Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Och of censuur, het vervolgen van mensen om uitspraken of levensinstelling, onderdrukking uit naam van, niet afdoende nadelig is is natuurlijk iets om over te twisten.
ik stel dan ook voor LL dat je ouderwets met een molensteen in de vijver gegooid wordt; en als je dan verdrinkt was je een mens en blijf je drijven dan ben je een heks en verbranden we je. Als ik dan ooit voor petrus sta dan zal ik informeren of je dat als nadelig hebt ervaren.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 26-06-2009 om 15:22. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() + dat je in de praktijk niets hoeft te veranderen aan je levensvisie, het enige wat je doet is niet meer claimen dat er nog 1 miljard anderen zijn die dezelfde levensvisie hebben. eigenlijk hou je meer tijd over om god mee te eren ![]() Citaat:
Ik ben het met je eens hoor alleen het is gewoon zo dat religie een woord is en dusdoende geen oorzaak kan zijn van geweld, immers mensen zijn (in de zin waarover wij het hebben) altijd de oorzaak van geweld, het is dus ook niet zo zeer dat je de oorzaak weghaalt maar de dekmantel, waardoor de oorzaak/zaken tenminste te vinden zullen zijn. dit uiteraard nogmaals zonder van gelovigen te verlangen dat ze ook maar 1 honderste % van hun levensvisie te veranderen. een beetje offtopic verder; Het grappige van mensen uit de monotheistische traditie is dat veel ervan geloven in een god die redeneert, ja want zo zeggen zij; god schiep ons naar zijn beeld en dat uit zich in redenatie; ook leggen zij hierbij de hand op een der bijbelvertalingen en laten mij ter illustratie lot zien, die ondanks dat god alleswetend is en wel gelijk moet hebben dat sodom tot de nok toe gevuld zit met heidenen en duivelsgebroed, gaat beargumenteren tegen god dat de stad gespaard zou moeten worden. Nu vraag ik me af hoe het dan komt dat diezelfde mensen niet verwachten dat god het zou bejubelen dat je die redenatie en niet te verzwijgen de vrije keus zou toepassen in het leven die hij jou gegeven heeft, juist het gegeven dat jij individueel redeneert over het bestaan dat hij schiep en daarbij probeert een godsbeeld te vormen zou god moeten charmeren, immers waarom anders dan met dat doel van efficiëntie van het brein voor ogen zou hij de mens anders die eigenschappen hebben gegeven. En zelfs dan, wanneer je wilt aanvoeren dat er een strikte leer te vinden is, dan nog kan je dat nooit zeker weten, tot de dag dat je des hemelen gaat. Is het dan tevens niet logisch om aan te nemen mocht je veronderstellen een bepaalde "reinheid" te moeten hebben voor god en je m.i. dus niet zijn grootste gift benut, en fouten hebt gemaakt, is het dan niet logisch om te veronderstellen dat je bij een redenerende alwetende god best zou kunnen beargumenteren dat je altijd goed heb proberen te leven en de juiste keuzes hebt proberen te maken met je redenatie en de natuur als leidraad, en dat hoewel je zondig bent en dus fouten onvermijdelijk het derhalve juist is dat je rechtschapen hebt proberen te zijn. In hoeverre is het dan nog relevant om te claimen dat er een "enkele" juiste leer is. Woensdag om een uur of 6 op dordt CS, ironisch genoeg voor de katholieke kerk waar ik ![]() Hij zei me exjunk te zijn en de leegte gevuld te kunnen hebben met god, waarmee ik hem uiteraard van harte feliciteerde. (dit is vrijwel onvermijdelijk in dordt aangezien 'de hoop' een enorme christelijk Enfin dat is niet belangrijk, ik vertelde hem dat ik ook gelovig ben, en hij op het pad om me naar zijn kerk te krijgen (zaterdag, morgen 4 diensten) begon uiteraard te converseren. Hij begon met de ark van noah, hoe die met 30 meter kleiner exact lijkt op de olietankers van nu (heb je een leuke aan me met mijn zeevaartopleiding) maar al snel wist ik hem in een meer algemene conversatie over geloof te trekken. Uiteraard hebben we het over jezus gehad, de monotheistische traditie, het gegeven dat ik een katholiek was en hij bekeerd is geworden naar het evangelie (vorig jaar, zei hij) ik zal daar verder niet in te veel detail op ingaan. 1 ding wil ik hieruit echter even uitvergroten; namelijk het deelgesprek wat volgde uit mijn katholieke achtergrond, en zijn bekering. Ik: Ik kies bewust niet voor een benaming zoals christenen, ik ben gelovig en dat is voor mij afdoende, ik kan als mens onmogelijk weten wie het juiste verhaal verteld en kan mij dus als gelovige het best baseren op de middelen die god me gegeven heeft, bijvoorbeeld ik ben katholiek opgegroeid maar je hebt wel meer groepen dan dat die zich christen noemen... Hij; Ja maar dat komt omdat je nog niet in aanraking ben gekomen met het ware christendom, alle mensen hebben wel een verbinding met god (we hadden het eerder over god als oorzaak van het bestaan) maar ik geloof niet dat ze in contact kunnen komen met god Ik; tja ware christendom, dat is nu zoiets wie ben ik om te bepalen wat exact het juiste is, ik ben maar een mens, echt het beste wat ik kan doen is geloven op mijn gevoel en me niet vast te leggen in een bepaalde leer. Dit is een stukje uit totaal een half uur (mistte me bus ook nog) ik vond het wel aardig ivm het "ware christendom" want tja al die anderen die zich christen noemen dat zijn natuurlijk geen ware christenen. enfin...
Laatst gewijzigd op 26-06-2009 om 18:28. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Pff, het gaat gewoon om het woordje "en".
Quote: eenvoudigweg omdat de nadelen niet groot genoeg zijn en het verwijderen geen significant effect heeft. Er wordt dus gesproken van de significantie van het effect dat verwijderen veroorzaakt. Niet over de significantie van het nadeel, dat zou een rare contradictie zijn, want iets dat niet significant is is ook geen nadeel. Laatst gewijzigd op 27-06-2009 om 00:30. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Voor het onomstotelijk bewijs dat de wereld beter af zou zijn zonder religie heb je een wereld nodig waar geen religie is. Parallel aan de onze, waarin je facetten bepaalt waaraan je meet of die wereld beter/slechter dan de onze. Liefst heb je dan ook nog een wereld waarin iedereen religieus is waarin je dezelfde facetten meet.
Dat lijkt me geen realistisch scenario, dus je kan deze vraag eigenlijk niet beantwoorden. Je kan vervolgens zoeken naar de nadelen van de religie voor "de vrede" of "de wetenschap" of "de politieke stabiliteit", en die ga je afwegen tegen de voordelen voor die zaken. So far so good, maar je hebt geen nul-meting waarin geen religie is en je dezelfde "vrede" "wetenschap" "politieke stabiliteit" kan meten, dus daar moet je dan aannames op gaan doen die veelal nergens op gebaseerd zijn. In dit topic lijkt het erop dat de situatie zonder religie als een soort nul-toestand wordt gezien waarin alles dat veroorzaakt wordt door religie ook is verdwenen (voordelen en nadelen), maar dat is dus over het algemeen nergens op gebaseerd. |
![]() |
||
Citaat:
De redenatie dat religieuze misdrijven zonder religie niet plaatsvinden is ijzersterk. Bovendien is de tegenwerping dat het toch wel gebeurd te ondervangen doordat minder altijd beter is, en religie leidde tot de wreedste gebeurtenissen ooit in de geschiedenis, waaronder bijvoorbeeld de Holocaust, en andere conflicten duidelijk minder bruut waren. Dat staat vast, dus vanaf dat punt kun je een betoog bouwen waarom de wereld ondanks die afschuwelijke dingen beter af is met religie.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Het is een redenatie van het kaliber: zonder blauwzuurgas (HCN, zyklon B) zouden mensen niet met blauwzuurgas vermoord worden. Volkomen waar, maar zonder blauwzuurgas zouden er niet perse minder mensen vermoord zijn. Wellicht zelfs meer, of evenveel. (bovenstaande is overigens geen vergelijking maar een redenatievoorbeeld) Citaat:
Laatst gewijzigd op 27-06-2009 om 10:24. |
![]() |
||
Citaat:
Dat terwijl religie de oorzaak is, en geen middel. Als er geen religie is, geen religieuze misdrijven en dus per definitie minder misdrijven. Stellen dat er geen afname zal zijn is totaal onverdedigbaar. Dan ga je er dus van uit dat een beweging als Al Qaida al zou kunnen bestaan, en dan bij iemand aankloppen. "Ja, hoi, wil je voor ons zelfmoord plegen met een bomaanslag?" -"Maar, waarom?" En wat zou dan het meeste motiveren als antwoord op die vraag? "Uhm, weten we eigenlijk ook niet." of "Dat doe je voor god, omdat die dat bevolen heeft, en je als je dat doet direct naar de hemel gaat waar je 72 maagden krijgt"
|
Is religie een middel om misdrijven te plegen of niet? Want daar gaat het om in je zin "religieuze misdrijven vinden zonder religie niet plaats". In je stukje daaronder geef je aan dat religie een middel is dat mensen motiveert misdrijven te plegen. Geen oorzaak dat mensen misdrijven plegen.
Een andere motivator kan zijn "om je volk te beschermen" of "om je nageslacht veilig te stellen" enz. enz. Nogmaals: je kan dat verband niet leggen, want de wereld waarin wij leven is geen opstelling waarop je het kan meten. Er is zelfs geen aanwijzing te geven in die richting, want er is geen referentie. Ik kan ook zeggen "dankzij religie zijn wij geciviliseerd. anders zouden we allemaal nog als wilden elkaar bestrijden op individuele of familie basis. nu zijn we verenigd" maar dat slaat evenmin ergens op, want wellicht was in een wereld zonder God exact hetzelfde gebeurd met de mensheid als nu gebeurd is. |
![]() |
|||
Citaat:
Wat nogal logisch is omdat je niet met religie iemand de hersens in kunt slaan, maar wel iemand met een stuk hout om religie de hersens in kunt slaan. Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 12:25 | |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Proces Geert Wilders Verwijderd | 213 | 12-02-2010 14:49 | |