Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2009, 23:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als ik bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet ben ik idd net zo erg. Maar waar doe ik dat precies...?
Je beweert op leugenachtige wijze dat Wilders en aanhanger gewelddadig en in staat tot een staatsgreep zouden zijn.

Daarmee probeer je dus de Wilders en aanhang zwart te maken andere mensen tegen hen op te zetten. Precies hetzelfde als racistische allochtonen die net doen alsof het PVV vs allochtonen is. Ook die proberen tweespalt te veroorzaken.

Je weet zelf best dat je zulke dingen niet over een persoon mag beweren zonder keihard bewijs, dus je bent gewoon bewust tweespalt aan het veroorzaken. Ook daarna dat Wilders geen ethiek zou hebben zijn gewoon lasterpraatjes. Je kent de man helemaal niet, dus kraam vervolgens geen onzin over hem uit.

Ter vergelijking: als ik dezelfde tactieken zou toepassen, zou ik een lang onzinverhaal kunnen typen over hoe jij lid bent van de Grijze Wolven, en veroordeelt zou zijn voor kindermisbruik.

Vraag jezelf eens af of je wilt dat anderen zo over je praten? Pas het antwoord daarop toe op hoe jij je uitlaat over anderen.
Oud 29-05-2009, 05:36
Verwijderd
Citaat:
Als ik bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet ben ik idd net zo erg. Maar waar doe ik dat precies...?
ehm

ja, ik bedoelde dus ook niet dat ik dacht dat jij dat zou doen...
Oud 29-05-2009, 06:46
hookee
hookee is offline
Citaat:
Probleem: Somalische piraten overvallen onze schepen. Aanpak: pomp ze vol met lood en voer ze aan de haaien.
Triggerhappy agent? Ik lees het toch iets genuanceerder;
"Je zou verwachten dat de Somalische piraten die onze schepen aanvallen gewoon onder vuur worden genomen, maar in plaats daarvan halen we ze naar Nederland en geven ze computercursussen. Gratis"

De oplossingen die hij biedt zijn aan het eind van z'n betoog kort door de bocht, maar lees dan ook zijn hele verhaal.
Oud 29-05-2009, 07:22
arPos
arPos is offline
Citaat:
Meer dan de helft van Nederland is in gebruik voor agrarische doeleinden. Dat valt mooi weg als we de Europese subsidies eens schrappen.
En dat vind je een werkelijk goed idee, overigens ben ik niet tegen een vermindering en investering op andere gebieden van dat geld.

Maar dat doet er voor de rest niets aan af dat men per persoon op het moment 25 duizendste km per persoon heeft, dat de helft boerenland is betekent slechts dat het gehalveerd wordt, dan is er ook nog een goed deel water en friesland.

Citaat:
Trouwcijfers zijn redelijk concreet, maar wel een beetje kort door de bocht.
Als je bijvoorbeeld de hoeveelheid christenen neemt die met niet-christenen trouwen, enfin daar gaat het niet over wat ik probeer te zeggen is dat ik hoewel turken en bv. autochtonen niet zo heel vaak trouwen met elkaar als bv antillianen en autochtonen hebben ze m.i. wel turken wel vaker een relatie met voorgenoemde dan bv. marokkanen.

Citaat:
Ah zo. In Marokko heb je ook progressieve gedeeltes, maar daar komen de meeste immigranten niet vandaan.
Veel turken komen uit de gebieden in en rond adana en antalya, van marokkanen weet ik het niet maar vast niet uit de hoofdstad, maargoed waar ze exact vandaan komen is m.i. minder van belang, nog wel in de opvoeding maar de turken hebben denk ik hier ook weer mee dat zij al langer geleden hierheen migreerden dan marokanen

Citaat:
Ah, je had het eerder over "de mocro's" maar je bedoelt dus alleen criminele marokkanen. Dat was behoorlijk onduidelijk.
Uiteraard niet-criminele marokkanen vallen natuurlijk geen blaam, net zo min als niet-criminele andere etnische groepen, je kan wel zeuren over ouders en religie maar meestal zijn dat eerder excuses voor gedrag dan reden, ik heb het ook met name over 2e en 3e generatie en niet over de 50+sers

Citaat:
Die onderaan he, waar Bijlmer op plaats 50/70 staat.
Post anders de link ff want "die onderaan" gaat over emmermeer.
Oud 29-05-2009, 08:31
Joostje
Joostje is offline
http://nl.wikipedia.org/wiki/40_wijken_van_Vogelaar
Oud 29-05-2009, 16:30
arPos
arPos is offline
Citaat:
Minister Vogelaar had de veertig wijken van de lijst gerangschikt.
hmm ja, okdan
Oud 29-05-2009, 22:01
Allochthony
Allochthony is offline
http://www.nu.nl/verkiezingen-eu---n...kiezingen.html

Citaat:
Uit de peiling blijkt verder dat de gemiddelde PVV-stemmer een getrouwde man is van ongeveer 48 jaar. Hij heeft geen religieuze overtuiging en woont in een koopwoning in een kleinere stad of een dorp.
Hehe, precies wat ik dacht, de gemiddelde aanhanger is iemand die ver van de zogenaamde problemen af staat, en zijn mening vormt na wat nieuws te kijken en de Telegraaf te lezen.
Oud 29-05-2009, 22:42
BendeBen
BendeBen is offline
ja doe maar denigrerend. jammer alleen dat er niets over opleidingsniveau in dat stukje staat dus je lult maar wat. "precies wat ik dacht" is wat dat betreft wel treffend ja.
Oud 29-05-2009, 23:12
Allochthony
Allochthony is offline
Ik verwacht niet dat het opleidingniveau laag zal liggen hoor, want als dat zo zou zijn zouden de mensen wel wat meer met immigranten te maken hebben gehad, en al een wat minder wereldvreemde mening kunnen vormen.
Oud 30-05-2009, 01:58
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik verwacht niet dat het opleidingniveau laag zal liggen hoor, want als dat zo zou zijn zouden de mensen wel wat meer met immigranten te maken hebben gehad, en al een wat minder wereldvreemde mening kunnen vormen.
Een vriend van me (dorpeling, 23 jaar wereldvreemd) kreeg laatst voor het eerst te maken met immigranten. Leverde hem een gebroken kaak, een hoofdwond en een verdwenen portemonnee + telefoon op.
Oud 30-05-2009, 07:17
hookee
hookee is offline
Citaat:
Uit de peiling blijkt verder dat de gemiddelde PVV-stemmer een getrouwde man is van ongeveer 48 jaar. Hij heeft geen religieuze overtuiging en woont in een koopwoning in een kleinere stad of een dorp.
Kan ik me wel voorstellen; deze generatie kende Nederland zoals het was en woont nu in een dorp waar dingen het meeste veranderde. Het dorp kreeg de stadse kenmerken als beroving, bedreiging en onveilige wijken. Ook in mijn dorp zijn sinds kort voor het eerst mensen neergestoken door... raad 's?
Oud 30-05-2009, 08:11
BendeBen
BendeBen is offline
en niet te vergeten, met 48 in een koopwoning in kleine stad of dorp is geheid kinderen op de middelbare school.

ja papa ziet een leuke toekomst voor zn 15 jarige blonde dochter..
Oud 30-05-2009, 08:47
Joostje
Joostje is offline
Interessant dat de meeste allochtonen juist in de 25 grootste gemeentes wonen.
Oud 30-05-2009, 09:13
BendeBen
BendeBen is offline
alsof het feit dat je in een kleinere stad woont inhoudt dat je never nooit in een grote stad komt.
wellicht zijn t allemaal forensen?
Oud 30-05-2009, 09:16
Elle
Elle is offline
Ik zou het helemaal niet verwonderlijk vinden als veel hoogopgeleiden niet stemmen een partij als de pvv, die onder andere mensen met kogels wil doorboren na een voetbalwedstrijd, artikel 1 uit de grondwet wil schrappen, wegloopt om aandacht te trekken, het fatsoen ''terug wil'' in de samenleving, maar zelf geen fatsoen lijkt te hebben, iets waar ze geen steekhoudende oplossingen voor hebben maakt tot hun grootste partijpunt en verkrachte vrouwen misbruikt om in herhaling te vallen.
Oud 30-05-2009, 09:31
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
alsof het feit dat je in een kleinere stad woont inhoudt dat je never nooit in een grote stad komt.
Wie weet. Het zou natuurlijk kunnen dat mensen die in een dorp wonen waar minder allochtonen leven meer in contact komen met allochtonen dan mensen die in een stad wonen waar veel allochtonen leven. Dat lijkt me inderdaad niet uitgesloten. Heel waarschijnlijk zelfs!
Oud 30-05-2009, 09:49
arPos
arPos is offline
Het lijkt me wel duidelijk dat de gemiddelde wilders stemmer de klepel wel heeft gevonden maar de bijbehorende klok kwijt is.

Daarbij stemmen 19 jarige- in vogelaar wijken wonende- jongeren volgens mij in ieder geval al minder dan het landelijk gemiddelde.
Oud 30-05-2009, 10:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom ga je er direct blindelings van uit dat ze die ervaring met immigranten niet hebben?

Verder draait het niet om 'immigranten'. Het draait om niet geïntegreerde allochtonen, voornamelijk van Marokkaanse origine.
Oud 30-05-2009, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Ja allemaal.
Oud 30-05-2009, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Waarom ga je er direct blindelings van uit dat ze die ervaring met immigranten niet hebben?

Verder draait het niet om 'immigranten'. Het draait om niet geïntegreerde allochtonen, voornamelijk van Marokkaanse origine.
Bron? En nu niet alleen met criminaliteitscijfers komen.
Oud 30-05-2009, 11:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Een vriend van me (dorpeling, 23 jaar wereldvreemd) kreeg laatst voor het eerst te maken met immigranten. Leverde hem een gebroken kaak, een hoofdwond en een verdwenen portemonnee + telefoon op.
lol

check mijn sig btw
Oud 30-05-2009, 11:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kan ik me wel voorstellen; deze generatie kende Nederland zoals het was en woont nu in een dorp waar dingen het meeste veranderde. Het dorp kreeg de stadse kenmerken als beroving, bedreiging en onveilige wijken. Ook in mijn dorp zijn sinds kort voor het eerst mensen neergestoken door... raad 's?
Ik vraag me ook overigens af of de dorpelingen doorgaans ook geboren of getogen zijn in dat betreffende dorp. Vooral in de omgeving Randstad zijn de dorpelingen vaak vroegere stadsbewoners. Daar zal wel niets van terug te vinden zijn in deze peilingen, maar ik ben er toch wel benieuwd naar

En ook of de dorpelingen forenzen zijn.
Oud 30-05-2009, 11:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Het lijkt me wel duidelijk dat de gemiddelde wilders stemmer de klepel wel heeft gevonden maar de bijbehorende klok kwijt is.

Daarbij stemmen 19 jarige- in vogelaar wijken wonende- jongeren volgens mij in ieder geval al minder dan het landelijk gemiddelde.
En allochtonen stemmen voornamelijk op PvdA zoals bleek uit een VMBO examen van dit jaar

Ik vraag me nog steeds af wat er met allochtoon bedoeld wordt overigens.
Oud 30-05-2009, 12:01
Verwijderd
Citaat:
En allochtonen stemmen voornamelijk op PvdA zoals bleek uit een VMBO examen van dit jaar

Ik vraag me nog steeds af wat er met allochtoon bedoeld wordt overigens.
Volgens mij is de definitie die het CBS hanteert: geboren in het buitenland of geboren in Nederland, maar met minstens één ouder geboren in het buitenland.
Oud 30-05-2009, 12:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Volgens mij is de definitie die het CBS hanteert: geboren in het buitenland of geboren in Nederland, maar met minstens één ouder geboren in het buitenland.
dan toch? Ik weet dat dit geldt binnen het begrip arbeid. Waar bepaalde bedrijven geacht worden om een minimum percentage aan allochtonen een plaats te geven, wordt deze definitie gehanteerd. Toch heb ik een beperkter begrip van de definitie geleerd: een ieder die in het buitenland is geboren, is allochtoon; een ieder die in Nederland is geboren is een autochtoon.

Ik ben benieuwd naar het verschil in aantal allochtonen tussen de bredere en de nauwere variant.
Oud 30-05-2009, 12:04
Verwijderd
Citaat:
dan toch? Ik weet dat dit geldt binnen het begrip arbeid. Waar bepaalde bedrijven geacht worden om een minimum percentage aan allochtonen een plaats te geven, wordt deze definitie gehanteerd. Toch heb ik een beperkter begrip van de definitie geleerd: een ieder die in het buitenland is geboren, is allochtoon; een ieder die in Nederland is geboren is een autochtoon.
Nee, wat Kazet zegt en dan geldt het nog voor drie generaties. Nederland heh....
Oud 30-05-2009, 12:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nee, wat Kazet zegt en dan geldt het nog voor drie generaties. Nederland heh....
Wat bedoel je met drie generaties? Als je opa geboren is in het buitenland en de rest in Nederland, ben je allochtoon? Volgens mij gaat dat dan niet meer op, hoor
Oud 30-05-2009, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Wat bedoel je met drie generaties? Als je opa geboren is in het buitenland en de rest in Nederland, ben je allochtoon? Volgens mij gaat dat dan niet meer op, hoor
Jawel, mijn kinderen zijn nog allochtonen. Een kind van een 2de generatie allochtoon, is een allochtoon.
Oud 30-05-2009, 12:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Jawel, mijn kinderen zijn nog allochtonen. Een kind van een 2de generatie allochtoon, is een allochtoon.
Volgens jou zou ik ook allochtoon zijn, maar volgens mij klopt dat niet. Op officiele formulieren wordt wel eens gevraagd waar je ouders geboren zijn, maar nimmer je grootouders. Als jij en je partner beiden in Nederland geboren zijn en je kinderen vullend an zo'n formulier in, dan staat er bij beiden als land waar ze geboren zijn "Nederland". En dat maakt de invuller van het formulier autochtoon.
Oud 30-05-2009, 12:13
Gatara
Gatara is offline
Wilders is trouwens een allochtoon Zijn moeder is geboren in Soekaboemi
Oud 30-05-2009, 12:14
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Ja allemaal.
bijdehand hoor
Oud 30-05-2009, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Wilders is trouwens een allochtoon Zijn moeder is geboren in Soekaboemi
Ja maar in NL maken we ook een onderscheid tussen niet-westerse en westerse allochtonen. Je bent ook een westerse allochtoon als indonesier of japanners. Wat natuurlijk complete onzin is.
Oud 30-05-2009, 12:24
BendeBen
BendeBen is offline
aan de andere kant zijn antilianen en surinamers niet westerse allochtonen

het zal wel eufemistisch zijn voor allochtonen die vaak vervelend zijn en allochtonen die je verder niet ziet.
Oud 30-05-2009, 12:29
Verwijderd
Citaat:
aan de andere kant zijn antilianen en surinamers niet westerse allochtonen

het zal wel eufemistisch zijn voor allochtonen die vaak vervelend zijn en allochtonen die je verder niet ziet.
Gewendse en ongewendse allochtonen ja. Vind het sowieso erg etnocentrisch om te denken dat Japanners westers zijn. Maargoed Nederland heh, een van de weinige beschaafde landen die zon achterlijke indeling maakt.
Oud 30-05-2009, 12:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ja maar in NL maken we ook een onderscheid tussen niet-westerse en westerse allochtonen. Je bent ook een westerse allochtoon als indonesier of japanners. Wat natuurlijk complete onzin is.
Dat geldt alleen (onterecht, vind ik) met inburgeringscursussen voor gezinsherenigers en anderssoortigen immigranten.
Oud 30-05-2009, 12:38
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Gewendse en ongewendse allochtonen ja. Vind het sowieso erg etnocentrisch om te denken dat Japanners westers zijn. Maargoed Nederland heh, een van de weinige beschaafde landen die zon achterlijke indeling maakt.
bekijk het positief. je zal maar een vredelievende japanner zijn, je uit de naad werken in je restaurant en dan over een kam geschoren worden onder de noemer allochtoon met marokkanen die geen fuck uitvoeren
Oud 30-05-2009, 12:43
Verwijderd
Citaat:
bekijk het positief. je zal maar een vredelievende japanner zijn, je uit de naad werken in je restaurant en dan over een kam geschoren worden onder de noemer allochtoon met marokkanen die geen fuck uitvoeren
Een beetje zoals 90% van de Marokkanen nu dus?
Oud 30-05-2009, 12:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Er zijn genoeg andere nationaliteiten te bedenken waartoe immigranten behoren die ook geen dergelijke rottigheid uithalen, maar als niet-westers worden beschouwd

Bovendien vind ik een dergelijk onderscheid moreel gezien sowieso niet kunnen.
Oud 30-05-2009, 12:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Een beetje zoals 90% van de Marokkanen nu dus?
optimist
Oud 30-05-2009, 12:46
Verwijderd
Citaat:
optimist
De werkloosheid onder Marokkanen is ruim 10%, waarvan een deel actief werk zoekt. Er zijn natuurlijk wel een hoop Marokkaanse huisvrouwen die geen drol uitvoeren (en niet als werkloze geregistreerd worden), maar die vormen ook een plaag onder autochtonen.
Oud 30-05-2009, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Japanners in Nederland zijn over het algemeen werkzaam in kantoren, maar dat terzijde. En verder wat Kazet zegt, meeste Marokkanen werken gewoon.
Oud 30-05-2009, 13:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
De werkloosheid onder Marokkanen is ruim 10%, waarvan een deel actief werk zoekt. Er zijn natuurlijk wel een hoop Marokkaanse huisvrouwen die geen drol uitvoeren (en niet als werkloze geregistreerd worden), maar die vormen ook een plaag onder autochtonen.
En degenen die leerplichtig zijn, worden ook niet meegeteld. En bejaarden.
Oud 30-05-2009, 13:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Japanners in Nederland zijn over het algemeen werkzaam in kantoren, maar dat terzijde. En verder wat Kazet zegt, meeste Marokkanen werken gewoon.
maar het gaat natuurlijk om verhoudingen. Als 10% van de Marokkanen van een uitkering leeft en 0,5% van de Japanners is dat een groot verschil [mijn cijfers zijn fictief]
Oud 30-05-2009, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Volgens jou zou ik ook allochtoon zijn, maar volgens mij klopt dat niet. Op officiele formulieren wordt wel eens gevraagd waar je ouders geboren zijn, maar nimmer je grootouders. Als jij en je partner beiden in Nederland geboren zijn en je kinderen vullend an zo'n formulier in, dan staat er bij beiden als land waar ze geboren zijn "Nederland". En dat maakt de invuller van het formulier autochtoon.
CBS trouwens:

Derde generatie niet-westers:
Inwoners van wie beide ouders in Nederland zijn geboren en de grootouders
in een niet-westers land zijn geboren. Hierbij wordt onderscheid gemaakt
naar het aantal grootouders dat in een niet-westers land is geboren.

Walgelijk vind ik het
Oud 30-05-2009, 13:17
Verwijderd
Citaat:
maar het gaat natuurlijk om verhoudingen. Als 10% van de Marokkanen van een uitkering leeft en 0,5% van de Japanners is dat een groot verschil [mijn cijfers zijn fictief]
Doet er verder niet toe. Overruime meerderheid van de Marokkanen werkt, maar tegenwoordig is er zon negatief beeld over deze groep dat zelfs hoopopgeleidde studenten een verkeerd beeld hebben. Daarnaast zijn Japanners en Indonesiers gewoon niet-westers, en moeten alle migranten naar Nederland een inburgeringscursus doen, niet alleen de niet-westerse migranten.
Oud 30-05-2009, 13:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
CBS trouwens:

Walgelijk vind ik het
maar dat is niet hetzelfde als "allochtoon", toch? Ik bedoel. Jouw kind zal toch niet als allochtoon worden beschouwd bij de allochtonenquota van een bedrijf (mits je partner geboren is in NL natuurlijk)?
Oud 30-05-2009, 13:19
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ach eigenlijk ligt alleen brittanië ierland ijsland groenland en de amrika's ten westen van greenwich, wij liggen op de oosterlijke wereldhelft.

Wat ze eigenlijk bedoelen maar niet zeggen is; allochtonen uit geïndustialiseerde landen of niet. Ik maak zelf eigenlijk puur een onderscheid in crimineel en niet criminele paspoorthouders.

Ben eigenlijk alleen maar tegen meer immigratie vanwege oppervlakte technische redenen.

Trouwens kenji jij kan het walgelijk vinden maar we kunnen ook net als een niet nader te noemen islamitisch emiraat alles wat niet lokaal is "expats" noemen en als lokalen allerlij voordelen krijgen zoals als eerste geholpen worden, betere scholing e.d.

Laatst gewijzigd op 30-05-2009 om 13:24.
Oud 30-05-2009, 13:20
Uice
Uice is offline
Citaat:
CBS trouwens:

Walgelijk vind ik het
Wat dat betreft lopen we inderdaad flink achter op de rest van de westerse wereld.
Oud 30-05-2009, 13:21
Verwijderd
Citaat:
maar dat is niet hetzelfde als "allochtoon", toch? Ik bedoel. Jouw kind zal toch niet als allochtoon worden beschouwd bij de allochtonenquota van een bedrijf (mits je partner geboren is in NL natuurlijk)?
Jawel, en dat is nou zo storend.
Oud 30-05-2009, 13:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Doet er verder niet toe. Overruime meerderheid van de Marokkanen werkt, maar tegenwoordig is er zon negatief beeld over deze groep dat zelfs hoopopgeleidde studenten een verkeerd beeld hebben.
Het doet er veel aan toe, want dat werkt ook door tot de beeldvorming. En die beeldvorming zijn ze dan zelf schuld en niet de media of gare politici ofzo

Citaat:
Daarnaast zijn Japanners en Indonesiers gewoon niet-westers, en moeten alle migranten naar Nederland een inburgeringscursus doen, niet alleen de niet-westerse migranten.
ik doelde hierop:

Citaat:
Aan welke voorwaarden moet u voldoen?

U wilt gaan wonen bij uw echtgenoot/partner in Nederland. Dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

* u bent gehuwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan en uw huwelijk of geregistreerd partnerschap is in Nederland bij de Gemeentelijke Basisadministratie geregistreerd
* of u bent beide ongehuwd en u kunt dit met officiële gelegaliseerde documenten aantonen
* u vormt geen gevaar voor de openbare orde
* u bent 21 jaar of ouder. In het geval van gezinshereniging, dient u 18 jaar of ouder te zijn
* u gaat met uw echtgenoot of partner samenwonen zodra u in Nederland bent
* u gaat met uw echtgenoot of partner een gezamenlijke huishouding voeren en schrijft uzelf in op hetzelfde adres als uw echtgenoot of partner
* u moet het basisexamen inburgering afleggen (Let op: dit geldt niet als u de nationaliteit heeft van Australië, Canada, Japan, Nieuw Zeeland, Zuid-Korea of de Verenigde Staten).

Uw partner/echtgenote in Nederland moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

* hij/zij is 21 jaar of ouder. In het geval van gezinshereniging, dient hij/zij 18 jaar of ouder te zijn
* hij/zij heeft in Nederland voldoende inkomen; in sommige gevallen wordt het inkomen van uw partner niet getoetst
http://ind.nl/NL/verblijfwijzer/verb...duur=1&lang=nl

Regels voor berichten