Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2006, 09:42
vichog
vichog is offline
Citaat:
Grimm schreef op 30-04-2006 @ 08:57 :
Ik geloof dat het zelfs wenselijk is dat intelligente buitenlandse studenten hier studeren.
ja, vooral de technische studies zijn erg in trek. Veel Japanners e.a. komen hier vanwege de hoge kwaliteit van het onderwijs.
Oud 30-04-2006, 10:59
Hydrogen
Hydrogen is offline
Elk buitenlandse student kan hier in feite studeren. Je moet wel wat geld hebben.
Oud 30-04-2006, 11:20
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 30-04-2006 @ 10:42 :
ja, vooral de technische studies zijn erg in trek. Veel Japanners e.a. komen hier vanwege de hoge kwaliteit van het onderwijs.
En omdat er niet genoeg mensen uit Nederland zijn om die plekken op te vullen. (promotieplekken bijv.)
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 13:10
Maurice
Maurice is offline
ze gaat rechten studeren. sja..
Oud 30-04-2006, 13:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maurice schreef op 30-04-2006 @ 14:10 :
ze gaat rechten studeren. sja..
Ow, uitzetten die hap dus. Rechten studeren is geen kennismigratie.
Oud 30-04-2006, 13:39
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ach, ik ben zowiezo fel tegenstander van het hele kennismigratie gedoe. Nederlands Onderwijs is voor nederlanders. Laat z eerst de zaken voor ons maar eens goed op orde krijgen. (had ik laatst ook al gemeld geloofik)
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 13:42
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 30-04-2006 @ 14:12 :
Ow, uitzetten die hap dus. Rechten studeren is geen kennismigratie.
Rechten is volgens mij echt dé populairste studie onder allochtonen. Maar then again, rechten is überhaupt een studie waar zo ongeveer alles terechtkomt.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 14:04
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ook onder autochtonen is rechten de populairste studie.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 14:51
Maurice
Maurice is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2006 @ 14:42 :
Rechten is volgens mij echt dé populairste studie onder allochtonen. Maar then again, rechten is überhaupt een studie waar zo ongeveer alles terechtkomt.
zeg het, zeg het. het afvoerputje van de onwetende student. zeg het..
Oud 30-04-2006, 15:02
Verwijderd
Het is ook het afvoerputje
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 15:03
Maurice
Maurice is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2006 @ 16:02 :
Het is ook het afvoerputje
je geeft al meer toe dan de gemiddelde Wouter Bos

ontopic: ik ben op zich wel voor kennismigratie.
(niet ontopic dus)
Oud 30-04-2006, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 30-04-2006 @ 14:39 :
Ach, ik ben zowiezo fel tegenstander van het hele kennismigratie gedoe. Nederlands Onderwijs is voor nederlanders. Laat z eerst de zaken voor ons maar eens goed op orde krijgen. (had ik laatst ook al gemeld geloofik)
als jij graag slim wilt worden heb je er alles voor over, ook naar het buitenland gaan.
heel veel universiteiten zitten vol met buitenlanders die maar al te graag iets leren wat ze in hun eigen land niet kunnen, ze kunnen hun capaciteiten beter benutten als in het eigen land een mbo opleiding te doen omdat het niveau daar te laag is.
in amerika en engeland zitten echt niet alleen engelsen op school hoor, en om het niet te delen is gewoon simpelweg egoistisch, waarom iemand zijn kans op goed onderwijs wegnemen?
dit is het zelfde als landelijk verkassen, als jij in limburg woont en de studie die jij wilt doen zit in groningen ga jij toch ook verhuizen voor die studie en denk je niet "nee dat is alleen voor mensen uit groningen dus ik ga maar iets doen waar ik niks aan heb"
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:05
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Lees eens?

Laat ze eerst voor eigen volk, want daar is ons onderwijs systeem tenslotte in essentie voor, de zaakjes maar op orde krijgen, trek die belachelijke plannen van Rutte terug en zorg dat het odnerwijs niveau ook daadwerkelijk weer hoog ligt.

Als je kijkt naar wat voor rotzooi het is op vele HBO's (als ik mn zus mag geloven ook op de UNI's) dan snap ik niet hoe ze het in hun hoofd halen om steeds maar meer buitenlandse studenten hier te laten studeren terwijl het voor nederlandse studenten steeds lastiger en steeds duurder word.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 30-04-2006 @ 17:05 :
Lees eens?

Laat ze eerst voor eigen volk, want daar is ons onderwijs systeem tenslotte in essentie voor, de zaakjes maar op orde krijgen, trek die belachelijke plannen van Rutte terug en zorg dat het odnerwijs niveau ook daadwerkelijk weer hoog ligt.

Als je kijkt naar wat voor rotzooi het is op vele HBO's (als ik mn zus mag geloven ook op de UNI's) dan snap ik niet hoe ze het in hun hoofd halen om steeds maar meer buitenlandse studenten hier te laten studeren terwijl het voor nederlandse studenten steeds lastiger en steeds duurder word.
als ze gewoon over t algemeen dat teringonderwijs fixen vind ik t al goed, hoeft niet perse voor "eigen volk" zolang het maar gedaan word.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:17
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
koekjes schreef op 30-04-2006 @ 17:09 :
als ze gewoon over t algemeen dat teringonderwijs fixen vind ik t al goed, hoeft niet perse voor "eigen volk" zolang het maar gedaan word.
Ik vind dat we prioriteit moeten leggen bij het onderwijs verschaffen voor de eigen burgers, daar is tenslotte het onderwijssysteem voor.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 30-04-2006 @ 17:17 :
Ik vind dat we prioriteit moeten leggen bij het onderwijs verschaffen voor de eigen burgers, daar is tenslotte het onderwijssysteem voor.
maakt mij geen kut uit voor wie het is zolang t maar functioneert
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:24
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
koekjes schreef op 30-04-2006 @ 17:21 :
maakt mij geen kut uit voor wie het is zolang t maar functioneert
Kijk, dat vind ik weer vreemd. Waarom maakt het neit uit voor wie het is? Het zijn nederlandse gelden, onze belastingcenten, dan zou het toch in eerste instantie voor ons moeten zijn?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 30-04-2006 @ 17:24 :
Kijk, dat vind ik weer vreemd. Waarom maakt het neit uit voor wie het is? Het zijn nederlandse gelden, onze belastingcenten, dan zou het toch in eerste instantie voor ons moeten zijn?
volgens mij betalen mensen die hier komen wonen om te studeren ook belasting dus is het net zo goed hun geld? of zie ik dat nou verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:28
Verwijderd
Sterker nog, het collegegeld voor niet-EU-ingezetenen is veel hoger dan dat voor 'eigen studenten'. Die brengen al meer geld in het laatje.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 16:29
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
koekjes schreef op 30-04-2006 @ 17:27 :
volgens mij betalen mensen die hier komen wonen om te studeren ook belasting dus is het net zo goed hun geld? of zie ik dat nou verkeerd?
Nouhja, die betalen gewoon BTW ja, maar je snapt niet wat ik ebdoel he. Het onderwijs systeem is in principe voor nederlanders, bekostigd door nederlanders, gemaakt door nederlanders met als enige doel om de nederlandse bevolking op te leiden.
Well, het onderwijs is van droevig niveau, studeren is nog nooit zo duur geweest, en wat wil de politiek? Nog meer geld pompen in buitenlanders heirheen halen om heir te laten studeren en nog meer geld vragen aan nederlanders die willen studeren.

Dat is krom en hoort niet.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 10:34
juno
juno is offline
Wat heeft een Bosnisch meisje aan een opleiding Nederlands recht? Ze heeft geen verblijfsvergunning en zal die waarschijnlijk ook niet krijgen.
Krijgen we over 4 jaar weer een rechtszaak waarin Taida eist dat ze een nederlands paspoort wil omdat ze anders niets heeft aan haar opleiding?

Laatst gewijzigd op 01-05-2006 om 10:36.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 30-04-2006 @ 17:29 :
Nouhja, die betalen gewoon BTW ja, maar je snapt niet wat ik ebdoel he. Het onderwijs systeem is in principe voor nederlanders, bekostigd door nederlanders, gemaakt door nederlanders met als enige doel om de nederlandse bevolking op te leiden.
Well, het onderwijs is van droevig niveau, studeren is nog nooit zo duur geweest, en wat wil de politiek? Nog meer geld pompen in buitenlanders heirheen halen om heir te laten studeren en nog meer geld vragen aan nederlanders die willen studeren.

Dat is krom en hoort niet.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar in de wereld waarin ik leef is een universiteit in de eerste plaats een onderzoeksinstituut en in de tweede plaats een onderwijsinstituut.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 30-04-2006 @ 17:17 :
Dan lijkt het me een tikje belangrijker om eerst maar eens te zorgen dat niet vrijwel alle WO'ers pretstudies gaat doen waar de maatschappij vervolgens niets aan heeft.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 12:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
juno schreef op 01-05-2006 @ 11:34 :
Wat heeft een Bosnisch meisje aan een opleiding Nederlands recht? Ze heeft geen verblijfsvergunning en zal die waarschijnlijk ook niet krijgen.
Krijgen we over 4 jaar weer een rechtszaak waarin Taida eist dat ze een nederlands paspoort wil omdat ze anders niets heeft aan haar opleiding?
Maar ja, nog meer geitewollen-sokken-advocaten a la Spong is toch precies wat Nederland nodig had?

Laatst gewijzigd op 01-05-2006 om 12:14.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 12:11
Delama
Delama is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-05-2006 @ 12:33 :
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar in de wereld waarin ik leef is een universiteit in de eerste plaats een onderzoeksinstituut en in de tweede plaats een onderwijsinstituut.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar in de wereld waarin ik leef, zijn de Nederlandse universiteiten in de 1e plaats onderwijsinstituten. Er zijn maar héél weinig vlakken waarop nederlandse universiteiten volwaardig kunnen meedoen qua onderzoek.

Als we echt is zouden willen meedoen, zouden we al die ethische onzinregels moeten afschaffen, meer onderzoeksfaciliteiten bouwen en zorgen dat niet iedereen m meteen peert naar een land waar de regels minder streng zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 12:36
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 01-05-2006 @ 11:34 :
als je hier studeert krijg je wel een verblijfsvergunning hoor en een paspoort kan ze aanvragen al duurt dat 3000 jaar
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 16:58
juno
juno is offline
Citaat:
koekjes schreef op 01-05-2006 @ 13:36 :
als je hier studeert krijg je wel een verblijfsvergunning hoor en een paspoort kan ze aanvragen al duurt dat 3000 jaar
Je krijgt een verblijfsvergunning voor de duur van je studie, daar heb je op de lange termijn niet zoveel aan.

Maar goed, ik heb liever een afgestudeerd juriste nederlands recht als immigrant dan een analfabete importbruid.

Ik vind het nog steeds een naaistreek van haar ouders dat ze hun bijna 18 jarige dochter hebben opgepakt en verkast naar een land waar zij duidelijk geen binding mee heeft. Als ze een jaartje hadden gewacht, had Taida een eigen nederlands paspoort gehad en was er geen enkel probleem geweest.

Laatst gewijzigd op 01-05-2006 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Delama schreef op 01-05-2006 @ 13:11 :
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar in de wereld waarin ik leef, zijn de Nederlandse universiteiten in de 1e plaats onderwijsinstituten. Er zijn maar héél weinig vlakken waarop nederlandse universiteiten volwaardig kunnen meedoen qua onderzoek.

Als we echt is zouden willen meedoen, zouden we al die ethische onzinregels moeten afschaffen, meer onderzoeksfaciliteiten bouwen en zorgen dat niet iedereen m meteen peert naar een land waar de regels minder streng zijn.
BS, de TU/e behoort tot de Europese top qua technische universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 17:41
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 01-05-2006 @ 17:58 :
Je krijgt een verblijfsvergunning voor de duur van je studie, daar heb je op de lange termijn niet zoveel aan.

Maar goed, ik heb liever een afgestudeerd juriste nederlands recht als immigrant dan een analfabete importbruid.

Ik vind het nog steeds een naaistreek van haar ouders dat ze hun bijna 18 jarige dochter hebben opgepakt en verkast naar een land waar zij duidelijk geen binding mee heeft. Als ze een jaartje hadden gewacht, had Taida een eigen nederlands paspoort gehad en was er geen enkel probleem geweest.
je kan altijd een paspoort aanvragen hoor, en tegen de tijd dat zij klaar is met dr studie zit verdonk daar toch niet meer
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 18:31
Delama
Delama is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-05-2006 @ 18:23 :
BS, de TU/e behoort tot de Europese top qua technische universiteiten.
je zegt t zelf al. Europese universiteiten. En europese universiteiten zijn niets vergeleken met amerikaanse en sommige aziatische universiteiten. Ga t lijstje topuniversiteiten maar is na. Alleen 2 engelse staan in de top.

En voor zover ik heb begrepen heeft de TU Delft in t buitenland meer prestige dan de TU Enschede.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 19:13
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Delama schreef op 01-05-2006 @ 19:31 :

En voor zover ik heb begrepen heeft de TU Delft in t buitenland meer prestige dan de TU Enschede.
Dat komt waarschijnlijk omdat de TU/e de Technische Universiteit Eindhoven is, welke toch echt zeer hoog aangeschreven staat.

Delft ook zeer zeker (remember de zonnecel racewagens?).
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 19:54
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 01-05-2006 @ 20:13 :
Dat komt waarschijnlijk omdat de TU/e de Technische Universiteit Eindhoven is, welke toch echt zeer hoog aangeschreven staat.

Idd. Tu Delft maakt zich populair met haar projecten.
Oud 02-05-2006, 09:20
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Delama schreef op 01-05-2006 @ 19:31 :
je zegt t zelf al. Europese universiteiten. En europese universiteiten zijn niets vergeleken met amerikaanse en sommige aziatische universiteiten. Ga t lijstje topuniversiteiten maar is na. Alleen 2 engelse staan in de top.
Over welk lijstje hebben we het nu?
Oud 02-05-2006, 11:11
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als ervaringsdeskundige (student aan de TU Delft) kan ik je vertellen dat veel onderzoek in Nederland en Europa uitkomt bij de TU Delft (TNO, bijvoorbeeld) en de TU/e (Philips, hoewel die banden steeds meer aan het verslappen zijn). Ze staan ook hoog aangeschreven in veel vakgebieden. TNW heeft sterke banden met TNO, TB is bijvoorbeeld actief betrokken geweest in (commissies voor) onderzoek naar het fileprobleem, de Betuwelijn, de Zuiderzeelijn et cetera. Dat zijn toch écht wel onderzoeksprojecten.

Op Nederlandse universiteiten wordt toch écht wel veel baanbrekend onderzoek gedaan. Voor de buitenwereld is een universiteit misschien een onderwijsinstelling, als je er binnen bent, merk je ineens dat dat vaak slechts een bijzaak is. Als technische student wordt ook van je verwacht dat je een goed onderzoeker bent. Dat is dan ook de leermethode die gepredikt wordt. En het is natuurlijk sowieso de kern van het wetenschappelijk onderwijs.
Oud 02-05-2006, 11:30
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Overigens ontlenen universiteiten natuurlijk ook bestaansrecht aan al dat onderzoek. In Amerika gelden hele andere normen. Harvard is bijvoorbeeld een hele algemene private universiteit met veel minder onderzoeksfaciliteiten, maar veel betere onderwijsfaciliteiten. Waarom? Omdat die mensen zich ook blauw betalen aan onderwijs. Een jaartje Harvard kost je met gemak $45,000.- of meer. Dat is wel heel iets anders dan wat hier betaalt. Okee, er bestaat daar ook zeer zeker wel een tegemoetkoming in de studiekosten en het is inclusief kamerhuur, maar het is nog een veelvoud van het bedrag dat je hier in Nederland betaalt.
Oud 02-05-2006, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-05-2006 @ 12:11 :
Als ervaringsdeskundige (student aan de TU Delft) kan ik je vertellen dat veel onderzoek in Nederland en Europa uitkomt bij de TU Delft (TNO, bijvoorbeeld) en de TU/e (Philips, hoewel die banden steeds meer aan het verslappen zijn). Ze staan ook hoog aangeschreven in veel vakgebieden. TNW heeft sterke banden met TNO, TB is bijvoorbeeld actief betrokken geweest in (commissies voor) onderzoek naar het fileprobleem, de Betuwelijn, de Zuiderzeelijn et cetera. Dat zijn toch écht wel onderzoeksprojecten.
Ik zit nu zo'n 100 meter van het TNO-gebouw hier in Eindhoven.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 12:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-05-2006 @ 12:30 :
Overigens ontlenen universiteiten natuurlijk ook bestaansrecht aan al dat onderzoek. In Amerika gelden hele andere normen. Harvard is bijvoorbeeld een hele algemene private universiteit met veel minder onderzoeksfaciliteiten, maar veel betere onderwijsfaciliteiten. Waarom? Omdat die mensen zich ook blauw betalen aan onderwijs. Een jaartje Harvard kost je met gemak $45,000.- of meer. Dat is wel heel iets anders dan wat hier betaalt. Okee, er bestaat daar ook zeer zeker wel een tegemoetkoming in de studiekosten en het is inclusief kamerhuur, maar het is nog een veelvoud van het bedrag dat je hier in Nederland betaalt.
Dat niet alleen, maar dat is ook nog een keer de enige waarborg voor fatsoenlijk onderwijs. Wie in Amerika naar State University X gaat is vergeleken met een priveschool gewoon zwaar de sigaar, het niveau is veel lager. Wat dat betreft zijn de verschillen tussen prive en normaal daar een stuk groter.
Oud 02-05-2006, 18:11
Delama
Delama is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 02-05-2006 @ 10:20 :
Over welk lijstje hebben we het nu?
http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2004/top500(1-100).htm

T lijstje wordt om de zoveel tijd geplubliceerd in weet ik veel wat. Sowieso, voor maar is top universities in op google en krijgt het al.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 18:12
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Delama schreef op 02-05-2006 @ 19:11 :
http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2004/top500(1-100).htm

T lijstje wordt om de zoveel tijd geplubliceerd in weet ik veel wat. Sowieso, voor maar is top universities in op google en krijgt het al.
2004....hallo??/ Het is al 2006 En je site werkt niet.
Oud 02-05-2006, 18:16
Delama
Delama is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 01-05-2006 @ 20:13 :

Foutje van mijn kant, mja, wat heb ik ook in enschede of eindhoven te zoeken ^^. Mja me puntje blijft naar mijn idee, zo geweldig staan ze allemaal niet aangeschreven.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 18:18
Hydrogen
Hydrogen is offline
Hier een link naar de top 500. Trouwens ik vind hem niet echt betrouwbaar die lijst. Wat raar dat 90% van de top 100 universiteiten amerikaanse universiteiten zijn. Je gaat me niet vertellen dat ze objectief zijn.
Oud 02-05-2006, 18:18
Delama
Delama is offline
Weet ik veel ik had t even gegoogled, ik bewaar niet ieder krantje wat ik heb gelezen. Maar doe eens moeite en google t zelf, ben benieuwd of jij met een site op de proppen kan komen waar t anders opstaat.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 18:20
Verwijderd
Sowieso zegt dat erg weinig als er niks bijstaat over wat ze nu eigenlijk meten.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 18:20
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Delama schreef op 02-05-2006 @ 19:18 :
Weet ik veel ik had t even gegoogled, ik bewaar niet ieder krantje wat ik heb gelezen. Maar doe eens moeite en google t zelf, ben benieuwd of jij met een site op de proppen kan komen waar t anders opstaat.
ja dus.
Oud 02-05-2006, 18:21
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-05-2006 @ 19:20 :
Sowieso zegt dat erg weinig als er niks bijstaat over wat ze nu eigenlijk meten.
Precies. Is het onderwijs in europa zo slecht dat alle amerikaanse universiteiten beter zijn?
Oud 02-05-2006, 18:21
Delama
Delama is offline
http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm

toch maar even voor je opgezocht
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 18:23
Delama
Delama is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-05-2006 @ 19:20 :
is het nu zo moeilijk toe te geven dat andere landen gewoon betere universiteiten hebben? hoe je t ook wendt of keert, je kan t nooit 100% bewijzen want iedereen kan wel andere andere maatstaven hebben. Maar whatever, leef fijn in je eigen wereldje.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 18:23
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Delama schreef op 02-05-2006 @ 19:21 :
http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm

toch maar even voor je opgezocht
je bent net te laat. Zie mijn 7e post van onderen.
Oud 02-05-2006, 18:24
Delama
Delama is offline
Doe even de moeite dat dingetje te posten dan, kheb voor jou ook de moeite genomen.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 18:25
Delama
Delama is offline
laat maar zag m niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten