Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2004, 19:30
Miracle
Miracle is offline
Ik wil op een site kleine lettertjes hebben. Maar iedereen stelt zijn grootte van letters zelf in.
Hoe kun je instellen dat die letters altijd klein zijn, ongeacht wat diegene in IE heeft ingesteld?

Ik heb nu lettergrootte twee, maar bij sommigen is dat heel groot...
Oud 01-08-2004, 19:44
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 01-08-2004 @ 19:55 :
<span> is een inline element, dus text-align: right gaat weinig uithalen

je hebt gelijk.
Oud 01-08-2004, 19:47
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 01-08-2004 @ 20:30 :
Ik wil op een site kleine lettertjes hebben. Maar iedereen stelt zijn grootte van letters zelf in.
Hoe kun je instellen dat die letters altijd klein zijn, ongeacht wat diegene in IE heeft ingesteld?

Ik heb nu lettergrootte twee, maar bij sommigen is dat heel groot...
hoe heb je de lettergrote ingesteld?
Code:
<font size=2>tekst</font>
je kan proberen om er px achter te zetten (px is een afkorting voor pixels; een puntje op je beeldscherm). Dus als volgt:
Code:
<font size="2px">tekst</font>
Misschien dat dat helpt.

Ander kun je misschien naar de beginpost van deze thread kijken; daar staan verschillende links in naar sites met nuttige informatie.
Oud 04-08-2004, 17:04
dafelix
dafelix is offline
ik als ijverig jongetje wil voor mijn mooie forum ook een mooie layout (da's een eitje natuurlijk *ahum*)

anyway zit ik met een kleinigheidje

aan de linkerkant heb ik een menu

(relevante code:)
Code:
(...)
<DIV class="left">
 <DIV class="navigator">
  <DIV class="head">
   Mooi menubalkje
  </DIV>
  Menu-item 1
  Een heel erg lange tekst, wat de problemen veroorzaakt
 </DIV>
</DIV>
(...)

CSS file:
Code:
.left {
 width: 13%;
 position: absolute;
 top: 5px;
 left: 5px;
}
.navigator {
 background: #808080;
 padding-bottom: 5px;
 margin-bottom: 1%;
 width: 100%;
 float: left;
 margin-left: 1px;
 overflow: auto;
}
.head {
 background: #A0A0A0;
}
De lange lijn word over meerdere regels 'uitgesmeerd', terwijl ik wil dat hij niet langer is dan mijn box breed is, eventueel gewoon achter het volgende DIVje loopt (de hele text laten zien is dus niet de bedoeling, hij moet 'afgekapt worden')
Hoe pak ik dat aan? Ik dacht door simpelweg de 'overflow' (van .navigator dus) op 'hidden' te zetten, maar dan smeert hij 'm nog steeds over meerdere regels uit :\
(als het eventueel moet, heb ik ook beschikking over PHP)
Oud 09-08-2004, 16:07
Beyoned
Beyoned is offline
hey, mischien hele domme vraag, maar is het mogelijk om 2 tabellen NAAST elkaar te plaatsen ipv van onder? dat zodra je textvak (rechts) naae onder word getrokken door veel text, je menu gewoon intakt blijft?

thx
Oud 09-08-2004, 17:08
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Tupacrulezz schreef op 09-08-2004 @ 17:07 :
hey, mischien hele domme vraag, maar is het mogelijk om 2 tabellen NAAST elkaar te plaatsen ipv van onder? dat zodra je textvak (rechts) naae onder word getrokken door veel text, je menu gewoon intakt blijft?

thx
Maak een tabel met 1 rij en 2 kolommen. In de eerste kolom plaats je een tabel met het tekstvak, in de 2de kolom de tabel met je menu.

edit: of frames.

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 17:39.
Oud 09-08-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
dafelix schreef op 04-08-2004 @ 18:04 :

*vraag*
Je moet ook een height opgeven. Geef je deze niet mee, dan wordt het 'auto' en wordt de div opgerekt.
Oud 19-08-2004, 23:53
ekki
ekki is offline
Ik ben bezig met het maken van een site en wil de opmaak in css maken (dus niet met tables etc). Na even klooien en dergelijke werkt het eigenlijk allemaal prima. Sowieso kwam ik erachter dat IE 'right' en 'bottom' niet ondersteunt, beetje jammer. Maar goed, dat heb ik opgelost door gewoon alle layers bij left: 0px en top: 0px te laten beginnen en dan met z-index te werken. Allemaal geen probleem eigenlijk.

Het zit zo: ik heb een pagina met blokken met verschillende kleuren. Voor elk 'menu-item' heb ik een andere kleur pagina. Dus bijv. in 'Home' is mijn pagina blauw, in 'Informatie' is mijn pagina geel, enzovoorts. Ik heb dus niet voor alles een zelfde background color.

Ik heb in css voor elk gekleurd 'blok' height: 100% en width: 100% ingesteld. Ik gebruik dan div's om de gekleurde blokken te laten zien.
Dan heb ik dus het volgende probleem: die 100% is de breedte/hoogte van je scherm. Prima voor mij, want ik heb een groot scherm. Maar als ik wat meer erop ga plaatsen en ik (of eerder iemand met een 800×600 scherm) moet naar beneden gaan scrollen, dan is het wit onderin, waar de 600 pixels van het scherm (iets minder uiteraard) zijn afgelopen zeg maar. Ook worden de voeten van mijn plaatje in IE eraf gehakt (die steekt dan dus onder de pagina uit).

Ik heb vast en zeker iets fout gedaan, maar ik heb dus geen idee wat. Ik heb vooral geen idee hoe ik dit moet oplossen. Hoe krijg ik het voor elkaar wel die kleuren tot onderin (ook als ik moet scrollen) te krijgen met css? Of is dat simpelweg niet mogelijk?

Ik hoop dat je het verhaal begrijpt, volgens mij is het nogal ingewikkeld.
Oud 20-08-2004, 08:22
Verwijderd
een link zou zeker helpen
Is het alleen in IE, of doet het probleem zich ook voor in Opera en Mozilla?
Oud 20-08-2004, 09:38
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 09:22 :
een link zou zeker helpen
Is het alleen in IE, of doet het probleem zich ook voor in Opera en Mozilla?
Ook in Mozilla (Opera heb ik (nog) niet).

Ik zal ff kijken naar een link (het staat nu lokaal namelijk).
Oud 20-08-2004, 09:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 00:53 :
Ik (..) wil de opmaak in css maken (dus niet met tables etc).
huh??
Oud 20-08-2004, 10:00
ekki
ekki is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-08-2004 @ 10:51 :
huh??
Wat is daar huh aan? Wat snap je niet?

Overigens heb ik nu ff wat geupload:
http://www.scholieren.com/~ekki/forum/test/test.html
De css-file: http://www.scholieren.com/~ekki/forum/test/test.css
Het plaatje: http://www.scholieren.com/~ekki/forum/test/image.jpg

In IE hakt ie de voeten van het plaatje eraf (overigens moet je maar ff je browserschermpje verkleinen als alles wel te zien is ). In zowel IE als Mozilla is het 'wit' als je naar beneden scrolt (onder de beide rode kleuren).
Ik wil het allebei niet natuurlijk!
Oud 20-08-2004, 10:21
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 11:00 :
Wat is daar huh aan? Wat snap je niet?
Naar mijn weten wordt CSS gebruikt om op verschillende pagina's e.d. de stijlen makkelijker aan te passen. Daarmee is de CSS (zelf) geen vervanging van tables e.d.
Oud 20-08-2004, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-08-2004 @ 11:21 :
Naar mijn weten wordt CSS gebruikt om op verschillende pagina's e.d. de stijlen makkelijker aan te passen. Daarmee is de CSS (zelf) geen vervanging van tables e.d.
ekki wil de layout van de pagina in CSS doen, ipv in tables.
Tables zelf zijn niet te vergangen, maar worden door de meeste verkeerd gebruikt; als layout.
Oud 20-08-2004, 10:25
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 11:00 :
Overigens heb ik nu ff wat geupload:
De css-file: http://www.scholieren.com/~ekki/forum/test/test.css
Het plaatje: http://www.scholieren.com/~ekki/forum/test/image.jpg

In IE hakt ie de voeten van het plaatje eraf (overigens moet je maar ff je browserschermpje verkleinen als alles wel te zien is ). In zowel IE als Mozilla is het 'wit' als je naar beneden scrolt (onder de beide rode kleuren).
Ik wil het allebei niet natuurlijk!
Ah, zo.

Je moet het html element en het body element ook stylen;
Code:
html, body{ height: 100%; }
Oud 20-08-2004, 10:25
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 11:24 :
Tables zelf zijn niet te vergangen, maar worden door de meeste verkeerd gebruikt; als layout.
Precies
Zoals dus op http://www.scholieren.com/~ekki/forum/test/test.html
Geen table te bekennen .
Oud 20-08-2004, 10:27
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 11:25 :
Ah, zo.

Je moet het html element en het body element ook stylen;
Code:
html, body{ height: 100%; }
Werkt niet, nog steeds hetzelfde probleem (heb het ook ff in die css file aangepast, kijk maar, het is nog steeds niet goed).
Oud 20-08-2004, 10:29
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 11:24 :
Wie ben jij om te zeggen dat het fout is?

Daarbij, kan je iets in CSS doen wat niet in HTML kan? Alles kan toch ook gewoon in HTML?
Oud 20-08-2004, 10:31
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 11:27 :
Werkt niet, nog steeds hetzelfde probleem (heb het ook ff in die css file aangepast, kijk maar, het is nog steeds niet goed).
Je moet ook je div's op height: 100% zetten (default staan de op auto en stopt hij dus waar het scherm stopt, tenzij je een overflow hebt).
Oud 20-08-2004, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-08-2004 @ 11:29 :
Wie ben jij om te zeggen dat het fout is?
Ik ben eddie
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-08-2004 @ 11:29 :
Daarbij, kan je iets in CSS doen wat niet in HTML kan? Alles kan toch ook gewoon in HTML?
Zeker, maar voor layout is CSS bedoelt. In html staan de elementen en de tekst. Hoe de elementen worden opgemaakt staat in CSS.

Een tabel is ervoor om een lijst met gegevens mooi en makkelijk weer te geven (denk aan een webshop-artikellijst); niet om de layout van je website te bepalen.
Oud 20-08-2004, 10:36
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 11:31 :
Je moet ook je div's op height: 100% zetten (default staan de op auto en stopt hij dus waar het scherm stopt, tenzij je een overflow hebt).
werkt niet (kijk maar).
Oud 20-08-2004, 10:37
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 11:34 :
Ik ben eddie
hehe (zie beneden)

Citaat:
Een tabel is ervoor om een lijst met gegevens mooi en makkelijk weer te geven (denk aan een webshop-artikellijst); niet om de layout van je website te bepalen.
Vind jij En misschien was het zo ook oorspronkelijk bedoeld. Maar als het effect hetzelfde is (en je dus weet hoe je ermee moet omgaan), dan kan je netzo goed tables gebruiken. Niet dat ik pro-'gebruik tables voor je lay out' ben

En punt 2, je kan css ook aan tables 'koppelen' (hoe de tables eruit zien). Dus beetje raar om dan te zeggen dat je css gebruikt, maar geen tables... Dat bedoelde ik ermee te zeggen
Oud 20-08-2004, 10:43
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 11:36 :
werkt niet (kijk maar).
op het plaatje werkt het wel
Oud 20-08-2004, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-08-2004 @ 11:37 :

Vind jij En misschien was het zo ook oorspronkelijk bedoeld. Maar als het effect hetzelfde is (en je dus weet hoe je ermee moet omgaan), dan kan je netzo goed tables gebruiken. Niet dat ik pro-'gebruik tables voor je lay out' ben
Nee, dat is zo. Nested tables, want daar praat je over wanneer je je layout in tables doet, zorgen voor een onnodig complexe website. Met CSS behoudt je het overzicht en kun je veranderingen makkelijker doorvoeren.
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-08-2004 @ 11:37 :

En punt 2, je kan css ook aan tables 'koppelen' (hoe de tables eruit zien). Dus beetje raar om dan te zeggen dat je css gebruikt, maar geen tables... Dat bedoelde ik ermee te zeggen
Ja en? CSS werkt op elk html element, dus ook op tables. CSS is voor de opmaak; positie, grootte, kleur, etc.
Oud 20-08-2004, 10:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 11:43 :
op het plaatje werkt het wel
Volgens mij niet, vergelijk maar met het originele plaatje.

Bij mij werkt het tenminste niet.

Laatst gewijzigd op 20-08-2004 om 10:51.
Oud 20-08-2004, 13:16
ekki
ekki is offline
Zal er dan geen oplossing zijn?
Oud 20-08-2004, 13:32
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 11:45 :
Nee, dat is zo. Nested tables, want daar praat je over wanneer je je layout in tables doet, zorgen voor een onnodig complexe website. Met CSS behoudt je het overzicht en kun je veranderingen makkelijker doorvoeren.
Naja, zolang ik niet met een tegenvoorbeeld kan komen, zal ik het maar met je eens zijn, hoewel ik de mogelijkheid dat het met tables kan/'moet' wel open houd

Citaat:
Ja en? CSS werkt op elk html element, dus ook op tables. CSS is voor de opmaak; positie, grootte, kleur, etc.
Precies, dan vind ik het raar om te zeggen "CSS, dus geen tables." Aangezien CSS is voor de opmaak etc en tables niet. Aangezien tables niet voor de opmaak is (zoals je net claimde) =) blaat, n/m my criticism

Laatst gewijzigd op 20-08-2004 om 13:34.
Oud 20-08-2004, 14:32
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 14:16 :
Zal er dan geen oplossing zijn?
Jawel hoor. Dat moet ik thuis even proberen.

Maar alvast 2 opmerkingen over je html:

1) Een id hoort maar één keer voor te komen in je pagina. Komt hij meerdere keren voor, zou je class kunnen gebruiken. In de CSS refereer je hierna met de punt (.) ipv het hekje (#). Dus:
Code:
<div class="leftmenuitem">
CSS:
Code:
.leftmenuitem{ ... }
2) Probeer je DIV's eens te nesten, en dan ipv position: absolute, position: relative te gebruiken. Bij absolute wordt het element verwijderd van 'normal flow', waardoor de div's en de body zich niet oprekken.
Oud 20-08-2004, 14:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 15:32 :
Jawel hoor. Dat moet ik thuis even proberen.

Maar alvast 2 opmerkingen over je html:

1) Een id hoort maar één keer voor te komen in je pagina. Komt hij meerdere keren voor, zou je class kunnen gebruiken. In de CSS refereer je hierna met de punt (.) ipv het hekje (#). Dus:
Code:
<div class="leftmenuitem">
CSS:
Code:
.leftmenuitem{ ... }
ok, daar heb je gelijk in, dat zal ik eens veranderen. dan snap ik vanaf nu ook eindelijk een beetje het verschil tussen id en class (ik had het idee dat het toch altijd hetzelfde resultaat geeft en dat het dus niet uitmaakt, maar het is dus in principe heel wat anders).

Citaat:
2) Probeer je DIV's eens te nesten, en dan ipv position: absolute, position: relative te gebruiken. Bij absolute wordt het element verwijderd van 'normal flow', waardoor de div's en de body zich niet oprekken.
dus een div in een div?
ok, alleen ik weet niet of ik dan het goeie resultaat bereik, krijg ik dan precies hetzelfde denk je (qua kleuren en positie)? en lukt het met die onderkant/zijkant dan wel wat ik wil?

ik zal het thuis even uitproberen (vanavond), ben nu niet thuis.
Oud 20-08-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 15:47 :
dus een div in een div?
ok, alleen ik weet niet of ik dan het goeie resultaat bereik, krijg ik dan precies hetzelfde denk je (qua kleuren en positie)? en lukt het met die onderkant/zijkant dan wel wat ik wil?
jup, een div in een div. Op deze manier wordt de hoofddiv 'opgerekt' naar gelang de inhoud van de andere div's. Wanneer je de hoofddiv dan een kleurtje geeft...

Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe het zit met de positie van het plaatje; maar dat zie je snel genoeg

Vergeet niet op position: relative te gebruiken!
Oud 20-08-2004, 15:53
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 16:38 :
jup, een div in een div. Op deze manier wordt de hoofddiv 'opgerekt' naar gelang de inhoud van de andere div's. Wanneer je de hoofddiv dan een kleurtje geeft...

Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe het zit met de positie van het plaatje; maar dat zie je snel genoeg

Vergeet niet op position: relative te gebruiken!
Ik snap alleen position: relative niet helemaal.
Die pixels van top en left enzo, van waar zijn die gerekend? Vanaf de zijkant van je scherm? Of dan van de div waar die in zit?

Ik ga het vanavond proberen. Als het niet lukt post ik hier nog wel.
Oud 20-08-2004, 18:36
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 20-08-2004 @ 16:53 :
Ik snap alleen position: relative niet helemaal.
Die pixels van top en left enzo, van waar zijn die gerekend? Vanaf de zijkant van je scherm? Of dan van de div waar die in zit?
Ten opzichte van de div waar die inzit. Relatief dus.
Oud 21-08-2004, 13:56
Beyoned
Beyoned is offline
hey is het mogelijk om per link te definieren welke kleur die link moet hebben? ipv van een alink vlink en link te definieren bovenaan in de body?

http://www.battlez.nl/index.php

Zie, Bovenaan menu moet wit, maar de rest moet geen wit want ziet er niet uit.. iemand een idee?
Oud 21-08-2004, 14:16
ekki
ekki is offline
met css .

a.wit:link
{
color: blue;
}

a.blue:link
{
color: red;
}

en dan moet je in je html-code je link zo doen:
<a href="blaat" class="wit">

(als ik het goed heb. er is veel geschreven over css, kijk anders bijvoorbeeld op http://www.mijnhomepage.nl/csscursus/les7.php)
Oud 21-08-2004, 14:22
Beyoned
Beyoned is offline
ja dit zocht ik thx man..
Oud 21-08-2004, 16:39
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 20-08-2004 @ 19:36 :
Ten opzichte van de div waar die inzit. Relatief dus.
Ik zit thuis te proberen, maar krijg het niet voor elkaar. Hij blijft hetzelfde doen (hij hakt in IE de voeten van het plaatje er nog steeds af en het is nog steeds 'wit' als de div wordt uitgerekt). Ik kom er eerlijk gezegd niet uit, kun je me verder helpen? Of kan iemand anders me verder helpen?

Laatst gewijzigd op 21-08-2004 om 16:42.
Oud 21-08-2004, 17:05
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 21-08-2004 @ 17:39 :
Ik zit thuis te proberen, maar krijg het niet voor elkaar. Hij blijft hetzelfde doen (hij hakt in IE de voeten van het plaatje er nog steeds af en het is nog steeds 'wit' als de div wordt uitgerekt). Ik kom er eerlijk gezegd niet uit, kun je me verder helpen? Of kan iemand anders me verder helpen?
U vraagt, ik draai
Oud 21-08-2004, 18:37
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 21-08-2004 @ 18:05 :
U vraagt, ik draai
Dankjewel voor de moeite!

Dit begint er inderdaad al meer op te lijken, maar:
- er zijn nog 2 millimeter van het plaatje af gehakt in IE (is niet zo erg, kom ik wel overheen , maar eigenlijk toch wel storend, omdat daar een getekend mensje komt en dan zijn de voeten eraf gehakt). Kan ik wat doen met margin-bottom ofzoiets (zo te zien na het testen werkt dat ook niet)?
- in IE komt ook het 'donkerrode' deel (de content) tot helemaal onderaan, maar in Mozilla is dit dus weer niet zo.
- In Mozilla is er nog een wit randje onderaan het menu (ongeveer 5 pixels oid), naast het plaatje.
- In IE is de donkerrode balk (#balk) niet meer te zien, in Mozilla wel (z-index: 15, snapt IE dat niet?). Die balk kan ik overigens zelf wel oplossen, dat is de moeilijkheid niet.
- Ik heb nog even getest en wil geen procenten gebruiken voor de breedte van het menu, maar vaste breedtes. Als ik dan de content op breedte 100% zet, dan komt dat onder het menu (logisch). Als ik width weghaal, doet ie het prima in IE, maar in Mozilla laat ie alleen de achtergrondkleur zien waar tekst is .

[edit]nog wat toegevoegd na testen[/edit]

Laatst gewijzigd op 21-08-2004 om 19:14.
Oud 21-08-2004, 19:39
ekki
ekki is offline
Ik heb ff m'n nieuwe file geupload, zoals het er uit zou gaan zien als het goed is. Behalve dan in Mozilla, want die doet weer moeilijk. Ik heb echt geen idee wat ik nu nog kan veranderen (behalve een css-file voor elke kleur, en dan de kleuren in elke css-file anders, en gewoon de body achtergrondkleur de goede kleur, is misschien trouwens nog het makkelijkste ook).
Oud 22-08-2004, 13:52
ekki
ekki is offline
Ik heb weer een nieuwe:

Heeft iemand enig idee hoe ik de rechter lichtblauwe balk tot onderaan kan laten lopen? Ik in ieder geval niet!
Oud 22-08-2004, 13:54
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
ekki schreef op 22-08-2004 @ 14:52 :
Ik heb weer een nieuwe:

Heeft iemand enig idee hoe ik de rechter lichtblauwe balk tot onderaan kan laten lopen? Ik in ieder geval niet!
IK heb zelf ook het zelfde probleem
Oud 22-08-2004, 14:17
ekki
ekki is offline
Citaat:
TIGEK schreef op 22-08-2004 @ 14:54 :
IK heb zelf ook het zelfde probleem
Ik denk niet dat ik ooit nog de opmaak zo in css ga maken . Nouja, ik weet nu wel iets meer. Maar ik word er gek van.
Oud 22-08-2004, 17:23
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 22-08-2004 @ 14:52 :
Ik heb weer een nieuwe:

nog een paar opmerkingen:

1) Je zou een DOCTYPE kunnen toevoegen om IE in 'standards compliant mode' te zetten.
2) De menuitems zou ik binnen de menuhead div zetten.
3) Je kunt je site door de validator halen om ervoor te zorgen dat je geen 'foute' html gebruikt.
Oud 22-08-2004, 17:53
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 22-08-2004 @ 18:23 :
nog een paar opmerkingen:

1) Je zou een DOCTYPE kunnen toevoegen om IE in 'standards compliant mode' te zetten.
Dit snap ik niet, die 'standards compliant mode'.
Ik had overigens doctype wel, maar toen deed ie een keer iets niet en heb ik het weg gehaald.

Citaat:
2) De menuitems zou ik binnen de menuhead div zetten.
Ok, ik zal eens proberen.

Citaat:
3) Je kunt je site door de validator halen om ervoor te zorgen dat je geen 'foute' html gebruikt.
Ja, dat komt nog wel, het moet ook uiteindelijk valid html zijn, maar dat is nu even niet zo heel belangrijk volgens mij.

Heb jij overigens enig idee hoe ik dat menu over de hele hoogte van de pagina krijg (dus tot onderaan), ook als ik moet scrollen?
Oud 22-08-2004, 18:11
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 22-08-2004 @ 18:53 :

Heb jij overigens enig idee hoe ik dat menu over de hele hoogte van de pagina krijg (dus tot onderaan), ook als ik moet scrollen?
http://glish.com/css/9.asp

Dit is eerder een soort 'trucje' om het menu helemaal tot onderaan door te laten gaan, maar het werkt wel natuurlijk.

Of bekijk de broncode van deze site:
http://www.alistapart.com/

En hier zijn ook meer dan genoeg sites te vinden die het precies hebben zoals jij het wilt:
http://cssvault.com/

En vergeet natuurlijk niet:
http://www.csszengarden.com/

Laatst gewijzigd op 22-08-2004 om 18:14.
Oud 22-08-2004, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Dit snap ik niet, die 'standards compliant mode'.
Ik had overigens doctype wel, maar toen deed ie een keer iets niet en heb ik het weg gehaald.
Als hij 'iets' niet deed, zal het wel foute html geweest zijn

Citaat:

Ja, dat komt nog wel, het moet ook uiteindelijk valid html zijn, maar dat is nu even niet zo heel belangrijk volgens mij.
Het is makkelijker om je er meteen aan te houden dan het achteraf goed te maken

Citaat:

Ik heb even geprobeerd en ben er (nog) niet uit.
Verder denk ik dat het beter is je kleuren ('contentcolor') gewoon in de normale div te zetten ('content')
Oud 25-08-2004, 21:00
Verwijderd
Ik heb een website gemaakt met Macromedia Dreamweaver MX 2004, waarbij ik gebruik maak van een aantal "divlayers" waar ik tekst in heb.

In Internet Explorer 6 gaat de werking van de div's goed, echter in Internet Explorer 5 of Mozilla gaat dit niet goed. De aanduiding van de hoogte van de div's pakken de browsers wel normaal maar de aanduiding van de left (hoever de div naar rechts geschoven is) pakken ze niet. Dat heeft tot gevolg dat de tekst dwars door de vormgeving heen wandelt.

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit.

Ik heb een aantal regels uit de index.php hier gekopieerd waarin ik de div heb gedefinieerd.
Code index.php:
Code:
<div id="Layer1" style="position:absolute; left:186px; top:76px; width:455px; height:329px; z-index:1; overflow: auto; font-size: 14px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;" class="style6">
<?php echo $row_pagina['tekst']; ?></div>
De volledige code is hier te downloaden.

Code standaard.css:
Code:
body,td,th {
	font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-size: 10px;
}
BODY { 
scrollbar-arrow-color:#FFFF33; 
scrollbar-track-color:; 
scrollbar-face-color:0D2C87; 
scrollbar-highlight-color:#0D2C87; 
scrollbar-3dlight-color:#339933; 
scrollbar-darkshadow-color:#0D2C87; 
scrollbar-shadow-color:#0D2C87; 
}
body {
	margin-left: 0px;
	margin-top: 0px;
	margin-right: 0px;
	margin-bottom: 0px;
	background-color: #FFFFFF;
}
.style4 {
	font-size: 12px;
	color: #666666;
}
.style13 {color: #0D2C87}
.style14 {
    color: #0D2C87;
	font-size: 11px;
	font-weight: bold;
}
a {
	font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-size: 12px;
	color: #666666;
}
a:visited {
text-decoration: none;
	font-weight: bold;;
}
a:hover {
	    color: #FF0000;
}
a:active {
color: #FF0000;
}
a:link {
}
.style5 {font-size: 10px}
.style6 {font-size: 14px}
.style10 {font-size: 12px; color: #666666; font-weight: bold; }
.style8 {font-size: 12px; color: #666666; font-style: italic; }
.style3 {font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; color:#666666 }
.style11 {font-size: small; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
Heeft iemand hier ervaring mee en is hier iets aan te doen?
Oud 25-08-2004, 21:47
Verwijderd
de enigste ervaring die ik heb is dat ik een volwaardige website met mooi design nooit volledig in divs hebben kunnen maken..
Oud 26-08-2004, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Henri schreef op 25-08-2004 @ 22:00 :
*knip*
Ten eerste heb ik weinig goede ervaringen om een website hetzelfde te krijgen in verschillende browsers wanneer ik met 'position' werk en dan voornamelijk met 'position: absolute'. Ten tweede is het vrijwel onmogelijk voor ons dit op te lossen als we de plaatjes niet zien. En ten derde stel ik voor om gewoon html en css te leren in plaats van Dreamweaver MX te gebruiken aangezien je niet van zo'n soort programma's kunt verwachten dat ze zich precies kunnen en/of zullen houden aan de regels opgesteld door het W3c. Dat was alles .
Oud 26-08-2004, 16:44
ekki
ekki is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 22-08-2004 @ 19:11 :
Of bekijk de broncode van deze site:
http://www.alistapart.com/
Ik geloof dat deze wel heeft wat ik wil, maar ik snap de broncode niet zo goed, vooral omdat de css totaal niet gestructureerd is.

[edit]Even geprobeerd met margin en dan die vier waardes, maar dat is het blijkbaar niet. *snapt er geen hout van*.

Ik ben blijkbaar niet goed genoeg om code te begrijpen . Wie helpt me nog?

Laatst gewijzigd op 26-08-2004 om 16:56.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten