Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
NeEd MoRe FrIeNdS !!
Ze zijn 15. Ze vinden zich hot. En ze drinken Breezers. Het fenomeen BrE3zAh (Breezer) nader toegelicht. Sloom hang ik achter de computer. Ik ben bezig mijn cu2 te updaten, iets waar ik louter aan begonnen en omdat anderen het ook deden. En omdat het gewoon makkelijk is te onderhouden, geen gedoe met zelf een website hosten, en die dan ook nog zelf moeten beheren. Jullie snappen het al. Ik ben aartslui, a-technisch en ik loop maar een beetje met de menigte mee. Terwijl ik nog wat berichtjes toevoeg op mijn 3e-rangs site vallen mij opeens de berichtjes op die over mijn beeld glijden: Anoniem: EesSsj.! Liieve a mssGe at cu2.nl/-piep- je krygt d3r altyd 1 Back d0ei Nao0m Nee, ik kon het ook niet vloeiend lezen in één keer. Want hoewel ik mijn hersens –het gedeelte Nederlandse en Engelse taal- kraak, blijf ik het een vreemdsoortig taaltje vinden. Toch benieuwd naar wat de rest van de sites inhoud druk ik op de homepage van www.cu2.nl op een paar linkjes, iets wat ik anders altijd links laat liggen. Allereerst moet ik een pop-upzuil overwinnen om de site überhaupt te bereiken. Ik start met de site van ene R0bi3nzz----Pro0, en wat ik zie is erg. En wat ik tegenkom vreesde ik al. Hij voldoet namelijk aan het stereotiep van de gebruiker van dit soort teksten. Hij (ok, over het algemeen genomen is het een zij) is 15 jaar, zijn favoriete drinken is Breezer, en zijn schrijven is verre van normaal Nederlands, een voorbeeld: Broers/zussen: ]|..2 br00hZz 'nd 2 sissahZz..|[ Tsja, echt een structuur zit er niet in de taal, maar een paar dingen komen wel overeen. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van cijfers in plaats van letters. De e wordt een 3 , de o een 0 (bijv R0bi3n), en letters zoals 8 en 1 vervangen hele woorddelen. Opvallen is ook dat er om de beurt met een hoofdletter, kleine letter wordt geschreven; DiT EfFeCt DuS. 4lS j3 d3z3 2 dInGeN S4m3Nv0EgD, KrIjG J3 DuS diT G3Br4bBeL. Komt nog bij dat niet alles in ABN wordt gespeld, maar net als het tweede voorbeeld wordt er ook veel in het –fonetisch- engels geschreven. Neem ‘LaF YoUwW ‘. Vrije vertaling voor Love you. Het staat trouwens vast dat je status afhangt van de hoeveelheid berichtjes die op je site zijn achtergelaten. In de langsflitsende berichtjes wordt, net als hierboven, vaak opgeroepen een berichtje achter te laten, of je al dan niet een onbekende bent voor de persoon in kwestie maakt niet uit. Bijna haastig wordt daar achteraan gezet dat ze jou dan ook binnen afzienbare tijd een ‘wederzijdse vriend’ maken (ofwel, ze laten ook een berichtje achter op jouw site), zodat jij niet hoeft te vrezen voor een paar minuten vriendschap die maar van één kant komt. Hoe sociaal al deze mensen dan mogen zijn, ik heb in mijn onderzoekje gemerkt dat de BrE3z4aZ (in Breezertaal typende figuren) er nog niet helemaal uit zijn hoe je ‘een berichtje achterlaten’ cq ‘leave a message’ nou precies schrijft. Een paar voorbeelden: -Liieve a mssGe (bovenstaand anoniempje) -leaVe a Sw_T mssG - laat een berichtje 8ter -laat een mssg 8ter op mun Pr0 (pr0 is een andere term voor iets als een cu2) -LeAf A MeSsAgE (Leaf a message, de letterlijke vertaling doet er geloof ik niet toe..) Wie het verzonnen heeft, ik heb geen idee. Maar voor een buitenstaander is het redelijk belachelijk, vooral als je nagaat hoe lang het duurt voordat je zo’n zinnetje getypt hebt. Ik hoop dat jullie er wat van opgestoken hebben, ik heb me in ieder geval weer even vermaakt. Fleur
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ontopic: LOL |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
[gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II Machiavelli | 500 | 28-09-2004 20:34 |