Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2009, 16:26
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Niet iedereen heeft BB ambities.
Niks BB, ieder mens heeft 's ochtends gewoon goede nutriënten nodig. Goede koolhydraten vind je in havermout/brinta, goede eiwitten vind je in eieren. Vet vermijden. Simple as that.
Oud 02-05-2009, 16:35
Mara
Mara is offline
Citaat:
Niks BB, ieder mens heeft 's ochtends gewoon goede nutriënten nodig. Goede koolhydraten vind je in havermout/brinta, goede eiwitten vind je in eieren. Vet vermijden. Simple as that.
Ja dat begrijp ik ook wel, maar kom dan met een iets realistischer voorstel voor een gemiddeld persoon. Jij snapt ook wel dat de meeste mensen niet zulke 'opofferingen' willen maken.
Oud 02-05-2009, 18:51
Bloem
Bloem is offline
Bovendien, 100 gram havermout, 3 eieren, 3 glazen melk, ik hoef echt geen ontbijt van 900 kcal hoor. Buiten dat is het inderdaad voor de meeste mensen onmogelijk inplannen/weg te krijgen.

En ik ontbijt echt niet slecht.

(Je hebt het over "een paar" dus ik heb voor het gemak maar 3 van elk genomen)
Oud 02-05-2009, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Kan zijn, maar een dergelijk ontbijt is nu eenmaal niet het ontbijt wat de gemiddelde Nederlander zal (willen) gaan (of kunnen) nuttigen. Volgens mij kun je ook op andere manieren prima gezond ontbijten.
Oud 04-05-2009, 23:16
Mobius
Mobius is offline
Havermout/Brinta en eieren een "opoffering"? Okee.

50 gr havermout is ook geen probleem. Eén ei ook niet. En één glas melk ook niet. Ben je ook al aardig op weg.
Oud 04-05-2009, 23:22
Verwijderd
In eerste instantie had je het over meer dan 50 gr havermout, meer dan één ei en meer dan één glas melk. Dat maakt nog al een verschil.

(Ik vind havermout trouwens sowieso een opoffering en eieren bij het ontbijt ook (dat laatste helemaal nu ik zwanger ben ). )
Oud 05-05-2009, 10:06
Balance
Balance is offline
Ik ga echt over m'n nek van een gekookt ei 's ochtends.
Een gebakken ei gaat wel, maar is wel erg machtig. Als je totaal niks gewend bent en al misselijk wordt bij het idee van een boterham, vind ik het weldegelijk een opoffering.
Oud 05-05-2009, 10:51
Mobius
Mobius is offline
Oefening baart kunst.
Oud 05-05-2009, 10:54
Bloem
Bloem is offline
Met een gewone kom brinta is ook niks mis. En iemand die niet ontbijt en aangeeft daar moeite mee te hebben aanraden om 100 gram havermout, meerdere eieren en meerdere glazen melk weg te werken slaat gewoon nergens op
Oud 05-05-2009, 12:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
Oefening baart kunst.
"Begin maar eens met 100 gr havermout, een paar eieren en een paar glazen melk. Dit gaat alleen om je ontbijt, dus je kunt het zo aanpassen. "

...klinkt niet als oefenen.

Het is bovendien ook helemaal niet noodzakelijk dat je 's ochtends vroeg een paar eieren naar binnen gooit, dus ze hoeft echt niet persé te oefenen daarop.
Oud 06-05-2009, 00:57
Mara
Mara is offline
Citaat:
Havermout/Brinta en eieren een "opoffering"? Okee.

50 gr havermout is ook geen probleem. Eén ei ook niet. En één glas melk ook niet. Ben je ook al aardig op weg.
Man, accepteer gewoon dat 't hier s.com is en geen dbb.

Zolang de macro/micronutrienten in orde zijn, en 't aantal kcal + een aardige KEV-verhouding is 't prima. De doelen zijn hier anders dan wat jij in je hoofd hebt.
Oud 06-05-2009, 18:04
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Man, accepteer gewoon dat 't hier s.com is en geen dbb.

Zolang de macro/micronutrienten in orde zijn, en 't aantal kcal + een aardige KEV-verhouding is 't prima. De doelen zijn hier anders dan wat jij in je hoofd hebt.
Het doel was om goed te gaan ontbijten toch? Volgens mij hebben we wel hetzelfde in gedachte. Maargoed, het hóeft natuurlijk niet met havermout/eieren. Je kan ook gewoon twee bammetjes eten met hagelslag.
Oud 07-05-2009, 00:56
Mara
Mara is offline
Citaat:
Het doel was om goed te gaan ontbijten toch? Volgens mij hebben we wel hetzelfde in gedachte. Maargoed, het hóeft natuurlijk niet met havermout/eieren. Je kan ook gewoon twee bammetjes eten met hagelslag.
Of je gaat d'r tussen inzitten, en doet 2 volkorenboterhammen met gezond beleg (kaas, vleeswaren oid) en 1 glas melk
Oud 07-05-2009, 09:13
Verwijderd
Citaat:
Of je gaat d'r tussen inzitten, en doet 2 volkorenboterhammen met gezond beleg (kaas, vleeswaren oid) en 1 glas melk
Bijvoorbeeld inderdaad. Of kwark of yoghurt met 'iets erin' (bv. brinta, als je daar een fan van bent, maar volgens mij is naturel muesli ook niet zo heel slecht).
Oud 07-05-2009, 10:21
Mobius
Mobius is offline
Muesli is prima als ontbijt. Ik heb zelf ook weleens magere kwark gehad met een schepje pure cacao erin. Dan smaakt het naar chocola terwijl het juist heel gezond is.
Oud 07-05-2009, 16:00
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb van een paar dagen de caloriechecker van het voedingscentrum ingevuld. Daarbij krijg ik de opmerking dat ik te vet eet. Bijna al het vet wat ik binnenkrijg, is van de margarine die ik op mijn brood smeer, en de porties (Goudse) kaas op mijn brood.
Wat is een goede vervanging hiervoor?
Oud 07-05-2009, 16:11
Verwijderd
Hoeveel boter en kaas doe je dan op je brood? (Of: hoeveel boterhammen eet je er dan wel niet mee?)

Eventueel misschien wat minder vette kaas op je brood doen? En wellicht light margarine? Of gewoon compleet ander beleg?
Oud 07-05-2009, 16:34
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Hoeveel boter en kaas doe je dan op je brood? (Of: hoeveel boterhammen eet je er dan wel niet mee?)
Volgens mij niet echt veel... Ik eet 4 sneetjes brood op een dag, met op ieder sneetje een dun laagje margarine en op 1 of 2 sneetjes kaas (een normale portie). Volgens de berekening van het voedingscentrum levert me dat alleen al 20 gram vet op, waarvan 7 gram verzadigd vet.

Hm, ik vraag me nu af of die opmerking van dat programma dan wel klopt: volgens het voedingscentrum: het totale vet moet tussen 20-40 energieprocent zijn (bij 2000 kcal ca. 80 gram) en verzadigd vet minder dan 10 energieprocent (bij 2000 kcal ca. 22 gram). Daar kom ik niet aan op die dagen die ik ingevuld heb...
Oud 08-05-2009, 00:55
sicilion
sicilion is offline
2 plakjes kaas mag echt wel elke dag! Voedingscentrum is gewoon een corrupte overheidsinstelling die met slecht advies komt (Denk maar aan de neppe gezondheidsclaims op calve producten en frietjes)!

Gewoon lekker je kaas blijven eten en je er niet te druk over maken!

En als je je er echt zorgen om maakt: dieet boter en 30+ kaas.
Oud 08-05-2009, 10:50
Verwijderd
Ze raden zelf anderhalve plak kaas per dag aan... en 30-35 g (5 g/sneetje) halvarine per dag (en dan ook nog bak-, braad- en frituurproducten, olie)... Beetje tegenstrijdig als ze dan zeggen dat je met wat jij eet al echt te vet eet (natuurlijk eet je soms misschien ietsje meer kaas, maar vind het nou niet echt bijster veel) en margarine ipv halvarine, maar dat zal ook geen dooddoener zijn...)... En als het dan ook nog eens niet overeenkomst met de informatie mbt percentages ed...ik zou me er niet te veel van aantrekken.
Oud 08-05-2009, 14:57
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ja, ik vind het ook raar dat ze zelf tegenstrijdig zijn in hun algemene informatie en dat zinnetje wat er komt te staan n.a.v. mijn voeding van die dag.
Ik zal 'ns een begin maken door over te stappen op halvarine (als mijn voorraad margarine op is).
Oud 17-05-2009, 16:54
dennis018
dennis018 is offline
ik heb sinds een paar dagn heel erg opgezwollen voeten/benen dat ik echt plots veel vocht vasthoud, weet iemand miss hoe dat zou kunnen komen/hoe je ervanaf komt?

mn schoene zitten echt kapot strak en mn voeten zijn abnormaal dik =(
Oud 17-05-2009, 19:10
AzN
AzN is offline
Citaat:
Blabla

Oh oeps, slecht idee dus .

Laatst gewijzigd op 17-05-2009 om 19:34.
Oud 17-05-2009, 19:13
Calyx
Calyx is offline
Tip. Begin niet meteen over een dieet of verandering van voedingspatroon bij dennis .
Wss is er niks ergs, maar houdt het aan of wordt het heel erg ga dan gewoon naar je huisarts.
Oud 17-05-2009, 19:15
WolterB
WolterB is offline
JE moet voral niet een conclusie trekken via internet, een huisarts bezoeken heeft meer nut ws.
Oud 17-05-2009, 20:58
Mara
Mara is offline
Het kan zijn dat je gewoon wat meer zout hebt binnengekregen. Kijk 't gewoon eventjes aan, gaat 't niet weg, ga dan naar je huisarts.
Oud 18-05-2009, 07:09
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Het kan zijn dat je gewoon wat meer zout hebt binnengekregen. Kijk 't gewoon eventjes aan, gaat 't niet weg, ga dan naar je huisarts.
Van gewoon wat meer zout zwel je niet op.
Oud 18-05-2009, 07:52
Mara
Mara is offline
Citaat:
Van gewoon wat meer zout zwel je niet op.
Dat heb ik destijds wel te horen gekregen, maar daar ga ik verder niet om strijden

In ieder geval kan het als je het een paar dagen hebt geen kwaad. Ik heb d'r zelf ook last van met warm weer in combinatie met veel lopen.
Oud 19-05-2009, 14:02
*amalia*
*amalia* is offline
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Ik ben nooit erg bezig geweest met mijn gewicht simpelweg omdat dat gewoon niet nodig was. Nu ben ik in een korte periode heel wat kilo's aangekomen en ik kan het eigenlijk niet verklaren. Ik eet niet meer dan eerst op een dag. Snoepen doe ik natuurlijk wel eens, maar zeker niet elke dag en ook niet meer dan eerst.

Ik eet op een normale dag 3 a 4 boterhammen tussendoor fruit en soms een bakje magere kwark erbij.

Daarnaast nog avondeten wat er op tafel staat en daar dan meestal één bord van.

Voor mijn gevoel is dit echt niet te veel.

Heeft iemand tips om misschien dingen te verangen of iets dergelijks? Erg blij ben ik namelijk niet met die extra kilo's.

Alvast Bedankt.
Oud 19-05-2009, 16:04
Mara
Mara is offline
Je eet best weinig, maar als jij je daar prima bij voelt (en niet zo eet ivm de lijn dus, zoals je al aangeeft) is dat ok. Ben je misschien wat minder gaan bewegen? Meer gaan stappen, waarbij je meer drinkt?

Ben je recent met de pil begonnen?

Daarnaast worden veel meiden op deze leeftijd wat breder in de heupen enzo Als het gewicht je verder niet stoort, zou ik me er niet druk om maken.
Oud 20-05-2009, 09:13
Mobius
Mobius is offline
Je voeding is misschien wat weinig, het is in ieder geval wel gezond. Dus moet het, zoals Meelfriek al zegt, te maken hebben met je hormoonhuishouding. Wat noem je "heel wat kilo's"?
Oud 20-05-2009, 16:02
Verwijderd
Wat eet je op niet normale dagen en hoeveel is dat? Want hier zit natuurlijk geen greintje 'snoepen' bij...
Oud 20-05-2009, 17:20
*amalia*
*amalia* is offline
@ Mobius: Met die paar kilo bedoel ik 9 kilo. Ik vind het vooral vreemd dat het "zomaar" is gebeurd en in zo'n korte tijd (in ongeveer een half jaar).

@Freyja: Op een niet normale dag eet ik er 's avonds misschien een toetje bij, of eet ik 2 koekjes of een zakje chips. In ieder geval geen hele zakken drop chips of snoep oid. Ik kan niet heel precies inschatten wanneer ik allemaal een niet normale dag heb, maar als ik moet gokken denk ik dat ik één keer in de vier dagen iets extra's pak.

@MeelFriek: Ik ben er niet recent mee begonnen nee. Ik slik de pil nu ongeveer 1,5 jaar denk ik. Stappen ben ik eigenlijk juist minder gaan doen! Sporten is ook hetzelfde gebleven, ik ben altijd wel bezig geweest met iets (atletiek, hardlopen) en op dit moment met fitness en hardlopen.

Ik ben verder niet moddervet ofzo maar het is toch vervelend dat al mijn kleren te klein zijn Het voelt ook raar omdat ik nooit zo zwaar ben geweest.
Oud 20-05-2009, 18:10
xmarieex
xmarieex is offline
Hallo,

Ik zit al heel erg lang ergens mee, 3 weken geleden kwam ik terug van examen cursus in leiden voor WiskundeB ik heb dus 3 lange dagen gemaakt. de laatste dag die avond daarvan at ik iets van kip en had het gevoel alsof er iets was blijven hangen.. die avond erg in paniek geraakt en het ging maar niet weg. die ochtend had ik last van nog steeds gevoel alsof er iets zat en beetje benauwdheid in me keel, dikke keel en schorheid.. Nu 3 weken verder zijn de klachten wel iets veranderd. Ik heb nu iedere dag last van benauwdheid bij me keel en neus, ik heb dikke opgezetten klieren bij me hals (je ziet niet dat ze dik zijn maar het voelt pijnlijk als ik gewoon er al niet aan zit,) en iedere avond neemt de benauwdheid toe en krijg ik een droge keel en word weer schor.. Ik hoest afentoe en dan hoor ik ook wel dat er iets zit in mijn longen.. Nu sta ik bekend met Chronisch Hyperventilatie en heb dus al aardig wat klachten achter me rug.. Alleen ik weet nu gewoon het verschil niet meer. Is het dat weer? Ik ben al naar de dokter geweest, de 1 zei dat het gewoon een infectie was en dat het vanzelf weer overging (nu 3 weken later is het nog steeds niet over) de andere dokter dacht dat ik misschien ergens allergisch voor was (soort pilletjes gekregen, hielpen iets maar ook niet veel) Ik zit nu ook in me examens en ik weet gewoon niet of het nu met stress te maken heeft.. Iedereen denkt het van wel maar ik heb gewoon zo'n sterk gevoel dat ik gewoon heel ziek ben ofzo.. (dat staat overgens ook bekend bij c.hyperventilatie dat je erg bang bent voor ziektes) Kan iemand mij hier verder meehelpen?

groetjes.
Oud 20-05-2009, 20:30
Mobius
Mobius is offline
@ Amalia; misschien is het iets om met een huisarts te overleggen. Grote kans dat het zich schuilhoudt in de hormoonhuishouding.
Oud 21-05-2009, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Hallo
Is dit niet een beetje een crosspost? Ze heeft er ook al een topic over.
Oud 22-05-2009, 09:30
*amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
@ Amalia; misschien is het iets om met een huisarts te overleggen. Grote kans dat het zich schuilhoudt in de hormoonhuishouding.
Ja dan ga ik dat toch maar eens doen. Ik hoop dat die dan een oplossing heeft.

Bedankt.
Oud 25-05-2009, 11:15
Iris.12345
Iris.12345 is offline
Hoe ongezond zijn Light-frisdranken, zoetstoffen, candarell etcetera eigenlijk?
Oud 25-05-2009, 11:25
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Hoe ongezond zijn Light-frisdranken, zoetstoffen, candarell etcetera eigenlijk?
Liever light dan niet uiteraard. In zoetstoffen (die in alle bovenstaande producten zitten) zit aspartaam. Veel mensen denken dat aspartaam slecht is, maar het tegendeel is waar. Aspartaam wordt gewoon omgezet in broodnodige aminozuren en zorgt amper voor een verhoging van het glucosepeil in het bloed.
Oud 26-05-2009, 11:05
Black Soul
Black Soul is offline
Oeh niet mee eens.

Hoewel niet alle wetenschappers het met elkaar eens zijn, is aspartaam al meerdere keren in verband gebracht met oa verschillende soorten kanker.
Neem eens een kijkje op www.aspartaam.nl of http://www.smaakversterkers.eu/artikelen/aspglut.html
Zelf neem ik nog liever suiker dan die chemische troep!
Oud 26-05-2009, 11:57
Balance
Balance is offline
Nogal onbetrouwbare bronnen naar mijn mening. Beide sites nemen overduidelijk een standpunt in met betrekking tot Aspertaam. Je kan beter een bron hanteren die wat objectiever kijkt naar de uitgebrachte rapporten.
Oud 26-05-2009, 13:54
Black Soul
Black Soul is offline
Betrouwbare of onbetrouwbare bron. Google eens op aspartaam en het staat vol met de voors en de tegens.
Het is dan ook totaal niet mijn bedoeling hier een betoog te schrijven over hoe slecht aspartaam dan wel of niet is. Mijn post was vooral een reactie op Mobius die stelt dat het "waar" is dat aspartaam onschuldig is.
Om te antwoorden op de vraag van Iris: men weet het niet. Je zal zelf een afweging moeten maken of je het wel of niet tot je wilt nemen. Er zijn wetenschappers die zeggen dat het slecht is en ook die zeggen dat het onschuldig is. Aspartaam is niet het enige voedingsmiddel waar ze het niet over eens zijn, denk maar aan bv melk of soja. (en ik durf te wedden dat geld hier een grote rol in speelt)
Zelf kies ik ervoor het zoveel mogelijk te mijden. Feit is en blijft dat ons lichaam niet gebouwd is om op synthetische "voedingsmiddelen" te leven. Onbewerkt is veelal beter (volkoren brood is beter dan wit brood, beter suiker uit bv een appel dan geraffineerde suiker, beter appel dan appelmoes, om maar een paar voorbeelden te noemen) en aspartaam is en blijft een synthetisch goedje die eigenlijk helemaal nergens nodig voor is.
Ik zeg hierbij dus niet dat je volop aan de suiker moet he. Het liefst neem ik het geen van beide, maar als ik echt moet kiezen dan neem ik nog liever suiker dan aspartaam
Oud 26-05-2009, 15:31
Verwijderd
D'r is ook niks mis met suiker, 't is zelfs heel erg handig spul, zo lang je het met mate binnenkrijgt... Maar dat is helemaal niet moeilijk, gewoon zoete kruidenthee of vers vruchtensap drinken ipv frisdrank, dingen als yoghurt zoeten met vruchten, etc. Ik krijg echt weinig suiker binnen op een normale dag (zonder cake of taart ofzo), behalve dan van broodbeleg maar normale mensen vinden andere dingen dan chocopasta wel lekker dus dat is ook makkelijk te vermijden.

Ik vind het vooral zonde dat ze dingen als koekjes en chocola ook volstoppen met van die voedingsstoffen, waar is dat nou goed voor? Ik koop echt geen light koeken maar toch zitten er smaakversterkers in. Euh, als ik zelf koekjes bak is dat ook niet nodig, dus dit hoeft ook niet..?
Oud 26-05-2009, 17:00
Mobius
Mobius is offline
@ Black Soul

Ach, alles wordt tegenwoordig in verband gebracht met kanker. Ik kan m'n reet niet eens met links afvegen of "de kans is groot" dat ik de week daarop aan de beademing lig. Daarnaast is zulks nog nooit bewezen en niet bewezen is onschuldig.
Oud 26-05-2009, 17:37
Black Soul
Black Soul is offline
het is bewezen bij proefdieren (zie bv mn link, of zoek anders eens op google)
Oud 26-05-2009, 19:01
Mobius
Mobius is offline
Op www.aspartaam.nl lees ik een bericht over twee dode tieners die alcohol met methanol hadden gedronken. Ze vergeten erbij te vermelden dat de hoeveelheid methanol die in de alcohol vermengd was vele malen hoger was dan de methanol die vrijkomt bij het consumeren van zoetstoffen. De aanvaardbare hoeveelheid aspartaam voor dagelijks gebruik is 50 mg per kilo lichaamsgewicht, oftewel 22 blikjes frisdrank. Kan je nagaan hoeveel methanol er door die wodka zat. Verder heb ik eens gezocht naar artikelen over overledenen waarbij de doodsoorzaak een overkill aan methanol is. Ik kon weinig vinden.

Daarnaast vergelijk je appels met peren door mensen en proefdieren op gelijk niveau te plaatsen (althans, op het gebied van weerstand).
Oud 27-05-2009, 10:14
Subject
Subject is offline
Ik word een beetje moe van dat aspartaam-broodje-aap-verhaal. Ten eerste is www.aspartaam.nl natuurlijk alles behalve een betrouwbare bron. In een fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek is nog nooit aangetoond dat aspartaam kankerverwekkend zou zijn. Zoetstoffen ondergaan lange procedures en uitgebreide testen voordat ze als veilig bestempeld worden en worden toegestaan. Wanneer bewezen wordt dat zo'n stof kanker zou verwekken, zou het uiteraard direct verboden worden.
Aspartaam is niets meer dan twee aminozuren en een methanolgroep. Die methanolgroep is waar volgens sommige mensen de "giftigheid" in zit. Methanol is inderdaad een giftige stof, maar toxiciteit is natuurlijk altijd gerelateerd aan de dosis. Grappig om te weten is dat de meeste methanol die wij via voeding binnenkrijgen uit groenten en fruit komt. Een glas tomatensap bevat ongeveer drie keer zoveel methanol als een glas light frisdrank. Om een eventuele methanolvergiftiging op te lopen zou je op een dag 30 liter light frisdrank of vruchtensap moeten drinken. Dit is natuurlijk vrijwel onmogelijk.

Zie ook: http://www.food-info.net/nl/sweet/aspartame.htm , http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi65.htm (food-info is een initiatief van de universiteit van Wageningen) en http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy

Laatst gewijzigd op 27-05-2009 om 10:54.
Oud 27-05-2009, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het vooral zonde dat ze dingen als koekjes en chocola ook volstoppen met van die voedingsstoffen, waar is dat nou goed voor? Ik koop echt geen light koeken maar toch zitten er smaakversterkers in. Euh, als ik zelf koekjes bak is dat ook niet nodig, dus dit hoeft ook niet..?
In heel veel ''kant en klaar'' (om het maar even zo te noemen) eten zitten smaakversterkers, puur omdat het dan ''lekkerder'' lijkt. De bodemdrang die veel mensen hebben als ze ships eten, komt puur door de smaakversterkers die je tong en dus je trek manipuleren. Puur winstbelang, dus.
Oud 27-05-2009, 12:44
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
Aan het gebruik bleken nogal wat bezwaren verbonden te zijn, zoals het ontstaan van kankergezwellen bij proefdieren
http://www.rudolfdewit.com/aspartaam.html

Citaat:
Op 14 juli 2005 publiceerde Ramazzini (een Italiaans instituut voor kankeronderzoek) de eerste resultaten van hun zogenoemde 'mega-expiriment'. Statistisch significant en dosisafhankelijke verhogingen werden gemeten m.b.t. leukemie, lymfomen en hersentumoren, bij doseringen v.a. 20 mg/kg per dag. Niet statistisch significant maar uiterst opvallend, een verhoging van 62% op leukemie en lymfomen bij vrouwelijke ratten, bij doseringen van slechts 4 mg/kg per dag (ver beneden de ADI).
Citaat:
Waarom ratten?
In eerdere onderzoeken is aangetoond dat knaagdieren, niet-mensapen en mensen aspartaam op dezelfde wijze verteren; de stof wordt opgesplitst in aspartaamzuur, phenylalanine en methanol.
http://www.aspartaam.com/ramazzini.php

In mijn e-nummer boekje (http://www.bol.com/nl/p/boeken/wat-z...642/index.html) staat oa dat aspartaam maar liefst 92 bijwerkingen kan veroorzaken, gaande van eenvoudige hoofdpijn tot hersentumoren.

Mobius: dat verhaal van de methanol is idd een beetje stom, maar ik had het dan ook niet over dat verhaal maar over aspartaam.

Daarnaast is en blijft het natuurlijk een wellus-nietus-kwestie en zal je (zoals ik al zei) zelf moeten afwegen of je het wel of niet wilt consumeren.
Oud 27-05-2009, 14:33
Mara
Mara is offline
Er staat 'expiriment' in plaats van 'experiment'. Nu geloof ik 't vast.
Topic gesloten

Regels voor berichten