Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2011, 15:20
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
K3 chips ftw
Advertentie
Oud 05-09-2011, 15:21
Verwijderd
Citaat:

Ik was zo blij dat ik ze zag liggen in de AH zonder er naar te hoeven zoeken want ik had nog nooit van die dingen gehoord toen Pip vroeg me dat (voor jou) mee te nemen toen je kwam chillen
Zonder ernaar te hoeven vragen, bedoel je?
Oud 05-09-2011, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Zonder ernaar te hoeven vragen, bedoel je?
Details schmetails
Oud 05-09-2011, 15:34
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Nou dank je wel hoor, dat jij, als stoere kerel, speciaal voor mij roze chips bent gaan halen.
Oud 05-09-2011, 15:37
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Nou, heb je meteen voor 30 weken gesport!
Nou nee, ik moet morgen natuurlijk wel op de fiets naar het werk. Scheelt me 8 euro per dag, dus daarvoor kom ik wel van mijn luie reet.
Citaat:
Schrödinger, je gaat natuurlijk wel in een kroeg in Helsinki juichen voor Nederlandje, a.s. dinsdag?
Oh, moeten """"we"""" tegen Finland? Dat verklaart waarom ik mensen in oranje voetbalshirts zag in de stad zojuist...
Oud 05-09-2011, 15:39
Carn
Carn is offline
Scherpe observatie!
Oud 05-09-2011, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Nou dank je wel hoor, dat jij, als stoere kerel, speciaal voor mij roze chips bent gaan halen.
Stoere kerel
Oud 05-09-2011, 15:44
Verwijderd
Oh, on a sidenote, die Finnen gaan er natuurlijk keihard aan.
Oud 05-09-2011, 15:53
Verwijderd
Ik kan het niet zien, moet werken
Oud 05-09-2011, 15:54
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik ben sowieso voor Finland, om de domme Nederlanders te stangen.
Oud 05-09-2011, 15:58
Schrödinger
Schrödinger is offline
Dan ben ik voor Nederland, om de domme Finnen te stangen!

Maar helaas leeft voetbal hier niet zo...
Oud 05-09-2011, 16:00
Carn
Carn is offline
Wat wil je, op een halve toendra valt niet te spelen. Permafrost de gekste!
Oud 05-09-2011, 16:01
Verwijderd
Jari mag van mij de eretreffer maken
Oud 05-09-2011, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Wat wil je, op een halve toendra valt niet te spelen. Permafrost de gekste!
http://www.wowwiki.com/Permafrost
http://www.wowwiki.com/Borean_Tundra

Dacht even dat je fanatiek WoW'er bent geworden
Oud 05-09-2011, 16:03
Carn
Carn is offline
Haha, zit die nog in de selectie jah?
Oud 05-09-2011, 16:04
Carn
Carn is offline
Citaat:
http://www.wowwiki.com/Permafrost
http://www.wowwiki.com/Borean_Tundra

Dacht even dat je fanatiek WoW'er bent geworden
Helaas, brugklas aardrijkskunde!
Oud 05-09-2011, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Haha, zit die nog in de selectie jah?
Mnou, daar begon ik ook na mijn post aan te twijfelen, maar hij schijnt nog vice-captain te zijn van het Finse elftal. Geen idee of-ie ook speelminuten krijgt of dat-ie überhaupt mee gaat eerlijk gezegd. Hoop het wel. Jari is de shit.
Oud 05-09-2011, 16:11
Schrödinger
Schrödinger is offline
Jari Litmanen, die is hier ook wel bekend ja.
Oud 05-09-2011, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Jari Litmanen, die is hier ook wel bekend ja.
Nogal wiedes; de beste voetballer die Finland ooit heeft voortgebracht
Oud 05-09-2011, 16:16
Schrödinger
Schrödinger is offline
Mja. Maar ze caren hier wat meer om ijshockey enzo, daar winnen ze nog weleens.
Oud 05-09-2011, 16:44
Geel
Geel is offline
Omg, wat een gezeur jegens LP Hoe moeilijk is het nou om een discussie in dit topic verder te voeren? Nadat zelfs de TS gezegd heeft niet haar topic te hijacken.
Oud 05-09-2011, 16:47
Verwijderd
Ik had vandaag college over Russische grammatica (want ik heb toch niks beters te doen op de universiteit) en toen zei de docente dat het Fins meer dan twintig naamvallen heeft. Meer dan twintig Toen dacht ik 'haha Kazet haha'.
Oud 05-09-2011, 16:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Lach maar.
Oud 05-09-2011, 16:53
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Omg, wat een gezeur jegens LP Hoe moeilijk is het nou om een discussie in dit topic verder te voeren? Nadat zelfs de TS gezegd heeft niet haar topic te hijacken.
Probeer je nu nog steeds in haar broekje te komen?
Oud 05-09-2011, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Ik had vandaag college over Russische grammatica (want ik heb toch niks beters te doen op de universiteit) en toen zei de docente dat het Fins meer dan twintig naamvallen heeft. Meer dan twintig Toen dacht ik 'haha Kazet haha'.
Naamvallen zijn niet per se kut, in veel talen zijn het gewoon affixen die wij als voorzetsels kennen. Dus een taal met veel naamvallen heeft zeer waarschijnlijk weinig tot geen voorzetsels, en een taal met veel voorzetsels heeft weinig tot geen naamvallen. Het een is niet per se makkelijker dan het ander
Oud 05-09-2011, 17:09
Schrödinger
Schrödinger is offline
Fins heeft nul voorzetsels (en geen lidwoorden), en dat is wel lastiger omdat je voorzetsels niet hoeft te vervoegen en naamvallen wel!
Oud 05-09-2011, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Fins heeft nul voorzetsels (en geen lidwoorden), en dat is wel lastiger omdat je voorzetsels niet hoeft te vervoegen en naamvallen wel!
Fins heeft wel voorzetsels, maar niet veel. En voor zover ik weet is de vervoeging niet lastig, soms valt er een medeklinker weg (vrij voorspelbaar) en altijd klinkerharmonie, toch?
Oud 05-09-2011, 17:18
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Fins heeft wel voorzetsels, maar niet veel. En voor zover ik weet is de vervoeging niet lastig, soms valt er een medeklinker weg (vrij voorspelbaar) en altijd klinkerharmonie, toch?
Oh, toch? Welke dan?

Ja, de regels zijn niet héél ingewikkeld, maar je moet ze wel leren, en voor 20 (?) naamvallen wordt dat wel aardig veel. Klinkerharmonie is er inderdaad wel, maar dat helpt niet echt omdat er gewoon 2 versies zijn voor iedere naamval afhankelijk van de klinkerharmonie (als dat nodig is).
Oud 05-09-2011, 17:23
Verwijderd
Ja, ik vind naamvallen ook moeilijker, doordat je moet verbuigen inderdaad. Het Russisch heeft trouwens behoorlijk wat voorzetsels (en geen lidwoorden maar natuurlijk wel woordgeslachten) dus hm. Maar goed, ze hebben 'maar' zes naamvallen, ik weet niet of dat veel is. Eigenlijk weet ik sowieso niet zoveel van Russische grammatica, ik doe alles gewoon omdat ik het zo geleerd heb. Volgens de docente zit Russisch heel wiskundig in elkaar en halen wiskundigen die Russisch als minor doen altijd negens voor de grammaticatentamens
Oud 05-09-2011, 17:23
Verwijderd
@lentekriebel: ja, terschelling. Af en toe zit iedereen hier Magic the Gathering te spelen, en dan forum ik even
Oud 05-09-2011, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Oh, toch? Welke dan?

Ja, de regels zijn niet héél ingewikkeld, maar je moet ze wel leren, en voor 20 (?) naamvallen wordt dat wel aardig veel. Klinkerharmonie is er inderdaad wel, maar dat helpt niet echt omdat er gewoon 2 versies zijn voor iedere naamval afhankelijk van de klinkerharmonie (als dat nodig is).
Ik herinner me alleen 'ennen', maar er zijn er nog een paar (ook achterzetsels) Sommige zijn ouderwets en komen vooral in uitdrukkingen voor, maar niet allemaal.

En mja, 20 zijn er idd nogal wat, helemaal rottig met die woorden met rare stammen (Ik herinner me geen voorbeeld meer, maar sommige stammen lijken echt niet op bv de nominatief.)
Oud 05-09-2011, 17:29
Verwijderd
Wat ik trouwens vaak lastig vind zijn talen die voorzetsels combineren met naamvallen, en dan in de ene betekenis bijvoorbeeld de accusatief en in de andere de datief. Met begrijpen lukt dat wel, maar spreken... ik kies gewoon altijd de verkeerde combinatie Fins doet dat soms ook, dacht ik.

Laatst gewijzigd op 05-09-2011 om 17:31. Reden: dt is ook lastig *bloos*
Oud 05-09-2011, 17:30
Verwijderd
Ze zei ook dat kinderen die tweetalig opgevoed zijn (wel echt vanaf de geboorte zo'n beetje) nooit dementie krijgen, omdat die tweetaligheid iets doet met de ontwikkeling van de hersenen. En toen zei ze tegen een jongen die wel Russische ouders heeft maar niet tweetalig opgevoed is - "Dementie is de ziekte van de 21ste eeuw, he, met al die verhoogde levensverwachtingen die we nu hebben. Je ouders hadden kunnen voorkomen dat je die ziekte kreeg, maar dat hebben ze dus niet gedaan." <3
Oud 05-09-2011, 17:33
Carn
Carn is offline
Citaat:
Wat ik trouwens vaak lastig vindt zijn talen die voorzetsels combineren met naamvallen, en dan in de ene betekenis bijvoorbeeld de accusatief en in de andere de datief. Met begrijpen lukt dat wel, maar spreken... ik kies gewoon altijd de verkeerde combinatie Fins doet dat soms ook, dacht ik.
Hongaars geloof ik ook! Maar dat komt natuurlijk omdat het allebei Fins-Oegrische talen zijn!
Oud 05-09-2011, 17:34
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik herinner me alleen 'ennen', maar er zijn er nog een paar (ook achterzetsels) Sommige zijn ouderwets en komen vooral in uitdrukkingen voor, maar niet allemaal.

En mja, 20 zijn er idd nogal wat, helemaal rottig met die woorden met rare stammen (Ik herinner me geen voorbeeld meer, maar sommige stammen lijken echt niet op bv de nominatief.)
Aha!
Oud 05-09-2011, 17:35
Verwijderd
Hm, misschien ga ik vanavond wel weer eens naar de film. Inmunneentje.
Oud 05-09-2011, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Ze zei ook dat kinderen die tweetalig opgevoed zijn (wel echt vanaf de geboorte zo'n beetje) nooit dementie krijgen, omdat die tweetaligheid iets doet met de ontwikkeling van de hersenen. En toen zei ze tegen een jongen die wel Russische ouders heeft maar niet tweetalig opgevoed is - "Dementie is de ziekte van de 21ste eeuw, he, met al die verhoogde levensverwachtingen die we nu hebben. Je ouders hadden kunnen voorkomen dat je die ziekte kreeg, maar dat hebben ze dus niet gedaan." <3
Dat lijkt me toch sterk, er zijn best uiteenlopende oorzaken van dementie
Oud 05-09-2011, 17:39
Verwijderd
Heb ik net pindakaas gekocht, zie ik op het potje staan:
"Allergenen informatie: Bevat pinda's."

No shit..
Oud 05-09-2011, 17:41
Verwijderd
Citaat:

No shit..
Dat is eu reglement pinda's, noten, melk, tarwe en fouten moeten apart genoemd worden, ook als het voor de. hand liggend is.
Oud 05-09-2011, 17:44
Verwijderd
Haha fouten ik bedoel gluten. Gluten gluten gluten, leer dat woord, telefoon.

Eieren en soja trouwens ook.
Oud 05-09-2011, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Dat lijkt me toch sterk, er zijn best uiteenlopende oorzaken van dementie
Het was wel wetenschappelijk aangetoond, zei ze. Maar ik vond het ook sterk klinken, ik denk dat het hooguit gaat om een (paar) specifieke vorm(en) van dementie. Als je op je twaalfde alcoholist wordt of syfilis krijgt en het nooit laat behandelen kun je zo meertalig zijn als je wil, ik betwijfel of dat veel zal uitmaken.
Oud 05-09-2011, 17:46
Verwijderd
De meest voorkomende oorzaak van dementie is toch een doorgemaakte beroerte en in denk ook niet dat tweetaligheid dat gaat voorkomen.
Oud 05-09-2011, 17:51
Verwijderd
Citaat:
vanaf nu staat een nieuwe expert klaar voor al je vragen aan de politie: Schoolwijkagent don *****. Het topic vind je hier.
woohooo
Oud 05-09-2011, 17:54
Schrödinger
Schrödinger is offline
"Don *****".
Oud 05-09-2011, 18:05
Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:

No shit..
Citaat:
Dat is eu reglement pinda's, noten, melk, tarwe en fouten moeten apart genoemd worden, ook als het voor de. hand liggend is.
was pas nog op tv bij kvw
Oud 05-09-2011, 18:08
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Lol dat heb ik nog nooit zien staan xD
Oud 05-09-2011, 18:12
Missy
Missy is offline
Tijd voor een bad met muziek en sop.
Oud 05-09-2011, 18:14
Miekje*
Miekje* is offline
Huiswerktaim!
Oud 05-09-2011, 18:25
Geel
Geel is offline
Hmm, ik had net Masterchef Australia s01e01 gekeken. Maar ik kon nergens e02 vinden en toen ging ik even kijken naar s02e01. In daarin kwam ik in de eerste seconde erachter wie de final two waren en wat later ook wie de winnaar was van seizoen 1 En nu vraag ik me af of het waard is om seizoen 1 alsnog te kijken. Hmm.
Oud 05-09-2011, 18:47
Geel
Geel is offline
Ik ben maar met seizoen twee begonnen. En, really, een oude vrouw praat over de dyslexie van één van haar zonen alsof het een kwaardaardige, uitgezaaide kanker is.

Regels voor berichten