Advertentie | |
|
![]() |
|
Eergisteren kwam ik een artikel op BBC News tegen, waarin verteld werd dat het in Scandinavische landen van oudsher doodnormaal is om baby's buiten hun middagdutje te laten doen - zelfs als het vriest! Van iets dergelijks had ik nog nooit gehoord, en ik vond het best wel interessant om daar over te lezen - jullie misschien ook, dus bij deze de link naar het artikel:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21575562 In het artikel worden overigens ook Nederlandse voorbeelden genoemd, alhoewel het in Nederland schijnbaar gebruikelijker was om zo'n baby dan buiten in een soort van houten babyhokje te plaatsen. Vandaag heb ik ook aan mijn moeder gevraagd of ze mij en mijn zussen ook buiten liet slapen, wat inderdaad ook het geval bleek te zijn. Dat deed ze dan vooral 's zomers: dan liet ze onze gezichtjes beschut voor de zon maar was ons (deels ontblote) onderlijf wel altijd volop in de zon, waardoor we dan altijd bruine armpjes en beentjes hadden. ![]() Anyway, wat vinden jullie van het artikel? Hebben degenen met kinderen hier hun spruit ook wel eens buiten laten slapen, en zo ja, sliep de kleine echt beter en langer door dan wanneer het binnenshuis sliep? Of was er geen noemenswaardig verschil?
|
![]() |
Mijn zoon slaapt op het KDV soms buiten - dat hebben ze wel gevraagd of dat mocht. Hij slaapt dan in een soort konijnenren (zo vind ik dat het er uit ziet
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja! Een aantal jaar geleden heeft er in de krant van mijn ouders een heel stuk gestaan over buiten slapen. In een soort konijnenhok, leek het wel. Er werd gezegd dat kinderen die veel buiten sliepen beter sliepen en onder andere een betere weerstand hadden. Ik kan me daar ergens wel iets bij voorstellen. Het klinkt iig wel logisch. Ik weet niet of dat ook ging 's nachts buiten laten slapen, maar volgens mij sliepen die kinderen altijd buiten, tenzij het kouder was dan XX graden. Ik geloof dat ik me daar heel erg goed iets bij kan voorstellen. Buitenlucht is voor iedereen gezond en als ik naar mezelf kijk, slaap ik in de buitenlucht vaak veel beter dan binnen. Ik weet niet of ik het zelf het hele jaar zou doen, maar ik denk dat er zeker wel een kern van waarheid in zit.
|
![]() |
|
Buiten slapen is hip inderdaad. Ik heb het zelf nooit gedaan, behalve zoontje, die is in de zomer geboren en sliep wel eens in de kinderwagen buiten. Wel altijd in de schaduw. Hier in huis slaapt iedereen altijd wel met een raam open, ongeacht de temperatuur, telt dat ook?
|
Verwijderd
|
Een hele tijd terug las en hoorde je inderdaad heel veel over dat buiten slapen, stonden er in veel tijdschriften artikelen over die 'konijnenhokken' ed. J. en D. hebben nooit buiten geslapen, ja, in de kinderwagen tijdens het wandelen ofzo, maar meer niet. Ze associëren allebei hun bed met slapen en slapen daarin dus ook het beste en het langste (D. slaapt zelfs al heel lang met een enkele uitzondering niet goed meer in de kinderwagen).
We mogen het topic trouwens wel eens hernoemen, want het is bij lange na niet meer alleen een zwangerschaps- en babytopic. ![]() ![]() D. is van het weekend ook al weer 1 geworden. Ze vond haar verjaardag erg leuk. Lekker taart eten en cadeautjes uitpakken ed. J. vond het ook erg leuk, die leek zelf wel bijna jarig. ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Om nog eens op de namen terug te komen: http://www.hbvl.be/nieuws/in-de-rand...w-zeeland.aspx
Nieuw Zeeland wordt verstandig ![]() |
![]() |
|
En altijd goed op je kinderen letten, als die spelen in het park... http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag...ro-boete.dhtml
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zou denken dat er wel ernstigere overtredingen zijn om te beboeten en dat ze de kinderen ook vriendelijk hadden kunnen duidelijk maken dat het park wel erg kaal zou worden als iedereen maar in het wilde weg bloemen zou plukken zonder met zulke boetes te gaan gooien. En ook al is oma aangesproken, ik kan me voorstellen welke indruk dat maakt op de kinderen. Ik kan me herinneren dat ik toen ik 8 was in een of ander lunapark wou gaan kijken naar de arcadespellen (was in Spanje en er stond dus in het Spaans dat je onder de 18 niet binnen mocht, mijn moeder en ik konden het allebei dus niet lezen, het was ook zo'n heel open gebouw, dus niet dat je echt door een deur moest) en daar begon een Spanjaard kwaad te ratelen tegen mijn moeder en op het bord te wijzen. Mijn moeder begreep het toen wel, maar ik was zo onder de indruk dat ik een potje ben gaan janken.
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het de stadswachten meer om de grootouders ging dan om de kinderen. Het is ook de oma die de boete heeft gekregen, begrijp ik uit het artikel. Het is aan haar om tegen haar kleinkinderen te zeggen dat het niet de bedoeling is om bloemen uit het park te plukken, maar zij vond het kennelijk heel normaal en acceptabel dat ze dat deden, als het krantenartikel de waarheid schrijft... Ik kan me zelfs voorstellen dat ze in eerste instantie misschien alleen maar aan wilden spreken, maar dat er gezien de reactie een boete uit is gekomen... Maar ik was er niet bij, geen idee dus of dat het geval is... Hoogtes van boetes staan volgens mij vast, dus dit zal vast onder een specifiek punt vallen, waarvan de boete gewoon dat bedrag is...
|
![]() |
||
Citaat:
|
Bij mijn dochter kregen we een speelgoedkist en een loopfietsje van Woezel en Pip want dat vond ik toen heel leuk. Bij mijn zoon een houten brandweerauto-loopfiets met allemaal houten gereedschap en schroeven die je dan bij de brandweerauto kunt gebruiken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben zelf niet dol op pakketjes met verzorgingsspullen en dat soort dingen; dat heb je echt al wel in huis. Luiers vind ik ook niks, sowieso omdat wij dus geen wegwerp gebruiken, maar ook... mja, ik weet niet, gewoon niet echt een cadeau?
Dingen die ik vooral leuk vind, zijn dingen waar je echt wat mee kan. Dus voorleesboeken bijvoorbeeld, voorlezen is echt lang leuk, dus zo'n boek wordt veel gebruikt. Duplo als kraamcadeau vond ik ook erg leuk, je krijgt zoveel typische baby-dingen, iets voor iets oudere kindjes is ook érg leuk! En qua bijzondere cadeaus: mijn zus heeft zelf een knuffeltje gemaakt, echt uniek en super leuk ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Van mijn schoonouders en schoonzus kregen we een kraam'mand'. Een mand (of in ons geval een poppenwagen) met daarin voor iedere dag van de kraamperiode een cadeautje. Dat vond ik echt heel leuk, iedere dag weer opnieuw even 'feest'. Er zaten oa dingen als een setje kleding en een besteksetje in. Niet van een (schoon)zus, maar van een oom en tante, was een reiskoffertje. Zo'n ding op wieltjes wat je achter je aan kunt trekken. Dat vond ik ook erg leuk en origineel. Een mooi boek of een set waarmee je een afdruk van de handjes en voetjes kunt maken vind ik ook erg leuk (moet je niet zo'n set met enkel gips kopen, dat lukt namelijk maar zelden (jonge baby's hebben hun handjes bijna altijd gesloten, wordt dus een zooitje...), maar eentje met een soort foam waarin je de afdruk maakt en waarin je dan gips moet gieten).
|
![]() |
|
Verwijderd
|
![]() Dit vond ik het tofste wat we voor Maud kregen bij haar geboorte! Bij de geboorte van Maud was het hier toen allemaal een beetje hectisch. Geloof dat iedereen bezig was met andere dingen dan iets verzinnen om te geven. Mijn moeder heeft destijds tegen vriendinnen van haar gezegd die vroegen of we nog wat nodig hadden, dat ze maar de lievelingsboeken van hun van vroeger of van hun kinderen moesten geven. Ik vond dat altijd wel een leuk idee. Ik ben nu voor vriendinnetje die zwanger is, een babypakje aan het maken. En voor mijn neef, wiens vriendin zwanger is, wil ik graag een kast voor de kinderkamer maken. Zo krijgen ze originele cadeau's, en blijf ik ook een beetje bezig ![]() |
![]() |
|
Nooit geweten dat het blijkbaar een trend is om dergelijke cakes te maken voor babyshowers:
http://www.essentialbaby.com.au/phot..._campaign=cake Ik weet niet of ik het nou gestoord of juist hilarisch moet vinden. ![]() Dit is trouwens ook een goed artikel, over post-baby bodies (met foto's): http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...nap-shape.html
|
Verwijderd
|
Hadden de moeders hier babyshowers? Ik vind het zoiets vreemds
![]() ![]() en trouwens, wat is er mis met gewoon op bezoek komen als het kind er eenmaal is? Dat lijkt me voor iedereen een stuk praktischer. Mensen zeggen vaak 'is handig zo'n feest, dan kan je je uitzet bij elkaar sparen'. Maar elf jaar terug, toen ik zwanger was, had je zulke feestjes niet en ik had ook gewoon een complete uitzet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
In mijn omgeving geen babyshowers, ik ken ze vooral van 16 and Pregnant enzo
![]() Wij hadden 'gewoon' kraambezoek, dus mensen komen beschuit met muisjes eten en babytje kijken. Babyborrel is wel erg praktisch, achteraf had me dat fijner geleken dan veel 'los' bezoek. Maar goed, ik denk dat wij sowieso te vroeg zijn begonnen met bezoek ontvangen; ik was simpelweg ziek, dochter huilde heel veel, dan zit je echt niet op visite te wachten. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ken hier een stel dat een kraamfeest heeft gehouden, de rest doet gewoon verspreid bezoek. Ik weet niet zo goed wat me fijner lijkt, eigenlijk. Maar goed, wij krijgen ook nog geen kinderen.
Vriend en ik zijn inmiddels oom en tante geworden van een mooi kereltje ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en gefeliciteerd, tante Ingegerd! ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|