Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Wat ga jij stemmen?
SP 39 18.93%
Groenlinks 48 23.30%
PvdA 31 15.05%
CDA 12 5.83%
VVD 23 11.17%
ChristenUnie 5 2.43%
SGP 5 2.43%
Nieuw Rechts 5 2.43%
LPF (Leefbaar) 5 2.43%
D66 16 7.77%
overig 17 8.25%
Aantal stemmers: 206. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2006, 01:52
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 05-03-2006 @ 02:40 :
Misschien aardig om te laten weten dat ik waarschijnlijk GroenLinks ga stemmen. Bij gebrek aan beter, dat wel, maar toch ook omdat ik me zorgen maak om het milieu, terwijl velen maar blijven steken in maatschappelijke problemen, zonder door te laten dringen dat een gezonde maatschappij (of beter nog, samenleving) afhankelijk is van een gezonde aarde, een gezonde leefomgeving.

Maar goed... Het valt me toch een beetje zwaar om op 1 van de vele tuthola-mensen te stemmen die GroenLinks telt, maar soms moet je maar over mensen heen stappen.
Milieu is geen maatschappelijk probleem?
Oud 05-03-2006, 02:00
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Joostje schreef op 05-03-2006 @ 02:52 :
Milieu is geen maatschappelijk probleem?
De maatschappij is afhankelijk van de aarde, maar onder maatschappelijk problemen bedoelde ik alle problemen in de maatschappij en niet de maatschappij van buitenaf bekeken. Hoewel je dat natuurlijk kunt betitelen als maatschappelijk probleem, maar dan heb je het niet over wat zich in de maatschappij afspeelt.
Oud 05-03-2006, 12:57
Verwijderd
Op een vriend die zich beschikbaar heeft gesteld.

Uit de stemwijzer kwam D66 of een lokale partij of de VVD. D66 stelt hier echt niets voor, qua ideëen misschien wel, maar ze hebben echt niet de mensen die ik vertrouw dat ze die kunnen uitvoeren. De lokale partij vertrouw ik gewoon niet, ik verdenk ze ervan dat ze één of twee punten erg belangrijk vinden en hun meningen op andere punten klakkeloos zullen aanpassen aan wat dan goed uitkomt. VVD stemt op de belangrijkste punten juist weer niet met wat ik belangrijk vind overeen, maar op de wat minder belangrijke punten wel.

Overigens opvallend dat een liberale, martkgerichte partij als de VVD tegen verruiming van horeca- en winkeltijden is

Maar concluderend: ik heb geen programmatische keus waar ik ook maar een beetje achter sta, ik heb sowieso het idee dat heel veel partijen op de verkeerde/voor mij minder interessante issues focussen. Dus dan maar een vriendendienst verlenen.
Oud 05-03-2006, 13:52
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Ertur schreef op 05-03-2006 @ 13:57 :
Overigens opvallend dat een liberale, martkgerichte partij als de VVD tegen verruiming van horeca- en winkeltijden is
De VVD heeft veel oog voor het algemene ondernemersklimaat en verruiming van de winkeltijden zou de kleine ondernemer ernstig tegen het hoofd stoten.
Oud 05-03-2006, 13:55
Gimme more beer
Citaat:
McCaine schreef op 03-03-2006 @ 18:43 :
Oh ja? Je weet niet waar je het over hebt.

Je snapt toch wel wat ik bedoelde
Oud 05-03-2006, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-03-2006 @ 14:52 :
De VVD heeft veel oog voor het algemene ondernemersklimaat en verruiming van de winkeltijden zou de kleine ondernemer ernstig tegen het hoofd stoten.
Ben ik het niet mee eens, met die bewering, maar ik begreep ook wel dat dat het idee van de VVD was. Toch bedankt.
Oud 05-03-2006, 14:46
Poolsjewist
Poolsjewist is offline
Citaat:
Ertur schreef op 05-03-2006 @ 13:57 :
Op een vriend die zich beschikbaar heeft gesteld.
Je bent 13 en je denkt dat je mag stemmen?
Oud 05-03-2006, 14:50
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 05-03-2006 @ 02:40 :
Maar goed... Het valt me toch een beetje zwaar om op 1 van de vele tuthola-mensen te stemmen die GroenLinks telt, maar soms moet je maar over mensen heen stappen.
Wees niet bang, ik ben zo links als jij vast rechts bent, en ik heb hetzelfde gevoel
Oud 05-03-2006, 15:03
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Poolsjewist schreef op 05-03-2006 @ 15:46 :
Welkom in de wondere wereld van internet.
Oud 05-03-2006, 15:04
Gimme more beer
Citaat:
Ertur schreef op 05-03-2006 @ 15:11 :
Ben ik het niet mee eens, met die bewering, maar ik begreep ook wel dat dat het idee van de VVD was. Toch bedankt.
Ik zie wel dat het zware problemen oplevert voor de écht kleine ondernemer. Mensen gaan toch steeds meer hun winkelgedrag spreiden (ik ga ook om 21:58 uur pas naar de c1000 als het even kan) en dan loop je dus zonder omkijken langs de gesloten kleine winkeltjes, waarvan de eigenaar geen fte voor de late uurtjes en de zondagen kan inhuren. De werkweek wordt voor deze ondernemer op die manier in veel gevallen verlengd van 50 - 60 uur naar 70 - 80 uur, dat is érg veel, terwijl de omzet absoluut niet significant toeneemt. Deze ondernemer zal dus uiteindelijk zijn openingstijden moeten beperken en zal een daling in de omzet merken. Mensen hebben immers niet ineens meer te besteden als de winkeltijden verruimd worden.
Oud 05-03-2006, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Poolsjewist schreef op 05-03-2006 @ 15:46 :
Ik ergerde me aan de vooroordelen die sommige mensen hier hebben jegens de leeftijd onder de username, dus heb ik mijn leeftijd wat lager gezet uit protest.

Ik ben ook onbeschoft, en heb een intelligentie die ver beneden gemiddeld ligt, wist Blood Fire Rage mij gisteren op basis van één post te pm'en. Dat hij een nogal stomme grammaticafout maakte in één van die pm's pleit natuurlijk niet voor zijn stevige toon.

Maar dit geheel terzijde, mijn excuses voor het offtopic gaan.
Oud 05-03-2006, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-03-2006 @ 16:04 :
Ik zie wel dat het zware problemen oplevert voor de écht kleine ondernemer. Mensen gaan toch steeds meer hun winkelgedrag spreiden (ik ga ook om 21:58 uur pas naar de c1000 als het even kan) en dan loop je dus zonder omkijken langs de gesloten kleine winkeltjes, waarvan de eigenaar geen fte voor de late uurtjes en de zondagen kan inhuren. De werkweek wordt voor deze ondernemer op die manier in veel gevallen verlengd van 50 - 60 uur naar 70 - 80 uur, dat is érg veel, terwijl de omzet absoluut niet significant toeneemt. Deze ondernemer zal dus uiteindelijk zijn openingstijden moeten beperken en zal een daling in de omzet merken. Mensen hebben immers niet ineens meer te besteden als de winkeltijden verruimd worden.
Ik begrijp dat dit verhaal gebruikt wordt. Maar het komt neer op "de grote winkels hebben wel het geld/halen wel de omzet om dit of dat te betalen, en de kleine niet".

Waarom dan op dit ene punt de kleine ondernemer beschermen? Dan moet je hem ook A-locaties ter beschikking stellen, een uitgebreid assortiment, eigen parkeervoorziening, verregaande automatisering etc etc. Dat komt in feite op hetzelfde neer: bescherming van de kleine ondernemer. Maar als je de dingen die ik zonet zei, zou voorstellen, zou je voor gek versleten worden. Ik vind het nogal kortzichtig en hypocriet. Ik zie niet in waarom winkels en horeca, mits ze uiteraard voldoen aan specifieke regels, niet de openingstijden zouden mogen hebben die ze zelf uitkiezen.

Protectionisme leidt per definitie tot minder welvaart. Kleine winkeltjes kunnen qua prijs toch al nooit concurreren en zullen het moeten hebben van superieure dienstverlening. Daar helpen dit soort maatregelen in het geheel niet bij.
Oud 05-03-2006, 16:08
Verwijderd
Offtopic: doet de nvu site t bij jullie ook al niet

als ik mocht stemmen zou ik op de zwager van mn beste vriend stemmen of de eigenaar van imo de beste friettent in de stad.

sp krijgt toch al genoeg stemmen
Oud 05-03-2006, 17:48
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 05-03-2006 @ 03:00 :
De maatschappij is afhankelijk van de aarde, maar onder maatschappelijk problemen bedoelde ik alle problemen in de maatschappij en niet de maatschappij van buitenaf bekeken. Hoewel je dat natuurlijk kunt betitelen als maatschappelijk probleem, maar dan heb je het niet over wat zich in de maatschappij afspeelt.
Och, het is natuurlijk altijd een probleem wie vervuilt, wie opruimt, waar, wanneer, hoeveel, etcetera.
Oud 05-03-2006, 18:26
Roos
Roos is offline
Ik stem PvdA in Rotterdam en nee, dat heeft niks te maken met het kontje van W. Bos
Oud 05-03-2006, 18:37
Gimme more beer
Citaat:
Ertur schreef op 05-03-2006 @ 16:59 :
Waarom dan op dit ene punt de kleine ondernemer beschermen? Dan moet je hem ook A-locaties ter beschikking stellen, een uitgebreid assortiment, eigen parkeervoorziening, verregaande automatisering etc etc. Dat komt in feite op hetzelfde neer: bescherming van de kleine ondernemer. Maar als je de dingen die ik zonet zei, zou voorstellen, zou je voor gek versleten worden. Ik vind het nogal kortzichtig en hypocriet. Ik zie niet in waarom winkels en horeca, mits ze uiteraard voldoen aan specifieke regels, niet de openingstijden zouden mogen hebben die ze zelf uitkiezen.
Het gaat niet zozeer om het beschermen van de kleine ondernemer, puur tegen de nadelen van het klein ondernemerschap, maar om het beschermen van de kleine ondernemer tegen veranderingen die negatief (kunnen) uitpakken. De zaken die jij noemt leiden niet tot minder inkomsten, omdat ze er in het verleden (over het algemeen) ook niet mee te maken hebben gehad. De genoemde verandering leidt echter wel aantoonbaar tot een daling in omzet, wat dus een (tijdelijke?) stijging in het aantal faillissementen met zich meebrengt. Dat heeft te maken met het feit dat de begroting mooi rond is op basis van de oude regelgeving rond openingstijden.

Ik vind kleine ondernemers (al is het alleen maar om het sociale aspect) erg belangrijk in onze maatschappij en zou ook niet graag zien dat we ze het nog moeilijker maken dan ze het momenteel al hebben.
Oud 06-03-2006, 19:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik stem op de pvda omdat we hier geen GroenLinks (en SP) hebben. Verder willen alle partijen hier ongeveer hetzelfde, dus stem ik gewoon op iemand waarvan ik weet dat die aardig en daadkrachtig is.
Oud 06-03-2006, 19:50
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Joostje schreef op 05-03-2006 @ 18:48 :
Och, het is natuurlijk altijd een probleem wie vervuilt, wie opruimt, waar, wanneer, hoeveel, etcetera.
Ja, maar ik vind dat geen maatschappelijk probleem, eerder een probleem wat dankzij de maatschappij is ontstaan.
Oud 06-03-2006, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Fortuynist schreef op 06-03-2006 @ 20:50 :
Ja, maar ik vind dat geen maatschappelijk probleem, eerder een probleem wat dankzij de maatschappij is ontstaan.
De eeuw is nog maar net begonnen, maar dit is toch wel de dooddoener van de eeuw. Welke maatschappelijke problemen zouden er wel zijn zonder maatschappij?
Oud 07-03-2006, 08:09
Blood Fire Rage

Nou wil ik gaan stemmen en nou ben ik m'n oproepkaart toch echt heel erg kwijt!

Democratie stinkt, vooral als die democratie gebaseerd is op stukjes makkelijke kwijt te raken papier
Oud 07-03-2006, 08:18
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
PvdA
Oud 07-03-2006, 08:24
biep
biep is offline
Ik twijfelde tussen Groenlinks/SP, net de stemwijzer gedaan, kwam Groenlinks op 1 en SP op 2.

PvdA komt waarschijnlijk toch wel in het nieuwe college hier (Amsterdam), de vraag is eigenlijk alleen of dat met de VVD(of een andere wat meer rechtse partij) wordt of met Groen Links/SP
Oud 07-03-2006, 08:24
biep
biep is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 06-03-2006 @ 20:50 :
Dude...
Oud 07-03-2006, 08:35
Blood Fire Rage
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 07-03-2006 @ 09:09 :

Nou wil ik gaan stemmen en nou ben ik m'n oproepkaart toch echt heel erg kwijt!

Democratie stinkt, vooral als die democratie gebaseerd is op stukjes makkelijke kwijt te raken papier
Gevonden
Oud 07-03-2006, 08:36
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Zie ook de ProgramVergelijking voor meer advies.
Oud 07-03-2006, 08:44
Blood Fire Rage
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 07-03-2006 @ 09:36 :
Zie ook de ProgramVergelijking voor meer advies.
Goede site man

Citaat:
Inspraak door plannen te maken met de bevolking, niet door dure bureaus in te huren. Geen onnodige prestigeobjecten bouwen. De gemeente moet de bevolking vertegenwoordigen, in Den Haag en Brussel. Tegen privatisering van overheidsdiensten. Voorstander van hercollectivisatie van het openbaar vervoer. Lage opkomst referendum is afgang voor democratie.

Vluchtelingenorganisaties volledig steunen. Taalcursussen aanbieden zonder financiële drempels. Geen uitzettingen van vluchtelingen, niet op straat of naar vertrekcentra. Gelijkwaardige integratiestructuren opzetten in wijken en buurten.

Experimenten met goedkoper openbaar vervoer uitbreiden, aanbod openbaar vervoersvoorzieningen fors uitbreiden. Recycling bevorderen, energieverspilling tegengaan. Andere vormen van energieopwekking stimuleren, waaronder energie opwekken door landbouwgewassen. Ondergrondse vuilcontainers aanpassen.

Meer structurele middelen naar onderwijs. Op zijn minst schone en veilige scholen waarborgen. Segregatie tegengaan. Taalonderwijs hoort in het reguliere onderwijs, tegen het door de markt laten regelen

Actiever antidiscriminatiebeleid voeren.

Meer aandacht voor de lage inkomensgroepen, uitbreiden gesubsidieerd werk en werkgelegenheid. Overgebleven geld uit Minimafonds terugleiden naar minima, werken naar vermogen, verdienen naar behoefte. Compensatie voor daling koopkracht lage inkomens. Tegen verkoop van gemeenschapseigendommen. Opkomen voor betaald, volwaardig en aangepast werk voor iedereen. Groningen@work, alleen bij volwaardig werk tegen volwaardig loon.

Tegen sloop van sociale huurwoningen. Bouw sociale woningbouw stimuleren. Uitbreiden mogelijkheden permanente inspraak op gemeentelijk huisvestingsbeleid door huurders. Meer huizen voor studenten, studenten als volwaardige inwoners behandelen, niet als tijdelijke kamerbewoners. Strenger optreden tegen wantoestanden in de kamerverhuur. Sociaal beheer in achterstandsbuurten vergroten. Duurzaam, energiebewust en milieuvriendelijk bouwen. Meer ligplaatsen voor woonboten creëren. Dezelfde rechten en plichten voor woonbootbewoners als voor gewone huizenbewoners.

Betaalbare sportvoorzieningen op wijkniveau uitbreiden. Sportvoorzieningen niet in private handen. Uitbreiden initiatieven als Stichting Kelderwerk. Meer geld voor welzijnsvoorzieningen op buurt en wijkniveau, door bestaande geldstromen om te leiden, van private bedrijven (reïntegratiebureaus) naar wijk en buurtorganen. Doelgericht beleid ontwikkelen ter bestrijding van verarming en isolering van bepaalde groepen. Huidige mantelzorgers verlichting bieden door vergroting aanbod betaald werk in de zorg. Geen concurrentie in de zorg.
Ik ga echt op de partij stemmen die bij bovenstaande standpunten hoort
Oud 07-03-2006, 09:17
Drez
Drez is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 07-03-2006 @ 09:35 :
Gevonden
ja anders kon je ook met je paspoort/id stemmen hoorr
Oud 07-03-2006, 09:24
K-elli-e
K-elli-e is offline
Ik ga voor de Partij van de Arbeid. Sta zelf ook op de lijst dus lijkt me logisch=)
Oud 07-03-2006, 09:37
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 07-03-2006 @ 09:44 :
Ik ga echt op de partij stemmen die bij bovenstaande standpunten hoort
Da's de SP toch? Ik ga waarschijnlijk GL stemmen in Groningen.
Ik twijfel nog tussen GL en CDA.
Oud 07-03-2006, 09:46
Verwijderd
Citaat:
HoloDoc schreef op 16-02-2006 @ 11:36 :
Groen Links
Ja, dat wilde ik ook wel, maar die hebben ze hier niet. Enige linkse is PvdA, verder is het christelijke partijen + VVD hiero. Jammer
Oud 07-03-2006, 09:50
Drez
Drez is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 07-03-2006 @ 10:37 :
Nee dat is NCPN
SP heeft iets uitgebreidere antwoorden.
Oud 07-03-2006, 10:11
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
K-elli-e schreef op 07-03-2006 @ 10:24 :
Ik ga voor de Partij van de Arbeid. Sta zelf ook op de lijst dus lijkt me logisch=)
Op je 18e
Oud 07-03-2006, 10:13
Love & Peace
Love & Peace is offline
Wouter Bos was gister trouwens best wel sterk tegenover Verhagen enn Van Aartsen, maar ik blijf trouw aan Jan Marijnnisen.
Oud 07-03-2006, 10:13
Blood Fire Rage
Citaat:
dReZ schreef op 07-03-2006 @ 10:50 :
Nee dat is NCPN
SP heeft iets uitgebreidere antwoorden.
Beste standpunten van allemaal (ook echt).
Oud 07-03-2006, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 07-03-2006 @ 10:37 :
Twijfel tussen GL en CDA? Haha.
Oud 07-03-2006, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2006 @ 11:14 :
Ik twijfel tussen CU en PvdA.

Maar ik ga voor de VVD.

PvdA dus, zometeen even stemmen
Oud 07-03-2006, 10:21
Blood Fire Rage
Citaat:
dReZ schreef op 07-03-2006 @ 10:17 :
ja anders kon je ook met je paspoort/id stemmen hoorr
Dat wist ik niet
Oud 07-03-2006, 10:24
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Ik stem waarschijnlijk blanco...

Hier in de gemeente kan je kiezen uit:

CDA:
VVD:
of een plaatselijke partij en die zien er nou niet echt betrouwbaar uit
Oud 07-03-2006, 10:30
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 07-03-2006 @ 11:21 :
Dat wist ik niet
Op mijn kaartje staat toch echt dat dat nicht möglich ist...
Oud 07-03-2006, 10:48
Supreme Dutch
Wouter Bos is slim en tegelijkertijd echt een nare man. Hij durft geen voorkeur uit te spreken voor een links kabinet omdat de rechterkant van de Pvda-stemmers dat niet wil en dan zullen ze dus CDA gaan stemmen, met als gevolg dat dan de linker meerderheid weg is, dus dan komt er al helemaal geen links kabinet. Eigenlijk kiezersbedrog.. mja, aan de andere kant denk ik dat Bos in dit prisonners-dilemma ook weinig anders kan..

Doe dus maar gewoon een rechts kabinet
Oud 07-03-2006, 10:50
biep
biep is offline
Heb net SP gestemd, ik twijfelde nog tussen SP / GL, maar toen ik op weg was naar m'n stemlokaal was de SP handtekeningen aan het verzamelen om de tramhalte hier te behouden en daar ben ik het wel verdomde mee eens.... dus de druppel om toch maar SP te stemmen.
Oud 07-03-2006, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 07-03-2006 @ 11:48 :
Wouter Bos is slim en tegelijkertijd echt een nare man. Hij durft geen voorkeur uit te spreken voor een links kabinet omdat de rechterkant van de Pvda-stemmers dat niet wil en dan zullen ze dus CDA gaan stemmen, met als gevolg dat dan de linker meerderheid weg is, dus dan komt er al helemaal geen links kabinet. Eigenlijk kiezersbedrog.. mja, aan de andere kant denk ik dat Bos in dit prisonners-dilemma ook weinig anders kan..

Doe dus maar gewoon een rechts kabinet
Huh, landelijke verkiezingen -> 2007.
Oud 07-03-2006, 10:54
Roxy
Roxy is offline
wordt hier pvda voor mij, geen gl dit keer en geen sp dus tja..
Oud 07-03-2006, 10:54
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-03-2006 @ 22:39 :
De eeuw is nog maar net begonnen, maar dit is toch wel de dooddoener van de eeuw. Welke maatschappelijke problemen zouden er wel zijn zonder maatschappij?
Ach, ben jij er ook nog steeds om de helft te begrijpen van wat ik bedoel...

Ik vind milieuvervuiling een aards probleem, geen maatschappelijke. De maatschappij heeft er haar steentje aan bijgedragen dat het zover is gekomen, maar ook zonder maatschappij is dit probleem er nog. Daarom noem ik milieuvervuiling ook (liever) geen maatschappelijk probleem.
Oud 07-03-2006, 11:54
Verwijderd
ben vergeten te stemmen voork naar schoool kwam
Oud 07-03-2006, 12:00
McCaine
McCaine is offline
Ik heb drie stemmen dit keer. Tof hoor, ik denk dat ik ze alledrie aan een andere partij ga geven
Oud 07-03-2006, 12:00
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2006 @ 11:14 :
Ja, landelijk heb ik tot nu toe altijd GL gestemd (1x SP) maar gemeentelijke verkiezingen zijn anders dan landelijk en het programma van het CDA voor Groningen spreekt me evenveel aan als dat van GL.

Ik vind dat je naar de plannen moet kijken die de partijen hebben voor je eigen gemeente en daarop je keuze voor een partij baseren. Dus niet via de gemeentelijke verkiezingen een proteststem geven voor het landelijk beleid.
Oud 07-03-2006, 12:17
HybridTheory
HybridTheory is offline
GroenLinks

Omdat de ideeën van GL het meest overeen komen met de mijne .
Oud 07-03-2006, 12:26
Verwijderd
*knikt* Ik ben nog steeds zeker van mijn keuze voor GL.
Oud 07-03-2006, 12:32
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
HybridTheory schreef op 07-03-2006 @ 13:17 :
GroenLinks
Ik heb op een familielid gestemd en mijn ideeen komen aardig overeen met die van GL.

Regels voor berichten