Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
- Hoe ik me voel de laatste tijd - Wat ik doordeweeks doe in grote lijnen - Hoeveel vrienden ik heb op school/buiten school - Hoeveel tijd ik spendeer met mijn vrienden - Hoeveel ik sport Over een maandje weer een afspraak, als mijn gevoel hetzelfde blijft, gaan ze dieper zoeken naar wat er aan de hand is (kans is best aanwezig dat ik depressief ben)
|
ok, afgezien dan van parkeren: Amsterdam is nog steeds de hoofdstad, het stadion is groter (Dus meer inkomsten), mensen nemen nu ze toch in Amsterdam zijn de tijd om naar andere toeristische attracties te gaan. Dit betekent nog meer inkomsten. het gaat volgens mij alleen maar om geld
|
![]() |
Laten we eerlijk zijn: In de Kuip is altijd wel een goede sfeer. In ieder geval meer dan in 020. Als je in de JC Arena achter de doelen wil zitten zit je een kilometer van het veld af en in de Kuip kan je de keeper bijna aanraken. Als je een zitplaats wilt hebben waar je een beetje dicht bij het veld zit moet je gelijk over de €300,- betalen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In Nederland: Vind ik lastig. Oprecht racistische spreekkoren zijn natuurlijk sneu en moet je bestraffen. Maar er spelen wat andere elementen mee. Ten eerste: stadions in Nederland zijn met camera’s erg goed uitgerust en je kunt bijna niets meer flikken zonder dat je persoonlijk gepakt kan worden. Maar dat gaat over dingen gooien, veld betreden etc. Als er tien mensen “Kankerneger, kankerzwarte, (en zwarte piet)” roepen, is dat ontzettend lastig om als club de mensen die het doen met duidelijk bewijs aan te pakken. Weet dat een FC Den Bosch een begroting van misschien drie miljoen euro per jaar heeft. Dan ga je niet tonnen opzij zetten om forensisch inspecteurs dit soort zaken tot op de bodem te laten uitzoeken. Weet ook dat de harde kernen van supporters van voetbalclubs verrassend goed georganiseerd zijn op dit soort vlakken, ze hebben veel ervaring met rechtszaken en stadionverboden en weten de zwakke plekken (gebrekkige bewijslast). Als ze niet zelf getuigen kun je heel weinig hiermee. Gevolg van bovenstaande is dat er al snel collectieve straffen worden opgelegd. Ik ben MVVfan en heb de laatste tien jaar twee thuiswedstrijden moeten missen omdat die als straf zonder publiek gespeeld moesten worden. Niet vanwege racisme, vanwege andere zaken, maar goed. Ik had uiteraard helemaal niets misdaan en met mij 99% van de supporters. Het slaat nergens op dat je collectief straft in dit soort gevallen, dat leidt alleen maar tot antipathie tegen de voetbalbond. Pure symboolpolitiek. Moet je je eens voorstellen dat een bepaalde wijk een maand niet mag autorijden omdat een paar asociale buurtbewoners chronisch te hard rijden. Dat is toch raar? Druist tegen heel wat rechtsbeginsels in. Laat nu tegen dit soort overtredingen de enige praktische straf een collectieve straf zijn (want het individu is bijna niet te pakken) en je zit in een klotesituatie. Als club en als bond. Niets doen kan niet want dan sta je voor heel Nederland voor aap. Bovendien zijn het dan de volgende keer geen tien mensen die iets roepen, maar twintig, want er wordt toch niet tegen opgetreden. Maar wel iets doen betekent vrijwel automatisch heel veel goedwillende fans raken. Want mocht het nog niet duidelijk zijn, het incident bij Den Bosch gaat om een tiental mensen die dingen riepen en zongen. Niet goed, aanpakken die hap. Maar heb niet het idee dat hele, of halve, stadions racistische liederen staan te zingen. Het gebeurt in Nederland ook zelden eigenlijk, je hoort het één of twee keer per seizoen en dan altijd maar een klein groepje, de teksten zijn nooit op de tv-opname van de wedstrijd te horen bijvoorbeeld. Ik denk dat een groot deel van het publiek in Den Bosch gisteren geen idee had wat er aan de hand was. Ten tweede: ik houd echt heel erg van voetbal bezoeken in een stadion. Vanwege de sfeer. Het liefst een rauwe en opgefokte sfeer. Niets zo heerlijk als een heel stadion dat opveert en moord en brand schreeuwt als de tegenstander een overtreding maakt. Intimiderend. Ik snap dat dit voor sommige mensen moeilijk te begrijpen is maar genoeg anderen weten precies wat ik bedoel. Een psycholoog van de koude grond kan vast een verband met ons verleden leggen, we vechten niet meer, bijna geen oorlog, maatschappij feminiseert (grotendeels een goede ontwikkeling overigens). Dan is het stadion nog een plek waar de testosteron mag knallen en je even anderhalf uur mag schreeuwen en schelden. Je hebt een flinke plank voor de kop als je denkt dat alles wat er in het stadion wordt geroepen, ook oprecht de overtuiging van de roepende persoon weergeeft. Dat betekent niet dat alles maar geroepen mag worden. Katoenplukker naar een donkere speler roepen is duidelijk not done. Ironisch genoeg gebeurt dit door een groep supporters die van mening is dat Zwarte Piet geen racisme is. Tsja, dat standpunt maak je niet sterker door een speler uit te maken voor zwarte piet én katoenplukker... Maar tegelijkertijd ben ik huiverig voor het creëren van een sfeer waarin er niets onvriendelijks meer naar de tegenstander geroepen mag worden. Bij iedere voetbalclub probeert een deel van het publiek de tegenstander uit het spel te halen, dat hoort er bij. Ik zit zelf op de eerste rij van de tribune en ik vind het heerlijk om bij een slechte pass van een tegenstander ironisch “goede bal, [voornaam]” te roepen. Duimpje er bij. Ik zoek de voornaam echt even op in de app. Negen van de tien spelers reageren niet maar ongeveer twee keer per seizoen zie je een speler kijken. Heerlijk, die is blijkbaar niet 100% met de wedstrijd bezig. Ik vind daar niets mis mee (duh, anders zou ik het niet doen). Bij MVV-Roda zingt het uitvak dat alleen een nicht uit Maastricht komt (haha lachen met homos) en “wij” zingen dat alleen een mof Roda tof vindt (Duitsers zijn stom en Parkstad = Duitsland vanuit Maastrichts perspectief). Uiteraard komt een groot deel van het Maastrichtse publiek wel eens in Duitsland en een groot deel van de Roda-aanhang heeft niets tegen homo’s (of Maastricht for that matter). Je kunt er van alles van vinden, er zitten wat onderhuidse dingen bij die niet goed zijn, maar het is echt geen ramp. Volgens mij staat Parkstad (Roda) niet bekend als gebied waar je als homokoppel niet hand in hand over straat kan. In Maastricht stikt het van de Duitse toeristen en studenten die zeer gewaardeerd worden. Waar ligt dan wel de grens? Dat is natuurlijk moeilijk hard te stellen, en dat is per definitie een verschuivend paneel. In de jaren tachtig keek er nauwelijks iemand van op als er een banaan naar een donkere speler gegooid werd. Dat was wel het minste probleem in de stadions toentertijd, hele stadions werden gesloopt en de ME moest geregeld vechtende groepen uit elkaar halen. Nu zou een gegooide banaan hoogstwaarschijnlijk tot kamervragen leiden. Dus al met al; lastig. Lastig omdat Het moeilijk is de echte daders aan te pakken zonder heel veel onschuldigen te straffen. Lastig ook in het algemeen omdat de maatschappij/de media zaken uitvergroot die binnen de setting en sfeer van het stadion heel wat minder ernstig zijn dan hoe het overkomt als je het in de ochtendkrant leest. Maar Den Bosch moet hier wel iets mee. Benieuwd wat er uit komt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De Kuip is prachtig en pure nostalgie. Maar Feyenoord/stadionbestuur voert al jaren juist een sterfhuisbeleid met geen echte renovaties meer. Want ze willen een nieuw stadion. De Kuip holt daardoor hard achteruit. Ik betwijfel of de Kuip nog voldoet aan de (overtrokken) van de UEFA. Dat kun je eerst en vooral Feyenoord verwijten. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik durf keihard te stellen dat collectief straffen heel goed functioneert en je hoeft maar een krant uit 1994 open te slaan om te zien hoeveel minder het gezeik is.
Wat mij betreft gevalletje; pech gehad. Maargoed, wat mij betreft komen er ook keiharde snelheidsbegrenzers in alle voertuigen. Schijnbaar kunnen mensen de vrijheid niet aan. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het weinig proportioneel om 3000 man de toegang te ontzeggen vanwege het gedrag van tien man. Of het effectief is, is lastig te beoordelen. Het is niet alsof er iedere wedstrijd van Den Bosch problemen met racistische spreekkoren zijn. Er kwam een groepje van een pro Zwarte Piet demonstratie (fucking sneu natuurlijk maar goed) en het gedrag lijkt vooral met die omstandigheid te maken te hebben. Praat niets goed, maar als je van januari tot oktober 2020 niets hoort over racisme bij wedstrijden van FC Den Bosch, heeft het beleid dan gewerkt? Of is het gewoon niet aan de orde geweest?
Dat supportersgeweld sinds midden jaren negentig extreem is afgenomen komt vooral door veel betere beveiliging in en rond stadions en tot in het absurde scheiden van supporterstromen. Niet door collectieve straffen. Die werden in de jaren negentig en begin van het millennium bij mijn weten namelijk niet uitgedeeld. |
![]() |
|
dat de club het in eerste instantie allemaal ontkent en zegt dat er heel andere dingen geroepen werden (kraaiengeluiden..?) is ook niet zo handig. zelfs als het de waarheid is, maakt het zonder (video)onderbouwing dat ze overkomen als prince andrew
![]()
|
De voetbalclub heeft toch zelf ook straf gekregen (boete)?
Maar ja de collectieve straf wordt wel vaker gebruikt, en vaak werkt die wel vanwege groepsdruk. Misschien wilt de KNVB dit ook bereiken. Maar het is volgens mij ook nogal moeilijk om te zien welke mensen racistisch zijn geweest, wie ze zijn etc. Ik denk niet dat ze daar veel moeite in willen stoppen
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Het maakt mij eigenlijk niet uit of het gewerkt heeft of niet, waar het om gaat is dat het niet sociaal acceptabel is. Als er een spreekkoor ontstaat met dergelijke terminologie dan heb ik nul moeite met geen enkele wedstrijd meer met publiek gedurende de rest van het seizoen. Daar gaan die supporters echt niet minder racistisch van worden, maar we weten allemaal dat ontplatformen en niet acceptabel maken uiteindelijk de grote groep idioten zal doen verstommen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens, van de 100 psychologen zullen er 99 zeggen (op Jordan Peterson na uiteraard) dat je daarmee dus goed gedrag van de rest bestraft en het tegenovergestelde effect hebt. Over het algemeen is het inzicht in collectief straffen dat het alleen werkt als de hele groep ook iets fout doet. Ik denk dat je er bij voetbal daarom juist wel mee weg kan komen en ik denk ook dat het belangrijker is om de club te laten voelen dat het niet acceptabel is wat hun fans doen; zij hebben meer macht bij die groep dan ze over het algemeen zeggen te hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Collectieve straffen als in hele groepen oppakken bij wangedrag van individuen en spelen wedstrijden zonder publiek is iets van grofweg 2005 zoals ik het mij herinner. Ironisch gezien een paar jaar nadat stadiongeweld effectief al vrijwel uitgebannen was. Grote rellen rond Feyenoord - Ajax in 2005 gebeurden juist mét combi; en artikel vermeldt dat het de eerste grote rellen in jaren waren. https://www.trouw.nl/nieuws/rellen-k...aren~bc9617fa/ Sindsdien zijn vechtpartijen in en rond stadion uiterst zeldzaam. Helaas kom je bij twee van de grootste uitspattingen sinds fey - Ajax 2005 twee thuiswedstrijden van MVV tegen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gaat ook niet om een tiental mensen maar om een stuk meer om een dergelijk volume te produceren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Pak die kerels keihard aan. Graag. Maar gisteren was echt geen massaal racisme hoor. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Lief forum, als je in een vrij lege trein reist en bewust in de stiltecoupé bent gaan zitten, ben je dan een eikel als je mensen aanspreekt als ze toch praten? Uiteraard niet bij één zinnetje maar meermaals praten of zelfs bellen?
Kijk als de trein tijdens de spits vol zit snap ik het een beetje - al lang blij dat je een zitplaats hebt. Zelfs dan zou goed fatsoen je kunnen nopen om stil te zijn maar vooruit. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je ziet het ook gewoon al aankomen, unisex ANWB jassen, grijs haar, zuinige mondjes. Willen niet in de gewone coupé zitten want daar zit vast een allochtoon luid te praten of zo. Maar stiltecoupé geldt niet voor hun.
Je spreekt ze er op aan en ze hadden het zogenaamd niet gezien. Sure. Nu kan de vrouw van de twee het nog altijd niet laten om af en toe iets te zeggen. FFS. Ze zitten hun bammetjes te eten en het is onmogelijk om dat te doen zonder te vragen of het lekker is. Echt wtf. Entitlement door het dak. Niet dat ik iets zinnigs zit te doen waar het stil voor moet zijn natuurlijk. Dat is de andere kant van t verhaal. Maar hey ik ben herstellende van een hersenschudding en wil gewoon weinig prikkels ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Haha op de website van Den Bosch staat het wedstrijdverslag en die negeren het gebeuren maar gewoon, zeggen er letterlijk niets over buiten dat de wedstrijd even stil lag. Niet waarom het stil lag, geen veroordeling. Niets. Kan zo snel ook geen andere statement terugvinden. Das toch ook wel triest
![]() https://www.fcdenbosch.nl/veerkracht...gen-excelsior/ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet of ik er iets mee kan, ik wil het eerst even aankijken hoe het gaat. Tot nu toe gaat het wel ok Ik voel me wel gehoord, hij heeft veel interesserende vragen gesteld
|
|