaan ,heeft iemand miss tips/recept voor een ''basis'' aardappelpureE?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2012, 13:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat is niet zo moeilijk. Op iedere receptensite en in ieder kookboek zal dat wel staan. Een voorbeeld.
Aardappels koken (iets langer dan normaal), met een beetje boter en een scheutje melk stampen (met een stamper of een oude vork) en klaar.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2012, 19:17
Verwijderd
Aardappel Puree is super simpel water tegen kook aanbrengen aardappel erin niet laten koken en dan even lekker laten staan totdat ze gaar zijn . Dan water afgieten even droog koken . Daarna stampen en wat roomboter zout en peper erdoorheen en wat melk en dan heb je heerlijke aardappel puree
Met citaat reageren
Oud 21-02-2013, 16:26
Marijke1
Marijke1 is offline
Je kan er ook nog een eitje bijdoen en met muskaatnoten wat aanscherpen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2013, 22:28
lanastar
lanastar is offline
heey,
ik ben 13 en ik heb vakantie dus ga ik volgende week een dagje koken, ik wil graag spaghetti maken, maar ik weet niet wat voor een saus ik erbij kan doen.
heeft iemand ideeën?

xxx
Oud 14-07-2013, 16:48
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
heey,
ik ben 13 en ik heb vakantie dus ga ik volgende week een dagje koken, ik wil graag spaghetti maken, maar ik weet niet wat voor een saus ik erbij kan doen.
heeft iemand ideeën?

xxx
Eerste vraag is wat voor basis. Meest gebruikte is natuurlijk een met tomaten, maar je kan bijvoorbeeld ook een roomsaus of een pestosaus doen. Maar net wat je wil. Vanuit daar kan je makkelijk door.
Oud 21-08-2013, 19:32
Wie2?
Wie2? is offline
Deze Italiaanse ovenschotel is makkelijk en lekker

http://www.platformaap.nl/forum/de-k...e-ovenschotel/

En deze pasta is ook nog eens vegetarisch

http://www.platformaap.nl/forum/de-k...en-kappertjes/
Met citaat reageren
Oud 21-08-2013, 19:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Omdat E&D inmiddels een stuk rustiger is dan in de tijd dat dit topic geïntroduceered is, unstick ik hem. Vragen om recepten mogen in dit topic geplaatst worden maar ook in een eigen topic
Oud 05-09-2013, 18:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Wat kun je maken met Chinese kool?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2013, 19:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat zit vaak in oosterse groentepaketten dus samen met prei, taugé en paprika bijvoorbeeld kan je het door de nasi of bami of een roerbakgerecht doen of wokken met spekjes en ketjap of kerrie. Dat doe ik ook wel eens met spitskool.
Oud 06-09-2013, 08:57
Verwijderd
Ik at vroeger volgens mij wel eens chinese kool met iets van gehakt en aardappelen. Ik zal eens vragen wat voor recept dat was, want het was echt heel lekker.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2013, 17:52
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Frayne: graag!
Wokken is ook een goed plan, en nu ineens bedenk ik me dat ik ook wel eens Chinese koolstamppot met spekjes en nasikruiden heb gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2013, 12:00
Verwijderd
Chinese kool met gehakt een aardappelschijfjes uit de oven . Geen idee wat het precieze recept was maar het zal ongetwijfeld iets als dit geweest zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2013, 08:39
Kali
Kali is offline
Ik geef zaterdag een feestje en zoek nog een vegetarisch lekker bereid hapje om te maken (liefst niet te veel werk)

Qua non vegetarische hapjes heb ik al:
-worstenbroodjes
- bladerdeegjes met gehakt
- gehakt balletjes
- wraps met zalm

Qua vegetarische heb ik:
- nacho's met zelfgemaakte dipsaus
- geitenkaas bladerdeegrolletjes
- gewone blokjes kaas en chips e.d.

DUs ik zoek nog iets vegetarisch simpel maar toch beetje speciaal :-)
Oud 09-09-2013, 09:35
Verwijderd
Quiche? Kun je gewoon kleine puntjes van snijden en je kunt er eigenlijk in gooien wat je wil. Broccoli, brie, bieslook en cashewnoten is bijvoorbeeld een erg lekkere vegaquiche
Met citaat reageren
Oud 09-09-2013, 12:13
Verwijderd
Mozzarella met tomaat en basilicum . Je kunt het gewoon een salade maken, of je kunt het in kleine stukjes snijden en aan prikkers doen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2013, 13:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hebt ook van die mini bolletjes mozzarella en dan met een cherry tomaatje en blaadje basilicum aan een prikkertje of watermeloen met feta en zwarte olijven.

Een plaattaart met courgettelinten en geitenkaas is ook lekker en simpel. Kan vanavond het recept wel voor je zoeken als je wilt.
Oud 09-09-2013, 14:53
Kali
Kali is offline
Dank je allemaal,

Heb ondertussen al zelf aan iets gedacht, koude mini-pizza'tjes met pesto en asperges en fagotin kaas (snel en simpel en lekker)
(ik ben niet zo een fan van quiche en dergelijke :-))

Ideeën voor een dessertje? (zijn met 25 gasten)
Oud 09-09-2013, 15:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dit is een heel lekker toetje en heel simpel te maken en je kan het van te voren allemaal al klaar maken.
Oud 12-11-2013, 20:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben op zoek naar een lekker recept om vrijdag te maken voor mij en mijn vriendin. Zij heeft een lactoseintolerantie en eet geen vlees (wel vis). Ik heb een allergie voor garnalen en andere schaal en schelpdieren en eet geen uien en sinaasappel. Ik wil niet iets waar ik uren voor in de keuken moet staan maar wel iets anders dan anders maar een lekkere pasta mag bijvoorbeeld ook. Iemand een idee?

Ik had zelf al het idee voor een ovenschotel die ik wel eens maak met roerbakgroente, pangasiusfilet die ik insmeer met Philadelphia kruiden en erop dan tomaten en kaas en garnalen maar philadelphia is niet lactosevrij en zonder garnalen is het alweer minder lekker dus een ander idee is zeer welkom!
Oud 17-11-2013, 13:29
Calyx
Calyx is offline
@Daantje_0705, heb je nog advies nodig of is het al te laat (anders typ ik het voor niets)..

Zelf heb ik 3 pakken rijstnoedels liggen, heeft iemand nog een lekker recept idee? En dan geen loempia's of soep...
Oud 17-11-2013, 13:33
Miekje*
Miekje* is offline
Gewoon gekookt met een groenten zijn rijstnoedels ook lekker, vind ik Taugé, paprika, prei en groenten die je nog meer lekker vindt wokken in wokolie en dan kruiden en ketjap erdoor, en op het laatst de noedels ook nog even meewokken. Je kunt er dan natuurlijk ook nog kip door doen. Of cashewnoten.
Oud 17-11-2013, 13:35
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Gewoon gekookt met een groenten zijn rijstnoedels ook lekker, vind ik Taugé, paprika, prei en groenten die je nog meer lekker vindt wokken in wokolie en dan kruiden en ketjap erdoor, en op het laatst de noedels ook nog even meewokken. Je kunt er dan natuurlijk ook nog kip door doen. Of cashewnoten.
True, maar ik bedoel meer iets vernieuwends...
Oud 17-11-2013, 14:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor vrijdag is het te laat maar ze komt regelmatig eten dus ik ben altijd in voor goede, geschikte recepten

Afgelopen vrijdag heb ik lasagne gemaakt met gepureerde brocolli, gerookte zalm, plakken courgette en tomaat en een saus van sojakookroom met gemalen kaas en veel kruiden. Smaakte erg goed!
Reageren

Regels voor berichten